Nieuws van GroenLinks in Borne over PvdA inzichtelijk

8 documenten

Leid Twente uit de corona crisis | Borne

GroenLinks GroenLinks PvdA Borne 06-06-2020 00:00

Leid Twente uit de corona crisis: investeer in mensen, wonen, werk en scholing!

De politiek komt ook in de Twentse gemeenteraden weer op gang. Onze PvdA-fracties zijn in alle gemeenten dagelijks in de weer om de schadelijke effecten van de corona crisis scherp te krijgen en te bestrijden. Duidelijk is dat ‘nieuwe kwetsbaren’ voor Den Haag een ander woord is voor de bittere werkelijkheid: het virus mag dan voor iedereen gelijk zijn, de crisis is dat bepaald niet. De bestaanszekerheid van vele Tukkers staat onder druk. De stress, eenzaamheid en onzekerheid groeien met de dag. De kloof tussen arm en rijk is pijlsnel groter aan het worden. Daarom is het tijd weer politiek te bedrijven, keuzes te maken, want er zijn moeilijke beslissingen te nemen. Niet herstellen wat eigenlijk al kapot was, maar keuzes maken en waar het kan investeren, dat is onze oproep aan politici en bestuurders.

Wonen

Het hebben van een fijne plek om te wonen is nog nooit zo belangrijk geweest. Het recht op goed en betaalbaar wonen staat helaas ook in Twente zwaar onder druk. Door de corona crisis dreigt de bouw stil te vallen, veel mensen verliezen hun baan of zien de uren in hun flex-contract verdampen. In sommige gevallen verhogen (commerciële) verhuurders de huren en komen mensen verder in de problemen. Wij roepen de woningcorporaties en wethouders op om tot een regionaal noodfonds te komen. Om waar mogelijk uitstel van huurbetaling regionaal samen op te vangen. Om financiering van nieuwbouw aan te jagen. Om met een krachtig Twents geluid naar het Rijk te gaan. Stop nú de verhuurdersheffing, zorg dat woningcorporaties weer kunnen bouwen!

Midden en klein bedrijf

Veel familie- midden- en kleinere bedrijven staan onder druk en hebben het zwaar. Juist hier werken ontzettend veel mensen, daarom moeten we blijven investeren en ze blijven steunen. Zo blijft zoveel mogelijk werkgelegenheid behouden. Wij roepen de vermogende Twentenaren op om hun geld lokaal in te zetten: beleg het niet langer op de wereldmarkt, investeer in uw eigen regio, help de economische structuur van onze regio te behouden en te versterken!

Arbeidsmarkt

De economie en arbeidsmarkt in Twente gaan veranderen. Dat bedreigt het werk van veel mensen dus we moeten knokken voor elke baan. Deze crisis biedt echter ook kansen. Er is in Twente een krachtige organisatie opgebouwd om dat mogelijk te maken: het Twents Fonds voor Vakmanschap. Wij roepen de (Young)Twente Board en de Provincie Overijssel, de gedeputeerden Van Hijum en De Bree op om dit fonds in omvang te vergroten en te laten zien waar ze toe in staat zijn. Om middelen uit de Regio Deal in te zetten voor een krachtige impuls voor her-, om- en bijscholing. Zorg dat mensen die door de crisis thuis zitten versneld kunnen bijscholen! Jongeren verdienen bijzondere aandacht. Zij hebben nu nauwelijks de kans om werkervaring op te doen en te laten zien wat ze waard zijn. Laat dit geen verloren generatie worden!

Basisbanen

Als er in de corona crisis iets duidelijk is geworden, dan is het wel dat banen in de publieke sector cruciaal zijn. Wij roepen de wethouders van Twente dan ook op om de handen ineen te slaan: kom met een Twents plan voor een pool van basisbanen. Banen waar de markt geen geld voor over heeft, maar die van essentieel belang zijn voor de leefbaarheid, veiligheid en onze publieke ruimte. Voor professionals in onderwijs, veiligheid, cultuur, zorg en welzijn is die hulp meer dan welkom. Zij moeten alle zeilen bijzetten om goed uit de crisis te komen. Gemotiveerde collega’s met een basisbaan kunnen hen allerlei taken uit handen nemen.

 

De coronacrisis raakt alle Twentenaren. Er ligt voor ons een opdracht om de strijd aan te gaan waarin niemand in deze crisis achtergelaten wordt. Voor ons ligt een heldere taak. De strijd voor bestaanszekerheid van alle inwoners van onze regio. De zekerheid van goed werk, betaalbaar wonen, het beste onderwijs, prachtige cultuur en uitstekende zorg.

 

De fractieleiders en afdelingsvoorzitters van de Twentse afdelingen:

 

Yara Hümmels & Ben Kokkeler                                 PvdA Enschede

Marie-José Luttikholt & Wim Winter                           PvdA Hengelo

Arjan de Vries & Hans Gerritsen                                PvdA Almelo

Thij Looman & Wim Oltwater                                     PvdA Haaksbergen

Leon Lulofs & Gert Jan Egberink                               PvdA Oldenzaal

Cel Severijn & Gert Jan Egberink                              PvdA Dinkelland

Henk Wessels & Gert Jan Egberink                          PvdA Tubbergen

Jimme Nordkamp & Gert Jan Egberink                     PvdA Losser

Stephan Reusken & Gerard Beukers                        PvdA & GroenLinks Twenterand

Fred Rijkens & Peter de Bruijn                                  PvdA Hof van Twente

Jan de Vries, Dick Slettenhaar & Martin Tikken        GroenLinks-PvdA Borne

Geert Geujen & Mark Paalman                                 PvdA Hellendoorn

Bert Otten                                                                  Voorzitter Gewest Overijssel

 

Nieuwsbericht mei 2020 | Borne

GroenLinks GroenLinks PvdA Borne 31-05-2020 00:00

Nieuwsbericht mei 2020

Borne 29 mei, 2020

Beste leden van GroenLinks BORNE,

Zoals jullie wellicht op de website van Borne Boeit hebben kunnen lezen, zwaait Bram Donkers komende maand af als Raadslid van onze gecombineerde Fractie GroenLinks-PvdA. Marja Zandjans (PvdA) zal de raadszetel van Bram overnemen.

Omdat we van enkele van jullie de vraag hebben gehad waarom wij als GroenLinks geen raadslid leveren, willen we dit hieronder graag uitleggen. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 zijn Jan de Vries (lijsttrekker) en Bram Donkers (met voorkeurstemmen) gekozen als raadslid voor onze combinatie. De volgorde van de kandidatenlijst hebben wij in een gecombineerde ledenvergadering in het Kulturhus vastgesteld. De uitslag van de verkiezingen was voor ons enigszins teleurstellend (wij waren er van uitgegaan 3 zetels te bemachtigen). Marja Zandjans heeft na Bram de meeste voorkeurstemmen binnengehaald en volgens de Kieswet is de persoon met de meeste voorkeurstemmen de eerstvolgende die in aanmerking komt voor een raadszetel. Dat zijn de spelregels van de democratie en deze hebben wij vanzelfsprekend te respecteren. Een bijkomstig voordeel is dat het aantal vrouwen in de raad met één toe neemt. Marja geniet het volste vertrouwen en wij (het bestuur) zijn er zeker van dat ze het GroenLinks gedachtegoed breed zal uitdragen.

Het Coronavirus !

Als gevolg van het Coronavirus is zowel het Congres, als onze algemene leden vergadering uitgesteld. Binnenkort zal het Landelijk Congres digitaal plaatsvinden. Voor wat betreft onze algemene ledenvergadering het volgende: momenteel besturen wij de Bornse afdeling met een interim bestuur. Een bestuur dat met het uittreden van onze secretaris en penningmeester Roel Martens in korte tijd en in overleg met zowel het landelijk als het provinciaal bestuur een doorstart heeft gemaakt. Uiteraard zullen wij zodra dit weer mogelijk en toegestaan is een algemene ledenvergadering uitschijven. Hier zullen wij verantwoording afleggen over ons functioneren als fractie en zal er een door de leden benoemd bestuur gevormd worden. Wij vernemen graag wie er van jullie in het bestuur van GroenLinks Borne wil zitten.

Naast kandidaat bestuursleden zijn wij op zoek naar GroenLinks sympathisanten die eventueel in de toekomst een rol willen gaan spelen in de fractie van GroenLinks-PvdA Borne. Kennen jullie iemand, of denken jullie iemand te kennen dan zouden wij dat graag van jullie vernemen.

Martin Tikken (voorzitter) Wim Menheere (secretaris) Annette Evertzen (penningmeester) 

Nieuwsbrief januari 2020 | Borne

GroenLinks GroenLinks PvdA Borne 02-01-2020 00:00

Nieuwsbrief januari 2020

Het bestuur en de leden van GroenLinks fractie van GroenLinks-PvdA Borne wil jullie danken voor jullie steun in 2019 en iedereen een duurzaam en gezond 2020 wensen. Ook in 2020 zal dit hard nodig blijven met alle op stapel staande veranderingen, vooral in het sociale domein. Lokaal blijven we ons inzetten om ervoor te zorgen dat deze veranderingen niet ten koste gaan van de meest kwetsbaren in onze samenleving. Dit geldt uiteraard niet alleen voor mensen maar ook voor dier en milieu! Zo aan het begin van het nieuwe jaar is het altijd goed om nog weer even terug te kijken, zo hebben wij jullie onlangs geïnformeerd over de personele wijzigingen binnen het Bornse bestuur. Binnen de gemeenteraad is het moeilijk om als oppositie zaken gedaan te krijgen. Een diepte punt is dat onze raadsleden wederom tegen de begroting hebben moeten stemmen. Positief is dat op ons initiatief wij het voor elkaar hebben gekregen dat er een substantieel bedrag gereserveerd is voor onze Bornse cultuur historische monumenten, en dat DIFTAR in 2020 een feit is.

Samen met het Provinciaal bestuur zijn wij naarstig op zoek naar verjonging van ons bestuur. Met hulp van het Provinciaal Afdeling Ondersteuning team en Dwars komen wij in het voorjaar met een Pub- Quiz met als thema LHBTI. Ook jongeren van andere politieke partijen worden hierbij uit genodigd. Samen met Dhr. D.Slettenhaar (voorzitter van de Bornse PvdA afd) nemen wij het initiatief voor overleg met de afdelingsvoorzitters van alle politieke partijen. Met als doel om jeugd en politiek dichter bij elkaar te brengen. Om het komende jaar de belevenissen en nieuwtjes uit fractie en bestuur toegankelijker te maken en de interactie met mede-leden te vergroten, is er naast de website ook een Facebook pagina . Ben je actief op Facebook, word hier dan vooral lid van d.m.v. een druk op de 'Vind ik leuk' knop! Met hartelijke groet, Martin Tikken namens het Bestuur van GroenLinks Borne

Een half jaar bij elkaar! | Borne

GroenLinks GroenLinks PvdA Borne 17-12-2018 00:00

Hierbij de opmerkingen n.a.v. de afgelopen evaluatie-bijeenkomst van GroenLinks/PvdA over het eerste halfjaar van de geïntegreerde raadssamenwerking.

 

Allereerst nogmaals de complimenten voor deze activiteit die positief, opbouwend en openhartig verliep olv Kees Feenstra. Inleidend werd gememoreerd dat er lang meegepraat is bij de coalitiebesprekingen en er ook het een en ander in het raadsprogramma van GroenLinks/PvdA is terug te vinden. Een aantal items werden genoemd als mogelijk onderwerpen om ons wat meer te profileren:

Ten aanzien van het minima-beleid ligt er volgens mij wel een kans, want er ligt een onderzoek van de Rekenkamercommissie en er zijn zo’n 60 a 70 vrijwilligers namens het Sociale domein in de gemeente Borne werkzaam. TIP 1: pak de conclusies en aanbevelingen van dat rapport op bij een bestuursrapportage en / of Perspectiefnota en / of Begrotingsbehandeling Voorstellen doen om bijv. Scholing van de vrijwilligers of het realiseren van een actuele sociale kaart of het instellen van (als dat er nog niet is) een Jeugdcultuurfonds en / of Jeugdsportfonds. Bij die 2 laatstgenoemde fondsen zijn het merendeel van de Overijsselse gemeentes aangesloten, maar in Twente zijn er minder gemeentes aangesloten. Uiteraard is dan ook voorbereidend overleg met de desbetreffende ambtenaar van belang...  Het Groenbeleid heeft sterk jullie aandacht, omdat het maai-, aanplant- en maaibeleid in jullie gemeente nogal traditioneel lijkt. Jullie buurgemeentes Almelo en Hengelo en de provincie zijn hier al bij de landelijke Operatie Steenbreek (kost enkele duizenden Euro’s per jaar, maar dat levert veel tips, samenwerking en ondersteuning op) aangesloten en m.n. Almelo lijkt nogal actief. TIP 2: Onder het motto ‘Stenen er uit en Groen er in’ zouden jullie het initiatief tot het aansluiten daarbij kunnen nemen, inclusief een oproep tot het maken van een actieprogramma hierin.

De coalitie lijkt weinig ruimte te bieden aan de oppositie en daarom heb ik TIP 3:

Probeer voor en na besprekingen bewust contact te zoeken en op te bouwen, zodat je een beetje ‘vrienden’ met ze kan worden. Dit lukt vaak bij het informeel overleggen over iets waar je zeker van weet dat je het met elkaar eens bent, zoals bijvoorbeeld ‘eigenlijk zouden we het eens moeten hebben over het nog wat beter faciliteren van die vele vrijwilligers in onze gemeente’..... Het is eigenlijk een geleidelijke start naar een gezamenlijke motie of amendement, maar het kost tijd... > ik heb er goede ervaringen mee. TIP 4: kies uit mijn tips en jullie eigen ideeen / verkiezingsprogramma / raadsprogramma een 6-tal punten die jullie in 2019 en 2020 denken te kunnen realiseren, koppel daar data en mensen (2 per item?) en maak er dus een Werkplan van. Beperk je aandacht bij vraagstellingen, input en acties de komende 2 jaar tot die onderwerpen. Op die manier houd je het duidelijk, concreet en kom je met elkaar niet om de diverse agenda’s, programma’s (raads- en coalitie!) en beleidsstukken. Het motto is gewoon klein is fijn, maar dan kan je niet alles oppakken.... Uiteindelijk zitten jullie, volgens mij, nu nog steeds in de ‘wachtkamer’ en jullie moeten in 2019 gewoon ‘uit die kamer komen....’ Tenslotte kwam nog aan de orde of het wellicht mogelijk is om Manouska en Annemiek samen tijdens de komende campagne naar Borne te laten komen. Bedenk dus een leuke activiteit die zowel gemeentelijk als provinciaal van belang is (een van jeugdfondsen? Operatie Steenbreek via een IVN-presentatie?) = TIP 5.  

Bezoek van leden van de Provinciale Staten | Borne

GroenLinks GroenLinks PvdA Borne 11-12-2018 00:00

Met een drietal leden van de Provinciale Staten van GroenLinks en de PvdA hebben we op de fiets de route gereden van de variant 5B. De oplossing van het probleem van Zenderen en Borne.

 

 

Beste mensen, Hierbij wat meer nieuws over de Fractie GroenLinks-PvdA: Statenfracties GroenLinks en PvdA op werkbezoek in Zenderen. Een delegatie van de Statenfracties van GroenLinks en de PvdA is zaterdag 24 november op bezoek geweest om ter plekke de verkeersproblematiek in en om Zenderen te bekijken en te bespreken. Het bezoek was op uitnodiging van de fractie van Groen Links/Partij van de Arbeid Borne en de besturen van beide partijen. Provinciale Staten heeft zich eerder over deze kwestie uitgelaten. Op 27 juni 2018 heeft zij laten weten dat een grote boog (5 variant) om Zenderen heen als een duurzame oplossing gezien kan worden. Hierdoor zullen zowel Borne als Zenderen ontlast worden. Beide Statenfracties hebben met de fractieleden en de besturen van GroenLinks/PvdA Borne in en om Borne en Zenderen op de fiets de situatie in het veld in ogenschouw genomen. Daarbij werden de verschillende situaties helder toegelicht door Fons Lohuis van de actiegroep Zenderen. Tevens hebben zij gesproken met inwoners die nu al dagelijks hinder ondervinden. Tijdens een lunch bij het Sindron (Aveleijn) in Zenderen werden de ervaringen doorgesproken. Een oplossing zoals de 5B variant, eventueel gecombineerd met de werkzaamheden aan de A1, kwam naar voren als de meest logische.

M. Tikken, vz Groen Links Borne, 0614155181 D. Slettenhaar, vz PvdA Borne, 0651298612  

GroenLinks, PvdA en SP komen met wet om sociale woningbouw te beschermen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Borne 17-03-2018 00:00

GroenLinks, PvdA en SP willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Linda Voortman: “De enorme afname van sociale huurwoningen en de enorme toename van vraag ernaar is natuurlijk geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van een lakse overheid die onterecht vertrouwde op de markt. Wij willen dat iedereen betaalbaar en prettig kan wonen. Deze wet zorgt ervoor dat de overheid meer regie neemt om daarvoor te zorgen.”

 

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: "Iedereen moet zeker zijn van een goede, betaalbare woning. Maar voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht. Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.”

 

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: "De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw."

 

21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Meer weten over GroenLinks in jouw gemeente? Vind jouw gemeente op onze speciale verkiezingspagina.

Nieuwsbrief GroenLinks- PvdA | Borne

GroenLinks GroenLinks PvdA Borne 20-12-2017 00:00

Partij van de Arbeid en GroenLinks trekken samen op, vanuit de aloude wijsheid: samen sta je sterker. Met dit programma willen we aangeven hoe het beter kan in Borne, vanuit onze gezamenlijke visie. We staan voor gemeenschappelijke belangen op lange termijn: voor eerlijk delen, verbinden, vertrouwen en hoop. Duurzaamheid, solidariteit en openheid zijn dan de kernwaarden waar het om draait.   Je kunt je inschrijven op onze gezamenlijke Nieuwsbrief waardoor je op de hoogte wordt gehouden van ons nieuws. Stuur een mail naar : w.menheere@telfort.nl met de mededeling: Aanmelden Nieuwsbrief GroenLinks-PvdA

Verkiezingsprogramma GroenLinks - PvdA 2018-2022 | Borne

GroenLinks GroenLinks PvdA Borne 24-07-2017 00:00

Partij van de Arbeid en GroenLinks trekken samen op, vanuit de aloude wijsheid: samen sta je sterker. Met dit programma willen we aangeven hoe het beter kan in Borne, vanuit onze gezamenlijke visie. We staan voor gemeenschappelijke belangen op lange termijn: voor eerlijk delen, verbinden, vertrouwen en hoop. Duurzaamheid, solidariteit en openheid zijn dan de kernwaarden waar het om draait.

 

Een sociale gemeente

Iedereen moet kunnen meedoen, via een betaalde baan, vrijwilligerswerk of op school. Als het niet lukt een baan te vinden, dan heeft de gemeente ook een verantwoordelijkheid. Als je ziek wordt of je baan verliest, dan moet er een goed sociaal vangnet zijn.

Ieder kind moet een goede start en een eerlijke kans krijgen. Goed en bereikbaar onderwijs is van levensbelang, niet alleen om kennis te verwerven, maar ook om samen te spelen, te dromen over je toekomst en te leren om actief deel te nemen aan de samenleving.

In de zorg staan niet de regels centraal, maar aandacht voor de mens, ieder met zijn/haar eigen achtergrond en mogelijkheden.

Mensen afkomstig uit andere landen/culturen, zijn hier welkom en worden uitgedaagd mee te doen. Daarvoor wordt ondersteuning georganiseerd.

 

Een groene gemeente

We willen dat ook onze (klein)kinderen kunnen opgroeien in groene en gezonde dorpen en wijken. Ze moeten zorgeloos buiten kunnen spelen en schone lucht inademen. Daartoe willen we werken aan minder uitstoot van gevaarlijke stoffen.

We willen zoveel mogelijk energiezuinige woningen en bedrijven. Ook als lokale overheid kunnen we het nodige doen op dit terrein. Wind en zon kunnen ons daarbij helpen.

We zetten verdere stappen richting een circulaire samenleving, waar afval grondstof is.

 

Een gemeente waar iedereen meetelt

We willen een samenleving waarin voor iedereen plaats is, waar iedereen meetelt en van iedereen – waar dat kan - ook een bijdrage aan die samenleving verwacht wordt. De gemeente geeft daartoe ruimte en zo nodig ondersteuning aan betrokken inwoners om vorm te geven aan hun straat, wijk of dorp.

Dat vraagt een gemeentelijke overheid die open en duidelijk over de eigen plannen communiceert en die inwoners vroegtijdig bij planvorming betrekt.

 

HOE PAKKEN WE DAT AAN?

Vanzelfsprekend kan het lokale bestuur de hiervoor genoemde doelen nooit alleen realiseren. Op veel terreinen is de rijksoverheid bepalend (bijv. in de aanpak van werkloosheid, sociale voorzieningen of milieubeleid). Op weer andere thema’s sturen de provincie of Europa. De inkomsten van de gemeente komen ook grotendeels uit het gemeentefonds (een pot geld beheerd door dezelfde rijksoverheid).

Maar binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft, zijn er belangrijke keuzes te maken.

Borne is een prachtige woon- en werkgemeente. Maar zoals in elke gemeente valt er nog veel te doen. De nieuwe taken die de gemeente in de afgelopen periode kreeg, zoals bijvoorbeeld de zorg voor kwetsbare jeugd, voor hulpbehoevende ouderen en voor mensen met een beperking, vragen nog steeds aandacht. De uitvoering van deze taken vraagt om een actieve, krachtige gemeente. Samenwerken met andere gemeenten is daarbij een must, ook omdat de gemeentelijke euro maar één keer uit te geven valt. Aandacht voor de menselijke maat staat bij ons voorop. Geld mag niet allesbepalend zijn.

In dit verkiezingsprogramma hebben we een groot aantal actiepunten opgenomen, verdeeld over acht hoofdstukken. In de actiepunten staat vaak “de gemeente gaat” of “de gemeente zorgt”. Bedoeld is dan dat wij vinden dat er een gemeente is, waarin zo’n actiepunt wordt gerealiseerd. Er zijn veel actiepunten. Maar er is ook veel te doen en we zijn heel gemotiveerd hiermee aan de slag te gaan.

Samenvattend geven we nu alvast een aantal voor ons dominante punten die in een gezamenlijke ledenvergadering van GroenLinks en PvdA zijn vastgesteld.

SPEERPUNTEN GROEN LINKS & PARTIJ VAN DE ARBEID

GroenLinks/PvdA staat voor een solidaire samenleving, waarin iedereen als volwaardig burger kan meedoen en bijdragen aan de samenleving. Iedereen heeft recht op een passende werkplek, ongeacht zijn/haar beperkingen. De gemeente heeft een voorbeeldfunctie bij het te werk stellen van arbeidsgehandicapten. Borne werkt regionaal mee aan een stevige aanpak van (jeugd)werkloosheid. Uitgangspunt bij de jeugd is een sluitende aanpak: jongeren werken of gaan naar school of combineren beide. Iedereen die zorg nodig heeft, moet die in Borne snel en adequaat krijgen, zeker bij acute nood. Kwetsbare mensen verdienen extra aandacht, o.a. door betere communicatie en probleemsignalering. Voor het omgaan met dementie en eenzaamheid moeten er actieplannen komen. Mantelzorgers verdienen waardering en steun en moeten in hun zorgoplossing niet door gemeentelijke regels worden belemmerd. Er wordt niet bezuinigd op armoedebeleid en milieubeleid. Iedere Bornse burger heeft recht op een passende woning: jong, oud, lichamelijk beperkt, startend, statushouder of met een krappe beurs. Gemengd wonen heeft onze voorkeur. Bij nieuwbouw én renovatie streven we naar duurzaam en energieneutraal bouwen/verbouwen. Buiten de Bornsche Maten zien we liever inbreiding dan uitbreiding. Nieuwe Nederlanders, statushouders, vluchtelingen worden als burger behandeld waar het gaat om huisvesting, inburgering en scholing. Dit vraagt een actieve gemeente. Bij nieuwe initiatieven, nieuw beleid, inkoop en aanbesteding legt de gemeente het accent op duurzaamheid en Fairtrade. We zijn tegen de aanleg van de gemeentelijke verbindingsweg zoals die nu wordt voorgesteld. Om ook de verkeersproblemen in Zenderen op te lossen zien we liever een aansluiting van Zenderen op de A35/A1 vanaf knooppunt Azelo. Om luchtvervuiling en geluidsoverlast te beperken doet de gemeente er alles aan een maximumsnelheid van 100 km/u ingevoerd te krijgen op A1/A35. Eventueel kan worden gewerkt met matrixborden met wisselende snelheden. Verdiepte aanleg van het spoor in Borne is de optimale oplossing voor de spoorwegoverlast. Als dit niet haalbaar is, willen we één of meer spoortunnels. Een tunnel in de Azelosestraat zonder vrachtverkeer staat voor ons op 1. Een slim groenbeheerplan is nodig om de diversiteit van het groen te stimuleren. Hierbij gaat het om bomen, planten, bloemen in relatie tot insecten en andere fauna. Waardevolle bomen worden behouden.  Het betrekken van inwoners bij de besluitvorming en de zorg voor de leefbaarheid (groenonderhoud, veiligheid) is niet alleen basis voor democratie, maar bespaart ook kosten en vergroot betrokkenheid en noaberschap. Daarbij verdienen ook nieuwe vormen van burgerschap en bestuurlijke vernieuwing experimenteerruimte. Burgerinitiatieven zoals uit de G1000 Burgertop naar voren zijn gekomen, nemen we serieus.

EEN DUURZAAM & SOCIAAL BORNE: DÁT IS HET DORP WAARIN WIJ WILLEN WONEN!!

EN OOK HET DORP WAARAAN WIJ WILLEN WERKEN!

 

Hoofdstuk 1 Besturen en organiseren

Uit de inleiding blijkt dat we kiezen voor een inclusieve samenleving: iedereen hoort erbij. Dat betekent onder andere dat alle burgers zich gekend voelen, maar ook dat er een solide begrotingsbeleid is, waarin voldoende ruimte is voor investeringen in publieke voorzieningen, terwijl de gemeente toch financieel gezond blijft. De uitgaven van de gemeente moeten transparant en controleerbaar zijn. Bij het maken van keuzes leggen we de prioriteit bij initiatieven gericht op duurzaamheid, solidariteit en leefbaarheid, maar ook kunst en cultuur vinden we van belang. Daarbij geldt het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming moet in mei 2018 van toepassing zijn. Dat vraagt om precieze regels voor de digitale communicatie in de gemeentelijke organisatie.

Het mogelijke onbehagen over het lokaal bestuur moet bestreden worden met het zoeken naar nieuwe verbindingen, bijv. met G1000 of burgerpanel. De politiek moet zichzelf steeds een spiegel voorhouden en haar functie uiterst serieus nemen. Want die is kwetsbaar. Belangrijk is het herkennen van signalen vanuit de samenleving en als overheid goed communiceren over het vinden van de balans tussen wat moet en wat kan.

Actiepunten:

De gemeente voert een maatschappelijk verantwoord inkoop- en aanbestedingsbeleid waarbij de Fairtrade gedachte sturend is. Borne is immers een Fairtrade gemeente. Waar mogelijk werkt Borne samen met andere gemeenten, met het oog op kostenbesparing, kwaliteit en kwetsbaarheid, maar met behoud van de eigen identiteit/herkenbaarheid. Het betrekken van bewoners bij besluitvormingsprocessen en bijvoorbeeld leefbaarheid (zoals groenonderhoud en veiligheid; zowel algemeen als op wijkniveau) is niet alleen de basis voor democratie, maar kan ook kostenbesparend werken en de leefbaarheid en betrokkenheid vergroten. Experimenten met nieuwe vormen van burgerbetrokkenheid verdienen ruimte. Er wordt niet bezuinigd op armoede- en milieubeleid. De nieuwe vormen van communicatie door de raad met de inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven worden voortgezet en verder verfijnd en uitgewerkt. Goede digitale communicatie is van groot belang en moet vooral voor zoveel mogelijk burgers toegankelijk, begrijpelijk en vindbaar zijn en de privacy moet goed gewaarborgd zijn. Belangrijk is een helpdesk/helpfunctie die burgers helpt de juiste informatie dan wel het juiste loket voor hun vragen te vinden. Bij de software gaat onze voorkeur uit naar open source systemen vanwege de lagere kosten en de grotere veiligheid en flexibiliteit. De samenwerking met andere gemeenten op dit gebied wordt voortgezet en versterkt.

 

Hoofdstuk 2 Werk en inkomen

We zijn voor een groene en vitale ontwikkeling van de economie in Borne. Dat is goed voor de werkgelegenheid en de leefbaarheid. De directe invloed van een kleine gemeente als Borne op de economische dynamiek is beperkt, maar door een goede en snelle dienstverlening kan de gemeente wel duurzame en innovatieve bedrijven stimuleren om zich in Borne te vestigen. Energiebeperking en duurzaamheid zijn inmiddels topprioriteit. Van belang zijn ook de ligging en bereikbaarheid van Borne, kwaliteit van de beroepsbevolking en (kinder-)opvang. Dat de arbeidsmarkt zich (EU)regionaal ontwikkelt, is prima. Om die reden moeten we de verantwoordelijkheid ook delen met andere gemeenten. Daarnaast kan gerichte aandacht voor de toeristisch-recreatieve profilering van Borne extra werkgelegenheid opleveren.

Actiepunten:

Met name duurzame en innovatieve bedrijven worden gestimuleerd zich in Borne te vestigen. De gemeente zet zich in voor voorzieningen, zoals kinderopvang, waardoor meer mensen aan het arbeidsproces kunnen deelnemen. Borne werkt regionaal mee aan een stevige aanpak van de jeugdwerkloosheid. Uitgangspunt is hierbij een sluitende aanpak: jongeren werken of ze gaan naar school, of een combinatie van beide.  Mensen met een arbeidshandicap hebben recht op een passende arbeidsplek. Dat kan via de sociale werkvoorziening, maar ook doordat de gemeente een voorbeeldfunctie vervult als het gaat om het plaatsen van deze mensen binnen de eigen organisatie. Dit is ook een gunningscriterium in het aanbestedingsbeleid. Diezelfde instrumenten zet de gemeente actief in voor banen voor langdurige werklozen.  De Participatiewet (Werk en inkomen) wordt - incl. opleidingstrajecten - actief uitgevoerd zodat mensen voor wie deze wet bedoeld is, er ook gebruik van kunnen maken. 

 

Hoofdstuk 3 Leefbare wijken en dorpen

Borne moet een levendige gemeente blijven. In die gemeente zijn er voor iedereen kansen: jongeren, ouderen, jonge gezinnen, tweeverdieners, gehandicapten, mensen afkomstig uit verschillende culturen en met verschillende religies, mensen met uiteenlopende inkomens.

Daarvoor is een gedifferentieerd woningaanbod nodig, een passende woning voor iedereen. Basis voor leefbaarheid is een veilig gevoel. Dat stelt eisen aan het persoonlijke leven, maar ook aan de inrichting van de openbare ruimte en de bouwwijze. Burgerinitiatieven gericht op energiebeperking nemen we daarbij serieus.

Leefbaarheid hangt ook samen met de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten en actief te zijn. Het verenigingsleven (sport, cultuur, wijkverenigingen, etc.) is daarbij onmisbaar. Onze lof gaat uit naar de wijze waarop de buurtsportcoaches hun functie invullen. Veel belang hechten we aan het werk van een jongerenwerker, en uiteraard ook aan de verkeersveiligheid rondom scholen.

In de kerkdorpen zijn convenanten (overeenkomsten met wederzijdse inspanningsverplichtingen) gesloten op basis waarvan gewerkt wordt aan de leefbaarheid; deze willen we continueren.

Culturele activiteiten zijn een basisvoorwaarde voor een gemeenschap. Kulturhus De Bijenkorf kan gezien worden als het middelpunt voor het sociale en culturele leven in Borne. De activiteiten van het Kulturhus vormen wat ons betreft het middelpunt van het totale aanbod van cultuur in Borne. Dankzij het rijke Bornse verenigingsleven wordt het kunst- en culturele leven ook verrijkt met particuliere initiatieven. De regiefunctie van de gemeente dient op dit gebied intermediair te zijn: informant, maar ook verbinder en soms aanjager als daardoor verbindingen mogelijk worden. Dat leidt tot meer samenwerking en samenhang tussen de verschillende cultuurdragers en een overzichte­lijker aanbod van cultuur, zodat eventuele doelsubsidies beter en breder worden ingezet. Verankeren van cultuureducatie en een goede (ook regionale) marktstrategie horen daarbij. In het kader van leefbaarheid vinden we ook het cultureel erfgoed en het stimuleren van historisch bewustzijn van belang. Specifieke doelsubsidies voor belangrijke items wijzen we niet af.

Actiepunten:

12. De gemeente moet zorgen voor een gedifferentieerd woningaanbod met expliciete aandacht voor sociale woningbouw, eenpersoonshuishoudens, jongeren, starters, ouderen en mensen met een beperking (zie ook ‘vervoer’). Behalve in de Bornsche Maten is inbreiding daarbij het uitgangspunt. Woonbestemmingsplannen in agrarisch gebied zijn in de kerkdorpen slechts beperkt acceptabel. 

13. Er moet voldoende woonruimte beschikbaar zijn voor tijdelijke opvang (sociaal pension, begeleid wonen, asielzoekers).

14. Collectieve woonprojecten worden procesmatig ondersteund.

15. Vanuit het belang van een optimale ontwikkeling van kinderen – de burgers van de toekomst – zorgen organisaties uit kinderopvang, peuterspeelzalen en onderwijs voor integrale voorzieningen voor alle kinderen van nul tot en met twaalf jaar en hun ouders. Waar nodig wordt voorschoolse educatie gestimuleerd.

16. Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten worden bestreden met een doelgerichte aanpak, zo nodig in samenwerking met andere gemeenten. Zeker Passend Onderwijs vraagt om een bovenlokale aanpak. Jeugdzorg voor kwetsbare jeugd moet gegarandeerd zijn en snel en adequaat geleverd worden.

17. De gemeente voert een actief beleid in het stimuleren van sport en bewegen voor alle inwoners van Borne. De sportverenigingen worden, waar nodig, door armoedebeleid ondersteund. Geen enkel kind mag verstoken blijven van het volgen van zwemlessen. Ook hier kan een beroep worden gedaan op het armoedebeleid. Alle schoolkinderen maken kennis met de ‘natte gymnastiekzaal’.

18. Kulturhus De Bijenkorf en Sindron moeten de centrale ontmoetingspunten voor de inwoners van Borne respectievelijk Zenderen blijven.

19. De gemeente houdt bij toekomstige reconstructies en in het publieke domein meer rekening met blinden en slechtzienden en mensen met een beperking en treft voor hen voorzieningen (zie ook vervoer). Tegen belemmerende/hinderende situaties voor rollator, scootmobiel, bakfiets en kinderwagen dient scherper te worden opgetreden. De tunnel naar de Stroom Esch werkt voor veel fysiek beperkte mensen belemmerend.

20. De gemeente gaat de cultuurmakelaarsfunctie serieuzer nemen.

 

Hoofdstuk 4 Meedoen, ondersteunen en optimaliseren aanpak zorg en bijstand

PvdA en GroenLinks staan voor een solidaire samenleving. Er is genoeg, maar de welvaart en de middelen zijn niet eerlijk verdeeld. Het is beschamend dat in Nederland voedselbanken nodig zijn. Experimenten met de bijstandswet worden toegejuicht. We volgen met zeer veel belangstelling de experimenten met nieuwe vormen van sociale zekerheid, zoals een basisinkomen en minder regels/meer ruimte om bij te verdienen. De uitkomsten van deze experimenten kunnen worden gebruikt om de Bornse (Twentse) bijstandsaanpak te optimaliseren. Het minimabeleid moet zorgvuldig worden uitgevoerd met aandacht voor kansen voor kinderen. Op verborgen armoede en sluipend toenemende eenzaamheid moeten we alert zijn en actie ondernemen zodat individuen kunnen worden geholpen. Dit mede omdat het aantal ouderen in de toekomst sterk toeneemt en een deel van hen afhankelijk zal worden van ondersteuning en zorg.

Daarnaast willen we graag meewerken aan een humaan vluchtelingenbeleid.

Vanuit welzijnsperspectief - een andere taak van het Kulturhus - is niet alleen de samenwerking met andere welzijn/zorgorganisaties een must, maar ook de verbinding met wijkorganisaties. Hun initiatieven moeten in principe positief worden opgepakt. Ook een burgerinitiatief als dat voor de creatieve werkplaats van een G1000 groep vinden we positief.

Intermediërend optreden van de gemeente betekent ook subsidies voor welzijn en cultuur (zie vorige hoofdstuk) inzetten om, waar nodig, sturend en gemeenschapsvormend op te treden. Cultuurbeleid is immers gemeenschapsbeleid. Toegankelijkheid is hierbij een vereiste.

Sinds 2013 is het beleidsveld zorg een zeer belangrijke taak voor de gemeente. De gehele gemeenteraad heeft geprobeerd hier zo krachtig en goed mogelijk mee om te gaan. Nu breekt de periode aan dat de gemeente echt eigen beleid kan ontwikkelen. De actieve rol die doorklinkt in de gemeentelijke nota ‘Transformatie-agenda’ moet daadwerkelijk gestalte krijgen. De principes die wij volgen, zijn in de inleiding al aangegeven. Het gaat dus niet alleen om de participatiesamenleving, maar ook om ‘de sterkste schouders’. De in de Bornse politiek vaak gebezigde uitspraak ‘niemand tussen wal en schip’ kan ook passief worden uitgelegd. Waar het om gaat is dat (sociale) veiligheid en zorgbewuste hulp (bijv. ook signalering van eenzaamheid, vroeg-signalering van problemen of hulp aan verwarde personen) zo snel en actief mogelijk beschikbaar kunnen zijn.

Dat betekent ook inzet om te voorkomen dat leerlingen achterop raken, zowel binnen als buiten schoolverband. Kwaliteit moet daarbij als criterium voorop staan en de bereikbaarheid moet gewaarborgd worden.

De groeiende vergrijzing vraagt om een actief ouderenbeleid. Veel ouderen redden zich prima, maar op een gegeven moment gaat vaak toch de gezondheid achteruit, neemt de mobiliteit af en wordt meedoen in de samenleving moeilijker. Een deel wordt afhankelijk van ondersteuning en zorg van anderen. Voorop staat dat elke oudere recht heeft op een zo waardig mogelijke ‘oude dag’. Belangrijk elementen in het ouderenbeleid:

Huisvesting passend bij de (zorg)behoeften, met ruimte voor rollators en rolstoelen. De belangen van de oudere/zorgbehoevende zijn uitgangspunt voor de geboden zorg en ondersteuning. Aandacht voor eenzaamheid en welbevinden van de zo lang mogelijk thuis wonende ouderen. Mantelzorg verlenen moet vrijwillig blijven. Gemeentelijke regelgeving moet nieuwe vormen van samenwonen in combinatie met mantelzorg niet belemmeren. Een deel van de ouderen kiest een eigen verzorging en betaalt daar ook voor. Participatie is niet verplicht.

Actiepunten:

21. Het armoedebeleid in Borne wordt voortgezet en zo nodig verruimd wanneer het aantal inwoners met een inkomen rond het sociaal minimum stijgt.

22. De gemeente betrekt de werkzaamheden van de voedselbank bij het armoedebeleid.

23. In Borne worden concrete maatregelen ingezet om het alcoholgebruik en het gebruik van drugs onder jongeren terug te dringen. Het gaat hierbij om voorlichting en handhaving van regels, uiteraard in samenwerking met buurgemeenten.

24. Bestrijding van overgewicht bij jongeren is een speerpunt van het gemeentelijk gezondheidsbeleid.

25. Mantelzorgers worden ondersteund en zo mogelijk mede ontzorgd, bijvoorbeeld in samenwerking met zorginstellingen en verzekeraars.

26. De groeiende vergrijzing vraagt om een actief ouderenbeleid. Elke oudere heeft recht op een zo waardig mogelijke oude dag.

27. Voor de omgang met dementie en eenzaamheid moeten actieplannen worden ontwikkeld.

28. In het kader van de WMO moet er ruimte blijven voor kleinschalig georganiseerde buurtzorg. De gemeente werkt met sociale wijkteams met deskundige medewerkers voor mensen met een GGZ achtergrond.

29. De gemeente is voortdurend alert op de toegankelijkheid van zorgvoorzieningen. Dit vraagt nog betere communicatie vanuit de gemeente, omdat mensen vaak niet weten waar ze bij problemen of met hulpvragen terecht kunnen, maar ook een goed functionerende probleemsignalering op buurtniveau. Een helpdesk/helpende hand kan burgers helpen de juiste informatie of het juiste loket te vinden.

30. De gemeente voert een actief jongerenbeleid en heeft een goede relatie met Jarabee en MEE.

31. Vluchtelingen worden binnen de gemeente als burger behandeld waar het gaat om huisvesting, inburgering en scholing.

32. Het ‘Openluchttheater Hertme’ is een serieuze cultuurcomponent en wordt als zodanig behandeld even als het evenement ‘Borne op z’n Best’.

 

Hoofdstuk 5 Duurzaamheid en milieu

Aarde en mens vormen samen een systeem. Dat wordt nog wel eens vergeten. De aarde belasten en vervuilen treft uiteindelijk alle mensen. De fossiele brandstoffen raken steeds verder uitgeput, maar het gebruik ervan is ook ongewenst. Vandaar dat een duurzaamheidstoets onderdeel moet uitmaken van de besluiten die een gemeente neemt. Een paragraaf ‘Duurzaamheid’ in alle beleidsstukken is geen luxe. Die geeft inzicht in de gevolgen voor het leefmilieu en kan het bewustzijn van het belasten van het milieu vergroten. Bekende instrumentele voorbeelden zijn: inkoop van materiaal (geen tropisch hardhout), zongericht bouwen, hergebruik van regenwater voor het toilet, elektrische auto’s (inclusief laadpunten), vermijden van bestrijdingsmiddelen, plaatsing zonnepanelen, levensloopbestendige woningen en bereikbaarheid van voorzieningen zonder autogebruik.

Klimaatverandering en luchtkwaliteit geven reden tot zorg. Ecosystemen worden aangetast en de biodiversiteit neemt af. Een slim groenbeheerplan is nodig om de diversiteit van natuur en landschap te stimuleren. Hierbij gaat het om bomen, planten, bloemen in relatie tot insecten en andere fauna. Waardevolle bomen worden behouden. Er zijn zorgen over de luchtvervuiling (fijnstof) die door de A1/A35 wordt veroorzaakt en de mogelijke gevolgen voor de volksgezondheid.

Het fietsen moet voortdurend gestimuleerd worden omdat de activiteit gezond is, gemakkelijk en groen. De F35 moet alle aandacht blijven krijgen (zie ook ‘Verkeer en vervoer’).

Duurzame oplossingen vragen om samenwerking tussen gemeente en inwoners, woningcorporatie en marktpartijen. We kunnen samen staan voor een evenwichtige, verantwoorde groei, maar ook samen zorgen dat toekomstige generaties niet worden opgezadeld met problemen als bodemvergiftiging, uitputting van grondstoffen en milieuvervuiling. Dat geldt ook voor de asbestproblematiek.

Er is veel mis met de productie van voedsel en de uitwassen van onze consumptie- en wegwerpmaatschappij. Wij zien het verder ontwikkelen van beleid rondom lokaal voedsel en streekproducten als een belangrijke kans, ook in relatie tot de verduurzaming en verbreding van de landbouw en het vitaliseren van het platteland. Veelal gaat het om kleinschalige initiatieven en nevenactiviteiten. Initiatieven op dit vlak worden gestimuleerd.

Het zou prachtig zijn als Borne zich ontwikkelt tot de meest duurzame gemeente van Overijssel.

Actiepunten:

33. Bij inkoop en aanbesteding, beleidsregels, bestemmings- en structuurplannen wordt de duurzaamheidstoets toegepast.

34. Er moeten meer oplaadpunten voor elektrische auto’s en fietsen komen.

35. Er worden eisen gesteld aan nieuwbouw als het gaat om de energieprestatienorm. Ook dient de gemeente de lat van duurzaam bouwen op vrijwillige basis hoger te leggen. Uitgangspunt is: energieneutraal waar mogelijk. Aansluiting op het gasleidingennet in een nieuwbouwwijk is niet langer vanzelfsprekend.

36. Voor bestaande bouw willen we energiebesparings- en duurzaamheidsmaatregelen stimuleren. Aan bestaande overheidsgebouwen worden energiezuinige eisen gesteld. Experimenten met ecologisch wonen juichen we toe.

37. De gemeente heeft een taak in het geven van voorlichting over fiscale voordelen op het gebied van duurzaamheid (carpoolen, openbaar vervoer, fiets), maar ook bij bouwprojecten en afvalverwerking.

38. De openbare verlichting in het buitengebied wordt beperkt en bij (versnelde) vervanging wordt Ledverlichting (zo mogelijk met sensoren) toegepast. De gemeente geeft het goede voorbeeld door in het gemeentehuis Ledverlichting toe te passen.

39. Een slim groenbeheerplan is nodig om de diversiteit van het groen te stimuleren. Hierbij gaat het om bomen, planten, bloemen in relatie tot bijen, insecten, vlinders. Waardevolle bomen worden behouden.

40. Natuurbeheer door boeren wordt gestimuleerd. Het mestprobleem willen we helpen oplossen. Dat begint bij het terugdringen van het mestprobleem (omgevingsvergunning).

41. De bouw van megastallen wordt ontmoedigd, vanwege dierenwelzijn en het mestprobleem.

42. Het afvalbeleidsplan wordt verder vormgegeven. Het DIFTAR-systeem kan daarbij in de discussie helpen, waarbij de scheidingscomponent betrouwbaar moet zijn. Welk systeem ook wordt ingevoerd, actieve en goede voorlichting bepaalt het succes. De samen­werking met omliggende gemeenten blijft van belang.

43. De gemeente Borne zet zich ervoor in dat binnen haar grenzen geen genetisch gemanipuleerde gewassen worden verbouwd omdat dit de biodiversiteit aantast.

44. De gemeente stimuleert projecten en organisaties die de productie van duurzaam lokaal voedsel en streekproducten tot doel hebben.

45. De gemeente onderzoekt de mogelijkheid tot het plaatsen van windmolens, waarbij inwoners kunnen deelnemen aan een coöperatie die deze windmolens exploiteert.

46. In de woonvisie wordt Welbions gevraagd om ook op daken van huurwoningen zonnepanelen te installeren.

47. De gemeente zet alles in het werk om een maximale snelheid van 100 km/u op A1/A35 ingevoerd te krijgen om luchtvervuiling en geluidsoverlast in Bornse wijken te beperken.

48. Middels milieuplannen en beeldkwaliteitsplannen zorgt de gemeente voor een goede afvoer van regenwater. Daarbij past ook een premie op de aanschaf van regentonnen.

 

Hoofdstuk 6 Verkeer en vervoer

De geografische ligging van Borne en haar historie hebben in de loop der tijd voor een aantal problemen gezorgd. Een spoorlijn dwars door het grootste dorp, twee provinciale wegen door Zenderen, een provinciale weg tussen de kern van Borne en twee nieuwbouwwijken, dichtbij de kruising van twee snelwegen en de ligging van Borne in de oksel van die snelwegen.

Veel inwoners van Borne zijn ontevreden over de verkeersontwikkelingen en verkeersdoorstroming. Voorgestelde oplossingen hebben steeds een beperkt draagvlak en een echte oplossing (bv. verdiept spoor of een rondweg bij Zenderen aansluitend op de A1) lijken niet haalbaar of vinden nog geen steun bij provincie en Rijkswaterstaat. Sterker, de thans actuele (deel)oplossingen doen een kans op realisatie van de echte oplossingen verder naar de horizon verdwijnen.

De door de provincie geëiste ‘totaalvisie’ heeft slechts planologische instemming opgeleverd. De gemeentelijke verbindingsweg wordt door de provincie niet financieel ondersteund en geldt dus ook niet als robuuste vervanging van een knip in de provinciale weg. Voor Zenderen is het eerder een bedreiging dan een oplossing. Recent besloot een meerderheid van de gemeenteraad dat er uitgebreid onderzoek moet worden gedaan naar een oplossing voor Zenderen om de nadelen van de gemeentelijke verbindingsweg te compenseren. Dit zal ongetwijfeld leiden tot nieuwe complicaties, zowel financieel als planologisch.

In Stroom Esch en Bornsche Maten is men niet (geheel) tevreden over de verkeerscirculatie (knip in de rondweg, vrachtwagens van en naar Saasveld). Ook aansluitingen via openbaar vervoer vanuit de wijken functioneren onvoldoende, terwijl deze voor mensen met een beperking onmisbaar zijn.

Een ander probleem is het indrukwekkende vrachtverkeer waarmee de winkelketens in het centrum worden bediend. De distributeurs moeten het belang van een betere stroomlijning van deze vervoersstromen inzien.

Het fietsverkeer van centrum naar buitenwijken blijft om aandacht vragen. Obstakels in het centrum voor (elektrische) rolstoel, fietsmobielen, maar ook baboebakfiets dienen te worden weg geruimd. Bij het plaatsen van afvalcontainers is bereikbaarheid een belangrijk aandachtspunt.

Aan de fietssnelweg F35 moet stug worden doorgewerkt, ondanks minder prioriteitsstelling in andere gemeenten.

Actiepunten:

49. Verdiepte aanleg van het spoor in Borne is de optimale oplossing voor de spoorwegproblemen. Omdat dit niet haalbaar blijkt, blijven we de voorkeur geven aan een of meerdere spoorwegtunnels. Dit met het oog op veiligheid, geluidshinder en doorstroming van het wegverkeer. Een 30 km tunnel in de Azelosestraat zonder vrachtverkeer staat op nummer 1.

50. De gemeentelijk verbindingsweg is een zeer ongewenste ontwikkeling. Zolang er nog een kleine kans is die te voorkomen, zullen we ons daartoe inspannen.

51. Ook in de politiek maakt belofte schuld. De knip in de rondweg blijft daarom op de politieke agenda staan.

52. Versnelling van de realisatie van het traject rond Zenderen (5b-variant) en een nieuwe aansluiting op de A1 zou veel problemen oplossen.

53. De fietssnelweg F35 vraagt om een tunnel in de Bornerbroeksestraat.

54. In regionaal verband moet worden onderzocht of het mogelijk is een distributiecentrum te realiseren, vanwaar uit elektrische vrachtautootjes in bijv. Borne, Hengelo en Almelo goederen bij winkels afleveren.

 

Hoofdstuk 7 Ontwikkelen en ondernemen

Werkloosheid blijft een belangrijk item. Ondanks voortdurende inspanning blijkt de overheid zelf haar doelstellingen op het gebied van arbeidsparticipatie niet te hebben gehaald. Samenwerking en wisselwerking tussen ondernemers, gemeente en de plaatselijke bevolking blijft van groot belang.

Bij het starten van een eigen onderneming komt veel kijken. Een helpende hand is daarbij meer dan welkom. Samenwerking met de gemeente Hengelo en het ROC komt onvoldoende in beeld. Door de achterliggende economische crisis werden veel mensen gedwongen om zzp-er te worden. De fiscale voordelen zijn echter nu voorbij en het effect van nieuwe regelgeving is nog onbekend.

Een ander aandachtspunt is de instandhouding van detailhandel in het centrum van Borne. Door de gunstige ligging kan Borne ook mogelijkheden bieden aan kleine bedrijfsvestigingen als spin off van de Universiteit Twente. Dat geldt eveneens voor de bedrijventerreinen. De samenwerking met bedrijventerrein XXL moet worden gecontinueerd (zie ook de opmerkingen bij duurzaamheid en de kans van intensivering binnenvaart).

Actiepunten:

55. De gemeente zorgt voor een accurate dienstverlening (één loket) aan het bedrijfsleven met speciale aandacht voor startende ondernemers.

56. De gemeente heeft periodiek overleg met de ondernemers in het centrum van Borne om hen te ondersteunen en werkt met de BBO samen om het verdwijnen van winkels tegen te gaan.

57. Het Midden en Klein Bedrijf is een belangrijke banenmotor. In een breed georganiseerd overleg ondersteunt de gemeente het MKB.

58. Waar mogelijk worden wonen en werken ruimtelijk vermengd. Bedrijven die in de woonomgeving overlast veroorzaken, worden zo mogelijk verplaatst naar bedrijventerreinen.

 

Hoofdstuk 8 Actualiteit

Transformatieagenda

Het overgrote deel van de zorg is gedecentraliseerd, waarbij de gemeente een belangrijke functie heeft gekregen. De gehele gemeenteraad heeft dit transitieproces nauwlettend gevolgd. De indruk bestaat dat er geen ‘ongelukken’ zijn gebeurd. Het handelen van de gemeente is onlangs vastgelegd in een transformatie-agenda en die is door de gehele gemeenteraad geaccepteerd als toekomstige ontwikkeling. Op dit moment worden initiatieven genomen om het geheel te controleren en te monitoren. Vanuit onze visie, zoals verwoord in hoofdstuk 4, zullen we onze inbreng leveren, ook op regionaal niveau.

 

Burgertop G1000

In mei 2017 heeft in Borne een burgertop plaatsgevonden. Een evenement waarbij op een dag inwoners en betrokkenen met elkaar in gesprek gaan over allerlei thema’s in hun eigen gemeente en zoeken naar wat zij samen belangrijk vinden. Uit de burgertop zijn vier hoofdthema’s voortgekomen: verkeersveiligheid, duurzaamheid, communicatie en noaberschap. Werkgroepen hebben deze thema’s verder uitgewerkt en op 7 december 2017 gepresenteerd aan publiek en politiek. Een aantal van de aangedragen ideeën zijn in dit programma verwerkt.

 

Bestuurlijke vernieuwing

In de gemeenteraad heeft een werkgroep zich beziggehouden met het eigen functioneren en met de kloof en de relatie tussen politiek en gemeenschap. Een instrument dat daarvoor bedacht is, is het regelmatig plannen van ‘Open podia’. Een open podium is een inspraakavond die wordt georganiseerd alvorens nieuw beleid wordt ontwikkeld. Er werden reeds open podia gehouden over de nieuwe WMO, veiligheid en sport. Bedoeling is burgers meer aan de voorkant te betrekken bij beleidsontwikkeling. Een G1000 werkgroep werkt hiervoor ideeën uit die we positief tegemoet zien.

De Burgertop is ook te bezien als vorm van bestuurlijke vernieuwing. Wellicht verdient het onlangs in de gemeente Enschede genomen burgerbesluit over het omgaan met het vuurwerk tijdens Oud en Nieuw navolging in de gemeente Borne.

 

Tenslotte

In korte teksten en 58 actiepunten hebben we hiervoor beschreven wat onze inzet is bij de verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad van Borne in maart 2018. Roodgroene draad in al deze plannen is dat wij in Borne invulling willen geven aan begrippen als duurzaamheid, rechtvaardigheid, openheid en saamhorigheid. Over het geheel zullen verkiezingsprogramma’s in Borne slechts op een beperkt aantal punten van elkaar afwijken. Vandaar dat we het eerste hoofdstuk zijn geëindigd met een aantal dominante items die mogelijk het verschil maken. Natuurlijk is papier geduldig. Plannen maken is een ding, maar de werkelijke toets is de realisatie van al deze voornemens.

 

Wij hopen dat de Bornse kiezer zich aangesproken voelt door onze plannen en ons de gelegenheid biedt om straks in de nieuw gekozen raad onze stem te laten horen. We hebben daarvoor enthousiaste, betrokken en kundige kandidaten in de startblokken staan.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.