Nieuws van politieke partijen in Meierijstad inzichtelijk

382 documenten

"WAUW"-FACTOR

SP SP Meierijstad 16-07-2021 13:56

Twee bijeenkomsten nog in deze laatste week voor de zomervakantie. Eén van de werkgroep die zich bezig houdt met de toekomst van het bestuurscentrum in Sint-Oedenrode. En een beeldvormende avond over de Noordkade in Veghel. Op beide avonden werd duidelijk, dat de gemeente Meierijstad niet tevreden is met zomaar gewoon en eenvoudig. Het moet groots en meeslepend. Behoud van de huidige raadszaal bijvoorbeeld werd door de meerderheid van werkgroep als niet passend genoemd. Deze zaal voldoet niet aan te stellen eisen werd als kader meegegeven. Het moet groter en er moet sprake zijn van de “WAUW-factor”. Wat dat ook moge zijn. En ook al wordt die zaal maar een beperkt aantal keren per maand gebruikt, het is blijkbaar niet passend bij een ambitieuze gemeente als Meierijstad. Ondanks ook onlangs (bij het bespreken van de kadernota) meermalen uitgesproken zorgen over de financiële situatie in de komende jaren. Financieel neutraal was een andere eis, maar hoe hard die zal blijken te zijn is dan natuurlijk de vraag.

Ook tijdens de beeldvormende avond over de Noordkade werden prachtige vergezichten geschetst.  Met hierbij ook de "WAUW-factor". Voor met name de fase van de voltooiing, tussen 2025 en 2035. Met plannen voor woningbouw op dat terrein en natuurlijke het silotel, dat boven op de bestaande silo’s gebouwd moet gaan worden. Waarover insprekers hun onvrede uitspraken en nog een gerechtelijke procedure loopt. Al twee keer in het gelijk gesteld. Maar op het terrein van dit prestigeobject van Meierijstad mag blijkbaar wat meer. De wethouder gaf toe, dat er nog vergunningen verleend moeten worden. En er dus niet gehandhaafd is.

Ook het havenkwartier werd bij dit geheel betrokken en de grote verrassing van de avond, was de melding, dat er gesproken wordt met Victoria Mengvoeders aan de Zuidkade over verkoop van hun fabriek en terrein. Met fraaie beelden van mogelijke invulling van dit terrein. We durven bijna te voorspellen, dat straks het bod van de gemeente niet geaccepteerd zal worden, maar dan de firma van de Ven het wel kan kopen. Zoals eerder aan de Frisselsteinstraat gebeurde. Naast parkeren een andere mogelijke hindernis voor realisatie van het silotel weggenomen. En weer de mogelijkheid winst te maken op de omzetting van een bestemming van industrie naar wonen. We houden het in de gaten.

Deel 5

CDA CDA Meierijstad 02-07-2021 09:12

Leefbaarheid: Veerkrachtig Meierijstad! Convenant wijk- en dorpsraden ( incl. subsidiering): 2017 Contactwethouders en buurtadviseurs: 2017 Oprichting Platform Wijk- en Dorpsraden: 2017 Leefbaarheidsbudget t.b.v. lokale initiatieven, sinds 2017 Opzet en uitvoering programmalijn Leefbaarheid Opzetten en uitvoeren leefbaarheidsmonitor: realisatie 2020, gemiddeld cijfer 7,9, Verdieping in 2020 in gesprekken met wijk- en dorpsraden, welzijn, politie woningcorporaties Regiodeal Het goeie Leven: project Leefbaarheid in dorpen, 2020-2022 Prestatieafspraken Woningcorporaties: twee wijken versterken leefbaarheid, 2021 Herhaling leefbaarheidsmonitor: onderdeel regiodeal (2022) Doorontwikkeling programmalijn Budget leefbaarheid: 60 leefbaarheidsinitiatieven Samenwerking wijk-/en dorpsraden-buurtadviseurs-contactwethouders

Vragen VVD over milieubeoordeling windturbines

VVD VVD Meierijstad 02-07-2021 07:09

https://meierijstad.vvd.nl/nieuws/44781/vragen-vvd-over-milieubeoordeling-windturbines

De Raad van State heeft op 30 juni 2021 uitgesproken dat de landelijke normen voor het bouwen van windturbines in strijd zijn met het Europees recht en een eerdere uitspraak van het Europees Hof. De regering moet aan de slag om de algemene normen voor geluid, slagschaduw en veiligheid aan te passen. Bij deze normen moet volgens de Raad van State ook een beoordeling worden gemaakt op gevolgen voor het milieu. Tot die tijd mogen deze algemene normen in het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling niet worden gebruikt voor windturbineparken.

Wij hebben hierover enkele vragen aan het College gesteld:

1. Wat betekent de uitspraak van de Raad van State voor de recent vastgestelde Regionale Energiestrategie (RES) 1.0?

2. Wat zijn de gevolgen voor de voortgang en het onderzoek naar de verschillende zoekgebieden die zijn aangewezen? Worden deze nu tijdelijk on-hold gezet?

3. Wat betekent de uitspraak voor de nog te realiseren windmolens nabij de A50?

4. De Raad van State biedt ruimte aan de lokale overheid om eigen normen te stellen in het bestemmingsplan die - mits goed gemotiveerd – afwijken van de landelijke windturbine-normen. Is het college voornemens om hier gebruik van te maken of wachten we in het kader van zorgvuldigheid tot de nieuwe normstelling vanuit het Rijk?

Heel veel winst voor particulier bedrijf.

SP SP Meierijstad 28-06-2021 18:00

In een raadsinformatiebrief lazen we, dat de focus gelegd wordt op o.a. Veghel aan de Aa. Waarin de locatie Frisselsteinstraat wordt genoemd. Het aan de Aa grenzende oude postsorteercentrum, dat destijds door de gemeente Veghel opgenomen werd in plannen om daar een mooie groenstrook te maken langs de Aa, die in verbinding zou staan met doorgangen naar de Markt. We kregen toen als raad mooie vergezichten en locatieschetsen te zien, maar van die plannen is niets meer over.

Want wat blijkt, uit antwoorden op onze vragen daarover: het bod van de gemeente van 550.000 euro werd door PostNL niet geaccepteerd. Navraag bij het kadaster leert ons, dat de firma van de Ven uit Veghel dit pand en de grond op 11 november 2017 al heeft gekocht voor 700.000 euro. En onlangs in de Stadskrant het plan presenteerde voor 29 appartementen op die plek. Omgerekend naar vierkante meters kost die grond daar 144 euro. Waarde als bouwgrond minstens 350. Tel uit je winst. Want het gaat over 4.865 vierkante meter.

Bestemmingsplanwijziging van industrie naar wonen regelen en weer een miljoen verdiend. Aanvraag bestemmingsplan loopt. Van de 25% sociale huur die nu in Meierijstad de regels is bij nieuwbouw, daar mag van afgeweken worden. Met compensatie elders, kregen we als antwoord op eerdere vragen hierover. Gemiste kans voor de (voormalige) gemeente en winst voor particulier bedrijf.

wel heel erg veel geld voor externe adviezen

SP SP Meierijstad 28-06-2021 17:51

In een raadsinformatiebrief lazen we onlangs, dat er weer 35.000 euro uitgetrokken zou worden voor onderzoek door externe adviseurs. Dit keer voor de herstructurering Veghel centrum. De provincie zou hetzelfde bedrag inbrengen. Totaal weer 70.000 euro dus voor adviezen.

Omdat het niet de eerste keer is dat het centrum van Veghel daarvoor in beeld is hebben we technische vragen gesteld over de totale kosten die aan adviseurs zijn uitgegeven in de afgelopen jaren. Als het gaat over Veghel Centrum. Na een eerste ontwijkende reactie kregen we op vervolgvragen uiteindelijk bedragen door. En dan lezen we dat voor de herinrichting van de markt in Veghel aan directe advieskosten 245.000 euro is uitgeven. Op het bedrag van 1.6 miljoen dat aan die herinrichting is uitgegeven.

Een rekensom leert ons dan, dat bij dit project dus meer dan 15% van de totale kosten besteed is aan adviseurs. En dan hebben we het nog niet gehad over de grote bedragen die door de voormalige gemeente Veghel ooit zijn uitgegeven aan adviseur Molenaar, die daarvoor adviezen gaf over lampen en gevels. En andere bureaus die voor veel geld hun licht mochten laten schijnen over dit centrum. Maar geen van alleen ooit echt een goede oplossing hebben weten aan te dragen die echt hout snijdt. En in de beantwoording wordt hier gemakshalve maar niet op teruggekeken. Wij concluderen daaruit dat adviezen veel geld mogen kosten en pleiten voor het gebruik van gezond boerenverstand. Waarmee je volgens ons verder komt dan met dure adviezen van externe adviseurs. Al zul je ze op onderdelen beslist wel nodig hebben.

Update programmacommissie

CDA CDA Meierijstad 17-06-2021 18:35

Update van de programmacommissie Onze programmacommissie is druk doende met het inventariseren van geschikte onderwerpen voor in haar verkiezingsprogramma. De input voor de schrijvers komt vanuit verschillende bronnen: Tijdens het meierijcafé is er heel betrokken gereageerd op diverse onderwerpen, waar hele duidelijke wensen en aandachtspunten uit naar voren kwamen. Diverse instanties en verenigingen zijn gevraagd input te leveren. Ook hebben dorps- en wijkraden hun speerpunten aangeleverd en zijn verschillende brancheorganisaties als POM en de ZLTO aan het woord geweest. Al met al genoeg ‘voer’ voor de programmacommissie en fractie om over na te denken. Tijdens de zomermaanden gaat er hard gewerkt worden aan de tekstuele vorm van het verkiezingsprogramma en dan hoopt de programmacommissie u in september een duidelijk verhaal aan te kunnen bieden om de verkiezingen van maart 2022 mee in te gaan. U wordt op de hoogte gehouden!

Deel 4

CDA CDA Meierijstad 03-06-2021 14:41

Maatschappelijk Vastgoed Meierijstad: vast goed! Realisatie 2018-2019 Beleid duurzaam maatschappelijk vastgoed Screenen vastgoed portefeuille, DMJOP Harmonisatie subsidiëring MFA’s, wijk- en dorpsgebouwen Realisatie 2020 Voormalig gemeentehuis Schijndel: ‘Wenkend perspectief’: oplevering 2021 Verkoop en herbestemming nieuwe deel voormalig gemeentehuis Schijndel: 2020 Herbestemming kantorendeel voormalig gemeentehuis Schijndel Renovatie wijkgebouw De Spil, De Bunders Veghel Toegankelijkheid gebouwen, kleine investeringen Besluitvorming onderzoek vastgoed Sint-Oedenrode, bestuurscentrum ( dec 2020) Zonnepanelen diverse daken gemeentelijk vastgoed Realisatie 2021: Gebouw natuurtuin ’t Bundertje, oplevering verwacht eind 2021, begin 2022 Renovatie raadhuis Veghel ( bibliotheek), ( besluit dec 2020), start voorjaar 2021 Planontwikkeling Scoutinggebouw Sint-Oedenrode (nieuwbouw verwacht 2022) Groot onderhoud scoutinggebouw Schijndel (2021) Toegankelijkheid gebouwen, grotere investeringen ( kleinere gereed 2020) Herbestemming gemeentewerf Sint-Oedenrode Routeplanner verduurzaming maatschappelijk vastgoed: Co2 reductie Makelaarsfunctie vraag en aanbod Onderzoek wijk- en dorpsgebouwen: vitaliteitsscan

Hoe Engels wil je het hebben in Meierij(CITY)stad?

SP SP Meierijstad 30-05-2021 21:13

In een raadsinformatiebrief werden we geïnformeerd over de voortgang inzake recreatie en toerisme in Meierijstad. Een mooi overzicht, maar wat ons op viel was het woordgebruik. Daarom hebben wij daarover vragen gesteld. Bijvoorbeeld waarom over storylines wordt gesproken in de kop, terwijl die in de tekst gewoon verhaallijnen genoemd werden. En dat het woord food blijkbaar niet gewoon voedsel of voeding kan heten. En waarom on brand en off brand gebruikt werd als term en er op de website gesproken wordt over highlights in plaats van hoogtepunten. Kortom: hoe Engels wil je het hebben waar Nederlandse begrippen voorhanden zijn?

In antwoord op onze vragen hierover wordt dan gemeld, dat de kopteksten letterlijk overgenomen zijn uit het actieprogramma waarin ze zo door een professioneel bureau zijn benoemd. Het is een marketingterm die door de recreatief toeristische sector wordt gebruikt. De term food is een steeds meer en vaker gebruikte (marketing)term, wordt geschreven. Meierijstad wordt gezien als hét foodcentrum. Afgestemd en passend bij de (inter)nationale doelgroep. Ook de termen on en off brand zijn letterlijk overgenomen uit het actieprogramma schrijft de wethouder. En de term highlights sluit volgens haar het beste aan bij de doelgroep. Het is de taal van de recreatief toeristische sector, volgens haar. Die zij gebruiken en een inkijkje geeft in hun wereld. Het zijn termen die een boodschap meegeven en aanspreken. En daarnaast geschikt is voor de internationale doelgroep die we graag willen ontvangen in Meierijstad. Uit deze antwoorden komt voor ons vooral naar voren, dat marketing (what’s in a name?) voor dit college leidend is in Meierijstad. En blijkbaar hoort gebruik van Engelse termen daar blijkbaar bij. Met als een soort doekje voor het bloeden als slotopmerking dat ze aandacht blijven hebben voor het gebruik van klare taal (wat afgesproken is met de raad) en waar nodig een toelichting zullen geven. En op aanpassingen hoeven we dus niet te rekenen.

Deel 3

CDA CDA Meierijstad 07-05-2021 07:40

Recreatie & Toerisme: beleef Meierijstad! Realisatie 2018: Visie Recreatie &Toerisme Verbreding Het Groene Woud naar geheel Meierijstad Tweejarig contract regio VVV Realisatie 2019-2020 Deelname Van Gogh Nationaal Park: 2020 Duits lijntje als recreatieve verbinding: snelfietsroute + R&T Gesloten Wandelroutenetwerk Meierijstad: 2019 Fietsknooppuntenroutekaart Meierijstad: 2020 Oprichting Platform Gastvrij Meierijstad: 2019 Landschapstriennale 2020 ( verzet naar 2021); Meierijstad is landingsplek “Brabantse beken” Fluisterboot centrum Veghel naar Kilsdonkse molen: te water lating 2021 Dwarsdeelschuur Kinderboerderij Streekpark Kienehoef: 2020 Project M100: 100 mooiste plekjes in Meierijstad , tevens info/kennisdeling gidsen Meierijstad Overeenkomst Visit Brabant onderhoud en beheer fiets/wandelroutestructuren Realisatie wandelroute ’t Hurkske, Erp ( 2020) Nog in uitvoering: Uitvoering visie R&T Prio versterking en verbinding R&T- clusters Kienehoef-Vlagheide-Noordkade: continu Transformatie toeristisch recreatieve informatievoorziening (besluit 2020): inrichting TIP’s Website Meierijstad R&T (lancering 2021) Uniformering bebording (2021) Toeristische doorontwikkeling Vlagheideberg (planstudie 2020) Versterking Fiets- en wandelroutes Duits lijntje Robuuste groen-blauwstructuren: Aadal, Dommelvallei, Vlagheide, Duits lijntje gronden aangekocht: invulling deel Schijndel-Boxtel Aankoop gronden natuur-T&R ontwikkeling Duurzame ontwikkeling recreantenhaven Veghel, 2021 evenementen

SP vragen over beleid bijstand, we hebben antwoord

SP SP Meierijstad 09-03-2021 11:58

Naar aanleiding van de toeslagenaffaire hebben we vragen gesteld hoe het beleid in Meierijstad is geregeld wat betreft de uitkerings gerechtigden. Lees het zeer uitgebreide antwoord: Jammer is het dat de fraude onderzoeken niet apart vermeld zijn van Meierijstad. Maar ook voor Bernheze en Boekel zijn opgenomen. Wij zijn wel gerustgesteld dat als een iemand met een uitkering boodschappen van iemand krijgt, niet meteen gekort wordt in Meierijstad.

1. Op welke wijze informeert de gemeente Meierijstad haar uitkeringsgerechtigde inwoners over de regels die met een uitkering samenhangen? 

Uitkeringsgerechtigden worden hierover geïnformeerd, vanaf het eerste intakegesprek bij een aanvraag van een bijstandsuitkering. Dit gesprek vind momenteel vanwege corona richtlijnen telefonisch plaats. Tijdens dit contact wordt uitgebreid stilgestaan bij de rechten en plichten die verband houden met een uitkering.De klantmanager die de aanvraag vervolgens overneemt ter verdere beoordeling, neemt alle rechten en plichten nogmaals in een dienstverleningsgesprek door. Bij dit dienstverleningsgesprek, wordt tevens een informatiemap verstrekt, met daarin o.a. alle regels die met een uitkering samenhangen. Nu er in coronatijd geen fysieke gesprekken worden gevoerd, wordt deze map per post toegestuurd. 

De klantmanager die een traject richting werk bespreekt, geeft een toelichting op de arbeidsverplichtingen. Gemaakte afspraken, worden per mail bevestigd en er wordt tevens een plan van aanpak toegestuurd.

Er wordt gebruik gemaakt van de tolkentelefoon, indien de belanghebbende onvoldoende Nederlands beheerst om het gesprek te kunnen voeren.

De inlichtingenplicht en de arbeidsverplichtingen, komen ook terug in alle beschikkingen die m.b.t. Participatiewet verzonden worden.

Spoort de gemeente actief fraude op? Ja Zo ja, om hoeveel gevallen gaat het dan over de afgelopen 5 jaar en wat voor bedragen zijn er teruggevorderd? 

Om binnen de gestelde termijn voor beantwoording van technische vragen te blijven beperken we ons hier tot de terugvorderingsperiode vanaf 1 maart 2018 2018: 50 onderzoeken, € 41.609,14 als terugvordering op geboekt *

2019: 68 onderzoeken, € 63.828,78 als terugvordering op geboekt

2020: 44 onderzoeken, € 152.606,28 als terugvordering op geboekt

*) op geboekt betekent het in de administratie vastleggen van een vordering in verband met vastgestelde fraude. Dit betekent niet dat er direct geïncasseerd gaat worden. Dit is maatwerk: afhankelijk van feiten en omstandigheden

Het gaat hier om terugvorderingen voor de gemeenten Boekel, Bernheze en Meierijstad bij elkaar. Tussen de gemeenten is geen beleidsmatig onderscheid in de uitvoering.

De uitvoering van de TOZO is niet meegenomen in deze cijfers.

Zo ja, op welke wijze gebeurt dit? Worden hiervoor bankafschriften na gekeken zonder dat er sprake is van verdenking van fraude? Wordt voor het opsporen van fraude gebruik gemaakt van ingehuurde bureaus? 

Wij sporen actief fraude op met behulp van interne en externe signalen. Soms voeren we themaonderzoeken uit. Zonder redenen (of zoals hier beschreven verdenkingen) worden er geen bankafschriften opgevraagd en nagekeken door de sociaal rechercheurs. Dit komt praktisch niet voor.

De gemeente Meierijstad heeft eigen sociaal rechercheurs in dienst. Alleen bij de start van de gemeente Meierijstad is gewerkt met externe bureaus. Maar vanaf maart 2018 met eigen medewerkers.

Maakt de gemeente gebruik van algoritmes of digitale opsporingssystemen?  Nee Zo ja, kunnen we dan inzicht krijgen in de werking van deze systemen? n.v.t. Zo ja, hoe wordt gewaarborgd dat deze systemen niet discrimineren? n.v.t. Vindt het college dat er voldoende ruimte is voor maatwerk om onderscheid te maken tussen mensen die een relatief kleine of onbewuste misstap hebben gepleegd tegenover mensen die met opzet frauderen? 

Ja. Het gemeentelijk beleid biedt ruimte om hierin onderscheid te maken en ook ruimte voor individueel maatwerk. De gemeentelijke regelgeving op het gebied van o.a. afstemming, terugvordering, boetes, het kwijtscheldingsbeleid P wet en onze schuldhulpverlening maken het mogelijk rekening te houden met de individuele (gezins)omstandigheden en  verzachtende omstandigheden. De inzet van preventieonderzoeken en Sociaal Recherche onderzoeken en het handhavingsbeleid is er in eerste instantie op gericht oneigenlijke instroom in de uitkering te voorkomen, en bij mensen die onterecht in de uitkering zitten de uitkering stop te zetten. Het gaat ons minder om terugvordering van de eventueel onterecht ontvangen uitkeringen. Gemeenten zijn wettelijk verplicht vastgestelde boetes te administreren (op boeken) De medewerkers wegen tijdens het onderzoek en de afhandeling daarvan mee om wat voor soort fraude het gaat en de opzet die hier achter zit. Bij sommige gevallen is een goed gesprek vooraf beter dan een groot fraude onderzoek. Deze werkwijze heeft de voorkeur van de gemeente Meierijstad en wordt vaak toegepast. We constateren dat dit een leereffect heeft en meer invloed heeft op het (toekomstig) gedrag van mensen dan het opleggen van een boete.

Hoe verhouden de maatschappelijke kosten van de terugvorderingen zich tot de opbrengsten? 

Onder maatschappelijke kosten van de terugvordering verstaan wij dat mensen daardoor in de schulden komen, onder het bestaansminimum, dakloos wellicht, in de criminaliteit belanden. Met ons huidige terughoudende beleid is dit niet aan de orde is. We leveren maatwerk en we stemmen de boete en invordering af op de mogelijkheden van de betrokkene. We passen waar dat nodig is ook de omgekeerde toets toe en handelen naar de geest van een regeling. Terugvordering van boetes sec leidt daarom niet tot maatschappelijke kosten in die zin. Zie verder onder 8

Met vriendelijke groet,

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.