Nieuws van VVD in Edam-Volendam over VVD inzichtelijk

4 documenten

De Week van Wim Runderkamp Mijn ...

VVD VVD Edam-Volendam 13-12-2018 15:53

De Week van Wim Runderkamp Mijn thema van de week: Handhaving! Vorige week gaf ik een doorkijkje van wat ik in mijn werk als wethouder zoal tegenkom in een week. En dat leidde tot veel waarderende reacties. Een goede stimulans om dat wat vaker te blijven doen! Terwijl ik zit te schrijven, wordt onder andere bij mij op de hoek een ondergrondse afvalcontainer wordt geplaatst. Tegelijkertijd valt de afvalkalender 2019 in de brievenbus. Ondanks mijn nee/nee-sticker. Een goede zaak, want daarmee houden we (zoals beloofd) rekening met de klachten van vorig jaar. Er zijn inmiddels zoveel ondergrondse containers geplaatst, dat op vrijdag geen grijze zakken meer hoeven te worden opgehaald! Een mooie mijlpaal. Al zal er nog heel veel moeten gebeuren om terug te gaan naar slechts 100 kg afval per persoon per jaar. Andere zaken die ik deze week heb (voor)besproken zijn bijvoorbeeld parkeren langs de Singelweg, bestuurlijke Samenwerking in de Waterketen, een akkoord over de verkoop van de oude Blokwhere in Volendam en kaders voor de herontwikkeling van onder andere de Hoogstraat in Edam. Duurzaamheid is ook een hot item. Dus altijd leuk als Edam-Volendam in de Nationale Monitor Duurzame Gemeenten 2018, al een niet onverdienstelijke 106e plaats van de 380 gemeenten behaalt. Bij de beste 30% dus, terwijl er nog veel in de pijplijn zit. Handhaving is echter het thema dat mijn week het meest kleurde. Samen met de burgemeester (Veiligheid), zijn we veel goede stappen aan het zetten. Actueel is (weer) de projectmatige aanpak van vuurwerkoverlast. Mijn eigen waarneming is dat het meevalt dit jaar. Toch zijn er al honderden overlastmeldingen binnen. Zo zie je maar weer. Gelukkig zijn mensen bereid om overlast ook te (blijven) melden, want die informatie is voor ons goud waard. Zo kunnen we rekening houden met waar de overlast het ergst is. En niet alleen in het weekeinde of kantooruren, maar juist ook op de momenten dat het nodig is. Een voorstel over cameratoezicht, andere ander bij het Zuideinde/Marinapark, ziet er goed uit en kan hopelijk komend jaar helpen de veiligheid beter te waarborgen. En dan het Europaplein, dat eind volgende week ‘open’ gaat. Hoewel overduidelijk is dat er niet op gereden en geparkeerd mag worden, zijn de boa’s toch paraat en geinstrueerd om gelijk lik op stuk (lees: boetes) te geven. Mochten mensen denken dat de regels op hen niet van toepassing zijn. Handhaving is vooral mijn thema van de week omdat we vanavond (donderdag) praten met de gemeenteraad over integrale veiligheid en handhaving in de openbare ruimte. De inventarisatie, na een intensief participatietraject, laat zien dat inwoners niet zozeer zitten met veiligheid, dat is volgens hen wel goed voor elkaar. Wat overigens niet betekent dat er geen veiligheidsissues zijn, waar we als gemeente/overheid mee aan de slag willen gaan en moeten. Inwoners zitten echter vooral met leefbaarheidsaspecten als verkeer- en parkeerproblematiek, groen, afval en voorzieningen. Gelukkig zijn dat de zaken waar we al veel aan werken. Neem het terugbrengen van pinapparaten in Edam en Oosthuizen, waar achter de schermen heel hard voor is gestreden. Of de uitvoering van het Verkeersplan, de verdere beperking van vrachtverkeer per 1 januari 2019 en vele werkzaamheden aan wegen in de gemeente. En het nieuwe Groenbeleid, waar hard aan wordt geschreven (en waarover later meer). Maar goed, vanavond hoop ik te horen hoe de gemeenteraad kijkt naar de voorgestelde koers met handhaving in de openbare ruimte. Als het aan mij ligt krijgen, naast veiligheid en ondermijning, onder meer parkeren/verkeer, (zwerf)afval en overlast komend jaar prioriteit. Wim Runderkamp Wethouder

Het is weer bollentijd – parkeerdruk ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 09-05-2018 06:47

Het is weer bollentijd – parkeerdruk neemt toe En dat is te merken. Het is hartstikke druk en overal rijden bussen. Dat brengt lusten, maar zeker ook lasten met zich mee. En in toenemende mate. De grenzen zijn bereikt. Maar je kunt geen hek om de gemeente zetten. Daarom is de gemeente bezig met maatregelen om de grote toeristenstroom zo goed mogelijk te begeleiden om de lasten zoveel mogelijk te beperken en te spreiden. Helaas gaat dat door allerlei procedures en regels niet zo snel als we zouden willen, maar de resultaten komen in zicht. Verkeersregelaars en betaald bus-parkeren Nog deze maand wordt bij de Parallelweg bewoners-parkeren ingevoerd voor bewoners van het Noordeinde. Medio mei gaat het betaald parkeren voor bussen aan de Parallelweg in. Wij hebben als coalitiepartijen (Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD) opnieuw gepleit voor verkeersregelaars. Vanwege 4 en 5 mei kunnen die helaas niet direct beginnen. Ook zullen de beheerders bij de toiletvoorziening langer aanwezig blijven, tot 20.00 uur. Ook willen we meer prioriteit bij handhaving en een stopverbod voor bussen, zodat bedrijven aan de Parallelweg bevoorraad kunnen blijven worden. Parkeerverwijssysteem Bussen en auto’s willen we ook niet onnodig in het centrum. Daarom moeten bussen op de Parallelweg betalen en blijft het Marinapark gratis. Toeristen die zelf met de auto komen, willen we ook niet in het centrum naar een plaats laten zoeken, waar dan maar 1,5 uur geparkeerd mag worden. Zij kunnen ook bij het Marinapark parkeren. Het parkeerverwijssysteem, met verwijzingen naar de juiste parkeerplaatsen en digitale melding of en hoeveel parkeerplaatsen nog vrij zijn, moet daarbij gaan helpen. Door aanbestedingsregels kan dit niet snel geregeld worden. De aanbesteding start binnen enkele weken, zodat de gemeente tot eind van het jaar ervaring kan op doen en volgend seizoen een goed werkend systeem heeft. Singelweg Ook Edam is in veel bus-excursies opgenomen. Bij de Grote Kerk in Edam zijn de grenzen met bussen ook bereikt. Om die reden willen we graag zo snel mogelijk bus-parkeren faciliteren langs de Singelweg op de evenementenparkeerplaats. Met de huidige drassige grond gaat dat nog niet, maar ook hier is de urgente hoog en wordt hard gewerkt aan een oplossing. Coalitiepartijen Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 18-04-2018 12:00

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! Verkeersveiligheid en de openbare ruimte zijn belangrijke aandachtspunten van de VVD. En daar gebeurt gelukkig ook veel. Achterstallig onderhoud aangepakt! Het werd hoog tijd, maar nu merken we het ook. Het Europaplein wordt aangelegd en opgeknapt. De Singelweg is net opnieuw geasfalteerd. De asfaltering van de Mgr. Veermanlaan verloopt ook voorspoedig. Met de start van de aanleg van de 3e ontsluitingsweg kan hopelijk eind volgend jaar worden begonnen. En ook de voorbereidingen van groot onderhoud aan de Julianaweg zijn in gang gezet. Inwoners en bedrijven worden betrokken De VVD vindt het belangrijk om inwoners en bedrijven bij de plannen te betrekken. Zeker als er zaken (kunnen) gaan veranderen. Bij de Mgr. Veermanlaan is dat uitstekend gegaan, net als bij het Verkeersplan. Rondom de 3e ontsluitingsweg praten we vooral met de inwoners over de inrichting van het groen tussen de toekomstige weg en de woningen. En inwoners kunnen later ook meepraten over de reconstructie van de Julianaweg. Want het groot onderhoud biedt als het aan de VVD ligt allerlei kansen om knelpunten op te lossen. Parkeren aan de randen Betaald parkeren zien we niet zitten. Dat komt er op neer dat we met z’n allen gaan betalen voor parkeren, maar het probleem wordt er niet mee opgelost. De VVD kiest daarom, samen met LK, CDA en ZB, voor parkeerplaatsen aan de randen. Dit jaar gaan we aan de slag met parkeren langs de Singelweg. Een wens die ondertussen op veel draagvlak kan rekenen in Edam. Betere verwijzing voorkomt zoeken naar parkeerplek Om de overlast in Volendam te verminderen en zoekverkeer te voorkomen, wordt er later dit jaar een dynamisch systeem ingevoerd. Diverse borden gaan met een vol/vrij-aanduiding aangeven waar lang parkeren mogelijk is. Wij verwachten dat de overlast van toeristisch zoekverkeer daarmee afneemt. Zoals gezegd, gebeurt er dus een hoop. En dat zal voorlopig zo blijven, want er is nog veel werk aan de winkel.

Nieuwe maatregelen die doorstroming ...

VVD VVD Edam-Volendam 31-05-2017 20:08

Nieuwe maatregelen die doorstroming N247 verbeteren De VVD Edam-Volendam is blij dat 80 miljoen euro wordt geïnvesteerd om de doorstroming op de N247 aan te pakken. Zijn we er dan? “Nee, zeker niet maar er wordt hard gewerkt om de overlast terug te dringen en toekomstige problemen te voorkomen”, aldus VVD’ers Emile Karregat en Dorèthy van Raaij. Beiden hebben namens de gemeente Edam-Volendam zitting in de Regioraad van de Vervoerregio. Fileleed N247 De N247 staat zowel tijdens de ochtend als avondspits regelmatig vast. Hoofdoorzaak is dat het verkeersaanbod te groot is voor de weg. Veel automobilisten kiezen bewust voor het aansluiten in de file in plaats van via de A7 en N244 te rijden. Verwachting is dat door autonome groei en (woning)bouwprogramma’s de druk op de N247 de komende jaren verder zal toenemen. Onze inwoners, die dagelijks naar hun werk moeten, hebben veel last van deze files. Voor de VVD heeft het oplossen van dit probleem een hoge prioriteit. Samenwerken in de regio De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam werken samen met de gemeenten Waterland, Purmerend, Edam-Volendam en Amsterdam aan de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid in de regio Waterland. Met het project Bereikbaarheid Waterland willen de samenwerkende overheden de bereikbaarheid in de regio Waterland voor fietsers, automobilisten en reizigers met het openbaar vervoer bevorderen. Besluit tot investeren van 80 miljoen euro Op vrijdag 19 mei j.l. is eindelijk besloten om de reconstructieplannen voor het grootste deel van de N247 tussen de A10 en de N244 uit te voeren. De reconstructieplannen variëren van een nieuw fietspad bij Katwoude tot een andere rijwegindeling en reconstructie van de kruispunten Het Schouw en de Bernhardlaan (Monnickendam). Er is een reservering gemaakt van bijna 80 miljoen euro om de verbeteringen te realiseren Eigen baan per type vervoer Uitgangspunt van het programma Bereikbaarheid Waterland is dat de doorstroming en de verkeersveiligheid verbeteren, maar dat de leefbaarheid en de natuur er niet op achteruit mogen gaan. Het uitbreiden van het aantal rijstroken op de N247 valt daarmee helaas buiten de oplossingsmogelijkheden. Door voor ieder type vervoer een eigen baan te creëren, optimalisaties van kruispunten en het toegankelijker maken van het OV wordt de huidige N247 maximaal benut. Met bovenstaande maatregelen wordt de druk op de N247 verminderd, maar worden de files niet definitief opgelost. Inrichting rijbaan Om de verkeersveiligheid te verbeteren krijgt de N247 (tussen Het Schouw en de Zeddeweg) een niet-overrijdbare scheiding tussen de busstrook en de overige rijstroken. Hierdoor kunnen bestuurders van landbouwvoertuigen de busstrook niet meer gebruiken als rijbaan. Overige bestuurders kunnen niet meer rechts inhalen over de busstrook. Het regulier links inhalen zal op plaatsen waar dit veilig kan worden gehandhaafd. Kruispunt Bernhardlaan in Monnickendam Het kruispunt van de Bernhardlaan met de N247 is één van de drukste kruispunten in het gebied, omdat er veel verkeer vanuit Monnickendam/Marken en Volendam op dit punt bij elkaar komt. Voor de reconstructie van het kruispunt Bernhardlaan is het nodig om de aansluiting van de Monnickenmeer in noordelijke richting te verplaatsen. Tevens wordt er een dubbele opstelstrook aangebracht voor het autoverkeer vanuit het noorden richting het zuiden. De verkeerslichtenregeling wordt geoptimaliseerd. En de bushalte Monnickendam Bernhardbrug (oost) zal in zuidelijke richting worden verplaatst. Ook komen er fietsenstallingen bij de vernieuwde bushalte. Om de overstap op het openbaar vervoer te vergemakkelijken is het plan een P+R-terrein aan te leggen voor 11 parkeerplaatsen. Nieuw breed fietspad tussen Volendam en Monnickendam Aan de oostzijde van de N247 komt een nieuw fietspad tussen Nieuwendam (Monnickendam) en de Wagenweg (Volendam). Het nieuwe fietspad is onafgebroken en gescheiden van de N247. Ook wordt het hiermee veiliger voor fietsers omdat zij dan de N247 niet meer over hoeven te steken. Het nieuwe fietspad wordt 4 meter breed en moet deel uit gaan maken van een hoogwaardige fietsroute tussen Amsterdam en Edam-Volendam. Het Schouw Vanwege de opening van de Noord/Zuidlijn en het nieuwe Vervoersplan van EBS wordt een grotere overstaphalte op Het Schouw gerealiseerd. De huidige bushaltes “Splitsing” komen te vervallen. Bij deze nieuwe haltes kunnen OV-reizigers, indien gewenst, overstappen tussen bussen die naar het nieuwe metrostation gaan of naar Amsterdam CS. Het tankstation wordt verplaatst en op een nieuwe locatie aangesloten op de N247. Ruimtelijk zorgt dit voor een geheel open landschap aan de oostzijde van de N247. Bussen tussen Amsterdam en Purmerend kunnen dankzij een nieuwe busspitsstrook onder het vernieuwde kruispunt doorrijden. Zij hoeven het overige verkeer van/naar Edam-Volendam tijdens de spits dan niet meer te verstoren. (Onder)doorgang Broek in Waterland De provincie Noord-Holland en de Dorpsraad Broek in Waterland werken in een co-creatie samen aan de mogelijkheden voor een (onder)doorgang door Broek in Waterland. Over het deel tussen Het Schouw en Monnickendam wordt pas een besluit genomen zodra de studie naar de (onder)doorgang in Broek in Waterland is uitgevoerd. De VVD Edam-Volendam zal zich inzetten voor de snelst mogelijke doorstroming van Noord naar Zuid en terug. Meedenken of informatie Belangstellenden kunnen meedenken over een oplossing op 6 juni 2017 in het Bernard Nieuwentijt College in Monnickendam en op 9 oktober 2017, Broekerhuis in Broek in Waterland. Deze avonden beginnen om 19:00 uur. Informatieavonden zullen plaatsvinden op 27 juni 2017 in hotel Volendam in Katwoude en op 23 oktober 2017 in de Kerk in Broek in Waterland. De inloopavonden starten om 19:00 uur. De Stuurgroep heeft voor de (onder)doorgang Broek in Waterland een voorlopige reservering van 25 miljoen euro gemaakt. Planning & proces Bewoners en ondernemers in de regio worden voor de zomervakantie geïnformeerd tijdens een informatiebijeenkomst. Afhankelijk van de ruimtelijke procedures, grondverwerving en aanbestedingsprocedures kunnen de plannen op z’n vroegst in 2021 worden gerealiseerd. Dat gaat Karregat en van Raaij (VVD) eigenlijk niet snel genoeg, “maar gezien de impact en het geld dat hiermee gemoeid is moeten we ons daarbij neerleggen. We zullen het proces in de Regioraad voortdurend in de gaten houden en waar mogelijk vragen om versnelling, maar zijn overtuigd dat de samenwerkende partijen in de regio het belang en de urgentie met ons delen”, aldus het tweetal Regioraadsleden. De werkzaamheden duren naar verwachting 2 jaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.