Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

16 documenten

30 kilometer is de norm | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 20-02-2020 00:00

GroenLinks wil dat het verkeer in Rotterdam voor iedereen veilig is. Dit is nu niet het geval: jaarlijks komen in Rotterdam 10 tot 15 mensen om het leven in het verkeer. Opvallend is dat driekwart van de slachtoffers op een 50-kilometerweg binnen de bebouwde kom valt.

Veel Rotterdamse straten hebben een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, terwijl een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur leidt tot minder (dodelijke) verkeersongevallen. Daarnaast draagt een lagere maximumsnelheid bij aan schonere lucht. Daarom heeft ons raadslid Jeroen Postma een voorstel ingediend om op meer Rotterdamse straten naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur te gaan.

Jeroen Postma: “Ga met bewoners en gebiedscommissies om de tafel en kijk waar de gevaarlijke 50 kilometerwegen zijn. Verlaag daar de maximale snelheid zo snel mogelijk naar 30.” Het voorstel vraagt om waar nodig te zorgen voor zaken als drempels, wegversmallingen en bredere fietspaden.

Gezond eten moet voor iedere Rotterdammer bereikbaar zijn | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 31-01-2020 00:00

GroenLinks wil dat gezond eten voor iedereen bereikbaar is. Dat is nu niet zo: het is op veel plekken in Rotterdam makkelijker om een hamburger dan een appel te kopen. Het stadsbestuur komt met een plan om het aanbod van gezond/ongezond eten in Rotterdam meer in balans te brengen. De gemeenteraad stemde in met een voorstel daarvoor van ons raadslid Jeroen Postma.

Het voorstel zorgt ervoor dat verkopers van gezond eten worden gestimuleerd en die van ongezond eten worden ontmoedigd. Dat is hard nodig: het aantal fastfoodketens is de afgelopen 15 jaar met 40% toegenomen. De plekken waar gezond eten te koop is, is juist met hetzelfde percentage afgenomen. Het is dus niet altijd eenvoudig om in Rotterdam een gezonde keuze te maken.

Jeroen Postma: "1 op de 5 Rotterdamse kinderen kampt met overgewicht, twee keer zoveel als het landelijk gemiddelde. Dat komt vaak door ongezond eten. Om een gezonde stad te zijn, moeten we het aantal fastfoodketens terugdringen. Want voorkomen is beter dan genezen."

Vergunningaanvraag deelfietsbedrijven | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 12-12-2019 00:00

Deelfietsbedrijven moeten per 2020 een vergunning aanvragen voordat zij in Rotterdam fietsen mogen plaatsen. Dat wordt vandaag besloten in de gemeenteraad. GroenLinks wethouder Bokhove (mobiliteit) wil hiermee de kwaliteit van de bedrijven verbeteren en overlast van verkeerd geplaatste fietsen voorkomen.

GroenLinks volgt de ontwikkeling van deelsystemen met interesse. Deze voertuigen kunnen namelijk ook autoritten vervangen. Tot nu toe kon de gemeente helemaal geen eisen stellen aan deze bedrijven. Dat wordt met dit vergunningstelsel wel mogelijk. Zo komt er een maximum aantal fietsen, moeten bedrijven goed bereikbaar zijn en zorgen dat de fietsen in goede staat zijn. Tevens kunnen alleen schone vormen van deelmobiliteit een vergunning krijgen.

Raadslid Jeroen Postma: “Mobiliteit in Rotterdam is continu in verandering.  We hebben de O-bikes zien komen en gaan, de Felyx-scooters zijn niet meer weg te denken en nu zijn er elektrische fietsen van Uber in de stad. Daar waren tot nu eigenlijk nauwelijks regels voor. Dat zorgde soms voor overlast of een slechte kwaliteit. Het is goed dat onze wethouder nu een vergunningsplicht heeft ingevoerd. Zo kan Rotterdam op het mobiliteitsvlak gecontroleerd blijven vergroenen én vernieuwen.” 

Pak vervoersarmoede aan: investeer in de fiets | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 17-10-2019 00:00

Een voorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving is om jezelf met de fiets, te voet, met het openbaar vervoer of met de auto te kunnen verplaatsen.

Fietsen is de gezondste en goedkoopste manier om in de stad van A naar B te komen. Een groot deel van de Rotterdammers heeft te maken met vervoersarmoede vanwege het gebrek aan fietsvaardigheden, een slechte gezondheid of een laag inkomen. 

Daarom dient GroenLinks-raadslid Jeroen Postma een plan in om met de fiets vervoersarmoede in Rotterdam aan te pakken. De fiets is een gezond, betaalbaar en effectief middel tegen vervoersarmoede, juist in de wijken waar nu nog te weinig Rotterdammers fietsen. 

Postma: “Om vervoersarmoede echt aan te pakken, moet de gemeente investeren in het hele ‘fietssysteem’. Dat betekent dat er meer fietsen nodig zijn voor Rotterdammers die dat niet kunnen betalen, maar ook fietslessen voor jong en oud, betere fietsenstallingen, voldoende betaalbare fietsenmakers en meer veilige fietsroutes.”

Terugkeer Autoloze Zondag | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Rotterdam 16-10-2019 00:00

Volgende week dienen GroenLinks en Christenunie in de Tweede Kamer gezamenlijk een voorstel in voor de terugkeer van een Autoloze Zondag. Reden van dit voorstel kwam onder andere tot stand dankzij de indrukwekkende beelden van de Autoloze Zondagen in Brussel, Parijs en Londen vorige maand.

Het idee van een Autoloze Zondag dient in eerste instantie als feest, maar het doel is vooral bewustwording creëren van het klimaatprobleem. De luchtkwaliteit is in grote delen van Nederland niet goed en het gebruik van de auto draagt hier grotendeels aan bij. Een Autoloze Zondag laat zien dat er alternatieven zijn voor de auto, zoals de trein, elektrische bussen en natuurlijk de fiets.

Volgende week woensdag doen kamerleden Suzanne Kröger (GL) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie) hun voorstel, tijdens het debat over de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om er voor te zorgen dat het voor gemeenten makkelijker wordt om een Autoloze Zondag te organiseren. Met als doel dat volgend jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde Autoloze Zondag.

Meer weten? Ons raadslid Jeroen Postma vertelt er op RTV Rijnmond meer over (zie video).

Ook Rotterdam The Hague Airport moet aan milieuwetten voldoen | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 02-10-2019 00:00

Afgelopen week werd bekend dat vijf Nederlandse vliegvelden, waaronder Rotterdam The Hague Airport, geen Natuurbeschermingsvergunning hebben. 

GroenLinks vindt dat zulke regels juist ook gelden voor grote vervuilers zoals een vliegveld. Daarom stelt ons raadslid Jeroen Postma vragen aan het stadsbestuur.

De stikstofuitstoot van het vliegverkeer brengt namelijk grote schade toe aan onze gezondheid en de natuur. Jeroen vraagt het stadsbestuur om hoeveel uitstoot het eigenlijk gaat en wat de effecten daarvan zijn. Ook wil hij dat het stadsbestuur zorgt dat Rotterdam The Hague Airport alsnog het vergunningstaject doorloopt. 

Jeroen: “Als samenleving maken we wetten om mens en natuur te beschermen. Als een vliegveld zich daar niet aan houdt dan moet daar snel op ingegrepen worden. We kunnen ons door de klimaatcrisis geen pappen en nathouden meer permitteren: Óf de uitstoot valt binnen de vergunning óf er moeten vluchten geschrapt worden.”

 

Stofoverlast in Hoek van Holland | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 19-09-2019 00:00

Inwoners van Hoek van Holland ervaren al jaren stofoverlast. Bij een Zuidwestenwind waait er stof van op de Maasvlakte opgeslagen erts en steenkolen de woonwijken in. In de tuin en in huis vinden de bewoners dan een zwarte laag met stof. GroenLinks heeft hierover vragen gesteld aan het stadsbestuur. 

Ook deze zomer ervaarde Hoek van Holland overlast, met als voorlopig hoogtepunt 10 augustus. Toen kreeg de DCMR (Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond) maar liefst 97 meldingen van roetoverlast binnen. De DCMR bleek verrast dat deze klachten al vele jaren speelden. Op het incident in augustus na komen er namelijk nauwelijks meldingen bij hen binnen. Inwoners gaan ervan uit dat het toch geen zin heeft, of zijn onbekend met de DCMR. Deze lage meldingsbereidheid maakt handhaving voor de DCMR lastiger.

Ons raadslid Jeroen Postma wil graag van het stadsbestuur weten om wat voor stoffen het precies gaat en welke invloed die hebben op de gezondheid van mensen en het milieu. Ook vraagt hij het stadsbestuur om te onderzoeken hoe de meldingsbereidheid verhoogd kan worden en of er mogelijk nog meer gebieden zijn waar wel overlast is, maar waar nauwelijks meldingen worden gedaan. 

Schonere vrachtwagens op de Maasvlakte | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 08-05-2019 00:00

Goed nieuws: de lucht in Rotterdam wordt weer een beetje schoner. Oude vervuilende vrachtwagens zijn niet meer welkom op de Maasvlakte. Na vragen van GroenLinks zijn ontheffingen voor de milieuzone op de Maasvlakte vanaf 1 januari 2020 niet meer mogelijk.

In januari 2014 werd de milieuzone ingesteld. Alleen minder vervuilende vrachtwagens mogen de Maasvlakte op. Veel ondernemers hebben sinds die tijd geïnvesteerd in een moderne, minder vervuilende vrachtwagen. Voor 400 Euro per vrachtwagen was het tot nu toe echter mogelijk om een ontheffing te krijgen. Dat is oneerlijke concurrentie én slecht voor het milieu. Aan deze regeling is nu een einde gemaakt.

Raadslid Jeroen Postma “Het is mooi dat wethouder Judith Bokhove hiermee weer een stap zet in het schoner maken van de lucht in Rotterdam. Investeringen in schoner vervoer moeten beloond worden en vervuilers zijn niet meer welkom. Schonere vrachtwagens zorgen immers voor minder luchtvervuiling op de Maasvlakte en in de stad.”

Maak van Rotterdam treinhoofdstad van Europa | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-03-2019 00:00

GroenLinks wil dat Rotterdam de treinhoofdstad van Europa wordt. Onze stad moet hét vertrek- en aankomstpunt in Nederland worden voor reizen van en naar Europa. De Partij roept het stadsbestuur op het reizen per trein te promoten en te lobbyen bij het Rijk voor snellere treinen. 

GroenLinks-raadslid Jeroen Postma ziet veel voordelen van internationale treinreizen. ‘Voor reizen tot 1000 kilometer is de trein een comfortabele, snelle en duurzame optie. Laten we als stad inzetten op de trein in plaats van vliegverkeer en zo een voorbeeld voor heel Europa zijn.’

Vanaf Rotterdam Centraal zijn er al goede verbindingen naar Europese steden als Parijs en Londen. Binnen enkele uren kun je per spoor bij de Eiffeltoren of Big Ben zijn. Vaak is dat sneller dan met het vliegtuig. Als het aan GroenLinks ligt komen daar snel meer bestemmingen bij. Ook de nachttrein moet van GroenLinks terugkomen.

Terugblik op het congres van ...

GroenLinks GroenLinks Hoogeveen 20-02-2019 10:00

Terugblik op het congres van afgelopen zaterdag (door Catharina van Hien) Wij waren erbij! Vroeg uit de veren en vroeg aanwezig: in gezelschap van statenlid Henk Nijmeijer en kandidaat-statenlid Janno Rook en steunfractielid GL Hoogeveen André Braker kwam raadslid/ fractievoorzitter Catharina van Hien aan in de IJsselhallen in Zwolle! Na een bak koffie toog Catharina als campagneleider naar de campagne-bijeenkomst en Janno en André naar de bijeenkomst voor nieuwe leden. Het werd een mooie, inspirerende dag, waarin naast de formele handelingen als stemmen voor amendementen voor het Europees verkiezingsprogramma of het nieuw partijbestuur, ook prachtige, gloedvolle speeches waren te beluisteren. Bijvoorbeeld van ‘new kid on the block’ -de nieuwe Amsterdamse wethouder Touria Meliani of de a.i. bestuursvoorzitter Jeroen Postma of ‘old kid on the block’ Paul Rosenmoller. Fijn dat hij er weer bij is! En uitsmijter van de dag was natuurlijk de speech van Jesse Klaver. Eén ding hadden alle sprekers gemeen: elke speech was doordrenkt met hoop, optimisme en passie! Niemand verloor de realiteit uit het oog, maar iedereen had vooral oog voor de verandering die wij samen voor ogen hebben. Dat het niet altijd makkelijk was, maar wij wel blijven geloven en blijven strijden. Voor een nieuw begin. Voor een nieuwe meerderheid. En dat, dat geeft de burger moed!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.