Nieuws van CDA in Brunssum inzichtelijk

24 documenten

Hoe respectvol is Brunssum?

CDA CDA Brunssum 04-11-2018 21:42

Het CDA Brunssum roept alle inwoners op om mee te denken over hoe we in Brunssum respectvoller met elkaar kunnen omgaan.Uit onderzoek blijkt steeds weer dat mensen zich zorgen maken over de manier waarop we met elkaar omgaan. Zien we nog wel om naarelkaar en voelen we ons nog wel gerespecteerd op straat?CDA Brunssum deelt deze zorgen en lanceert tijdens de Week van Respect van 5 tot 11 november het ‘Hoe respectvol is Brunssum?’ onderzoek.In het onderzoek wordt onderzocht hoe mensen in Brunssum vinden dat het metrespect gesteld is en wat er beter kan. De resultaten van de enquête zullen later bekend worden gemaakt.Klik voor de enquete : http://www.cda.nl/respect.

Het Clemensdomein genomineerd voor de Inspiratieprijs

CDA CDA Brunssum 25-09-2018 20:40

De Inspiratieprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon, groep of organisatie die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van letteren, kunst, geschiedenis, natuur of erfgoed.Dit jaar gaat de aandacht uit naar ‘erfgoed’ en in het bijzonder naar de monumenten(zorg). Het Clemensdomein is een van de 12 monumenten, die door de jury zijn voorgedragen voor deze prijs.Welk monument prikkelt de nieuwsgierigheid tot op de dag van vandaag? En waarom inspireert het vanuit zijn monumentale wortels in het verleden tot in de hedendaagse actualiteit? Daarvoor komt het publiek aan het woord. In samenwerking met Dagblad De Limburger worden Limburgers gevraagd om een publieksfavoriet aan te wijzen. Het meest inspirerende monument van Limburg wordt op 1 november door gouverneur Theo Bovens beloond met de Inspiratieprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg? Vind je het Clemensdomein ook inspirerend, breng dan je stem uit met een korte motivatie. Dit stemmen kan via de website van de Limburger/stem of https://www.limburger.nl/stem De Limburger besteedt in de vrijdag-editie deze weken aandacht aan de 12 kandidaten. Breng voor 1 oktober jouw stem uit op het Clemensdomein met een korte motivatie. Op 1 november 2018 wordt bekend welk monument in Limburg de Inspiratieprijs 2018 toegewezen krijgt.

Art43 - Evenementenbeleid

CDA CDA Brunssum 20-06-2018 10:38

In de raadsvergadering van 13 maart 2018 heeft de gemeenteraad het toetskader evenementenbeleid voor Brunssum vastgesteld. Een van de redenen om dit beleid vast te stellen was om willekeur te voorkomen en de overlast voor (direct) omwonenden te beperken. Per locatie zijn criteria vastgesteld, waaronder het aantal evenementen dat jaarlijks per locatie mag worden georganiseerd. Op de locatie Koutenveld mogen volgens voornoemd toetskader maximaal drie evenementen worden georganiseerd. Vanaf 25 tot en met 29 mei vindt de jaarlijkse voorjaarskermis plaats. Daarenboven werd in dat weekend voor de eerste keer het Gauderfest Brunssum georganiseerd. Mooie initiatieven die hopelijk voor de toekomst bewaard blijven en die bijdragen aan een bruisend Brunssum. Naar aanleiding hiervan zijn vragen uitgezet naar de betreffende ambtenaren, in het licht van die antwoorden hebben we toch de nodige vraagstellingen. De CDA-fractie heeft de volgende vragen: In de weken voorafgaande het Kermisweekend werd gesuggereerd, via publicaties, dat het Gauderfest los zou staan van de Kermis, dit verhoudt zich niet met het gegeven antwoord van de ambtenaar. Is het Gauderfest een opzichzelfstaand evenement of niet?Indien het Gauderfest geen op zichzelf staand evenement is, waarom is er dan een aparte vergunning aangevraagd?Betekent dit dat de activiteit aantal bepalend is en niet het aantal afgegeven vergunningen?Indien die regel bevestigd wordt is er dan ook ruimte voor een activiteit naast bijvoorbeeld het Oktoberfeest?De minimale indieningstermijn voor een evenementenaanvraag is volgens het vastgestelde beleid 26 weken (H4-procedures). De maximale duur is 3 dagen (H5 spelregels). Hoe moeten deze procedures en spelregels geïnterpreteerd worden in het licht van Kermis en Gauderfest? Ik verzoek u om deze vragen binnen de hiervoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Art43 - Evenementenbeleid

CDA CDA Brunssum 20-06-2018 10:38

In de raadsvergadering van 13 maart 2018 heeft de gemeenteraad het toetskader evenementenbeleid voor Brunssum vastgesteld. Een van de redenen om dit beleid vast te stellen was om willekeur te voorkomen en de overlast voor (direct) omwonenden te beperken. Per locatie zijn criteria vastgesteld, waaronder het aantal evenementen dat jaarlijks per locatie mag worden georganiseerd. Op de locatie Koutenveld mogen volgens voornoemd toetskader maximaal drie evenementen worden georganiseerd. Vanaf 25 tot en met 29 mei vindt de jaarlijkse voorjaarskermis plaats. Daarenboven werd in dat weekend voor de eerste keer het Gauderfest Brunssum georganiseerd. Mooie initiatieven die hopelijk voor de toekomst bewaard blijven en die bijdragen aan een bruisend Brunssum. Naar aanleiding hiervan zijn vragen uitgezet naar de betreffende ambtenaren, in het licht van die antwoorden hebben we toch de nodige vraagstellingen. De CDA-fractie heeft de volgende vragen: In de weken voorafgaande het Kermisweekend werd gesuggereerd, via publicaties, dat het Gauderfest los zou staan van de Kermis, dit verhoudt zich niet met het gegeven antwoord van de ambtenaar. Is het Gauderfest een opzichzelfstaand evenement of niet?Indien het Gauderfest geen op zichzelf staand evenement is, waarom is er dan een aparte vergunning aangevraagd?Betekent dit dat de activiteit aantal bepalend is en niet het aantal afgegeven vergunningen?Indien die regel bevestigd wordt is er dan ook ruimte voor een activiteit naast bijvoorbeeld het Oktoberfeest?De minimale indieningstermijn voor een evenementenaanvraag is volgens het vastgestelde beleid 26 weken (H4-procedures). De maximale duur is 3 dagen (H5 spelregels). Hoe moeten deze procedures en spelregels geïnterpreteerd worden in het licht van Kermis en Gauderfest? Ik verzoek u om deze vragen binnen de hiervoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Kort verslag infoavond Schutterspark

CDA CDA VVD PvdA Brunssum 21-05-2018 18:24

Op dinsdag 17 april vond een openbare infoavond plaats over het Schutterspark. De gemeente en Schutterspark BV, de exploitant, presenteerden de plannen met het park. Met een klimparcours, met toestellen die iedereen moet stimuleren tot (meer) beweging en met mooie wandel- en hardlooproutes. Dit past in een beleid waarin gezond ouder worden hoog op de agenda staat. De toestellen in de speeltuin waren erg verouderd en worden vervangen en uitgebreid door eigentijdse exemplaren die aan alle veiligheidseisen voldoen. Verder zijn er een waterpartij en skelterbaan gepland. In een erg vol Schuttershüske waren veel buurtbewoners aanwezig. De betrokkenheid was zichtbaar groot en doet ons goed. Dat men echter tijdens die avond ontdekte dat deze avond alleen was bedoeld om te informeren én om de overeenkomst met de ondernemer te ondertekenen, zonder dat er vanuit het publiek nog inspraak mogelijk was, leverde veel gemor op: Wat pijn deed is dat de buurt niet vanaf de allereerste fase bij het plan betrokken geworden was. Vooral toen er sprake was van een mogelijke naamsverandering van de speeltuin, losgekoppeld van ‘Schutterspark’, leverde dat emotionele reacties op. Men is erg gehecht aan deze historische naam. Er waren uitvoerige informatieronden over het hele park. De informatie werd ondersteund door foto’s, plaatjes en kaarten en hier en daar een filmpje. Een mooie presentatie met mooie plannen, zodat het park het hele jaar open kan blijven. De aanpak vindt in drie fasen plaats: (a) Toestelplaatsing, (b) aanpak van gebouwen en (c) realisering van skelterbaan en waterpartij. Dat eerste zal bij het schrijven van dit verslag volgens planning afgerond zijn en vormt het leeuwendeel. De gebouwen zijn verouderd en toe aan modernisering en deels vervanging. Als CDA blijven wij betrokken bij het Schutterspark. Immers, in de oude coalitie met onder andere VVD en PvdA is hiertoe destijds het initiatief genomen en een begin mee gemaakt. Heeft u vragen of opmerkingen die u graag aan ons kwijt wilt over dit mooie park, dan horen wij graag van u.

Art43 - Oplaadpunten voor elektrische auto’s

CDA CDA Brunssum 04-04-2018 10:21

Het aantal elektrische auto’s zal de komende jaren fors toenemen, zo ook in Brunssum. Het huidig aantal (openbare) oplaadpunten zal onvoldoende zijn om aan de stijgende vraag te voldoen. De CDA-fractie heeft de volgende vragen: Zijn er al concrete plannen om het aantal oplaadpunten in Brunssum uit te breiden?a. Zo ja, kunt u aangeven waar deze oplaadpunten worden geplaatst?b. Heeft u bij de plaatsbepaling ook overleg gehad met Brunssumse ondernemers?Mocht u nog geen concrete plannen hebben, kunt u aangeven op welke termijn u beleid gaat ontwikkelen ? Ik verzoek u om deze vragen binnen de hiervoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden

Art43 - Oplaadpunten voor elektrische auto’s

CDA CDA Brunssum 04-04-2018 10:21

Het aantal elektrische auto’s zal de komende jaren fors toenemen, zo ook in Brunssum. Het huidig aantal (openbare) oplaadpunten zal onvoldoende zijn om aan de stijgende vraag te voldoen. De CDA-fractie heeft de volgende vragen: Zijn er al concrete plannen om het aantal oplaadpunten in Brunssum uit te breiden?a. Zo ja, kunt u aangeven waar deze oplaadpunten worden geplaatst?b. Heeft u bij de plaatsbepaling ook overleg gehad met Brunssumse ondernemers?Mocht u nog geen concrete plannen hebben, kunt u aangeven op welke termijn u beleid gaat ontwikkelen ? Ik verzoek u om deze vragen binnen de hiervoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden

Art43 - In de toekomst veel minder mantelzorgers beschikbaar

CDA CDA Brunssum 03-04-2018 10:21

Onlangs hebben het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) een analyse gepresenteerd over de toekomst van de mantelzorg in Nederland. Volgens deze analyse staat de gemeente een sterke daling van het aantal mantelzorgers te wachten. Op dit moment staan nog 15 potentiële mantelzorgers klaar voor elke 85-plusser, maar in 2040 loopt dit terug naar 6. Vooral, althans zo blijkt uit de analyse, valt de verhouding in sterk vergrijzende regio’s als Zuid-Limburg de verhouding ongunstiger uit. De CDA-fractie heeft de volgende vragen: Kunt u aangeven hoe veel mantelzorgers er op dit moment in Brunssum zijn?Kunt u het aantal onderverdelen naar leeftijd?Kunt u een prognose maken van het aantal mantelzorgers de komende 10 jaar?Mocht de analyse van het PBL en het SCP werkelijkheid worden, kunt u dan aangeven welke (financiële) gevolgen dit heeft voor de gemeente Brunssum?Kunt u aangeven op welke wijze u gaat anticiperen op de eventuele teruggang van het aantal mantelzorgers? Op 24 oktober 2017 werd door het Platform Mantelzorg Limburg de prijs voor de ‘meest mantelzorgvriendelijke gemeente in Limburg’ uitgereikt aan de gemeente Brunssum. Een mooie waardering voor het vele goede werk dat de mantelzorgers dagelijks leveren maar evengoed een waardering voor het beleid dat onder door CDA wethouders is geïnitieerd en uitgevoerd. 6. Kunt u aangeven op welke wijze u er in 2018 voor gaat zorgen dat deze prijs wordt geprolongeerd? Ik verzoek u om deze vragen binnen de hiervoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Art43 - Schutterspark Brunssum

CDA CDA Brunssum 19-02-2018 10:14

Dagblad De Limburger berichtte op 8 februari 2018 ‘Media-Inn niet naar Schutterspark Brunssum’. Communicatiebedrijf Media-Inn gaat toch niet naar het Brunssumse Schutterspark. De onderneming wilde in de pompgebouwen een verzamelplek voor creatieve ondernemers en mediabedrijven vestigen. De reden waarom, blijft in nevelen gehuld. De CDA-fractie heeft de volgende vragen: 1. Heeft u kennisgenomen van bovenstaand artikel?2. Wat is de reden, zijn de redenen dat het bedrijf zich niet wil vestigen in het Schutterspark? 3. Welke gevolgen heeft het afketsen voor het Schutterspark als zodanig en de gemeente in het bijzonder? Ondertussen, althans zo hebben wij kunnen lezen, gaan de muziekfestivals voorlopig gewoon door. Muziekfestivals die voor menig overlast hebben gezorgd voor omwonenden. 4. Kunt u aangeven hoeveel activiteiten er in het Schutterspark zijn en worden georganiseerd? 5. Kunt u aangeven in hoeverre deze activiteiten vergunning plichtig zijn en passen binnen het kader van het evenementenbeleid? Dagblad De Limburger kopte op 19 februari 2018 prominent dat de speeltuin in het Schutterspark voorlopig dicht blijft. De staat van het onderhoud van de speeltoestellen is de oorzaak van deze noodgedwongen sluiting. De beheerder van het Schutterspark stelt in DDL dat er in het verleden afspraken zouden zijn gemaakt over de verdeling van de kosten van het onderhoud van de speeltoestellen. 6. Kunt u aangeven wie, welke afspraken heeft gemaakt met de beheerder van Schutterspark over het onderhoud van de speeltoestellen? 7. Mochten er onverhoopt geen afspraken zijn gemaakt, welke middelen heeft de gemeente dan om de beheerder alsnog te verplichten om de speeltoestellen te renoveren zodat de speeltuin op (korte) termijn geopend kan worden? Ik verzoek u om deze vragen binnen de hiervoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden

Art43 - Schutterspark Brunssum

CDA CDA Brunssum 19-02-2018 10:14

Dagblad De Limburger berichtte op 8 februari 2018 ‘Media-Inn niet naar Schutterspark Brunssum’. Communicatiebedrijf Media-Inn gaat toch niet naar het Brunssumse Schutterspark. De onderneming wilde in de pompgebouwen een verzamelplek voor creatieve ondernemers en mediabedrijven vestigen. De reden waarom, blijft in nevelen gehuld. De CDA-fractie heeft de volgende vragen: 1. Heeft u kennisgenomen van bovenstaand artikel?2. Wat is de reden, zijn de redenen dat het bedrijf zich niet wil vestigen in het Schutterspark? 3. Welke gevolgen heeft het afketsen voor het Schutterspark als zodanig en de gemeente in het bijzonder? Ondertussen, althans zo hebben wij kunnen lezen, gaan de muziekfestivals voorlopig gewoon door. Muziekfestivals die voor menig overlast hebben gezorgd voor omwonenden. 4. Kunt u aangeven hoeveel activiteiten er in het Schutterspark zijn en worden georganiseerd? 5. Kunt u aangeven in hoeverre deze activiteiten vergunning plichtig zijn en passen binnen het kader van het evenementenbeleid? Dagblad De Limburger kopte op 19 februari 2018 prominent dat de speeltuin in het Schutterspark voorlopig dicht blijft. De staat van het onderhoud van de speeltoestellen is de oorzaak van deze noodgedwongen sluiting. De beheerder van het Schutterspark stelt in DDL dat er in het verleden afspraken zouden zijn gemaakt over de verdeling van de kosten van het onderhoud van de speeltoestellen. 6. Kunt u aangeven wie, welke afspraken heeft gemaakt met de beheerder van Schutterspark over het onderhoud van de speeltoestellen? 7. Mochten er onverhoopt geen afspraken zijn gemaakt, welke middelen heeft de gemeente dan om de beheerder alsnog te verplichten om de speeltoestellen te renoveren zodat de speeltuin op (korte) termijn geopend kan worden? Ik verzoek u om deze vragen binnen de hiervoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.