Nieuws van politieke partijen in Son en Breugel inzichtelijk

57 documenten

Wel handhaven bij het bosje aan de Holberglaan

VVD VVD Son en Breugel 12-08-2021 01:54

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/45134/wel-handhaven-bij-het-bosje-aan-de-holberglaan

Natuurlijk zijn wij ook voor inclusiviteit. In Son en Breugel hebben we altijd een inclusieve gemeenschap gehad met Zonhove midden in het dorp. En ja tegenwoordig zijn er nog veel meer mensen die anders zijn en er toch bij mogen en moeten horen, zonder daarop aangekeken of aangesproken te worden.

Maar wat je ook doet en waar je ook wat doet, het moet niet te koste van andere mensen gaan. Aan de Holberglaan gebeuren aanstootgevende activiteiten waar veel mensen last van hebben. En daarom is het handhaven van de gemeente correct.

Overlast. Loop je met je gezinnetje, zeker als je wat minder bekend bent, door het mooie bos tussen Son en Best, dan kun je per ongeluk in een bosje komen, waar zaken gebeuren, die men wat ons betreft niet openbaar hoeft te doen. Dit is aanstootgevend.Onveilig. Doordat deze activiteit een stiekem gebeuren op een openbare plek is, wordt dit door veel mensen als onveilig ervaren.Regels. We hebben in dit land regels met elkaar afgesproken. Die gelden ook voor de groepen die we graag inclusief behandelen. De regels gelden voor iedereen.Afval. Er lopen in Son en Breugel inmiddels heel wat mensen rond die met een grijper rommel opruimen in de straten. In het betreffende bos ligt het bezaaid met zakdoeken. De vervuilers hebben blijkbaar niet de behoefte het bos schoon achter te laten.

Blijft de vraag waar dan wel een ontmoetingsplek kan zijn. Netjes in een gebouw, waar je niet doorheen hoeft te lopen als je dat niet wilt. Waarom kan deze groep dat niet organiseren?

Laten we vooral iedereen laten zijn zoals hij is of wil zijn. Maar laten we ook met elkaar de omgeving leefbaar houden.

Opmerking ambtenaar

VVD VVD Son en Breugel 26-07-2021 08:38

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/45062/opmerking-ambtenaar

Een teleurgestelde Son en Breugelse ambtenaar liet afgelopen week na afloop van een digitale vergadering de microfoon aanstaan en zei iets onverkwikkelijks. Iedereen buitelde over elkaar heen om de man hel en verdoemenis toe te wensen. Maar als dezelfde mensen zich nou eerst eens zouden verdiepen in waaróm de man zoiets zegt, dan is het heel aannemelijk dat ze begrip krijgen voor zijn uitspraak. Dat ze dan zien dat de ambtenaar door ontwikkelingen die daaraan vooraf gingen tot een dergelijke uitspraak is gekomen.

U moet daarvoor maar eens kijken naar deze Teams bijeenkomst van 22 juli j.l. ‘Ontwikkelingslocatie Bijenlaan 60 planinitiatief tijdelijke woonbouw’; en dan vooral naar de 45 minuten die voorafgaan aan de uitspraak door de ambtenaar. Daarbij moet u weten dat het om de beoogde bouw van 25 miniwoningen aan de Bijenlaan gaat, dat er een informatieve avond is over het schetsplan voor omwonenden die voor een groot deel zijn geïnformeerd en dat wethouder en initiatiefnemer zullen ingaan op het schetsplan, het globale plan.

De initiatiefnemer trapte af met een duidelijke presentatie. Daarna zou je verwachten dat er verdere uitleg zou worden gegeven over de aanleiding van het plan, de noodzaak voor woningbouw in onze gemeente en hoe het proces (zoals een omgevingsvergunning) daarna gaat verlopen. En dat de bijeenkomst ook was bedoeld voor een eerste globale indruk, en niet in allerlei details zou moeten gaan verzanden. Maar dat is wel gebeurd met als resultaat gefrustreerde omwonenden die meteen allerlei details wilden weten, en een wethouder die zijn verantwoordelijkheid afschoof naar zijn ambtenaar.

Maar de wethouder is aanspreekpunt voor omwonenden; niet zijn ambtenaar.

Verder was het optreden van coalitiepartijen tijdens deze sessie misplaatst. Als je als raadslid meedoet aan een dergelijke sessie moet je weten wat je rol is. Maar in plaats van het initiatief van de gehele raad positief te vertegenwoordigen, fungeerden zij als criticasters en werd er politiek bedreven op een ongepast moment.

Aan het einde van de vergadering is te horen dat een inspreker zegt: ‘wie hier nog een kavel koopt, heeft een gaatje in zijn hoofd’. In die sfeer werd de bijeenkomst ook afgesloten en we kunnen ons heel goed voorstellen dat een ambtenaar, die dit prima initiatief begeleidt, deze vergadering teleurgesteld afsluit.

Maar er is ook nog iets anders. De wethouder had deze ambtenaar nooit in een politiek-maatschappelijke discussie moeten laten komen. De ambtenaar is te verwijten dat hij zijn microfoon open heeft laten staan terwijl hij iets vervelends zegt. De wethouder is te verwijten dat hij zijn ambtenaar niet in bescherming heeft genomen, en hem in een positie heeft laten komen waar hij niet thuishoort.

Het Dorpshuis: Maar weer eens wat vragen

VVD VVD Son en Breugel 26-04-2021 06:08

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/43987/het-dorpshuis-maar-weer-eens-wat-vragen

Zoals u misschien weet, is er een onderzoek gaande naar de rechtmatigheid van aanbesteding van het Dorpshuis. Dit onderzoek is begin februari toegezegd door de verantwoordelijke wethouder, en voor het luttele bedrag van € 5000 heeft Hekkelman advocaten de opdracht gekregen. Dit bureau heeft een zakelijke relatie met het Bureau Inkoop Zuid-Oost Brabant (BIZOB). En laat BIZOB nou net betrokken zijn bij de aanbesteding van het Dorpshuis.

Het staat er mooi in het vergaderverslag van de raadsvergadering van 4 februari 2021:

…Het college hoopt voortvarend aan de slag te kunnen gaan, en hoopt dat er snel een rapport komt waardoor de twijfels uit de wereld worden geholpen…

Inmiddels zijn we meer dan twee maanden verder. Terwijl de bouw van het Dorpshuis gestaag verder gaat, is er nog steeds niets bekend over afronding van het onderzoek. Het “snelle” onderzoek laat op zich wachten, en daarom hebben wij maar weer eens schriftelijke vragen gesteld.

Vragen, altijd maar weer vragen. Het komt overeen met een deel van de onderzoeksvraag naar de aanbesteding: de gebrekkige informatievoorziening door het college over het dossier Dorpshuis.

Hekkelman zal ongetwijfeld een goed kantoor zijn, want het BIZOB heeft er een jarenlang dienstverband mee. Maar toch, de schijn van belangenverstrengeling had vermeden moeten worden. Een ander bureau had de onderzoeksopdracht moeten krijgen. Hoewel, je zou ook kunnen zeggen dat de bekendheid van het advocatenkantoor met de instantie die het moet onderzoeken, de snelheid van het onderzoek zou moeten bevorderen. Dan zou je ook verwachten dat door die bekendheid en met het beperkte budget het onderzoek in een vloek en een zucht zou zijn afgerond.

Maar weer eens vragen waarom het allemaal zo idioot lang duurt…

Blink

VVD VVD Son en Breugel 27-02-2021 00:00

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/43012/blink

De gemeente heeft een zorgplicht voor het inzamelen van huishoudelijk afval. Omdat er nog geen andere afvalophaaldienst voor 2021 en daarna was gecontracteerd, is het contract met de huidige afvalverwerker Baetsen te elfder ure met een jaar verlengd. Wij moeten beslissen of we met de zgn. Gemeenschappelijk Regeling “Blink” in zee gaan, of dat we Europees aanbesteden. Overigens, een gemeenschappelijke regeling is een intergemeentelijk samenwerkingsverband.

Het college van burgemeester en wethouders heeft eind 2019 besloten om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om toe te treden tot Blink. Bij deze dienst zijn een aantal buurtgemeenten betrokken. Regionale samenwerking is goed, en Blink is meer dan een afhaaldienst. De dienst regelt de administratie, innoveert, organiseert, heeft een klantenservice, kortom, het is een bedrijf dat meer is dan alleen het afhalen van grondstoffen. Inderdaad, circulair afval is de grondstof voor morgen, en daar richt men zich ook op voor 27 euro meer per jaar en hetzelfde serviceniveau, of 1 euro meer per jaar en een iets minder serviceniveau. Je zou zeggen: het ziet er niet verkeerd uit.

Maar…

Er was alleen maar een bidbook van Blink. En één bidbook is geen bidbook. Eén keus is geen keuze. We kunnen een op het oog goede dienst niet zomaar kiezen zonder een vergelijking met andere diensten. En daarom hebben wij niet in kunnen stemmen met het “Blink voorstel”. Erg jammer, want dan hadden we geen 1,5 uur over 1 agendapunt hoeven te vergaderen zonder eruit te komen.

Dan was het besluit in een “blink of an eye” genomen.

De Bongerd

VVD VVD Son en Breugel 17-02-2021 02:48

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/42775/de-bongerd

Onlangs heeft de gemeenteraad het voorstel “Scenariokeuze sporthal de Bongerd” behandeld. Bij dit aan alle kanten rammelende en onduidelijke voorstel, moest een keuze worden gemaakt voor óf nieuwbouw, óf renovatie van sporthal de Bongerd. De uiteindelijke kosten zijn nog niet precies bekend, maar nieuwbouw kost 1,7 miljoen euro meer op een bedrag van rond de 8 miljoen. Beide opties voorzien in een volwaardige sportaccommodatie met ruimte voor de zgn. grote zaalsporten, zoals bijvoorbeeld handbal. Eén van de coalitiepartijen heeft dit niet in de gaten gehad. Deze partij dacht dat alleen nieuwbouw grote zaalsporten zou kunnen faciliteren, en daarom hebben zij voor nieuwbouw gekozen. Zo stond het tenminste in dit “Lezerspodium”.

Dit typeert de wijze waarop de huidige lokale politiek wordt gevoerd: regelmatig onduidelijke voorstellen, en partijen die het soms allemaal niet zo goed voor ogen hebben.

We kunnen een lang verhaal gaan houden over de onduidelijkheden van het voorstel, maar dat doen we niet. We beperken ons tot hoe dit project wordt uitgevoerd:

Eerst is besloten hoe het centrumgebied van Breugel er uit moet gaan zien. Vervolgens is dus besloten tot nieuwbouw en pas daarna wordt bekeken wie er allemaal gebruik van gaan maken. En afsluitend wordt een zgn. Programma van Eisen opgesteld.

Je zou toch echt zeggen dat het andersom moet: eerst weten wat je wilt en wat je nodig hebt, en dan maak je een plan wat je gaat doen. Deze logische volgorde is niet weggelegd voor dit college van burgemeester en wethouders. Hier is sprake van een typisch voorbeeld van achterstevoren denken. O ja, het zou ook nog kunnen dat door het Programma van Eisen nieuwbouw opeens geen optie meer is, zo staat te lezen. Tja, waarom nu de keuze voor nieuwbouw of renovatie? Geen idee.

We zeiden het al. Een onduidelijk voorstel waar ook veel geld mee is gemoeid. Maar toch hebben we ingestemd met nieuwbouw van de Bongerd. Na de “Stop! Alles moet helemaal opnieuw show”, die door de huidige coalitie in 2018 is opgevoerd, willen we niet alle betrokken mensen weer laten wachten. Maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat voor een op zichzelf mooi initiatief van deze omvang, een rammelend en ondoorzichtig voorstel de basis vormt.

Onduidelijkheid dus. En misschien is het daarom ook niet zo gek dat sommige coalitiepartijen het overzicht een beetje kwijt zijn.

Waarom nu wéér het Dorpshuis?

VVD VVD Son en Breugel 30-11-2020 09:10

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/41804/waarom-nu-weer-het-dorpshuis

U zit er niet op te wachten en wij ook niet, maar we hebben het dossier Dorpshuis open moeten houden. Zeer tegen onze zin in, maar we kunnen niet anders omdat we als raadsleden een controlerende taak hebben. Als de gemeenteraad zich had gehouden aan het plafondbedrag van 4 miljoen euro (excl. BTW), was het voor ons eenvoudig geweest: een meerderheid besluit voor een dorpshuis in het kerkgebouw, en we gaan verder.

Maar er blijft voor ons te veel onduidelijk, en zijn er nog steeds niet-beantwoorde vragen hoe bijvoorbeeld het bouwbedrag is opgebouwd. Een voorzetje van onze kant om in gesprek te gaan met het gemeentebestuur en eens rustig buiten de camera’s van gedachten te wisselen, is niet beantwoord.Want wat is er nu gekocht voor dat budget van 4 miljoen? Wat valt onder de post “bouwkosten”? Vast interieur? Zonnepanelen? Daarom hebben we opnieuw vragen gesteld aan het college, en de pers opgezocht toen we weer dezelfde antwoorden kregen.

Eén van die vragen was wat de financiële risico’s zijn voor de gemeente. Een technisch rapport heeft aangegeven dat het gebouw geschikt is voor “huidig gebruik”, maar dat verder onderzoek moet uitwijzen of het geschikt kan worden gemaakt als comfortabel dorpshuis. Wij vragen ons af of verder onderzoek heeft plaatsgevonden, maar ook daar krijgen we geen antwoord op. Een door ons geraadpleegde expert heeft grote twijfels over de constructie, de plannen voor zonnepanelen en de lichtstraat.

Het plafondbedrag van 4 miljoen is door de winnende partij met maar liefst 2 miljoen euro overschreden. Eén van de inschrijvende partijen die zich wél aan het taakstellend bedrag van 4 miljoen heeft gehouden, heeft bezwaar aangetekend tegen de gevolgde procedure. Daarom hebben we grote twijfel of alle aanbieders dezelfde aanbestedingscriteria hebben gehanteerd of, iets specifieker, of alle aanbieders met dezelfde kosten onder de post “bouwkosten” hebben gewerkt. Op dit moment lijkt het erop dat er bij de winnende partij bepaalde kosten als “meerkosten” bij komen, terwijl andere partijen die kosten onder “bouwkosten” hebben verwerkt. Een ongelijk speelveld dus.

Tja, helaas, daar gaan we weer. Maar het is onze taak, onze plicht, om zaken die ons worden voorgelegd met zowel de inhoudelijke dossierkennis van een raadslid, maar ook door de ogen van inwoners te bekijken. En daarop te reageren als er zaken niet kloppen.

Stem NEE tegen het plan voor het Dorpshuis

VVD VVD Son en Breugel 22-07-2020 02:38

Wij zien het nieuwe dorpshuis in het kerkgebouw eigenlijk niet zitten, vanwege de kosten, de omvang en de onvolwassenheid.  Stem daarom Nee, dit plan moet van tafel ! En dit is waarom wij dit vinden...

Ons dorp moet een gezellig dorpshuis hebben, waar verenigingen een plekje vinden, de bibliotheek haar belangrijke functie kan vervullen en we leuke evenementen en voorstellingen kunnen bijwonen. Dit dorpshuis kan in onze ogen door vrijwilligers beheerd worden, waarbij een vergoeding voor semi-professioneel beheer volgens ons nodig is om kwaliteit, veiligheid én gezelligheid te waarborgen.

De menselijke kant, gezelligheid en dorps zijn voor ons het belangrijkst. De stenen, de locatie en allerlei commerciële functies die erbij in zouden moeten, vinden we minder belangrijk.

Waar we wel wat van vinden is de prijs. Het voorstel van het college kost 9 miljoen euro…€ 530 per inwoner, € 2120 per gezin met 2 kinderen. Zoveel geld hebben we in Son en Breugel nog nooit aan een project uitgegeven.

En dat terwijl het financieel niet goed gaat. We hebben 1,2 miljoen euro tekort op de zorgkosten en moeten daarom fors bezuinigen. Deze kosten zullen de komende jaren niet afnemen, maar gezien de vergrijzing eerder toenemen. We hebben jarenlang te weinig geïnvesteerd in ons ambtelijk apparaat, omdat we niet wisten of we zelfstandig zouden blijven. Om de basis op orde te brengen en de dienstverlening op niveau te houden moet de gemeente investeren in extra personeel. En daar bovenop gaat de regering het geld dat naar de gemeenten gaat herverdelen. De kleine gemeenten gaan fors inleveren, de grote gemeenten gaan meer krijgen. Dit levert ons een extra jaarlijks tekort op van 1 miljoen euro. Wij vinden het plan van de coalitie veel te duur. Het moet wel echt héél erg goed zijn voor een investering van 9 miljoen euro.

Is het dan heel goed? Nee, het is een onvolwassen plan. Er is veel teveel ruimte in het kerkgebouw voor wat erin gedaan moet worden. Al die ruimte kost geld voor verwarming en onderhoud. En die ruimtes die wel ingetekend zijn voldoen nog niet. Zowel het bestuur van het Vestzaktheater als de harmonie hebben zorgen over het ontwerp en de jaarlijkse kosten ervan. Alleen de bibliotheek. Die is tevreden. Zij krijgen een hele grote open ruimte op een prominente plaats in de foyer. Ons dorp moet een bibliotheek hebben, maar hoe deze er over 10 jaar uit ziet is voor ons maar de vraag. En of ze dan nog zoveel ruimte nodig hebben? En zo niet, wat doen we dan met al die extra ruimte?

En hoe moet het nou in de praktijk met dit gebouw? Als de kinderen van de jeugdharmonie ’s-avonds na hun repetitie en na sluitingstijd van de bibliotheek met hun instrumentenkoffertjes op hun rug verstoppertje spelen tussen de kasten van de bieb, wie is er dan verantwoordelijk voor om toezicht te houden? De vrijwilliger van het vestzaktheater? Over al deze zaken zijn geen afspraken gemaakt.

En nog even terug naar deze vrijwilliger. Het bestuur heeft de afgelopen jaren veel tijd en energie geïnvesteerd in ons huidige dorpshuis: het Vestzaktheater, het oude patronaatsgebouw. Dit pand is gezellig en dorps, héél dorps. Het heeft een dorpse maat, en voldoet eigenlijk best redelijk voor de mensen die er komen. En met een investering van veel minder dan 9 miljoen kan het voor de komende 20 jaar geschikt gemaakt worden.

Wij zien het nieuwe dorpshuis in het kerkgebouw eigenlijk niet zitten, vanwege de kosten, de omvang en de onvolwassenheid. En u: bent u er zo enthousiast over dat u er €530 per persoon voor over hebt? Op 27 augustus wordt dit plan in de Raad behandeld. Stem daarom nu Nee, dit plan moet van tafel !

Schriftelijke vragen Voorlopig Ontwerp Dorpshuis

VVD VVD Son en Breugel 04-05-2020 03:02

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/39303/schriftelijke-vragen-voorlopig-ontwerp-dorpshuis

Onlangs hebben wij het Voorlopig Ontwerp Dorpshuis ontvangen. Het ontwerp zoals wij dit hebben gekregen, is er voornamelijk op gericht hoe het dorpshuis er uit komt te zien, hoe het gebouw kan worden ingericht en kan worden gebruikt. Er staat niets over de tot nu toe gecalculeerde kosten. De raad heeft al gekozen voor het ontwerp. En met de gebruikers is overlegd over de inrichting. Het is verder aan de raad om te oordelen of het project te realiseren is.Omdat het ons in dit vergevorderd stadium ontbreekt aan inzichten over, met name de financiële gevolgen van de herbestemming van het voormalig kerkgebouw, heeft de VVD-fractie enkele vragen aan het College gesteld.

1. Het dorpshuis is voor dit college een prestigeproject waarbij het kostenaspect een belangrijke rol speelt, zeker in deze tijd. Er moet dan ook een investerings- en exploitatie overzicht aanwezig zijn, zodat inzicht wordt verkregen in de jaarlijkse kosten voor de gemeente en de hoogte van de huur voor gebruikers.Dit overzicht wensen wij per ommegaande te ontvangen.

2. In een tijd met een historisch nationaal begrotingstekort, zal dat consequenties hebben voor de gemeentelijke begroting die nu al "taakstellingen" kent. Wordt er overwogen om grote investeringen aan te houden, totdat er zicht is op de kadernota en de Begroting 2021-2024?

3. In het PvE 8.2.1. staat vermeld dat "het gebouw historische beperkingen heeft op het gebied van energieneutraliteit". De doelstellingen worden in "fase 2" gezamenlijk bepaald. Wat zijn de doelstellingen zoals die zijn afgesproken? Wat is het gestelde GPR ambitieniveau?

4. Alle aandacht is gericht op herbestemming van het voormalig kerkgebouw. Zijn er ook plannen voor een integrale aanpak van het centrum?

Algemene beschouwing Dorpsbelang Son en Breugel Meerjarenbegroting 2020-2023.

Dorpsbelang Son en Breugel Dorpsbelang Son en Breugel CDA PvdA Son en Breugel 07-11-2019 08:12

Voorzitter, aanwezigen.

Dorpsbelang wil haar grote bezorgdheid uiten nu de belastingen weer omhoog gaan.

Het College van Dorpsvisie, CDA en PvdA/GL presteert het om een meerjarenbegroting 2020-2023 aan te leveren onder vermelding van een plotseling tekort op het sociaal domein van 1 miljoen. De afgelopen 10 jaar is nog nooit een begroting aangeboden, die niet sluitend is. Wij weten niet of dit “de frisse wind” is  die de coalitie wil laten waaien. In dat geval slaat ze de plank wel helemaal mis.

Ingevolge het BBV, de wettelijke eisen waar een begroting aan moet voldoen, mag een begroting wel sluiten met een tekort, mits dat tekort wordt toegelicht en wordt aangegeven hoe dat tekort wordt ingelopen. Als daarvoor bezuinigingen noodzakelijk zijn, gesteld dat die inderdaad noodzakelijk zijn, dan moet ook worden aangeven waar die bezuinigingen gaan plaatsvinden, wanneer en hoe. Volgens het college is er een positief saldo van 272.000,= in 2023 waarbij er twee -niet onderbouwde-  aannames in de begroting zijn opgenomen:

in een tijd van stijgende kosten voor jeugdzorg met een al begrote structurele toename van 700.000,= neemt u toch voor 2023 een besparing op van ca. 300.000,=.

Hoe kan het college deze besparing garanderen in combinatie met het niet verder structureel stijgen van de kosten. In deze begroting is voor jeugdzorg een risicoreserve van 337.000,= opgenomen en die moet dus de nieuwe tegenvallers in de toekomst afdekken. Als dit niet lukt dan is de begroting voor 2023 dus minimaal bijna 30.000,= negatief! En we begrijpen dat een plan van aanpak om de kosten op jeugdhulp terug te dringen nog gemaakt moet worden.

Er is in deze begroting een structureel positieve septembercirculaire 2019 meegenomen, terwijl onduidelijk is waaruit blijkt dat die ook in de jaren 2022 en 2023 positief zal blijven/zijn.

De nu voorliggende begroting voldoet niet aan de eisen die gelden volgens het BBV en is dus én niet rijp voor debat én niet rijp voor besluitvorming.

U loopt achter de feiten aan en bent zelfs met 4 (!) wethouders niet in staat te sturen; u hebt dus geen enkele controle.

Als “oplossing” wordt een belastingverhoging gepresenteerd: We zitten in Son en Breugel dan nog altijd onder het gemiddelde tarief in vergelijking met de ons omringende dorpen”. Je moet maar lef hebben! En wat erger is: deze belastingverhoging dekt het probleem niet af. Vorig jaar zijn de belastingen ook al een keer verhoogd, maar toen wist het College zelf nog niet precies waarom. Vage plannen genoeg, maar die zijn tot op de dag van vandaag niet gerealiseerd.

Dorpsbelang heeft tijdens haar coalitieperiode van 8 jaar de belastingen niet verhoogd ! Onnodig ook, want een kerkgebouw aankopen voor 1 miljoen, zonder financiële dekking; geen denken aan! Ook toen stonden de zorgkosten nl. al onder druk.

In een poging mensen mee te laten praten over de toekomst van het kerkgebouw, de zogenaamde burgerparticipatie, worden blunders gemaakt.

Inwoners hebben niets mogen vinden van het programma van eisen, dus daar ga je al als burgerparticipatie.

Een (1!) voorlichtingsavond voor 5 plannen, die nog niet op hun haalbaarheid zijn getoetst. Vijf (!) plaatjes waar raadsleden iets van mogen vinden om daarna een vervolgstap te maken. De inwoners zijn dus al afgeserveerd en de raadsleden mogen voorkeuren aangeven zonder inzicht of kennis van de benodigde investeringen, het uiteindelijke exploitatieplaatje en last but not least de invulling van onze duurzaamheidsambities.

Raadsleden binnen 5 dagen om standpunten vragen over een dergelijk ingewikkeld dossier, waarbij de voor de Raad essentiële vragen niet zijn beantwoord….. dat begint te lijken op onbehoorlijk bestuur.

Inwoners wordt gevraagd mee te doen en initiatieven te nemen maar, “Breugel bruist” niet meer en geen petanquehal.

Wij begrijpen er inmiddels niets meer van.

Een niet sluitende begroting, weer ozb-verhoging, twijfelachtige aansturing van burgerparticipatie, een gemeente die in haar ontwikkeling al twee jaar stilstaat, wat moeten we daar nog meer over zeggen.

U maakt er als college een puinhoop van zonder financiële controle, zonder toekomstvisie, zonder echte vernieuwingsdrift en zonder creativiteit en dat terwijl u met z’n vieren aan het roer staat.

Wij maken ons met en voor de inwoners naar de toekomst toe grote zorgen.

Vorig jaar stonden we aan de rand van de afgrond en we maken nu een grote stap voorwaarts…

Dorpsbelang Son en Breugel.

31-10-2019.

Motie Vergroening Centrum Son en Breugel

DorpsVISIE DorpsVISIE Son en Breugel 31-10-2019 19:24

De raad van de gemeente Son en Breugel in vergadering bijeen op 31 oktober 2019;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 september 2019, Meerjarenbegroting 2020-2023, bijlage nr.: 53 – 2019;

• Vergroening van ons dorpshart een steeds terugkomend onderwerp is;

• Wij van onze inwoners vragen verstening van hun tuinen tegen te gaan;

• Het bestuur van onze gemeente daarin het goede voorbeeld moet geven;

• De jeugdgemeenteraad een verzoek heeft ingediend voor meer speelgelegenheid;

• Het dorpscentrum zo’n speelgelegenheid niet heeft en dit hiervoor een prachtige plek kan zijn;

• De stoepen in ons centrum middels groenblokken van de weg gescheiden zijn, met doorgangen bij de zebrapaden;

• De parkeerplaatsen in ons centrum omzoomd zijn met groen om zodoende de auto’s aan het zicht te onttrekken;

• Onze inwoners een meer parkachtig dorpshart gegeven wordt, waar zij kunnen ont-moeten en ontspannen;

• De uitvoering van deze wensen met de ontwikkeling van ons toekomstige dorpshuis meegenomen wordt.

Het college van burgemeester en wethouders te verzoeken:

• In 2020 een vergroeningsplan voor het centrum van Son en Breugel op te stellen en dit ter bespreking voor te leggen aan de commissie Grondgebiedzaken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.