Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

57 documenten

Raadsvergadering 24 februari 2019 Werkplein Fivelingo

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 25-02-2020 15:44

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1311153/187657/fivelingoWethouder Schollema voegt tijdens de opening van deze raadsvergadering het agendapunt "Taskforce Werkplein Fivelingo" toe als opinieert agendapunt.

De ChristenUnie had vanavond niet het plan om vragen te stellen over dit onderwerp, maar nu de verantwoordelijk wethouder het voorstel heeft gedaan om dit als een opiniëerd agendpunt op te nemen willen we hier toch iets over zeggen.Er zijn de afgelopen weken een aantal ontwikkelingen geweest bij Werkplein Fivelingo.

Niet alleen de betrokken mensen van Werkplein Fivelingo, maar ook de fractie van de ChristenUnie maakt zich hier ernstig zorgen over. We willen ze hier toch even benoemen:

De situatie bij Biopack die een deel van het pand van Werkplein huurt. Uit de media hebben we begrepen dat dit bedrijf inmiddels surseance van betaling heeft aangevraagd.We zijn benieuwd naar de actuele situatie. Mocht dit bedrijf het financieel niet gaan redden dan heeft dit uiteraard gevolgen voor de werkgelegenheid. Daarnaast heeft dit ook financiële consequenties -met betrekking tot de begroting- tot gevolg. Wat kunt u ons hierover melden? Mocht het zo zijn dat we hiermee een broedende kip storen, wilt u dit dan tegen haar zeggen, dat dit niet onze bedoeling is. Werkzoekenden in de Eemsdelta-gemeente voelden zich geschonden in hun privacy door de ‘activeringsgesprekken’ van Werkplein Fivelingo. Een zeer ernstige zaak vinden we. Wat is er gedaan om dit te herstellen en wat is er gedaan of wat gaat er gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen?

Deze bijdrage van Jan van Heerde en de reactie van wethouder Bé Schollema is hier terug te luisteren.

Raadsvergadering 24 februari 2019 Werkplein Fivelingo

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 25-02-2020 15:44

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1311153/349520/fivelingoWethouder Schollema voegt tijdens de opening van deze raadsvergadering het agendapunt "Taskforce Werkplein Fivelingo" toe als opinieert agendapunt.

De ChristenUnie had vanavond niet het plan om vragen te stellen over dit onderwerp, maar nu de verantwoordelijk wethouder het voorstel heeft gedaan om dit als een opiniëerd agendpunt op te nemen willen we hier toch iets over zeggen.Er zijn de afgelopen weken een aantal ontwikkelingen geweest bij Werkplein Fivelingo.

Niet alleen de betrokken mensen van Werkplein Fivelingo, maar ook de fractie van de ChristenUnie maakt zich hier ernstig zorgen over. We willen ze hier toch even benoemen:

De situatie bij Biopack die een deel van het pand van Werkplein huurt. Uit de media hebben we begrepen dat dit bedrijf inmiddels surseance van betaling heeft aangevraagd.We zijn benieuwd naar de actuele situatie. Mocht dit bedrijf het financieel niet gaan redden dan heeft dit uiteraard gevolgen voor de werkgelegenheid. Daarnaast heeft dit ook financiële consequenties -met betrekking tot de begroting- tot gevolg. Wat kunt u ons hierover melden? Mocht het zo zijn dat we hiermee een broedende kip storen, wilt u dit dan tegen haar zeggen, dat dit niet onze bedoeling is. Werkzoekenden in de Eemsdelta-gemeente voelden zich geschonden in hun privacy door de ‘activeringsgesprekken’ van Werkplein Fivelingo. Een zeer ernstige zaak vinden we. Wat is er gedaan om dit te herstellen en wat is er gedaan of wat gaat er gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen?

Deze bijdrage van Jan van Heerde en de reactie van wethouder Bé Schollema is hier terug te luisteren.

Interview Peter van Campenhout (Havenstad FM) met raadslid Jan van Heerde (CU)

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 28-01-2020 13:55

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1310292/187657/IMG_9635.JPGVanmorgen was er een opname van Havenstad FM voor het radioprogramma "ik geef een uurtje door". Peter van Campenhout praat met Jan van Heerde, raadslid ChristenUnie Loppersum, over de nieuwe gemeente Eemsdelta.....

De uitzending is aanstaande zondag 2 februari 2020 te beluisteren tussen 14.00 - 15.00 uur.Havenstad FM, in de ether op 105.4 en op kanaal 104.1

De live uitzending kunt u hier beluisteren.

Op een later tijdstip kunt u de uitzending hier ook terugluisteren.

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1310292/187657/IMG_9632.JPG

"eigen bijdrage".

Interview Peter van Campenhout (Havenstad FM) met raadslid Jan van Heerde (CU)

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 28-01-2020 13:55

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1310292/349520/IMG_9635.JPGVanmorgen was er een opname van Havenstad FM voor het radioprogramma "ik geef een uurtje door". Peter van Campenhout praat met Jan van Heerde, raadslid ChristenUnie Loppersum, over de nieuwe gemeente Eemsdelta.....

De uitzending is aanstaande zondag 2 februari 2020 te beluisteren tussen 14.00 - 15.00 uur.Havenstad FM, in de ether op 105.4 en op kanaal 104.1

De live uitzending kunt u hier beluisteren.

Op een later tijdstip kunt u de uitzending hier ook terugluisteren.

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1310292/349520/IMG_9632.JPG

"eigen bijdrage".

Cie. met Onafhankelijke Raadsman Mr. Leendert Klaassen

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 14-01-2020 11:58

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1283362/187657/mr.JPGDe Onafhankelijke Raadsman behandelt sinds 2013 klachten over schadeafhandeling en versterking als gevolg van gaswinning in Groningen. Daarbij probeert hij niet alleen te signaleren, maar ook te bemiddelen richting de betrokken organisaties, zoals NAM, CVW, NCG en TCMG....

Tevens is de Raadsman adviserend lid van de Commissie Bijzondere Situaties. Deze commissie zoekt oplossingen voor schrijnende gevallen.De rapportages die worden gemaakt worden ook doorgestuurd naar het Min. van Economische Zaken (EZ) en naar de leden van de 2e Kamer. Een aantal keren is de Onafhankelijke Raadsman (OR) uitgenodigd om bij de 2e Kamer-commissie uitleg te komen geven en vragen te beantwoorden.

Mr. Leendert Klaassen is sinds 2013 aangesteld door de Minister van EZ. Dit is ontstaan doordat de 2e kamer vond dat het proces van schadeherstel door een onafhankelijke organisatie moest worden gevolgd. Dit meldpunt van klachten- en schadeafhandeling en later schadeherstel doet hij samen met een aantal medewerkers. Meestal gaat het over afhandelingen van de CVW/NAM, later ook CVW, NCG en TCMG.

De OR is nu 7 jaar actief. In het begin gingen de klachten over bejegening en het uitblijven van schaderapporten. Later de afhandeling van schades. Met name de procesbenadering. Laatste jaren komen er meer klachten over de versterkingsoperatie. Het ene moment is de woning onveilig en op een later moment veilig…

Hij is nu in gesprek met EZ over de toekomstige rol van de OR, ook met betrekking tot de Nationale Ombudsman. Moet deze functie blijven bestaan? De functionaliteit van de OR in ieder geval wel. Niet alleen klachten worden behandeld, maar ook worden er vanuit de consulenten veelal met succes bemiddeling en klachtenbehartiging uitgevoerd.

In 2015 en 2016 was er een hoos van klachten. Sinds 2018 heeft de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG) een eigen klachtenbehandeling. Hierdoor daalden de klachten bij de OR. Ook door uitstel van de versterkingsoperatie worden er minder klachten gemeld. De OR vindt dat de TCMG de afhandeling van schades beter op stoom krijgt dan oude organisaties (lees CVW/NAM).

Het dossier schadeafhandeling en versterking is steeds complexer geworden. De maatschappelijke en sociale impact is groot! De OR heeft opnieuw aanbevelingen gedaan:

Bewoner centraal Communiceer tijd en duidelijk Ga versterking en afhandeling combineren Betrek regio bij waardedaling en immateriële schade.

Binnenkort komt de jaarrapportage beschikbaar waarin nieuwe aanbevelingen volgen zoals:

Digitaal dossier Huurders gelijk behandelen als huiseigenaar in geval van bijkomende kosten. Compenseer mensen die te weinig geld hebben ontvangen bij waardedaling.

De gemeenteraad van Loppersum is -net als de OR zelf- van mening dat de OR moet blijven. Hij is makkelijk benaderbaar. Laagdrempelig en minder juridisch. De OR heeft expertise in huis en hebben een netwerk. Ze weten bij wie ze moeten zijn.

De Onafhankelijke Raadsman wordt bedankt voor zijn aanwezigheid, zijn presentatie en zijn beantwoording van de vragen.

De Onafhankelijke Raadsman Postbus 19 9919 ZG LoppersumT: 088-2234455E: info@onafhankelijkeraadsman.nlW: www.onafhankelijkeraadsman.nl

De halfjaarrapportage 2019 vindt u in het document hieronder.

bijdrage Jan van Heerde

Cie. met Onafhankelijke Raadsman Mr. Leendert Klaassen

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 14-01-2020 11:58

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1283362/349520/mr.JPGDe Onafhankelijke Raadsman behandelt sinds 2013 klachten over schadeafhandeling en versterking als gevolg van gaswinning in Groningen. Daarbij probeert hij niet alleen te signaleren, maar ook te bemiddelen richting de betrokken organisaties, zoals NAM, CVW, NCG en TCMG....

Tevens is de Raadsman adviserend lid van de Commissie Bijzondere Situaties. Deze commissie zoekt oplossingen voor schrijnende gevallen.De rapportages die worden gemaakt worden ook doorgestuurd naar het Min. van Economische Zaken (EZ) en naar de leden van de 2e Kamer. Een aantal keren is de Onafhankelijke Raadsman (OR) uitgenodigd om bij de 2e Kamer-commissie uitleg te komen geven en vragen te beantwoorden.

Mr. Leendert Klaassen is sinds 2013 aangesteld door de Minister van EZ. Dit is ontstaan doordat de 2e kamer vond dat het proces van schadeherstel door een onafhankelijke organisatie moest worden gevolgd. Dit meldpunt van klachten- en schadeafhandeling en later schadeherstel doet hij samen met een aantal medewerkers. Meestal gaat het over afhandelingen van de CVW/NAM, later ook CVW, NCG en TCMG.

De OR is nu 7 jaar actief. In het begin gingen de klachten over bejegening en het uitblijven van schaderapporten. Later de afhandeling van schades. Met name de procesbenadering. Laatste jaren komen er meer klachten over de versterkingsoperatie. Het ene moment is de woning onveilig en op een later moment veilig…

Hij is nu in gesprek met EZ over de toekomstige rol van de OR, ook met betrekking tot de Nationale Ombudsman. Moet deze functie blijven bestaan? De functionaliteit van de OR in ieder geval wel. Niet alleen klachten worden behandeld, maar ook worden er vanuit de consulenten veelal met succes bemiddeling en klachtenbehartiging uitgevoerd.

In 2015 en 2016 was er een hoos van klachten. Sinds 2018 heeft de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG) een eigen klachtenbehandeling. Hierdoor daalden de klachten bij de OR. Ook door uitstel van de versterkingsoperatie worden er minder klachten gemeld. De OR vindt dat de TCMG de afhandeling van schades beter op stoom krijgt dan oude organisaties (lees CVW/NAM).

Het dossier schadeafhandeling en versterking is steeds complexer geworden. De maatschappelijke en sociale impact is groot! De OR heeft opnieuw aanbevelingen gedaan:

Bewoner centraal Communiceer tijd en duidelijk Ga versterking en afhandeling combineren Betrek regio bij waardedaling en immateriële schade.

Binnenkort komt de jaarrapportage beschikbaar waarin nieuwe aanbevelingen volgen zoals:

Digitaal dossier Huurders gelijk behandelen als huiseigenaar in geval van bijkomende kosten. Compenseer mensen die te weinig geld hebben ontvangen bij waardedaling.

De gemeenteraad van Loppersum is -net als de OR zelf- van mening dat de OR moet blijven. Hij is makkelijk benaderbaar. Laagdrempelig en minder juridisch. De OR heeft expertise in huis en hebben een netwerk. Ze weten bij wie ze moeten zijn.

De Onafhankelijke Raadsman wordt bedankt voor zijn aanwezigheid, zijn presentatie en zijn beantwoording van de vragen.

De Onafhankelijke Raadsman Postbus 19 9919 ZG LoppersumT: 088-2234455E: info@onafhankelijkeraadsman.nlW: www.onafhankelijkeraadsman.nl

De halfjaarrapportage 2019 vindt u in het document hieronder.

bijdrage Jan van Heerde

Raadsvergadering 25 november 2019 Regeling aardgasvrij wonen

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 26-11-2019 11:32

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1281982/187657/IMG_0310.JPGDe fractie van de ChristenUnie heeft al enige tijd aangedrongen op een vorm van subsidie waarbij woningeigenaren in onze gemeente gestimuleerd worden om deel te nemen in de energietransitie en de eigen woning te verduurzamen. Of het nu gaat om minder energie gebruiken, overigens de goedkoopste vorm van energiebesparing, of om bijvoorbeeld isolatie...

De vraag bij nagenoeg elke woningeigenaar is: hoe en wat moet ik doen om mijn eigen woning energiezuinig c.q. gasloos te maken. Er zijn diverse loketten waar je voor een algemeen advies terecht kunt. De fractie van de ChristenUnie heeft naast die doorverwijzingen altijd aangedrongen op een gesubsidieerd woninggebonden advies, liefst gratis. De fractie is daarom erg blij dat u nu met dit aanbod komt voor woningeigenaren om voor een gering bedrag - € 50,00 - een onafhankelijk advies in te winnen om van het gas af te komen. We vinden het een goede zaak dat u een pilot project bent gestart. Werkendeweg zijn daar ook verbeterpunten uitgekomen. Eén verbeterpunt is de informatievoorziening. Daarnaast een goede communicatie over deze nieuwe regeling. U schrijft: “Het is van belang dat iedereen tijdig en gelijkwaardig wordt geïnformeerd zodat iedereen gelijke kansen heeft om te profiteren van de regeling.” Wij zijn van mening dat u dit met een advertentie in ons huisblad “de Ommelander” en vermelding op social media niet gaat redden….Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie stelt u voor om iedere woningeigenaar ook schriftelijk te informeren. Indien nodig zou u deze regeling wat ons betreft bijvoorbeeld op 15-12-2019 kunnen laten ingaan i.p.v. op 1-12-2019. (wethouder Bé Schollema ontraadt ons voorstel. Dit vanwege de kosten ad. € 5.000,00 voor de schriftelijke informatie. Geen van de andere partijen steunde ons voorstel)

Tenslotte hebben we nog een paar vragen:

Bij de warmteverlies-eis in tabel 1 staat achter het jaartal 2000 een percentage van 0 %. Dit betekent dat bij woningen gebouwd na 2000 de warmteverlies-eis niet van toepassing is? (reactie wethouder: klopt!) Bij punt 3 en bij punt 6 worden termijnen genoemd waarbinnen de woningeigenaar laat weten of hij verder gaat in het project en wanneer het project gerealiseerd moet zijn. We vinden deze termijnen wat aan de krappe kant. U schrijft hierover: “Het college kan eenmalig deze termijn met maximaal zes maanden verlengen indien daar een gemotiveerd verzoek toe wordt gedaan.”Voorzitter, het zou natuurlijk kunnen dat een woning nadat de aanvraag is ingediend plots op de nominatie komt om versterkt te worden. We weten inmiddels wat dat betekent. Namelijk helemaal niets. Uitstel en afstel kan zelfs volgen, en daarmee de termijnen in deze regeling -inclusief verlening- worden overschreden. Hoe gaat u met dergelijke gevallen om. (wethouder verwacht geen problemen) Mag de woningeigenaar voor de financiering van zijn project ook gebruik maken van bijvoorbeeld de “verzilverlening”? (wethouder geeft aan dan alle vormen van "stapeling" zijn toegestaan, dus ook het gebruik van de Verzilverlening in combinatie met deze regeling.)Voor de volledigheid, we staan achter uw opvatting dat lenen niet moet worden gestimuleerd. U vult dit praktisch in; indien geen gebruik wordt gemaakt van de renteloze lening wordt een extra premie van € 500,- verstrekt.

Deze bijdrage van Jan van Heerde is ook hier terug te luisteren, evenals de reacties van de andere partijen en de wethouder.

De hele regeling aardgasvrij wonen vindt u hier. Korte samenvatting van deze regeling.Maximaal 146 aanvragers eigenwoning bezitters, na betaling van een bijdrage van € 50,- Start regeling is 1 december 2019De eerste 146 aanvragers krijgen een energieadvies door een onafhankelijke energiedeskundige. Rest op wachtlijst.a) Begeleiding en advies door een onafhankelijke, deskundige energieadviseur. b) Een subsidie van 30% van de kosten met een maximum van € 5000 c) Een renteloze lening van maximaal € 20.000 (SVN) of inzet van de Verzilverlening:

'Verzilverlening' nu ook in Loppersum! : een lening op basis van de overwaarde van de woning die niet maandelijks maar pas bij verkoop van de woning of bij overlijden wordt afgelost. Met deze lening kunnen senioren hun woning zowel levensloopbestendig maken als verduurzamen. Deze lening is een aanvulling op de bestaande blijvers-en duurzaamheidslening, en is alleen beschikbaar voor inwoners van 57 jaar en ouder, die al een gedeelte van hun woning hebben afgelost.

Raadsvergadering 25 november 2019 Regeling aardgasvrij wonen

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 26-11-2019 11:32

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1281982/349520/IMG_0310.JPGDe fractie van de ChristenUnie heeft al enige tijd aangedrongen op een vorm van subsidie waarbij woningeigenaren in onze gemeente gestimuleerd worden om deel te nemen in de energietransitie en de eigen woning te verduurzamen. Of het nu gaat om minder energie gebruiken, overigens de goedkoopste vorm van energiebesparing, of om bijvoorbeeld isolatie...

De vraag bij nagenoeg elke woningeigenaar is: hoe en wat moet ik doen om mijn eigen woning energiezuinig c.q. gasloos te maken. Er zijn diverse loketten waar je voor een algemeen advies terecht kunt. De fractie van de ChristenUnie heeft naast die doorverwijzingen altijd aangedrongen op een gesubsidieerd woninggebonden advies, liefst gratis. De fractie is daarom erg blij dat u nu met dit aanbod komt voor woningeigenaren om voor een gering bedrag - € 50,00 - een onafhankelijk advies in te winnen om van het gas af te komen. We vinden het een goede zaak dat u een pilot project bent gestart. Werkendeweg zijn daar ook verbeterpunten uitgekomen. Eén verbeterpunt is de informatievoorziening. Daarnaast een goede communicatie over deze nieuwe regeling. U schrijft: “Het is van belang dat iedereen tijdig en gelijkwaardig wordt geïnformeerd zodat iedereen gelijke kansen heeft om te profiteren van de regeling.” Wij zijn van mening dat u dit met een advertentie in ons huisblad “de Ommelander” en vermelding op social media niet gaat redden….Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie stelt u voor om iedere woningeigenaar ook schriftelijk te informeren. Indien nodig zou u deze regeling wat ons betreft bijvoorbeeld op 15-12-2019 kunnen laten ingaan i.p.v. op 1-12-2019. (wethouder Bé Schollema ontraadt ons voorstel. Dit vanwege de kosten ad. € 5.000,00 voor de schriftelijke informatie. Geen van de andere partijen steunde ons voorstel)

Tenslotte hebben we nog een paar vragen:

Bij de warmteverlies-eis in tabel 1 staat achter het jaartal 2000 een percentage van 0 %. Dit betekent dat bij woningen gebouwd na 2000 de warmteverlies-eis niet van toepassing is? (reactie wethouder: klopt!) Bij punt 3 en bij punt 6 worden termijnen genoemd waarbinnen de woningeigenaar laat weten of hij verder gaat in het project en wanneer het project gerealiseerd moet zijn. We vinden deze termijnen wat aan de krappe kant. U schrijft hierover: “Het college kan eenmalig deze termijn met maximaal zes maanden verlengen indien daar een gemotiveerd verzoek toe wordt gedaan.”Voorzitter, het zou natuurlijk kunnen dat een woning nadat de aanvraag is ingediend plots op de nominatie komt om versterkt te worden. We weten inmiddels wat dat betekent. Namelijk helemaal niets. Uitstel en afstel kan zelfs volgen, en daarmee de termijnen in deze regeling -inclusief verlening- worden overschreden. Hoe gaat u met dergelijke gevallen om. (wethouder verwacht geen problemen) Mag de woningeigenaar voor de financiering van zijn project ook gebruik maken van bijvoorbeeld de “verzilverlening”? (wethouder geeft aan dan alle vormen van "stapeling" zijn toegestaan, dus ook het gebruik van de Verzilverlening in combinatie met deze regeling.)Voor de volledigheid, we staan achter uw opvatting dat lenen niet moet worden gestimuleerd. U vult dit praktisch in; indien geen gebruik wordt gemaakt van de renteloze lening wordt een extra premie van € 500,- verstrekt.

Deze bijdrage van Jan van Heerde is ook hier terug te luisteren, evenals de reacties van de andere partijen en de wethouder.

De hele regeling aardgasvrij wonen vindt u hier. Korte samenvatting van deze regeling.Maximaal 146 aanvragers eigenwoning bezitters, na betaling van een bijdrage van € 50,- Start regeling is 1 december 2019De eerste 146 aanvragers krijgen een energieadvies door een onafhankelijke energiedeskundige. Rest op wachtlijst.a) Begeleiding en advies door een onafhankelijke, deskundige energieadviseur. b) Een subsidie van 30% van de kosten met een maximum van € 5000 c) Een renteloze lening van maximaal € 20.000 (SVN) of inzet van de Verzilverlening:

'Verzilverlening' nu ook in Loppersum! : een lening op basis van de overwaarde van de woning die niet maandelijks maar pas bij verkoop van de woning of bij overlijden wordt afgelost. Met deze lening kunnen senioren hun woning zowel levensloopbestendig maken als verduurzamen. Deze lening is een aanvulling op de bestaande blijvers-en duurzaamheidslening, en is alleen beschikbaar voor inwoners van 57 jaar en ouder, die al een gedeelte van hun woning hebben afgelost.

Raadsvergadering 25 november 2019 Concept Ruimtelijke Centrumvisie

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 26-11-2019 10:47

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1281973/187657/IMG_6545(1).jpgEen centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken...

Na veel denkwerk en overleg met ondernemers, klankbordgroep en andere betrokkenen ligt er nu een concept ruimtelijke centrumvisie Loppersum voor, ter besluitvorming. Een centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken.

Een aantal sleutelwoorden die daarbij voor ons een rol spelen zijn o.a.: compact, gezellig, dichtbij, samen, authentiek, gemoedelijk. En om dat te realiseren moet je nu wel verdere actie ondernemen. U geeft daarbij een aantal punten aan en vraagt daarbij om instemming.

Punt 1De gemeente heeft voor de locatie Hogestraat 4 (de voormalige supermarkt) een terugbouwplicht, omdat het kavel zich binnen het beschermde dorpsgezicht bevindt. Voortschrijdend inzicht heeft u doen besluiten om dit niet meer gaan doen. De fractie van ChristenUnie heeft hier, gezien uw uitleg in onderliggende stukken -en uit onze eigen waarneming- zeker begrip voor! Maar voorzitter, mogen wij tijdens het spel de regels veranderen? Graag horen we van u wat hiervan – ook in financieel opzicht- de consequenties zijn. (reactie wethouder Pier Prins: in het verleden is in deze raad afgesproken dat van de terugbouwplicht mag worden afgeweken indien daar gegronde redenen voor zijn)

Punt 2Om de bestaande winkels te kunnen versterken moet er, net als bij woonhuizen, gezocht worden naar een tijdelijke oplossing. Door wisselwinkels op het Zigtermanplein toe te staan vinden we een goede tijdelijke oplossing. Zo kan de “handel” nagenoeg ongestoord voortgang vinden.

Punt 3 en punt 4 U wilt de mogelijkheden onderzoeken om de bibliotheek, wereldwinkel, jeugdsoos, dorpshuis en bepaalde sociaal maatschappelijke functies binnen Wiemersheerd dichtbij het centrum realiseren. In de conceptvisie worden daarbij een aantal opties genoemd, namelijk in de bestaande panden aan de Hogestraat onderbrengen. Vanuit het plein heb je dan een mooi “zigtman” op bijvoorbeeld bibliotheek, wereldwinkel en dorpshuis en dat is natuurlijk ook zo.

Letterlijk aan de andere kant hebben we dan de Pastoriewoning op Hogestraat 2.Tot onze verbazing geen karakteristiek pand, maar wel beschermd dorpsgezicht. Plannen met betrekking tot dit pand zijn nog niet uitgewerkt. Echter, we hebben in de stukken en in de media kunnen lezen dat wordt overwogen om de Pastoriewoning te slopen om zo een directe verbinding met het dorpsplein te creëren, of moeten we hier denken aan de mogelijkheid voor een groter terras bij de buurman? Geen terras, andere bestemming. Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie zag graag dat dit pand behouden blijft vanwege het beschermd dorpsgezicht. We stellen u dan ook voor om eerst de andere mogelijkheden grondig te onderzoeken. We denken hierbij aan bijvoorbeeld huisvesting van de wereldwinkel en de bibliotheek in dit karakteristieke pand.  (reactie wethouder Pier Prins: geen uitbreiding van het terras. Persoonlijk vindt de wethouder dat de Pastoriewoning niet moet worden gesloopt. Op verzoek van de PvdA meldt de wethouder dat definitieve besluitvorming over de voorwaarden wisselwinkels en plannen Pastoriewoning voor vaststellen eerst in de gemeenteraad zullen worden behandeld.)

Het laatste punt, punt 5 “Actieve participatie door tijdelijke verwerving van panden om de versterkingsopgave te stimuleren en om functies voor Loppersum te behouden en creëren.” Kunnen we kort over zijn. Gewoon doen. Op je handen blijven zitten kan altijd nog.

Ten slotte voorzitter hebben we gelezen dat voor de aankoop van panden voor herhuisvesting financiële dekking is vanuit gereserveerde Nationaal Programma Groningen gelden. Dat is in ieder geval een grote zorg minder. We hopen dat wethouder Slager dit kan beamen, of heeft hij nog zo zijn bedenkingen. Dan horen we dat graag. (wethouder Rudi Slager bevestigt de reservering van de gelden uit het Nationaal Programma Groningen, en we horen ons wat dit betreft geen zorgen te maken.)

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren.

Raadsvergadering 25 november 2019 Concept Ruimtelijke Centrumvisie

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Loppersum 26-11-2019 10:47

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1281973/349520/IMG_6545(1).jpgEen centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken...

Na veel denkwerk en overleg met ondernemers, klankbordgroep en andere betrokkenen ligt er nu een concept ruimtelijke centrumvisie Loppersum voor, ter besluitvorming. Een centrumvisie om de kansen voor het centrumdorp Loppersum in combinatie met de uit te voeren versterkingsopgave te benutten. Dat vergt een grondige voorbereiding en zoeken naar mogelijkheden om het centrum zo aantrekkelijk te maken en te houden voor de toekomst dat niet alleen de inwoners van dorp Loppersum, maar ook mensen uit de wijde omgeving naar Loppersum komen om niet alleen de supermarkt aan te doen, maar ook uitgenodigd worden om de andere winkels, horeca en cultuurhistorische gelegenheden te bezoeken.

Een aantal sleutelwoorden die daarbij voor ons een rol spelen zijn o.a.: compact, gezellig, dichtbij, samen, authentiek, gemoedelijk. En om dat te realiseren moet je nu wel verdere actie ondernemen. U geeft daarbij een aantal punten aan en vraagt daarbij om instemming.

Punt 1De gemeente heeft voor de locatie Hogestraat 4 (de voormalige supermarkt) een terugbouwplicht, omdat het kavel zich binnen het beschermde dorpsgezicht bevindt. Voortschrijdend inzicht heeft u doen besluiten om dit niet meer gaan doen. De fractie van ChristenUnie heeft hier, gezien uw uitleg in onderliggende stukken -en uit onze eigen waarneming- zeker begrip voor! Maar voorzitter, mogen wij tijdens het spel de regels veranderen? Graag horen we van u wat hiervan – ook in financieel opzicht- de consequenties zijn. (reactie wethouder Pier Prins: in het verleden is in deze raad afgesproken dat van de terugbouwplicht mag worden afgeweken indien daar gegronde redenen voor zijn)

Punt 2Om de bestaande winkels te kunnen versterken moet er, net als bij woonhuizen, gezocht worden naar een tijdelijke oplossing. Door wisselwinkels op het Zigtermanplein toe te staan vinden we een goede tijdelijke oplossing. Zo kan de “handel” nagenoeg ongestoord voortgang vinden.

Punt 3 en punt 4 U wilt de mogelijkheden onderzoeken om de bibliotheek, wereldwinkel, jeugdsoos, dorpshuis en bepaalde sociaal maatschappelijke functies binnen Wiemersheerd dichtbij het centrum realiseren. In de conceptvisie worden daarbij een aantal opties genoemd, namelijk in de bestaande panden aan de Hogestraat onderbrengen. Vanuit het plein heb je dan een mooi “zigtman” op bijvoorbeeld bibliotheek, wereldwinkel en dorpshuis en dat is natuurlijk ook zo.

Letterlijk aan de andere kant hebben we dan de Pastoriewoning op Hogestraat 2.Tot onze verbazing geen karakteristiek pand, maar wel beschermd dorpsgezicht. Plannen met betrekking tot dit pand zijn nog niet uitgewerkt. Echter, we hebben in de stukken en in de media kunnen lezen dat wordt overwogen om de Pastoriewoning te slopen om zo een directe verbinding met het dorpsplein te creëren, of moeten we hier denken aan de mogelijkheid voor een groter terras bij de buurman? Geen terras, andere bestemming. Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie zag graag dat dit pand behouden blijft vanwege het beschermd dorpsgezicht. We stellen u dan ook voor om eerst de andere mogelijkheden grondig te onderzoeken. We denken hierbij aan bijvoorbeeld huisvesting van de wereldwinkel en de bibliotheek in dit karakteristieke pand.  (reactie wethouder Pier Prins: geen uitbreiding van het terras. Persoonlijk vindt de wethouder dat de Pastoriewoning niet moet worden gesloopt. Op verzoek van de PvdA meldt de wethouder dat definitieve besluitvorming over de voorwaarden wisselwinkels en plannen Pastoriewoning voor vaststellen eerst in de gemeenteraad zullen worden behandeld.)

Het laatste punt, punt 5 “Actieve participatie door tijdelijke verwerving van panden om de versterkingsopgave te stimuleren en om functies voor Loppersum te behouden en creëren.” Kunnen we kort over zijn. Gewoon doen. Op je handen blijven zitten kan altijd nog.

Ten slotte voorzitter hebben we gelezen dat voor de aankoop van panden voor herhuisvesting financiële dekking is vanuit gereserveerde Nationaal Programma Groningen gelden. Dat is in ieder geval een grote zorg minder. We hopen dat wethouder Slager dit kan beamen, of heeft hij nog zo zijn bedenkingen. Dan horen we dat graag. (wethouder Rudi Slager bevestigt de reservering van de gelden uit het Nationaal Programma Groningen, en we horen ons wat dit betreft geen zorgen te maken.)

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.