Nieuws van VVD in Scherpenzeel inzichtelijk

8 documenten

(kern) energie via een mini-centrale

VVD VVD Scherpenzeel 25-05-2021 06:57

Is een mini-centrale op basis van kernenergie de oplossing voor duurzame energie?: de Small Modular Reactor (SMR)

Onlangs heb ik in een column al inzichtelijk gemaakt welke ontwikkelingen zich hebben voorgedaan rondom kernenergie en welke voordelen kernenergie tegenwoordig met zich meebrengt. In deze column ga ik specifiek in op de ontwikkeling van een mini-centrale op basis van kernenergie: de Small Modular Reactor (SMR) (op het plaatje zie je een impressie van het uiterlijk).

Eerst even een paar cijfers:

-          Small modular reactor (SMR) produceert 4 tot 300 Megawatt (MW) (Borssele is 485 megawatt).

-          1 megawatt = 1000 huishoudens https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/energiebegrippen/megawatt

De SMR kan dus een middelgrote tot redelijk grote gemeente van stroom voorzien.

 

Ontwikkeling mini-centrales in Groot Brittanie met overheidssteun

Het Verenigd Koninkrijk heeft al in 2017 een competitie voor de ontwikkeling van mini-centrales uitgeschreven, omdat Engeland het belang en kansen ziet van deze mini-centrales en een internationale concurrentiepositie wil hebben. De overheid betaalde bedrijven per fase een ontwikkelbudget van miljoenen euro’s waarmee ze de ontwikkeling stimuleert. In ongeveer 18 landen wereldwijd gebeurt hetzelfde. Groot voordeel van de mini-centrales is dat ze in serie in fabrieken kunnen worden gebouwd waardoor de productiekosten veel lager zijn en ze sneller gebouwd kunnen worden. Met vrachtwagens kunnen ze naar een locatie worden gereden en in elkaar worden gezet.

 

In Engeland zijn van de 8 initiatieven er 5 door naar fase 2 die startte in 2020. Ze mogen nu een proefopstelling bouwen. Dit is onder andere de Rolls Royce mini centrale, maar ook de U battery. Deze kan zowel elektriciteit produceren als warmte opwekken.

 

U battery

De U battery is bedacht door o.a. de TU Delft en wordt ontwikkeld door het (deels) Nederlandse bedrijf Urenco met een vestiging in Almelo.

 

De U battery is een kleine centrale vanaf 4 Megawatt (4000 huishoudens), die deels ingegraven kan worden zodat het minimaal te zien is en een gewoon bedrijfsgebouw lijkt als elk ander bedrijf. Naast de elektriciteit wordt er ook warmte opgewekt waarmee diezelfde huishoudens van stadswarmte kunnen worden voorzien. Hierdoor vormt de U battery een mogelijke zeer stabiele, betrouwbare aanvulling op de energiemix. Het proto-type wordt gebouwd tussen 2024 en 2027 en de verkoop start in 2028.

 

Vaak wordt als argument aangedragen dat het heel lang duurt voor een centrale neergezet kan worden door de lange procedures in Nederland. Dit kan versneld worden als we nu starten met de procedures om locaties aan te wijzen waar mini centrales zouden kunnen komen als ze voldoen aan bepaalde kaders. Op die manier creëren we als overheid randvoorwaarden en potentiele afzetmarkt voor bedrijven en kunnen zij rekening houden hiermee in de ontwikkeling en stimuleren wij bedrijven verder te gaan met de ontwikkeling. Tegelijk is het een interessante pilot om samen met hen op te lopen en daarmee planningstijd te verkorten.

 

Daarbij kunnen we bijvoorbeeld gebruik maken van de Rijkscoördinatieregeling waarmee de planningsprocedures verkort kunnen worden.

Politieke geheugens

VVD VVD Scherpenzeel 17-04-2016 08:01

Donderdag 8 april 2016 was het weer ‘de gemeenteraad in vergadering bijeen. Na een keurige presentatie tijdens de informatie avond waren we het snel eens over het nieuwe groenbeleid. In het bijzonder gericht op het behoud van de bomenstructuren in onze gemeente. Ook het ruimtelijke plekje voor de scouting was met hamerslag akkoord.

Anderhalf jaar geleden heeft de gemeenteraad de ruimtelijke structuurvisie bekrachtigd. De fractie van de VVD heeft destijds tegen gestemd. Vooralsnog willen we niet aan de overzijde van De Dreef aan de slag. Evenzo hechten wij aan ruimte voor de beek en een geleidelijke overgang van bebouwing en natuur. Het park bij huize Scherpenzeel is hiervan een voorbeeld.

Het voorliggende stedenbouwkundige plan Akkerwinde gaat hieraan voorbij. Achter de nieuwe school gaan we door met de bebouwing tot aan het fietspad gelegen langs de beek. Anderhalf jaar geleden dacht de coalitie daar toch echt anders over! Waarom dan toch dit voorstel?

Nu dat heeft te maken met de financiële positie van de gemeente. Die is op z’n minst niet optimaal en de kadernota staat weer voor de deur. Door nu ook het laatste stuk grond aan de beek te bebouwen verbetert de grondexploitatie van deze locatie aanzienlijk. Met het voorliggende stedelijke plan is het mogelijk de kas voor 2017 aanzienlijk te spekken. Mooi, structureel tekort voor weer een jaartje weg gepoetst. Met veel bla, bla gaat de coalitie akkoord met het voorstel. Geen woord over de ruimtelijke structuurvisie!

De financiële positie van de gemeente Scherpenzeel die loopt in de komende jaren schade op. Het gemeentelijk bedrijf gaat ons in de komende jaren meer kosten. Denk maar eens aan privacy wetgeving en automatisering. Ook het toerekenen van rente aan de liggende gronden mag niet meer. Die rente kwam als opbrengst ten goede aan de bekostiging van de bedrijfsvoering. In de kadernota moeten we op zoek naar een half tot een heel miljoen structureel per jaar. We gaan eerdaags beleven wat de kadernota te bieden heeft. Maar wij stellen vooraf: handen af van verzwaring van de gemeentelijke heffingen en de voorzieningen voor de burgers. Sport en cultuur, een rijk verenigingsleven zijn pijlers voor een maatschappelijk gezonde gemeente.

 

Afsluitend, de gemeenteraad heeft akkoord gegeven op het raadsvoorstel aankoop grond achter de voormalige Rabobank. Ruim voor 40 parkeerplaatsen in het centrum van ons dorp. Voor collectief gebruik om daarmee het dorp aantrekkelijk te houden voor de middenstand.

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Rekenwerk

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 29-11-2015 08:56

Donderdag 26 november jl., de gemeenteraad van Scherpenzeel bijeen. Een echt uitdagende agenda is het niet. Op twee dossiers torsen we een amendement mee. Niet om het liberale gedachtengoed beter voor het voetlicht te brengen maar louter en alleen om een raadsvoorstel te repareren. We kunnen ook zeggen dat we wat aan het bijklussen zijn met het doel ons dorp ordentelijk te besturen.

Voordat we beginnen zijn er bloemen voor Jos en Berrie. Beiden VVD-ers nemen afscheid als lid van de commissie. Jos omdat die elders huisvesting heeft gevonden en Berrie omdat die Jos als secretaris gaat opvolgen. Transparant en integer, geen dubbelfuncties! Ik bedank beide heren voor hun inzet. Jos veel plezier in het oosten des lands en Berrie succes bij de hernieuwde kennismaking met het bestuur.

Hoogtepunt van de avond is wel het vaststellen van de belastingtarieven 2016. 0,9% correctie van de inflatie is wel de rode lijn in de verhoging van de tarieven. Maar het CDA heeft huiswerk gemaakt en heeft naar eigen zeggen de rekensommetjes op orde. Op basis van gelijke variabelen bleek tijdens de behandeling van dit onderwerp in de commissie de sommetjes van het CDA tot meerdere uitkomsten te leiden. Een redenering van de voorman van het CDA met, voor hem, een eureka-moment. Wiskundig dient die zeker als ‘onwaar’ betiteld te worden. Het rekenwerk leek de voorman van het CDA persoonlijk fataal te worden maar gelukkig zat hij gisteravond weer aan tafel. Hij deelde mee dat we nog niet van hem af zijn.

De coalitie had getweeën (ze zijn toch met drie?) nog eens zitten zwoegen op de sommen van onze voormalige huisarts en ze hadden een conclusie getrokken. Welke, is mij tijdens de vergadering niet duidelijk geworden maar het was, volgens hen, een amendement waardig. Daar waar de voorman van het CDA consequent klaagt over het niet beantwoorden van vragen door het college, is het beantwoorden van vragen die aan hem gesteld worden ook niet zijn sterkste punt. De verantwoordelijk wethouder had ook niet zijn sterkste optreden deze avond. Zowel het voorstel van het college als het amendement waren wat hem betreft akkoord. Zijn hoofddoel was, om het maar eens ordinair te zeggen, gewoon het belastinggeld binnen harken voor de gemeente.

Inderdaad dat was nu ook precies de kern van het debat, het verdelingsvraagstuk om te innen gelden ‘rechtvaardig’ over de betalers te verdelen. Niet meer en niet minder, het ging niet over minder belasting voor burgers en / of bedrijven. De uitkomst van de som stond reeds vast. Voor de fractie van de VVD is het interessant om te spreken over belastingdruk, hoeveel gaan we met z’n allen betalen. Misschien zou die collectief wel wat minder kunnen zijn als we individueel wat meer, voor de voorzieningen die we zelf gebruiken, betalen. De gemeenschap hoeft tenslotte niet voor alle pleziertjes van een individu op te draaien. De meer liberale inslag, beperking van de collectieve lasten.

Voor mij was het verdelingsvraagstuk een lastige afweging. De verdediging van het collegevoorstel door de verantwoordelijk wethouder was ronduit zwak en het amendement van het CDA blonk ook niet uit door overtuiging. Een half uur extra bedenktijd werd mij niet gegund. Na besluitvorming heb ik mij maar geconformeerd aan het collegevoorstel.

De motie van het GBS over de hondenbelasting en het onderzoek naar het afschaffen ervan in 2017, kon rekenen op de steun van de fractie van de VVD. De coalitie had in de begroting reeds besloten dat hondenbezitters meer voor hun hond moeten betalen. Die rekening - en de uitleg daarvan - laat ik graag bij de coalitie liggen. De SGP heeft zich tenslotte in het verleden reeds hard gemaakt voor de hond, de bezitter ervan krijgt nu keurig de rekening gepresenteerd. Met dank aan die zelfde SGP.

Als laatste in de belastingtarieven het ophalen van het huisvuil. De motie van GBS over differentiatie van tarieven kan niet op onze steun rekenen. Er is al genoeg administratieve drukte en iedere maand een rekening te ontvangen van het opgehaalde vuil gaat ons veel te ver. Levert ook weer bergen papier en omgehakte bomen op. Kijk eens naar andere oplossingen om de steeds groeiende afvalstroom in te perken zodat huishoudens ook minder hoeven weg te gooien.

De gemoederen rond de belastingen hielden ons meer dan een uur bezig. Daarna was er nog een dossier over de Permar en de gemeenschappelijke regeling van de Permar. Laten we voorop stellen dat de mensen die bij de Permar werken niet de dupe mogen worden van het bestuurlijke gedoe rondom de Permar. Zij hebben een baan, zijn trots op hun werk en de gemeenschap moet er gewoon voor zorgen dat zij ook aan het werk kunnen blijven. Maar bestuur en management moeten zich diep schamen. Het bestuur stond er bij en keek er na. Na donderdagavond is dat de conclusie van de fractie van de VVD. Erger nog, ze blijven er bij staan en blijven er naar kijken.

Ondanks dat het voor onze gemeenschap een gering beslag op financiële middelen legt vindt onze fractie dat de Permar wel behoorlijk bestuurd dient te worden. Transparant (moet tegenwoordig) op basis van een realistische begroting en een getrouwe verslaglegging van het jaar. Een toezegging van de wethouder de Wet gemeenschappelijke regeling te respecteren en helder te verwoorden in de statuten van de Permar was voor onze fractie voldoende. De motie van de VVD om de bestuurlijke drukte te verminderen de gemeenteraad en college weer aan de touwtjes te laten trekken bij de Permar had even eens de instemming van de wethouder, gesteund door de burgemeester. Maar de coalitiepartijen hadden er duidelijk een andere mening over. Bijzonder was het betoog van de CU, volledige steun voor onze motie, transparant sturen en besturen een echte noodzaak! Goed dat de motie er lag! Hoe je dan toch tegen de motie stemt is een raadsel waarvan ik het antwoord wel ken. Veel te transparant, meneer van de CU!

Het raadsvoorstel tenslotte, is aangenomen. Ook met steun van onze fractie. Wel vroeg ik mij af waarom we een begroting goedkeuren met het verzoek om voor eind maart een gewijzigde begroting te presenteren. We hadden er zelfs een motie voor achter de hand!. Is het management van de Permar niet in staat tijdig een ordentelijke begroting op te stellen voor het einde van het jaar? Hoe moet het dan volgend jaar als de begroting 2017 en al voor juli 2016 dient te liggen? We bewaren onze motie, we leggen ook volgend jaar gewoon weer geld bij en wij veranderen 2016 in 2017. Eens kijken hoe men, de leden van de coalitiepartijen, dan reageren.

Rekensommen, het collectief betaalt voor het individu. In het geval van de Permar noodzaak daar het individu en handje geholpen moet worden, in dit geval naar werk. Bij het betalen van belastingen jammer daar niet altijd duidelijk is waarvoor nu precies de belasting geheven wordt. Het leek gisteravond gewoon schrapen bij de burgers.

Rekenwerk, om kwart over tien liet de voorzitter voor de laatste maal de hamer vallen. In detail, precies op het blok! Mooi in de klok!

 

Gerrit Dijkstra,

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Veel lukt

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 08-11-2015 02:40

Donderdag 29 oktober 2015 was de voltallige gemeenteraad van Scherpenzeel weer bijeen in ons Kulturhus De Breehoek. De VVD heeft maar liefst drie amendementen en een motie klaar liggen om de raadsvoorstellen, naar onze mening, te repareren. Als slotstuk staat de begroting 2016 – 2020 op de agenda.

https://scherpenzeel.vvd.nl/nieuws/8818/veel-lukt

Gezien de vergaderdiscipline kan het een latertje worden.

We hameren eerst een aantal ordestukken af. De meeste hebben betrekking op interne regelementen. Allemaal niet heel spannend. Onze burgemeester slaat er lustig op los.

Bij het onderhoud van groen hebben we een tekstueel amendement. De tekst suggereert dat het nieuwe contract met de Permar (voor de komende 5 jaar) voor het onderhoud van de openbare plantsoenen en de begraafplaatsen, allen op de begraafplaatsen van toepassing is. De beantwoording van de technische vraag hierover gaf een beeld dat er sprake is van uitbreiding van de werkzaamheden. Daarnaast was de tekst ook nog eens voor tweeërlei uitleg vatbaar!

We hadden in de commissie al aangekondigd dat we dit zouden repareren en ons voorstel ligt er. De coalitiepartijen vinden het amendement eigenlijk maar niets. Maar de intonatie bij het voorlezen van de tekst door de wethouder is voor hen ook onvoldoende de tekst te laten staan. Alleen het CDA blijft haar wethouder trouw. Het heeft allemaal niet heel veel om het lijf maar die wijziging is binnen en de openbare plantsoenen worden nu ook geschoffeld.

Dat contract met de Permar, dat is onze fractie in de huidige tijd veel te lang. Dat de mensen van de Permar de plantsoenen van de gemeente Scherpenzeel onderhouden vinden wij daarentegen een prima oplossing. Op deze wijze kunnen ook deze mensen op een normale wijze deel nemen aan onze samenleving, Ook zij hebben werk!

Vervolgens komt de financiële rapportage 2015. Let wel, de tweede verantwoording is van eind oktober. We hebben het al zo vaak gevraagd: hoe denkt college op basis van zo’n late rapportage nog bij te sturen? Naar onze mening onmogelijk. De verliescijfers, ruim drie ton, kunnen we als fractie om die reden voor kennisgeving aannemen. Nog bonter maakt het college het als het een restant (€ 26.000,-) van een budget van € 160.000,- na vier jaar nog wil behouden. Als je de discussie in de raad volgt gaan je de stekels recht overeind staan. Het budget is oorspronkelijk bedoeld voor de huisvesting van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie in met name de villa. Vier jaar geleden in de haast in gang gezet met een overhaaste aanschaf van een lift. De lift staat ergens maar is nog niet in gebruik. Gaat ook nooit gebeuren. Geef maar aan Platteland Anders als mogelijk kunstobject in ons dorp.

Een motivering voor het nu nog vast houden van het restant budget staat niet in de toelichting van het raadsvoorstel. Creatief als de wethouder is, verzint die het staande de vergadering Het gaat over veiligheid van het personeel. Niet fraai blijkt uit de discussie die volgt. De gemeente Scherpenzeel heeft zich ook te houden aan de wet inzake het bieden van een veilige werkplek aan haar personeel. Dat hoeft naar onze mening geen vier jaar te duren.

Het amendement schrapt het restant budget en de motie laat de gelden toevloeien aan de algemene middelen. Met dank aan de ondersteuning door de GBS. Mocht het college alsnog met een aanpak van De Buitenplaats komen dan zien we wel een raadsvoorstel komen. De meerderheid is voor het schrappen. Alleen de SGP kronkelt zich in bochten om haar wethouder te steunen. Bijzonder gedrag verdient tenslotte navolging.

Aan het personeel is een bijdrage gevraagd om te bezuinigen. Men mag zelf kiezen hoe ze een bezuiniging van € 6.000,- denken in te vullen. Het maakt onderdeel uit van de begroting evenals de traditie van de kroketten bij een goedgekeurde begroting. De burgemeester doorbreekt die traditie door te melden dat er na afloop van de vergadering op kosten van de gemeenschap bitterballen geserveerd zullen worden. Er wordt stilletjes om mij heen wat gemord.

De begroting is sluitend en de gemeenteraad laat haar vergaderingen niet meer woordelijk schriftelijk vastleggen. De hierdoor gerealiseerde bezuinigingen wil onze fractie inzetten voor het ongedaan maken van de bezuinigingsopgave voor het personeel. Hoeven ze de koffie niet meer zelf te betalen of op zoek te gaan naar andere wegen die leiden tot het gewenste geld.

Het derde amendement lijkt eenvoudig de eindstreep te halen maar dat blijkt een misvatting. De coalitiepartijen hebben een opgelegde discipline, ook de ambtenaren moeten de bezuinigingen voelen. Ook ondanks de ruimte die in de sluitende begroting lijkt gevonden. Jammer, het was een aardige geste geweest richting het ambtelijk personeel. Wij laten ons de koffie en de borrel na afloop prima smaken, evenals de bitterballen.

De begroting wordt aangenomen. Wat wil je ook, de coalitie heeft de meerderheid. Voor elf uur sluit de burgemeester deze vergadering. Dat moet ook kunnen. Door de bezuigingsvoorstellen die pas op de agenda kwamen nadat de kadernota in het voorjaar was besproken, was er feitelijk sprake van twee kadernota’s voor de begroting uit.

 

Een korte blik op de begroting leert ons dat deze sluitend is. Geen bijzondere lastenverzwaringen voor ons als burgers maar ook een uiterst magere risicoparagraaf. We hebben nog wel de nodige gronden die we kunnen ontwikkelen. Daar hebben we in de achter ons liggende jaren fors (te fors) op afgewaardeerd. Met een aantrekkende markt zou het wel eens kunnen zijn dat die opbrengsten een positief effect aan hebben op de financiële positie van de gemeente Scherpenzeel. We hebben het dan over de wat langere termijn.

Op de korte termijn zal de huidige coalitie haar begroting niet kunnen realiseren. Evenals voorgaande jaren presenteren we wel een positief resultaat in de jaarverslagen maar dat doen we alleen maar door gelden te onttrekken aan de algemene reserve. We hebben eigenlijk een verlies. Heel simpel, er gaat jaarlijks meer uit de kas dan dat er in komt.

In de risicoparagraaf staan wel een aantal zaken benoemd maar we weten nu ook al dat er onvoorziene uitgaven gedaan moeten worden om het samenleven in onze gemeente aangenaam te houden.  Maar die paragraaf is veel te mager. Onderhoud van voorzieningen, groen en gebouwen kost nu eenmaal geld. Maar het evenwicht tussen gelden beschikbaar hebben voor verenigingen en het met elkaar evenementen organiseren is nagenoeg verdwenen. Het verdwijnt nu te veel in - commerciële - organisaties werkend in de zorg. Lees de stukken er maar op na en volg het recente zorgdebat van het CDA.

Ook de gemeente Scherpenzeel ontkomt niet aan de bezuinigingen. Beter, voer een gedegen beheer op de te besteden middelen en stel prioriteiten. Die liggen voor de fractie van de VVD duidelijk anders dan de huidige politieke lijn van verdeel en heers. Dat is dan ook reden om tegen de huidige begroting te stemmen.

 

Vriendelijke groet,

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Lekker in de ‘wedstrijd’, impressie van de raadsvergadering van 24 september 2015

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 29-09-2015 02:26

Het is mooi geweest, het zomerreces zit er weer op. Even afstand van politiek Scherpenzeel was zeer welkom. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gedurende twee maanden niet gemist heb. Nu we weer ‘aan de bak’ mogen heb ik er zeker zin in!

https://scherpenzeel.vvd.nl/nieuws/7527/lekker-in-de-wedstrijd-impressie-van-de-raadsvergadering-van-24-september-2015

foto: De Breehoek, op de raadsagenda

Er ligt een mooie agenda voor, 25 punten. Eentje die als we niet oppassen voorbij het middernachtelijk uur schiet. De agenda is door de fractiegenoten keurig voorbereid in de commissies en met een beetje korten in mijn betogen blijf ik ruim binnen de ons toebedeelde spreektijd.

We beginnen met wat ruimtelijke zaken rondom bestemmingsplannen. Met een paar slagen van de hamer worden wat administratieve procedures ‘rechtgetrokken’. Dat gaat niet lukken op het dossier bestemmingsplan buitengebied 2013. De aanleiding is een in het verre verleden verkocht agrarisch bedrijf op Gooswilligen waarbij de tweede bedrijfswoning bij de oorspronkelijke eigenaar is gebleven. Tussen de bewoners aldaar botert het niet lekker en er is al vele jaren strijd. Die strijd blijkt niet op te lossen met ruimtelijke procedures, ook niet na gerechtelijke uitspraken. Na opnieuw een uitleg van de verantwoordelijk wethouder stemmen we in met het raadsvoorstel. Onze fractie heeft niet de illusie dat hiermee het probleem is opgelost.

Het tweede vermeldenswaardige bestemmingsplan betreft plan Weijdelaer. Het CDA zwengelt het probleem van een slinger in de weg aan, in dit geval de Vijverlaan. Het is ze zelfs een amendement waard! In de ogen van onze fractie is dit op het niveau van 18 miljoen coaches bij het voetbal. Alle 13 raadsleden hebben een inhoudelijke mening en samen zijn we het niet eens. Ondanks de opvattingen van de fractie van de VVD houden wij ons bij de feiten en de taakopvatting in de raad. Hoofdlijnen van beleid en niet op detail in de uitvoering. Feiten, in het voorliggende bestemmingsplan past een rechte weg maar ook de slinger in de weg. Bestemmingsplan kan wat ons betreft gewoon ter inzage worden gelegd voor de inspraak. Al dan niet een slinger in de weg. Dat is naar onze mening uitvoering en wordt maar met betrokken omwonenden beslecht. Snel komen tot een uit te voeren plan staat bij ons hoger op de agenda dan de slinger.

Dan crisisbeheersing en rampenbestrijding. Naar onze mening een redelijk voorstel maar incompleet. Het blijft bij de eigen veiligheidsregio en dat is in de situatie van ons dorp volstrekt onvoldoende. Op de grens met Woudenberg staat een bedrijf dat tot één van 400 gevaarlijkste bedrijven in Nederland is bestemd. Opslag van zwaar chemisch afval. Anneke Heemskerk heeft het veiligheidsplan nauwgezet doorgespit en het blijkt dat hieraan geen letter is besteed. In de commissie is de portefeuillehouder hierover ‘onder handen’ genomen. Betrokkene had het scherp op het netvlies en wist te melden dat met de buurgemeente en de veiligheidsregio’s nauwgezet is overlegd. Er zijn, afhankelijk van de wind, afspraken gemaakt over het aanrijden van de diensten in geval van een calamiteit dan wel het adequaat treffen van maatregelen inzake de veiligheid van de bevolking. Tevens is de portefeuillehouder gewezen op de vergunningen en de handhaving daarvan.

Even vol houden met het lezen van dit toch wel lijvige verslag. Er komt nog veel meer dat interessant genoemd mag worden.

Bij de verordeningen op de raadscommissies is het thema integriteit. Dat is in de gemeentewet geregeld voor raadsleden en doorgezet naar commissieleden. Ben je ondernemer met ambitie voor de politiek en werk je direct of indirect voor de gemeente Scherpenzeel dan sta je voor een keuze. GBS en CDA denken daar anders over, beide zou moeten kunnen, twee petten. Geen meerderheid en op deze wijze binden we de ‘kat ook niet op het spek’. Integriteit mensen, staat in de huidige tijd hoog op de agenda.

De SGP gaat los op het onderwerp Permar. Die liggen wederom in zwaar weer op ‘hun kant’. Alles wat daar gezegd wordt ondersteund de fractie van de VVD maar het raadsvoorstel gaat daar niet over. Twee beslispunten, nader onderzoek naar de situatie en geen fusie. Daar kunnen we niet op tegen zijn en de rest van de discussie zal volgen. Uitgangspunt daarbij is dat de huidige werknemers bij de Permar ook in de toekomst een goede werkplek verdienen. De rest is bijzaak.

Dan wordt het nu leuk, nog twee onderwerpen; bezuinigen en De Breehoek.

De fractie van de VVD is in het dossier van De Breehoek van mening dat we eens een positief geluid moeten laten horen. Nu er ruimte is voor een nieuwe bestuurlijke structuur, nieuwe mensen in de programmaraad maar vooral nieuwe mensen in de organisatie kunnen we eindelijk de cultuur van de Heijhorst eens achter ons laten. Ambitieuze nieuwe mensen zonder verleden maken de weg vrij voor een gastvrij gemeenschapshuis. Een open huis met tal van activiteiten gericht op de samenleving van Scherpenzeel. Kijken we naar het geld dan moet er nog al wat bij. De verantwoordelijk wethouder sprak al eens ferm: ‘ Er komt geen cent bij’. Nu dat maakt ze met extra een half miljoen euro zeker niet waar. Net als de interim manager, die kon niet maar is er nu toch. In de raadsvergadering volgde niet echt een sterke uitleg waarom nu ineens allemaal wel. Ergens ook nog wel te begrijpen. Het tekort op de exploitatie zetten we af tegen de kosten voor de sportvelden, voor onderhoud structureel € 40.000,- per jaar extra, de kinderopvang die jaarlijks meer dan € 50.000,- ontvangt en de begraafplaats waarvan het onderhoud drukt op het budget groenonderhoud. Waar we een ondernemer voor het opknappen van de aula, een renteloze lening verschaffen van enkele tonnen. Is het dan heel erg dat De Breehoek, ons eigen huis, een extra zakje centen krijgt? Wij stappen over die hobbel heen.

Afsluitend de bezuinigingsvoorstellen. Meer belasting en minder onderhoud van groen. Meer personeel en speelgeld voor het college. Onbenoemd budget dat vrij door het college kan worden benut. Hadden we met de geamendeerde kadernota een sluitende begroting verkregen blijkt dat in deze tweede kadernota door het college er weer een gat in geschoten is. Dit ondanks de extra middelen per september van de Rijksoverheid. Waar de discipline binnen de coalitie voor de zomer bij de behandeling van de kadernota ver te zoeken was bleek het CDA nu aan banden gelegd te zijn. Monddood in ruil voor een beetje monumentensubsidie.

Voor de fractie van de VVD was dat jammer. We hadden graag nader gesproken over de klantmanager binnen het budget van de drie de centralisaties. Hiertoe hebben we in de commissie de verantwoordelijk wethouder aangespoord zijn huishoudboekje te openen. Immers had hij oktober vorig jaar niet aangegeven nauwgezet de benutting van het budget te volgen? Er volgde een toezegging aan onze fractie waarna hij met een memo moest bekennen helemaal geen huishoudboekje te hebben. Maar wel een extra € 60.000,- op de personeelsbegroting. Dat terwijl er mogelijk binnen de transitiegelden extra gelden over zijn om de tekorten op het budget van de drie decentralisaties te dekken. Schandalig, een motie van wantrouwen waardig. Wat een gepruts! Het toppunt is nog wel dat we komende donderdagavond zijn uitgenodigd om in een thema-avond op de hoogte gesteld te worden van de benutting van het budget decentralisaties. Stoom uit de oren, stuur maar een schriftelijk memo met de uitleg. Daar gaan we geen hele avond aan besteden. De fractie van de VVD laat zich niet ringeloren door deze wethouder.

De avond sluiten we juist voor middernacht af met een drietal moties vreemd aan de agenda. De spanningsboog is gebroken en in rap tempo zeggen we wat over vluchtelingen maar doen vervolgens niets, maken we vroegtijdig nieuw beleid over particuliere bomen en gaat de wethouder naar onze ouderen in Huis in de Wei.

Lekker in de wedstrijd! Maar hebben we nu ook gescoord? Voor een deel is dat aan de kiezer maar ik ben wel van mening dat de genomen besluiten passen in de lijn van de VVD. De Breehoek kan lekker verder, het onderhoud aan de sportvelden is veilig gesteld, bestemmingsplannen kunnen in procedure en na besluitvorming projecten in uitvoering en de integriteit blijft ten volle gewaarborgd.

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Pittig!

VVD VVD CDA Scherpenzeel 29-06-2015 07:50

Impressie van de raadsvergadering van 25 juni 2015

De raadsvergadering van 25 juni heeft een korte agenda maar wel met pittige onderwerpen; programmarekening 2014, financiële rapportage en een kadernota 2016 – 2019. Dat wordt wat, ook het CDA heeft een groot aantal amendementen. Er is, na correctie door de meicirculaire nog een tekort van ruim €140.000,- in 2016 en de daarop volgende jaren zijn ook niet sluitend. Als het CDA financieel gaat corrigeren, dan wil de voltallige oppositie die amendementen wel steunen. Het beloofd inderdaad een leuke avond te worden.

Maar eerst de programmarekening 2014. Herinrichting van Ringbaan en bestrating van de Boslaan kosten €160.000,-. Wordt genoemd in de kadernota. Naar onze mening zijn deze kosten verbonden met de ontwikkeling van de school aan de Ringbaan. In mei en november 2014 heeft de gemeenteraad besloten over de nieuwbouw van de school en het bijbehorende bestemmingsplan. Veelvuldig werden deze herinrichtingen genoemd, mede om de kinderen veilig naar school te kunnen laten gaan. Daarom behoren deze kosten naar de mening van onze fractie verwerkt te worden in de programmarekening 2014. Het amendement daartoe wordt gesteund door het CDA en heeft een meerderheid. De wethouder probeert nog wel tegen te houden maar wordt teruggefloten door zijn ambtenaren. Het college kan terug naar de accountant.

De financiële rapportage laat een tekort zien. Eigenlijk wel gebruikelijk. Niemand heeft zin zijn tijd hier aan te besteden. Laat het college haar best maar doen om het negatieve resultaat om te buigen naar een positief resultaat.

Dan komt de klapper, de kadernota die volgens de coalitiepartijen geen kadernota mag heten. Er was namelijk een concept-amendement van deze partijen om de kadernota ter kennisgeving aan te nemen in plaats van vast te stellen. Dat kan in de democratie toch niet! Dan zou eind september pats boem de begroting moeten komen zonder dat een ieder zijn of haar ideeën voor de komende jaren kenbaar kan maken. De VVD was fel tegen dit amendement en heeft de pers gezocht om dit gedrocht van tafel te krijgen. Dat is gelukt, ook de coalitiepartijen zagen tijdig in dat dit amendement de aftocht naar de vuilnisbak zou moeten blazen.

Alleen het CDA had tijdens de raadsvergadering het lef te melden dat dit amendement een verkeerde keuze was. Sportief, ik kan niet anders zeggen. De beide andere partijen beperken zich enkel tot de algemene beschouwingen. Visieloos werd coalitieakkoord opgelezen.

De oppositiepartijen hebben in een voorvergadering de gelederen gesloten. Verder is er naarstig gezocht naar het presenteren van een sluitende begroting. Het lijstje daartoe werd tijdens de vergadering namens de oppositiepartijen door GBS gepresenteerd. Een forse opgave maar het regende dan ook amendementen. Het CDA deed dapper mee, zelfs met een amendement om een zorgpartij structureel met € 50.000,- te korten. Niet ten onrechte, het betreft een verhoging van de bijdrage maar het brengt de verantwoordelijk wethouder wel in een netelige positie. Veel van de amendementen halen de eindstreep. Gevolg een sluitende begroting, behoudens 2017. Amendementen zijn in tegenstelling tot een motie een wijziging van het raadsbesluit en derhalve een opdracht aan het college. Dat blijkt ook uit het overzicht dat, na wat korzelig reageren van de SPG, alsnog geprojecteerd wordt op de wand. Mooie cijfers en lege handen voor de beide echt christelijke partijen. Mooi resultaat maar of we er echt wat mee opschieten?

Beschouwen we na dan is een politieke overwinning op het moment altijd een mooi moment. Maar er zijn ook amendementen aangenomen die eigenlijk niet meer uitvoerbaar zijn. De verantwoordelijk portefeuillehouder moet dan wel echt bakzeil halen bij de betrokken partijen. Maar goed er staat altijd nog € 200.000,- speelgeld voor spiegeltjes en kraaltjes op de begroting vanaf 2017 en verder. Onder het mom we weten nog niet waaraan we het uitgeven maar dan hebben we als college de munten alvast maar binnen. Gemeenteraad weer buitenspel! Neemt niet weg dat de geamendeerde kadernota niet de meest realistische begroting zal op leveren. We zien wel in september waarmee het college komt.

Er is nog wel het nodige te doen wat we niet in de kadernota terug vinden. Denk aan het dossier de Breehoek, € 450.000,- tekort. Maar zet het eens af tegen het voorstel aanstaande woensdag in de gemeenteraad, rond vier ton voor uitbreiding van de aula op Lambalgen. Renteloze leningen aan een willekeurige ondernemer en een pachtcontract dat in 2020 af loopt. Laten we even geduld hebben eer dat we dat geld aan de begraafplaats uit geven. Het is niet de meest moderne faciliteit maar we hebben een aula en misschien zijn beide dossiers wel te combineren. Geeft ook wat extra dekking aan de Breekhoek.

Kortom, aanstaande woensdag wordt het weer pittig. Daarna reces en wordt het zomer!

 

Gerrit Dijkstra,

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

VVD komt met alternatief plan voor uitbreiding aula op begraafplaats Lambalgen

VVD VVD Scherpenzeel 27-06-2015 09:42

Op de agenda van de raadsvergadering van 1 juli 2015 van de gemeente Scherpenzeel staat ondermeer het voorstel van het college om de begrafenisondernemer van de aula op Lambalgen te voorzien van een renteloze lening van € 275.000,- voor 30 jaar en de aanleg van extra parkeerplaatsen ad € 121.000,- voor rekening van de gemeente. De VVD heeft een alternatief.

VVD-raadscommissielid Anneke Heemskerk heeft in de commissievergadering van maandag 22 juni 2015 al laten weten dat wij als VVD bezwaren hebben dit onvoldragen voorstel. Er zijn nog heel veel vragen en onduidelijkheden. Zo zijn wij er niet van overtuigd dat er geen sprake is van staatssteun als je een ondernemer een renteloze lening verstrekt zoals voorgesteld. Bij de bank betaal je voor een dergelijke lening momenteel bijna 5% rente. Iedere ondernemer wil wel zo'n voordeeltje dus dan moet je als overheid erg op je qui vive zijn. Wij gaan vragen om een bevestiging van een jurist dat van staatssteun geen sprake zou zijn. Dat de aula op Lambalgen bij grote aantallen bezoekers er vaak toe leidt dat bij condoleances bezoekers in kou en regen staan weten wij als VVD ook en een oplossing lijkt dan ook wenselijk. Wij zoeken die oplossing echter niet op Lambalgen maar op de Breehoek. De multifunctionele zaal daar kan maximaal 500 bezoekers herbergen. Naar onze mening is met een zeer kleine aanpassing die ruimte ook geschikt te maken voor condoleances en uitvaartplechtigheden. Je moet alleen de bezoekersstromen scheiden: sporters, bibliobezoekers en dergelijke via de huidige hoofdingang en condoleances of uitvaartplechtigheden via een in overleg met de gebouweigenaar te maken extra speciale ingang aan voor-, zij of achterkant van de multifunctionele zaal.  Voor die beperkt aantal situaties per jaar dat nabestaanden niet de huidige aula op Lambalgen, de vele kerken of horecazalen in onze gemeente willen of kunnen gebruiken is er in ons Kulturhuis dan een prima alternatief. De houten vloer en ingetogen gordijnen en wandbekleding van de multifunctionele zaal zijn naar ons idee ook absoluut passend voor dergelijk gebruik.

 

Onderstaand de volledige tekst van ons amendement. Kijkt u naar onze overwegingen. Wij zijn benieuwd of in deze tijden waarin de gemeentelijke financiën onder druk staan ook de coalitiepartijen te porren zijn voor ons alternatieve voorstel dat er voor kan zorgen dat we met relatief weinig geld een passende oplossing kunnen bieden voor een probleem dat eigenlijk ook niet echt een probleem is: het in stand houden van een aula is namelijk geen gemeentelijke taak!

 

Berrie van der Heide, raadscommissielid

 

GEMEENTE SCHERPENZEEL

 

Gemeenteraad

 

Amendement

 

Raadsvergadering van 1 juli 2015

 

Agendapunt nr : 7 Uitbreiding aula begraafplaats Lambalgen

 

Ondergetekende,

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 26 mei 2015.

 

overwegende dat

 

-Het instandhouden van een aula, anders dan een gemeentelijke begraafplaats, geen wettelijk verplichting voor een gemeente is;

 

- Scherpenzeel een schaal heeft qua inwonertal dat uitvaarten en uitvaartplechtigheden niet om enorme aantallen per jaar gaat;

 

- In Scherpenzeel en omgeving ook uitvaartplechtigheden en condoleancebijeenkomsten mogelijk zijn en worden gehouden in bijvoorbeeld zalencentra, andere horecagelegenheden, kerkgebouwen en de aula van de begraafplaats aan de Glashorst;

 

- Het breed gedragen is in de samenleving dat alleen bij grotere bezoekersaantallen van uitvaart- en condoleanceplechtigheden de capaciteit van de aula op begraafplaats Lambalgen te beperkt is;

 

- De gemeente Scherpenzeel aan de vooravond staat van een bezuinigingsdialoog met burgers en de gemeenteraad;

 

- Een investering van gemeentewege in extra parkeerplaatsen op Lambalgen ten bedrag van € 121.000,- enerzijds een extreem laag gebruik zal kennen en alleen een paar pieken per maand zal opvangen en de rest van de tijd ongebruikt zal zijn;

 

- Het verstrekken van een renteloze lening aan een begrafenisondernemer mogelijk als ongeoorloofde staatsteun kan worden beschouwd,

 

          

 

in aanmerking nemende dat

 

 

 

- Voor grote bijeenkomsten Kulturhus de Breehoek beschikt over een multifunctionele zaal voor maximaal 500 personen. Deze moderne zaal gezien wanddecoratie en gordijnen ook uitstekend gebruikt kan worden voor condoleances en uitvaartplechtigheden en daarnaast met tussenwanden op te delen is in 5 aparte ruimtes;

Coalitie beperkt rechten raad

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 22-06-2015 23:12

Jaarlijks komt het college van B&W van Scherpenzeel met een kadernota. Een nota waarin het college aangeeft wat op hoofdlijnen de begroting voor het komende jaar gaat worden. Het is een soort voorbegroting. Het is volgens de Gemeentewet de raad (en dus niet het college) die de begroting mag vast stellen. Door als college eerst met een Kadernota te komen kan de raad aangeven waar zij aanpassingen op de begroting wenselijk vindt. In de raadscommissie van 18 juni jl. stond de Kadernota 2016-2019 op de agenda. De raadsfracties, met name die van GBS en VVD hadden kritiek op die Kadernota. De Kadernota staat om die reden dan ook op 25 juni niet met een hamertje op de agenda maar als discussiestuk. Een discussie die er niet zal komen. Door een voorgenomen amendement van collegepartijen CDA, CU en SGP wordt dit begrotingsrecht van de raad namelijk beperkt.

Normaal is het zo dat de raad met amendementen wijzigingen kan aanbrengen in de door het college voorgestelde Kadernota. De raad draagt op die manier het college op om de definitieve begroting die in het najaar wordt vastgesteld, aan te passen. Dat past bij het recht van begroting zoals dat volgens de Gemeentewet bij de raad ligt. Het is ook een goed werkend systeem omdat het college na de vaststelling van de Kadernota nog een paar maanden de tijd heeft om de gevolgen van de gewenste aanpassingen door te rekenen en de begroting sluitend te maken.

De kaderstellende taak wordt nu door de coalitiepartijen uitgehold. In het amendement dat als concept aan de raad is gezonden besluiten de  coalitiepartijen dat de Kadernota nu niet meer wordt vastgesteld maar ter kennisgeving wordt aangenomen. De coalitiepartijen lopen hiermee vrijwillig aan de leiband van het college van B&W.

Wat is er gebeurd sinds de raadscommissievergadering van 18 juni jl. dat de coalitie het kennelijk wenselijk vindt om een reeds door haar eigen college aan de raad aangeboden document als de Kadernota te amenderen?

Wellicht het is de kritiek van de oppositie op een post van € 200.000,- die het college als speelgeld heeft opgenomen in de Kadernota. De kritiek van de VVD spitste zich toe op een poging van het college om met die post die andere wettelijke taak van de gemeenteraad, de controlerende, ook uit te hollen.

In de Kadernota wordt onder de noemer Budgettair kader om de reserve op peil te houden de raad voorgehouden dat het goed is om het college structureel vanaf 2017 een potje van 200.000 euro toe te kennen om tegenvallers in de begroting op te vangen. Een missertje hier en een cadeautje daar kan dan zonder inmenging van de raad worden afgeboekt. In het begeleidende raadsvoorstel bij de Kadernota geeft het college aan dat een structureel sluitende begroting zonder maatregelen onmogelijk is. Het structurele tekort op jaarbasis is naar de huidige inzichten ongeveer € 250.000,--volgens het college. Dat tekort betwisten we niet. Zonder het “speelgeld” van het college gaat het echter nog om een structureel tekort van € 50.000,- volgens de VVD.  Voor de VVD is onbegrijpelijk dat de coalitiepartijen het speelgeld voor het college kennelijk zo belangrijk vinden dat zij bereid zijn om hun raadsbevoegdheden hiervoor op te geven.

Wij zullen tijdens de raadsbehandeling van de Kadernota 2016-2019 op 25 juni aanstaande een ultieme poging doen om ook de coalitiefracties te overtuigen dat een ordentelijke begrotingscyclus een groot goed is en recht doet aan het begrotingsrecht van de raad. Binnen het door de raad vastgestelde budget kan het college dan gelden uitgeven. Als het college niet uitkomt met die begroting dan hoort een college terug te gaan naar de raad. Het is dan de raad die beslist of aanpassing akkoord is. Zo is het altijd gegaan en zo hoort het te blijven gaan. Zo heeft de wetgever het ook gewild toen het begrotingsrecht ooit bij de gemeenteraad werd neergelegd. Een amendement van de coalitie willen we wel steunen maar dan alleen een amendement dat er voor zorgt dat het college geen speelgeld krijgt en daardoor gedwongen wordt om strak op het budget te zitten!

Namens de VVD-fractie in Scherpenzeel,

G. Dijkstra

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.