Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

10 documenten

Gezond eten moet voor iedere Rotterdammer bereikbaar zijn | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 31-01-2020 00:00

GroenLinks wil dat gezond eten voor iedereen bereikbaar is. Dat is nu niet zo: het is op veel plekken in Rotterdam makkelijker om een hamburger dan een appel te kopen. Het stadsbestuur komt met een plan om het aanbod van gezond/ongezond eten in Rotterdam meer in balans te brengen. De gemeenteraad stemde in met een voorstel daarvoor van ons raadslid Jeroen Postma.

Het voorstel zorgt ervoor dat verkopers van gezond eten worden gestimuleerd en die van ongezond eten worden ontmoedigd. Dat is hard nodig: het aantal fastfoodketens is de afgelopen 15 jaar met 40% toegenomen. De plekken waar gezond eten te koop is, is juist met hetzelfde percentage afgenomen. Het is dus niet altijd eenvoudig om in Rotterdam een gezonde keuze te maken.

Jeroen Postma: "1 op de 5 Rotterdamse kinderen kampt met overgewicht, twee keer zoveel als het landelijk gemiddelde. Dat komt vaak door ongezond eten. Om een gezonde stad te zijn, moeten we het aantal fastfoodketens terugdringen. Want voorkomen is beter dan genezen."

Vergunningaanvraag deelfietsbedrijven | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 12-12-2019 00:00

Deelfietsbedrijven moeten per 2020 een vergunning aanvragen voordat zij in Rotterdam fietsen mogen plaatsen. Dat wordt vandaag besloten in de gemeenteraad. GroenLinks wethouder Bokhove (mobiliteit) wil hiermee de kwaliteit van de bedrijven verbeteren en overlast van verkeerd geplaatste fietsen voorkomen.

GroenLinks volgt de ontwikkeling van deelsystemen met interesse. Deze voertuigen kunnen namelijk ook autoritten vervangen. Tot nu toe kon de gemeente helemaal geen eisen stellen aan deze bedrijven. Dat wordt met dit vergunningstelsel wel mogelijk. Zo komt er een maximum aantal fietsen, moeten bedrijven goed bereikbaar zijn en zorgen dat de fietsen in goede staat zijn. Tevens kunnen alleen schone vormen van deelmobiliteit een vergunning krijgen.

Raadslid Jeroen Postma: “Mobiliteit in Rotterdam is continu in verandering.  We hebben de O-bikes zien komen en gaan, de Felyx-scooters zijn niet meer weg te denken en nu zijn er elektrische fietsen van Uber in de stad. Daar waren tot nu eigenlijk nauwelijks regels voor. Dat zorgde soms voor overlast of een slechte kwaliteit. Het is goed dat onze wethouder nu een vergunningsplicht heeft ingevoerd. Zo kan Rotterdam op het mobiliteitsvlak gecontroleerd blijven vergroenen én vernieuwen.” 

Pak vervoersarmoede aan: investeer in de fiets | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 17-10-2019 00:00

Een voorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving is om jezelf met de fiets, te voet, met het openbaar vervoer of met de auto te kunnen verplaatsen.

Fietsen is de gezondste en goedkoopste manier om in de stad van A naar B te komen. Een groot deel van de Rotterdammers heeft te maken met vervoersarmoede vanwege het gebrek aan fietsvaardigheden, een slechte gezondheid of een laag inkomen. 

Daarom dient GroenLinks-raadslid Jeroen Postma een plan in om met de fiets vervoersarmoede in Rotterdam aan te pakken. De fiets is een gezond, betaalbaar en effectief middel tegen vervoersarmoede, juist in de wijken waar nu nog te weinig Rotterdammers fietsen. 

Postma: “Om vervoersarmoede echt aan te pakken, moet de gemeente investeren in het hele ‘fietssysteem’. Dat betekent dat er meer fietsen nodig zijn voor Rotterdammers die dat niet kunnen betalen, maar ook fietslessen voor jong en oud, betere fietsenstallingen, voldoende betaalbare fietsenmakers en meer veilige fietsroutes.”

Terugkeer Autoloze Zondag | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Rotterdam 16-10-2019 00:00

Volgende week dienen GroenLinks en Christenunie in de Tweede Kamer gezamenlijk een voorstel in voor de terugkeer van een Autoloze Zondag. Reden van dit voorstel kwam onder andere tot stand dankzij de indrukwekkende beelden van de Autoloze Zondagen in Brussel, Parijs en Londen vorige maand.

Het idee van een Autoloze Zondag dient in eerste instantie als feest, maar het doel is vooral bewustwording creëren van het klimaatprobleem. De luchtkwaliteit is in grote delen van Nederland niet goed en het gebruik van de auto draagt hier grotendeels aan bij. Een Autoloze Zondag laat zien dat er alternatieven zijn voor de auto, zoals de trein, elektrische bussen en natuurlijk de fiets.

Volgende week woensdag doen kamerleden Suzanne Kröger (GL) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie) hun voorstel, tijdens het debat over de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om er voor te zorgen dat het voor gemeenten makkelijker wordt om een Autoloze Zondag te organiseren. Met als doel dat volgend jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde Autoloze Zondag.

Meer weten? Ons raadslid Jeroen Postma vertelt er op RTV Rijnmond meer over (zie video).

Ook Rotterdam The Hague Airport moet aan milieuwetten voldoen | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 02-10-2019 00:00

Afgelopen week werd bekend dat vijf Nederlandse vliegvelden, waaronder Rotterdam The Hague Airport, geen Natuurbeschermingsvergunning hebben. 

GroenLinks vindt dat zulke regels juist ook gelden voor grote vervuilers zoals een vliegveld. Daarom stelt ons raadslid Jeroen Postma vragen aan het stadsbestuur.

De stikstofuitstoot van het vliegverkeer brengt namelijk grote schade toe aan onze gezondheid en de natuur. Jeroen vraagt het stadsbestuur om hoeveel uitstoot het eigenlijk gaat en wat de effecten daarvan zijn. Ook wil hij dat het stadsbestuur zorgt dat Rotterdam The Hague Airport alsnog het vergunningstaject doorloopt. 

Jeroen: “Als samenleving maken we wetten om mens en natuur te beschermen. Als een vliegveld zich daar niet aan houdt dan moet daar snel op ingegrepen worden. We kunnen ons door de klimaatcrisis geen pappen en nathouden meer permitteren: Óf de uitstoot valt binnen de vergunning óf er moeten vluchten geschrapt worden.”

 

Stofoverlast in Hoek van Holland | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 19-09-2019 00:00

Inwoners van Hoek van Holland ervaren al jaren stofoverlast. Bij een Zuidwestenwind waait er stof van op de Maasvlakte opgeslagen erts en steenkolen de woonwijken in. In de tuin en in huis vinden de bewoners dan een zwarte laag met stof. GroenLinks heeft hierover vragen gesteld aan het stadsbestuur. 

Ook deze zomer ervaarde Hoek van Holland overlast, met als voorlopig hoogtepunt 10 augustus. Toen kreeg de DCMR (Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond) maar liefst 97 meldingen van roetoverlast binnen. De DCMR bleek verrast dat deze klachten al vele jaren speelden. Op het incident in augustus na komen er namelijk nauwelijks meldingen bij hen binnen. Inwoners gaan ervan uit dat het toch geen zin heeft, of zijn onbekend met de DCMR. Deze lage meldingsbereidheid maakt handhaving voor de DCMR lastiger.

Ons raadslid Jeroen Postma wil graag van het stadsbestuur weten om wat voor stoffen het precies gaat en welke invloed die hebben op de gezondheid van mensen en het milieu. Ook vraagt hij het stadsbestuur om te onderzoeken hoe de meldingsbereidheid verhoogd kan worden en of er mogelijk nog meer gebieden zijn waar wel overlast is, maar waar nauwelijks meldingen worden gedaan. 

Maak van Rotterdam treinhoofdstad van Europa | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-03-2019 00:00

GroenLinks wil dat Rotterdam de treinhoofdstad van Europa wordt. Onze stad moet hét vertrek- en aankomstpunt in Nederland worden voor reizen van en naar Europa. De Partij roept het stadsbestuur op het reizen per trein te promoten en te lobbyen bij het Rijk voor snellere treinen. 

GroenLinks-raadslid Jeroen Postma ziet veel voordelen van internationale treinreizen. ‘Voor reizen tot 1000 kilometer is de trein een comfortabele, snelle en duurzame optie. Laten we als stad inzetten op de trein in plaats van vliegverkeer en zo een voorbeeld voor heel Europa zijn.’

Vanaf Rotterdam Centraal zijn er al goede verbindingen naar Europese steden als Parijs en Londen. Binnen enkele uren kun je per spoor bij de Eiffeltoren of Big Ben zijn. Vaak is dat sneller dan met het vliegtuig. Als het aan GroenLinks ligt komen daar snel meer bestemmingen bij. Ook de nachttrein moet van GroenLinks terugkomen.

GroenLinks: pak gezondheidsachterstanden in Rotterdam aan | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 31-10-2018 00:00

Tijdens de bespreking van de begroting Volksgezondheid en Zorg roept GroenLinks-raadslid Jeroen Postma het Rotterdamse stadsbestuur op om de gezondheidsachterstanden in de stad aan te pakken.

Verschillen in levensverwachting tussen wijken lopen op tot 3,5 jaar en zelfs tot 15 jaar in goede gezondheid. GroenLinks vindt die verschillen in gezondheid onacceptabel.

Raadslid Jeroen Postma: “Gezondheidsachterstanden van grote groepen Rotterdammers zijn een vorm van ongelijkheid die we moeten bestrijden. Dit stadsbestuur kan echt het verschil maken door het tegengaan van vieze lucht, het investeren in preventie en het verbeteren van de toegang tot zorg. Dat is een zaak van de lange adem, maar we moeten nu aan de slag. Voor de gezondheid van alle Rotterdammers.” In reactie geeft het stadsbestuur aan in 2019 met een Rotterdams Preventieakkoord te komen om gezondheidsverschillen in de stad terug te dringen.

Pak de luchtvervuiling aan | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 11-09-2018 00:00

Rotterdam moet meer concrete maatregelen nemen om de CO2-uitstoot terug te brengen. Dat bepleitten GroenLinks-raadsleden Jeroen Postma en Stephan Leewis in schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) neemt Rotterdam een treurige derde plaats in van gemeenten met de meeste CO2-uitstoot. De grootste vervuilers van Rotterdam zijn de kolencentrales, de chemische industrie en raffinaderijen. De afgelopen 25 jaar is de CO2-uitstoot in onze stad gestegen met 50%. CO2-uitstoot zorgt voor opwarming van de aarde.

GroenLinks wil de lucht in de stad gezonder maken en de uitstoot van C02 beperken. ‘Het collegeakkoord Nieuwe energie voor Rotterdam bruist van ambitie. Nu is het aan de burgemeester en de wethouders om deze plannen zo snel mogelijk om te zetten in daden. Het is echt twee voor twaalf wat ons betreft, zeggen Postma en Leewis. ‘GroenLinks vindt het onacceptabel dat Rotterdam verantwoordelijk is voor zoveel uitstoot. Over 4 jaar hopen we bovenaan de lijstjes te staan van steden met de schoonste lucht van Nederland’, aldus de raadsleden.

Nieuwe fractie maakt vliegende start | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 29-03-2018 00:00

De nieuwe fractie gaat voortvarend te werk en stelt direct vragen aan het stadsbestuur. Astrid Kockelkoren over de plannen voor een kunstgrasveld bij het Kaappark en Jeroen Postma over de fietsveiligheid van Rit010.

‘Houd Kaappark op Katendrecht alsjeblieft groen!’, met deze noodkreet klopte een groep bewoners van de Kaap aan bij de fractie van GroenLinks. Het huidige groen van het Kaappark wordt binnenkort vervangen door een kunstgrasveld en dat is tegen het zere been van de bewoners. GroenLinks-raadslid Astrid Kockelkoren: ‘Op Katendrecht heb je steeds minder groene plekken en juist het Kaappark is het groene hart van Katendrecht. Dat moeten we behouden.’

Fietsen moet in Rotterdam worden gestimuleerd, niet ontmoedigd', vindt GroenLinks-raadslid Jeroen Postma. 'Rit010 is geen volwaardig alternatief voor de Noord-Zuid route via de Coolsingel. Het is minder veilig en ook moeten fietsers via deze route omfietsen.' De Coolsingel gaat binnenkort op de schop voor een grootscheepse herinrichting. De fractie wil dat tijdens de bouwwerkzaamheden rekening wordt gehouden met fietsers en voetgangers. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.