Nieuws van ChristenUnie in Zoetermeer over DENK inzichtelijk

2 documenten

ChristenUnie-SGP stelt vragen over flitsbezorging in Zoetermeer

ChristenUnie ChristenUnie DENK Zoetermeer 26-02-2022 22:22

https://zoetermeer.christenunie.nl/k/n6776/news/view/1416953/517797/Flitsbezorging.jpegMaandag 7 februari 2022 hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over flitsbezorging in Zoetermeer. De aanleiding voor deze vragen is dat flitsbezorging als boodschappen bezorgservice flink in opkomst is.

In ons land zijn er steeds meer flitsbezorgers actief. Denk aan bedrijven zoals Flink, Gorillas, Getir en Zapp. In eerste instantie vooral in de grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Maar de flitsbezorgers breiden snel uit. Ook in Zoetermeer is deze snelle boodschappen bezorgservice inmiddels beschikbaar. Binnen 10 minuten na bestelling worden de boodschappen bezorgd. Gemak en snelheid, tegen een lage prijs.Om zo snel te kunnen leveren openen flitsbezorgers kleine distributiecentra midden in het centrum van een stad of in woonwijken, om zo dicht mogelijk bij hun klanten te zijn. Deze distributiecentra van flitsbezorgers worden ook wel ‘darkstores’ genoemd, omdat de ramen bijna altijd zijn afgeplakt met zwart plastic. Vaak zijn deze darkstores gevestigd in panden die voor gewone winkels zijn bedoeld.Voor klanten van deze flitsbezorgers is het fijn dat hun boodschappen binnen 10 minuten geleverd kunnen worden. Maar buurtbewoners van deze darkstores klagen vaak over de negatieve gevolgen, zoals drukte, geblokkeerde stoepen, geluidsoverlast en verkeershinder. Want er vinden rondom darkstores veel transportbewegingen plaats, ook buiten de reguliere winkelstijden. Maar ze hebben geen bezoekers.Gemeenten hebben nog niet veel mogelijkheden om flitsbezorging vanuit darkstores te reguleren. Dit omdat ze tussen supermarkten en gewone winkels in vallen. Dus de flitsbezorgers geven wel de bijkomende overlast zoals van supermarkten, maar ze hebben niet dezelfde vergunning.De grote steden in Nederland geven aan overvallen te zijn door de opkomst van de bezorgaanbieders. Daarom zetten deze steden bijvoorbeeld vaker handhavers in om de overlast van flitsbezorgers terug te dringen.De gemeente Amsterdam heeft eind januari 2022 zelfs besloten om een jaar lang geen nieuwe darkstores toe te laten. De gemeente Rotterdam volgde dit voorbeeld al snel en kondigde begin februari 2022 aan dat nieuwe darkstores voorlopig niet meer zijn toegestaan. De Rotterdamse gemeenteraad heeft besloten om komend jaar te bekijken of en onder welke voorwaarden er nieuwe darkstores kunnen komen.Omdat het een kwestie van tijd lijkt voordat flitsbezorging in Zoetermeer groter gaat worden heeft de ChristenUnie-SGP fractie het gemeentebestuur gevraagd hoeveel flitsbezorgers er inmiddels in Zoetermeer actief zijn, of de gemeente ook contact heeft met deze in Zoetermeer gevestigde flitsbezorgers en of de gemeente afspraken met hen heeft gemaakt over het parkeren van fietsen, de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van de medewerkers.Daarnaast wil de fractie graag weten wat de visie van het gemeentebestuur is op de opkomst van flitsbezorging en de bijbehorende dark stores, of de gemeente een plan van aanpak klaar heeft liggen om de snelle groei van flitsbezorging in Zoetermeer in goede banen te leiden en onder welke voorwaarden flitsbezorgers zich in Zoetermeer mogen vestigen en darkstores kunnen openen.De fractie is nu in afwachting van de antwoorden van het gemeentebestuur op de gestelde vragen.Update 23-02-2022: De gemeente heeft inmiddels antwoord gegeven op de schriftelijke vragen die wij hebben gesteld over flitsbezorging. Deze antwoorden zijn hier op de website van de gemeente Zoetermeer te lezen.

Binnenstedelijk bouwen in het Stadshart

ChristenUnie ChristenUnie DENK Zoetermeer 22-11-2020 16:26

https://zoetermeer.christenunie.nl/k/n6776/news/view/1322117/517797/stadshart.png

Zoetermeer kan niet meer bouwen buiten de huidige grenzen van de stad. En omdat er een grote woningnood is gaat Zoetermeer de ruimte zoeken binnen de grenzen van de stad. Dat levert spannende dilemma’s op. Immers, ga je groen (waar Zoetermeer een zekere bekendheid in heeft) opofferen voor stenen? Werk aan de winkel voor ambtenaren om dit in goede banen te leiden, aldus raadslid Arco Weening. 

De idee is om aantrekkelijk te bouwen op locaties die nu braak liggen. Denk aan De Entree (tussen Mandelabrug en Klaverblad Verzekeringen), waar 3.500 woningen moeten verrijzen. En die woningen zijn dan vooral appartementen waarvan het college ons wil doen geloven dat dit prachtige high-end appartementen met veel groen aan de buitenkant van de appartementen zelf groeit. Ik moet dat nog zien.

Maar nu gaan we het hebben over binnenstedelijk bouwen in het Stadshart. Ook daar ligt veel ambitie. Hoge woontorens op “postzegel” plekken. Een parkeergarage moet wijken, de snelheid in het Stadshart moet terug naar 30 km per uur, wat feitelijk betekent dat auto’s te gast zijn bij voetgangers en fietsers. Wel een goed idee trouwens.

En laat ik dit niet vergeten: de Markt wordt de groene uitloper van wat nu nog de grote Dobbe heet, maar wat straks het Centraal Park moet gaan heten. Groen als verbinding naar de stenen van het Stadshart. Een mooi idee moet ik zeggen. En onder de Markt komt ook nog een parkeergarage.

U zult begrijpen dat vooral de hoogbouw (tot wel 90 meter hoog) weerstand oproept. Want de parkeernorm is laag met 1 auto per adres, en mensen die nu al hoog wonen (en anderen het zicht belemmeren), willen niet dat hun eigen uitzicht wordt belemmerd.

Dit levert dus veel werk op voor ambtenaren die opdracht krijgen om burgerparticipatie handen en voeten te geven.

Wij volgen deze plannen met een enigszins positieve blik. Wel vinden we het belangrijk dat er voldoende appartementen voor starters en grondgebonden woningen voor gezinnen bijkomen. We willen immers dat ons Zoetermeer een aantrekkelijke stad blijft om te wonen.

U kunt hier meer over lezen: https://www.zoetermeer.nl/inwoners/bruisende-binnenstad_46250/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.