Nieuws van CDA in Kaag en Braassem inzichtelijk

11 documenten

Geheimhouding, tot het bittere eind … ?

CDA CDA Kaag en Braassem 25-08-2021 07:31

De informatieplicht van het college van Burgemeester & Wethouders aan de gemeenteraad is binnen de Gemeentewet geregeld. Het college van B&W is verplicht ‘open te handelen en alle informatie te verschaffen die de raad nodig heeft voor de uitoefening van haar taken’. In sommige situaties kan geheimhouding worden opgelegd. In bijna alle gevallen, waarin dit zware middel binnen onze gemeente is toegepast, was er sprake van concurrentiegevoelige marktinformatie en duurde dit hooguit enkele weken. Het is dan ook des te vreemder dat er voor het dossier Dorpshart/Grietpolderweg al ongeveer een jaar lang een geheimhoudingsplicht geldt. De ontwikkeling van het Dorpshart in Leimuiden voorziet in de aanleg van een nieuwe brug in de Grietpolderweg. Hiervoor is de Grietpolderweg in mei 2020 volledig afgesloten en daarmee is één van de twee uitvalswegen van de kern Leimuiden afgesloten. Als gevolg hiervan rijdt ook buslijn 56 van Arriva niet meer door het dorp. Inmiddels is deze situatie al 15 maanden aan de gang en kan de wethouder nog steeds geen planning afgeven wanneer er een eind komt aan deze onacceptabele situatie. De geheimhouding zorgt er allereerst voor dat gemeenteraadsleden, evenals de pers, hun controlerende taak niet goed kunnen uitvoeren. Deze situatie doet tevens afbreuk aan de volksvertegenwoordigende rol van raadsleden en het zou het college sieren om de opgelegde geheimhouding per direct op te heffen. Hierna kan de wethouder weer in de openbaarheid worden bevraagd over dit dossier. Daar horen dan ook excuses van de wethouder bij voor het feit dat Leimuiden al meer dan een jaar grotendeels onbereikbaar is en de gebrekkige communicatie aan de inwoners daarover. Of moet de geheimhouding er vooral voor zorgen dat deze wethouder een gang door het stof bespaard blijft?

WERKBEZOEK; POLITIE KAAG EN BRAASSEM" (17 mei 2021)

CDA CDA Kaag en Braassem 18-05-2021 18:52

" "De periode na corona wordt spannend" Vandaag hebben Anja de Rijk (raadslid) en Richard Stikkelorum (burgerlid) een werkbezoek gebracht aan het wijkteam van de politie Kaag en Braassem (en Nieuwkoop). We hebben gesproken over het werkgebied van het team (23 dorpen), jeugd, burenruzies, vechtscheidingen, drugs, alcohol, phising, ouderen en oplichting, inbraken, vandalisme, en uiteraard over het gevoel van veiligheid bij de inwoners van onze gemeente. Het wijkteam bestaat op dit moment uit 4 wijkagenten; een hele verbetering ten opzichte van een aantal jaar geleden.... Onze gemeente is relatief een veilige gemeente. Alcohol en drugsgebruik is wel zorgelijk te noemen; echter de politie kijkt naar strafbare feiten (vernieling, geluidsoverlast) en dat valt, in verhouding met het alcohol gebruik, mee. Het wijkteam is op dit moment vooral bezig met; * Aanwezig zijn in de wijk. * Verwarde personen die door hun gedrag overlast veroorzaken. * (Burger)conflicten; burenruzie, vechtscheidingen, lawaai, hondenoverlast, huiselijk geweld. Als antwoord op onze vraag waar het team zich zorgen over maakt, kregen Anja en Richard te horen; We zien de jeugd te weinig, de problemen zijn hierdoor niet goed zichtbaar; wat komt er straks naar buiten? Daarnaast zijn er bij veel conflicten geen strafbare feiten; bemiddeling is vaak de oplossing; echter dat is geen politietaak. Een buurtbemiddelingsloket zou het team erg helpen. Daarnaast zou een betere begeleiding van jongeren 18- naar 18+ wenselijk zijn; dit kan voorkomen dat de politie op moet treden. Tot slot een tip voor de inwoners; Doe eerder een melding als u weet dat er zaken niet goed gaan en niet pas als u persoonlijk overlast heeft. Dan is vaak het punt van een goed gesprek al voorbij..... Wij danken het wijkteam voor de hartelijke ontvangst en de informatie waar we mee aan de slag kunnen!

Landbouwverkeer mag over busbaan naast de N207 bij Leimuiden, buiten de spits en voor een paar maanden

CDA CDA Kaag en Braassem 24-04-2021 03:32

Na lang aandringen vanuit de raad van Kaag en Braassem gaat het nu eindelijk gebeuren: Landbouw verkeer mag nu eindelijk(tijdelijk) gebruik maken van de N207. Nu maar hopen dat dat tijdelijke permanent gaat worden! Landbouwverkeer mag tijdens de reconstructie van de Willem van der Veldenweg in Leimuiden gebruik maken van de busbaan naast de N207. Dat zijn de gemeente Kaag en Braassem, provincie Zuid-Holland en vervoersmaatschappij Arriva met elkaar overeengekomen. Om van die uitwijkmogelijkheid gebruik te kunnen maken, hebben lokale bedrijven een ontheffing nodig van de provincie. Om die te krijgen moeten ze aan strikte voorwaarden voldoen. En onder geen beding mogen ze in de spitsuren - van 6:30 tot 9:30 uur en van 15:30 tot 19:00 - de busbaan op. Landbouwverkeer dat zich een weg baant door een kern als Leimuiden: het is de gemeente allang een doorn in het oog. Maar over het idee om uit te wijken naar N207 of zijn busbaan viel tot nu toe nooit met de provincie te praten. Dat het er nu toch van komt, is het resultaat van intensief lobbywerk. Niet alleen de gemeente, maar ook bestuurders van vakbond LTO en vertegenwoordigers van de belangenorganisatie voor loonwerkers hebben in Den Haag duidelijk gemaakt dat er geen passend alternatief in de maanden dat doorgaand verkeer niet mogelijk is op de Van der Veldenweg. Anders dan bij het stuk N207 dat evenwijdig aan de Herenweg in Rijnsaterwoude loopt, ontbreken hier namelijk parallelbanen waar ook landbouwverkeer overheen kan. Het is de bedoeling de werkzaamheden aan de Van der Veldenweg in juli van start gaan en het werk begin volgend jaar klaar is. De gemeente laat als wegbeheerder rijbaan en openbare verlichting vernieuwen, het hoogheemraadschap van Rijnland verbetert ondertussen de dijk. Bron: www.leidschdagblad.nl

Oplossing oud papier inzameling door clubs en verenigingen

CDA CDA D66 VVD Kaag en Braassem 19-05-2020 18:31

Afgelopen december werden wij onaangenaam verrast toen de wethouder met de mededeling kwam dat fa. Nijssen zou stoppen met hun medewerking aan het ophalen van oud papier. Het oud papier werd steeds minder waard, de marktwaarde van oud papier was dicht naar de €0 gezakt. Er moest actie ondernomen worden. Tot 30 juni waren de huidige inzamelaars bereid de inzameling voort te zetten; daarna zou er een ander systeem moeten komen. Het liefst de clubs en Cyclus samen. Cyclus is immers onze huidige partij in de afvalstromen van onze gemeente en dus de meest logische partij om mee samen te gaan werken. In maart werd er een bijeenkomst met de clubs hier op het gemeentehuis belegd, waarbij het leek alsof er veel mogelijk was. Leek, want bij het raadsvoorstel dat wij in april mochten ontvangen, was eigenlijk geen plaats meer voor de clubs/verenigingen. Tot eind dit jaar zouden zij een vergoeding ontvangen voor hun inspanningen, maar daarna was het op. Wij als raad hebben toen een maand uitstel gevraagd op dit besluit, en zijn op zoek gegaan naar een andere oplossing voor de verenigingen, uitmondend in een bijeenkomst vorige week donderdag(14 mei 2021). Dit was een hele constructieve bijeenkomst, waarin eigenlijk bleek dat alle clubs die aanwezig waren graag door wilden gaan met hun werkzaamheden , namelijk het inzamelen van het papier. Hier zijn wij hen dankbaar voor. Binnen de raad zijn vanaf dat moment de wegen wat gescheiden gaan lopen; daarom waren er bij de gemeenteraadsvergadering van 18 mei het oorspronkelijke raadsvoorstel, en 2 voorstellen om het raadsvoorstel aan te passen. een voorstel van VVD/SVKB/CDA met daarin een voorstel om te komen tot een hybride-systeem waarin de clubs en verenigingen het papier blijven ophalen, met een looptijd van tenminste 2,5 jaar (einde looptijd van ons contract met Cyclus), met daarin opgenomen een overgangsregeling van een jaar voor het geval de inzameling onverhoopt niet van de grond kan komen, waarin de verenigingen nog tot 30juni 2021 een vergoeding krijgen voor de gemiste inkomsten, tot het einde van aankomend schooljaar/sportseizoen. Daarnaast een voorstel van PRO/D66 waarin ook een soort hybride-systeem was opgenomen. Gezien het feit dat wij van mening zijn dat de verenigingen zo lang hun werk als papierinzamelaar hebben gedaan willen wij ze in de huidige onzekere tijden niet halverwege een seizoen/ schooljaar in de kou kunnen laten staan. Indien het hybridesysteem er onverhoopt niet mocht komen,hebben wij in ons amendement een regeling opgenomen; zodat duidelijk is wat er gebeurd als het hybride-systeem onverhoopt niet lukt. Wij geven met ons voorstel zowel de verenigingen als de gemeente en bewoners de zekerheid dat het hybride systeem in ieder geval 2,5 jaar doorgang kan vinden binnen redelijke kosten. Het is aan de verenigingen en aan Cyclus om het systeem samen met de gemeente een succes te laten worden. Uiteindelijk is ons voorstel door een meerderheid van de raad aangenomen. wij hopen dat cyclus en onze verenigingen/clubs er snel uit zullen komen, zodat de inzameling van ons oude papier op een goede manier voor en door iedereen zal worden ingezameld. Wij danken alle partijen voor hun inbreng, samen kunnen er een succes van maken. Namens CDA Kaag en Braassem, Johan Hoogendoorn

In Memoriam: Job Grovenstein

CDA CDA Kaag en Braassem 28-04-2020 18:11

Op 28 april bereikte ons het droevige bericht dat ons lid Job Grovenstein is overleden. Job was sinds 1993 lid van het CDA en was van 1998 tot 2014 raadslid voor het CDA. Eerst in de gemeente Jacobswoude en na de fusie van Jacobswoude met de Alkemade in de gemeente Kaag en Braassem. Job had duurzaamheid al vroeg hoog in het vaandel staan, hij was zijn tijd wat dat betreft vooruit. Na zijn raadswerk is hij aan duurzaamheid blijven trekken. Meerdere projecten met zonnepanelen en de oprichting van de Coöperatie KBenergie, zijn door zijn onvermoeibare groene dadendrang voor elkaar gekomen. Job was altijd duidelijk in wat hij wilde, schuwde een discussie niet, maar streefde wel altijd naar een positief resultaat. Hij was amicaal, had de nodige humor en was een echt familiemens. Wij zullen hem, zijn deskundigheid en bevlogenheid missen en wensen zijn vrouw en (klein)kinderen veel sterkte bij dit grote verlies. Bestuur en Fractie CDA Kaag en Braassem

In Memoriam: Job Grovenstein

CDA CDA Kaag en Braassem 28-04-2020 18:11

Op 28 april bereikte ons het droevige bericht dat ons lid Job Grovenstein is overleden. Job was sinds 1993 lid van het CDA en was van 1998 tot 2014 raadslid voor het CDA. Eerst in de gemeente Jacobswoude en na de fusie van Jacobswoude met de Alkemade in de gemeente Kaag en Braassem. Job had duurzaamheid al vroeg hoog in het vaandel staan, hij was zijn tijd wat dat betreft vooruit. Na zijn raadswerk is hij aan duurzaamheid blijven trekken. Meerdere projecten met zonnepanelen en de oprichting van de Coöperatie KBenergie, zijn door zijn onvermoeibare groene dadendrang voor elkaar gekomen. Job was altijd duidelijk in wat hij wilde, schuwde een discussie niet, maar streefde wel altijd naar een positief resultaat. Hij was amicaal, had de nodige humor en was een echt familiemens. Wij zullen hem, zijn deskundigheid en bevlogenheid missen en wensen zijn vrouw en (klein)kinderen veel sterkte bij dit grote verlies. Bestuur en Fractie CDA Kaag en Braassem

Debat beleidsregels arbeidsmigranten

CDA CDA D66 Kaag en Braassem 24-02-2020 08:25

Afgelopen maandag was er een besluitvormende raad met als belangrijkste onderwerp: beleidsregel arbeidsmigranten. september 2018 was deze regel vastgesteld, en er zijn sindsdien 3 projecten aangemeld, 1 in Leimuiden, 1 in Roelofarendsveen en 1 in Woubrugge. Omdat er in het ruime jaar dat de beleidsregel van kracht was nog maar één project gerealiseerd was, meende het college, na een evaluatie de regels flink te moeten versoepelen om meer projecten mogelijk te maken. Wij als CDA vonden dit echter nog veel te vroeg om dit na één jaar al te doen. Betoog besluitvormende raad d.d. 19 februari 2020 Agendapunt; Evaluatie beleid arbeidsmigranten Voorzitter, Het CDA heeft op de Visie en Advies avond reeds haar dank voor de evaluatie van het beleid arbeidsmigranten met u gedeeld. Dit doen wij vanavond nogmaals. Wij zien dat er 3 initiatieven door het beleid heen zijn gekomen, dat er ontwikkelingen zijn en er bewustwording komt dat in onze gemeente huisvestiging van arbeidsmigranten goed en verantwoord geregeld kan worden. Het huidige beleid is zeer zorgvuldig samengesteld; dit om draagvlak van ondernemers, inwoners en omwonenden van initiatieven te borgen. De voorstellen van het college om wijzigingen in het beleid aan te brengen, vinden wij op dit moment te prematuur; wij zijn voor behoud van het huidige beleid en zullen daarom tegen het voorliggende raadsvoorstel stemmen. Dan het amendement; De reden dat wij het voorliggende amendement van D66 en SvKB niet medeondertekenen is gelegen in het feit dat wij niet mee kunnen gaan in de term bij beslispunt 1 het toevoegen van de term; Bestaande bouw. In de toelichting van het raadsvoorstel staat nl. dat onder bestaande bouw ook “herbouw van het bestaande volume” wordt verstaan; dit kan betekenen dat er nieuwbouw in het buitengebied mogelijk is. Er staan regelmatig agrarische panden leeg in het buitengebied. Die zouden kunnen worden aangewend voor het tijdelijk huisvesten van arbeidsmigranten; daar heeft het CDA in november 2018 ook voor gestemd. Door beslispunt 2 van het amendement komt er een mogelijkheid voor nieuwbouw van deze lege panden en daar kunnen wij niet mee instemmen. Als er nieuwbouw plaats vindt en men na 3, 8 of aan het einde van de looptijd van de vergunning voor het huisvesten van arbeidsmigranten (10 jaar) stopt met het huisvesten van arbeidsmigranten, staan er nieuwe gebouwen. Wat gaan we daar dan mee doen?! Deze zullen dan een nieuwe bestemming moeten krijgen. Gezien de inrichting van een dergelijk nieuw gebouw zal de nieuwe bestemming al gauw ‘Bed and Breakfast’ of ‘Hotel’ worden en dit kan dan allemaal verspreid in het buitengebied waar ‘ooit’ dat leegstaande agrarische gebouw stond. Wij kijken naar de toekomst, precedentwerkingen en vooral ook naar de mogelijkheden en gevolgen van panden NA het huisvesten van arbeidsmigranten. Nieuwbouw binnen de BSD, bij bedrijven die met arbeidsmigranten werken, willen wij niet tegen houden; dit dient het juiste doel. Deze term in beslispunt 1 van het amendement is dan ook bij ons akkoord. Indien SvKB en D66 bereid zijn de term ‘bestaande bouw’ uit het amendement te halen; tekenen wij graag mee. Dan beslispunt 2 van het amendement; de verwijdering van de regel 3.2 onder 2.b inzake toekomstige uitbereiding; daarin kunnen wij ons vinden. Indien het amendement wordt gesplitst zullen wij bij dit beslispunt mee tekenen. BESLUIT; RAADSMEERDERHEID HEEFT HET AMENDEMENT VAN D66 EN SvKB AANGENOMEN. BESTAANDE BOUW = HERBOUW VAN BESTAAND VOLUME. DIT IS NU MOGELIJK.

CDA komt op voor "onze"ondernemers in stikstofdebat

CDA CDA Kaag en Braassem 31-10-2019 03:57

Afgelopen maandag28/10/19 heeft het CDA Kaag en Braassem een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend ter ondersteuning van de ondernemers die onevenredig zwaar getroffen worden door de stikstofregels die met name de provincie Zuid-Holland meent te moeten opleggen. Deze regels zijn (veel) strenger dan de landelijke regels. De oproep aan de provincie Zuid-Holland was om toch vooral de landelijke regels op te volgen, en niet zelf een strenger beleid voor te staan.Helaas gingen de andere partijen hier niet in mee. Het CDA Kaag en Braassem heeft momenteel ook een motie ingediend bij het landelijke CDA waarbij er wordt opgeroepen om van bovenaf bij de provincie Zuid-Holland aan te dringen om toch vooral de landelijke regels te volgen. Bijgaande vindt u het betoog dat onze voorzitter Anja de Rijk uitsprak. Voorzitter, Het CDA heeft vorige week een motie voorbereid en gedeeld met alle fracties, waarbij onze intentie is dat wij, als raad, vanuit Kaag en Braassem een duidelijke boodschap omtrent de stikstofproblematiek aan ons Provinciebestuur in Den Haag sturen; “Volg het landelijk beleid voor de stikstofreductie; maak de regels in Zuid Holland niet strenger. Ga hierna integraal aan de slag en laat alle sectoren een bijdrage leveren. Dit is de oplossing voor de lange termijn.” Ongeacht de politieke achtergrond van mensen is het overgrote deel van Nederland het eens met de boeren; niet alleen de agrarische sector moet inleveren; alle sectoren moeten een bijdragen leveren aan dit grote en landelijke probleem. De woordvoerders van alle landelijke politieke partijen zijn het eens met de boeren; Provincies, hou je aan het landelijke beleid en zet hier niet strenger op in. CDA Kaag en Braassem wil graag dit geluid vanuit onze gemeente laten horen, zoals inmiddels diverse gemeenten in Zuid Holland hebben laten horen; Provincie, houdt u aan het landelijke beleid. Provincie Zuid-Holland blijft ondanks de protesten vasthouden aan de voorgenomen strengere regels voor stikstof. Zij willen de z.g. latente ruimte bij de veehouderijbedrijven afnemen; dit is waarom de boeren zo boos zijn en in protest komen en massaal worden gesteund door zo goed als alle inwoners van Nederland; niet omdat er een landelijk beleid is opgesteld; daar passen zij zich wel (weer) op aan. Het voorgenomen Provinciaal beleid voelt niet alleen onrechtvaardig; het is onrechtvaardig. De latente ruimte welke ik zojuist noemde en de Provincie wil ontnemen van de boeren, is de ruimte tussen de natuurvergunning die is verstrekt en de daadwerkelijk gehouden dieren. Een voorbeeld; Een boer heeft een stal voor 130 koeien. Door het melkquotum had hij 80 koeien (daarmee kon hij zijn melkquotum vol melken). Nu het melkquotum is afgeschaft en de boer genoeg fosfaatrechten heeft kunnen kopen (een recht waar een flink prijskaartje aan hangt en voor de veehouder een flinke investering is) is de boer gegroeid naar 100 koeien in zijn stal. Er is dus nog een recht voor 30 koeien. De boer kan de investering die daarbij hoort nu nog niet opbrengen; maar wil deze ruimte graag behouden. Vanuit het landelijk beleid hoeft deze ruimte niet ingeleverd te worden! De boer mag van de overheid zijn natuurvergunning voor 130 koeien houden en houdt zo het recht op een goede toekomst. - In 2018 telde de Provincie Zuid Holland 1925 veehouderijen en 628 akkerbouwbedrijven. Tel daar de nevenbedrijven bij op en je komt op ruim 2.000 vee gerelateerde bedrijven. De loonbedrijven en vee voerderbedrijven buiten beschouwing gelaten. Voorzitter, Zoals Kaag en Braassem een signaal heeft afgegeven naar de Provincie om het landbouwverkeer uit de kern Leimuiden te laten weren, een signaal heeft afgegeven om ………….. zo wil het CDA met deze motie een signaal afgeven aan de Provincie; hanteer het landelijk beleid voor de agrarische sector en ga aan de slag met een integraal plan voor alle sectoren die kunnen bijdragen aan het landelijk omlaag brengen van de stikstofuitstoot. Wij dienen deze motie in en vertrouwen op de steun van de andere partijen om al onze agrarische ondernemers, de veehouders, de melkveehouders, de akkerbouwers, maar ook de diverse loonwerkers, de veevoerleveranciers en de aannemers in onze gemeente die getroffen worden door de stikstofprobleem, hiermee een hart onder de riem te steken.

Raadslid Karin van der Kaaden (CDA) vertrekt uit raad Kaag en Braassem

CDA CDA Kaag en Braassem 17-03-2019 12:04

Karin van der Kaaden-Van Klink (CDA) neemt tijdens de raadsvergadering van 27 mei 2019 afscheid als raadslid. Zij kiest nu voor 'huis, haard en familie', waarbij vooral de zorg voor haar bejaarde vader telt. Dat maakte zij donderdag bekend tijdens de jaarvergadering, die in Rijnsaterwoude werd gehouden. Karin staat nog wel op de kieslijst voor het Hoogheemraadschap van Rijnland, weliswaar op een onverkiesbare plaats. Mocht zij met voorkeurstemmen worden gekozen, dan treedt zij toe tot het algemeen bestuur. Karin (57) heeft 21 jaar zitting gehad in de gemeenteraad. Daarvan functioneerde zij 12 jaar als fractievoorzitter. Voordat zij als raadslid aantrad, was zij vier jaar burgerraadslid en was actief in het CDJA, de jongerenafdeling van het CDA, in de voormalige gemeente Alkemade. ,,Eigenlijk ben ik al bijna 35 jaar actief voor mijn partij'', zegt ze er zelf over. Voor de raadsverkiezingen vorig jaar had zij aangegeven wel als lijsttrekker te willen fungeren, maar niet meer als fractievoorzitter. De huidige fractievoorzitter Anja de Rijk-De Jong uit Leimuiden vroeg tijdens de jaarvergadering om applaus voor Karin. ,,Zij heeft het jarenlange fractievoorzitterschap uitgevoerd met verve, tomeloze energie en een dossierkennis waar ieder raadslid nog veel van kan leren‘’, aldus De Rijk. Karins opvolger in de raad wordt Ronald Wesselink uit Rijpwetering. Het onlangs opgestapte raadslid Marcel Doze uit Leimuiden blijft actief als burgerraadslid, samen met Hans Kol en Jan Stoops uit Roelofarendsveen. De vierkoppige CDA-fractie zal vanaf juni bestaan uit Anja de Rijk, Thijs Mooren, Johan Hoogendoorn en Ronald Wesselink. Bron: AD.nl, Ellen Verhaar

CDA betoog installatie nieuw college B&W

CDA CDA VVD D66 Kaag en Braassem 05-06-2018 01:27

Bij de installatie van het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders op 4 juni heeft het CDA bij monde van fractievoorzitter Marcel Doze het volgende ingebracht: Voorzitter, de CDA fractie heeft het verslag van de formateurs (de heren van der Star en van Emmerik, bijgestaan door mw. Van Klink en de heer Uit den Boogaard) met grote belangstelling doorgenomen en wil hen bedanken voor alle inspanning die zij daarin gestopt hebben. Het CDA herkent de thema’s, die ook volgens ons de komende periode de aandacht van de raad nodig hebben. Veel van de nu opgenomen punten heeft mijn partij ingebracht tijdens de evaluatie van het vorige raadsakkoord, en we zijn tevreden om deze hier terug te lezen. In het bijzonder de functioneringsgesprekken met de wethouders zien wij als een zeer positieve ontwikkeling. Het is al vaker gezegd: we zullen de komende periode keuzes moeten maken en die zullen niet altijd eenvoudig zijn. We wachten dan ook met grote belangstelling op de voorstellen van het college, en de wethouder financiën in het bijzonder, over de financiële opgaven en keuzemogelijkheden die we als raad hebben. De CDA fractie rekent erop dat de raadsleden van de partijen die nu collegeverantwoordelijkheid nemen, ook bij de uitvoering van zo’n moeilijk besluit een rechte rug zullen houden. Iets wat mijn fractie de afgelopen periode nog wel eens heeft gemist. Voorzitter, dit gezegd hebbende zullen wij het raadsvoorstel steunen. 5c benoeming en beëdiging wethouders Voorzitter, na de inspanningen van eerst de verkenner en later de informateurs, worden ons met dit raadsvoorstel de namen van het nieuw te vormen college voorgesteld. Allereerst wil ik, namens de gehele CDA-fractie, Floris Schoonderwoerd, Petra van der Wereld, Yvonne Peters en Inge van der Meer feliciteren met hun voordracht. Met het bekendmaken van deze namen is ook duidelijk dat vier van de vijf fracties van onze gemeenteraad een wethouder leveren en het CDA als enige niet. Dat betreuren wij, aangezien mijn partij met wethouder Henk Hoek, graag door had gebouwd op de successen op het gebied van financiën, jeugdzorg en maatschappelijk vastgoed. Dat heeft helaas niet zo mogen zijn en dat betekent dat het CDA de komende periode vanuit een iets andere rol haar bijdrage zal gaan leveren. Dit gegeven werpt voor mij ook een dilemma op, want welke opmerkingen kunnen wij nog over dit raadsvoorstel en de voordracht maken, zonder dat de gedachte ontstaat dat we gefrustreerd zijn over de uitkomst? En als wij al besluiten een inhoudelijke reactie te geven, waar doen we dat dan: op social media, tijdens een interview met het WitteWeekblad (wat iemand anders later dan weer kan ontkennen) of vanavond gewoon hier tijdens deze openbare vergadering? Wij hebben voor het laatste gekozen, dus hierbij onze inbreng: Voorzitter, in 2014 is voor het eerst een vernieuwende weg van formeren ingeslagen, iets waar het CDA graag haar bijdrage aan heeft geleverd. Zo ontstond een college zonder oppositie en coalitie en zo breed mogelijk gedragen. Bij de huidige collegevorming was vooraf bekend dat het op sommige punten beter kon dan 4 jaar geleden. De vorige periode was wat dat betreft een leerproces, want na een paar jaar werd duidelijk dat bij een wisseling van wethouder er betere afspraken hadden moeten worden gemaakt over opvolging. En, dat (net als een raadsbreed-akkoord) niet alles al in beton gegoten moest worden. Helaas zijn de formateurs er niet in geslaagd die verbeteringsslag te maken en dat is ons erg tegengevallen. Het rompkabinet bleek toch weer afspraken in beton te gieten, waardoor een brede, open samenwerking tijdens de formatie nooit sprake is geweest. Zoeken naar de beste wethouders om uitvoering te geven aan de samenwerkingsagenda en hierover gezamenlijk het gesprek te voeren, is niet gelukt. In het raadsvoorstel wordt nu gesproken over een globale portefeuille-indeling en later in het stuk een mogelijke verdeling, wij hebben dat in de gesprekken anders ervaren. Van participatie van inwoners of andere geïnterneerden is in het geheel geen sprake geweest. We herkennen ons wel in de passage op pagina 2, waarin CDA, VVD en D66 gevraagd is om met een oplossing te komen. Wij hopen alleen niet dat dat de manier van werken wordt voor de komende periode: PRO en SVKB bedenken iets halfs en als het lastig wordt, worden de andere partijen gevraagd om met een oplossing te komen. Het CDA had, gezien ons trackrecord, bestuursverantwoordelijkheid willen nemen voor de grote financiële opgaven waar we de komende periode voor staan. Wij zijn zelfs van mening dat dit ook met een college van 3 wethouders zou kunnen, waarmee de bezuinigingsdoelstelling van een aantal jaar geleden ook nog eens gerealiseerd zou worden. De eerder genoemde gebeurtenissen vonden wij echter dermate tegenvallen dat het CDA ervoor gekozen heeft geen vakwethouder te leveren. Wij hebben onze teleurstelling over het ontbreken van gespreksruimte al tijdens het proces uitgesproken en daarmee is de kous voor ons dan ook af: en dat zeg ik zonder enige vorm van frustratie. Het is straks aan de nieuwe wethouders om vanuit een sterke basis, die mede door het vorige college is gelegd, uitvoering te geven aan het verder uitbouwen van de reeds ingezette koers. In de portefeuilleverdeling valt ons de splitsing tussen omgevingswet en ruimtelijke ordening op. Wij zouden graag meegenomen worden in de argumenten waarom deze niet bij één wethouder zijn ondergebracht. In tegenstelling tot 4 jaar geleden is er wel uitvoerig ingegaan op eventuele vervanging gedurende de komende periode. Wij zouden graag meer uitleg krijgen bij het tweede en derde punt. Onder punt twee staat dat bij vertrek om politieke redenen er aan het presidium wordt overgelaten om een eventuele nieuwe politieke meerderheid te vormen. Volgens mijn eigen ervaring is het van groot belang wie daarbij het initiatief heeft, dus mijn vraag hierover: hoe is het beleggen van het initiatief geregeld? Los nog van de breed gedragen wens om meer bestuurlijke transparantie en het doorontwikkelen van inwonersparticipatie. Derde bullit zegt iets over vertrek van de VVD en D66 wethouder. Lees ik het goed dat in beide gevallen in ieder geval het CDA en of D66 of VVD gevraagd zullen worden om een kandidaat? En onder welke omstandigheden is het de D66 of VVD fractie? Tenslotte voorzitter, zou ik u willen vragen of u de 4 kandidaten de gelegenheid wilt geven om zich hier vanavond kort voor te stellen, waarbij zij aan kunnen geven wat we op de verschillende beleidsterreinen van hen kunnen verwachten?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.