Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

5 documenten

De Bilt wil terug naar 100 km/uur op A27 | De Bilt

GroenLinks GroenLinks VVD De Bilt 01-11-2019 00:00

De Biltse gemeenteraad wil dat de maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum terug gaat naar 100 km/uur. In een vrijwel unaniem aangenomen motie vraagt de raad het College van BenW zich hiervoor sterk te maken bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Vanuit de raad wordt al langer aangedrongen op een lagere maximumsnelheid omwille van  de rust en de gezondheid van de inwoners van Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. Die ervaren dagelijks grote overlast door de uitstoot van fijnstof en door de hinder van licht en geluid.

Als gevolg van de stikstofuitspraak van de Raad van State is de discussie over een lagere maximumsnelheid opnieuw actueel. Het lijkt onontkoombaar dat deze verlaging in elk geval plaatsvindt in de buurt van natuurgebieden, maar de Biltse gemeenteraad wil dat er ook op het traject van de A27 op Bilts grondgebied langzamer wordt gereden.

De motie werd namens 7 fracties ingediend door GroenLinks fractievoorzitter Henk Zandvliet. Hij wees er ook op dat een verlaging bijdraagt aan de verkeersveiligheid en aan de vermindering van het fileprobleem en kreeg daarbij de steun van wethouder Landwehr (VVD). Die gaat nu in Den Haag aandringen op een spoedige vervanging van de 120 km-borden. Ook de voorstemmers, waaronder die van alle 4 regeringspartijen, zullen het dringende verzoek van de gemeenteraad onder de aandacht brengen van hun partijgenoten in de Tweede Kamer. Het woord is nu aan de minister.

GroenLinks vindt verbrede A27 geen feestje waard | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 14-11-2018 00:00

Op woensdag 14 november jl. verrichtte minister Cora van Nieuwenhuizen de officiële opening van de verbreding van de A27 tussen Utrecht en Hilversum-Noord. De Biltse raadsfractie van GroenLinks vindt de verbreding geen feestje waard. Voor veel inwoners van de langs de snelweg gelegen dorpen Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading betekent verbreding namelijk bepaald geen verbetering.

Zo zijn er extra hoge lichtmasten geplaatst die in de slaapkamers schijnen en daardoor de nachtrust verstoren. Nabij Hollandsche Rading zijn de geluidsschermen alleen aan de buitenzijde van een absorberende laag voorzien. GroenLinks wil dat er ter plaatse metingen worden verricht om vast te stellen wat het effect is en of er aanpassingen nodig zijn.

De bewoners zijn daarnaast ernstig verontrust over het gebruik van grond voor de taluds die grote hoeveelheden zaden blijkt te bevatten van de Japanse duizendknoop. Dit vormt een ernstige bedreiging, niet alleen voor de weg zelf, maar ook voor de tuinen en landbouwgronden in de nabijheid. GroenLinks vindt daarom dat de grond op korte termijn door Rijkswaterstaat grondig gesaneerd moet worden.

Het belangrijkste bezwaar van GroenLinks is dat ook in de nieuwe situatie nog steeds 120 km/uur mag worden gereden. Fractievoorzitter Henk Zandvliet: "Op het traject tussen Utrecht en Vianen is de maximumsnelheid al heel lang 100 km/uur. Dat scheelt enorm in de geluidsoverlast en de uitstoot van stikstof en daarom moet die ook gaan gelden tussen Utrecht en de Stichtse brug over het Gooimeer. Ik verwacht van de verkeerswethouders van de gemeenten op dit traject 100% inzet voor 100 kilometer. Pas als dat gerealiseerd is, is er echt reden voor een feestje!"

Fractievoorzitter Henk Zandvliet ...

GroenLinks GroenLinks De Bilt 11-06-2018 09:36

Fractievoorzitter Henk Zandvliet loopt 40 kilometer in de Nacht van de Vluchteling. Wil je hem sponsoren ten bate van de Stichting Vluchteling voor noodhulp wereldwijd?

Hollandsche Rading ondervindt veel ...

GroenLinks GroenLinks De Bilt 27-05-2018 15:20

Hollandsche Rading ondervindt veel last van verbrede A27. GroenLinks wil dat de gemeente in actie komt.

GroenLinks wil actie tegen geluid- en lichthinder verbrede A27 | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 27-05-2018 00:00

GroenLinks fractievoorzitter Henk Zandvliet dringt er via schriftelijke vragen bij het College van BenW op aan actie te ondernemen om iets te doen aan de geluid- en lichthinder voor bewoners van Hollandsche Rading als gevolg van de verbreding van de A27.

 

Eerder dit jaar trokken twee bewoners van de Spoorlaan, de heren Van Gend en Klaassen aan de bel, omdat zij ernstige twijfels hebben bij de effectiviteit van de inmiddels door Rijkswaterstaat geplaatste plaatsen geluidweringen. Deze twijfels hebben vooral betrekking op het feit dat de schermen niet geluidsabsorberend zijn en het geluid daardoor zal reflecteren in de omgeving. Nadat zij de gemeente om ondersteuning hadden gevraagd, schreef wethouder Ebbe Rost van Tonningen op 17 april jl. een brief aan Rijkswaterstaat om uitdrukking te geven aan zijn bezorgdheid over de effectiviteit van de nieuwe geluidschermen. Ook vroeg hij Rijkswaterstaat om een nader overleg met de omwonenden en kondigde hij aan de Omgevingsdienst Regio Utrecht om advies te vragen over de geuite technische bezwaren tegen de (inmiddels geplaatste) schermen.

Zandvliet wil nu weten wat deze acties hebben opgeleverd en of BenW bereid zijn bij Rijkswaterstaat aan te dringen op het alsnog aanpassen van de geluidweringen? Ook vraagt hij of het College weet heeft van de plannen om de maximumsnelheid op de verbrede snelweg A27 te verhogen naar 130 km per uur en ook daarover in overleg te treden.

Tenslotte vraagt het GroenLinks raadslid of het College Rijkswaterstaat wil aanspreken op de lichthinder als gevolg van het plaatsen van nieuwe lichtmasten. Deze spreiden een grote lichthoeveelheid uit over de tuinen en achtergevels en - aan het begin van de Spoorlaan – ook over de voorgevels. Het licht dringt ook door tot in de slaapkamers en tast daardoor de nachtrust aan.

Dit alles is in strijd met het beleid van Rijkswaterstaat zelf, dat zegt sinds juni 2013 op een aantal rijkswegen de verlichting tussen 21:00 en 05:00 uur en op bepaalde drukke wegen tussen 23:00 uur en 05:00 uur uit te schakelen om daarmee het energieverbruik te verlagen en de lichthinder voor de omgeving te verminderen. Ook zou het beleid erop gericht zijn om gebruik te maken van lagere lichtmasten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.