Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Zuid over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Advies: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amsterdam Zuid 16-01-2020 00:00

Advies stadsdeelcommissie: Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Stadsdeel:

Zuid

Initiatiefnemers:

GL, D66, PvdA

Titel advies:

Verbeteren verkeersveiligheid rond basisscholen in Zuid

Portefeuille:

Openbare Ruimte

Datum advies aangenomen:

15 januari 2020

Veel basisscholen in Amsterdam Zuid zijn gelegen aan (smalle) straten waar gemotoriseerd verkeer veelal onbeperkt toegang heeft, waardoor de verkeersveiligheid bij de ingang van de scholen mogelijk niet geborgd is. In het kader van de recent gepubliceerde Agenda Amsterdam Autoluw hebben de stadsdelen mogelijkheden gekregen om de verkeersveiligheid te verbeteren ten behoeve van voetgangers en fietsers, en met name de meest kwetsbare verkeersdeelnemers onder hen: kinderen en ouderen.

 

De stadsdeelcommissie adviseert het Dagelijks Bestuur daarom:

De verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid te inventariseren

Situatie-specifieke maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid rond de ingang van basisscholen in Amsterdam Zuid waar nodig duurzaam te verbeteren, door bijvoorbeeld

Verkeer-beperkende interventies, zoals het tijdelijk (tijdens de start- en eindtijden van scholen) of permanent beperken van gemotoriseerd verkeer; de agenda “Amsterdam autoluw” biedt de mogelijkheid om doorgaand verkeer in woonbuurten te beperken door het afsluiten of knippen van straten - in stadsdeel Zuid hebben enkele scholen al jarenlange ervaring met zulke ingrepen waardoor (een deel van) de straat weer beschikbaar is gekomen voor spelende kinderen (conform de doelstellingen van Amsterdam autoluw); ook in andere wijken en steden is inmiddels ruime ervaring opgedaan met zulke interventies. Wij adviseren het Dagelijks Bestuur te onderzoeken welke (succesvolle) ingrepen ook in Zuid toepasbaar zijn.     

Indien gemotoriseerd verkeer niet kan worden geweerd, vragen we om meer ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers bij de ingang van de basisschool door het aantal parkeerplekken te verminderen

Afspraken te maken met de gemeentelijke reinigingsdienst om straten waar basisscholen zijn gevestigd te mijden tijdens de start- en eindtijden van de school.

 

Omgeving RAI moet leefbaarder worden | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Zuid 04-12-2019 00:00

“De overlast van de RAI is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor voelen fietsers zich onveilig op de straten rondom het terrein, en is de luchtkwaliteit in dit gebied nóg slechter dan in andere gebieden. We snappen dat de RAI een goede boterham wil verdienen, maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van omwonenden”. - Maaike Stevens

Bewoners van de Wielingenstraat ervaren regelmatig, en in toenemende mate, last van (grote) evenementen en werkzaamheden in de RAI.

De overlast bestaat onder andere uit een grote stroom aan vrachtverkeer, bestelbussen en taxi’s, met als gevolg:

● stationair draaiende motoren, chaotische verkeerssituaties en overvolle parkeerplaatsen

● bovenmatig veel straatvuil

● wildplassen door chauffeurs

Daarnaast rijden er continu taxi’s door de omliggende straten, wachtend op een oproep om congresbezoekers op te halen.

Ons lid van de stadsdeelcommissie Maaike Stevens en Ercan Colak (PvdA) vinden dat meer maatregelen moeten worden genomen om de overlast te bestrijden.

Ercan Colak: “Er zijn maatregelen nodig om de overlast, die is te herleiden tot de RAI, te voorkomen. De maatregelen moeten de belangen van bewoners in acht nemen om bij te dragen aan een nieuw evenwicht in de stad waarin bewoners centraal staan en bezoekers welkom blijven. De Beheerovereenkomst biedt daar de basis voor en op de naleving daarvan moet scherper worden toegezien”.

Maaike Stevens is het daar mee eens en vult aan:

“De overlast van de RAI is de laatste jaren enorm toegenomen. Daardoor voelen fietsers zich onveilig op de straten rondom het terrein, en is de luchtkwaliteit in dit gebied nóg slechter dan in andere gebieden. We snappen dat de RAI een goede boterham wil verdienen, maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van omwonenden”.

Het behouden en verbeteren van de leefbaarheid van de omgeving RAI is een focusopgave in het Gebiedsplan 2020 voor De Pijp, Rivierenbuurt. Ercan Colak en Maaike Stevens gaan hierop scherp toezien.

Verkamering: GroenLinks Amsterdam (Zuid) wil weten hoe het zit | Amsterdam Zuid

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Zuid 05-05-2019 00:00

Voor velen is het de enige manier om in Amsterdam te kunnen wonen. Een klein studiootje, of een onzelfstandige kamer waar badkamer en keuken gedeeld worden zijn voor velen de enige betaalbare woonruimte die er is. Zeker voor starters, studenten, jongeren en alleenstaanden zonder dikbetaalde baan. Beleggers hebben dat inmiddels ook ontdekt en er lijkt sinds enkele jaren een behoorlijke stijging in het aantal verkamerde woningen te zijn. Hoeveel dat er precies zijn is niet bekend.

In Amsterdam West is al onderzoek gedaan naar de toename van het aantal (on)zelfstandige woningen. Daaruit blijkt dat de gemeente het aantal gecreëerde kamers waarschijnlijk onderschat. Bijvoorbeeld omdat er meer kamers gecreëerd worden in een woning dan in de aanvraag beschreven en ook zorgen de type vergunningsaanvragen voor onduidelijkheid.

GroenLinks wil weten hoe dat zit en daarom heeft ons raadslid Dorrit de Jong, samen met Sofyan Mbarki van de PvdA aan de wethouder gevraagd om uit te zoeken hoeveel woningen er per wijk zijn ‘verkamerd’ in de afgelopen jaren en wie daar achter zitten, zijn dat inderdaad beleggers of bijvoorbeeld ook woningbouwcorporaties. De precieze vragen die Dorrit en Soyan gesteld hebben vind je hier.

Waarom we in kaart willen hebben op welke schaal (on)zelfstandige woningen gecreëerd worden Het verkameren van een bestaande woning kan nadelen met zich meebrengen. Zo zijn gebouwen er vaak niet op gebouwd om intensief bewoond te worden. Zeker niet in oudere gebouwen zoals die veel in Zuid te vinden zijn. Ook is een sterke toename in het aantal verkamerde woningen in een wijk niet altijd goed voor de sociale cohesie. Tot slot zorgt het voor een prijsopdrijvende effect van gewone woningen. Doordat beleggers panden opkopen, worden woningen nog schaarser dan ze reeds zijn en stijgen de prijzen van woningen.

Ook NRC en het Parool hebben hier recentelijk aandacht aan besteed.

Zoals gezegd biedt het omzetten van een bestaande woningen naar meerdere (on)zelfstandige woningen voor veel mensen een kans om in Amsterdam te (blijven) wonen. Tegelijkertijd zijn de eisen die gesteld worden aan vergunningen, zoals verplichte geluidsisolatie mogelijk niet voldoende. We willen zo snel mogelijk duidelijkheid hebben over de omvang van het probleem in de verschillende wijken in Zuid en ontvangen graag ervaringen van buurtbewoners.

Wat is jouw ervaring?

We zijn op zoek naar ervaringen van bewoners die in hun buurt ervaring hebben met verkamerde woningen in panden die daar ongeschikt voor zijn. Samen met de cijfers die naar verwachting binnenkort volgen van de wethouder, krijgen we daarmee een goed beeld van de huidige situatie van verkamering in Amsterdam Zuid.

Goede of mindere ervaringen met verkamerde woningen in uw buurt? Laat het horen via: arend@groenlinks-zuid.nl

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.