Nieuws van Houten Anders! (HA!) inzichtelijk

16 documenten

Fort Honswijk 2.0

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 29-10-2019 19:43

Geachte voorzitter en leden van de raad,

Complimenten voor het ontwikkelkader dat wordt gedragen door alle betrokken partijen. Een voorbeeld van hoe participatie succesvol kan werken. Wij hopen dat deze wijze van participatie een leidraad wordt voor toekomstige initiatieven. We zijn onder de indruk dat deze tweede poging tot samenwerking tot zo’n positief resultaat heeft geleid.

De op te richten stichting heeft met het ontwikkelkader een duidelijke richting om te volgen. Behoud van cultuurhistorie, belangrijk voor het verkrijgen van de subsidie voor restauratie, behoud van natuurwaarden en zorg dragen voor de omgeving van het Fort. We wensen de stichting daar veel succes mee.

De gemeente heeft ook nog een duidelijke rol. Naast het meekijken met de stichting vragen wij het college om tevens iets te doen met betrekking tot de samenhang van de evenementen in de omgeving. Het woongenot van de omwonenden mag niet ten koste gaan van activiteiten in- en rondom het Fort Honswijk. Daar hoort ook handhaving bij, zowel op het gebied van verkeersoverlast als op het gebied van vandalisme en nachtelijk baldadige geluidsoverlast. Graag krijgen wij een toezegging dat handhaving hoog op de agenda staat voor dit gebied.

Naar aanleiding van de RTG (Ronde Tafel Gesprek van 8 oktober in Schalkwijk) blijft er een punt over, dat voor HA! van belang is. Het is voor ons onduidelijk op welke wijze wij als gemeente grip kunnen houden op hoe de stichting wel of niet binnen de kaders blijft als zij de exploitatie van het fort gaat uitvoeren. Wat kunnen we als gemeente doen als de wijze waarop zij de exploitatie van het fort uitvoert, afwijkt van het gezamenlijke beeld dat hiervan is gevormd? Kunnen wij ingrijpen en zo ja, op welke wijze?

De wind waait anders!

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 01-10-2019 17:27

De raadsvergadering van 1 oktober zal in het teken staan van de plannen voor het Windpark Goyerbrug.

Houten Anders! zal daar niet bij zijn. Heel vervelend, maar ook raadsleden hebben soms verplichtingen waar ze niet aan kunnen ontkomen. Ons raadslid is op 1 oktober in het buitenland en kan dus niet in de raadszaal aanwezig zijn. Dit gebeurt wel vaker, maar bij Houten Anders! betekent het dan dat we helemaal niet aanwezig zijn. Het is niet toegestaan om iemand anders voor deze vergadering te laten waarnemen.

Wij vinden dat enorm vervelend, zeker bij zo’n belangrijk dossier als het Windpark Goyerbrug.

Het klimaat ligt ons na aan het hart. En ook wij vinden dat we met z’n allen moeten helpen om het energievraagstuk op te lossen. Een windmolenpark is daarbij één van de opties om schone energie te genereren. We hebben al ervaring met een windpark in Houten en gaan nu beslissen over een nieuw park.

Het lijkt erop dat het college probeert om dit project gehaast door de raad te sluizen. Het heeft echter enorme impact en heel veel bewoners van Houten en omstreken hebben vragen of zorgen over dit project. Dit heeft na de eerste ontwerp Verklaring van geen Bedenkingen geleid tot 86 zienswijzen.

Het college heeft deze zienswijzen naar onze mening onvoldoende behandeld. Alle zienswijzen zijn kort samengevat en beantwoord in één document. Hierdoor mist bij vele zienswijzen de volledige context. Het evalueren door de raads- en commissieleden van de antwoorden is al een uitdaging door het aantal. Door niet de hele zienswijze bij het antwoord te tonen vereist het ook nog eens dat de originele zienswijze ernaast wordt gelegd. Dat is een hele puzzel, want in het document zijn de zienswijzen op onderwerp gegroepeerd.

Waar wij ons het meest aan storen is dat de indieners van de zienswijzen geen individueel antwoord hebben ontvangen. Ook is er geen contact met de indieners gezocht waar de zienswijze verduidelijking of een toelichting nodig had. Dit moet anders in de toekomst; iedere indiener van een zienswijze dient een volwaardig antwoord op de ingediende zienswijze te ontvangen en bij onduidelijkheid moet de indiener gecontacteerd worden ter verduidelijking.

Daarnaast is de beantwoording onvoldoende krachtig en sluitend om het college te steunen: “Er is evenwel geen wetenschappelijk bewijs beschikbaar voor een directe relatie tussen gezondheidsrisico’s en het geluid van windturbines.” Wél is bekend dat 1 op de 10 mensen er gevoeliger voor is dan anderen. Er is nog geen ervaring met windmolens van deze grootte. Het is niet heel raar dat mensen zich dan oprecht zorgen maken over hun gezondheid. Deze zorgen zou je als gemeente heel serieus moeten nemen.

Veel antwoorden gebruiken (meet-)gegevens van andere windmolenparken. Het nieuwe park wordt echter hoger dan elke andere windmolen die op dit moment in Nederland staat en de dichtstbijzijnde woningen staan dichterbij dan elders. Om even een gevoel te krijgen van de grootte: als je de windmolen op schaal zou willen maken naast een LEGO-minifiguur (4cm hoog), dan is de windmolen ruim 5 meter hoog –  de hoogte van een flinke lantaarnpaal. Dat gaf ons toch een ander beeld dan een sfeerimpressiefoto.

Moeten we op 1 oktober per se beslissen om nog net de maximale subsidie te kunnen verkrijgen? Als het project daadwerkelijk zo afhankelijk is van een subsidie, is het dan wel echt levensvatbaar?

Dit project rammelt procesmatig aan alle kanten. Waar het eerdere proces rondom Windpark Houten erg problematisch is verlopen, heeft de gemeente voor dit nieuwe windpark de regie niet in eigen handen genomen. Al bij de allereerste vaststelling van de locatie heeft men geen voorwaarden vastgesteld met betrekking tot hoogte, vergoeding, participatie, et cetera. Naar onze mening had de gemeente de regie in eigen handen moeten houden en de verantwoordelijkheid niet bij de marktpartijen moeten neerleggen. Toen wij instemden met de ontwerp-Verklaring van Geen Bedenkingen in mei, hebben we ook een motie ingediend ter evaluatie van het volledige proces. Zowel voor- als tegenstanders van het windpark hebben deze motie toen niet gesteund, maar we blijven erbij dat dit een noodzakelijk leermoment zou moeten zijn.

Het Windfonds is nog niet uitgewerkt, de financiële zekerheid is onduidelijk en bewoners hebben laten zien dat er nog veel vragen zijn. Wij kunnen nu niet met dit project instemmen. We hopen dat het debat van dinsdag 1 oktober een stevig en eerlijk debat zal zijn en dat de andere raadsleden een wijze beslissing zullen nemen. Als wij in de raad aanwezig zouden zijn, zouden wij pleiten voor uitstel.

*** UPDATE ***

Na het debat kan de fractie van Houten Anders! niet anders concluderen dan dat wij TEGEN het raadsvoorstel zijn.

We zijn erg teleurgesteld in de beantwoording van de wethouder. Zij heeft onvoldoende toegezegd om met deze gang van zaken in te kunnen stemmen. Uiteraard mochten wij niet stemmen, maar wij vinden het belangrijk dat u weet hoe wij zouden hebben gestemd.

Voor meer informatie, de raadsstukken en de beantwoording van de zienswijzen, klik hier.

Herijking visie oude dorp

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 10-06-2019 09:53

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

De doelstelling van de herijking van het Oude Dorp doet vermoeden dat het huidige oude dorp niet evenwichtig, levendig en aantrekkelijk is. Houten Anders is juist trots op de huidige oude kern en ziet het Oude Dorp met het plein als waardevol.

Maar… ook wij zien in dat er een goede herijking moet plaatsvinden. Wij zijn blij dat de gemeente de komende ontwikkelingen op elkaar af gaat stemmen.

Tijdens de RTG bleek dat er vele wensen zijn en dat er een grote diversiteit aan ambities is. Wij roepen vooral op vooraf tot een heldere wijze van communiceren, waarbij gebruikte termen voor iedereen hetzelfde betekenen.

Licht duidelijk toe wat ‘autoluw’ en ‘woon(zorg)behoefte’ precies betekenen. Deze ambities lijken strijdig met het actief stimuleren, verlevendigen en bruisend maken van de buitenruimtes en de horeca.

Voor betrokkenen is het belangrijk dat duidelijk is op welk moment inspraak en participatie mogelijk is. En vooral welke waarde dat vervolgens voor het proces heeft.

Houten Anders! vraagt om een zorgvuldig proces en een realistische planning waarbij de kwaliteit van het resultaat voorop staat!Wij zien graag dat er wordt gestreefd naar een beschermd dorpsgezichten steunen dit amendement.

Kortom, Houten Anders! wil met respect voor de historische waarde innoveren en ontwikkelen. Een dorpskern met een plein dat op alle uren van de dag een mooie functie vervult.

“Het Plein is een beetje van ons allen”; het wordt zo vaak gezegd. Wij hopen dan ook dat voor iedereen dit proces ‘ons’ proces gaat worden.

Verordening Jeugd

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) CDA Houten 05-06-2019 19:34

Geachte voorzitter, raadsleden en belangstellenden,

Goede zorg is HEEL GEWOON voor HoutenAnders! De aangepaste verordening kan dan ook grotendeels op de steun van HoutenAnders! rekenen. De beschikkingen, het opnemen van de voorwaarden voor PGB’s en jeugdhulpvoorzieningen: het zorgt allemaal voor meer duidelijkheid. Duidelijke communicatie en toegankelijke zorg voor ALLE inwoners, dát is anders.

TWISTPUNT – Sommige mensen zijn anders, zij passen niet in de standaard voorzieningen die de gemeente voor hen heeft ingekocht. PGB’s helpen mensen mee te kunnen blijven doen, door zelf de regie over hun leven te houden als zij afhankelijk zijn van zorg. Het college stelt voor om PGB-houders 75% van het ZIN-tarief te vergoeden als zij deze zorg inkopen bij een ZZP’er.

VISIE – Hiermee introduceert het college een nieuw PGB-tarief en een ongelijkheid in Houten: de kleine zelfstandige tegenover de zorgreus. Het is onduidelijk of deze politieke keuze leidt tot betere zorg of lagere maatschappelijke kosten. Zit er een visie achter? Het blijft onduidelijk of het voorgestelde tarief ‘toereikend’ is en welk effect dit heeft voor kleine zelfstandigen en dat zouden wij graag onderzocht zien.

ZZP’ERS – Los van de ontmoediging, maakt u onderscheid tussen grote en kleine bedrijven. Als u er zo van overtuigd bent dat een ZZP’er de zorg 25% goedkoper kan leveren, waarom kiest dit college dan voor een onderscheid tussen ondernemende zorgprofessionals en bureaucratische zorginstellingen? Tijdens de RTG gaf de wethouder aan dat grote instellingen hogere kosten hebben die een ZZP’er niet heeft. Is de wethouder zich bewust van het signaal dat zij daarmee afgeeft aan de samenleving?

TIMING – Minister de Jonghe van het CDA heeft toegezegd om uiterlijk in juni met een reactie te komen op het onderzoek dat belangenorganisaties voor mantelzorgers en PGB-houders hebben uitgevoerd naar de hoogte van PGB’s. Uit hun onderzoek zou blijken dat PGB-houders te weinig geld krijgen om zorgverleners te betalen. Zij zien elke vergoeding minder dan het volledige ZIN-tarief als een vorm van ontmoediging. Is de wethouder op de hoogte van de toezegging van de minister? Wat gaat de wethouder doen als de minister stelt dat gemeenten niet mogen ontmoedigen via de tarieven? Wacht de coalitie niet liever wachten op het antwoord van de minister?

SLOT – HoutenAnders! is blij met de voorgenomen verduidelijking, maar stemt tegen het raadsvoorstel zoals het er ligt, omdat de gevolgen voor PGB-houders en ZZP’ers onduidelijk zijn. De hardheidsclausule is geen joker die je inzet om onzekerheden in een verordening te kunnen plaatsen. Wij maken daarom vandaag geen verschil tussen grote zorginstellingen en ZZP’ers. Wij ondertekenen elke motie die oproept om de tarievendiscussie later te voeren. Tot slot roepen wij mede op om zo snel als mogelijk te komen tot één integrale verordening. Het is voor HoutenAnders belangrijk dat deze op zo’n manier wordt geschreven dat inwoners kunnen lezen of de gemeente doet wat ze belooft en dat de gemeenteraad dit kan controleren. Uiteraard steunen wij het amendement dat de evaluatie regelt, zoals het CDA dat voorstelt.

NIEUWBOUW: WEGWIJZER / DEN OORD

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 30-05-2019 22:31

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden.

Drie maanden geleden heeft de raad de wethouder gevraagd om een laatste poging te doen om tot een acceptabele oplossing te komen voor de plannen Nieuwbouw Wegwijzer Den Oord.

Onze complimenten voor de wethouder, die actief heeft meegedaan, voor de omwonenden en voor de ambtenaren die zelfs ná de RTG nog door hebben gewerkt aan een voorstel.

Wij steunen dan ook in volle overtuiging het amendement, zodat ook de omwonenden aan de kant van het sociale huurwoningcomplex zoveel mogelijk tegemoet worden gekomen, zonder dat dit gevolgen heeft voor het verkregen DOBB draagvlak.

Er zijn nog steeds een aantal omwonenden met bezwaren. Helaas is er geen perfecte oplossing voor iedereen. We moeten nú een keuze maken. Gezien de hoge woningnood en het getoonde draagvlak voor dit plan zullen we vóór stemmen.

Wij verwachten uit de evaluatie van het hele proces punten ter verbetering te kunnen vinden voor toekomstige projecten.

WINDPARK GOYERBRUG

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 29-05-2019 17:21

Houten Anders! staat voor een duurzame gemeente. Wij staan naast alle andere energievormen, óók voor windenergie. Toch hebben wij moeite met het verloop van het besluitvormingsproces.

Jaren geleden, aan het begin van het proces, hebben het college en de gemeenteraad geen kaders meegegeven aan de initiatiefnemer. Hoe hoog mag een windmolen in de gemeente zijn? Hoeveel compensatie is redelijk? Met de kaders die wij hem wel mee hebben gegeven, mogen we onszelf bijna gelukkig prijzen, dat deze initiatiefnemer de omgeving wil compenseren!

Houten Anders! heeft daarom veel moeite gehad met haar besluit. Wij kunnen ons geen beeld vormen van de overlast die windmolens van 240 meter wel of niet zullen geven. Moet je dan instemmen met zo’n ingrijpend besluit?

Heeft het überhaupt zin om tegen het voorstel te zijn? Een goede vraag.

Want wat de raad vandaag ook beslist: volgens de initiatiefnemer komen de windmolens er via een Provinciaal InpassingsPlan (PIP) tóch. Wij achten die kans groot. Het is dus slechts een formaliteit om hier vanavond over te stemmen, terwijl het proces aan alle kanten wringt. Met de kennis van nu, zouden wij dit proces anders doen en kaders stellen. Kaders over de hoogte, kaders voor een participatiemolen, kaders over wat inspraak is en kaders over wat een redelijke compensatie is, omdat wij niet afhankelijk willen zijn van de goodwill van een initiatiefnemer.

Die goodwill is nu afhankelijk van de financiële ruimte die de initiatiefnemer heeft. De initiatiefnemer loopt een deel van de zogeheten SDE subsidie mis als wij vanavond – als raad – tegen stemmen. De vertraging die dat oplevert zorgt ervoor dat de initiatiefnemer niet de compensatieregeling kan (of wil) geven die hij heeft voorgesteld. Het gevolg is dat de omwonenden de dupe zijn. Ze krijgen niet alleen een windmolen in hun tuin, maar de gemeente heeft geen mogelijkheid om de initiatiefnemer aan zijn woord te houden en de omwonenden te compenseren.

En wat er ook wordt beweerd, het project in Het Goy blijft in onze ogen experimenteel. Het is niet de eerste keer dat zulke grote molens worden gebouwd, maar wél de eerste keer dat zulke grote molens worden gebouwd dichtbij een dorpskern. Houten Anders! had liever een initiatief gezien met bewezen technologie en een vergelijkbaar windpark in een gelijksoortige omgeving om vooraf meer te weten over effecten op natuur, milieu en de gezondheid van omwonenden. Zou je in het vervolg voorafgaand aan een onderzoek, meer consensus kunnen bereiken over de onderzoeken naar gezondheids-, natuur- en milieueffecten, waardoor zorgen samen en transparant kunnen worden onderzocht?

Geld vrijmaken voor communicatie hebben we een goede keuze gevonden. Of het geld goed besteed is, blijft de vraag. In het vervolg zouden we graag zien dat deze communicatie niet alleen duidelijk en op tijd is, maar ook ruimte biedt voor feedback en discussie.

Het feit dat de raad op punten als hoogte, inspraak of compensatie nooit kaders heeft gesteld leidt er vanavond toe dat de gemeenteraad elk redelijk voorstel moet accepteren. Wie dit ontkent, miskent de rol die wij als raad en college hebben gehad in de afgelopen tien jaar. Wij nodigen de raad en het college daarom uit te leren van deze casus.

HA! een Ruimtelijke Koers

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 12-02-2019 23:01

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

Wij staan aan de vooravond van het bepalen van de Ruimtelijke Koers van de gemeente Houten. Voorafgaand aan de juiste koers, zullen de juiste keuzes gemaakt moeten worden. Houten-Noord is al jaren af, Houten-Zuid is in de laatste fase en wij weten dat wij als gemeente Houten de komende jaren nog 4000-5000 huizen moeten gaan bouwen.

Om herhaling te voorkomen van wat we van de eerste 8 fracties al gehoord hebben, houd ik mijn betoog kort en krachtig.

Wij staan voor uitdagingen als het er om gaat hoe we die extra huizen gaan bouwen. Gaan wij buiten de rondweg bouwen? Gaan wij de hoogte in? En ook: kunnen wij het dorpse karakter van Houten behouden of is er een mooie combinatie van beide mogelijk?

Houten Anders is blij dat we nu, een jaar na de verkiezingen, kunnen instemmen om te beginnen met het maken van een plan van aanpak. Bouwen is belangrijk en vraagt om een spoedige aanpak! Het zal geen makkelijk traject worden en er zullen veel vragen op ons af komen, zoals: hoeveel huizen we waar gaan bouwen, over mobiliteit, hoe we van A naar B gaan en of wij onze overige voorzieningen in Houten op de extra huizengroei aan gaan passen. Uiteraard hopen we op veel inbreng en inspiratie van de huidige bewoners van Houten.

Ook hopen wij dat de wethouder ons de expertise van binnen en buiten het gemeentehuis biedt, of als dit niet binnenshuis kan worden geregeld, dit dan voor ons inhuurt.

Een gigantisch bedrag, voor een gigantische klus. Het bepaalt niet alleen hoe wij de komende jaren gaan bouwen, maar hoe wij in Houten de komende paar honderd jaar gaan leven. Het plan moet bij de toekomst horen die we voor ogen hebben.

De oplevering van de Ruimtelijke Koers staat onder veel tijdsdruk. Wij hopen een toezegging te krijgen van de wethouder dat de oplevering van het plan in het vierde kwartaal van 2019 gehaald wordt.

Wij zien het als een investering in de toekomst en daarom stemt Houten Anders in met de Ruimtelijke Koers. Wij wensen het aangewezen team veel wijsheid toe en geven u de ruimte om de juiste koers te bepalen!

Dank u wel.

Wayne Wilson, tijdens de raadsvergadering van 12 februari 2019

Motie Den Oord

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) PvdA Houten 12-02-2019 22:50

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

Houten kampt op dit moment met een groot tekort aan sociale woningen, aan woningen voor ouderen en aan woningen voor starters. Wij zullen als gemeente flink aan de slag moeten. Vanavond staat Den Oord weer op de agenda. Tot nu toe is dit een proces waar wij als gemeente en gemeenteraad niet trots op kunnen zijn.

De startnotitie was niet duidelijk genoeg. De doelstellingen waren niet specifiek, waardoor het proces niet goed kon verlopen. Nu een aantal jaar verder moeten de kaders duidelijk worden vastgelegd. Daarom willen we nu duidelijkheid scheppen voor alle partijen.

Als je aan de inwoners vraagt om draagvlak dan moeten wij dat ook volgen. Maar draagvlak creëren, wat betekent dat?

Wij moeten de inwoners serieus nemen en met een voorstel komen waar de inwoners mee aan de slag kunnen. Het moet duidelijk zijn waar wij en de inwoners naar toe kunnen en willen. Juist voor draagvlak zijn de kaders zo belangrijk.

De uitkomst van het participatieproces doet geen recht aan de inspanningen van alle betrokkenen en van de omwonenden. We zullen een balans moeten realiseren tussen draagvlak en zo veel mogelijk woningen.

Als er kaders worden gegeven dan moeten wij binnen die kaders blijven. Is er een betere oplossing mogelijk door toch buiten de kaders te gaan, of is er geen oplossing mogelijk binnen de kaders, dan zal dat duidelijk moeten worden vastgelegd en overeengekomen met alle partijen.

Het is jammer de motie van de PvdA en de coalitie nog steeds zoveel speelruimte laat, ondanks dat de wethouder in het RondeTafelGesprek (RTG) heeft aangegeven duidelijkheid te wensen. “In beginsel 48” kan uiteindelijk leiden tot elk aantal en is net zo onduidelijk als “zoveel mogelijk”.

De wethouder heeft aangegeven dat de spelregels niet duidelijk waren. Wij vinden dat hij gelijk heeft. En daarom dat een startnotitie duidelijke regels moet hebben; een opdracht met kaders. Mocht er dan nog onduidelijkheid zijn, dan kan de wethouder altijd terugkeren naar de raad om de kaders te verscherpen.

In onze motie leggen we samen met D’66 duidelijke kaders vast. Minimaal 45 woningen, dat is voor alle partijen duidelijk. Een oplossing moet uitgewerkt binnen drie maanden, dat lijkt ons zeer haalbaar. Tussendoor willen we dat de raad op de hoogte wordt gebracht van de voortgang, zodat we kunnen ingrijpen indien nodig.

Op deze manier geven we alle partijen de kans om gezamenlijk tot een mooie oplossing te komen.

Wayne Wilson, tijdens de raadsvergadering van 12 februari 2019

Snelwegen rondom Houten

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) CDA Houten 01-10-2018 07:59

Vanaf 2020 worden de snelwegen rondom Houten verbreed. Tijdens een 6-jarig project komen er extra rijstroken en worden de kruisende verkeersstromen gescheiden. Stroken groen worden asfalt, in ruil voor minder files en ongelukken op de snelwegen rondom Houten. Bij het complexe project zijn het Rijk, Rijkswaterstaat, de Provincie en de gemeenten Utrecht, Nieuwegein en Houten betrokken. Eerst worden de groenstroken kaal gemaakt, de huidige geluidswallen worden weggehaald en vervolgens wordt de nieuwe rijstrook aangelegd. De groenstroken en geluidswallen houden het geluid van de snelweg tegen. De verloren groenstroken worden op andere plekken in de provincie terug geplant. Bewoners van de Koppeldijk en de Waijensedijk maken zich zorgen. Zij hebben al geruime tijd contact met Rijkswaterstaat. Als coördinerende instantie kan Rijkswaterstaat de plannen aanpassen om geluidsoverlast en bouwgeluid te verminderen. De groep bewoners heeft echter nog niet het gevoel dat hun zorgen serieus worden genomen door Rijkswaterstaat. Ondanks het begrip voor hun situatie, hebben zij nog niet de toezeggingen waar zij op hopen, maar ook zegt er niemand ‘nee’ tegen hun voorstellen. Binnenkort moeten alle plannen rondom dit project definitief worden gemaakt. De tijd dringt dus, de bewoners willen duidelijkheid en hebben hun hoop gevestigd op de gemeente Houten.

De bewoners van de Koppeldijk en de Waijensedijk hebben vandaag alle Houtsense politieke partijen uitgenodigd voor een uitgebreide presentatie over hun gesprekken met Rijkswaterstaat en de moeite die het hen kost om gehoord te worden. Zij hebben een beroep gedaan op de politiek, met name op de wethouder, om hun zorgen serieus te nemen. De middag werd afgesloten met een rondleiding over de koppeldijk, waar de raadsleden hebben kunnen ervaren hoe dicht bewoners op de snelweg wonen, hoeveel geluid er nu al is en welke gevolgen de plannen en werkzaamheden gaan hebben.

HoutenAnders! begrijpt deze bewoners heel erg goed. Deze groep Houtenaren vraagt de gemeentepolitiek om mee te denken en te helpen om wél tot afspraken met Rijkswaterstaat te komen. De wensen zijn heel redelijk: overlast verminderen tijdens de bouw en maatregelen treffen die na de bouw maken dat het snelweggeluid verminderd. Zij hebben zelf verschillende ideeën over hoe het Anders! kan. Zij zijn niet tegen de verbreding, maar willen wel graag gehoord worden. HoutenAnders! is blij met de positief-constructieve insteek van de bewoners en snapt ook dat het nu vijf voor twaalf is. Dat nagenoeg alle partijen hun belangstelling hebben getoond, laat zien dat de gemeenteraad het serieus neemt, al is haar rol in dit complexe dossier heel beperkt vanwege de Crisis- en Herstelwet. Wethouder Van Dalen (CDA) maakte zich gelukkig ook boos over het feit dat deze bewoners niet met de juiste personen aan tafel lijken te zitten. Hij heeft de bewoners gezegd dat hij hen zo snel mogelijk in gesprek gaat brengen met personen die wél toezeggingen kunnen doen rondom dit project. HoutenAnders! juicht dit toe en is gelukkig met het gegeven dat de wethouder zich sterk maakt voor deze groep. Initiatieven als deze, brengen de politiek dichter bij de burger. Complimenten voor dit initiatief! Wij zullen dit kritisch blijven volgen.

Houten bruist!

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 17-09-2018 11:22

Zaterdagochtend, 1 september. Houten ontwaakt. De hete zomer is voorbij en het nieuwe seizoen begint lekker fris en zonnig. Het Rond is veranderd in een levendig doolhof van kraampjes en natuurlijk zetten wij ook onze spulletjes in een kraam die er al snel anders uit begint te zien. Tevreden kijken we rond over het plein.

Meer dan 200 verenigingen, stichtingen en initiatieven zijn present: sportverenigingen demonstreren hun talenten; jong en oud dansen, zingen en maken samen muziek. Wie iets wil bijdragen aan Houten kan bij de verschillende initiatieven terecht. Culturele verenigingen, zorginstellingen en belangenorganisaties zoeken de verbinding met wie zich maar verbinden wil. Overal waar je kijkt zijn mensen met elkaar in gesprek. Een prachtig gezicht.

Ook de vrijwilligers onderling ontmoeten elkaar na een lange zomer weer. Soms ken je elkaar al via Facebook en ontmoet je elkaar nu eindelijk in het echt. Op Facebook is de discussie snel gevoerd, maar de mens achter het idee staat nu in levende lijve voor je. Er is tijd voor dialoog, weer eens wat anders.

“Houten moet weer bruisen, zoals in die goede oude tijd!” Hoe vaak hebben we dat niet gehoord tijdens de verkiezingstijd! De hang naar een verleden dat misschien wel nooit meer terugkomt, doet je op een dag als vandaag bijna vergeten hoe bijzonder het is dat Houten zoveel actieve groepen telt die zich inzetten voor elkaar, hun medemensen en voor Houten.

De dag is er eentje om van te genieten. Niet alleen het weer zit mee, maar de sfeer op het Rond is uitstekend. Punten voor verbetering zijn er altijd, maar iedereen die over de markt loopt voelt: Houten bruist! Maar misschien bruist Houten…anders?

Wayne Wilson

Fractievoorzitter Houten Anders!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.