Deze week: fractievoorzitter en lijsttrekker Aleid Ringelberg en wethouder Jeroen Verheijen over het politieke debat dat donderdag 15 februari in de Hillegomse gemeenteraad gevoerd werd over de Duinpolderweg.
We gaan er niet over maar dat
wil niet zeggen dat we er geen mening over hebben. Al decennialang houdt de
discussie over de komst van de Duinpolderweg de politieke gemoederen in
Hillegom bezig. Er zijn verkiezingen op gewonnen en op verloren en dat voor een
provinciale weg waar de gemeente hooguit zijn invloed aan kan wenden om de
besluitvorming op provinciaal niveau te beïnvloeden. Nut en noodzaak van een
nieuwe weg tussen de N205 en de N208 zijn inmiddels door tal van rapporten aangetoond.
Wie dat nu nog ontkent zonder bewijs voor het tegendeel steekt zijn kop in het
zand. Afgelopen donderdag werd overduidelijk dat deze struisvogelpolitiek met
name door GroenLinks en Bloeiend Hillegom wordt bedreven in de hoop op de gunst
van de kiezer op 21 maart aanstaande. Die dan vervolgens met lege handen komt
te staan want de gemeente gaat niet over de tracékeuze van de weg; dat is de
provincie. Gelukkig zag de meerderheid van de raad wel in dat door het bundelen
van de krachten, door in een gezamenlijke zienswijze te pleiten voor de
Midden-variant, de kans op beïnvloeding het grootst is. Temeer omdat daarmee
alle gemeenten in Holland-Rijnland op 1 lijn zitten. Complimenten voor de
partijen die dit wel inzagen. In het bijzonder voor de BBH. Ze hadden er
zichtbaar moeite mee om hun voortschrijdend inzicht op dit dossier (zij waren
in 2014 immers nog fel tegenstander) naar buiten te brengen.
“Bestuursverantwoordelijkheid
dragen vraagt keuzes maken en dit zal hen ongetwijfeld kiezers kosten, maar de
VVD doet liever zaken met partijen die hun verantwoordelijkheid nemen dan met
partijen die daarvoor weglopen”, aldus fractievoorzitter Aleid Ringelberg.
De VVD pleit in haar
verkiezingsprogramma vóór de aanleg van een goede oost-westverbinding. Op de
juiste plek welteverstaan en alleen aanleggen als nut en noodzaak aangetoond
zijn. En dat is het geval voor het tracé N205-N208. Voorstanders van de weg
weten dan ook dat ze bij de VVD aan het goede adres zijn. De VVD is verder wars van kapitaalvernietiging: mocht er in de komende
twintig jaar nut en noodzaak zijn voor doortrekking van de weg van de N208 naar
de N206 leg, maak dat dan niet op voorhand onmogelijk. De Middenvariant biedt
deze mogelijkheid.
De VVD begrijpt overigens de zorgen van inwoners,
organisaties en ondernemers. Wethouder Jeroen Verheijen wijst erop dat nu
alleen het tracé aan de orde is en nog niet de exacte ligging en invulling
daarvan: “Met de Omgevingsvisie 2030 waarover de gemeenteraad aankomende
donderdag een besluit neemt, heeft de gemeente een goed middel in handen om de
randvoorwaarden mee te geven voor de inpassing: die zal een bijdrage moeten
leveren aan de kwaliteiten van het gebied. Op voorhand zeggen dat dit niet kan
als er nieuwe infrastructuur aangelegd wordt is onzin. Op tal van plaatsen in
Nederland is bewezen dat bijvoorbeeld de aanleg van een aquaduct goed
gecombineerd kan worden met een pakket maatregelen dat de natuurwaarden
versterkt en met respect voor de cultuurhistorie van het gebied.” Belangrijk in
het vervolgproces vindt hij dan ook is dat je samen met alle bij het gebied betrokken
stakeholders straks gaat werken aan een inrichtingsplan dat rekening houdt met
alle belangen. Ook Ringelberg benadrukt dat er nog veel water door de Ringvaart
zal stromen voordat definitief bekend is hoe de nieuwe weg er uitziet en wijst
daarbij op de belangen van langs de Oosteinderlaan gevestigde bewoners en
ondernemers. Zij worden betrokken en
hebben recht op duidelijkheid zodat ze weten waar ze aan toe zijn.