Nieuws van politieke partijen over Leefbaar Borger-Odoorn inzichtelijk

16 documenten

Terugblik raadsvergadering – 14 november

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 27-11-2019 15:30

Voor Leefbaar Borger-Odoorn was het een bijzondere raadsvergadering. De Raad nam afscheid van onze fractievoorzitter Alina de Roo, die, om gezondheidsredenen, besloten heeft om haar raadslidmaatschap voorlopig te beëindigen. Voor de Raad en voor onze partij een forse aderlating. Op haar eigen wijze wist Alina altijd een waardevolle bijdrage aan de discussie te leveren.

Aan het eind van haar afscheidsspeech bood Alina de leden van de Raad een Talking Stick, ofwel een Praotstokkie aan. Een oud gebruik uit de cultuur van de Indianen dat staat voor spreken vanuit je hart, je eigen innerlijke waarheid, het echt naar elkaar luisteren en elkaar niet onderbreken. Te gebruiken bij belangrijke discussies!

Gelukkig gaat Alina voor onze partij niet ‘verloren’. Zij zal haar bijdrage aan onze missie blijven leveren, maar nu iets meer vanuit de achtergrond.

Annemiek de Groot zal vanaf heden het fractievoorzitterschap overnemen. En tijdens de raadsvergadering werd ons nieuwe raadslid, Mandy Vos, officieel beëdigd. Wij zijn blij dat zij deze vacature wil gaan vervullen. Als lid van de steunfractie heeft ze in de afgelopen jaren al ervaring opgedaan.

Een belangrijke agendapunt tijdens de Oriënterende Raadsvergadering was de Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES).

Hieronder wordt een deel van de woordvoering van onze fractie, uitgesproken door Mandy Vos, op dit agendapunt weergegeven:

‘Het Klimaatakkoord is ook de reden dat wij ons nu over de voorgelegde startnotitie RES buigen en deze bespreken. Ongeacht hoe wij hierin staan hebben wij respect voor het tot nu toe geleverde werk. De overheid heeft de energie regio’s bedacht om het toch maar vooral van onderop te laten komen. In Nederland moet 35 Twh worden opgewekt, dit moet worden gerealiseerd door 30 regio’s, dus 1,2 Twh per regio. In Drenthe zijn wij nagenoeg al op deze doelstelling dus in hoeverre moeten wij nog doorgaan met deze RES? Er vanuit gaande dat het antwoord ontkennend is vervolg ik ons betoog.

Wij zien dat er in dit concept goede punten worden aangesneden maar ook in dit verhaal is snelheid weer de algemene deler. Een snelheid waar wij ons grote zorgen over maken. U schrijft in het concept dat zorgvuldigheid voor snelheid gaat, dat beamen wij maar de voorgestelde tijdlijn doet anders vermoeden.

In het voorjaar van 2020 moet het concept RES klaarliggen en in maart 2021 de RES 1.0  De eerste drie fases voor de concept RES moeten binnen 6 maanden worden doorlopen en daarnaast moet er ook nog draagvlak zijn. Met name dat draagvlak, we hebben nu toch met elkaar wel door dat dat zeer noodzakelijk is. De windmolens in het veengebied ontlokken kabinetsleden en oud politici uitspraken die er niet om liegen; dit is verschrikkelijk fout gegaan en mag nooit meer gebeuren en als hekkensluiter vond Diederik Samsom het een mispeer. En bedankt! Maar wat leveren deze constateringen nu op, helemaal niets. Je kunt erop wachten dat er op de oude voet wordt verder gegaan, niet alleen in deze regio maar in heel Nederland zullen er zaken worden opgetuigd waar de inwoners zowel financieel als fysiek last van gaan ondervinden, voor een onmeetbaar resultaat.

De inwoners op hun beurt doen heus hun best binnen hun mogelijkheden, er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheden om huizen te verduurzamen. De afgelopen winter was niet heel koud en de Co2 uitstoot was veel lager dan normaal. Hieruit kun je dus opmaken dat het isoleren van woningen, waardoor er minder wordt gestookt, een verschil maakt. Wij zijn dan ook blij om te lezen dat er geschreven wordt over de opgave om huizen en overige gebouwen goed te isoleren. Zonder extra grootschalige plannen zal de transitie met dit soort maatregelen misschien langer duren, de industrie en het bedrijfsleven zullen ook hun bijdrage moeten gaan leveren, maar wij zijn wel van mening dat het dan voor iedereen betaalbaar blijft en er meer draagvlak zal ontstaan om met elkaar ons best te doen voor onze toekomst. Wij geloven niet in het grootschalige monsterplan dat de overheid voor ogen heeft en (alle) huizen in een tijdspad van het aardgas af is naar onze bescheiden mening een utopie.

Voor het opstellen van de RES Drenthe heeft het rijk een bijdrage van € 400.000 toegezegd maar deze wordt slechts uitgekeerd als het klimaatakkoord het gaat halen in de 2

kamer. Dat is nog niet zeker, dus het gevraagde akkoord voor deze startnotitie, zodat er snel door gegaan kan worden met het vervaardigen van een concept RES,  vinden wij niet weloverwogen. Wacht eerst af wat er met het Klimaatakkoord gaat gebeuren voor met nog meer kosten en inzet door te gaan.’

Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP)

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn PvdA Borger-Odoorn 11-11-2019 14:37

Tijdens de raadsvergadering van 27 oktober jl. was de vaststelling van het nieuwe Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) het belangrijkste agendapunt. Het vorige plan dateerde van het jaar 2000. Van de actiepunten uit dat vorige plan werd overigens, door verschillende omstandigheden, waaronder budgetbeperkingen, slechts 25% gerealiseerd.

Op verschillende manieren hebben burgers en andere partijen de gelegenheid gehad inbreng te leveren bij de totstandkoming van het nieuwe plan. Er werden ongeveer 900 opmerkingen en voorstellen aangedragen.

Leefbaar Borger-Odoorn kan zich goed vinden in de belangrijkste kernopgaven voor het GVVP:

Kwaliteit van de leefomgeving

Een heldere verkeersstructuur

Verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers.

Ook vinden we de verschillende wegcategorieën met de daarbij behorende maximumsnelheden best duidelijk en begrijpelijk. Voor doorgaande wegen richting provinciale wegen of andere gemeentes, de zogenaamde Gebiedsontsluitingswegen, zal in onze gemeente buiten de bebouwde kom een maximum van 80 km/u gelden en binnen de bebouwde kom een maximum van 50 km/u. Voor overige verbindingen tussen de dorpen in onze gemeente en het overige wegennet binnen de dorpen geldt straks buiten de bebouwde kom een maximum van 60 km/u en binnen de bebouwde kom 30 km/u. Het aantal 30 km/u gebieden zal daardoor aanzienlijk worden uitgebreid; van belang voor onze leefomgeving en de verkeersveiligheid.

In het GVVP is wat ons betreft ook voldoende aandacht besteed aan het niet-gemotoriseerde verkeer, zoals fietsers, paardrijders en menners.

Een belangrijk uitgangspunt binnen het nieuwe GVVP is dat de inrichting van de weg duidelijk moet maken welke maximum snelheid van toepassing is. Bestuurders moeten zich bewust kunnen zijn op welke type weg zij zich bevinden. Voordat alle wegen in onze gemeente conform dit uitgangspunt zijn ingericht zullen we waarschijnlijk het einde van de looptijd van dit GVVP (10 jaar) wel hebben bereikt.

In verband met soms al lang bestaande knelpunten en overlast gevende verkeerssituaties in onze gemeente had Leefbaar Borger-Odoorn 1 amendement en 4 moties ingediend.

In het amendement werd voorgesteld om in het GVVP op te nemen dat in bepaalde situaties het toepassen van maatwerk mogelijk moet zijn. Dus een inrichting c.q. maximumsnelheid van een weg of weggedeelte die afwijken van de basisuitgangspunten. Wij wilden graag dat de gemeenteraad over dergelijke maatwerksituaties zou kunnen beslissen.

Het amendement werd door de wethouder ontraden en haalde het dus niet..

Een enigszins vergelijkbaar, maar naar onze mening minder sterk amendement van de PvdA, haalde het wel.

Ook verzochten wij in een motie om de bestaande 30 km-zones zo snel mogelijk volgens de nieuwe uitgangspunten in te richten. In de huidige situatie zijn deze vaak slecht herkenbaar ingericht met het gevolg dat op veel plaatsen te hard wordt gereden.  Deze situaties verdienen wat ons betreft snelle aandacht. Ook deze motie werd door de wethouder ontraden, met het verwachte gevolg; niet aangenomen.

Ook op 50 km/u wegen in onze gemeente wordt, volgens metingen, veel te hard gereden. Zeker waar sprake is van dichtbij de rijbaan gelegen woningen (bijvoorbeeld de Zuiderdiepen in de Monden) zorgen deze hoge snelheden met de bijbehorende motor- en bandengeluiden voor veel overlast.

Omdat de politie slechts beperkt kan handhaven hebben wij in motie gevraagd om een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid tot plaatsing van snelheidscamera’s. De wethouder bleek geen behoefte aan zo’n onderzoek te hebben en ontraadde de motie.

Wij vroegen om soms al lang bestaande knelpunten en situaties met overlast voor omwonenden met voorrang aan te pakken. Ook deze motie haalde het niet.

Een gezamenlijk met andere partijen ingediende motie voor een pilot met het afsluiten van de Valtherdijk voor doorgaand verkeer werd gelukkig wel aangenomen. Tot onze verbazing stemde Gemeentebelangen tegen.

Voor de situatie in Klijndijk (bewoners wilden de status van Erftoegangsweg voor Melkweg en Hoofdweg graag behouden, de gemeente wil de wegen inrichten als een Gebiedsontsluitingsweg) werden verschillende moties ingediend. Een echte oplossing kwam er nog niet maar de wethouder heeft toegezegd met de bewoners in gesprek te gaan. Wat ons betreft niet echt een bevredigende uitkomst.

De bewoners zijn al bijna 20 jaar met de gemeente in gesprek over de verkeerssituatie in Klijndijk, zonder bevredigende oplossing. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen..

Alina de Roo treedt af als raadslid

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 29-09-2019 18:33

Alina de Roo, fractievoorzitter van Leefbaar Borger-Odoorn en gemeenteraadslid, treedt om gezondheidsredenen af als raadslid. Dit heeft zij afgelopen week kenbaar gemaakt. De Roo blijft op de achtergrond wel betrokken bij de partij die zij eind 2017 heeft opgericht, samen met partijgenoten Annemiek de Groot en Alle Tepper.

De Roo werd in oktober 2018 getroffen door een hartinfarct en heeft zich toen enige tijd teruggetrokken uit de politieke arena om te herstellen. In maart hervatte zij haar politieke activiteiten. Het raadswerk vindt zij van groot maatschappelijk belang, waar zij zich volledig voor wil kunnen inzetten. In de afgelopen maanden heeft De Roo echter ervaren dat haar energiehuishouding onvoldoende in balans komt, wat haar functioneren als fractievoorzitter en raadslid belemmert. “Het was voor mij een lastig besluit om te nemen, maar mijn gezondheid en het terugwinnen van energie krijgen voorrang”, aldus Alina De Roo. Als mede-oprichter van Leefbaar Borger-Odoorn blijft zij op de achtergrond actief betrokken bij de partij.

Opvolging in de gemeenteraad

De Roo neemt tijdens de raadsvergadering van 7 november afscheid. Haar opvolger en fractiegenoot Mandy Vos wordt in de raadsvergadering van 14 november geïnstalleerd.

Collega raadslid Annemiek de Groot neemt het fractievoorzitterschap over.

Terugblik raadsvergaderingen – april, mei en juni

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn VVD Borger-Odoorn 14-06-2019 12:28

Een belangrijk onderwerp in de afgelopen periode was de zgn. Regio Deal Zuid- en Oost Drenthe waarin een aantal gemeentes, samen met de Provincie en het Rijk in vier jaar totaal 40 miljoen euro investeren in projecten op het gebied van Werken, Wonen en Welzijn. De gemeenten investeren totaal 10 miljoen euro, evenals de Provincie; het Rijk draagt 20 miljoen bij.

De bijdrage van Borger-Odoorn zal ongeveer 200.000 per jaar bedragen. Al tijdens de Oriënterende Raadsvergadering van 9 mei werd duidelijk dat alle partijen sympathiek staan tegenover deze plannen. In de Besluitvormende Raad van 29 mei werd gestemd; alle partijen waren voor. Namens Leefbaar Borger-Odoorn drong Alina er bij het College op aan om vooral aan te sluiten bij bestaande projecten en om de Raad eens per kwartaal te informeren over de ontwikkelingen. Wordt vervolgd!

In de Oriënterende Raadsvergadering van 6 juni werd een voorstel van het College besproken rond Reserves en Voorzieningen van de gemeente. Simpelweg komt dit voorstel er op neer om verschillende, in het verleden gevormde bestemmingsreserves (spaarpotjes voor een bepaald doel) op te heffen en deze gelden toe te voegen aan de Algemene Reserve. Onze fractie steunt dit voorstel omdat deze aanpak het inzicht en de budgetfunctie van de Raad verbetert. Wel vinden wij het belangrijk dat gelden die voor het Zorgdomein gereserveerd waren daarvoor ook beschikbaar blijven. Dat domein lijdt onder tekorten die de komende jaren alleen nog maar toe lijken te nemen.

In de Besluitvormende Raad hebben wij een vraag gesteld over het standpunt van het College over de transporten van onderdelen van windturbines over het grondgebied van onze gemeente. Wethouder Buijtelaar meldt dat de onderdelen voor de eerste molen niet over de grond van onze gemeente worden aangevoerd. Voor volgende molens worden wel transporten over gemeentegrond verwacht. Eventuele schade aan wegen en/of groep komt voor rekening van de initiatiefnemers.

In de Besluitvormende Raadsvergadering van 9 mei werd de Raad gevraagd om de ontheffing van ingezetenschap van wethouder Houwing te verlengen. Volgens de Gemeentewet moet een wethouder ingezetene van de gemeente zijn. Mevrouw Houwing (VVD) is dat niet. De Raad kan ontheffing voor een jaar verlenen (en dat is destijds gebeurd) en deze kan, in bijzondere gevallen’ telkens met maximaal een jaar worden verlengd.

Onze fractie stemde tegen; wij vinden dat er geen sprake is van een ‘bijzonder geval’, zoals bedoeld in de Gemeentewet. De overige partijen bleken echter geen moeite met verlenging te hebben.

Eveneens op 9 mei antwoordde het College op een aantal vragen van onze fractie over de gezondheidsrisico’s van het plaatsen van 5G-zeldmasten. Er zijn nog geen vergunningen voor plaatsing verleend in onze gemeente en de (nationale) discussie over mogelijke gezondheidsrisico’s wordt aandachtig gevolgd.

Uit de media – Hoe de Drentse windmolens werden doorgedrukt

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn PvdA CDA Borger-Odoorn 14-06-2019 12:27

Bron: Willem de Haan – Binnenlands Bestuur

Provinciale Staten van Drenthe zetten in 2010 het veenkoloniaal gebied op de kaart als locatie voor grootschalige windenergie. Na jaren van verzet wordt deze zomer de eerste van in totaal 45 windturbines gebouwd. Binnenlands Bestuur maakt een reconstructie.

Boeren en projectontwikkelaars krijgen tegen 2010 snel door welke nieuwe mogelijkheden de SDE-subsidie voor windmolens biedt. ‘Ik kreeg boeren aan mijn bureau die vertelden dat zwarte Mercedessen hun erven op- en afreden’, zegt een oud provincieambtenaar. ‘Die vroegen zich af wat er aan de hand was.’ Het zijn projectontwikkelaars uit het hele land, zoals Raedthuys BV, Essent en NUON. Wie zijn grond in bruikleen geeft voor een windturbine kan rekenen op een vergoeding van 40.000 euro per jaar, de turbine-eigenaar kan rekenen op een jaarlijkse winst van zo’n 160.000 euro.

Grote belangen

De belangen zijn dus groot, zowel voor de boeren die zelf molens willen ontwikkelen als voor de boeren die grond ter beschikking stellen. Alleen: het provinciebestuur van Drenthe wil helemaal geen windmolens. Tot Gedeputeerde Staten op 6 april 2010 een naar later zal blijken dramatisch besluit neemt.

De provinciale concept omgevingsvisie die op 18 december 2009 ter inzage komt, gaat aanvankelijk nog uit van 60 MW. ‘Omdat het landschap van de gemeenten Emmen en Coevorden zich er het best voor leent, wordt in dit gebied gezocht naar een geschikte locatie voor een windpark.’ Meerdere projectontwikkelaars en landbouwers bepleiten een aanmerkelijke verruiming.

Ook in de Provinciale Staten leidt de conceptvisie tot rumoer: linkse partijen willen meer ruimte voor windenergie, gesteund door het CDA. Veel boeren zijn lid van die partij, zijn actief in gemeenteraden of in het bestuur van LTO Noord. Zo komen de belangen van boeren bij windenergie gemakkelijk de politiek binnen. Gedeputeerde Staten gaan een beetje om, ze verhogen de ambitie van 60 MW naar 200 MW in 2020. Al herhaalt het provinciebestuur: ‘Wij blijven bij onze keuze om dit alleen in Zuidoost Drenthe toe te staan.’ Dat staat ook in het ambtelijk advies: ‘Er zijn diverse alternatieve locaties aangedragen. Advies: uitsluiten van andere locaties dan Emmen-Coevorden.’

Op dinsdag 6 april 2010 komt het college van GS onder leiding van cdk Jacques Tichelaar tot een even onverwachte als dramatische koerswijziging: GS voegen grote delen van de gemeenten Borger-Odoorn en Aa en Hunze toe als zoekgebied voor windenergie. Drie weken daarvoor noemt Haarsma het in een gesprek met RTV Drenthe opeens een geschikte locatie: ‘Dan kijk ik toch naar de veenkoloniën en het gebied Coevorden-Emmen.’

Het lijkt paniekvoetbal, maar volgens oud gedeputeerde Rein Munniksma (ruimtelijke ordening, PvdA), ook betrokken bij het besluit van 6 april, had het provinciebestuur geen andere keus. Alle provincies voelden rond 2010 al een zekere druk om meer te doen aan windenergie, zegt Munniksma, daarom ging de ambitie omhoog van 60 naar 200 MW. En dat was in het gebied rond Emmen en Coevorden niet te halen. Bovendien, zegt Munniksma: ‘Wij wisten dat een groep rond ontwikkelaar Ten Have vergaande en grootschalige plannen had in dat gebied. Zouden wij nee zeggen dan zou de minister dat gebied zelf aanwijzen. Nu hoopten we dat we de plannen nog een beetje beperkt konden houden.’

Het ambtelijk advies van maart 2010 dat onder leiding van zijn collega Haarsma tot stand kwam om ‘andere locaties dan Emmen-Coevorden uit te sluiten’ was politiek in feite helemaal niet houdbaar, stelt Munniksma. Maar of het rijk de provincie zou hebben overruled is nog maar de vraag, zegt hoogleraar bestuursrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen Herman Bröring: ‘Zoiets zou heel veel rumoer hebben gegeven. Ik ken er geen voorbeelden van. In die zin ging het bij Munniksma eerder om vrees dan om realiteit.’

Binnenlands Bestuur reconstrueert in een tweeluik de aanleg van windmolens in de Drentse veenkoloniën. Willem de Haan doet onderzoek naar de Drentse en Groningse windparken. Voor Argos (Vpro, radio 1) maakte hij een documentaire over het voorgenomen Groningse park N33.

Uit de media – De Molens die niemand wilde

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 14-06-2019 12:24

Stuur ons een vraag/opmerking/suggestie via onze ‘What’s Leeft?’ berichtenservice

Terugblik raadsvergadering – 28 maart

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 05-04-2019 08:58

Na 3 maanden afwezigheid was onze fractievoorzitter, Alina de Roo, gelukkig weer zover hersteld dat ze haar taken in de Raad weer op zich kon nemen. Wij zijn blij dat ze er weer in ons midden is!

Tijdens de vorige vergadering was al formeel  afscheid genomen van haar vervanger Alle Tepper. Alle werd deze avond geïnstalleerd als lid van de steunfractie.

Tijdens de oriënterende vergadering werd uitgebreid stilgestaan bij de aangeboden begrotingswijziging van de EMCO-groep. Het betrof een lichte resultaatverbetering. Zoals bekend neemt onze gemeente, samen met andere gemeenten, deel in de EMCO-groep, een bedrijf dat de opdracht heeft om de afstand tot de arbeidsmarkt voor bepaalde groepen mensen te verkleinen, zodat hun kans op werk toeneemt.

Tijden de vorige vergadering had onze partij gevraagd om een ingekomen stuk, een memo van het College over het gebruik van de voetbalvelden in 2e Exloërmond, te agenderen voor deze vergadering. Wij waren benieuwd naar het beleid waarop de besluiten van het College waren gebaseerd en vroegen ons af welke rol het College wilde spelen bij de daadwerkelijke uitvoering van de besluiten.

Overigens werd wederom over dit onderwerp ingesproken door mevrouw Haan van De Treffers’16. Zij sprak haar teleurstelling uit over de vertraging die steeds blijkt op te treden bij de realisatie van de beloofde voorzieningen. Ook beklaagt De Treffer ’16 zich over de gebrekkige communicatie met de gemeente. Tenslotte vroeg men zich af op welke besluiten de door het College genoemde maximale investering van 50.000 euro gebaseerd is.

De verantwoordelijk wethouder, de heer Wind, was wegens ziekte afwezig. Wethouder Buijtelaar lichtte, op de van hem bekend onnavolgbare wijze, een aantal zaken toe. Echt veel duidelijker werd het voor de aanwezigen niet maar wel werd beloofd dat binnen een maand de gevraagde units voor de Treffer ’16 zullen worden geplaatst. Oppositiepartijen vroegen de gemeente om het leveren van maatwerk in deze bijzonder situatie, bijvoorbeeld bij het verlenen van vergunningen.

Hoe de gemeente een eventueel gezamenlijk gebruik van de voetbalvelden door de Treffer ’16 en door TEVV in goede banen wil leiden bleef overigens onduidelijk.

Wij vroegen het College om een aanvullend beleid voor het gebruik van gemeentelijke sportaccommodaties om mogelijke probleemsituaties zoals in 2e Exloërmond te vermijden. De meeste andere fracties hadden hieraan geen behoefte.

Wordt vervolgd!

De besluitvormende vergadering kende weinig ‘spannende’ agendapunten. Wel werd nog een door D’66 ingediende motie, waarin afkeuring werd uitgesproken voor de bedreigingen aan het adres van een aannemingsbedrijf dat werkzaamheden uitvoert voor het windturbinepark, unaniem door de Raad gesteund.

Op bezoek bij de Sociale Teams De Monden

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 08-03-2019 09:46

Afgelopen week was een delegatie van Leefbaar Borger-Odoorn op bezoek bij Sociale Teams De Monden. We kijken terug op een open en prettige gesprek met elkaar, waarin al snel duidelijk werd dat deze club mensen zeer scherp in beeld heeft waar de inwoners van de gemeente Borger-Odoorn behoefte aan hebben als het gaat om zorg.  Een partij met de voeten in het veen/zand en die toekomstgericht is, met goed doordachte plannen voor de verdere professionalisering van hun activiteiten.

In het gesprek spraken we over de transitie van de zorg naar de gemeente en op welke wijze de Sociale Teams nu een volgende stap willen zetten in deze ontwikkeling. Financiële aspecten en de (te) trage ontschotting in de zorg blijken een belemmering voor de uitvoering van de plannen.

En natuurlijk hoorden we de verhalen van de werkvloer. We ervaren het als zeer prettig om zo in contact te zijn met burgers en instanties. Het zorgt voor waardevolle persoonlijke contacten en houdt ons beeld scherp over de realiteit van alledag in onze gemeente.

Aan het einde van het gesprek concludeerden we met elkaar dat Leefbaar Borger-Odoorn en de Sociale Teams een belangrijk ding gemeen hebben: ze luistert naar de inwoners.

We zullen hun ontwikkelingen blijven volgen. Vanuit onze rol in de raad zullen we waar mogelijk deze professionalisering van de Sociale Teams aanmoedigen en ondersteunen.

Terugblik raadsvergadering – 7 en 28 februari

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn CDA Borger-Odoorn 06-03-2019 09:23

In januari 2019 werd door de Raad niet vergaderd. De op 17 januari geplande vergadering werd geannuleerd wegens een gebrek aan agendapunten.

In februari werd de ‘schade’ ingehaald.

Vergadering 7 februari

Marieke Hensen uit Klijndijk sprak in over inwoner-/burgerparticipatie. Door aan insprekers opgelegde beperkingen voelt zij zich overigens niet echt welkom bij de Raad. Ook is het haar opgevallen dat veel raadsleden niet echt geïnteresseerd lijken in het verhaal van insprekers. Marieke vroeg zich ook af of en hoe de boodschap van insprekers wordt doorgegeven aan het ambtelijk apparaat. Zij drukte de Raadsleden nogmaals op het hart goed te luisteren naar de  inwoners, gebruik te maken van de aanwezige know-how en inbreng en het begrip participatie echt serieus te nemen. Marieke besloot met de boodschap dat zij zich wil blijven inzetten voor haar dorp en dat de Raad ‘nog niet van haar af is’. Leefbaar Borger Odoorn neemt haar boodschap ter harte!

Op de agenda stond, wederom, het punt gebruik voetbalvelden 2e Exloërmond. Het College heeft besloten om, naast De Treffer ’16,  ook de in 2018 ter ziele gegane voetbalvereniging TEVV in principe weer speelrecht op de velden te verlenen, mits aan de eisen van de KNVB wordt voldaan. Leden van de De Treffer’16 waren niet blij met dit besluit. Er werd door hen wederom ingesproken en op de publieke tribune werd soms luidruchtig blijk gegeven van goed- of afkeuring.

Leefbaar Borger-Odoorn heeft in de loop van februari aan het College gevraagd op welk beleid de beslissing tot het verlenen van speelrecht aan een 2e vereniging op het complex in 2e Exloërmond is gebaseerd. Een memo van toelichting van het College hierop werd in de vergadering van 28 februari (zie hierna) behandeld. Deze bleek zoveel discussie op te leveren dat werd besloten het onderwerp te agenderen voor een volgende Raadsvergadering. Wordt dus vervolgd!

De behandeling van de verschillende agendapunten nam zoveel tijd in beslag dat de voorzitter tegen 23.00 aan de Raad moest vragen of na 23.00 uur zou kunnen worden doorvergaderd, o.a. om belangrijke onderwerpen rond de begroting 2019 te bespreken. Voor dit doorvergaderen bleek geen meerderheid te vinden. De bijeenkomst werd rond 23.00 beëindigd.

Vergadering 28 februari

Op de agenda voor de oriënterende vergadering stond o.a. een memo van het College over de stand van zaken rond de aansluitmogelijkheden van zonnepanelen op het elektriciteitsnet. Leefbaar Borger-Odoorn heeft het College hierover een aantal vragen gesteld, onder meer naar aanleiding van de berichten over de problemen die de V.V. Nieuw-Buinen op dat punt ondervindt. De wethouder heeft binnenkort overleg met verschillende betrokken instanties en zal de Raad daarna informeren. Leefbaar Borger-Odoorn vindt het wenselijk dat particulieren en verenigingen e.d. voorrang krijgen bij aansluiting op het net, boven commerciële partijen.

Tijdens de besluitvormende vergadering kwamen (actuele c.q. schriftelijke) vragen van het CDA en van Leefbaar Borger-Odoorn aan de orde over het verlenen van een omgevingsvergunning voor het plaatsen van een zendmast voor telecommunicatiedoeleinden in Ees. Leefbaar Borger-Odoorn vroeg om aandacht voor mogelijke gezondheidsrisico’s als gevolg van vooral 5G-straling. Hoe gaat het College met deze risico’s om? Echte duidelijkheid over het al dan niet bestaan van gezondheidsrisico’s rond deze technologie is er niet. Bij de plaatsing is door de gemeente o.a. uitgegaan van de richtlijnen van de VNG.

Het belangrijkste onderwerp van deze vergadering was het Collegevoorstel rond het vrijspelen van een startbedrag van 250.000 euro voor nieuw beleid en het voorstel voor incidentele bestedingsvoorstellen 2019. Ook kwam een brief van de Provincie met oordelen over de begroting van onze gemeente aan de orde.

Deze ‘late’ behandeling van dit onderdeel van de begroting was noodzakelijk omdat in een vorige raadsvergadering werd geconstateerd dat het College, ten onrechte, geen rekening had gehouden met een afgesproken reservering van 250.000 euro voor nieuw beleid. Om deze reservering alsnog mogelijk te maken moest een aantal bestedingsvoorstellen ‘sneuvelen’ c.q. budget inleveren.

Een amendement van het CDA om reserves aan te spreken voor achterstallig bomenonderhoud, het beschikbaar stellen van middelen voor een speeltuin in Borger en voor het aantrekken van een subsidiecoördinator werd door de wethouder ontraden en haalde het (dus) niet.

Naar aanleiding van de discussie en een advies van de Provincie in dit kader zal het College binnenkort een overzicht van de totale reservepositie van de gemeente presenteren. De Raad kan besluiten om ruimte in deze positie beschikbaar te maken voor het doen van investeringen, bijvoorbeeld ten behoeve van achterstallig bomenonderhoud.

Deze keer eindigde de vergadering op een fatsoenlijk tijdstip!

Terugblik raadsvergadering – 13 december

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 17-12-2018 10:16

De vergadering begon uitermate ontspannen. Dat werd wel anders in de loop van de avond!

De wijziging van het bestemmingsplan rond het land van Bartje was wederom van de agenda afgevoerd. Er wordt nog overlegd tussen het park, de omwonenden en de gemeente over mogelijk aanpassingen. Wordt vervolgd.

Leefbaar Borger-Odoorn stelde een vraag over de stand van zaken rond de gezondheids-nulmeting in verband met de dreigende komst van een groot windpark. Er wordt door verschillende partijen, waaronder de GGD en Platform Storm overlegd. Ook dit wordt vervolgd!

Ook hebben we een schriftelijke vraag ingediend rond de voorgenomen kap van 11 bomen aan de Torenlaan in Borger. Daartegen zijn meerdere bezwaren ingediend. Wij wachten het antwoord van het college af.

Bij de ingekomen stukken trokken de Intentieverklaring Drentse Regionale Energiestrategie en de brief van het Bestuur van VV De Treffer ’16 onze aandacht.

De Drentse energiestrategie beoogt ‘het samenwerken tussen regionale partijen om te komen tot een gezamenlijk gedragen keuze voor gebieden, voor projecten en voor de implementatie en uitvoering van die projecten’. Wij hebben het college herinnerd aan de toezegging om een aparte raadsbijeenkomst over het onderwerp energie te organiseren. Tevens hebben wij benadrukt dat de raad uiteindelijk besluit over de inhoud van de strategie en dat het college de raad in deze niet mag binden. Wij moeten ons geen doelstellingen op dit gebied laten opdringen.

Leefbaar Borger-Odoorn maakt zich zorgen over een mogelijke verdere aanslag op de lokale autonomie, zoals we die al hebben gezien bij de besluiten rond het windmolenpark.

Naar aanleiding van de brief van de Treffer ’16 hebben wij er bij het college op aangedrongen in goed overleg te blijven met de vereniging.

Het belangrijkste agendapunt van de avond betrof het Collegevoorstel Bestedingsvoorstellen in het kader van de begroting voor 2019. Wij hebben al eerder opgemerkt dat wij deze Begroting ‘Nieuwe Stijl’ niet vinden uitblinken in duidelijkheid en overzichtelijkheid.  Wij hebben het college verzocht bijzondere aandacht te besteden aan een overzichtelijke en begrijpelijk presentatie van voornemens en cijfers aan onze inwoners. Volgens de huidige planning vindt die in januari plaats.

Tegen het einde van de avond bleek dat bij het opstellen van de begroting een belangrijk uitgangspunt van de Financiële Beleidskaders door het college was genegeerd. Hierdoor ontstond een ‘gat’ van 250.000 euro! Vooral de oppositie was verontwaardig over het feit dat dit besluit niet met de Raad was gedeeld. ‘Tijdens de wedstrijd kun je de spelregels niet veranderen’!

Na veel overleg werd besloten dat het college in januari met een nieuw voorstel bestedingsvoorstellen 2019 zal komen. Leefbaar Borger-Odoorn zal er voor strijden dat in deze bestedingsvoorstellen in elk geval voldoende middelen worden vrijgemaakt voor de uitvoering van het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan en voor verdere maatregelen ter verbetering van de organisatie van en de dienstverlening door het gemeentelijk apparaat.

Uiteindelijk was het toch weer ruim na 12.00 uur dat de vergadering kon worden gesloten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.