Nieuws van politieke partijen in Zeewolde inzichtelijk

3 documenten

Leefbaar stelt schriftelijke vragen over ‘Overlast’

Leefbaar Zeewolde Leefbaar Zeewolde Zeewolde 17-10-2023 19:54

De fractie van Leefbaar Zeewolde heeft twee schriftelijke vragen, conform artikel 25.

Brommer overlast.

Uit gesprekken met inwoners uit het centrum is gebleken dat er veel overlast wordt ervaren door brommers, fietsers en Fatbikes. Brommers en Fatbikes rijden hard. Brommers maken daarnaast veel lawaai en alle bestuurders negeren af en toe verkeersregels. Ook buiten het centrum wordt overlast door brommers en Fatbikes ervaren.

Is het college van B&W op de hoogte van de overlast die door eerder genoemde voertuigen wordt veroorzaakt?

Is het college het met de inwoners eens dat zij hiervan overlast ervaren.

Heeft het college inzicht of de eerder genoemde overlast gerelateerd kan worden aan de “bezorging aan huis” van verschillende horeca.

Kan het college duidelijk maken in hoeverre er op basis van APV artikel 4:6a / 1. en 4:6C gehandhaafd wordt.

Kan het college een inschatting maken of en hoe de overlast op korte termijn zal gaan afnemen.

Geluidoverlast werkzaamheden op het terrein Jachthaven Wolderwijd.

Bewoners van appartementen aan de Zeewolderdijk, o.a. Sterrenkruid, tegenover de openlucht botenstalling terrein van Jachthaven Wolderwijd ondervinden al geruime tijd geluidsoverlast vanwege werkzaamheden van een booteigenaar aan zijn boot.

De bewoners van de appartementen hebben hierover contact gezocht met Jachthaven Wolderwijd en met de eigenaar van de boot om geluidsoverlast te beperken. Zowel de booteigenaar als Jachthaven Wolderwijd wilden hier niet op ingaan. De booteigenaar heeft verteld dat hij het gewoon mag doen en dat er voorlopig geen einde aan zijn werkzaamheden komt. Er is contact geweest met de gemeente maar die verwezen naar de Omgevingsdienst.

Volgens de APV artikel 4:6a is het verboden om in de buitenlucht een machine in werking te hebben die voor omwonenden geluidshinder veroorzaakt. Voldoet wat hierboven staat beschreven aan dit artikel?

Als dat zo is, welke weg kunnen de inwoners bewandelen om de activiteit te beperken, dan wel Jachthaven Wolderwijd te verzoeken op basis van dit artikel deze werkzaamheden te verplaatsen naar een plek elders op het terrein waar de geluidsoverlast minder impact op de omgeving heeft.

Op grond van artikel 25 van het Reglement van Orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Zeewolde hebben raadsleden de mogelijkheid schriftelijk vragen te stellen.

Dit zijn dus politieke vragen, gericht aan het college van burgemeester en wethouders.

ChristenUnie en GroenLinks willen terugkeer autoloze zondag | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Zeewolde 11-10-2019 00:00

ChristenUnie en GroenLinks dienen volgende week gezamenlijk een voorstel in voor de terugkeer van autoloze zondag.

Vorige maand waren er in Europese steden als Londen, Parijs en Brussel autoloze zondagen. Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Suzanne Kröger (GL) waren onder de indruk van de beelden.

Dik-Faber: “Mensen ontmoeten elkaar op plekken waar anders auto’s staan te ronken. Het is goed voor mens en natuur om één keer per jaar gas terug te nemen, tot rust te komen en te laten zien dat we best wat vaker zonder de auto kunnen”.

Kröger: "Auto’s nemen ontzettend veel plek in. Stel je voor wat een feest het wordt als we de stad teruggeven aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers?"

Autoloze zondag is bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. De auto draagt bij aan het klimaatprobleem en bovendien is de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland is niet goed. Autoloze zondag toont dat er alternatieven zijn voor de auto. De fiets, de trein of elektrische bussen bijvoorbeeld.

De Kamerleden doen hun voorstel woensdag tijdens het debat over de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om het voor gemeenten makkelijker te maken een autoloze zondag te organiseren. Dik-Faber en Kröger hopen dat volgende jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde autovrije zondag.

Na auto’s ook CO2-uitstootnormen voor zware vrachtwagens | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Zeewolde 18-04-2019 00:00

De CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens en andere zware bedrijfswagens moet omlaag. Tegen 2025 met 15 procent, en tegen 2030 moet de CO2-uitstoot zware vrachtwagens 30 procent minder zijn ten opzichte van 2019. Donderdag stemde een overweldigende meerderheid van het Europees Parlement in met deze eerste CO2-emissienormen voor vrachtwagens en andere zware vrachtvoertuigen.

Het Europees Parlement voert vanaf 2025 ook een prikkel in van 2% voor nul- en lage-emissievoertuigen. Doel is hiermee fabrikanten te stimuleren te investeren in alternatieven voor vervuilende verbrandingsmotoren. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Stimulansen voor de productie van emissiearme en emissievrije voertuigen moeten de Europese auto-industrie ertoe aanzetten om wereldwijd koploper te worden op het gebied van klimaatvriendelijke technologie."

Klimaatverandering

Vrachtwagens en andere zware voertuigen zijn goed voor 25 procent van de totale CO2 -uitstoot in het wegverkeer. "Het werd hoog tijd dat er - net als in andere werelddelen - CO2-standaarden voor zwaar vrachtverkeer werden ingevoerd. Vrachtwagens vormen een belangrijk aandeel van het totale wegverkeer. Deze CO2-normen zullen daarom zeker bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering”, aldus Eickhout.   Het voorstel waarover donderdag werd gestemd was het resultaat van onderhandelingen tussen de Europese Commissie, EU-ministers en het Europees Parlement.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.