Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

8 documenten

Ramkoers boeren begrijpelijk!

CDA CDA Zaanstad 19-12-2019 06:22

In ons drukke, gereguleerde en natuurlijk ook mooie landje lopen de spanningen op. We zijn het polderen voorbij. De kunst van compromissen sluiten is ingehaald door strijd voor eigen gelijk. Sociaal-maatschappelijk en bestuurlijk is een nieuwe mores van tegenstellingen ontstaan, gecultiveerd door politiek Nederland. Een lange termijn visie is saai, dagkoersen beheersen onze acties. Grote problemen als de stikstofdepositie in relatie tot de natuur en (land)bouw wordt bestuurd via de rechtbank en middels spoedwetgeving gerepareerd. De waan van de dag regeert. Waarom? Haagse complimenten over de innovatiekracht en efficiency van de Nederlandse land- en tuinbouwsector worden gelardeerd met ongenuanceerde halveringsambities en stellingen dat de sector toch echt moet veranderen. Timmermans: “Boeren houden vast aan een verouderd systeem”. Hoezo splinter en balk? Als er één instituut is dat vasthoudt aan een verouderd systeem dan is het Europa wel! En als er iets is dat boeren vasthoudt zijn het de landbouwsubsidies uit Europa wel. Nederlandse boeren zijn adaptief! Overlevers zijn het, weten zich al eeuwenlang aan te passen aan de omstandigheden. Uiteraard aan de weersomstandigheden, maar ook de eindeloze regeldrang van hogere en lagere overheden. Innovatief en ondernemend als ze zijn weten ze te overleven in een economisch bestel dat hen uitmelkt, gericht op winstmaximalisatie. En nu hebben de boeren zich ook aangepast aan de mores van ‘je gelijk halen’. Niet blij mee, maar snap het wel, ook dat de jonge generatie boeren dat nog een tandje fanatieker doet. Waarheen? Er treden in sociaal-economisch opzicht een aantal interessante verschuivingen op. Bijvoorbeeld ‘delen in plaats van bezit’ en ‘van winstmaximalisatie naar het creëren van maatschappelijke meerwaarde’. Deze mindshift leidt tot een nieuwe mores, één van sociale - en milieutechnische duurzaamheid en één van nieuwe (economische) kansen. Zo ook voor de land- en tuinbouw. ‘Delen en maatschappelijke meerwaarde creëren’ in onze land- en tuinbouwsector zijn te koppelen aan gelijkwaardigheid in de keten productie tot consumptie, innovatie en verduurzaming. Maak sterk sterker! We pompen, door noodzaak gedreven miljarden in de productie van (nieuwe) duurzame energie. Vreemde oplossingen als biomassacentrales worden uit armoede omarmd. Dit gevoel van urgentie geldt ook voor het groeiende wereldvoedselprobleem, inclusief de verspilling. Rond dit thema spelen wereldwijd land- en tuinbouwsectoren een cruciale rol. Met behulp van boeren die willen, kunnen en mogen innoveren en verduurzamen. En laat dat nou net de sterke kant zijn van onze boeren. ’Maak sterk sterker’, met Nederland als gidsland. Hoe lang geleden waren we dat ook al weer? Neerlands hoop! Den Haag, verbind de overheid, de wetenschap en spelers in de voedselketen. Samen investeren in grootschalige innovatie en verduurzaming en een eerlijke keten van producent tot consument, gericht op maatschappelijke meerwaarde. Revitaliseer daarbij ons polderlandschap, waarbinnen meerderheden bereid zijn constructieve compromissen te sluiten. Bewijs dat de vicieuze cirkel van het strijden om dagkoersen niet Neerlands hoop is. Zaanstad, 18 december 2019, Marc Wit, fractievz. CDA

Algemene beschouwing begroting 2020-2023

CDA CDA Zaanstad 31-10-2019 18:04

Molens op de wind zetten Voorzitter, de molen op de wind zetten. Een passende titel voor de bestuurlijke uitdaging waarvoor Zaanstad stond en staat. Passend omdat Zaankanters zich al een eeuwenlang aanpassen aan de omstandigheden, en met succes. Ook nu weer hebben we van de nood een deugd gemaakt. De vijf overgebleven wethouders hebben de stad bestuurbaar gehouden en vrijwel alle fracties hebben zich op transparante en constructieve wijze ingezet om tot een nieuw bestuurlijk akkoord te komen. Daarbij is de toevoeging van Democratisch Zaanstad aangaande democratische kwaliteit noemenswaardig. Voorzitter de bestuurscrisis van het afgelopen half jaar heeft ons binnen de CDA fractie ook de balans doen opmaken. Hoever zijn we gevorderd? Belangrijke conclusie is dat het tijd is voor concrete successen. Wij noemen de volgende: 1. Het terugdringen van de wachtlijsten voor Zaanse woningzoekenden Al vele jaren is de wachttijd starters onacceptabel lang. Onorthodoxe maatregelen nemen galmt nog na vanuit de verkiezingstijd. Maar ondanks een gedreven wethouder bouwen en wonen schiet het niet erg op. De woningbouwproductie ligt al jaren achter op de vraag. Terwijl er vraag is voor 1.500 nieuwe woningen per jaar, komen we nog niet eens op de helft. Qua omkleuring van kantoorruimte naar woningen, bungelen we in Noord-Holland onderaan het lijstje. Het neerzetten van tijdelijke woningen komt niet of nauwelijks van de grond. We zijn we kopschuw om alle nieuwe sociale huurwoningen toe te wijzen aan Zaanse wachtenden. De Zaanse woningzoekenden mogen meer van ons verwachten. Ik hoef niet de boeken in als het braafste raadslid van de Metropool Regio Amsterdam Maar leden van het College, en ik zeg bewust College en niet wethouder, welke onorthodoxe maatregelen heeft u aan het einde van de periode genomen om de wachtlijsten voor Zaanse woningzoekenden terug te dringen? 2. Het helpen van de kinderen in de wijken Poelenburg en Peldersveld door goed onderwijs De jeugd is de toekomst! Dat geldt zeker voor de allerkleinsten van de wijken Poelenburg en Peldersveld. Nog steeds stromen kindjes de basisscholen in met een bijna niet te overbruggen taalachterstand. Cito scores liggen ver onder het gemiddelde. Zaanstad investeert daarom veel geld in deze wijken, maar dat is niet genoeg zolang ouders thuis niet of nauwelijks Nederlands spreken. In het belang van de kinderen dient het CDA een amendement dat vraagt om de onderwijsachterstand sneller in te halen. Goed onderwijs biedt kinderen kansen houdt ze uit het omvangrijke criminele circuit. 3. Het duidelijk maken waar onze fatsoensgrenzen liggen Dat geldt voor figuren die kinderen geestelijk vergiftigen met ondemocratische en intolerante denkbeelden. Maar ook voor mensen die zich ten koste van anderen verrijken. Bijvoorbeeld door middel van bijstandsfraude, huurfraude, economische fraude (bijv. malafide glazenwasbedrijven). Overtreders, criminelen, voelen zich onaantastbaar. Goede bedoeling uit het pact zijn niet aan hen vaak besteed. Onlangs bleek dat van de 350 personen die uitstroomden uit een uitkering er 55 via handhaving gebeurde. Ruim 15% fraudeert en dat kost Zaanstad in dit geval bijna €1 milojen per jaar. Belastinggeld dat hoort te gaan naar mensen die het echt nodig hebben. Of het beschermen van Zaankanters tegen voortdurende overlast. Nog zo’n onderwerp om succes te boeken: Wist u dat er burgers zijn die iedere ochtend de troep opruimen van figuren die zich onaantastbaar voelen. Als raadslid schaam ik mij er voor dat wij als overheid niet in staat zijn om hen te beschermen tegen deze overlast. Wij overwegen een motie om het instrument preventief fouilleren uit te breiden met flitsacties, gericht op het kwetsbaar maken van hen die respectloos omgaan met onze waarden en normen. 4. Het werken aan een samenleving waarin iedereen wordt gezien en meetelt Belangrijk daarvoor zijn de buurthuizen, het sociale hart van wijken. Hier, of vanuit hier worden problemen als eenzaamheid en overbelasting van mantelzorgers aangepakt. Hier kunnen mensen zich op vrijwillige basis inzetten voor hun medemens. Sociale Wijkteams huizen wat ons betreft daarom altijd in een buurthuis. Dat versterkt de vindbaarheid en kracht van beiden. En vrijwilligers in buurthuizen verdienen voor administratieve randzaken steun van de gemeente. 5. Burgers en ondernemers hebben dit gemeentebestuur nodig om de infrastructurele knelpunten aan te pakken. Specifiek in Zaanstad Noord Nu de woonwijken Kreekrijk en binnenkort Profily/Slibkuil worden gerealiseerd wordt de druk op Krommenie, Assendelft en de N203 nog hoger, terwijl daar al jarenlang milieu- en fatsoensnormen worden overschreden. Wij horen al geruchten dat inwoners van Zaanstad Noord trekkers willen gaan aanschaffen om net zolang op de N203 te gaan protesteren totdat de handtekening staat onder de verbinding A8-A9. Voorzitter wij hebben vertrouwen in de dadendrang van dit stadsbestuur. Nu nog de molen aan de wind zetten. Zaandam, 27 oktober 2019 Marc Wit -Fractievoorzitter CDA

Raadsleden Zaanstad bang dat VVD ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid VVD CDA Partij voor de Vrijheid Wormerland 20-06-2019 22:12

Raadsleden Zaanstad bang dat VVD afbrokkelt De gemeenteraad van Zaanstad zit in zijn maag met de VVD. Het heeft er alle schijn van dat twee raadsleden uit de fractie stappen en dat Zaanstad daarmee door een minderheidscoalitie geregeerd wordt. De VVD houdt de lippen stijf op elkaar. Interim- fractieleider van de VVD Stephanie Onclin zei naderhand dat de twee collega’s ziek zijn. Twee weken geleden liep de relatie tussen de VVD en fractievoorzitter Marianne de Boer spaak. Nu zien de raadsleden dat ook Simone van Otterloo ontbreekt. Harrie van der Laan (POV) wilde donderdagavond van de VVD weten of dat gevolgen heeft voor de coalitie. Hij wil geen herhaling van het wethouderschap van Lenie Vissers-Koopman, waarvan aan het eind van de rit bleek dat zij al een jaar niet meer bij haar partij hoorde. Ook Paul Laport wil dat de VVD snel meldt wat er gaande is en hoe de verhoudingen nu liggen. Maar de VVD bleef stil. ,,Ik dacht dat het om de A8-A9 ging?’’, zei fractielid Tjeerd Rienstra. Dat was ook zo. Van der Laan greep juist dat onderwerp aan omdat de VVD daarover van mening verschilt met burgemeester en wethouders. Die willen inspelen op de vertraging die zij zien en een geplande investering uitstellen. De VVD wil juist snelheid en als dat niet lukt met een rijksweg, dan moet Zaanstad zelf iets doen. De VVD noch de A8-A9 was het onderwerp dat de toonhoogte en het stemvolume deed stijgen. Dat was de vervroegde taalles voor peuters in Poelenburg. De PVV wil daar geen geld meer in steken totdat bekend is waarom ouders hun kinderen daar niet meteen na hun tweede verjaardag heen sturen. Dat scheelt anderhalf miljoen per jaar, dat is goed voor de krappe kas, redeneert Peter van Haasen. Hij staat daarin wel alleen want andere partijen vinden stoppen precies het verkeerde signaal. Zaanstad moet volhouden en geduld hebben. Marc Wit (CDA) hield Van Haasen zijn eigen voorstel voor rookvrije schoolpleinen voor. ,,Denkt u dat iedereen zich daar morgen aan houdt? Ook dat gaat tijd kosten.’’

Raadsleden Zaanstad bang dat VVD ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid VVD CDA Partij voor de Vrijheid Zaanstad 20-06-2019 22:12

Raadsleden Zaanstad bang dat VVD afbrokkelt De gemeenteraad van Zaanstad zit in zijn maag met de VVD. Het heeft er alle schijn van dat twee raadsleden uit de fractie stappen en dat Zaanstad daarmee door een minderheidscoalitie geregeerd wordt. De VVD houdt de lippen stijf op elkaar. Interim- fractieleider van de VVD Stephanie Onclin zei naderhand dat de twee collega’s ziek zijn. Twee weken geleden liep de relatie tussen de VVD en fractievoorzitter Marianne de Boer spaak. Nu zien de raadsleden dat ook Simone van Otterloo ontbreekt. Harrie van der Laan (POV) wilde donderdagavond van de VVD weten of dat gevolgen heeft voor de coalitie. Hij wil geen herhaling van het wethouderschap van Lenie Vissers-Koopman, waarvan aan het eind van de rit bleek dat zij al een jaar niet meer bij haar partij hoorde. Ook Paul Laport wil dat de VVD snel meldt wat er gaande is en hoe de verhoudingen nu liggen. Maar de VVD bleef stil. ,,Ik dacht dat het om de A8-A9 ging?’’, zei fractielid Tjeerd Rienstra. Dat was ook zo. Van der Laan greep juist dat onderwerp aan omdat de VVD daarover van mening verschilt met burgemeester en wethouders. Die willen inspelen op de vertraging die zij zien en een geplande investering uitstellen. De VVD wil juist snelheid en als dat niet lukt met een rijksweg, dan moet Zaanstad zelf iets doen. De VVD noch de A8-A9 was het onderwerp dat de toonhoogte en het stemvolume deed stijgen. Dat was de vervroegde taalles voor peuters in Poelenburg. De PVV wil daar geen geld meer in steken totdat bekend is waarom ouders hun kinderen daar niet meteen na hun tweede verjaardag heen sturen. Dat scheelt anderhalf miljoen per jaar, dat is goed voor de krappe kas, redeneert Peter van Haasen. Hij staat daarin wel alleen want andere partijen vinden stoppen precies het verkeerde signaal. Zaanstad moet volhouden en geduld hebben. Marc Wit (CDA) hield Van Haasen zijn eigen voorstel voor rookvrije schoolpleinen voor. ,,Denkt u dat iedereen zich daar morgen aan houdt? Ook dat gaat tijd kosten.’’

CDA wil regie Zaanse Schans terug

CDA CDA Zaanstad 26-02-2019 06:52

Vandaag (26 februari) aandacht voor de opinie van CDA Znstd over de Zaanse Schans. Lees hier de tekst. Het bestuur van Stichting de Zaanse Schans heeft samen met burgemeester en wethouders te veel macht over de ontwikkeling van de museale woonwijk. Dat vindt het CDA in Zaanstad. De partij vraagt zich af hoe het gekomen is dat de gemeenteraad in december 2017 gekozen heeft voor het verder ontwikkelen van een richting die de instemming had van alle betrokkenen en dat nu de stuurgroep met een ander plan is gekomen waar bewoners en ondernemers het niet mee eens zijn. CDA-raadslid Marc Wit wil weten wie de stuurgroep het mandaat heeft gegeven om dat te doen. Wit vindt dat de stuurgroep, bestaande uit stichtingsbestuurders en wethouders, een allesbepalende positie heeft ingenomen. Ook wil hij weten waarom de richting die de gemeenteraad heeft gekozen niet zoals afgesproken is uitgewerkt tot een goed voorstel. In plaats daarvan krijgt de raad opnieuw een onvoldragen plan voorgelegd, waartegen bovendien veel weerstand is. Ook wil Wit inzicht in wat er nu bereikt is. Zo wordt er gesproken over parkeergelegenheid op het terrein van het Sint Michael College en voetbalvereniging Zaandijk. Maar nergens uit blijkt dat de school of de voetbalclub iets heeft toegezegd en zelfs niet wie verantwoordelijk is voor het contact met die twee. Het CDA wil ook duidelijkheid over toegankelijkheid van de Zaanse Schans. Er is herhaaldelijk gezegd dat er ’geen hek om de Zaanse Schans’ komt. Wit is er altijd vanuit gegaan dat die zegswijze niet letterlijk genomen moet worden en dat bedoeld wordt dat de Zaanse Schans openbaar gebied blijft. Maar door een uitlating van wethouder Sanna Munnikendam is hij gaan twijfelen. Zij zei dat er ’op geen enkele manier een hek komt’. Wit wil daarom nu precies weten wat zij verstaat onder een hek en welke beperkingen dat inhoudt voor het heffen van entree. Het CDA is namelijk voorstander van het invoeren van entreegeld voor bezoekers. Wit: ,,Elke toeristische attractie vraagt om entree. Waarom zouden wij dat niet doen. Nu verdwijnt dat geld in de zak van anderen. Ik vind een bijdrage van de toeristen in het onderhoud helemaal niet verkeerd.’’

De tocht der halve waarheid

CDA CDA Zaanstad 17-09-2018 05:28

Op 13 oktober wordt een wandeltocht tegen de aanleg van de verbinding A8-A9 georganiseerd. Als je alleen kijkt naar het landschap ter plaatse en bedenkt dat daar een weg doorheen komt, dan kun je niet anders dan tegen zijn. Hier moeten appels en peren hangen en geen auto’s rijden. Die gedachtegang kan ik volgen, maar het is de halve waarheid. Organiseer namelijk tijdens spitsuren een wandeltocht langs de N203 bij Krommenie- Assendelft en ga een uurtje staan op een van de 7 schoolpleinen langs dit traject, dan besef je hoe ongezond, onveilig en ongemakkelijk het leefmilieu daar ter plaatse is. Hier hangen geen appels en peren, ze kijken wel uit. Bedenk dat tienduizenden mensen, waaronder veel (school)kinderen, hier dagelijks hinder van ondervinden en gezondheidsrisico’s lopen. Dat is de hele waarheid. En dan nog een waarheid over het milieu. Wat is beter voor het Zaanse milieu? Een weg met twee haakse bochten en acht stoplichten, of één zonder dat alles, die ook nog eens korter is?! De verbinding A8-A9 wordt zo aantrekkelijk dat deze dagelijks veel extra auto’s zal aantrekken. Dat zijn de auto’s die dan niet meer omrijden naar Amsterdam over de A9, of sluipen over de Communicatieweg. En ja, er moet ook passende aandacht zijn voor de wijk Broekpolder en het gebied rond de A8-Coenbrugtracé-Oostzaan. Kortom, ik wens alle deelnemers op 13 oktober een fijne wandeling en vraag hen alleen om af en toe naar het Noorden te kijken en dan te bedenken dat we het één moeten doen (A8-A9) en het ander niet moeten laten (goede landschappelijke inpassing). Velen zullen u dankbaar zijn. Marc Wit CDA Zaanstad

Snel de schop in de grond voor A8-A9

CDA CDA Zaanstad 21-03-2018 08:47

De provincie Noord-Holland gaat over de verbinding A8-A9; of toch niet? Formeel wel, maar het bestuur van de provincie heeft eind 2017 het lot van 10 duizenden Zaankanters en forensen in handen gegeven van het ministerie van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)! Waarom? Omdat een Spaanse adviseur van Unesco heeft bepaald dat de Stelling van Amsterdam niet doorkruist mag worden. Maar dat is toch al meer dan 20 keer gebeurd. Dit is niet meer uit te leggen. Na 60 jaar nadenken over de A8-A9 zijn veel mensen het gebrek aan daadkracht van de provinciale- en gemeentelijke politiek beu. In gesprek met Platform Krommenie Maurits von Martels (woordvoerder Infrastructuur CDA 2e kamer), Hermen de Graaf (CDA Noord-Holland) en vertegenwoordigers van CDA Zaanstad gingen afgelopen maandag in gesprek met vertegenwoordigers van het Platform Krommenie (A8-A9). Hoelang moet het nog duren voordat er een einde komt aan het massale gebruik van deze ongezonde, verstopte en onveilige wegen door Zaanstad Noord (N203 en N246)? Het kan toch niet zo zijn dat het belang van 10duizenden inwoners van Zaanstad Noord en van 10duizenden forensen ondergeschikt is aan de Unesco status? De stelling van Amsterdam is en blijft interessant genoeg. Lobby nodig in Den Haag Daarom de stelling: “Als de besluitvorming in de provincie Noordholland op slot zit, moet het Rijk de provincie aansporen om de A8-A9 zo spoedig mogelijk aan te leggen. Maurits reageert bevestigend op deze stelling. Dit past ook binnen de ambitie van de huidige regering, daarvoor is meer dan €2 miljard gereserveerd. Dus als de provincie een duwtje in de rug nodig heeft, geven wij die graag. Ook aanpakken van overlast A8 Daarnaast heeft het CDA Zaanstad de zaak van de Coentunnelweg voorgelegd aan Maurits von Martels. Zo’n werkbezoek helpt Zaanstad, want hij is het met ons eens dat de situatie op de Coentunnelweg niet los gezien kan worden van de verbinding A8-A9. Geluidsoverlast, uitstoot gevaarlijke stoffen, slechte doorstroming en onveiligheid spelen in beide gevallen een rol. Maar ja, de A8-A9 en de Coentunnelweg staan beide nog niet op het meerjarenprogramma Infrastructuur van het Rijk (MIRT). Daar gaan CDA Zaanstad, CDA Noord-Holland en CDA Den Haag, hopelijk met andere voorstanders, verandering in aanbrengen. De schop moet in de grond! Marc Wit, Fractievoorzitter CDA Zaanstad

Situatie op Duin en Rooiseweg moet snel veiliger, aldus CDA-fractie

CDA CDA Meierijstad 10-06-2017 09:40

CDA Meierijstad ontving signalen van burgers over de onveilige verkeerssituatie, met name op drukke koopdagen, in de omgeving van campingzaak De Wit en warenhuis Van Cranenbroek in Schijndel. Daarmee ging zij naar het college en stelde kritische vragen. En voegde daarbij het dringende verzoek om een snelle aanpak. Begin juni '17 antwoordde het college van Meierijstad in de persoon van wethouder Van Rooijen het volgende: CDA Meierijstad: bent u bekend met de problematiek? Van Rooijen: ja, we zijn bekend met de problematiek. CDA Meierijstad: wanneer komt er een onderzoek om de situaties/oplossingen in kaart te brengen? Van Rooijen: er is onderzoek geweest. De situaties: Van Cranenbroek heeft een parkeerterrein waarop eenrichtingsverkeer geldt. Het terrein is met een inrit en een aparte uitrit ontsloten aan de Duinweg. De inrit ligt relatief dicht bij de rotonde. De uitrit ligt iets verder van de rotonde af. Meteen op het terrein moet het verkeer een richting kiezen. Die keuze leidt tot twijfel bij de automobilist, waardoor de doorstroming van het verkeer kan stagneren. Deze situatie kan uitstraling hebben op de afwikkeling van het verkeer op de Structuurweg, met name als het druk is, bijvoorbeeld op zaterdagen, en dan vooral in het voorjaar. We hebben legio oplossingen die we met Van Cranenbroek in het eerstvolgend bestuurlijk overleg willen bespreken. U kunt dan denken aan de inzet van een verkeersregelaar bij de ingang van het parkeerterrein, het wegnemen van de keuzemogelijkheid, ontsluiting van het terrein via de Huygensweg, etc. In de Duinweg zijn over de periode 2014/2016 4 ongevallen geregistreerd. De beschikbare gegevens bieden nog niet de mogelijkheid de ongevallen te analyseren. De daarvoor noodzakelijke aanvullende gegevens komen later. De Wit De Rooiseweg ter hoogte van De Wit is in beheer bij de provincie. Naar aanleiding van diverse verzoeken heeft de provincie, enkele jaren terug, de noodzaak van een zogenaamde linksafstrook nader onderzocht. Dat onderzoek wees uit dat een linksafstrook niet noodzakelijk was. Destijds is wel een voorziening aangelegd voor doorgaand verkeer richting Sint-Oedenrode, en is de routering van het verkeer op het parkeerterrein bij De Wit gewijzigd. In de periode 2014/2016 zijn in het wegvak ter hoogte van De Wit 4 geregistreerde ongevallen gebeurd. Ook hier geldt dat de beschikbare gegevens nog niet de mogelijkheid bieden om de ongevallen te analyseren. Als de analyse daar te zijner tijd aanleiding toe geeft, zullen we opnieuw met de provincie in gesprek gaan. Zaaknummer 194827763 Pagina 3 van 3 datum 29 mei 2017 CDA: wat gaat u op korte termijn doen om de overlast aan te pakken en de verkeersveiligheid te verbeteren? Van Rooijen: zoals hierboven omschreven zullen we met beide partijen legio oplossingsmogelijkheden bespreken om te komen tot een door alle partijen gedragen oplossing. CONCLUSIE: CDA Meierijstad heeft hiermee geen antwoord op de vraag wat de aanpak voor de overlast (en dus de onveiligheid!) op korte termijn is. Fractielid Jankees Schwiebbe overweegt nieuwe stappen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.