Nieuws van politieke partijen in Nijmegen inzichtelijk

20 documenten

Overlast Bottendaal snel aanpakken

SP SP Nijmegen 10-09-2020 19:56

De gemeente moet snel optreden tegen de nachtelijke overlast op straat in Bottendaal. SP-gemeenteraadslid Yurre Wieken stelt vragen aan het college nadat de raad benaderd werd door verontruste buurtbewoners.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/09/overlast-bottendaal-snel-aanpakkenWieken: ‘Een groep buurtbewoners heeft de gemeenteraad benaderd per e-mail en schetst een onthutsend beeld. Geschreeuw op straat, drugsgebruik en handel in drugs zijn schering en inslag in de nacht. Een hardnekkig probleem in onze stad, dat besef ik me maar al te goed. Dat lossen we ook niet zomaar even op. Maar de gemeente moet in ieder geval kunnen garanderen dat buurtbewoners niet lange tijd gebukt gaan onder dit soort overlast. Dus politie en toezichthouders moeten overlast aanpakken. En we moeten met de buurt in gesprek over structurele oplossingen, zoals ook in het Vlaams Kwartier is gebeurd. Ik verwacht dan ook van het college dat dit snel opgepakt wordt.’

Zie ook: Openbare orde

Vacature: fractiemedewerker (m/v)

SP SP Nijmegen 20-07-2020 16:16

De Nijmeegse SP-fractie is per 1 september 2020 op zoek naar een nieuwe medewerker om de fractie te ondersteunen.

Wat ga je doen?

Als fractiemedewerker ben je nauw betrokken bij het wel en wee van de Nijmeegse SP-fractie. Je functioneert als spil van de organisatie en let onder andere op de planning, verslaglegging en inkomende post. Tevens draag je zorg draagt voor de communicatie van de fractie via persberichten en social media (Facebook/Twitter/Instagram). Een vlotte pen en gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen zijn hierbij een pre.

Wat bieden wij? Een parttime baan in het hart van de lokale democratie Een contract voor zes maanden met zicht op een vaste aanstelling bij goed functioneren. Salariëring overeenkomstig het loongebouw van de SP Functieprofiel

Als medewerker weet je wat er speelt en kan de fractie op je bouwen voor ondersteuning. Je bent in staat om snel en flexibel te werken, en daarbij goede kwaliteit te leveren. Je weet van aanpakken en klaart de klus. Uiteraard ben je een echte SP’er en derhalve ook goed betrokken bij het werk van de afdeling, bijvoorbeeld door deelname aan lokale ledenbijeenkomsten en regioconferenties.

Taken en verantwoordelijkheden: Persberichten schrijven en verzenden Beheer Facebook, Twitter en Instagram SP Nijmegen Beheer fractiemail Opmaak moties en schriftelijke vragen Verslaglegging fractievergaderingen Afhandelen informatieverzoeken fractie Communicatie met andere onderdelen van de partijorganisatie en de raadsgriffie Deelname aan heidagen van de fractie Competenties

Accuraat, leergierig, maatschappelijk betrokken, stressbestendig, creatief.

Dienstverband

Het betreft een functie voor 10 uur per week. De werktijden zijn variabel, met woensdagavond als vaste avond en enkele avonden op de maandag of dinsdag. Vanwege het dynamische karakter van de lokale politiek is het niet vreemd om op andere tijden aan het werk te zijn.

Plaats in de organisatie

De fractiemedewerker legt verantwoording af aan de fractievoorzitter.

Opleiding

Minimaal mbo-niveau. Ervaring binnen de SP is een aanbeveling.

Solliciteren

Wil je solliciteren? Stuur dan je motivatie en relevante werkervaring naar nijmegen@sp.nl. De sollicitatiedeadline is op 17 augustus 23:59. Gesprekken vinden plaats op woensdag 26 augustus tussen 19:30 en 22:00, op onSPand (Molenweg 95).

Voor vragen, neem contact op met Yurre Wieken (06-20560424).

Bewoners Prins Mauritssingel verdienen duidelijkheid

SP SP Nijmegen 07-06-2020 21:15

De actievoerende bewoners van de Prins Mauritssingel verdienen het om serieus te worden genomen. Daarom dient de SP woensdagavond een voorstel in om de feiten wat betreft de geluidsoverlast en fijnstofuitstoot van de drukke weg op tafel te krijgen.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/06/bewoners-prins-mauritssingel-verdienen-duidelijkheidYurre Wieken, fractievolger van de SP: “Sinds vorig jaar voeren de buurtbewoners samen met de wijkraad van Lent actie voor maatregelen tegen de verkeersoverlast van de Prins Mauritssingel. Mensen kunnen ’s zomers geen ramen open zetten vanwege de toegenomen herrie. Dit leidt bij sommige bewoners zelfs tot lichamelijke klachten als stress en hoofdpijn. Ook het fijnstof neemt toe door het vele verkeer. Het roet slaat gewoon neer op de vensterbanken, dat ademen ze dus ook in. Van de gemeente krijgen ze steeds terug dat er geen normen worden overschreden. Maar dat komt omdat de modellen die de gemeente gebruikt om dit te controleren uitgaan van de officiële maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. In de praktijk wordt er gemiddeld 65 kilometer per uur gereden. Je kunt niet als gemeente blijven wapperen met normen wanneer mensen duidelijk overlast ervaren.”

De SP wil daarom dat de feiten op tafel komen. Wieken: “Het beste is om gewoon metingen te doen. Dan weet je precies wat de daadwerkelijke uitstoot en geluidsbelasting is, en kun je de resultaten toetsen aan de norm. Dat kan alleen voorlopig niet, omdat het door de coronamaatregelen een stuk rustiger is op de weg. Om een goed beeld te krijgen, moeten we daarmee wachten tot het verkeer weer normaal is. Wat nu al wel kan, is gewoon het rekenmodel gebruiken waarmee gekeken wordt of de normen overschreden worden. Alleen moet er in de berekening dan niet worden uitgegaan van een verkeerssnelheid van 50 kilometer per uur, maar van 65 km per uur. Want dat wordt er écht gereden – dat weten we al, want daar zijn wel metingen naar gedaan. Wanneer we weten hoe het echt zit met de uitstoot en geluidsoverlast, kunnen er passende maatregelen getroffen worden. De buurt heeft al een hoop goede voorstellen gedaan, daar kan de gemeente dan mee aan de slag.”

Echte metingen geluid en uitstoot Prins Mauritssingel

SP SP Nijmegen 18-05-2020 21:10

De gemeente moetmetingen gaan doen bij de Prins Mauritssingel om een beter beeld te krijgen van de uitstoot en het geluidsniveau van de weg. Dat bepleit de SP, die de actievoerende buurtbewoners steunt in hun pleidooi voor maatregelen tegen de verkeersoverlast.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/05/echte-metingen-geluid-en-uitstoot-prins-mauritssingelSinds eind 2019 voeren bewoners van de Prins Mauritssingel actie tegen verkeersoverlast. Zij klagen over geluidshinder en roetaanslag op hun huizen. Zij pleiten voor maatregelen van de gemeente en de politie. Volgens de gemeente worden er echter geen normen overschreden, waardoor zij weinig ziet in veel extra maatregelen. Yurre Wieken, fractievolger van de SP, vindt dit te gemakkelijk. “Het klopt dat er op papier geen normen overschreden worden. De gemeente baseert zich op rekenmodellen die uitgaan van de gemiddelde uitstoot en het geluid van een 50-kilometerweg, wat de Prins Mauritssingel officieel is. In de praktijk wordt er, zo blijkt uit onderzoek, echter gemiddeld 60-65 kilometer per uur gereden. Wij denken dat er een groot gat zit tussen berekende geluidsoverlast en werkelijke overlast. Dat moet gevolgen hebben voor de maatregelen die worden genomen. Je kunt bewoners niet dagelijks opzadelen met veel hogere geluidsoverlast en uitstoot dan de normen die we daarvoor stellen, en je dan beroepen op rekenmodellen en doen of alles binnen de normen valt.” Een op de drie inwoners van Nijmegen Noord geeft aan last van geluidshinder te hebben.

Daarom wil de SP dat er alsnog metingen komen. Die zijn eerder ook beloofd aan de buurt, maar nog niet uitgevoerd. Wieken: “Wanneer we de feiten kennen, kunnen we passende maatregelen nemen. De buurt heeft er al talloze aangedragen, dus daar kan de gemeente dan meteen mee aan de slag. Bewoners moeten erop kunnen vertrouwen dat de overheid de algemeen vastgestelde geluids- en gezondheidsnormen serieus neemt. ”

Door de coronamaatregelen is het nu een stuk rustiger op de Mauritssingel.  Om een goed beeld te krijgen moeten de metingen dus plaatsvinden ná de crisis, wanneer de verkeerssituatie weer normaal is.

Gevaarlijk vuurwerk aanpakken, maar wel op de juiste plek

SP SP Nijmegen 07-03-2020 08:30

Wat de SP betreft komt er een verbod op gevaarlijk vuurwerk, maar moet dit verbod landelijk geregeld worden. Lokale verboden zoals op 4 maart besloten door de Nijmeegse gemeenteraad creëren een lappendeken van regelgeving die slecht handhaafbaar is, aldus fractievolger Yurre Wieken.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/03/gevaarlijk-vuurwerk-aanpakken-maar-wel-op-de-juiste-plekNa een jaarlijks terugkerende vuurwerkdiscussie heeft de landelijke overheid in januari een gedeeltelijk afsteekverbod aangekondigd voor de komende jaarwisseling. Zwaar vuurwerk (F3-categorie) en knalvuurwerk (deel F2-categorie) wordt verboden. Klein vuurwerk (F1, bijvoorbeeld sterretjes en knalerwten), wat ook nu al buiten de jaarwisseling mag worden afgestoken, blijft legaal. De SP steunt dit verbod, al is het volgens Wieken niet de hele oplossing. “Dat gevaarlijk knalvuurwerk nu verboden wordt, is in ieder geval een goede stap. We zijn het de hulpverleners verplicht die zich iedere jaar weer met gevaar voor eigen leven inzetten voor een veilig Oud en Nieuw. Niet voor niets pleitten zij al jarenlang voor een verbod. Maar er moet tevens flink worden geïnvesteerd in preventie en handhaving door de politie, want ook zonder knalvuurwerk zal er overlast blijven tijdens de jaarwisseling. Of siervuurwerk onder bepaalde omstandigheden mogelijk nog wel veilig kan worden afgestoken, moet nog worden onderzocht. ”

Wat in ieder geval niet werkt, is lokaal voor de troepen uitlopen. Wieken: “Een meerderheid van de raad heeft nu besloten dat in Nijmegen bovenop het landelijke deelverbod óók het afsteken van siervuurwerk verboden wordt. Dat creëert echter een gekke situatie. Immers, wat landelijk legaal is, mag hier nog gewoon verkocht worden. Alleen mag je het vervolgens niet afsteken. Dat is net zo’n spagaat als met cannabis: de verkoop daarvan wordt gedoogd, maar je mag het niet telen. Dat is aan niemand uit te leggen. Bovendien: in Nijmegen regelen we dit verbod via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Die gaat echter alleen over de openbare ruimte, dus in je tuin mag je nog gewoon siervuurwerk afsteken. Bij een landelijk verbod zou dat niet het geval zijn. En hoe gaan we handhaven bij de gemeentegrens? In Wijchen, een steenworp afstand van Dukenburg en Lindenholt, mag siervuurwerk nog wel afgestoken worden. Kortom, door lokaal vooruit te lopen op landelijke ontwikkelingen maken we het voor onszelf en onze handhavers vooral erg ingewikkeld.”

Zie ook: Openbare orde

Geen politietaken privatiseren

SP SP Nijmegen 20-12-2019 15:08

De SP in Nijmegen is geen voorstander van het privatiseren van veiligheidstaken die nu door de politie gedaan worden. In de Gelderlander opperde burgemeester Bruls om bijvoorbeeld de beveiliging van rechtbanken aan particuliere beveiligers over te dragen. De reden hiervoor zijn de capaciteitstekorten bij de politie. Yurre Wieken, fractievolger namens de SP in de gemeenteraad: “Onze veiligheid en de openbare orde zijn in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de overheid. Die moeten we niet aan de markt gaan uitbesteden.”

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/12/geen-politietaken-privatiserenHet geweldsmonopolie hoort bij de overheid te liggen, vindt de SP. Wieken: “Er zijn in Nederland al volop privatiseringen geweest waarvan we nu kunnen concluderen dat die schadelijke gevolgen hebben gehad. Als we ook onze veiligheid gaan uitbesteden aan de markt, krijgen we Amerikaanse toestanden. In de VS leidt dat nu tot een sluipende militarisering van de politie die we hier niet moeten willen.”

Den Haag zal met meer geld over de brug moeten komen om de tekorten bij de politie op te lossen. Wieken: “Het is schandalig dat de regering van Rutte het zo ver heeft laten komen dat we in Nijmegen nu dit soort discussies moeten gaan voeren. Lokale bestuurders met de rug tegen de muur, dus dat men nu onorthodoxe oplossingen zoekt snap ik. Maar deze weg moeten we niet inslaan. Er ligt 10 miljard op de plank bij de landelijke overheid, als daar nu bijvoorbeeld één miljard van naar de politie gaat zijn veel tekorten opgelost en hoeven we onze veiligheid niet te verpatsen aan de markt.“

Zie ook: Openbare orde

Graafseweg niet versmallen zonder verder onderzoek

SP SP Nijmegen 04-11-2019 10:17

De SP is nog niet overtuigd van het voorstel van het college om de Graafseweg verder te versmallen. Fractievolger Yurre Wieken wil eerst nader onderzoek naar de gevolgen voor de omliggende straten. “Sluipverkeer naar de omliggende straten is voor de SP niet acceptabel.”

In 2017 is de Graafseweg versmald tussen het Keizer Karelplein en de spoorbrug. Na diverse verkeerssimulaties stelt het college nu voor om de Graafseweg verder te versmallen, van het kruispunt met de Rozenstraat tot het kruispunt met de Wolfskuilseweg. Volgens het gedane onderzoek zou dit slechts leiden tot beperkt sluipverkeer in de omringende straten.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/11/graafseweg-niet-versmallen-zonder-verder-onderzoekYurre Wieken, fractievolger voor de SP, heeft daar nog twijfels bij. “De verkeerssimulatie waar het college zich op baseert, gaat uit van een gelijkblijvend verkeersaanbod. Echter, in het ambitiedocument mobiliteit dat recent vastgesteld is, wordt uitgegaan van een toename van het autoverkeer met 10 tot 20 % de komende 10-20 jaar, vanwege de Nijmeegse bevolkingsgroei. Die twee zijn lastig te rijmen. Het kan best dat verdere versmalling met het huidige verkeersaanbod weinig problemen oplevert, maar blijft dat op de langere termijn ook zo? Het lijkt ons ook niet logisch om de wegcapaciteit te verminderen wanneer het autoverkeer toeneemt.”

Ook is nog niet voor alle omliggende straten duidelijk wat de gevolgen zijn. Wieken: “Ik mis de Wolfskuilseweg, de Groenestraat en de Molenweg. Er moet geen enkele onduidelijkheid meer bestaan over de gevolgen voor sluipverkeer in de wijken. Pas dan kunnen we besluiten of we de Graafseweg verder versmallen.”

 

Vrijkomend geld BrengFlex investeren in beter ov

SP SP Nijmegen 09-10-2019 12:14

Nu de proef met BrengFlex in december stopt, moet het vrijkomende geld geïnvesteerd worden in het verbeteren van het openbaar vervoer. Dat bepleit de SP in Nijmegen, waar ongeveer de helft van het budget van BrengFlex besteed wordt.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/10/vrijkomend-geld-brengflex-investeren-in-beter-ovAfgelopen april pleitten de SP voor het schrappen van BrengFlex. In 2018 werd er 2,8 miljoen euro besteed aan 9000 ritten per maand met gemiddeld 1,2 passagier – zo’n 25 euro per passagier dus. Yurre Wieken, gemeenteraadslid namens de SP: “Lijn 4 in Aldenhof werd gekortwiekt heeft omdat die niet ‘rendabel’ zou zij: 'te weinig reizigers'. Ondertussen investeerde de provincie in een BrengFlex dat 25 euro per passagier kostte.  Wat dat betreft werden we als SP op onze wenken bediend, want in juli werd bekend gemaakt dat de proef met BrengFlex om precies die reden gestopt zou worden.”

Nu is de vraag: waar gaan de Flexgelden heen? Wat de SP betreft naar het gewone openbaar vervoer. Wieken: “Aldenhof bijvoorbeeld zit te smachten om een goede busverbinding, in plaats van het karige pendelbusje wat nu door de wijk rijdt. Circa de helft van de BrengFlex-ritten betrof Nijmegen, dat zou dus ongeveer 1,4 miljoen euro moeten zijn. Meer dan genoeg om voor een betere busverbinding tussen Aldenhof en de rest van de stad te zorgen. De buurt heeft al meerdere goed onderbouwde voorstellen ingediend om daarvoor te zorgen.”

Wat er in ieder geval niet moet gebeuren, is dat het gat gevuld wordt met geld dat is bestemd voor de zorg. Wieken: “Uit antwoorden op vragen van de Statenfractie van de SP blijkt dat de provincie denkt aan het inzetten van de AVAN-Regiotaxi om BrengFlex te vervangen. De Regiotaxi wordt niet betaald door de provincie, maar uit het zorgbuget van de gemeente. Daarmee gooit de provincie – die 4 miljard op kas heeft - het probleem in feite over de schutting. Wat de SP betreft is het absoluut niet de bedoeling dat er zorggelden besteed worden aan regulier openbaar vervoer. Nijmegen zou samen op moeten trekken met andere gemeenten waar BrengFlex in december verdwijnt om dit te voorkomen.”

 

Gratis bus voor 65+ behouden

SP SP Nijmegen 01-10-2019 12:49

Het busabonnement voor 65-plussers blijft toch bestaan. Dat maakte SP-wethouder Renske Helmer-Englebert op 1 oktober bekend. Voor 49 euro per jaar kunnen ouderen ook volgend jaar nog onbeperkt reizen met de bus. Wie een inkomen heeft van 130 % onder het sociaal minimum, betaalt 15 euro per jaar.

Sinds 2015 kunnen 65-plussers in Nijmegen op initiatief van de SP voor een vast bedrag onbeperkt gebruik maken van het openbaar busvervoer. Per 2020 wordt deze regeling omgezet naar een gratis ov-kaart voor mensen met een laag inkomen (tot 130 % van het sociaal minimum). Oorspronkelijk zou dit betekenen dat ouderen boven deze inkomensgrens geen gebruik meer konden maken van de regeling. Daar komt nu verandering in: SP-wethouder Helmer-Englebert heeft met vervoerder Breng afgesproken dat de regeling ook voor ouderen boven 130 % van het sociaal minimum blijft bestaan. https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/10/gratis-bus-voor-65-behoudenYurre Wieken, gemeenteraadslid voor de SP, is positief over het nieuws: “Toegankelijk openbaar vervoer is van essentieel belang om vereenzaming onder ouderen tegen te gaan. Hoewel wij het toejuichen dat ook minima gratis met het ov kunnen, was het een pijnlijke concessie dat een deel van de ouderen het gratis ov-abonnement zou verliezen. Dat is nu gelukkig dus niet meer het geval.” Een vast bedrag van 49 euro per jaar is meer dan de 10 euro die men voorheen betaalde, maar daar staat tegenover dat dit alleen geldt voor ouderen die meer verdienen dan 130 % van het sociaal minimum. Wieken: “Alleenstaande ouderen met een inkomen van 1343 euro per maand en samenwonenden tot 1836 per maand houden sowieso hun recht op gratis ov, want zij vallen onder de nieuwe regeling voor lage inkomens. Dat gaat om zo’n 7300 Nijmeegse 65-plussers – ongeveer een kwart. Wie erboven valt betaalt voortaan wat meer, maar 49 euro per jaar haal je er zo uit: dat is ongeveer eens per maand op en neer tussen het centrum en Dukenburg.” Het nieuwe busabonnement gaat in op 1 januari. Bijna een kwart (23,5 %) van de Nijmeegse huishoudens heeft dan recht op gratis busvervoer. 

AirBnB harder aanpakken

SP SP Nijmegen 31-07-2019 14:50

De SP in Nijmegen pleit voor hardere maatregelen tegen verhuurderswebsite AirBnB. De afgelopen jaren is AirBnB explosief gegroeid de regio. De Gelderlander berichtte in mei dat het aantal overnachtingen in Arnhem-Nijmegen in 2018 met 52 % is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Het betreft zo’n 1600 kamers. Naar Amsterdams voorbeeld wil de SP nu ook hardere maatregelen in Nijmegen. De partij denkt bijvoorbeeld aan een maximum aantal dagen dat er verhuurd mag worden, en een meldplicht bij de gemeente.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/07/airbnb-harder-aanpakkenYurre Wieken, fractievolger van de SP in de gemeenteraad: “Dat mensen hun woning willen verhuren als ze op vakantie gaan, daar is niks mis mee. Maar in de praktijk worden er panden opgekocht met het doel deze te verhuren via AirBnB. Dat is wat ons betreft niet de bedoeling, want dit gaat ten koste van de sociale woningvoorraad in onze stad. Bovendien gaat het vaak gepaard met overlast en gevaarlijke situaties, zoals recent aan de Krayenhofflaan. We zijn als gemeente net goed op weg om de particuliere kamerverhuur aan banden te krijgen. Dat moeten we ook gaan doen met AirBnB, voordat we dezelfde toestanden krijgen als in de Randstad.”

Het Nijmeegse stadsbestuur heeft al aangekondigd te onderzoeken of het mogelijk is om AirBnB vanaf 2021 toeristenbelasting te laten betalen. Wieken: “Dat is een goede eerste stap. AirBnB en vergelijkbare websites zijn in principe een nieuwe vorm van hotels, dus dan horen ze ook gewoon toeristenbelasting te betalen. Maar we kunnen meer doen, net als bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam.” Daarom pleit de SP voor:

1. Een meldplicht bij de gemeente

2. Een maximum aantal personen waaraan verhuurd mag worden

3. Een limiet van 30 dagen op de verhuur aan dezelfde persoon, om verkapte structurele verhuur te voorkomen.

Verder moeten AirBnB’s (evenals soortgelijke aanbieders als Booking.com, HomeAway en Expedia) net als reguliere B&B’s (bed & breakfast) en hotels gecontroleerd worden op brandveiligheid.

Zie ook: Wijken Wonen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.