#LelystadAirport blijft de - en mijn- gemoederen bezig houden. Afgelopen week sprak ik in Ede met mensen die heel bezorgd zijn over de plannen. Bezorgd over de laagvlieg routes boven de prachtige, rustige Veluwe, maar ook over de klimaat-impact van de als maar door groeiende luchtvaart. De Raad van de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) kwam twee dagen later met een kraakhelder advies: ons luchtvaart beleid moet om. Eerst de grenzen voor gezondheid, veiligheid en klimaat goed vast leggen, en dan kijken hoe het verder moet met de luchtvaart. En dat is precies waar ik me in de Tweede Kamer ook voor inzet: luchtvaart binnen de harde grenzen van klimaat, veiligheid en gezondheid van omwonenden. Alleen dat is niet wat de minister van plan is. De dag na het RLI-advies werd duidelijk dat de minister zo graag door wil met Lelystad Airport dat ze uit het niets met een verrassing kwam. Lelystad Airport ligt erg dicht bij Schiphol, en daardoor kan het vliegverkeer van Lelystad het vliegverkeer van Schiphol hinderen. Daarom is altijd gezegd: verkeer van Lelystad Airport mag niet interfereren met Schiphol. Hierbij speelde veiligheid ook een rol. Nu mag het opeens toch. Wat dit in praktijk betekent weet niemand. Ook de piloten vinden het een vreemde wending en spreken over snelwegen in de lucht, die nu opeens dus gaan kruisen. Wat doet het voor de veiligheid? En gaat er echt hoger gevlogen worden? Rond Rotterdam The Hague Airport weten de mensen dat in praktijk er altijd een reden is voor de vliegtuigen om toch weer heel laag over te komen. Het is een opzichtige poging van de minister om de weerstand tegen de laagvliegroutes te breken. Maar mensen hebben weinig vertrouwen meer in weer de volgende belofte van de minister.
4 documenten
Ook nu de minister heeft ...
GroenLinks Ede 20-04-2019 07:58
Ook nu de minister heeft aangekondigd dat laagvliegroutes voor een beperkte tijd zullen worden goedgekeurd, blijven wij ons inzetten tegen Lelystad Airport. Groei in luchtvaart is vanuit klimaat- en gezondheidsperspectief een zeer onwenselijke situatie. Wat ons betreft gaat Lelystad Airport helemaal niet open.
Belangstellenden konden maandag 15 april in gesprek met Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) over de groei van vliegvelden in Nederland. De plannen rondom Lelystad Airport hebben in onze regio voor veel onrust gezorgd, maar de zorgen die hier spelen gaan verder dan alleen de eigen achter...
GroenLinks 2e kamerlid Suzanne ...
GroenLinks Ede 16-04-2019 09:44
GroenLinks 2e kamerlid Suzanne Kröger is deze weken in gesprek met mensen uit de omgeving van al onze 6 vliegvelden in Nederland. Ze wil ideeën verzamelen om uitbreiding van Lelystad en groei van vliegverkeer te voorkomen en schone alternatieven voor het vliegen te bevorderen. Afgelopen maandag was ze in Ede om te praten over de gevolgen van de laagvliegroutes vanaf Lelystad Airport. https://ede.groenlinks.nl/nieuws/suzanne-kröger-cultura-gesprek-met-inwoners-over-lelystad-airport
Wij zijn van het begin af aan ...
GroenLinks Ede 22-02-2019 08:29
Wij zijn van het begin af aan duidelijk: Geen uitbreiding Lelystad Airport! Laagvliegen boven Gelderland zet alles op het spel, wat we in deze provincie in de afgelopen 40 jaar hebben opgebouwd.
De provincie Gelderland, enkele maatschappelijke partijen en de 51 Gelderse gemeenten, die samen ruim 2 miljoen inwoners vertegenwoordigen, zijn heel duidelijk; wij zijn tegen laagvliegen.