Nieuws van politieke partijen in Winterswijk over CDA inzichtelijk

123 documenten

Veel onduidelijkheid maar er komt een verkeersonderzoek Vrijheidspark

CDA CDA Winterswijk 28-05-2021 09:36

Verkeersveiligheid staat voorop! Twee weken geleden vroeg raadslid Jacqueline van der Vinne naar een verkeerskundig rapport of advies dat is opgesteld voor het aanleggen van het Vrijheidspark. Ze ontving geen verkeerskundig rapport of advies. Dat is er niet. Wij hebben daarom een motie opgesteld om dat onderzoek alsnog te doen, zodat duidelijk is hoe de verkeersstromen in én rondom het Vrijheidspark gaan. Op die manier kan goed worden beoordeeld wat oplossingen kunnen zijn voor de verkeersonveilige situatie op dit moment. Tijdens de raadsvergadering gisteravond zei wethouder Tannemaat dat die zinnen in onze motie onjuist waren, omdat er wél een verkeerskundige rapportage was en dat hij daarom onze motie ook zou afraden. In de schorsing bleek dat dat er inderdaad niet was. Onduidelijkheid alom! We zijn teleurgesteld in de wijze waarop de wethouder met vragen uit de raad omgaat. Uiteindelijk heeft de wethouder toegezegd de gevraagde onderzoeken uit te gaan voeren. Dit was voor ons reden om de motie in te trekken.

Motie graven KNIL militairen

CDA CDA Winterswijk 25-03-2021 23:41

Het is dit jaar 70 jaar geleden, dat de eerste Molukse oud KNIL militairen (koninklijk Nederlands Indisch leger) met hun gezinnen per boot aan kwamen in de haven van Rotterdam. Dit waren 3578 militairen met hun gezinnen. In totaal waren dit 12,5 duizend mensen. Nadat de eerste boot op 21maart in 1951 aankwam werden de gezinnen in voornamelijk voormalig concentratiekampen gestopt. Uit de verschillende kampen in Nederland kwam een deel in 1959 naar kamp Vosseveld te Winterswijk. Hiermee is de Molukse gemeenschap al 62 jaar onderdeel van de samenleving in Winterswijk. Daarmee delen we dus een gezamenlijke geschiedenis. KNIL militairen hebben gediend tijdens de 2e wereldoorlog in het voormalig Nederlands Indië. De Molukse KNIL Militairen hebben hiermee een bijzondere belangrijke bijdrage geleverd aan de geschiedenis van Nederland. Het bijzondere is dat ze na aankomst per direct uit dienst werden ontslagen. Dit was treurig en tegen alle verwachtingen in. Daarom hebben we met alle raadsfracties een motie ingediend. In deze motie verzoeken wij college van B&W van de gemeente Winterswijk, om in overleg met de Molukse gemeenschap in Winterswijk de Molukse oud KNIL militairen een eerbetoon te geven. Dit wordt gedaan door ze toe te voegen aan de lijst van graven met een historische betekenis. Hiermee geven we ze een historische beschermde status. Wij bedanken ook Roger Heerink voor zijn bijzonder mooie inbreng. Vanzelfsprekend en uiteraard zeer verheugd zijn we om te mogen zeggen dat deze CDA- motie door alle Winterswijkse politieke partijen is aangenomen. GISTEREN IS NODIG OM MORGEN TE BEGRIJPEN … Ismaël Johannis raadslid CDA

Thomas de Roos stopt als raadslid

CDA CDA Winterswijk 04-09-2020 08:38

Na 2,5 jaar actief te zijn geweest als raadslid voor het CDA stopt Thomas de Roos als raadslid omdat zijn raadslidmaatschap niet langer valt te combineren met zijn baan en zijn studie. Thomas de Roos: “In de afgelopen jaren heb ik mij voor CDA Winterswijk ingezet op verschillende thema’s, waaronder veiligheid, het buitengebied, de Achterhoekraad en de rekenkamer. Onderwerpen zoals het zoeken van een oplossing voor het sluiten van het arrestantencomplex in Doetinchem, de reorganisatie van de veiligheidsregio, veiligheid van de politie en BOA’s, maar ook de woningbehoefte van jongeren in het buitengebied kregen hierbij extra aandacht”. “Het raadslidmaatschap is een eer, en dat vraagt om een serieuze aanpak en een goede voorbereiding. Helaas bleek dat het raadslidmaatschap, na een verandering van baan en het starten van een masteropleiding in 2019, onvoldoende te combineren was. Hoewel het een zeer bewogen raadsperiode was, kijk ik terug met een positief gevoel en wil ik de ambtenaren, raads- en commissieleden, wethouders en burgemeester hartelijk bedanken voor de samenwerking. Daarnaast wil ik uiteraard alle stemmers bedanken voor het aan het CDA gegeven vertrouwen. In het bijzonder wil ik afsluitend de CDA-fractie bedanken voor de afgelopen jaren, het was leerzaam, gezellig en ik waardeerde het respect en waardering voor elkaars mening en opvatting. “ Fractievoorzitter Wim Wassink: “Voor de CDA-fractie vind ik het ontzettend jammer dat Thomas stopt, maar wij hebben begrip voor zijn besluit. Tevens willen we Thomas bedanken voor zijn inzet”. Met het vertrek van Thomas de Roos komt er een plek vrij binnen de raadsfractie van het CDA. De procedure is dat dan de kieslijst wordt gevolgd bij het benoemen van een nieuw raadslid. Aangezien Ilse Saris niet terugkeert als raadslid betekent dit dat Wim Elferdink, de nummer 2 van de kieslijst, weer terugkeert in de gemeenteraad van Winterswijk. Fractievoorzitter Wim Wassink: “Als CDA-fractie zijn we blij met de terugkeer van Wim Elferdink. Met Wim krijgt CDA Winterswijk een betrokken raadslid terug, met veel inhoudelijke kennis waar Winterswijk van kan profiteren. Wij wensen Wim veel succes!”

Fietsen langs mogelijke bedrijventerrein-locaties

CDA CDA Winterswijk 01-09-2020 20:54

Tijdens het politiek forum van 2 juli werd een onderzoek gepresenteerd genaamd Locatiekeuze-onderzoek nieuw bedrijventerrein gemeente Winterswijk. Daaruit bleek dat naar aanleiding van dat onderzoek de keuze van het college gevallen is op het Tuunterveld. Later bleek door berekeningen van buurtbewoners dat de cijfers in het onderzoek niet helemaal klopten waardoor het weer over moet en de besluitvorming door de Raad later gaat plaatsvinden. Voor de CDA fractie een goede reden om vanavond een rondje te maken langs het Tuunterveld en een groot gedeelte van de andere locaties om vooral een goed beeld te vormen over waar we het over hebben. Na een rondje van 11 kilometer was de bevinding dan ook dat we nu een beter beeld hebben van waarover we straks moeten beslissen. Onderweg wat filmpjes en foto's gemaakt. Klikhttps://myalbum.com/album/iyJKdtHCiL9C

Schriftelijke vragen van het CDA over de aanbesteding van de collectieve inkoopactie energiebesparing

CDA CDA Winterswijk 13-07-2020 08:17

Als CDA vinden wij dat de verduurzaming van Winterswijk bereikbaar moet zijn voor alle inwoners van Winterswijk en werkgelegenheid moet creëren voor de lokale ondernemers. Bij de aanbesteding van de energiebesparingsactie van het college zien wij helaas dat de lokale ondernemers buiten spel staan bij de aanbesteding. Dit roept bij het CDA de volgende vragen op: Hoe kan het dat bij deze energiebesparingsactie de lokale ondernemers buiten spel staan? Hoe verhoudt deze aanbesteding zich tot het akkoord van Groenlo waarbij één van de doelstellingen is dat investeren in duurzaamheid moet leiden tot het creëren van lokale werkgelegenheid? Hoe verhoudt deze aanbesteding zich tot het crisis- en herstelplan waarbij ook is aangegeven dat zoveel mogelijk het lokale bedrijfsleven wordt gestimuleerd om uit de crisis te komen? Wat is de reden dat de extra ambtelijke capaciteit voor duurzaamheid niet is ingezet voor het opzetten van een lokaal of regionaal project om woningen te verduurzamen? Waar is de ambtelijke capaciteit op het gebied van duurzaamheid het afgelopen half jaar voor ingezet? Hoe gaat het college voorkomen dat de verduurzaming van Winterswijk niet ten koste van de lokale ondernemers gaat? Hoe zit dit met andere duurzaamheidsacties? Levert dit wel voldoende werk op voor de lokale ondernemers? Het college roept de Winterswijkers op om lokaal te kopen. Hoe zit dit met het eigen inkoopbeleid van de gemeente? Hoe zorgt het college er voor dat lokale ondernemers voldoende aan bod komen? In de Gelderlander wordt aangegeven dat er fouten zijn gemaakt bij de aanbesteding. Wat is de reden dat de aanbesteding niet over is gedaan? Welke fouten zijn er gemaakt? Hoe wordt voorkomen dat deze fouten niet opnieuw worden gemaakt? Hoe gaat het college er voor zorgen dat bij volgende aanbestedingen of collectieve acties het lokale bedrijfsleven niet opnieuw langs de kant staat? Wanneer kunnen we de evaluatie van de aanbesteding verwachten?

Schriftelijke vragen over kunstgrasveld van FC Trias

CDA CDA Winterswijk 12-07-2020 23:55

Bij de voorbereiding op de kadernota hebben wij schriftelijk aan het college de vraag gesteld of de noodzakelijke vervangingen van de kunstgrasvelden van de voetbal zijn opgenomen in de begroting. Het antwoord van het college was dat de kunstgrasvelden op basis van een levensduur van 12 jaar zijn opgenomen in de begroting. Daarop is ook het investeringsplan van de gemeente gebaseerd. Het hoofdveld en het jeugdveld van FC Trias is inmiddels 12 jaar oud en wordt intensief gebruikt (6 dagen per week) en is inmiddels afgekeurd door de KNVB. Het college kiest er echter niet voor om het hoofdveld te vervangen, maar om daarvan slechts het doelgebied op te lappen. Uiteraard is het CDA het er mee eens dat zorgvuldig dient te worden omgegaan met gemeenschapsgeld, maar het uitstellen van de vervanging van het hoofdveld levert de volgende vragen op: Is het college het met het CDA eens dat sporten op goede velden gezonder is dan sporten op slechte velden? Is het college het met het CDA eens dat een veilig sportklimaat meer inhoudt dan er voor te zorgen dat een veld door de keuring komt? Is het bij het college bekend dat er veel klachten zijn over het hoofdveld van FC Trias met betrekking tot de rug en de gewrichten vanwege de slechte demping van het veld? Het college stelt echter voor om alleen de doelmond te vervangen. Hoe lang verwacht het college dat de rest van het veld nog meegaat? Wat is de reden dat uitsluitend de doelmond wordt vervangen? Kunt u die beslissing onderbouwen? Is dit een eenmalige opknapbeurt of is het uitgangspunt om steeds stukjes op te knappen? Hoe valt het uitstellen van vervanging van het hoofdveld te rijmen met de reactie van het college bij de kadernota dat de levensduur van een kunstgrasveld 12 jaar is en dat er geld voor vervanging is opgenomen in de begroting? Kan het college aangeven wat het verschil in kosten is tussen enerzijds zowel het jeugdveld en het hoofdveld te vervangen en anderzijds nu het jeugdveld vervangen en over 1 of 2 jaar het hoofdveld? Met andere woorden, wat is de kostenbesparing over meerdere jaren gerekend als nu het hoofdveld wordt opgelapt? Kan het college aangeven wat de consequenties zijn voor de veiligheid en kans op blessures van sporters op een veld dat bestaat uit delen van verschillende kwaliteit en daardoor verschillende eigenschappen? Wat zijn de gevolgen van overgangen in het veld en wat betekent dit voor een sporter die op volle snelheid het doelgebied in gaat nu het doelgebied een andere kwaliteit heeft? Dus zorgen 2 ondergronden niet voor meer blessures? Hoe gaat het college er mee om als zij aansprakelijk worden gesteld bij blessures en ongelukken? Hoe past het naar achteren schuiven van de vervanging in het beleid om de gezondste regio te willen zijn? Het college heeft de sportverenigingen belast met een extra jaarlijkse bijdrage van €75.000 voor het beheer en onderhoud van de parken. Mag dan van de gemeente niet worden verwacht dat de velden tijdig worden vervangen, zodat er gesport kan worden op veilige velden? volgens de normen van de KNVB voor reparatie dient na uitvoering van de werkzaamheden het hele veld te te worden gekeurd op de 7 voorgeschreven meetpunten. Is het college bereid om die keuring uit te voeren om er voor te zorgen dat de veiligheid van de sporters gewaarborgd is? De slechte staat van het veld heeft ook zijn weerslag op de motivatie van de vrijwilligers en de sponsoren. Is het bekend bij het college dat vrijwilligers en sponsoren zijn afgehaakt en dreigen af te haken door het uitstellen van de vervanging? De discussie over het hoofdveld duurt nu al meer dan een jaar. Wij zouden het toejuichen dat er op korte termijn actie wordt ondernomen gezien de beperkte gebruiksmogelijkheden van het hoofdveld en het naderende nieuwe seizoen. Kunt u ons een planning geven?

Schriftelijke vragen over wijzigingen in de Jeugdzorg

CDA CDA Winterswijk 09-07-2020 13:29

Op 1 juli is er een avond geweest voor zorgaanbieders waar de voorgenomen wijzigingen voor de jeugdhulp zijn toegelicht. Er is een uitleg gegeven over de procedure en aandachtspunten voor de aanbesteding en een planning voor de gunning gepresenteerd. Naar aanleiding van de voorgenomen wijzigingen voor de jeugdhulp in 2021 (maatwerkdiensten sociaal domein Achterhoek) heeft het CDA de volgende vragen: In de procedure voor de aanbesteding wordt gesproken over een selectiefase en een gunningsfase. Er wordt vooraf een bepaald aantal aanbieders geselecteerd die doorgaan naar de gunningsfase. Is dit aantal al bepaald? Welke argumenten of feiten liggen aan dit aantal ten grondslag? De informatie voor de aanbesteding is op 1 juli bekend geworden. De planning van de aanbesteding verloopt in een kort tijdsbestek: voor 5 oktober moet het bekwaamheidsdossier ingediend zijn. Heeft het college contact gehad met zorgaanbieders of de planning realistisch en haalbaar is? Is er draagvlak voor de plannen bij de zorgaanbieders? Wat betekenen de wijzigingen voor de kleine zorgaanbieders? Kunnen cliënten bij hun eigen zorgaanbieder blijven ook als zij zorg ontvangen van een kleine zorgaanbieder? Komt de jeugdzorg in gevaar door de snelheid van het traject? Heeft het college inzicht in de ontwikkeling van de wachtlijsten in de jeugdzorg? Hebben de wijzigingen invloed op de wachtlijsten in de jeugdzorg? Is de kwantiteit en de kwaliteit van jeugdzorg voldoende blijvend gewaarborgd?

Advertentie Achterhoek Nieuws 7 juli 2020

CDA CDA Winterswijk 07-07-2020 14:26

Onlangs was de vergadering over de Kadernota. Het CDA sprak daar hun bezorgdheid uit over de financiële situatie van de gemeente Winterswijk en de keuzes die gemaakt worden. Deze bezorgdheid deelde de coalitie niet en daarom besluit het CDA de inwoners via een advertentie op de hoogte te brengen van hun standpunten. Deze advertentie verscheen op 7 juli in het Achterhoek Nieuws en kunt u via onderstaande knop bekijken/downloaden.

CDA bijdrage kadernota op 18 juni 2020

CDA CDA VVD Winterswijk 18-06-2020 21:34

Bijdrage CDA kadernota Afgelopen week hoorden wij het college spreken over een mammoettanker die een speedboot moet worden, maar het CDA ziet toch vooral voor zich dat het college op volle zee zit en dat het schip de koers kwijt is. Daarnaast is de boot lek en is er te veel ballast aan boord en dan moeten de coronagolven nog komen. Wij vragen ons af of de bemanning wel enig idee heeft welke koers ze moeten varen om ergens weer de vaste wal te vinden. Deze kadernota is bedoeld om ideeën en wensen op te halen. Als CDA willen we graag de helpende hand bieden om schipbreuk te voorkomen. Mijn bijdrage concentreert zich daarom op 3 vraagpunten: Wat is ballast die overboord kan?; Hoe dichten we zo goed mogelijk het lek (en daarmee bedoel ik het financiële lek) ?; Wat is de juiste koers? 1 Allereerst de ballast: Zoals we nog weten moest het met dit college allemaal veel ambitieuzer dan in vorige perioden. En daarom zit Winterswijk nu opgezadeld met een grote balast en financiële tekorten. Er moest een waterstoftankstation komen, een Cultuurkwartier, een groot energiefonds van 25 miljoen en dan nog Terra Temporalis. Om met dat laatste te beginnen; het CDA is op zich nog wel voor een TT, maar de vraag is of een fonkelnieuw gebouw op die plek met een groot aantal parkeerplaatsen nu wel verstandig is om nog maar niet te spreken van het verleggen van de Steengroeveweg. Is dat niet investeren in stenen en asfalt. Dus ballast? En is ook het Cultuurkwartier niet investeren in stenen? Uiteraard, het CDA is voor het behoud van het cultuur- en muziekonderwijs, maar voor een investering in een peperduur nieuw gebouw naast het bestaande gebouw zijn ook alternatieven te bedenken. Ook van het verplaatsen van de bibliotheek kun je je afvragen of dat in deze tijd wel nodig is of hoort bij de ballast die overboord kan. En dan het energiefonds van 25 miljoen, waarvan jaarlijks 5 miljoen moet worden ingezet. Ondanks enorm veel leuren heeft het college het eerste half jaar nog geen 50.000 uitgegeven. En dat snappen wij ook wel. De Winterswijkers steken zich niet graag in de schulden voor zonnepanelen. Dit fonds drukt zwaar op de schuldenlast en ook hiervan kan je je dus afvragen of dit geen balast is. Dat wat betreft de ballast. 2 Het financiële lek Dan nu punt 2 de structurele financiële lekkage. Want daar waar het bij de ballast voor een groot deel gaat om incidentele uitgaven lijkt het echte lek te zitten bij de structurele uitgaven die er voor zorgen dat Winterswijk in de rode cijfers terecht is gekomen. En daarmee doel ik op het sociaal domein waarop dit college de grip volledig kwijt is geraakt met als gevolg een structureel tekort van 1,5 miljoen. Het college heeft aangegeven dat ze met een plan gaat komen, maar waarom ligt dit plan er nog niet na anderhalf jaar? En kan het college aangeven hoe de opdracht voor het plan er uit ziet? We roepen het college op om er voor te zorgen dat dit plan er meteen na de zomer ligt zodat we bij de begroting er voor kunnen zorgen dat het sociaal domein weer op de rails komt. Een ander structureel lek zit bij de alsmaar uitdijende ambtelijke organisatie, externe inhuur en een overdaad aan externe onderzoeken. Wij hebben hier schriftelijke vragen over gesteld en hieruit blijkt dat er de afgelopen 5 jaar circa 40 fte bij is gekomen, waarvan alleen al het laatste jaar 16 fte. Uiteraard begrijpen wij dat er extra taken naar de gemeente toe zijn gekomen, maar alleen al de uitbreiding in het laatste jaar betekent bijna 1,6 miljoen extra op de begroting. Wij vragen ons echt af wat dit heeft opgeleverd en of dit niet anders kan? Het zijn namelijk structurele lasten die elk jaar weer terug komen in de begroting. En ook nu wordt er in de kadernota weer gevraagd om bijna 4 fte extra. Wat betreft het CDA zal de gemeente de tering naar de nering moeten zetten en dat betekent wat ons betreft een taakstelling voor de ambtelijke organisatie. 3 Dan mijn derde puntde koers Wat het CDA betreft hoeft die koers niet zo ingewikkeld te zijn. Wij stellen voor om de tering naar de nering te zetten en te focussen op behoud van de lokale voorzieningen en het stimuleren van de lokale economie. Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf daarvoor moet de balast overboord en de lekken gedicht. Om die reden komen wij met de volgende voorstellen voor een koerswijziging: Wat het CDA betreft wordt er nu definitief afscheid genomen van het cultuurkwartier. Bouw daarvoor in de plaats woningen en appartementen voor jongerenen en ouderen. Laat de bibliotheek in het GKC en onderzoek of ook Boogie Woogie bij het GKC in kan, maar onderzoek ook een samenwerking met de Storm zoals de VVD vorige week nog bepleitte of onderzoek andere bestaande locaties binnen Winterswijk. Op deze wijze kan het muziek- en cultuuronderwijs behouden blijven en wordt er niet geïnvesteerd in dure stenen. Wij horen graag of het college bereid is om deze varianten te onderzoeken, zonodig komen wij daarvoor met een motie in de 2e termijn Wat betreft TT stellen wij voor om TT te temporiseren en varianten te onderzoeken waarbij het bezoekerscentrum naar het dorp wordt gehaald, met een shuttledienst naar de steengroeve. Dit levert het meeste op voor de lokale economie zoals de horeca en de winkels en er staan voldoende geschikte gebouwen leeg. In die zin spreekt ons de suggestie van de actiegroep BOOS wel aan om eens te kijken naar de Morsepoort. Nota bene pal naast de toekomstige parkeerplaats bij de Zonnebrink en dus in de aanlooproute naar het centrum. De vraag aan het college is of zij bereid is om deze of andere varianten te onderzoeken om TT naar het dorp te halen. Afhankelijk van de reactie komen wij daarvoor in de 2e termijn met een motie. Over het energiefonds kan ik kort zijn. Eerder hebben wij al aangegeven dat wij wel voor een energiefonds zijn, maar dan een normaal fonds van enkele miljoenen en dat uitsluitend wordt aangewend voor Winterswijkers die niet bij een bank kunnen aankloppen om hun huis te verduurzamen. Ook hier de vraag aan het college of er de bereidheid is om de omvang van het energiefonds te heroverwegen zodat de schuldenlast wordt verlaagd; Wat betreft de zware structurele lasten stellen wij voor om de ambtelijke organisatie een taakstelling van 1,5 miljoen op te leggen. Daarmee komt de organisatie ongeveer op de omvang van begin 2019. Iedereen moet de broekriem aanhalen, dus ook de ambtelijke organisatie. Wij horen graag van het college of zij hiertoe bereid is. Zonodig komen we in de 2e termijn hiervoor met een motie. Daarnaast roepen wij het college op om minder kwistig te zijn met dure externe onderzoeken. Tenslotte zal het plan voor het sociaal domein er voor moeten zorgen dat ook daar uitgaven en inkomsten weer in de pas gaan lopen. Wij horen graag van het college of wij dit plan op korte termijn kunnen verwachten. De middelen die deze koerswijziging oplevert (structureel en incidenteel) moeten voldoende zijn om de bestaande voorzieningen, die belangrijk zijn voor de gewone Winterswijkers, in stand te kunnen houden en zelfs nog een opknapbeurt te geven. Daarmee bedoelen we de sportvoorzieningen, het muziek- en cultuuronderwijs en ook Zwembad Jaspers die hard aan een opknapbeurt toe is. Wat het CDA betreft worden zoveel mogelijk lokale en regionale ondernemers ingezet om het achterstallige onderhoud weg te werken. Dat laatste geldt ook voor het onderhoud aan de wegen en beplantingen waar ook forse achterstanden zijn. Tenslotte moet er ook eens vaart worden gezet achter de centrumontwikkeling. Ten aanzien van de centrumontwikkeling is namelijk al bijna anderhalf jaar geen stap gezet in de visie ontwikkeling. Juist nu moeten we klaar zijn voor de toekomst. Samengevat Het schip is stuurloos en lek, maar schipbreuk kan nog worden voorkomen. Dan moet wel de balast overboord en de structurele financiële lekken moeten worden gedicht en een koers worden ingezet gebaseerd op behoud van de voorzieningen en stimulering van de lokale economie. Op donderdag 25 juni om 19.00 uur volgt het tweede gedeelte van deze raadsvergadering en te live te volgen of terug te kijken viahttps://winterswijk.raadsinformatie.nl De kadernota zelf kunt u lezen: https://bit.ly/2BhqHN9

Terugblik raadsvergadering mei 2020 | Winterswijk

GroenLinks GroenLinks CDA Winterswijk 12-06-2020 00:00

Een terugblik op de raadsvergadering van 28 mei 2020.

Deze keer brachten insprekers de meest besproken onderwerpen ter tafel. Inwoners uit Bargerkempke worden door de gemeente gesommeerd een stuk van hun voortuin, dat eigenlijk van de gemeente is, te kopen of anders kaal op te leveren. De bewoners weten niet beter dan dat het al tientallen jaren hun eigen voortuin is. Ze hebben dus al die tijd gratis onderhoud voor de gemeente verzorgd. Genoeg redenen om de grond kosteloos over te dragen, vindt GroenLinks. Dit project probeert ‘ongelijkheid te bestrijden’ maar levert met veel gedoe alleen verliezers op, emotioneel en financieel.

Dhr. Mensink (Stichting Behoud SKB) vertelde over de nieuwbouwkosten voor het Slingeland Ziekenhuis. Het SKB blijkt nodig om financieel garant te staan voor dat veel te dure nieuwe ziekenhuis. En als echt koekoeksjong zou het ook nog arbeidsplaatsen van het SKB afnemen. Inmiddels staat het Santiz bestuur onder toezicht van de inspectie. De hele raad is uiterst waakzaam.

De ‘eerste financiële prognose’ is achterhaald door de corona-crisis. We namen het daarom voor kennisgeving aan. Wederom veinsde het CDA niet te begrijpen wat een revolverend energiefonds is. De 25 miljoen zijn beschikbaar voor goedkope leningen, die ook weer worden terugbetaald. Alleen de feitelijk verstrekte leningen moeten in de begroting terugkomen. Het CDA wil de 25 miljoen laten opnemen, want dan wordt zichtbaar ‘hoe verkwistend dit college wel is’. Framing als politiek handigheidje.

Paul Puntman - Fractielid GroenLinks

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.