Nieuws van politieke partijen in Sint Anthonis inzichtelijk

5 documenten

Transitievisie warmte Sint Anthonis

VVD VVD Sint Anthonis 29-04-2021 05:39

Zoals besproken tijdens de raadsvergadering van 22 april 2021.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/44038/transitievisie-warmte-sint-anthonis

We hebben het tijdens de commissievergadering al aangegeven: niet op 1 paard gokken, maar kiezen voor een pallet aan verschillende alternatieven. Het is een transitie waarin we worden opgedragen iets te doen. Maar het vraagt ook veel flexibiliteit van onze ondernemers en inwoners. Dus onderzoeken welke impact de verschillende alternatieven hebben, heeft onze goedkeuring. En groengas hoort daar dus ook bij. Het is een andere opgave voor een bewoner van een te bouwen nieuwbouwwoning om nieuwe vormen in een nieuwe woning in te tekenen dan voor een bewoner van een bestaande woning om die aan te passen. Laten we dus rekening blijven houden met bewoners die nu in al bestaande huizen wonen.

Het voorstel van het college is gelukkig een nuchtere insteek bij de opdracht en gaat uit van een praktische aanpak. Prima.

De wens en noodzaak van de transitie begrijpen en onderschrijven we. Maar laten we blijvend innovatieve vormen en manieren meenemen in die aanstaande transitie.

 

VVD gaat samen met SAN voor grotere speelruimtes en minder versnippering

VVD VVD CDA Sint Anthonis 07-06-2019 09:18

Minder verdwaalde en eenzame 'wipkippen' en meer samen spelen

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/35605/vvd-gaat-samen-met-san-voor-grotere-speelruimtes-en-minder-versnippering

Tijdens de raadsvergadering van 6 juni 2019 heeft VVD samen met SAN gesproken over het speelruimteplan.

We vinden het goed dat we als gemeente het spelen voor onze jongere inwoners en iedereen die zich nog jong voelt op gestructureerde wijze faciliteren.

We zien daarbij dat  in andere gemeentes gezien kan worden dat speelplekken een ontmoetingsplek vormen voor jeugd, jongeren en overige inwoners en bezoekers van die gemeentes, daarbij kunnen we noemen de Speelweide in Handel, de speeltuin aan de Gemeint in Boekel, de speelruimte aan de Nierswelle in Goch die allemaal hoge waardering krijgen van de bezoekers.

In de gemeente Sint Anthonis zijn er versnipperde speelplekken met één enkel speeltoestel, zoals een wipkip en die locaties liggen soms ook nog relatief dichtbij elkaar. Daarbij is spelen toch ook vooral een sociale activiteit en daarbij geldt dat verschillende groepen verschillende interesses hebben (denk aan jonge kinderen vs oudere kinderen).

Daarom is er ook per motie opgeroepen om daar waar het speelruimteplan nog niet volledig geconcretiseerd is uiting te geven aan de oproep om speelruimtes groter in omvang te laten zijn en minder versnipperd te plaatsen.

Het CDA kon zich hier niet in vinden. Maar dankzij VVD en SAN is de motie aangenomen. En dat is goed voor onze jeugd en jongeren.

 

Betreft de begroting 2019

VVD VVD CDA Sint Anthonis 21-12-2018 00:15

Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/33205/betreft-de-begroting-2019

 

Vorig jaar zaten we hier bij elkaar en was de algemene tendens hoe slecht de begroting destijds was opgesteld dan wel gepresenteerd. Wij noemden het gepruts. Fout op fout op fout. Dat wilden we niet meer. En ook de provincie was er niet van gecharmeerd.

 

Goed om te zien dat er inmiddels stappen zijn gezet. Wat gaan we doen in 2019? Waarvan zijn we van mening dat we daar geld aan moeten besteden, wat gaan we daarvoor doen en wat gaan we daarmee bereiken? Dat zijn de belangrijke vragen bij een begroting.

 

Waar we voor gaan zijn die krachtigere kernen in dat schonere buitengebied. Er wordt veel geïnvesteerd in de dorpen van de gemeente Sint Anthonis. We gaan het wonen, werken en recreëren op een hoger plan brengen. Daar zijn we al mee bezig en de eerste resultaten zijn geboekt. Goed om te zien dat ook oppositiepartij CDA zo positief was over het beheerplan openbare verlichting. Er komt een wandel/fietsroute tussen Wanroij en Landhorst en we gaan aan de slag met zonneparken. Zoals gezegd: krachtigere kernen in een schoner buitengebied.

 

Die kern van het coalitieakkoord zien we terug in de ambtelijke organisatie die ook steeds meer aan kracht aan het winnen is. Een bestuur dat pragmatischer aan de slag gaat en onze gemeente zo krachtig mogelijk gaat laten inschuiven in de nieuwe gemeente die ontstaat na herindeling. De plannen en uitvoer om samen met onze agrarische toppers een krachtig signaal af te geven en het buitengebied schoner te maken. Samen gaan we mooie dingen voor elkaar krijgen waar we nog heel lang profijt van zullen hebben.

 

Om te ervaren dat het buitengebied schoon is of schoner wordt is het nu wel eens een lastige discussie. De een ervaart overlast de ander niet. De een kaart overlast aan, maar wanneer objectieve controle plaatsvindt kan de ervaren overlast alweer verdwenen zijn. Gezonde lucht was een van de thema’s in het verkiezingsprogramma van VVD Sint Anthonis. Voor mens en dier, maar zeker voor opgroeiende kinderen is schone lucht van belang. Het is positief wanneer we weten welke bedreigingen er zijn voor schonere lucht en wat daarop van invloed kan zijn. Een continue meting van de lucht kan inwoners helpen in het vergelijk van subjectieve waarneming naar meer objectieve waarneming en het kan bedrijven en ondernemers helpen om inzichtelijk te krijgen hoe bedrijfsvoering invloed kan hebben op een positieve en ook minder positieve manier. Samen maken we onze toekomst en daarbij helpt het wanneer je weet wat de status van zaken is. De coalitie zal daarom met een motie komen voor een meetnet luchtkwaliteit.

 

In een gemeente met krachtigere kernen en een schoner buitengebied wil toch iedereen wonen? Dan moet het wel mogelijk en haalbaar zijn om hier te wonen. De problematiek rondom de combinatie van krimp en vergrijzing is hier al vaker besproken en blijft onze aandacht houden. De avond Woonstarters voor en door jongeren dient een vervolg te krijgen. We willen jongeren voor onze gemeente behouden dan wel verleiden om terug te komen of zich hier te vestigen. Grondprijzen moeten dus aantrekkelijk voor hen blijven. De coalitie komt daarom met een amendement rondom de grondprijzen. En daarnaast komen we met een motie rondom de starterslening. We willen duidelijk een signaal afgeven dat wij als doel hebben dat de gemeente nu en in de toekomst aantrekkelijk is en blijft om te wonen.

 

En wanneer we zoveel jongeren enthousiasmeren hier te blijven om hun toekomst hier op te bouwen, dan willen we ook dat kinderen hier gezond en veilig kunnen opgroeien en voldoende om handen hebben en gestimuleerd worden het beste uit zichzelf te halen. We zien daarbij al veel goede punten die tot uitvoering worden gebracht maar doen middels een motie toch een oproep aan het college om de afspraak uit het coalitieprogramma rondom muziekonderwijs kracht bij te zetten.

 

We vinden het positief dat er werk gemaakt wordt van werk. Sint Anthonis is geen slaapgemeente, maar een gemeente die bruist om te wonen en te werken. Maar ook om te recreëren. We hebben het er zo vaak over: Sint Anthonis is aantrekkelijk vanwege de mogelijkheden op het gebied van recreatie en toerisme. We hebben hier zelfs gezegd dat de toeristenbelasting enkel en alleen ingezet zou moeten worden voor het aantrekkelijke maken van het toeristisch product in de gemeente. En dan vooral op die punten waar een ondernemer in de toeristische sector niet direct zou investeren. Dus het investeren in recreatie en toerisme dat niet direct commercieel aantrekkelijk is, maar wel recreatie en toerisme in Sint Anthonis helpt naar een hoger plan te tillen. Een florerende en krachtigere sector in ons schonere buitengebied. Hiervoor hebben we als coalitie een amendement voorbereid dat we na alle betogen graag zouden willen inbrengen. Sint Anthonis is die gemeente waar het goed toeven is om te wonen, te werken en te recreëren.

 

Tijdens de vorige vergadering gaven we het al aan: goede plannen maken is weinig zinvol wanneer de aanpak niet deugt. We benadrukken dus nog maar eens dat we positief zijn over de eerste stappen van dit college, de krachtigere organisatie waar gestreefd wordt naar foutloos werken, waar we klantgerichter en klantvriendelijker er samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden op uit zijn om deze gemeente zo sterk mogelijk in te brengen in de nieuwe gemeente. We investeren in onze eigen kracht: zowel slagkracht als daadkracht. We gaan voor een gezondere leefomgeving in een schoner buitengebied waar ruimte is en blijft voor inwoners en ondernemers om gezamenlijke doelen neer te zetten en te bereiken.

 

Daarbij spreken we dank uit naar coalitiepartner SAN dat het beleid dat we uitzetten echt gezamenlijk beleid is. Dat blijkt ook mede uit de moties en amendementen die we vandaag als coalitie inbrengen. Maar dank is er ook voor het CDA dat de uitdaging had te realiseren dat men in de oppositierol kwam. Maar gezien de vele overeenkomsten met moties en amendementen van zowel coalitie als CDA zien we wederom dat we gezamenlijk meer overeenkomsten hebben dan verschillen. Dat wordt in de moties en amendementen duidelijker dan soms in de debatten die hier gevoerd worden waar we juist de nadruk lijken te leggen op de verschillen.

 

Maar ook dank aan ieder die verantwoordelijk is of wordt, dan wel medeverantwoordelijk, voor de planning en uitvoering van al die plannen die van Sint Anthonis nog meer een gemeente maakt met krachtigere kernen in een schoner buitengebied.

 

 

Schriftelijke vragen: Evaluatie beleidsplan jeugdhulp 2015-2018

VVD VVD Sint Anthonis 27-09-2018 08:03

We hebben kennis genomen van het Zwartboek Jeugdbescherming Brabant (zie kopie onderaan dit artikel). Hoewel het Zwartboek inhoudelijk zeker te wensen overlaat, zien we ook een interessant aanknopingspunt: Het onderzoeken in hoeverre het zinvol kan zijn een concurrent te hebben in het aanbod naast de gecertificeerde instelling.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/31833/schriftelijke-vragen-evaluatie-beleidsplan-jeugdhulp-2015-2018

De vragen:- Bent u zelf inhoudelijk op de hoogte van het Zwartboek Jeugdbescherming Brabant?- Wat is uw reactie hierop?- Herkent u (enkele) van de signalen die weergegeven worden? Zo ja, welke?- Bent u van mening dat genoemde verbeterplannen het waard zijn nader te onderzoeken?- Zijn u signalen in de gemeente Sint Anthonis bekend?- Wat is er nodig om de specialistische markt van jeugdtoezicht meer toegankelijk te maken? - Hebben zich ooit alternatieve partijen gemeld?- Bent u van mening dat meerdere aanbieders de afhankelijkheidsrelatie tussen zorgvrager en jeugdbeschermer zou kunnen doen afnemen?- Kan volgens u, en zo ja hoe, het samenwerkingsverband ervoor zorgdragen dat de positie van de gecertificeerde instelling, welke een solistische marktpositie heeft, verbreed wordt? - Wat is uw mening over de conclusies en aanbevelingen uit het zwartboek in relatie tot de inkoop van jeugdbescherming in de regio?

Begroting 2018

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 19-11-2017 10:30

Beste raadsleden, college en aanwezigen.

Vanavond hebben we het over de begroting 2018 van de gemeente Sint Anthonis. Bij beschouwingen is het gebruikelijk dat we het niet alleen maar over cijfertjes hebben maar ook over het gevoerde en te voeren beleid.

Maar voordat we hier aan beginnen wil ik namens SAN de complimenten geven aan eenieder die aan deze begroting hebben meegewerkt. Een begroting die leesbaar is, goed onderbouwd is en inhoudelijk weergeeft wat er speelt in onze gemeente en met welke onderwerpen we bezig zijn. Ook de complimenten voor het opstellen van de antwoorden op onze schriftelijk gestelde vragen.

Een minpuntje is

echter dat er enkele teksten dubbel instaan (zie blz. 68) en er hier en daar staan er omissies die veelal naar aanleiding van de schriftelijke vragen zijn hersteld. Zie dit als een leermoment voor de volgende keer. Kort gezegd zijn hier nog verbeterslagen in te maken.

We hebben niet alles zelf in de hand. De wereld om ons heen staat niet stil. We leven in een tijd van snelle veranderingen waarin nieuwe vraagstukken en behoeften ontstaan. Te denken valt klimaatverandering, bevolkingskrimp en vergrijzing van onze inwoners. Maar ook de achteruitgang van de biodiversiteit aan planten en forse vermindering van het aantal insecten. Iets wat funest kan zijn voor onze voedselvoorziening.

Dit alles kunnen wij als gemeenteraad niet alleen oplossen en vragen onze inwoners dan ook steeds meer hierin mee te denken en aan te werken. We beseffen ons dat dit veel vraagt van een gedeelte van onze inwoners. Vooral de jonge ouders. Deze hebben de zorg voor zowel hun kinderen, ouders en moeten ook nog de kar trekken voor de gemeenschap. Een zware taak die dus op steeds minder schouders rust. Dit is wat SAN betreft ook meteen een oproep aan uw raad en  college om niet alles bij de gemeenschap neer te willen leggen. Vraag en aanbod moet dan ook goed worden afgestemd en is en blijft maatwerk.

De tijd van steeds verder bezuinigen ligt al enige jaren ons. Er is in 2018 een begroot overschot van € 60.000. De meerjarenraming is jaarlijks sluitend en er is voldoende budgettaire ruimte voor uitvoering van de in de kadernota aangenomen moties en amendementen.

Zoals:

–        Betere dienstverlening aan onze burgers en bedrijven.

–        Lastenverlichting, niet alleen de verlaging van de OZB met 5%      maar ook verlaging van het riooltarief voor alle huishoudens.

–        Verbetering van de openbare ruimte en infrastructuur.

–        Naast de bestaande starterskorting ook verlaging van de      bouwgrondprijzen met 10%.

–        Voor woningen met nul op de meter een korting van 20% op de     bouwgrondprijs.

Dit wil niet zeggen dat we niet kritisch moeten zijn en blijven op onze uitgaven. Deze moeten altijd verantwoord zijn en een bijdrage leveren aan het leefgenot van onze inwoners in welke hoedanigheid dan ook.

Verder willen we een aantal punten bij u als raad en college onder de aandacht brengen.

Solidariteit kosten jeugdzorg

We hebben als SAN een schriftelijke vraag gesteld over die situatie van Grave-Boxmeer inzake bijdrage voor de schuldenpot Jeugdzorg. Het antwoord hierop was “de discussie is actueel, de dienstverleningsovereenkomst jeugdhulp LVC (DVO) is leidend, over uitwerking solidariteit later info.

Onze vraag was: hoe kan het nu dat Grave er in dezen voor kiest om niet bij te dragen, is de regeling dan multi-interpretabel? Het heeft wel consequenties voor onze gemeente, wij moeten namelijk fors extra bijdragen. Dat is allemaal prima, maar dat kan nog meer worden als dadelijk ook andere gemeenten afhaken. Wel het zoet, niet het zuur? We begrijpen uit de reactie van het college dat ze er nu feitelijk niet inhoudelijk op willen reageren, maar het gaat toch om kosten die wij moeten gaan maken? Wij zien hier toch een (controlerende) verantwoordelijkheid van de raad! Graag hierop een reactie van het college.

Extra kosten SLA

Slordig is dat uit de beantwoording van schriftelijke vragen nu blijkt, dat voor die 70.000,= samenwerking Boxmeer – Sint Anthonis helemaal geen nieuw beleid wordt gerealiseerd, maar dat het een “algemene stijging uitvoeringskosten SLA” behelst. Waarom spreekt het college dan toch over nieuw beleid?

12 projecten Land van Cuijk

Dan de schriftelijke reactie van het college op de vraag over de twaalf projecten. “Het regieteam wordt hierover geïnformeerd en info staat in de nieuwsbrief op de website van het Land van Cuijk”. Wij hebben toch een eigen verantwoordelijkheid voor onze begroting en hebben toch geen bevoegdheden gedelegeerd aan het regieteam? Sinds wanneer is het voldoende als het regieteam geïnformeerd is,  als het over de begroting van onze raad gaat? Wij stellen geld beschikbaar, dan is het toch niet raar om te vragen wat de stand van zaken m.b.t. die 12 projecten is? Graag hierop een reactie van het college.

Openbare orde

Positief is dat de nieuwe tabel bij Openbare Orde, waaruit blijkt dat er in Sint Anthonis inderdaad op bijna alle terreinen een afname te zien is, alleen bij  “vernielingen/beschadigingen” is dat niet zo.

Subsidie Staatsbosbeheer

Op de vraag wat er met de € 50.000 recreatieve route Staatsbosbeheer is gebeurd krijgen we geen duidelijk antwoord. Hebben wij hiervoor als raad een subsidiebeleid vastgesteld? Graag hierover een reactie van het college.

Jeugdzorg

Ondanks de beantwoording over gebruik van jeugdzorg dat dit onder het landelijk gemiddelde ligt baart ons dit wel zorgen. We zitten inderdaad net onder het landelijk gemiddelde. Wat SAN betreft betekent dit dat we hier nog verbeterslagen te maken hebben.

Volksgezondheid

Bij volksgezondheid en milieu is een van de hoofddoelstellingen “een aanvaardbaar woon- en leefklimaat, in relatie tot geur, fijnstof, geluid en volksgezondheid.”  We hebben gevraagd waarom hiervoor geen beleidsindicator voor opgenomen is. Het antwoord van het college wat we kregen was: “De kwalificatie voor aanvaardbaar woon- en leefklimaat is niet geschikt om in één beleidsindicator op te nemen omdat dit niet meetbaar is”. Dat antwoord is ons te makkelijk. Het woord: “aanvaardbaar” zou wel te meten moeten zijn. We moeten dit woord duiden en de subjectiviteit eruit halen. Dat is volgens ons de taak van de gemeente. We hebben toch ook geurbeleid vastgesteld. In die zin kunnen we toch ook grenzen stellen aan fijnstof, geluidsnormen en afstandsgrenzen t.b.v. ziektekiemen. Waarom zou dat niet kunnen? Graag hierover een reactie van het college.

Duurzaamheid

In begroting staat onder Duurzaamheid een zin “In de tweede helft van 2017 is het doel om met beide partijen minimaal één icoonproject vorm te geven dat in 2018 verdere uitwerking krijgt”. We begrijpen dat met het bedrijfsleven wordt gewerkt aan het project energiesponsoring. Vanuit de gemeente wordt daarnaast ondersteuning geboden aan acties die door diverse dorpsraden worden opgepakt. De dorpsraden in Westerbeek en Stevensbeek zetten als project in op respectievelijk gezamenlijke inkoop van dakisolatie/zonnepanelen en dakisolatie/muurisolatie/vloerisolatie. Dat zijn hele mooie initiatieven. Het zou goed zijn al we de komende tijd per wijk of dorp een energieplan zouden opstellen. Wellicht kan de wethouder toelichten of zij mogelijkheden ziet om dit te realiseren? Welke acties lopen eigenlijk op dit vlak binnen het Land van Cuijk? Energieneutraal worden is een opgave die alle gemeenten in het Land van Cuijk raakt. Je zou toch eigenlijk mogen verwachten dat dit één van de speerpunten is in de samenwerking.

Urgentieteams

De urgentieteams stoppen eind van dit jaar. Het college komt met een voorstel hoe nu verder. In dit voorstel willen we graag zien wat het urgentieteam tot nu toe heeft bereikt? Maar dit lijkt ons vanzelfsprekend.

Onze gemeente heeft veel te bieden:

Bij de vorige begrotingsbehandeling hadden als afsluiting de volgende tekst. “Er is hier nog veel sociale cohesie. Vooral ook door een bloeiend verenigingsleven. Mensen groeten elkaar hier nog op straat. Het is veilig. Je kunt met een gerust hart hier je kinderen laten opgroeien. Je leeft in een groene omgeving met veel huis en grond voor relatief weinig geld. Dat betekent dus ook voldoende mogelijkheden om te bouwen. Culturele voorzieningen zijn heel dichtbij en verlang je een keer naar de stad dan ben je daar binnen no- time. Wat ons betreft mogen we deze waarden veel krachtiger neerzetten. Het zou toch fantastisch zijn als we ons ook kunnen profileren als een voorbeeld voor gezondheid en duurzaamheid. Een supergezonde gemeente. Wie wil daar nu niet wonen?”

Als we de laatste tijd de media volgen is aan deze beeldvorming hard gewerkt. Sint Anthonis komt dan ook weer positief in het nieuws. Mooi dat het college dit zo op heeft gepakt.

Afsluiting

Ik wil afsluiten met te zeggen dat er de afgelopen jaren veel bereikt is om trots op te zijn. Deze weg zouden graag willen doorzetten maar of dit lukt hangt uiteraard af van onze kiezers volgend jaar maart.

Tot zover voorzitter.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.