Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

45 documenten

Raadsvergadering 24 februari 2019 Werkplein Fivelingo

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 25-02-2020 15:44

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1311153/187657/fivelingoWethouder Schollema voegt tijdens de opening van deze raadsvergadering het agendapunt "Taskforce Werkplein Fivelingo" toe als opinieert agendapunt.

De ChristenUnie had vanavond niet het plan om vragen te stellen over dit onderwerp, maar nu de verantwoordelijk wethouder het voorstel heeft gedaan om dit als een opiniëerd agendpunt op te nemen willen we hier toch iets over zeggen.Er zijn de afgelopen weken een aantal ontwikkelingen geweest bij Werkplein Fivelingo.

Niet alleen de betrokken mensen van Werkplein Fivelingo, maar ook de fractie van de ChristenUnie maakt zich hier ernstig zorgen over. We willen ze hier toch even benoemen:

De situatie bij Biopack die een deel van het pand van Werkplein huurt. Uit de media hebben we begrepen dat dit bedrijf inmiddels surseance van betaling heeft aangevraagd.We zijn benieuwd naar de actuele situatie. Mocht dit bedrijf het financieel niet gaan redden dan heeft dit uiteraard gevolgen voor de werkgelegenheid. Daarnaast heeft dit ook financiële consequenties -met betrekking tot de begroting- tot gevolg. Wat kunt u ons hierover melden? Mocht het zo zijn dat we hiermee een broedende kip storen, wilt u dit dan tegen haar zeggen, dat dit niet onze bedoeling is. Werkzoekenden in de Eemsdelta-gemeente voelden zich geschonden in hun privacy door de ‘activeringsgesprekken’ van Werkplein Fivelingo. Een zeer ernstige zaak vinden we. Wat is er gedaan om dit te herstellen en wat is er gedaan of wat gaat er gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen?

Deze bijdrage van Jan van Heerde en de reactie van wethouder Bé Schollema is hier terug te luisteren.

Raadsvergadering 24 februari 2019 Werkplein Fivelingo

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 25-02-2020 15:44

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1311153/349520/fivelingoWethouder Schollema voegt tijdens de opening van deze raadsvergadering het agendapunt "Taskforce Werkplein Fivelingo" toe als opinieert agendapunt.

De ChristenUnie had vanavond niet het plan om vragen te stellen over dit onderwerp, maar nu de verantwoordelijk wethouder het voorstel heeft gedaan om dit als een opiniëerd agendpunt op te nemen willen we hier toch iets over zeggen.Er zijn de afgelopen weken een aantal ontwikkelingen geweest bij Werkplein Fivelingo.

Niet alleen de betrokken mensen van Werkplein Fivelingo, maar ook de fractie van de ChristenUnie maakt zich hier ernstig zorgen over. We willen ze hier toch even benoemen:

De situatie bij Biopack die een deel van het pand van Werkplein huurt. Uit de media hebben we begrepen dat dit bedrijf inmiddels surseance van betaling heeft aangevraagd.We zijn benieuwd naar de actuele situatie. Mocht dit bedrijf het financieel niet gaan redden dan heeft dit uiteraard gevolgen voor de werkgelegenheid. Daarnaast heeft dit ook financiële consequenties -met betrekking tot de begroting- tot gevolg. Wat kunt u ons hierover melden? Mocht het zo zijn dat we hiermee een broedende kip storen, wilt u dit dan tegen haar zeggen, dat dit niet onze bedoeling is. Werkzoekenden in de Eemsdelta-gemeente voelden zich geschonden in hun privacy door de ‘activeringsgesprekken’ van Werkplein Fivelingo. Een zeer ernstige zaak vinden we. Wat is er gedaan om dit te herstellen en wat is er gedaan of wat gaat er gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen?

Deze bijdrage van Jan van Heerde en de reactie van wethouder Bé Schollema is hier terug te luisteren.

Cie. met Onafhankelijke Raadsman Mr. Leendert Klaassen

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 14-01-2020 11:58

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1283362/187657/mr.JPGDe Onafhankelijke Raadsman behandelt sinds 2013 klachten over schadeafhandeling en versterking als gevolg van gaswinning in Groningen. Daarbij probeert hij niet alleen te signaleren, maar ook te bemiddelen richting de betrokken organisaties, zoals NAM, CVW, NCG en TCMG....

Tevens is de Raadsman adviserend lid van de Commissie Bijzondere Situaties. Deze commissie zoekt oplossingen voor schrijnende gevallen.De rapportages die worden gemaakt worden ook doorgestuurd naar het Min. van Economische Zaken (EZ) en naar de leden van de 2e Kamer. Een aantal keren is de Onafhankelijke Raadsman (OR) uitgenodigd om bij de 2e Kamer-commissie uitleg te komen geven en vragen te beantwoorden.

Mr. Leendert Klaassen is sinds 2013 aangesteld door de Minister van EZ. Dit is ontstaan doordat de 2e kamer vond dat het proces van schadeherstel door een onafhankelijke organisatie moest worden gevolgd. Dit meldpunt van klachten- en schadeafhandeling en later schadeherstel doet hij samen met een aantal medewerkers. Meestal gaat het over afhandelingen van de CVW/NAM, later ook CVW, NCG en TCMG.

De OR is nu 7 jaar actief. In het begin gingen de klachten over bejegening en het uitblijven van schaderapporten. Later de afhandeling van schades. Met name de procesbenadering. Laatste jaren komen er meer klachten over de versterkingsoperatie. Het ene moment is de woning onveilig en op een later moment veilig…

Hij is nu in gesprek met EZ over de toekomstige rol van de OR, ook met betrekking tot de Nationale Ombudsman. Moet deze functie blijven bestaan? De functionaliteit van de OR in ieder geval wel. Niet alleen klachten worden behandeld, maar ook worden er vanuit de consulenten veelal met succes bemiddeling en klachtenbehartiging uitgevoerd.

In 2015 en 2016 was er een hoos van klachten. Sinds 2018 heeft de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG) een eigen klachtenbehandeling. Hierdoor daalden de klachten bij de OR. Ook door uitstel van de versterkingsoperatie worden er minder klachten gemeld. De OR vindt dat de TCMG de afhandeling van schades beter op stoom krijgt dan oude organisaties (lees CVW/NAM).

Het dossier schadeafhandeling en versterking is steeds complexer geworden. De maatschappelijke en sociale impact is groot! De OR heeft opnieuw aanbevelingen gedaan:

Bewoner centraal Communiceer tijd en duidelijk Ga versterking en afhandeling combineren Betrek regio bij waardedaling en immateriële schade.

Binnenkort komt de jaarrapportage beschikbaar waarin nieuwe aanbevelingen volgen zoals:

Digitaal dossier Huurders gelijk behandelen als huiseigenaar in geval van bijkomende kosten. Compenseer mensen die te weinig geld hebben ontvangen bij waardedaling.

De gemeenteraad van Loppersum is -net als de OR zelf- van mening dat de OR moet blijven. Hij is makkelijk benaderbaar. Laagdrempelig en minder juridisch. De OR heeft expertise in huis en hebben een netwerk. Ze weten bij wie ze moeten zijn.

De Onafhankelijke Raadsman wordt bedankt voor zijn aanwezigheid, zijn presentatie en zijn beantwoording van de vragen.

De Onafhankelijke Raadsman Postbus 19 9919 ZG LoppersumT: 088-2234455E: info@onafhankelijkeraadsman.nlW: www.onafhankelijkeraadsman.nl

De halfjaarrapportage 2019 vindt u in het document hieronder.

bijdrage Jan van Heerde

Cie. met Onafhankelijke Raadsman Mr. Leendert Klaassen

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 14-01-2020 11:58

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1283362/349520/mr.JPGDe Onafhankelijke Raadsman behandelt sinds 2013 klachten over schadeafhandeling en versterking als gevolg van gaswinning in Groningen. Daarbij probeert hij niet alleen te signaleren, maar ook te bemiddelen richting de betrokken organisaties, zoals NAM, CVW, NCG en TCMG....

Tevens is de Raadsman adviserend lid van de Commissie Bijzondere Situaties. Deze commissie zoekt oplossingen voor schrijnende gevallen.De rapportages die worden gemaakt worden ook doorgestuurd naar het Min. van Economische Zaken (EZ) en naar de leden van de 2e Kamer. Een aantal keren is de Onafhankelijke Raadsman (OR) uitgenodigd om bij de 2e Kamer-commissie uitleg te komen geven en vragen te beantwoorden.

Mr. Leendert Klaassen is sinds 2013 aangesteld door de Minister van EZ. Dit is ontstaan doordat de 2e kamer vond dat het proces van schadeherstel door een onafhankelijke organisatie moest worden gevolgd. Dit meldpunt van klachten- en schadeafhandeling en later schadeherstel doet hij samen met een aantal medewerkers. Meestal gaat het over afhandelingen van de CVW/NAM, later ook CVW, NCG en TCMG.

De OR is nu 7 jaar actief. In het begin gingen de klachten over bejegening en het uitblijven van schaderapporten. Later de afhandeling van schades. Met name de procesbenadering. Laatste jaren komen er meer klachten over de versterkingsoperatie. Het ene moment is de woning onveilig en op een later moment veilig…

Hij is nu in gesprek met EZ over de toekomstige rol van de OR, ook met betrekking tot de Nationale Ombudsman. Moet deze functie blijven bestaan? De functionaliteit van de OR in ieder geval wel. Niet alleen klachten worden behandeld, maar ook worden er vanuit de consulenten veelal met succes bemiddeling en klachtenbehartiging uitgevoerd.

In 2015 en 2016 was er een hoos van klachten. Sinds 2018 heeft de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG) een eigen klachtenbehandeling. Hierdoor daalden de klachten bij de OR. Ook door uitstel van de versterkingsoperatie worden er minder klachten gemeld. De OR vindt dat de TCMG de afhandeling van schades beter op stoom krijgt dan oude organisaties (lees CVW/NAM).

Het dossier schadeafhandeling en versterking is steeds complexer geworden. De maatschappelijke en sociale impact is groot! De OR heeft opnieuw aanbevelingen gedaan:

Bewoner centraal Communiceer tijd en duidelijk Ga versterking en afhandeling combineren Betrek regio bij waardedaling en immateriële schade.

Binnenkort komt de jaarrapportage beschikbaar waarin nieuwe aanbevelingen volgen zoals:

Digitaal dossier Huurders gelijk behandelen als huiseigenaar in geval van bijkomende kosten. Compenseer mensen die te weinig geld hebben ontvangen bij waardedaling.

De gemeenteraad van Loppersum is -net als de OR zelf- van mening dat de OR moet blijven. Hij is makkelijk benaderbaar. Laagdrempelig en minder juridisch. De OR heeft expertise in huis en hebben een netwerk. Ze weten bij wie ze moeten zijn.

De Onafhankelijke Raadsman wordt bedankt voor zijn aanwezigheid, zijn presentatie en zijn beantwoording van de vragen.

De Onafhankelijke Raadsman Postbus 19 9919 ZG LoppersumT: 088-2234455E: info@onafhankelijkeraadsman.nlW: www.onafhankelijkeraadsman.nl

De halfjaarrapportage 2019 vindt u in het document hieronder.

bijdrage Jan van Heerde

Raadsvergadering 25 november 2019 Regeling aardgasvrij wonen

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 26-11-2019 11:32

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1281982/187657/IMG_0310.JPGDe fractie van de ChristenUnie heeft al enige tijd aangedrongen op een vorm van subsidie waarbij woningeigenaren in onze gemeente gestimuleerd worden om deel te nemen in de energietransitie en de eigen woning te verduurzamen. Of het nu gaat om minder energie gebruiken, overigens de goedkoopste vorm van energiebesparing, of om bijvoorbeeld isolatie...

De vraag bij nagenoeg elke woningeigenaar is: hoe en wat moet ik doen om mijn eigen woning energiezuinig c.q. gasloos te maken. Er zijn diverse loketten waar je voor een algemeen advies terecht kunt. De fractie van de ChristenUnie heeft naast die doorverwijzingen altijd aangedrongen op een gesubsidieerd woninggebonden advies, liefst gratis. De fractie is daarom erg blij dat u nu met dit aanbod komt voor woningeigenaren om voor een gering bedrag - € 50,00 - een onafhankelijk advies in te winnen om van het gas af te komen. We vinden het een goede zaak dat u een pilot project bent gestart. Werkendeweg zijn daar ook verbeterpunten uitgekomen. Eén verbeterpunt is de informatievoorziening. Daarnaast een goede communicatie over deze nieuwe regeling. U schrijft: “Het is van belang dat iedereen tijdig en gelijkwaardig wordt geïnformeerd zodat iedereen gelijke kansen heeft om te profiteren van de regeling.” Wij zijn van mening dat u dit met een advertentie in ons huisblad “de Ommelander” en vermelding op social media niet gaat redden….Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie stelt u voor om iedere woningeigenaar ook schriftelijk te informeren. Indien nodig zou u deze regeling wat ons betreft bijvoorbeeld op 15-12-2019 kunnen laten ingaan i.p.v. op 1-12-2019. (wethouder Bé Schollema ontraadt ons voorstel. Dit vanwege de kosten ad. € 5.000,00 voor de schriftelijke informatie. Geen van de andere partijen steunde ons voorstel)

Tenslotte hebben we nog een paar vragen:

Bij de warmteverlies-eis in tabel 1 staat achter het jaartal 2000 een percentage van 0 %. Dit betekent dat bij woningen gebouwd na 2000 de warmteverlies-eis niet van toepassing is? (reactie wethouder: klopt!) Bij punt 3 en bij punt 6 worden termijnen genoemd waarbinnen de woningeigenaar laat weten of hij verder gaat in het project en wanneer het project gerealiseerd moet zijn. We vinden deze termijnen wat aan de krappe kant. U schrijft hierover: “Het college kan eenmalig deze termijn met maximaal zes maanden verlengen indien daar een gemotiveerd verzoek toe wordt gedaan.”Voorzitter, het zou natuurlijk kunnen dat een woning nadat de aanvraag is ingediend plots op de nominatie komt om versterkt te worden. We weten inmiddels wat dat betekent. Namelijk helemaal niets. Uitstel en afstel kan zelfs volgen, en daarmee de termijnen in deze regeling -inclusief verlening- worden overschreden. Hoe gaat u met dergelijke gevallen om. (wethouder verwacht geen problemen) Mag de woningeigenaar voor de financiering van zijn project ook gebruik maken van bijvoorbeeld de “verzilverlening”? (wethouder geeft aan dan alle vormen van "stapeling" zijn toegestaan, dus ook het gebruik van de Verzilverlening in combinatie met deze regeling.)Voor de volledigheid, we staan achter uw opvatting dat lenen niet moet worden gestimuleerd. U vult dit praktisch in; indien geen gebruik wordt gemaakt van de renteloze lening wordt een extra premie van € 500,- verstrekt.

Deze bijdrage van Jan van Heerde is ook hier terug te luisteren, evenals de reacties van de andere partijen en de wethouder.

De hele regeling aardgasvrij wonen vindt u hier. Korte samenvatting van deze regeling.Maximaal 146 aanvragers eigenwoning bezitters, na betaling van een bijdrage van € 50,- Start regeling is 1 december 2019De eerste 146 aanvragers krijgen een energieadvies door een onafhankelijke energiedeskundige. Rest op wachtlijst.a) Begeleiding en advies door een onafhankelijke, deskundige energieadviseur. b) Een subsidie van 30% van de kosten met een maximum van € 5000 c) Een renteloze lening van maximaal € 20.000 (SVN) of inzet van de Verzilverlening:

'Verzilverlening' nu ook in Loppersum! : een lening op basis van de overwaarde van de woning die niet maandelijks maar pas bij verkoop van de woning of bij overlijden wordt afgelost. Met deze lening kunnen senioren hun woning zowel levensloopbestendig maken als verduurzamen. Deze lening is een aanvulling op de bestaande blijvers-en duurzaamheidslening, en is alleen beschikbaar voor inwoners van 57 jaar en ouder, die al een gedeelte van hun woning hebben afgelost.

Raadsvergadering 25 november 2019 Regeling aardgasvrij wonen

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 26-11-2019 11:32

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1281982/349520/IMG_0310.JPGDe fractie van de ChristenUnie heeft al enige tijd aangedrongen op een vorm van subsidie waarbij woningeigenaren in onze gemeente gestimuleerd worden om deel te nemen in de energietransitie en de eigen woning te verduurzamen. Of het nu gaat om minder energie gebruiken, overigens de goedkoopste vorm van energiebesparing, of om bijvoorbeeld isolatie...

De vraag bij nagenoeg elke woningeigenaar is: hoe en wat moet ik doen om mijn eigen woning energiezuinig c.q. gasloos te maken. Er zijn diverse loketten waar je voor een algemeen advies terecht kunt. De fractie van de ChristenUnie heeft naast die doorverwijzingen altijd aangedrongen op een gesubsidieerd woninggebonden advies, liefst gratis. De fractie is daarom erg blij dat u nu met dit aanbod komt voor woningeigenaren om voor een gering bedrag - € 50,00 - een onafhankelijk advies in te winnen om van het gas af te komen. We vinden het een goede zaak dat u een pilot project bent gestart. Werkendeweg zijn daar ook verbeterpunten uitgekomen. Eén verbeterpunt is de informatievoorziening. Daarnaast een goede communicatie over deze nieuwe regeling. U schrijft: “Het is van belang dat iedereen tijdig en gelijkwaardig wordt geïnformeerd zodat iedereen gelijke kansen heeft om te profiteren van de regeling.” Wij zijn van mening dat u dit met een advertentie in ons huisblad “de Ommelander” en vermelding op social media niet gaat redden….Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie stelt u voor om iedere woningeigenaar ook schriftelijk te informeren. Indien nodig zou u deze regeling wat ons betreft bijvoorbeeld op 15-12-2019 kunnen laten ingaan i.p.v. op 1-12-2019. (wethouder Bé Schollema ontraadt ons voorstel. Dit vanwege de kosten ad. € 5.000,00 voor de schriftelijke informatie. Geen van de andere partijen steunde ons voorstel)

Tenslotte hebben we nog een paar vragen:

Bij de warmteverlies-eis in tabel 1 staat achter het jaartal 2000 een percentage van 0 %. Dit betekent dat bij woningen gebouwd na 2000 de warmteverlies-eis niet van toepassing is? (reactie wethouder: klopt!) Bij punt 3 en bij punt 6 worden termijnen genoemd waarbinnen de woningeigenaar laat weten of hij verder gaat in het project en wanneer het project gerealiseerd moet zijn. We vinden deze termijnen wat aan de krappe kant. U schrijft hierover: “Het college kan eenmalig deze termijn met maximaal zes maanden verlengen indien daar een gemotiveerd verzoek toe wordt gedaan.”Voorzitter, het zou natuurlijk kunnen dat een woning nadat de aanvraag is ingediend plots op de nominatie komt om versterkt te worden. We weten inmiddels wat dat betekent. Namelijk helemaal niets. Uitstel en afstel kan zelfs volgen, en daarmee de termijnen in deze regeling -inclusief verlening- worden overschreden. Hoe gaat u met dergelijke gevallen om. (wethouder verwacht geen problemen) Mag de woningeigenaar voor de financiering van zijn project ook gebruik maken van bijvoorbeeld de “verzilverlening”? (wethouder geeft aan dan alle vormen van "stapeling" zijn toegestaan, dus ook het gebruik van de Verzilverlening in combinatie met deze regeling.)Voor de volledigheid, we staan achter uw opvatting dat lenen niet moet worden gestimuleerd. U vult dit praktisch in; indien geen gebruik wordt gemaakt van de renteloze lening wordt een extra premie van € 500,- verstrekt.

Deze bijdrage van Jan van Heerde is ook hier terug te luisteren, evenals de reacties van de andere partijen en de wethouder.

De hele regeling aardgasvrij wonen vindt u hier. Korte samenvatting van deze regeling.Maximaal 146 aanvragers eigenwoning bezitters, na betaling van een bijdrage van € 50,- Start regeling is 1 december 2019De eerste 146 aanvragers krijgen een energieadvies door een onafhankelijke energiedeskundige. Rest op wachtlijst.a) Begeleiding en advies door een onafhankelijke, deskundige energieadviseur. b) Een subsidie van 30% van de kosten met een maximum van € 5000 c) Een renteloze lening van maximaal € 20.000 (SVN) of inzet van de Verzilverlening:

'Verzilverlening' nu ook in Loppersum! : een lening op basis van de overwaarde van de woning die niet maandelijks maar pas bij verkoop van de woning of bij overlijden wordt afgelost. Met deze lening kunnen senioren hun woning zowel levensloopbestendig maken als verduurzamen. Deze lening is een aanvulling op de bestaande blijvers-en duurzaamheidslening, en is alleen beschikbaar voor inwoners van 57 jaar en ouder, die al een gedeelte van hun woning hebben afgelost.

Raadsvergadering 25 november 2019 Concept Ruimtelijke Centrumvisie

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 26-11-2019 10:47

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1281973/187657/IMG_6545(1).jpgEen centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken...

Na veel denkwerk en overleg met ondernemers, klankbordgroep en andere betrokkenen ligt er nu een concept ruimtelijke centrumvisie Loppersum voor, ter besluitvorming. Een centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken.

Een aantal sleutelwoorden die daarbij voor ons een rol spelen zijn o.a.: compact, gezellig, dichtbij, samen, authentiek, gemoedelijk. En om dat te realiseren moet je nu wel verdere actie ondernemen. U geeft daarbij een aantal punten aan en vraagt daarbij om instemming.

Punt 1De gemeente heeft voor de locatie Hogestraat 4 (de voormalige supermarkt) een terugbouwplicht, omdat het kavel zich binnen het beschermde dorpsgezicht bevindt. Voortschrijdend inzicht heeft u doen besluiten om dit niet meer gaan doen. De fractie van ChristenUnie heeft hier, gezien uw uitleg in onderliggende stukken -en uit onze eigen waarneming- zeker begrip voor! Maar voorzitter, mogen wij tijdens het spel de regels veranderen? Graag horen we van u wat hiervan – ook in financieel opzicht- de consequenties zijn. (reactie wethouder Pier Prins: in het verleden is in deze raad afgesproken dat van de terugbouwplicht mag worden afgeweken indien daar gegronde redenen voor zijn)

Punt 2Om de bestaande winkels te kunnen versterken moet er, net als bij woonhuizen, gezocht worden naar een tijdelijke oplossing. Door wisselwinkels op het Zigtermanplein toe te staan vinden we een goede tijdelijke oplossing. Zo kan de “handel” nagenoeg ongestoord voortgang vinden.

Punt 3 en punt 4 U wilt de mogelijkheden onderzoeken om de bibliotheek, wereldwinkel, jeugdsoos, dorpshuis en bepaalde sociaal maatschappelijke functies binnen Wiemersheerd dichtbij het centrum realiseren. In de conceptvisie worden daarbij een aantal opties genoemd, namelijk in de bestaande panden aan de Hogestraat onderbrengen. Vanuit het plein heb je dan een mooi “zigtman” op bijvoorbeeld bibliotheek, wereldwinkel en dorpshuis en dat is natuurlijk ook zo.

Letterlijk aan de andere kant hebben we dan de Pastoriewoning op Hogestraat 2.Tot onze verbazing geen karakteristiek pand, maar wel beschermd dorpsgezicht. Plannen met betrekking tot dit pand zijn nog niet uitgewerkt. Echter, we hebben in de stukken en in de media kunnen lezen dat wordt overwogen om de Pastoriewoning te slopen om zo een directe verbinding met het dorpsplein te creëren, of moeten we hier denken aan de mogelijkheid voor een groter terras bij de buurman? Geen terras, andere bestemming. Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie zag graag dat dit pand behouden blijft vanwege het beschermd dorpsgezicht. We stellen u dan ook voor om eerst de andere mogelijkheden grondig te onderzoeken. We denken hierbij aan bijvoorbeeld huisvesting van de wereldwinkel en de bibliotheek in dit karakteristieke pand.  (reactie wethouder Pier Prins: geen uitbreiding van het terras. Persoonlijk vindt de wethouder dat de Pastoriewoning niet moet worden gesloopt. Op verzoek van de PvdA meldt de wethouder dat definitieve besluitvorming over de voorwaarden wisselwinkels en plannen Pastoriewoning voor vaststellen eerst in de gemeenteraad zullen worden behandeld.)

Het laatste punt, punt 5 “Actieve participatie door tijdelijke verwerving van panden om de versterkingsopgave te stimuleren en om functies voor Loppersum te behouden en creëren.” Kunnen we kort over zijn. Gewoon doen. Op je handen blijven zitten kan altijd nog.

Ten slotte voorzitter hebben we gelezen dat voor de aankoop van panden voor herhuisvesting financiële dekking is vanuit gereserveerde Nationaal Programma Groningen gelden. Dat is in ieder geval een grote zorg minder. We hopen dat wethouder Slager dit kan beamen, of heeft hij nog zo zijn bedenkingen. Dan horen we dat graag. (wethouder Rudi Slager bevestigt de reservering van de gelden uit het Nationaal Programma Groningen, en we horen ons wat dit betreft geen zorgen te maken.)

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren.

Raadsvergadering 25 november 2019 Concept Ruimtelijke Centrumvisie

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 26-11-2019 10:47

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1281973/349520/IMG_6545(1).jpgEen centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken...

Na veel denkwerk en overleg met ondernemers, klankbordgroep en andere betrokkenen ligt er nu een concept ruimtelijke centrumvisie Loppersum voor, ter besluitvorming. Een centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken.

Een aantal sleutelwoorden die daarbij voor ons een rol spelen zijn o.a.: compact, gezellig, dichtbij, samen, authentiek, gemoedelijk. En om dat te realiseren moet je nu wel verdere actie ondernemen. U geeft daarbij een aantal punten aan en vraagt daarbij om instemming.

Punt 1De gemeente heeft voor de locatie Hogestraat 4 (de voormalige supermarkt) een terugbouwplicht, omdat het kavel zich binnen het beschermde dorpsgezicht bevindt. Voortschrijdend inzicht heeft u doen besluiten om dit niet meer gaan doen. De fractie van ChristenUnie heeft hier, gezien uw uitleg in onderliggende stukken -en uit onze eigen waarneming- zeker begrip voor! Maar voorzitter, mogen wij tijdens het spel de regels veranderen? Graag horen we van u wat hiervan – ook in financieel opzicht- de consequenties zijn. (reactie wethouder Pier Prins: in het verleden is in deze raad afgesproken dat van de terugbouwplicht mag worden afgeweken indien daar gegronde redenen voor zijn)

Punt 2Om de bestaande winkels te kunnen versterken moet er, net als bij woonhuizen, gezocht worden naar een tijdelijke oplossing. Door wisselwinkels op het Zigtermanplein toe te staan vinden we een goede tijdelijke oplossing. Zo kan de “handel” nagenoeg ongestoord voortgang vinden.

Punt 3 en punt 4 U wilt de mogelijkheden onderzoeken om de bibliotheek, wereldwinkel, jeugdsoos, dorpshuis en bepaalde sociaal maatschappelijke functies binnen Wiemersheerd dichtbij het centrum realiseren. In de conceptvisie worden daarbij een aantal opties genoemd, namelijk in de bestaande panden aan de Hogestraat onderbrengen. Vanuit het plein heb je dan een mooi “zigtman” op bijvoorbeeld bibliotheek, wereldwinkel en dorpshuis en dat is natuurlijk ook zo.

Letterlijk aan de andere kant hebben we dan de Pastoriewoning op Hogestraat 2.Tot onze verbazing geen karakteristiek pand, maar wel beschermd dorpsgezicht. Plannen met betrekking tot dit pand zijn nog niet uitgewerkt. Echter, we hebben in de stukken en in de media kunnen lezen dat wordt overwogen om de Pastoriewoning te slopen om zo een directe verbinding met het dorpsplein te creëren, of moeten we hier denken aan de mogelijkheid voor een groter terras bij de buurman? Geen terras, andere bestemming. Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie zag graag dat dit pand behouden blijft vanwege het beschermd dorpsgezicht. We stellen u dan ook voor om eerst de andere mogelijkheden grondig te onderzoeken. We denken hierbij aan bijvoorbeeld huisvesting van de wereldwinkel en de bibliotheek in dit karakteristieke pand.  (reactie wethouder Pier Prins: geen uitbreiding van het terras. Persoonlijk vindt de wethouder dat de Pastoriewoning niet moet worden gesloopt. Op verzoek van de PvdA meldt de wethouder dat definitieve besluitvorming over de voorwaarden wisselwinkels en plannen Pastoriewoning voor vaststellen eerst in de gemeenteraad zullen worden behandeld.)

Het laatste punt, punt 5 “Actieve participatie door tijdelijke verwerving van panden om de versterkingsopgave te stimuleren en om functies voor Loppersum te behouden en creëren.” Kunnen we kort over zijn. Gewoon doen. Op je handen blijven zitten kan altijd nog.

Ten slotte voorzitter hebben we gelezen dat voor de aankoop van panden voor herhuisvesting financiële dekking is vanuit gereserveerde Nationaal Programma Groningen gelden. Dat is in ieder geval een grote zorg minder. We hopen dat wethouder Slager dit kan beamen, of heeft hij nog zo zijn bedenkingen. Dan horen we dat graag. (wethouder Rudi Slager bevestigt de reservering van de gelden uit het Nationaal Programma Groningen, en we horen ons wat dit betreft geen zorgen te maken.)

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren.

Raadsvergadering 14 november 2019 (laatste) Begroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie Appingedam 15-11-2019 19:11

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1281655/49809/IMG_9192.JPGHet gemeentefonds moet veel ruimhartiger want op deze manier gaan veel gemeentes hun taken niet meer volhouden en we horen dat er zelfs al moet worden bezuinigd op het armoedebeleid bij sommige gemeenten. Dit is volstrekt onacceptabel en we eisen een herijking van het gemeentefonds...

Vandaag mag de ChristenUnie Appingedam voor de tiende keer in haar raadslidmaatschap een reactie op de begroting geven. Deze tiende keer is ook de laatste keer als ChristenUnie Appingedam want wat voor ligt is de laatste begroting van de gemeente Appingedam. Een sluitende begroting met nog € 4.000,00 over. In uw aanbiedingsbrief kijkt u terug op alles wat in de afgelopen jaren tot stand is gekomen in onze mooie stad, en dat is veel en daar mogen we met recht trots op zijn. Na jaren van zwaar bezuinigen is gelukkig een betere tijd aangebroken en is er in Appingedam gebouwd, opgeknapt, verplaatst en herontwikkeld. Helaas is Appingedam nog steeds een krimpgebied met vergrijzing en wegtrekkende jongeren. Daar is op ingespeeld door het bouwen van appartementen en levensloopbestendige woningen. De basisscholen zijn samengevoegd in twee mooie, moderne kindcentra en door de bouw van een grote regionale campus wordt ook in het voortgezet onderwijs een grote stap gemaakt.

Voor de financiën zijn we grotendeels afhankelijk van de algemene uitkering van het rijk en over hoe die tot stand komt zijn we zeer ontevreden. Het gemeentefonds moet veel ruimhartiger want op deze manier gaan veel gemeentes hun taken niet meer volhouden en we horen dat er zelfs al moet worden bezuinigd op het armoedebeleid bij sommige gemeenten. Dit is volstrekt onacceptabel en we eisen een herijking van het gemeentefonds. Vandaar de raadsbrede motie hierover.

De gevolgen van de gaswinning drukken zwaar op de gemeente, maar nog veel zwaarder op onze inwoners. De eerste ronde van de sloop/nieuwbouw gaat beginnen en we blijven aandacht vragen voor de gezinnen voor wie het leven aan de ene kant op de kop staat door alles wat er gebeurt en aan de andere kant stil staat omdat ze nog, misschien wel jaren, moeten wachten tot hun huis aan de beurt is in de versterking. We horen verhalen van mensen die het niet meer trekken en willen verhuizen. Als plaatselijke overheid hebben we ook daarin een verantwoordelijkheid. Hoe dan ook. 

In het Sociale Domein zien we grote tekorten op de Jeugdhulp en bij de Participatiewet. De door de overheid bedachte oplossing voor Jeugdzorg zal voor ons niet veel uitmaken omdat we de Jeugdzorg al deels in provincieverband geregeld hebben. Of ziet de wethouder daar toch wel positieve gevolgen? De enorme tekorten bij het Werkplein Fivelingo hebben laten zien dat we in een kwetsbaar gebied leven. Uitstroom naar werk is moeilijk en blijft ver achter bij de beoogde doelstelling. 40% van de werknemers van Fivelingo is afkomstig uit onze stad en daardoor moet een kleine gemeente als de onze opdraaien voor grote tekorten. Ook hierin zit iets wat niet goed geregeld is vanuit Den Haag. We blijven de ontwikkelingen bij het Werkplein intensief volgen en hopen dat de nieuwe aanpak tot verbetering zal leiden. 

Al jaren proberen we door ons armoedebeleid minstens op het landelijk niveau te komen en voor de ChristenUnie is het uiterst frustrerend dat dit maar niet wil lukken. De beleidsindicatoren op pagina 35 en 36 van het Programmaplan spreken een duidelijke taal. Elke maatregel die goed is voor onze kinderen in armoede willen we aangrijpen, vandaar de twee moties die gaan over hulp aan kinderen. 

De OZB gaat in Appingedam met 2% omhoog, de reclamebelasting blijft gelijk. Zoals we hebben afgesproken in de Kadernota. Ondanks extra aandacht op de gemeentepagina gaat de hoeveelheid afval per inwoner van Appingedam omhoog en daardoor ook de afvalstoffenheffing met 3,7%. Onbegrijpelijk dat het niet doordringt dat we met z’n allen echt minder afval moeten produceren en beter moeten scheiden. 100 kilo per persoon moet toch mogelijk zijn. De aanschaf van nieuwe afvalcontainers kost veel geld maar is nodig en kunnen wij ondersteunen.  

Naar aanleiding van onze motie is er meer geld vrijgemaakt voor het onderhoud van de begraafplaatsen. Het bevreemd ons dat waar wij vragen om een structureel bedrag er toch weer voor een incidenteel bedrag wordt gekozen en dat daarbij alleen extra geld voor Rusthof wordt gereserveerd. Waarom?

In de afgelopen jaren zijn onze algemene reserves behoorlijk afgenomen, zo zijn we de zware jaren doorgekomen maar de bodem is aardig in zicht, toch is het nog genoeg om de risico’s op te vangen schrijft u in uw aanbiedingsbrief. Wij denken dat er misschien toch grotere risico’s zijn dan genoemd omdat er veel onduidelijk is omtrent het eigenaarschap van de walbeschoeiingen in onze binnenstad. Regeren is vooruitzien en daarom ondersteunen wij de motie om duidelijkheid te krijgen omtrent het eigenaarschap en de risico’s die wij als gemeente daarbij lopen. De meerjarenbegroting laat wat meer ruimte zien dan die van 2020 maar aangezien we op 1 januari 2021 een nieuwe gemeente gaan vormen met Delfzijl en Loppersum lijkt me die berekening niet erg relevant. In 2021 is er een nieuwe werkelijkheid, de gemeente Eemsdelta en de begrotingen daarvan zijn aan de nieuwe raad hoewel de meerjarenbegroting daarin wel meegenomen zal worden.

Het komende jaar zal in het teken staan van de herindeling en de versterking en dat zijn grote opgaven. Door de gelden van het NPG kan alles wat er gebeurt een extra plus krijgen en kunnen koppelkansen aangegrepen worden. Het wordt een spannend jaar en een zwaar en druk jaar voor ons allemaal.Wij spreken onze dank uit richting onze ambtenaren voor het maken van deze begroting en wensen hen veel creativiteit, flexibiliteit en toch ook plezier en voldoening toe bij hun werk toe.

Twee moties "Lachgas is niet om te lachen" en "Alliantie kinderarmoede" werden unaniem aangenomen. De moties staan in de documenten hieronder.

Deze bijdrage van Ina Schenkel-Zandvoort is hier terug te zien en te luisteren. 

Tijdens deze vergadering zijn ook fotos gemaakt door Jan van Heerde. Die kunt u hier bekijken.

Raadsvergadering 28 oktober 2019 Tertaalrapportage Werkplein Fivelingo

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 29-10-2019 10:08

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1280986/187657/Fivelingo rechtsOp dinsdag 8 oktober 2019 zijn we tijdens een bijeenkomst geïnformeerd, of liever gezegd geconfronteerd met de financiële malaise bij Werkplein Fivelingo. De fractie van de ChristenUnie was zeer verbaasd over de cijfers die werden gepresenteerd en de uitleg daarbij. Het kwam hard aan: “De eerste 8 maanden ziet Werkplein Fivelingo zich geconfronteerd met een te verwachten tegenvallend resultaat van bijna 2 miljoen euro”. Het had meer weg van een koude douche.

Deze tegenvallende informatie had -naar onze mening- wel eerder afgegeven kunnen worden. Neemt niet weg dat we nu wel met “de gebakken peren zitten”. Daarbij komt dat de overschrijdingen maar voor een deel verklaarbaar zijn, en dat steekt ons nog het meest.Enkele punten:

Bij de post Beheers- en apparaatskosten een stijging van de personeelskosten van > ¾ miljoen euro. Wij vragen ons echt af of dit niet voorzien had kunnen worden. Voorwaarden met betrekken tot het aannemen van personeel veranderen toch niet dagelijks…. Bij de post Bijzondere Bijstand lezen we dat er bijna € 240.000,00 bij moet. De reden: een intensiever gebruik van de bijzondere bijstand en de minimaregelingen. Zo op het eerste gezicht een goede ontwikkeling vinden wij. De inwoners weten de weg naar de gemeentehuizen te vinden! Mede veroorzaakt door de vrijwilligers die helpen de formulieren in te vullen. Of ligt er een andere, minder positieve reden aan ten grondslag. We hopen van niet, maar we horen het graag van de wethouder. Ten slotte de post inkomensvoorziening. Meer instroom en minder uitstroom dan verwacht. Gevolg een gat in de begroting van € 670.000,00 U schrijft hierover “Een verklaring over de oorzaken van de hogere instroom en de tegenvallende uitstroom zowel naar parttime werk als fulltime werk ontbreekt.” Als een manager in een willekeurig bedrijf dit zou melden aan zijn leidinggevende, dan laat de uitkomst zich raden. U gaat maatregelen nemen om dit tij te keren. Ja, dat zàl (moeten), maar we zouden wel graag de reden van deze overschrijding willen weten. Hoe kun je passende maatregelen nemen als je de oorzaak niet weet…..

Ten slotte, en dat hebben we al eerder aangegeven bij de behandeling van zaken rond Werkplein Fivelingo. We hebben hier wel te maken met mensen die een beroep doen op de geboden mogelijkheden op inkomen en/of op aanvulling daarop. Ook al wordt er door Den Haag -op het gebied van de financiering- blijkbaar anders over gedacht. Er worden wel zaken over de muur bij de gemeenten gegooid, maar de financiën die daarbij horen blijven vóór de muur liggen. En dat geldt niet alleen voor deze doelgroep. We hebben hier wel met mensen te maken die in problemen zijn geraakt of mensen die hun beperkingen hebben. Het kan nooit zo zijn dat zij de dupe worden van falend financieel beleid. Voorzitter, we zien uw voorstellen met betrekking tot de aanpassing van het beleid met belangstelling tegemoet. We willen graag hierover ook tussentijds geïnformeerd te worden. We denken hierbij aan een tweemaandelijkse periode. Kunt u dit toezeggen?

Deze bijdrage van Jan van Heerde, en de reacties van wethouder Bé Schollema zijn hier terug te luisteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.