Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Nieuw-West inzichtelijk

45 documenten

GroenLinks Nieuw-West staat voor de vrijheid van bewoners | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 25-02-2020 00:00

GroenLinks Nieuw-West staat voor de vrijheid van bewoners. Belangrijk bij het creëren van deze vrijheid op lokaal niveau is het mogelijk maken en aanmoedigen van lokale initiatieven. Buurten worden hier namelijk sterker van en bewoners ontwikkelen zichzelf voor en door hun eigen wijk. De rol van gemeente hierin is belangrijk, zij moeten het zo makkelijk mogelijk maken om als bewoner een actieve rol te kunnen spelen. Actief naast de bewoner in plaats van passief achter regels.

Daarom is GroenLinks Nieuw-West verbaasd over de manier waarop de herdenkingen op 4 mei worden gefinancierd in  het stadsdeel. Daarnaast zijn de leges voor kleinschalige evenementen weer gestegen wat het voor bewoners onbetaalbaar en onmogelijk maakt om initiatieven te organiseren. De verhogingen van de leges moeten worden stopgezet.. Ook moet je initiatieven  behouden en koesteren die belangrijk zijn in de buurt, zoals Broedplaats de Vlugt. Deze dreigt namelijk te verdwijnen door een opgelegde doorberekening van huurkosten vanuit de gemeente. De hogere kosten zijn voor veel huurders niet op te brengen, Terwijl de broedplaats  afgelopen 10 jaar een belangrijke positie in de wijk heeft verworven en onderdeel is geworden van de sociale structuur waar veel bewoners gebruik van maken.

Verlaag de leges voor kleinschalige evenementen:

De nieuwe verhogingen van de leges op evenementen in 2020 treft met name kleinschalige bewonersinitiatieven. Afgelopen week zijn er bijvoorbeeld gesprekken geweest met initiatiefnemers van 4 mei vieringen in Nieuw-West. Voor hen zijn de kosten voor een vergunning binnen 2 jaar tijd gestegen van 250 euro per viering, naar 980 euro per viering. Onverklaarbaar voor de initiatiefnemers. Evenementen zijn noodzakelijk voor binding van bewoners, zijn leuk en horen bij de stad.Het college heeft ook dit jaar vastgehouden aan het verhogen van leges voor kleinschalige buurtinitiatieven. Terwijl het verhogen van leges voor kleinschalige buurtinitiatieven haaks staat op de democratiseringsambities van dit college voor gemeenschappen, onze openbare ruimte en onze stad. Daarom adviseert de Stadsdeelcommissie om de eerste categorie uit te zonderen van verdere leges verhogingen.

Behoudt Broedplaats de Vlugt:

Gezien Broedplaats de Vlugt al ruim 10 jaar een belangrijk onderdeel is van ons stadsdeel en veel buurtcontacten heeft geborgd die wij graag behouden willen zien adviseren wij de raad om:

Wethouder Meliani te verzoeken om tot een redelijke oplossing te komen voor deze zaak, waar bescherming en behoud van de huidige huurders centraal staat. Een onderhandelingstafel te openen waar de huidige huurders met alle betrokken partijen (zoals Urban Resort, Bureau Broedplaatsen) om tafel kunnen om tot een dergelijke redelijke oplossing te komen. Met de buurt herdenken en verbinden:

Op 4 mei herdenken we in Nederland en Nieuw-West de slachtoffers die sinds het uitbreken van de 2de wereldoorlog zijn gevallen in oorlog en vredesmissies. Op 4 mei zijn we samen 2 minuten stil. Juist in deze tijd, waarin racisme en discriminatie tegen onder andere Joden, Moslims en de LHBTQI+ gemeenschap weer groeiende is, kan samen herdenken verbinden en in de strijd tegen haat en verdeeldheid helpen. Helaas zien wij dat de herdenkingen niet goed zijn geborgd in het (lokale) beleid, daarom dienen wij de volgende adviezen in:

Het stadsdeel maakt van de 4 mei herdenking een prioriteit en geeft het een vaste plek in de gebiedsplannen, om de genocide en de dictatuur van toen nooit te vergeten, en omdat het onderdeel uitmaakt van de leefbaarheid en de cohesie van Nieuw-West. Hetgeen precies aansluit bij de uitgangspunten van de gebiedsplannen in Amsterdam. Er komt een vast aanspreekpunt binnen het stadsdeel met een duidelijk mandaat om de veiligheid te verzorgen en de vergunningen en meldingen te regelen. Ook coördineert dit aanspreekpunt de herdenkingen binnen het stadsdeel, over de verschillende afdelingen. Elk gebiedsteam adopteert een herdenking en ondersteunt en faciliteert een commitee. vanuit het stadsdeel wordt gefaciliteerd dat er voldoende handhaving is rond 4 en 5 mei. Er komen vaste criteria vanuit het Stadsdeel voor de herdenkingen. In samenwerking met de comités stelt het stadsdeel een lijst met zaken op die essentieel zijn voor een goede herdenking. Kosten kunnen middels een voorschot door het Stadsdeel worden opgevangen en hoeven niet voor te worden geschoten door de vrijwilligers. Er komt in de begroting van het stadsdeel (of de gemeente) een vaste post voor de 4 en 5 mei vieringen. De comités willen graag per plek een informatiebord dat (tijdelijk) bij de herdenkingsplek staat om aan te kondigen dat daar een herdenking gaat plaatsvinden

Liever de Oost-Westlijn dan doortrekken Noord-Zuidlijn | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 11-02-2020 00:00

Het Rijk en Schiphol willen graag de Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schiphol om het treinverkeer te ontlasten. Deze lijn heeft echter een lage vervoerswaarde en brengt ook risico’s met zich mee. Stadsdeelcommissielid Sarah Biddle duikt in het onderwerp en schreef een uitgebreid advies.  

De noordelijke oevers van de Nieuwe Meer, de Oeverlanden, is een natuurgebied en is hoofdgroenstructuur. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn, grenzend aan de Oeverlanden, past in oudere plannen om dit gebied tot een stedelijk milieu te ontwikkelen. Al in 2016, in het beleidsstuk genaamd Koers 2025, worden in de Oeverlanden bouwlocaties ingetekend en houdt men rekening met de metro: “Op langere termijn speelt in dit gebied ook het geheel of gedeeltelijk doortrekken van de Noord/Zuidlijn richting Schiphol.” Ook al beseft men dan al goed dat bouwen in de hoofdgroenstructuur (en buiten ‘Bestaand bebouwd gebied’ in de Provinciale Structuurvisie) niet zonder slag of stoot zal gaan: “Dit vergt een langdurig traject.”

Uit dit beleidsstuk ontspruiten andere beleidsstukken waarbij grotere of kleinere stukjes van de hoofdgroenstructuur in de Oeverlanden bebouwd worden: Enter [NL], Ruimte voor de Economie van Morgen, en als laatste het concept Kantorenplan 2019. In dat laatste stuk stond de hele Oeverlanden, inclusief hoofdgroenstructuur, als stedelijk werkmilieu aangeduid voor toekomstige ontwikkeling. Dit is gelukkig een halt toegeroepen door een eerder advies vanuit GroenLinks Nieuw-West, overgenomen in een motie van de GroenLinks-raadsleden Van Renssen en Groen.

Het aanleggen van deze metrolijn zal de druk om te gaan bouwen rondom de metrolijn sterk vergroten. Toekomstige stadsbesturen zullen in de verleiding komen om de vervoerswaarde van de aangelegde metrolijn te vergroten door er toch te gaan bouwen. Terwijl de vervoerswaarde vrij laag is. Er worden slechts ongeveer 14.000 mensen mee bereikt, wat door toekomstige bebouwing in het Schinkelkwartier nog kan verdubbelen. Echter, ligt dwars door het Schinkelkwartier al een prachtige metrolijn. Enkele extra metrostations zal deze nieuwe bewoners al goed bedienen. Ter vergelijking, rondom het tracé van de Oost-Westlijn in Nieuw-West wonen 46.000 mensen.

De Oost-Westlijn verbindt West, Nieuw-West, én Oost met Schiphol, het centrum en met de Noord-Zuidlijn. Het ontlast de bomvolle trams 1 en 26 en biedt een robuuste verbinding voor toekomstige verdichting van de stad. Zal het doortrekken van de Noord-Zuidlijn niet gaan concurreren met de Oost-Westlijn die op slechts 2 km afstand ligt? In ons advies roepen wij de gemeenteraad op om de haalbaarheid van het naast elkaar bestaan van beide metrolijnen te onderzoeken en om rekening te houden met de gevolgen voor de Oeverlanden.

Je kunt het advies hier zelf lezen.

Snorfiets naar de rijbaan, ook in Nieuw-West | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 14-01-2020 00:00

Naar aanleiding van de zeer positieve evaluatie die eind 2019 bekend geworden is betreft de maatregel snorfiets naar de rijbaan stelt GroenLinks voor om te onderzoeken of deze maatregel ook buiten de Ring kan worden doorgevoerd. Verkeersmaatregelen zouden zo uniform mogelijk moeten zijn over heel de gemeente Amsterdam. Wij zijn voor een ongedeelde stad ook wat betreft verkeersregels en de veiligheid van Amsterdammers dient hierbij leidend te zijn.

De daling van het aantal (geregistreerde ) ongevallen waarbij een snorfiets betrokken was Een hoge naleving van de nieuwe maatregel De afname van het aantal snorfietsen

Landelijk wordt er gewerkt aan een voorbereidingsbesluit om helmplicht in te voeren voor alle snorfietsgebruikers naar aanleiding van de succesvolle start in Amsterdam. De stadsdeelcommissie onderschrijft veel van de redenen en oorzaken die de aanleiding hebben gegeven tot het het nemen van de maatregel snorfiets naar de rijbaan binnen de ring A10. Daarom adviseren we om te onderzoeken of en waar deze maatregel in Nieuw-West kan worden toegepast. In 2020 komt er een mobiliteitsplan voor heel Nieuw-West. Daarom adviseren we in dit kader om daarin ook dit onderzoek mee te nemen en daaruit voortvloeiende maatregelen direct mee te nemen in dit mobiliteitsplan. Veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in Nieuw-West is voor de Stadsdeelcommissie essentieel en moet leidend zijn bij het onderzoeken en mogelijk uitvoeren van deze maatregelen.

Lijst met evaluatiepunten:

Verbetering van de verkeersveiligheid, doorstroming en drukte op de fietspaden. Sterke daling van het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waar een snorfietser bij betrokken is. De cijfers betreffen de periode april 2016 tot oktober 2019. In 2019 is het aantal gedaald naar 29. Ook het aantal ongevallen waar een fietser bij betrokken is fors gedaald naar 114. Het aantal conflicten tussen snorfietsers en andere weggebruikers is flink afgenomen. Het aantal geregistreerde snorfietsers (bezit) in Amsterdam is gedaald van ongeveer 37.000 (januari 2018) naar ongeveer 26.000 (oktober 2019). Het aantal verplaatsingen van snorfietsers is met circa 50% gedaald.  Uit een reistijdanalyse blijkt dat snorfietsers op de rijbaan geen negatieve invloed hebben op de doorstroming van het autoverkeer en op de doorstroming van het openbaar vervoer. De houding van fietsers is sinds de invoering van de maatregel niet of nauwelijks veranderd. Zij zijn onverminderd positief. 52% van de snorfietsers blijft negatief over de maatregel, al is dat aandeel wel met een kwart afgenomen (het was 72%). Bij de overige rijbaangebruikers blijft de verdeling gelijk ten opzicht van de 0 meting (51% negatief, 24 % positief en 25% is neutraal over de maatregel). Het aantal mensen dat de verkeerssituatie gevaarlijk vindt is wel afgenomen.

Terug naar ons stadsdeel. Voor het invoeren van deze maatregel is het essentieel dat er goed wordt onderzocht wat er mogelijk is. Ook voor het invoeren van deze maatregel binnen de ring is er veel consultatie geweest bij bewoners. De stadsdeelcommissie wil het DB dan ook vragen te kijken naar welke zaken er ter voorbereiding allemaal zijn gedaan en deze ook voor Nieuw-West in gang te zetten. Niet op alle wegen van Nieuw-West gaat het mogelijk en veilig zijn om deze maatregel in te voeren, een verbinding waar dit vooralsnog zeker niet kan is bijvoorbeeld de Lelylaan met nu nog een maximumsnelheid van 70km/u.

De stadsdeelcommissie is verder van mening dat het belangrijk is om na te denken over een uniforme aanpak betreft verkeer en vervoer voor heel Amsterdam. Dat zorgt voor duidelijkheid, gaat zaken als een waterbedeffect tegen en bevorderd ook de veiligheid. Nieuw-West is een groot deel van Amsterdam en daarom is het goed om naast deze maatregel ook te kijken naar een aantal andere zaken (parkeerregulering, milieuzone etc). We beperken ons echter hier tot het onderzoeken en mogelijk voorbereiden van het uitbreiden van de maatregel ‘snorfiets naar de rijbaan’.

De stadsdeelcommissie vindt voorts dat het belangrijk is om alternatieven te bieden. We hebben al eerder geadviseerd om te onderzoeken of goedkoper OV buiten de ring mogelijk te maken. Maar daarnaast is het goed om andere vormen van vervoer en in dit geval met name het gebruik van de normale fiets of e-bikes te stimuleren. Bijkomend voordeel van minder snorfiets en meer fietsgebruik is ook nog een gezondsheidsverbetering en dat is in een stadsdeel met veel gemotoriseerd vervoer en een veel hoger percentage overgewicht dan de rest van Amsterdam hard nodig. In de gebiedsplannen voor 2019 en 2020 zijn bevorderen van niet gemotoriseerd vervoer in het kader van gezondheid ook meerdere keren aan bod gekomen en door de gehele stadsdeelcommissie onderschreven.

Advies

De stadsdeelcommissie onderschrijft veel van de redenen en oorzaken die de aanleiding hebben gegeven tot het het nemen van de maatregel snorfiets naar de rijbaan binnen de ring A10. Daarom adviseren we om te onderzoeken of en waar deze maatregel in Nieuw-West kan worden toegepast. In 2020 komt er een mobiliteitsplan voor heel Nieuw-West. Daarom adviseren we in dit kader om daarin ook dit onderzoek mee te nemen en daaruit voortvloeiende maatregelen direct mee te nemen in dit mobiliteitsplan. Veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in Nieuw-West is voor de Stadsdeelcommissie essentieel en moet leidend zijn bij het onderzoeken en mogelijk uitvoeren van deze maatregelen.

 

Groenlinks nieuw-west zet zich in voor duurzame mobiliteit | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 17-12-2019 00:00

Deze stadsdeelcommissievergadering is er gevraagd en ongevraagd advies ingediend over duurzaam vervoer. Ons commissielid Sarah Biddle heeft in samenwerking met de fietsersbond het initiatief genomen om in alle gebieden van Nieuw-West een schouw te organiseren betreft gevaarlijke knelpunten betreft veiligheid, fietsparkeren, achterstallig onderhoud en de bereikbaarheid en kwaliteit van fietsroutes. Deze keer is er ingezoomd op het gebied Slotervaart. 

Verder heeft Sarah Biddle een advies ingediend om te voorkomen dat er middels het doortrekken van de Noord-Zuidlijn een onnodige toeristenlijn over het treintraject richting Schiphol wordt aangelegd om daarmee te voorkomen dat het groene gebied de Oeverlanden onder druk komt te staan. Verder juichen wij het advies betreft duurzaam taxivervoer, ook voor Nieuw-West, door het dagelijks bestuur toe. Juist met het grote aantal taxichauffeurs dat woonachtig is in Nieuw-West is het essentieel om de voorgestelde maatregelen ook buiten de ring door te voeren. 

Slotervaart fiets door.

Met dit advies en het begeleidende rapport wil de fractie van GroenLinks het fietsen in Nieuw-West onder de aandacht brengen. Fietsen biedt veel voordelen: het is gratis, het is groen en het is gezond. Wij zijn van plan om door heel Nieuw-West te gaan fietsen en een inventarisatie te maken van de volgende aandachtspunten:  

Veiligheid we inventariseren plekken waar de verkeersveiligheid onder druk staat. · Bereikbaarheid en kwaliteit routes we inventariseren plekken waar de bereikbaarheid van OV, voorzieningen onvoldoende is en/of waar de routes onduidelijk of van slechte kwaliteit zijn. Onderhoud we inventariseren plekken waar de fietspaden in slechte staat verkeren. Fietsparkeren we inventariseren problemen met fietsparkeren.

Advies Met genoegen bieden wij het stadsdeelbestuur het bijgevoegde rapport aan met daarbij het advies om binnen acht weken een reactie op het rapport uitgesplitst per plek naar de stadsdeelcommissie te sturen. In de reactie kunnen voorgenomen maatregelen worden toegelicht òf kan het dagelijks bestuur uitleggen waarom er voor deze plek geen maatregelen worden getroffen.

Gebiedsplannen 2020 in Nieuw-West | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 03-12-2019 00:00

Het einde van het jaar nadert en dat betekent voor de Stadsdeelcommissie dat we wederom mogen adviseren over de gebiedsplannen van het stadsdeel Nieuw-West. Dit jaar zijn de plannen een stuk concreter en is er meer focus dan het jaar hiervoor. De GroenLinks fractie juicht dit toe, maar blijft wel kritisch over de gestelde doelen. Door je doelen ook te kwantificeren maak je meetbaar hoe effectief je bent, en kun je beter controleren of deze behaald worden met de financiën die hiervoor beschikbaar zijn gesteld. We lopen kort door onze adviezen heen per gebied.

De belangrijkste adviezen per gebied en algemene conclusies:

Gebied de Aker, Sloten, Nieuw-SlotenGebied OsdorpGebied Slotervaart Gebied SloterdijkenGebied Geuzenveld-SlotermeerDe belangrijkste conclusies

Gebied de Aker, Sloten, Nieuw-Sloten Wij vragen positieve aandacht voor jongeren in de buurt. In De Aker noord-west (MAP) is behoefte aan een jeugdhonk, zodat jongeren niet op straat hoeven te hangen en in het hele gebied zijn veel speeltuinen aan een opknapbeurt of aan vervanging toe. Een belangrijke ontwikkeling in het gebied is het verbeteren van De Oeverlanden en de Nieuwe Meer als stedelijke groenvoorziening. Een goede ontwikkeling, waarbij wij aandacht vragen voor goede fiets- en wandelroutes vanuit Nieuw-West naar het groen van De Oeverlanden. In dit groengebied willen wij geen metrolijn naar Schiphol. Dat wordt een onnodige toeristenlijn naar het centrum van Amsterdam, terwijl er in Osdorp en De Aker veel mensen wonen die behoefte hebben aan een betere ov-verbinding. Tram 1 is nu vaak overvol en zou een goede kandidaat zijn om op te waarderen tot Oost-West metro naar Zeeburg/IJburg. Een OV-verbinding waar Amsterdammers en de regio echt wat aan hebben.

 

Gebied Slotervaart We zijn tevreden over het gebiedsplan 2020 voor Slotervaart. Het plan laat duidelijke ambities en acties zien om een duurzaam en sociaal Slotervaart te realiseren. In ons advies aan het stadsdeelbestuur vragen we extra aandacht voor twee kwesties. Eerst missen we een grote alledaagse ergernis in het gebiedsplan: zwerfvuil. Veel bewoners ergeren zich al jaren aan dit probleem, en we zien er niets over terug in het plan – dat is jammer en moet anders! Ook bij de voorgestelde verbeteringen van het groene karakter van Slotervaart missen we nog een cruciaal punt. De focus ligt duidelijk op de parken, maar er wordt minder gesproken over groen in de wijken. Daar vragen wij er in ons advies specifiek aandacht voor: juist in woonwijken is meer groen nodig om verdere verstening tegen te gaan.

 

Gebied Osdorp In de plannen voor 2020 is duidelijk te zien dat veel adviezen van vorig jaar zijn overgenomen en in het gebiedsplan verwerkt zijn. Met name placemaking en democratisering in de verdere ontwikkeling van het Osdorpplein juichen we toe. Het nieuwe centrum biedt volop kansen voor nieuwe en lokale initiatieven.In de plannen wordt duidelijk dat er overlast is van jongeren tussen de 16 en 25 jaar. Voor deze groep worden er echter  weinig tot geen zaken voorgesteld. Daarom pleiten wij naast extra handhaving ook voor een plek waar onze jeugd kan verblijven die aantrekkelijk is, met activiteiten waardoor ze zich verder kunnen ontwikkelen om weer de aansluiting te vinden bij de arbeidsmarkt. 

 

Gebied Geuzenveld-Slotermeer

Voor Geuzenveld-Slotermeer staat verbinding en emancipatie centraal. Zo vraagt GroenLinks aandacht voor de positie van vrouwen in Nieuw-West middels de vrouwenagenda. We willen bewoners meer eigenaarschap geven door in te zetten op right-to-challenge-trajecten in het stadsdeel. Ervaring moet gewaardeerd en beloond worden. Onze jeugdige ervaringsdeskundigen zijn een essentiële schakel in het jongerenwerk.

Gebied Sloterdijken Samen met bewoners,ondernemers en creatieven geven wij Sloterdijken vorm. Hiervoor zijn een aantal zaken noodzakelijk, zoals een klimaatadaptief huurcontract voor ondernemers en pioniers. De nieuwe bewoners in Sloterdijken verdienen ook een Huis van de Wijk net als de rest van Nieuw-West, het is een gebied met nieuwe bewoners. In het gebied Sloterdijken is nog veel ruimte om te pionieren en te ondernemen. Dit vraagt om een casusgerichte aanpak waar bewoners en ondernemers centraal staan in plaats van regels. Amsterdammers maken de stad, niet de regels en de instituties. 

 

Conclusie Dit jaar ligt de focus van het stadsdeel wat ons betreft in de goede richting. Voor de volgende ronde is het belangrijk om verder te gaan op deze ingeslagen weg. Verder moeten  de uitgangspositie en de te behalen doelen beide gekwantificeerd worden. Ophalen van input voor de plannen zoals nu is gedaan, door aan te haken bij bestaande events, is goed. Maar er kan nog meer gebruik gemaakt worden van de digitale middelen van deze tijd. Daarbij kun je denken aan meer inzet van social media en gemeentelijke  apps. Uiteindelijk weten bewoners vaak heel goed wat er speelt in hun buurt en welke oplossingen en maatregelen nodig zijn om de situatie verder te verbeteren en specifieke problemen op te lossen.

Bewoners Delflandpleinbuurt verdienen schone lucht en touringcarvrij gebied | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 19-11-2019 00:00

Laat ik beginnen met het benoemen van een klein succesje voor de stadsdeelcommissie en GroenLinks. In de agenda Touringcars 2020-2025 zien we het resultaat van ons eerste ongevraagde advies: het Delflandplein wordt twee keer expliciet genoemd als overlastlocatie. Dat lijkt klein, maar dat is winst en toont aan hoe de stadsdeelcommissie een effectieve (en langdurige) lobby op kan zetten om op te komen voor de lokale belangen van de bewoners van onze buurten. 

Maar ons werk is nog niet gedaan. En ondanks dit kleine succesje is er meer aandacht nodig voor de gebieden buiten het centrum. De focus van de Agenda ligt duidelijk op waar de touringcars nu zijn en hoe ze daar weggehaald kunnen worden. Veel minder wordt er gekeken naar waar we deze bussen naartoe willen hebben, en hoe we ze daar in goede banen gaan leiden. 

Daarom zijn we blij met het advies van het DB.  Aandacht voor het gebied buiten het centrum en buiten de ring is het voornaamste en meest fundamentele punt wat we moeten communiceren, en staat in het advies dan ook op nummer 1. Dit wordt duidelijk onderbouwd door de locaties Sloterdijk/Delflandplein als urgente voorbeelden aan te dragen. Ook delen de zorgen van het DB als het gaat om de tijdlijn van verplichte rijroutes. Dat de verplichte routes voor stadsdelen Noord, Nieuw-West, en Zuidoost “in een later stadium worden uitgewerkt” volstaat niet.  Juist deze stadsdelen moeten de touringcars uit het centrum opvangen, en hebben dus beleid nodig om dit op een goede manier te kunnen doen. Niet achteraf de rommel opruimen, maar juist nu een duurzame oplossing vinden voor de gehele stad. Bij Nota varen sprak onze fractie scepsis uit over de positieve effecten van een groei in toeristenvervoer over water naar ons stadsdeel. Op de inhoud blijven wij erbij dat de buurt niet zit te wachten op een toestroom van toeristen uit het centrum. Echter lezen wij in dit stuk de mogelijkheid om in dit kader de Westlandgrachtsluis (eindelijk) aan te pakken, een wens die vaak door bewoners wordt uitgesproken. Daarom steunen we ook dit advies.  

Tot slot zijn wij verheugd met de daadkrachtige taal van het DB als het gaat om duurzaamheid en schone lucht. Zowel het voorstel om de stadsdelen buiten de A10 mee te nemen in het actieplan schone lucht, als de ambitie om touringcars ook buiten het centrum voor 2025 geheel uitstootvrij te maken sluiten goed aan bij onze eerder ingediende schriftelijke vragen en steunen wij van harte. Ook onze bewoners hebben recht op schone lucht en een duurzame leefomgeving, en daar zullen wij ons altijd hard voor maken.

Plein 40-45 maken we samen! | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 05-11-2019 00:00

De openbare ruimte maak je samen. Des te meer was GroenLinks Nieuw-West verbaasd over de berichtgeving rondom het uitstel van het project Plein '40-'45. Een project om trots op te zijn, omdat bewoners en ondernemers met elkaar het plein gaan vormgeven en beheren (zogenoemde commons). Meer betrokkenheid, creativiteit, binding en ambassadeurschap voor Nieuw-West kun je niet wensen. Slotermeer verdient beter dan een plein dat wordt wegbezuinigd. Het netwerk van bewoners en ondernemers dat zich om Plein '40-'45 bekommerd dient te worden gekoesterd! Lees hieronder de inspreektekst, vragen om opheldering te krijgen over de situatie en advies te krijgen om het netwerk rondom Plein '40-'45 te waarderen en te behouden. 

Inspreektekst

Vragen aan het dagelijksbestuur

ongevraagd advies

inspreektekst Vragen uitstel project plein 40-45

De fractie van GroenLinks Nieuw-West was geschokt over de berichtgeving rondom het mogelijk uitstel van de ontwikkeling van de openbare ruimte rondom Plein 40-45. Slotermeer verdient meer dan een wegbezuinigd plein. Plein 40-45, als tweede herdenkingsplechtigheid van de buurt, is een plein dat echt een opknapbeurt nodig heeft voor we het kunnen teruggeven aan de buurt. Die tijd is nu. 

Voor de ontwikkeling van het plein is een groep betrokken bewoners en ondernemers opgestaan, die zich belangeloos inzetten voor het plein. Die meedenken over de herinrichting en programmeren op het plein. Hiernaast is er een groep bewoners dat regelmatig gaat prikken op het plein om duidelijk te maken dat de markt en het plein eindelijk eens af moet van al het afval en plastic. De samenwerking en inzet van de groep betrokkenen noemen we een common. 

Met de zogenaamde common rondom plein 40-45 is Slotermeer en Nieuw-West koploper op het gebied van democratisering. De herontwikkeling en programmering gebeurt niet van bovenaf, maar van onderop. Om dit mogelijk te maken is steun vanuit het stadsdeel nodig. In persoon van projectmanagers en financiële middelen. Zonder steun van bovenaf, geen common van onderop. Dat is de samenwerking. Om deze reden maakt de fractie van GroenLinks zich zorgen over bezuinigingen op de ontwikkeling van openbare ruimte rondom Plein 40-45 en heeft ze de volgende vragen:

Klopt het dat het project plein 40-45 te maken krijgt met bezuinigingen rondom de ontwikkeling van de publieke ruimte?

Is het stadsdeelbestuur zich bewust van de waarde van Plein 40-45, als monument, namelijk het tweede herdenkingsplein van Amsterdam?

Is er bekend welke effecten dit heeft dit op de middelen tot programmering op het plein? 

Heeft dit effect op de borging van de gemeenschap (common) die rondom het plein is ontstaan?

Erkend het stadsdeelbestuur de meerwaarde en inzet van de groep bewoners en ondernemers om het plein, namen het in beheer nemen van het plein, samen met de gemeente?

Erkend het stadsdeelbestuur dat we als Slotermeer-Nieuw-West hierin koploper zijn in Amsterdam?

Is het stadsdeelbestuur het niet met ons eens dat het verminderen van de inzet en energie van betrokken bewoners en ondernemers ingaat tegen doelstellingen op het gebied van democratisering die dit college zichzelf heeft gesteld?

Vanuit democratiseringsoogpunt wij als stadsdeel ons zoveel mogelijk moeten inzetten om bezuinigingen zoveel mogelijk tegen te houden?

Het stadsdeel, samen met de common plein 40-45 op zoek moet gaan naar extra financiële middelen voor continuïteit, waardering en voortbestaan van deze gemeenschap?

Wij allemaal in Nieuw-West plein 40-45 zijn?

 

Naast de mondelingen vragen aan het dagelijks bestuur heeft GroenLinks ook een ongevevraagd advies opgesteld rondom het project plein 40-45

Advies stadsdeelcommissie:

De fractie van GroenLinks Nieuw-West was geschokt over de berichtgeving rondom het uitstel van het project Plein 40-45. Meerdere malen hebben commissieleden gevraagd om een update over de ontwikkelingen rond dit plein. Deze vragen waren gesteld uit betrokkenheid en er is geen gehoor aan gegeven. Wat er namelijk op plein 40-45 gebeurt is uniek. Niet de overheid, maar bewoners en ondernemers zetten de eerste stappen om hun plein te maken. Denk aan het meedoen met de herinrichting van het plein, het plasticvrij maken van het plein en de programmering van het plein. Denk bv. Aan het zeepkistje dat eens in de maand op het plein neerstrijkt zodat bewoners hun verhaal kunnen doen. Of de BLEND market die zorgt voor diverse ontmoetingen op het plein. Om deze reden heeft stadsdeelvoorzitter Emre Unver het convenant ondertekend voor de samenwerking en vorming van deze common.

Het zou zonde zijn als het kind met het badwater wordt weggegooid en door eventuele bezuinigingen op de ontwikkeling van openbare ruimte, deze common minder krachtig wordt of verdwijnt. Immers zijn wij in Nieuw-West allemaal plein 40-45!

Om deze reden wil de stadsdeelcommissie het volgende adviseren:

De stadsdeelcommissie adviseert het dagelijks bestuur en de gemeenteraad om op een krachtige manier de waardering voor betrokkenen en hun inzet rondom plein 40-45 zichtbaar te maken. Om de meerwaarde van deze vorm van democratisering te onderschrijven. Slotermeer is hier hier koploper van de stad. 

Wij adviseren het stadsdeelbestuur en de gemeenteraad om de zorg van eventuele effecten van bezuinigingen op de democratisering rondom het plein kenbaar te maken. Namelijk ontmoediging van een groep betrokken bewoners en ondernemers bij ontwikkeling van openbare ruimte, dat niet aansluit bij de ambities op het gebied van democratisering van dit college. 

Wij adviseren het stadsdeelbestuur om samen met de common rondom plein 40-45 bezuinigingen op de ontwikkeling van openbare ruimte op het plein tegen te houden en om opzoek te gaan naar een andere vorm van financiering om het netwerk en de programmering rondom plein 40-45 in stand te houden en te vergroten.

Rondom plein 40-45 zijn we niet alleen bezig met het neerzetten van een netwerk voor de ontwikkeling van het plein, maar ook met het in hun kracht zetten van bewoners. Om deze reden adviseren wij het dagelijks bestuur en gemeenteraad om te blijven investeren in de buurt en inclusie. Want je verliest niet alleen in de buitenruimte, maar ook in de kracht van mensen.

Wij zijn Plein '40-'45! | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 05-11-2019 00:00

De openbare ruimte maak je samen. Des te meer was GroenLinks Nieuw-West verbaasd over de berichtgeving rondom het uitstel van het project Plein '40-'45. Een project om trots op te zijn, omdat bewoners en ondernemers met elkaar het plein gaan vormgeven en beheren (zogenoemde commons). Meer betrokkenheid, creativiteit, binding en ambassadeurschap voor Nieuw-West kun je niet wensen. Slotermeer verdient beter dan een plein dat wordt wegbezuinigd. Het netwerk van bewoners en ondernemers dat zich om Plein '40-'45 bekommert dient te worden gekoesterd! Daarom stelt Esther Tienstra namens de fractie vragen om opheldering te krijgen over de situatie en dient ze een advies in om het netwerk rondom Plein '40-'45 te waarderen en te behouden. 

Inspreektekst: Wij zijn Plein '40-'45!

Vragen aan het dagelijks bestuur over het uitstel project Plein '40-'45

Ongevraagd advies stadsdeelcommissie

Inspreektekst: Wij zijn Plein '40-'45

Wat op Plein '40-'45 gebeurt is uniek. Niet de overheid, maar bewoners en ondernemers zetten stappen om hun plein te maken. Met trots presenteerde de groep betrokken bewoners, ondernemers en betrokkenen zich aan het stadsdeel en de stad: Wij zijn Plein '40-'45! Plein '40-'45 is dan ook uniek. Een symbool van de stedelijke vernieuwing en het tweede herdenkingsplein van Amsterdam.

Ter bekrachtiging van deze samenwerking (COMMON) is er ongeveer anderhalf jaar geleden een convenant gesloten. Vanuit het stadsdeel ondertekend door het gebiedsteam en Dagelijks Bestuurders Emre Ünver en Erik Bobeldijk. Zelf mocht ik vanuit de Stadsdeelcommissie en als Slotermeerder mijn handtekening zetten. 

Dit moment betekende veel:*Veel voor de stad: We maken de inrichting van de openbare ruimte democratischer. *Veel voor Slotermeer: Ons buurtje is koploper in de democratische vernieuwing. *Veel voor mij: Ik was en ben trots op mijn Slotermeer en Slotermeerders met hart voor hun buurt. Trots op hun inzet voor een plasticvrij plein, een sluitend en divers aanbod qua winkels/horeca/markt en voor activiteiten waardoor het plein een podium wordt voor en door de buurt. Denk aan de BLEND-market: waar vele nieuwe ontmoetingen plaatsvinden. Het Zeepkistje (nu in pauze): een plek waar bewoners hun mening of ideeën kunnen ventileren. Of de jongeren van Plein '40-'45: Het plein is immers niet alleen van volwassenen, maar van ons allemaal!  

De start van deze COMMON was een hart onder de riem voor Slotermeer. Na jaren wachten, uitstellen en afstel door de crisis, is er eindelijk ruimte voor het plein! Zijn er eindelijk middelen om het plein te verbeteren en om een invulling te geven vanuit de buurt. 

Op 5 mei liet Slotermeer met trots haar plein aan de burgemeester en Amsterdam zien. Deze dag was het plein een podium voor en door de buurt. Het was een warm samenzijn. Stap voor stap ontwikkelen er zich initiatieven en stap voor stap breidt de COMMON zich uit. Berichtgeving over eventuele bezuinigingen was dan ook een enorme schok. Tweeledig: Voor het plein en de buurt: “Weer geen verbetering van de openbare ruimte, weer uitstel”. Voor de betrokken bewoners en ondernemers die zich met hart en ziel inzetten voor hun buurt en plein. Voor hen is dit heel pijnlijk.

Regelmatig heeft de stadsdeelcommissie gevraagd om een update over de ontwikkelingen rondom het plein. Keer op keer kregen we het antwoord dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn en er dus geen update nodig was. De berichtgeving over eventuele bezuinigingen kwamen dan ook als donderslag bij heldere hemel. We willen nu weten wat de stand van zaken echt is! Daarom hebben we vandaag vragen gesteld over eventuele bezuinigingen. 

Om de buurt en haar betrokken bewoners te steunen dienen wij dit advies in en hopen op de steun van de voltallige stadsdeelcommissie en het DB. Als een Shout out om het belang van de COMMON te onderschrijven en als hart onder de riem voor iedereen die zich heeft ingezet voor ons Plein '40-'45. Als een alarmbel vanuit bewoners naar ons dagelijks bestuur en het college van B&W.

Het zou zonde zijn als het kind met het badwater wordt weggegooid en door eventuele bezuinigingen op de ontwikkeling van openbare ruimte, deze common minder krachtig wordt of zelfs verdwijnt. 

Immers zijn wij in Nieuw-West allemaal plein Plein '40-'45!

Vragen uitstel project Plein '40-'45

De fractie van GroenLinks Nieuw-West was geschokt over de berichtgeving rondom het mogelijk uitstel van de ontwikkeling van de openbare ruimte rondom Plein '40-'45. Slotermeer verdient meer dan een wegbezuinigd plein. Plein '40-'45, als tweede herdenkingsplechtigheid van de buurt, is een plein dat echt een opknapbeurt nodig heeft voor we het kunnen teruggeven aan de buurt. Die tijd is nu. 

Voor de ontwikkeling van het plein is een groep betrokken bewoners en ondernemers opgestaan, die zich belangeloos inzetten voor het plein. Die meedenken over de herinrichting en programmeren op het plein. Hiernaast is er een groep bewoners dat regelmatig gaat prikken op het plein om duidelijk te maken dat de markt en het plein eindelijk eens af moet van al het afval en plastic. De samenwerking en inzet van de groep betrokkenen noemen we een common. 

Met de zogenaamde common rondom Plein '40-'45 is Slotermeer en Nieuw-West koploper op het gebied van democratisering. De herontwikkeling en programmering gebeurt niet van bovenaf, maar van onderop. Om dit mogelijk te maken is steun vanuit het stadsdeel nodig. In persoon van projectmanagers en financiële middelen. Zonder steun van bovenaf, geen common van onderop. Dat is de samenwerking. Om deze reden maakt de fractie van GroenLinks zich zorgen over bezuinigingen op de ontwikkeling van openbare ruimte rondom Plein '40-'45 en heeft ze de volgende vragen:

Klopt het dat het project Plein '40-'45 te maken krijgt met bezuinigingen rondom de ontwikkeling van de publieke ruimte?

Is het stadsdeelbestuur zich bewust van de waarde van Plein '40-'45, als monument, namelijk het tweede herdenkingsplein van Amsterdam?

Is er bekend welke effecten dit heeft dit op de middelen tot programmering op het plein? 

Heeft dit effect op de borging van de gemeenschap (common) die rondom het plein is ontstaan?

Erkend het stadsdeelbestuur de meerwaarde en inzet van de groep bewoners en ondernemers om het plein, namen het in beheer nemen van het plein, samen met de gemeente?

Erkend het stadsdeelbestuur dat we als Slotermeer-Nieuw-West hierin koploper zijn in Amsterdam?

Is het stadsdeelbestuur het niet met ons eens dat het verminderen van de inzet en energie van betrokken bewoners en ondernemers ingaat tegen doelstellingen op het gebied van democratisering die dit college zichzelf heeft gesteld?

Vanuit democratiseringsoogpunt wij als stadsdeel ons zoveel mogelijk moeten inzetten om bezuinigingen zoveel mogelijk tegen te houden?

Het stadsdeel, samen met de common Plein '40-'45 op zoek moet gaan naar extra financiële middelen voor continuïteit, waardering en voortbestaan van deze gemeenschap?

Wij allemaal in Nieuw-West Plein '40-'45 zijn?

Naast de mondelingen vragen aan het dagelijks bestuur heeft GroenLinks ook een ongevevraagd advies opgesteld rondom het project Plein '40-'45.

Ongevraagd advies stadsdeelcommissie:

De fractie van GroenLinks Nieuw-West was geschokt over de berichtgeving rondom het uitstel van het project Plein '40-'45. Meerdere malen hebben commissieleden gevraagd om een update over de ontwikkelingen rond dit plein. Deze vragen waren gesteld uit betrokkenheid en er is geen gehoor aan gegeven. Wat er namelijk op Plein '40-'45 gebeurt is uniek. Niet de overheid, maar bewoners en ondernemers zetten de eerste stappen om hun plein te maken. Denk aan het meedoen met de herinrichting van het plein, het plasticvrij maken van het plein en de programmering van het plein. Denk bv. Aan het zeepkistje dat eens in de maand op het plein neerstrijkt zodat bewoners hun verhaal kunnen doen. Of de BLEND market die zorgt voor diverse ontmoetingen op het plein. Om deze reden heeft stadsdeelvoorzitter Emre Unver het convenant ondertekend voor de samenwerking en vorming van deze common.

Het zou zonde zijn als het kind met het badwater wordt weggegooid en door eventuele bezuinigingen op de ontwikkeling van openbare ruimte, deze common minder krachtig wordt of verdwijnt. Immers zijn wij in Nieuw-West allemaal plein Plein '40-'45!

Om deze reden wil de stadsdeelcommissie het volgende adviseren:

De stadsdeelcommissie adviseert het dagelijks bestuur en de gemeenteraad om op een krachtige manier de waardering voor betrokkenen en hun inzet rondomPlein '40-'45 zichtbaar te maken. Om de meerwaarde van deze vorm van democratisering te onderschrijven. Slotermeer is hier hier koploper van de stad. 

Wij adviseren het stadsdeelbestuur en de gemeenteraad om de zorg van eventuele effecten van bezuinigingen op de democratisering rondom het plein kenbaar te maken. Namelijk ontmoediging van een groep betrokken bewoners en ondernemers bij ontwikkeling van openbare ruimte, dat niet aansluit bij de ambities op het gebied van democratisering van dit college. 

Wij adviseren het stadsdeelbestuur om samen met de common rondomPlein '40-'45 bezuinigingen op de ontwikkeling van openbare ruimte op het plein tegen te houden en om opzoek te gaan naar een andere vorm van financiering om het netwerk en de programmering rondom Plein '40-'45 in stand te houden en te vergroten.

Rondom Plein '40-'45 zijn we niet alleen bezig met het neerzetten van een netwerk voor de ontwikkeling van het plein, maar ook met het in hun kracht zetten van bewoners. Om deze reden adviseren wij het dagelijks bestuur en gemeenteraad om te blijven investeren in de buurt en inclusie. Want je verliest niet alleen in de buitenruimte, maar ook in de kracht van mensen.

Vragen: Wij zijn Plein '40-'45! | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 05-11-2019 00:00

De openbare ruimte maak je samen. Des te meer was GroenLinks Nieuw-West verbaasd over de berichtgeving rondom het uitstel van het project Plein '40-'45. Een project om trots op te zijn, omdat bewoners en ondernemers met elkaar het plein gaan vormgeven en beheren (zogenoemde commons). Meer betrokkenheid, creativiteit, binding en ambassadeurschap voor Nieuw-West kun je niet wensen. Slotermeer verdient beter dan een plein dat wordt wegbezuinigd. Het netwerk van bewoners en ondernemers dat zich om Plein '40-'45 bekommert dient te worden gekoesterd! Daarom stelt Esther Tienstra namens de fractie vragen om opheldering te krijgen over de situatie,

Inspreektekst: WIj zijn Plein '40-'45!

Vragen aan het dagelijks bestuur over het uitstel project Plein '40-'45

Inspreektekst: Wij zijn Plein '40-'45

Wat op Plein '40-'45 gebeurt is uniek. Niet de overheid, maar bewoners en ondernemers zetten stappen om hun plein te maken. Met trots presenteerde de groep betrokken bewoners, ondernemers en betrokkenen zich aan het stadsdeel en de stad: Wij zijn Plein '40-'45! Plein '40-'45 is dan ook uniek. Een symbool van de stedelijke vernieuwing en het tweede herdenkingsplein van Amsterdam.

Ter bekrachtiging van deze samenwerking (COMMON) is er ongeveer anderhalf jaar geleden een convenant gesloten. Vanuit het stadsdeel ondertekend door het gebiedsteam en Dagelijks Bestuurders Emre Ünver en Erik Bobeldijk. Zelf mocht ik vanuit de Stadsdeelcommissie en als Slotermeerder mijn handtekening zetten. 

Dit moment betekende veel:*Veel voor de stad: We maken de inrichting van de openbare ruimte democratischer. *Veel voor Slotermeer: Ons buurtje is koploper in de democratische vernieuwing. *Veel voor mij: Ik was en ben trots op mijn Slotermeer en Slotermeerders met hart voor hun buurt. Trots op hun inzet voor een plasticvrij plein, een sluitend en divers aanbod qua winkels/horeca/markt en voor activiteiten waardoor het plein een podium wordt voor en door de buurt. Denk aan de BLEND-market: waar vele nieuwe ontmoetingen plaatsvinden. Het Zeepkistje (nu in pauze): een plek waar bewoners hun mening of ideeën kunnen ventileren. Of de jongeren van Plein '40-'45: Het plein is immers niet alleen van volwassenen, maar van ons allemaal!  

De start van deze COMMON was een hart onder de riem voor Slotermeer. Na jaren wachten, uitstellen en afstel door de crisis, is er eindelijk ruimte voor het plein! Zijn er eindelijk middelen om het plein te verbeteren en om een invulling te geven vanuit de buurt. 

Op 5 mei liet Slotermeer met trots haar plein aan de burgemeester en Amsterdam zien. Deze dag was het plein een podium voor en door de buurt. Het was een warm samenzijn. Stap voor stap ontwikkelen er zich initiatieven en stap voor stap breidt de COMMON zich uit. Berichtgeving over eventuele bezuinigingen was dan ook een enorme schok. Tweeledig: Voor het plein en de buurt: “Weer geen verbetering van de openbare ruimte, weer uitstel”. Voor de betrokken bewoners en ondernemers die zich met hart en ziel inzetten voor hun buurt en plein. Voor hen is dit heel pijnlijk.

Regelmatig heeft de stadsdeelcommissie gevraagd om een update over de ontwikkelingen rondom het plein. Keer op keer kregen we het antwoord dat er geen nieuwe ontwikkelingen zijn en er dus geen update nodig was. De berichtgeving over eventuele bezuinigingen kwamen dan ook als donderslag bij heldere hemel. We willen nu weten wat de stand van zaken echt is! Daarom hebben we vandaag vragen gesteld over eventuele bezuinigingen. 

Om de buurt en haar betrokken bewoners te steunen dienen wij dit advies in en hopen op de steun van de voltallige stadsdeelcommissie en het DB. Als een Shout out om het belang van de COMMON te onderschrijven en als hart onder de riem voor iedereen die zich heeft ingezet voor ons Plein '40-'45. Als een alarmbel vanuit bewoners naar ons dagelijks bestuur en het college van B&W.

Het zou zonde zijn als het kind met het badwater wordt weggegooid en door eventuele bezuinigingen op de ontwikkeling van openbare ruimte, deze common minder krachtig wordt of zelfs verdwijnt. 

Immers zijn wij in Nieuw-West allemaal plein Plein '40-'45!

Vragen uitstel project Plein '40-'45

De fractie van GroenLinks Nieuw-West was geschokt over de berichtgeving rondom het mogelijk uitstel van de ontwikkeling van de openbare ruimte rondom Plein '40-'45. Slotermeer verdient meer dan een wegbezuinigd plein. Plein '40-'45, als tweede herdenkingsplechtigheid van de buurt, is een plein dat echt een opknapbeurt nodig heeft voor we het kunnen teruggeven aan de buurt. Die tijd is nu. 

Voor de ontwikkeling van het plein is een groep betrokken bewoners en ondernemers opgestaan, die zich belangeloos inzetten voor het plein. Die meedenken over de herinrichting en programmeren op het plein. Hiernaast is er een groep bewoners dat regelmatig gaat prikken op het plein om duidelijk te maken dat de markt en het plein eindelijk eens af moet van al het afval en plastic. De samenwerking en inzet van de groep betrokkenen noemen we een common. 

Met de zogenaamde common rondom Plein '40-'45 is Slotermeer en Nieuw-West koploper op het gebied van democratisering. De herontwikkeling en programmering gebeurt niet van bovenaf, maar van onderop. Om dit mogelijk te maken is steun vanuit het stadsdeel nodig. In persoon van projectmanagers en financiële middelen. Zonder steun van bovenaf, geen common van onderop. Dat is de samenwerking. Om deze reden maakt de fractie van GroenLinks zich zorgen over bezuinigingen op de ontwikkeling van openbare ruimte rondom Plein '40-'45 en heeft ze de volgende vragen:

Klopt het dat het project Plein '40-'45 te maken krijgt met bezuinigingen rondom de ontwikkeling van de publieke ruimte?

Is het stadsdeelbestuur zich bewust van de waarde van Plein '40-'45, als monument, namelijk het tweede herdenkingsplein van Amsterdam?

Is er bekend welke effecten dit heeft dit op de middelen tot programmering op het plein? 

Heeft dit effect op de borging van de gemeenschap (common) die rondom het plein is ontstaan?

Erkend het stadsdeelbestuur de meerwaarde en inzet van de groep bewoners en ondernemers om het plein, namen het in beheer nemen van het plein, samen met de gemeente?

Erkend het stadsdeelbestuur dat we als Slotermeer-Nieuw-West hierin koploper zijn in Amsterdam?

Is het stadsdeelbestuur het niet met ons eens dat het verminderen van de inzet en energie van betrokken bewoners en ondernemers ingaat tegen doelstellingen op het gebied van democratisering die dit college zichzelf heeft gesteld?

Vanuit democratiseringsoogpunt wij als stadsdeel ons zoveel mogelijk moeten inzetten om bezuinigingen zoveel mogelijk tegen te houden?

Het stadsdeel, samen met de common Plein '40-'45 op zoek moet gaan naar extra financiële middelen voor continuïteit, waardering en voortbestaan van deze gemeenschap?

Wij allemaal in Nieuw-West Plein '40-'45 zijn?

Adviesaanvraag GroenLinks Nieuw-West autoluw | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam Nieuw-West 15-10-2019 00:00

GroenLinks Nieuw-West onderschrijft het belang van de agenda autoluw. In een steeds drukker wordende stad met openbare ruimte die daardoor intensiever gebruikt wordt, is het essentieel om autogebruik te verminderen en maatregelen te nemen om bewoners te stimuleren om meer gebruik te maken van fiets en ov. In de voorgestelde maatregelen missen we een aantal keer een concrete uitwerking en/of tijdspad. Daarom hebben we in dit advies een aantal aanvullingen opgenomen. Verder zijn een aantal verkeerssituaties in de stadsdeelcommissie al besproken en behandeld en is er op basis van deze behandeling en input van bewoners eerder advies gegeven. De voorgestelde maatregelen betreft Osdorp behandelen we in en een apart advies. Lees hieronder de adviezen over de volgende thema's, proces, verkeersveiligheid en openbaar vervoer. 

Adviezen voor het proces

GroenLinks Nieuw-West onderschrijft het belang van het de agenda autoluw maar wil dit ook graag als kunnen monitoren. Daarom dienen wij voor het proces de volgende twee adviezen in.

Advies 1. Nadere uitwerking en tijdspad voor maatregelen in autoluwe straten

De stadsdeelcommissie wenst graag een nadere uitwerking en een tijdspad te ontvangen betreffende de maatregelen in de genoemde autoluwe straten, Jan Tooropstraat / Postjesweg, Tussen Meer en Vlaardingenlaan / Overschiestraat. Deze maatregelen vallen onder het kopje Nu, echter ontbreekt informatie over wat de maatregelen precies omvatten en wanneer deze uitgevoerd gaan worden.

Advies 2. Informatie mobiliteitsplan Nieuw-West

De stadsdeelcommissie wenst graag nauw betrokken te worden bij het mobiliteitsplan Nieuw-West. Wij ontvangen graag:

Een tijdspad voor het document, bijvoorbeeld data voor de conceptversie, periode voor advisering en de definitieve versie. Regelmatig updates over de voortgang. Eerste (concept)versie zodra deze beschikbaar is. Adviezen voor een verkeersveilig nieuw-west

Zoals in de inleiding al is beschreven wordt het ook in Nieuw-West steeds drukker met auto’s en fietsers. Hiervoor zijn in Nieuw West extra verkeersremmende maatregelen en doorstromingsmateregelen nodig. Lees hieronder welke maatregelen we in Nieuw-West voorstellen. 

Advies 3. Verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw Sloten

Om ervoor te zorgen dat doorgaand verkeer via het hoofdnet verloopt en niet meer door Sloten en Nieuw Sloten, moeten verkeersremmende maatregelen worden genomen in samenhang.

Advies 4. Pilot verkeersremmende maatregelen Sloten en Nieuw Sloten NB. In plaats van verkeersremmende maatregelen in te voeren, is dit advies erop gericht een pilot te doen met dezelfde uitgangspunten als genoemd in advies 3.

Advies 5. Doorstroming naar de A9 via de Amsterdamse baan/S106 verbeteren Verkeer vanuit De Aker en Osdorp moet via het hoofdnet goed aangesloten zijn op de omliggende snelwegen. De doorstroming naar de A9 via de Amsterdamse baan/S106 laat op dit moment te wensen over.

Advies 6. Verkeersremmende maatregelen Burgemeester Vening Meineszlaan Deze straat behoort niet tot het hoofdnet Auto, maar is niet autoluw. De straat is druk en de auto’s rijden er hard. De straat is ook krap, waardoor je als fietser met al die hard rijdende auto's in de verdrukking komt.

Advies 7. Verkeersremmende maatregelen Johan Jongkindstraat / Comeniusstraat Deze straat behoort niet tot het hoofdnet Auto, maar is niet autoluw. De straat is druk en de auto’s rijden er hard. De straat is ook krap, waardoor je als fietser met al die hard rijdende auto's in de verdrukking komt.

Adviezen nieuw-west en openbaarvervoer

Nieuw-West hoort bij Amsterdam, maar om de stad autoluw te maken zullen we moeten investeren in openbaar vervoer. GroenLinks adviseert op basis van de agenda autoluw de volgende twee adviezen. GroenLinks blijft zich  deze adviezen pleiten voor de terugkomst van lijn 21 en zal zich hiervoor blijven inzetten. Lees de eerder aangenomen adviezen hier over lijn 21 hier.

Advies 8. Oost-West Metro

In de stukken wordt voorgesteld om de oost-west tramverbindingen te optimaliseren en versnellen middels een aantal kleine ingrepen. Om de stad leefbaar en toegankelijk te houden en een echt snel en hoogwaardig alternatief te bieden betreft de oost-west verbinding adviseert de stadsdeelcommissie om een metrolijn (kan grotendeels ook bovengronds, wat de aanleg versnelt) aan te leggen. Een voorgesteld traject loopt vanaf IJburg naar Osdorp de Aker. Middels de te voltooien Westtangent is er al een snelle verbinding vanuit het stadsdeel Nieuw-West naar Schiphol. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol gaat dus met name de toeristenstroom versterken en voegt voor de inwoners van de westkant van Amsterdam niet veel verbetering toe qua ov. Verder ben je met de huidige verbindingen (zonder gebruik te maken van een trein) op het voorgestelde traject bijna anderhalf uur onderweg. Dus om passagierscapaciteit te verhogen en een sneller alternatief aan te kunnen bieden is het essentieel dat er werk wordt gemaakt van een Oost-West Metro. De stadsdeelcommissie heeft begin 2019 al geadviseerd over mogelijke verbeteringen op het gebied van openbaar vervoer en dit was één van de toen aanbevolen punten. Op de langere termijn is een metroverbinding essentieel voor het ontsluiten van Amsterdam en de metropoolregio.

Advies 9. Goedkoper ov buiten de Ring

In de gemeenteraad is een motie van PvdA en GroenLinks aangenomen waarin de wethouder wordt opgeroepen om prijsverlagingen voor ov buiten de ring te onderzoeken. De bewoners van Zuidoost, Nieuw-West en Noord zijn relatief veel geld kwijt aan openbaar vervoer omdat ze op een grotere afstand van het centrum wonen. Reizen met het openbaar vervoer is in Amsterdam relatief duur: gemiddeld 87,50 euro per maand. In Europa zijn alleen Londen, Dublin en Keulen duurder. Steden als Berlijn, Manchester, Kopenhagen en Bordeaux zijn een stuk goedkoper. Juist mensen die veel gebruik maken van het ov, omdat ze aan de rand van de stad wonen, hebben vaak een wat krappere beurs. Het is niet meer dan logisch dat als de gemeente van mensen vraagt dat ze meer gebruik maken van het ov, ze ook gaat kijken naar de tarieven. De vervuiler moet gaan betalen, met als gevolg dat de auto duurder wordt. Het ov moet je dan stimuleren, niet alleen door meer metro- en tramlijnen, maar ook door lagere ritprijzen. In Amsterdam geldt bij het GVB overal in de stad hetzelfde basis- en kilometertarief. In een stad als Hamburg bestaat een systeem van ringen: hoe verder weg van het centrum hoe lager het tarief. De stadsdeelcommissie roept op om zo snel mogelijk werk te maken van het invoeren van een soortgelijk systeem voor Amsterdam. Juist in de wijken Zuidoost, Noord en Nieuw-West wonen en meer mensen met lagere inkomens. Ook voor deze groepen willen we Amsterdam inclusief, toegankelijk en betaalbaar houden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.