Nieuws van politieke partijen in Leerdam over SGP inzichtelijk

9 documenten

Zichtbaar jezelf kunnen zijn: startnotitie LHBTI

D66 D66 SGP Leerdam 12-06-2020 08:05

https://vijfheerenlanden.d66.nl/2020/06/12/zichtbaar-jezelf-kunnen-zijn-startnotitie-lhbti/Mede op voorspraak van D66 is Vijfheerenlanden een ‘regenbooggemeente’ geworden: een gemeente die actief beleid ontwikkelt voor de acceptatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele, transgender en intersekse personen (LHBTI’s). Om dat beleid concreet vorm te geven, heeft het college een notitie opgesteld waarin de contouren van een actieplan worden geschetst. In de kern zijn we daar blij mee.

Het startpunt voor dat actieplan moet volgens ons zijn dat we inventariseren tegen welke concrete problemen onze LHBTI-ers aanlopen. Verken wat lokaal speelt – dat is de basis van zinvol beleid. Die verkenning vergt veel tijd en aandacht. Het is niet gemakkelijk om de mensen om wie het gaat te spreken, niet in de laatste plaats omdat sommigen van hen – ook binnen onze gemeente – zich niet uit durven spreken. In een eerder stadium hebben we het college daarom als overweging meegegeven om een lokaal discriminatiemeldpunt in te stellen. Verantwoordelijke wethouder Cees Taal heeft aangegeven dat een serieuze optie te vinden.

Tijdens de raadsvergadering van 11 juni jl. is de notitie uitvoerig besproken (en goedgekeurd door alle partijen behalve de SGP). Lees hier de uitgebreide bijdrage van onze woordvoerder, Jantine Dijkstra:

“D66 is heel blij dat er een startnotitie ligt en dat ervoor is gekozen om een bijeenkomst voor inwoners te organiseren. Wel is het opmerkelijk dat er op een paar plekken in de startnotitie al conclusies lijken te worden getrokken. Wij zagen termen als ‘niet noodzakelijk’. Wij willen toch echt de ervaringen van LHBTI inwoners leidend maken en niet van te voren al voorbarige conclusies trekken. -Bij punt 1 van de notitie wordt er gesproken over inclusief beleid. Als je echt inclusief beleid wilt voeren zul je juist voor een aantal groepen extra je best moeten doen. – Punt 2 van de notitie gaat over het bevorderen van de veiligheid en het Roze in blauw netwerk van de politie. Investeren in het vergroten van kennis en sensitiviteit voor LHBTI bij wijkagenten en ambtenaren die bijvoorbeeld achter gemeentelijke balies zitten, zou een goede stap zijn. De intenties zijn vaak goed, maar de kennis over hoe om te gaan met mensen in transitie ontbreekt. – Bij punt 3 over het steunen van jongeren is het natuurlijk prima om op scholen in combinatie met diverse thema’s te praten over LHBTI. Maar de realiteit is wel dat op sommige scholen juist dit onderwerp niet wordt besproken. Ook moeten we doorvragen over de jeugd- en jongerenprofessionals. Er wordt hier gesteld dat ze voldoende expertise in huis hebben om kinderen en jongeren te ondersteunen, terwijl uit onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut helaas blijkt dat dit vaak niet het geval is: https://www.nji.nl/nl/Kennis/Publicaties/NJi-Publicaties/Jong-en-anders Dit is een onderzoek naar aandacht voor lesbische, homo- en bi-jongeren, transgenderjongeren en jongeren met een intersekse conditie (LHBTI) in jeugdwelzijn, jeugdzorg en jeugd-(L)VB (Lang) Verblijven. Uit dit onderzoek blijkt dat 41 procent niet weet hoe te signaleren dat een jongere LHB-gevoelens heeft. 64 procent weet niet hoe om te gaan met transgendergevoelens bij jongeren. Als ze vermoedens hebben dat een jongere LHBT is, maken zes van de tien professionals die vermoedens soms of nooit bespreekbaar. Omgaan met de thematiek, bijvoorbeeld door het in een groep jongeren te bespreken of door jongeren te begeleiden die uit de kast willen komen, doet bijna de helft nooit of soms. Hier is dus werk aan de winkel…. – Punt 5 gaat het over zichtbaarheid. Daar heeft de gemeente sinds de ondertekeningg van het regenboogakkoord goede stappen in gezet. Om de opmerking dat je niet op een foto kan zien wat iemands seksuele voorkeur is, moet ik een beetje lachen. Het gaat er natuurlijk om dat er naast foto’s van een gezin met vader/moeder/kinderen ook foto’s worden gebruikt van twee mannen of twee vrouwen samen met kinderen, en stellen van gelijk geslacht die duidelijk bij elkaar horen.

Dan de inwonersavond: – Wij moeten ons ervan bewust zijn dat aandacht voor LHBTI in de gemeente Vijfheerenlanden nog vers is. Zeker bepaalde delen van deze nieuwe gemeente zijn nog best conservatief, en daar zullen LHBTI’s zich niet zo snel laten zien en/of horen. De gemeente zal echt z’n best moeten doen om te laten zien dat ze het echt belangrijk vinden om specifieke aandacht te besteden aan LHBTI’s. – Heel expliciet moeten voor deze avonden de diverse LHBTI-organisaties (christelijk, moslims, bicultureel etc.) uitgenodigd worden, en ook alle organisaties en verenigingen die in Vijfheerenlanden actief zijn binnen het Sociaal Domein, Veiligheid, Sport en Cultuur. Wij weten dat sommige LHBTI’s in onze gemeente nog steeds niet altijd zichzelf kunnen zijn. Lokale aandacht is dus hard nodig, juist omdat het belangrijk is dat deze aandacht aansluit bij de lokale situatie. Onze gemeente heeft het regenboogakkoord getekend. De regenboog is het symbool voor diversiteit. Laten we ervoor waken dat we geen geen symboolpolitiek beoefenen. Laten we heel concreet werk maken van wat er lokaal speelt en hier een tastbaar beleid op creëren.” (Jantine Dijkstra, 11 juni 2020, Meerkerk)

The post Zichtbaar jezelf kunnen zijn: startnotitie LHBTI appeared first on D66 Vijfheerenlanden.

Bod Regionale Energie Strategie (RES)

D66 D66 SGP Leerdam 03-06-2020 09:39

https://vijfheerenlanden.d66.nl/2020/06/03/bod-regionale-energie-strategie-res/
D66 - D66
https://vijfheerenlanden.d66.nl/2020/06/03/bod-regionale-energie-strategie-res/
D66 - D66
Tijdens de raadsvergadering van 28 mei jl. is het collegevoorstel omtrent de RES (Regionale Energie Strategie) besproken. Daarin wordt de bijdrage omschreven die de gemeente Vijfheerenlanden aan de RES en daarmee aan het vastgestelde klimaatakkoord gaat leveren: 49% minder CO2 in 2030 ten opzichte van 1990 en 95% minder CO2 in 2050.  Deze bijdrage is in overleg met andere Utrechtse gemeenten (de ‘U16’) en allerhande stakeholders tot stand gekomen. Het betreft vooralsnog een concept; het definitieve bod zal naar verwachting op 1 maart 2021 worden vastgesteld.

Heel concreet voorziet dit RES bod in de plaatsing van drie grote windmolens en zonnecollectoren op dak (dus niet in de vorm van zonnevelden). Voor de periode na 2030 zullen zeer waarschijnlijk extra inspanningen moeten worden geleverd. Het is te verwachten (en te hopen) dat daarbij andere energievormen dan wind en zon zullen worden benut. Vooralsnog zijn windmolens en zonnecollecteren echter de meest haalbare opties.

De fractie van D66 Vijfheerenlanden is er zich van bewust dat windmolens niet populair zijn. Wij zijn van mening dat de plaatsing van windmolens niet ten koste mag gaan van de veiligheid of de portemonnee van inwoners, of van de natuur. Daarom is het ook zo belangrijk dat we heel goed kijken naar de wijze waarop het RES bod vorm gaat krijgen. In deze vervolgfase gaat de gemeente met inwoners in gesprek over de vraag bijvoorbeeld, waar de windmolens komen te staan.

Op de fractie van SGP na – en één fractielid van VVD – is de gemeenteraad akkoord gegaan met dit RES bod. Lees hier de bijdrage van onze woordvoerder, Jaap Breur:

“Vanavond nemen we als raad een besluit over het concept bod RES. Met dit bod geven wij aan wat de minimale bijdrage van de Vijfheerenlanden zal zijn voor de komende jaren. Maar waarom moeten we dit bod nu vaststellen en onszelf “verplichten” om te gaan verduurzamen?

Dit doen we om twee redenen:

Ten eerste: om de door mensen versnelde klimaatverandering te stoppen. Zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. En dat is hard nodig.

Sinds het begin van het industriële tijdperk rond 1850 is het tempo van de opwarming van de aarde 10x sneller gegaan dan daarvoor. Hierdoor is elke periode van 10 jaar warmer geweest dan de voorgaande periode. En de gemiddelde tempratuur nu al bijna 1 graad gestegen.

Om nog maar eens een urgent voorbeeld te noemen: ook nu hebben we het droogterecord alweer te pakken. En worden hiervoor worden al kostbare maatregelen genomen. Zoals het oppompen en transporteren van rivierwater. En het herverdelen van ons grootste zoetwaterbekken, het IJsselmeer. Ook gelden er op vele plaatsen in Nederland nu al sproeiverboden. De droogte heeft gevolgen voor de oogsten en daarmee ook voor het inkomen binnen de landbouwsector. Ook zien we in Nederland steeds vaker natuurbranden ontstaan.

Kortom, de consequenties van klimaatverandering zijn dus al duidelijk zichtbaar en voelbaar.

Al sinds 1968 zijn er internationale zorgen over de manier hoe wij omgaan met de aarde en haar hulpbronnen. Helaas is er in die ruim 50 jaar niets of in ieder geval veel te weinig gedaan om deze negatieve invloed van het menselijk handelen op het milieu terug te dringen. En hier in Nederland al helemaal niet. Als één van de rijkste landen van de wereld hebben we het klimaatprobleem altijd weggeschoven en voorrang gegeven aan tal van andere zaken. Hierdoor bungelt Nederland onderaan de ranglijst wat betreft opwek van duurzame energie. Tijd om dit te veranderen! Schone energie heeft namelijk daarnaast nog tal van voordelen zoals: een betere luchtkwaliteit, een kleinere afhankelijkheid van fossiele brandstoffen uit het buitenland of de potentiele risico’s van kernenergie.

Ten tweede: Door het concept RES bod nu vast te stellen houden we voldoende tijd over voor inspraak of, nog beter, samenspraak met onze inwoners, bedrijven en instellingen. Door inspraak en samenwerking kunnen er samen voor zorgen dat er voldoende draagvlak is om de aangeven doelstellingen van minimaal 3 extra windmolens en maximaal zon op dak te realiseren. Wat betreft de inspraak van inwoners wil D66 Vijfheerenlanden graag nog 1 suggestie meegeven aan het college. Ga ook in gesprek met de jeugd, op bijvoorbeeld de basis en middelbare scholen. De beslissingen die wij voor de energie transitie moeten nemen doen wij namelijk vooral voor de komende generaties. Goed is het dan ook om met hen in gesprek te gaan en hun stem mee te nemen in de keuzes die wij voor hen zullen gaan nemen.

Het positieve is dat als we nu doorpakken we daadwerkelijk deze negatieve spiraal kunnen doorbreken en terug kunnen keren naar een goede balans. Hoewel wij ons daarbij ook goed realiseren dat hiervoor maatregelen nodig zijn die niet iedereen even leuk zal vinden. Wat D66 Vijfheerenlanden betreft moeten we daarom ook snel het conceptbod vaststellen, zodat we zo spoedig mogelijk het gesprek aan kunnen gaan met de inwoners, bedrijven en instelling binnen onze gemeente. Waardoor er een optimale participatie kan gaan plaats vinden. Voor zowel de opwek als de besparing van energie! Wij dagen dan ook iedereen binnen de Vijfheerenlanden uit om samen de handschoen op te pakken en de verantwoordelijkheid te nemen voor onze bijdrage in de energietransitie.”(Jaap Breur, 28 mei 2020, Vianen)

Kortom, in afwachting van het bovenstaande bod, zullen wij ons als fractie van D66 blijven bezighouden met alternatieve wijzen van energieopwekking en verdere verduurzaming binnen de gemeente Vijfheerenlanden.

 

The post Bod Regionale Energie Strategie (RES) appeared first on D66 Vijfheerenlanden.

Zienswijze herindelingsontwerp

SGP SGP Leerdam 27-02-2017 00:00

Zienswijze herindelingsontwerp

Bijdrage SGP Leerdam 23 februari 2017

Geachte voorzitter,

In onze bijdrage in de raad van 19 januari, hebben we gepleit hebben voor een neutrale zienswijze. Tot onze verheuging ligt die nu voor ons. De Stuurgroep heeft hierin wederom een enorme stap voorwaarts gemaakt. Op 19 januari hebben wij ook al melding gemaakt van twee stappen in de goede richting. Of dit helemaal van harte is betwijfelen we echter. Er lijkt wel erg veel politiek-bestuurlijke druk nodig te zijn om de Stuurgroep te bewegen om tot meer nuance te komen, maar we hopen dat de Stuurgroep, die nog maar een klein jaartje functioneert lering kan trekken uit het gebeuren van de afgelopen maanden. Het gaat al steeds beter.

Tegelijkertijd vragen we ons af of de voorliggende zienswijze nog wel een leesbaar stuk is. Het ziet eruit als een samenraapsel van elementen en de tekst mist samenhang. Eerlijk gezegd ben ik bang dat ons nageslacht meewarig het hoofd zal schudden over dit gedrocht en ik hoop daarom dat het maar snel onderin het dossier terecht komt.

Als SGP-fractie zijn we echter verheugd dat er nu een neutrale zienswijze ligt. We denken dat deze zienswijze positief zal bijdragen aan de integrale afweging die de minister van Binnenlandse Zaken zal gaan maken en waarschijnlijk tot de enige juiste provinciekeuze zal leiden, maar laten we daar niet op vooruitlopen.

Wij zijn dan ook blij dat de staten van Zuid-Holland met overgrote meerderheid een heldere zienswijze heeft vastgesteld. Een amendement tot verdere aanscherping van de zienswijze, werd zelfs unaniem aanvaard, dus ook gesteund door de PvdA-fractie die de zienswijze als geheel merkwaardigerwijze niet meer ondersteunde. Ik dank u allen hartelijk dat u deze wijze statenleden in maart 2015 hebt verkozen.

Het is ook duidelijk dat door honderden inwoners, vanuit veel maatschappelijke organisaties, nutsbedrijven, hulpdiensten, samenwerkingsverbanden, het waterschap en de omliggende gemeenten afwijzende zienswijzen zijn ingediend over de provinciekeuze in het herindelingsontwerp. We zijn benieuwd op welke wijze de provincie Utrecht deze zal gaan verwerken in het herindelingsadvies. Gedeputeerde Staten heeft het zich met de gekozen koers niet gemakkelijk gemaakt.

Wij verwachten dat het herindelingsadvies van provincie Utrecht niet het einde van de tegenspraak zal zijn. Bij deze constatering stellen we de volgende vragen:

1. Deelt het college die constatering dat het herindelingsadvies slechts een tussenuitspraak is?

2. Gaat het college voorsorteren op een bepaalde provinciekeuze en op welke wijze?

3. Op welke wijze wil de Stuurgroep de besluitvorming op Rijksniveau proberen te beïnvloeden en hoe verhoudt dat zich tot de neutrale (m.b.t. provinciekeuze) zienswijze?

4. Bent u met ons van mening dat lobbyactiviteiten vanuit de drie gemeenten de polarisatie binnen de drie gemeenten in stand zal houden en ten koste zal gaan van de fusie en de inwonerbelangen?

5. Bent u bereid om in het belang van de fusie en de inwonersbelangen, af te zien van lobbyactiviteiten?

Stemverklaring

De SGP fractie steunt de zienswijze met de kanttekeningen dat:

1. zij het gemis aan samenhang in de tekst betreurt;

2. zij de opgenomen argumenten voor beide provinciekeuzes deels onjuist en onvolledig vindt.

3. zij de waarderende woorden aan het adres van provincie Utrecht niet kan onderschrijven.

4. zij een vestiging in de provincie Zuid-Holland het beste voor onze inwoners vindt.

Raamwerk zienswijze herindeling

SGP SGP Leerdam 02-02-2017 00:00

Raamwerk zienswijze herindeling

bijdrage SGP Leerdam

19 januari 2017

 De Stuurgroep heeft een raamwerk opgesteld met elementen voor het opstellen van zienswijzen van de drie gemeenteraden. Namens mijn fractie dank ik de SG hiervoor hartelijk. Op een tweetal punten heeft de SG een enorme stap in onze richting gedaan en die twee punten wil ik natuurlijk goed voor het voetlicht halen.

 Het eerste punt vinden we in alinea nr 7 waar de SG aangeeft dat in het herindelingsontwerp geen onderbouwing gegeven wordt voor de door de provincie voorgestelde provinciekeuze. De vergelijking tussen de twee opties ontbreekt geheel. Op een kernpunt van het ontwerp, ontbreekt de onderbouwing. De SG doet hier een zeer terechte constatering, maar tegelijk ook zeer ernstige en pijnlijke constatering. De SG stelt voor om in de zienswijze op te nemen dat dit wordt gerepareerd in het herindelingsadvies. Dat willen wij steunen.

 Het tweede punt waarmee we de SG willen complimenteren is het opnemen van zowel de argumenten voor Utrecht als die voor Zuid-Holland. Een serieuze poging. Al is er redactioneel wel wat op aan te merken en toe te voegen, ik vind dat de SG hiermee over de eigen schaduw is heen gesprongen. Hulde.

 Mijn fractie zou er nu inhoudelijk op in kunnen gaan en een analyse kunnen maken van beide keuzes gevolgd door een afweging. Waar dat op uit zou komen, kan voor niemand een verrassing zijn.

Daarom doen we dat niet. Ik beperk me tot een samenvatting.

Die luidt: met het oog op de belangen van bewoners met betrekking tot identiteit, continuïteit en veiligheid heeft vestiging in Zuid-Holland de voorkeur. Een aanzienlijk deel van de bevolking draagt dit standpunt. Wij zullen geen steun verlenen aan een zienswijze met het tegenovergestelde zoals in punt 12 van het raamwerk wordt voorgesteld.

Wij zijn er ook zeer van overtuigd dat op rijksniveau de pro-ZH argumenten zwaar zullen wegen en wellicht de doorslag zullen geven.

 De realiteit is een pijnlijke politieke verdeeldheid over dit onderdeel van de herindeling, zowel binnen fracties, raden en politieke partijen. Laten we niet de illusie hebben dat raadsleden nog van mening veranderen. De suggestie van de stuurgroep in die richting in punt 12, zal niet het gewenste effect hebben en is mijns inziens gewoon een beetje naïef. Er is meer nodig om tot een unanieme zienswijze te komen.

 We staan mijns inziens voor een keuze tussen twee scenario’s:

 Scenario 1.

Er komt een zienswijze die binnen de VHL door een meerderheid wordt gesteund en door een minderheid wordt verworpen. Net als de SG, gaat de minderheid door met haar lobby. Zodra de stuurgroep voorsorteert op indeling in Utrecht, komt de minderheid in protest. De provinciekeuze zal de fusie blijven domineren.

 Scenario 2.

Er komt een unanieme zienswijze, die dus unaniem gesteund wordt in alle drie de raden (ambitieus). De formuleringen worden zo gekozen dat we elkaars argumenten accepteren als valide argumenten en elkaars standpunten respecteren als gelijkwaardige standpunten. Verschillen  zijn vooral ontstaan door een verschillende weging van de argumenten: wat voor de één doorslaggevend was, was dat voor de ander niet. Het aantal raadsleden behorend bij de beide standpunten, de stemverhouding van november 2015, is bekend en nemen we op. Verder schrijven we op, dat vanaf het gemeentelijke niveau niet meer gelobbyd wordt over dit onderwerp en dat we rekening houden met een besluit op rijksniveau dat afwijkt van het Utrechtse herindelingsadvies. We anticiperen niet op herindeling bij Utrecht, maar wachten af.

 Wij steunen de huidige lijn van de Stuurgroep niet, hoewel de SG een flinke stap in onze richting heeft gedaan. Daarmee blijven we steken bij scenario 1. Om in scenario 2 te komen is een complete herformulering van punt 12 nodig en wellicht nog wat schaaf en plamuurwerk aan de argumenten.

 Hierbij leg ik deze keuze voor. Scenario 1 een doorgaande discussie. Scenario 2 geeft ons de rust om samen aan de fusie te werken.

Wij geven daarom voorkeur aan scenario 2 en hopen dat die ook in Zederik, Vianen en in het VHL-beraad op steun zou kunnen rekenen.

Dank voorzitter.

Koopzondag Leerdam

SGP SGP Leerdam 27-09-2016 00:00

Zondagmiddag 11 september was het druk in het centrum van Leerdam. De combinatie van Glasdagen, openstelling van winkels en mooi weer bracht veel mensen op de been. Van binnen en buiten Leerdam.Er zijn in de gemeente Leerdam sinds jaar en dag acht koopzondagen mogelijk. Er is in het centrum slechts sporadisch gebruik van gemaakt. Er was geen behoefte aan. Het onderwerp is in de politiek daarom lange tijd niet besproken. Het is bekend dat wij als christelijke politieke partij graag zien dat er "zondagrust" is. Wij geloven dat God een bijzonder doel gaf aan de zondag. We mogen dan het dagelijkse werk zoveel mogelijk laten liggen en in kerken bij elkaar komen om naar de uitleg van de Bijbel te luisteren. Wij denken dat de gehele samenleving profijt heeft van vijf werkdagen en twee dagen weekeinde, met een maatschappelijke rustdag.

Dat besloten werd tot zondagopenstelling van diverse winkels en horeca en het betrekken van de zondag bij het glasevenement, betreuren wij.

Daarnaast zien we dat er op diverse plaatsen discussie is ontstaat. Tussen de winkeliers die wel mee wilden doen en de winkeliers die niet mee wilden doen. Tussen bedrijfsleiders en personeelsleden. Tussen winkeliers en klanten. Het lijkt een succes wat betreft het publiek, maar het gaf en geeft veel onderlinge wrijving. Dat is erg jammer.

Een koopzondag lijkt een vorm van vrijheid, maar voor velen is de 7-dagen-per-week-economie een te zware belasting en juist een reductie van de vrije tijd. Denk aan de kleinschalige plaatselijke winkeliers. Meer vrijheid voor de consument leidt tot problemen voor delen van de middenstand en mede daarom willen wij graag de bestaande zondagrust bewaren.Als SGP-fractie roepen we daarom op om elkaar de zondagrust en de omzet te blijven gunnen.

Matteo de Visser, fractievoorzitter SGP Leerdam

Motie regenboogvlag

SGP SGP Leerdam 07-07-2016 00:00

Motie regenboogvlag – raad 7 juli 2016

Matteo de Visser, SGP Leerdam

Hoewel er een nieuwe motie voor ons ligt, is de teneur nauwelijks veranderd t.o.v. die was aangekondigd. De overwegingen zijn nagenoeg gelijk gebleven en de motie is erop gericht om voor betreffende datum tot een doorbraak te komen.

In deze motie gaat het om een groep mensen met een niet-hetero sexuele geaardheid: personen die zich aangetrokken voelen tot iemand van hetzelfde geslacht, biseksuelen en transgenders. Het woord “geaardheid” laat al zien dat dit gaat over hoe en wie die mensen zijn, over hun identiteit. Het is voor de politiek een ingewikkeld onderwerp omdat het gaat over de identiteit van mensen. In de meeste gevallen hebben we het daar niet over. We staan toe dat er huizen gebouwd kunnen worden en dat het verkeer door kan stromen voor iedereen. Het is daarom een veemde gewaarwording dat wij nu over een speciale categorie van burgers gaan spreken, die ons daar zelf niet om hebben gevraagd en wij als SGP fractie hebben er ook niet om gevraagd.

De ingediende motie roept op tot een vorm van discriminatie door het oprichten van een symbool. De voorstanders zullen dit positieve discriminatie noemen. Ze beseffen daarbij echter niet dat ze een bepaalde groep of groepen eruit willen lichten. Hoeveel groepen zijn er wel niet in Leerdam? Denk bijvoorbeeld aan moeders, Molukkers, leraren, armen, etc., etc. Met hun zogenaamde positieve discriminatie voor deze groep, dit gaat ten koste van andere groepen. We kunnen een stroom van verzoeken tot het plaatsen van symbolen in de openbare ruimte tegemoet zien.

We zien diverse mensen in onze omgeving en ook in christelijke gemeenten die worstelen met niet-hetero sexuele gevoelens. Dat is de realiteit, voor hen iedere dag. Wij zien dat en hebben er respect voor. Wij zijn er dan ook niet op uit om op hen neer te zien of te veroordelen. We willen hen juist een hart onder de riem steken, naast hen staan, net als velen die worstelen met ziekte, handicap, trauma, armoede en andere zorgen.

Velen van hen worstelen ermee omdat zij niet zijn als andere mensen, maar ook weten en geloven dat de Heere God de mensen als een man en een vrouw heeft geschapen. Twee mensen van verschillend geslacht, door God bij elkaar gebracht om elkaar te helpen, om samen het menszijn gestalte te geven, om samen kinderen te krijgen en die samen op te voeden en te verzorgen. De schepping van God was zeer goed.

De “coming out day”, wordt ingezet als middel om zich tegen de christelijke normen te keren. Het is een oproep aan mensen om zich niets gelegen te laten liggen aan de aanwijzingen van de Heere God in de Bijbel.

Recent is het diaconaal platform opgericht, waarmee het college inzet op het verbinden van mensen die hulp behoeven en die hulp willen geven. Hierin participeren maar liefst 11 kerkgenootschappen, met totaal meer dan 5.000 leden. Het college heeft hiermee een brug gelegd tussen de christelijke kerken en rest van de samenleving in onze gemeente. Wij zijn erg blij met het diaconaal platform en denken dat dit een grote bijdrage gaat leveren in het koppelen van vrijwilligers aan mensen die ondersteuning nodig hebben.

De motie die we nu behandelen is voor diverse kerken een geheel verkeerd signaal en is daarom nadelig voor de ontwikkelingen in het sociale domein. De motie en een eventuele uitvoering geven onnodige polarisatie in de samenleving. We kunnen ons daarom voorstellen dat het college de motie, mocht die worden aangenomen, om deze reden niet gaat uitvoeren.

Wij willen meeleven met hen die worstelen met hun niet-hetero sexuele gevoelens, maar we helpen hen niet met het plaatsen van een vlag. In de gehoorzaamheid aan de heilzame aanwijzingen van de Heere God, is rust voor je ziel te vinden en bij je medemensen ondersteuning in je worstelingen en vraagstukken.

In de motie wordt gevraagd om, in aanwezigheid van belanghebbenden in een informele setting over dit onderwerp te spreken. Als het gaat om het plaatsen van symbolen in de openbare ruimte, zijn er in Leerdam 20.000 belanghebbenden. Er zullen zich bij die bijeenkomst mensen zich melden die beweren te spreken namens een bepaalde groep te spreken, terwijl dat niet blijkt uit een georganiseerd verband – een vereniging met Leerdamse leden. We worden hiermee een speelbal van diverse groeperingen en er ontstaat polarisatie. Laat de gemeente, zoals door de Christenunie is aangegeven, zich beperken tot symbolen die een breed draagvlak hebben in de samenleving. Het levert onnodige polarisatie op als we hiermee aan de slag gaan.

Kortom:

Het gaat ons niet om het veroordelen van mensen, maar een om een zorgvuldige benadering van mensen die worstelen met hun identiteit in een gebroken wereld. Zij zijn niet geholpen met een vlagdag. De gemeente is er niet om voor allerlei groepen mensen symbolen op te richten. Dat leidt slechts tot polarisatie in de samenleving. Laten we in de gemeenschappen met elkaar meeleven en bij elkaar steun vinden. Wij betreuren het  daarom zeer dat deze polariserende motie is ingediend en zullen die niet steunen.

Jaarvergadering Studievereniging

SGP SGP Leerdam 01-02-2016 00:00

Beste jongere (en oudere),

Wij nodigen je uit voor de eerste jongerenavond van het jaar 2016. Deze zal gehouden worden op D.V. woensdag 10 februari 2016 in de kleine zaal van de Adullamkerk, Pr. Mauritsstraat 22 te Leerdam. De avond zal om 19.45 uur beginnen.   De hoofdtaak van de KNRM is het redden en helpen van mensen op zee en ruime binnenwateren. Direct daaraan verbonden is de noodzakelijke fondsenwerving, omdat onze diensten gratis zijn en wij niet gesubsidieerd worden.   Heeft de KNRM wel geld genoeg om mensen op het water te redden? Je hoort er meer over op deze interessante avond!    

Allen hartelijk welkom!  

De notulen van de afgelopen jongerenavond kunnen worden ingezien op deze avond. Als er geen aanvullingen zijn worden deze notulen op deze avond goedgekeurd.

De volgende avond is op D.V. woensdag 16 maart, dan hoopt L.P. Dorenbos te komen spreken over abortus.  

Met vriendelijke groet,

Henk Jan Klok secretaris studievereniging

Glasmuseum in financiele problemen

SGP SGP Leerdam 16-11-2015 00:00

Het Nationaal Glasmuseum kampt al enkele jaren met dalende bezoekersaantallen. Het college heeft besloten om een ambtenaar voor een half jaar beschikbaar te stellen aan het Glasmuseum om als directeur orde op zaken te stellen. Daarnaast vroeg het college aan de raad toestemming om 2 ton uit te mogen lenen aan het Glasmuseum als noodkrediet. De gemeente heeft t.b.v. de uitbreiding van het Glasmuseum ca. 5 jaar geleden, al een lening van een miljoen Euro gegeven. De SGP-fractie erkende wel dat een faillissement van het Glasmuseum zo mogelijk voorkomen moet worden (niet tegen elke prijs), want dat zou het verlies van de lening en van een toeristische trekpleister zijn. De fractie heeft echter onvoldoende vertrouwen in de oplossing van het college. Bovendien brengt het uitlenen van een ambtenaar (niet de minste) aan de noodlijdende organisatie allerlei juridische risico's met zich mee. De Raad van Toezicht heeft haar verantwoordelijkheid voor het financiële beheer ernstig verzaakt en gaat nu haar hand ophouden bij de gemeente? Al met al niet naar de zin van de SGP. Er zijn andere oplossingsrichtingen denkbaar, want het Glasmuseum moet op eigen benen staan en blijven staan.
Naast de inhoudelijke twijfels over het voorgestelde reddingsplan, woog voor de SGP-fractie ook mee dat het glasmuseum iedere zondag open is. De SGP-fractie heeft tegen het voorstel van het college gestemd.

Provinciekeuze gemeente Vijfheerenlanden

SGP SGP Leerdam 05-11-2015 00:00

Provinciekeuze gemeente Vijfheerenlanden:               12 argumenten voor Zuid-Holland en 2 voor Utrecht 6 argumenten om nieuwe gemeente Vijfheerenlanden bij Zuid-Holland te voegen:

1. Twee van de drie gemeenten die samen gaan, liggen al eeuwen lang in Zuid-Holland. 2. Initiatief voor herindeling is in Zuid-Holland genomen. 3. De uittreedkosten voor de herschikking van gemeenschappelijke regelingen zijn lager als we in Zuid-Holland blijven (alleen Vianen laten uittreden uit de diverse samenwerkingsverbanden); 4. De agrarische sector heeft binnen Zuid-Holland een lagere regeldruk (Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) en archeologisch onderzoek). 5. De toekomstige samenwerking binnen de AV-regio (Alblasserwaard en Vijfheerenlanden) vindt plaats op basis van gelijkwaardigheid. De AV-regio heeft een relatief conservatieve bevolking en is overwegend protestants. Binnen de AV-regio is er een hoge waardering voor de agrarische sector, het landelijk gebied, plattelandstoerisme en de dorpsgemeenschappen. 6. De nieuwe gemeente Vijfheerenlanden blijft in waterschap Rivierenland; dit waterschap behoeft nu slechts voor waterbeheer in Vianen verantwoording aan Utrecht af te leggen; de bestuurlijke complexiteit neemt dus af als Vianen overkomt naar Zuid-Holland. 7. Laten we voorkomen dat we op termijn met Nieuwegein worden samengevoegd (strategisch voorsorteren op de opschaling naar 100.000 inwoners). 8. Laten we voorkomen dat we het zuidelijke puntje van landsdeel Noord-Holland/Flevoland/Utrecht worden. 9. Er zijn geen slechte ervaringen in Zuid-Holland die maken dat we naar Utrecht moeten gaan. 10. Diverse gemeenschappelijke organisaties (o.a. Avelingen Groep, Veiligheidsregio ZHZ) worden in het voortbestaan bedreigd als Leerdam en Zederik uittreden. 11. Als Utrechtse gemeente nemen we niet meer als volwaardige partner deel aan de AV-visie 2030. 12. Een gemeente aan de zuidzijde van de Lek is en blijft een buitenbeentje in Utrecht.

2 argumenten om naar Utrecht te gaan:

1. De invloed van de nieuwe gemeente kan binnen de provincie Utrecht groter zijn dan binnen de provincie Zuid-Holland, omdat de provincie Utrecht minder gemeenten heeft. 2. De stad Utrecht ziet de stad Vianen als onderdeel van de “stadsregio” en wil daarom meer ruimte geven aan nieuwe gebiedsontwikkeling.

Onbruikbareargumenten:

1. Bij toetreding tot Utrecht kunnen we sterk profiteren van de groeiregio Utrecht. Onbruikbaar want: economische sector en houden zich niet aan provinciale grenzen. 2. Utrecht is een economische top regio en Zuid-Holland niet. Onbruikbaar want: beide provincies staan in de top 10 van Europa. 3. De nieuwe gemeente blijft lid van samenwerkingsverbanden in beide provincies om uittreedkosten te beperken. Onbruikbaar want: dan ben je aan beide kanten geen volwaardige deelnemer en neemt de bestuurlijke complexiteit navenant toe. 4. De nieuwe gemeente gaat bruggen vormen tussen de twee regio's; daardoor zullen diverse gemeenschappelijke regelingen gaan fuseren en ontstaat een nog grootschaliger een efficiëntere uitvoering van beleidstaken. Onbruikbaar want: onhaalbaar, want overige gemeenten binnen die regio’s hebben daar geen enkel belang bij en wij willen ook geen toename van bureaucratie.

                                

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.