Nieuws van politieke partijen in Asten inzichtelijk

9 documenten

Meer actie nodig tegen eenzaamheid in Asten

CDA CDA Asten 13-05-2020 09:50

De fractie CDA Asten heeft op maandag 11 mei in de commissie Burgers gevraagd aan wethouder Spoor of de gemeente meer actie kan ondernemen tegen eenzaamheid onder zowel jongeren als ouderen, als gevolg van de Coronacrisis. Eenzaamheid kende voor deze crisis al een maatschappelijk groeiende trend, die door de Coronacrisisveel erger is geworden. Eenzaamheid is een maatschappelijk probleem dat al enkele jaren aandacht geniet van maatschappelijke instellingen. Ook gemeenten proberen een regierol op te zich te nemen om met dit thema aan de slag te gaan. In het licht van de Coronacrisis is de eenzaamheid onder ouderen en jongeren alleen maar toegenomen, zo concludeerden I&O Research in samenwerking met de Universiteit Twente (UT) eind maart al. De fractie CDA Asten heeft ook signalen ontvangen van diverse maatschappelijke organisaties, zoals De Zonnebloem. Zij merken onder gasten dat eenzaamheid onder hun doelgroepen aan het groeien is. Een zeer zorgelijke ontwikkeling die vraagt om actie, aldus gemeenteraadslid Daniël van Schijndel: “onlangs waarschuwde de GGD nog dat eenzaamheid zeer schadelijk kan zijn voor de geestelijke gezondheid, op de lange termijn. We zien nu al veel ouderen worstelen met eenzaamheid, en als gemeente is het noodzakelijk om een regierol op dit maatschappelijk thema te pakken”. De fractie wil dat eenzaamheid wordt meegenomen in de uitvoeringsagenda sociaal domein 2020, die maandag geagendeerd stond in de commissie Burgers. In die agenda worden de doelen en plannen voor het komende jaar vastgelegd, op gebied van zorg en welzijn. Een algehele aanpak tegen eenzaamheid ontbreekt daarin.

Meer actie nodig tegen eenzaamheid in Asten

CDA CDA Asten 13-05-2020 09:50

De fractie CDA Asten heeft op maandag 11 mei in de commissie Burgers gevraagd aan wethouder Spoor of de gemeente meer actie kan ondernemen tegen eenzaamheid onder zowel jongeren als ouderen, als gevolg van de Coronacrisis. Eenzaamheid kende voor deze crisis al een maatschappelijk groeiende trend, die door de Coronacrisisveel erger is geworden. Eenzaamheid is een maatschappelijk probleem dat al enkele jaren aandacht geniet van maatschappelijke instellingen. Ook gemeenten proberen een regierol op te zich te nemen om met dit thema aan de slag te gaan. In het licht van de Coronacrisis is de eenzaamheid onder ouderen en jongeren alleen maar toegenomen, zo concludeerden I&O Research in samenwerking met de Universiteit Twente (UT) eind maart al. De fractie CDA Asten heeft ook signalen ontvangen van diverse maatschappelijke organisaties, zoals De Zonnebloem. Zij merken onder gasten dat eenzaamheid onder hun doelgroepen aan het groeien is. Een zeer zorgelijke ontwikkeling die vraagt om actie, aldus gemeenteraadslid Daniël van Schijndel: “onlangs waarschuwde de GGD nog dat eenzaamheid zeer schadelijk kan zijn voor de geestelijke gezondheid, op de lange termijn. We zien nu al veel ouderen worstelen met eenzaamheid, en als gemeente is het noodzakelijk om een regierol op dit maatschappelijk thema te pakken”. De fractie wil dat eenzaamheid wordt meegenomen in de uitvoeringsagenda sociaal domein 2020, die maandag geagendeerd stond in de commissie Burgers. In die agenda worden de doelen en plannen voor het komende jaar vastgelegd, op gebied van zorg en welzijn. Een algehele aanpak tegen eenzaamheid ontbreekt daarin.

Stem 20 maart op John Bankers voor de Provinciale Staten!

CDA CDA Asten 12-03-2019 16:00

De Peel vormt een belangrijk deel van Brabant. We maken onderdeel uit van de Brainportregio, één van de belangrijkste motoren van de Nederlandse economie. De regio levert via de agrarische sector een grote bijdrage aan de voedselproductie in ons land én we beschikken over belangrijke natuurgebieden. In de verschillende dorpen en kernen is er een sterke gemeenschapszin. Kijk naar de vele verenigingen en coöperaties. De Peel heeft ontzettend veel te bieden, maar tegelijkertijd zijn er genoeg uitdagingen voor de nabije toekomst. De mobiliteit in de regio is een zorgpunt. Wegen slibben door de aantrekkende economie dicht. Het aantal ongelukken op de A67 en provinciale wegen is relatief hoog. Het openbaar vervoer is steeds meer gericht op snelle verbindingen tussen grote Nederlandse steden, waarbij de bereikbaarheid van kleine kernen onder druk komt te staan. Een ander vraagstuk is de toekomst van het buitengebied. In de komende tien jaar stoppen veel agrarische bedrijven. Hoe ziet ons uitgestrekte buitengebied er straks uit? Hoe willen wij hier invulling aan geven in plaats van het gebied te laten verpauperen? Hoe kunnen boeren goed hun boterham verdienen en hebben we oog voor de omgeving, natuur, gezondheid? En als we het over grote vraagstukken hebben: hoe zorgen we ervoor dat er voldoende woningen zijn voor jongeren in de Peelregio, zodat ze hier kunnen blijven wonen? En hoe zorgen we ervoor dat senioren een passende woning hebben in het eigen dorp? Het zijn allemaal vraagstukken, waar de provinciale politiek over besluit. De voorbije jaren was de Peelregio nauwelijks vertegenwoordigd in de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Of het nu ging om het buitengebied, de N279 en de N270 of het onder water zetten van de Peel: men sprak over ons in plaats van dat wijzelf meespraken. Het is tijd dat daar verandering in komt. Het is tijd voor (meer) regionale vertegenwoordiging in de provinciale politiek. Het is tijd voor korte lijnen tussen de Peel en Den Bosch. Om die reden heb ik me kandidaat gesteld voor de Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart 2019 namens het CDA.

Langere openingstijden voor kroegen in Asten

CDA CDA Asten 26-02-2019 21:59

Het CDA ondersteunt het initiatiefvoorstel voor Pilot verruiming openingstijden natte horeca. Op vrijdag en zaterdag zullen de sluitingstijden van de natte horeca met een uur verruimt worden, van 2.00 tot 3.00 uur in de nacht. De overwegingen die in het initiatiefvoorstel en de brief van Horeca Asten staan zijn helder. De omgeving en horeca veranderd, de horeca Asten wil op een verantwoorde manier inspelen op de veranderingen. De veiligheid in Asten vindt het CDA Asten altijd een belangrijk onderdeel, het politierapport geeft een aantal aandachtspunten weer, het advies van de sluitingstijden en dat de horecazaken hun verantwoordelijkheid nemen in een verantwoorde manier personeelsbeleid aan de deur en achter de bar te hebben. Daarnaast moet er in ogenschouw gehouden worden dat jongeren niet onverantwoord meer gaan drinken, een uur extra open van de natte horeca zal hier zomaar meer structureel alcoholgebruik leiden. De jongeren gaan steeds later op stap en het indrinken op andere locaties is een probleem wat je met dit voorstel niet ondervangt. Het draagvlak onder inwoners, van het centrummanagement en Horeca Asten creëren vind het CDA Asten dan ook zeer belangrijk bij dit initiatiefvoorstel. In omliggende dorpen en steden zijn de sluitingstijden van de natte horeca in de afgelopen jaren verruimd. Het wil echter niet zeggen dat we hen zomaar moeten volgen, maar je moet je ogen niet sluiten dat jongeren ook niet meer in Asten op stap gaan. Het is belangrijk dat de ruimere sluitingstijden voor de politie in Deurne, Asten en eventueel Someren behapbaar is. In dit kader is het ook belangrijk dat er goede afstemming in DAS verband plaatsvind op basis van elkaar haar horecabeleid. In eerste instantie zal er in een pilot van een jaar zijn en zal er naar 6 maanden geëvalueerd worden. De controles zullen consequent uitgevoerd moeten worden en waar nodig is zal gehandhaafd moeten worden. Als CDA Asten willen wij dit initiatiefvoorstel zeker een kans geven, nu is het aan Horeca Asten en het uitgaande publiek om hier op een verantwoorde manier een succes van te maken.

CDA kritisch over samenwerking GR Peelgemeenten

CDA CDA Asten 12-12-2018 13:34

De gemeenschappelijke regeling (GR) Peelgemeenten is een samenwerkingsverband tussen Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren op het gebied van Wmo, Jeugd, bijzondere bijstand, minimabeleid en schulddienstverlening. Tijdens de commissie vergadering hebben wij als partij nogmaals aangegeven, dat wij een kernachtige GR Peelgemeenten willen: herkenbaar, dichtbij, verbindend, waar naar de reacties van gemeenten wordt geluisterd en die weet wat er speelt bij de gemeenten. Vanaf de ontvlechting van Peel 6.1 is het vertrouwen niet toegenomen en dat is zonde, omdat de GR Peelgemeenten gaat over ondersteuning aan een kwetsbaar deel van onze samenleving. De voorliggende extra incidentele en structurele kosten zijn niet altijd duidelijk onderbouwd en dus kunnen wij ons vinden in een kritische zienswijze. De GR Peelgemeenten toont ons inziens te weinig begrip voor de gemeenten. Tegelijkertijd hebben wij wel een aantal vragen op basis van de reactie op de voorlopige zienswijze. De GR Peelgemeenten wijst er herhaaldelijk op, dat beleidscapaciteit op het onderdeel Jeugd in tegenstelling tot de eerdere afspraak niet is overgegaan naar de GR. Klopt die bewering? En hoe kijkt de wethouder hier tegenaan?De GR vervolgt met de bewering, dat er onnodig veel tijd verloren gaat aan afstemming tussen de GR en de gemeenten. Dunnetjes overdoen. Wat is waar van die bewering?De GR uit ook kritiek op de lokale kwaliteit van medewerkers dan wel op aangeleverde documentatie. Hoe reageert u als wethouder hier op? De voorlopige zienswijze is van commentaar voorzien. De GR Peelgemeenten weerlegt een groot deel van de vijf opmerkingen in het concept. Ondanks de beantwoording staan de opmerkingen ongewijzigd in de zienswijze. We blijven als CDA kritisch naar de GR Peelgemeenten. Laten we ook een duidelijk signaal afgeven, zodat dit geen herhaling krijgt in de komende jaren. Genoeg is een keer genoeg. Tegelijkertijd roept de reactie vanuit de GR Peelgemeenten ook vragen op richting ons eigen ambtelijke apparaat en we moeten minimaal in staat zijn om kritisch in de spiegel te kijken en verbeteringen - in kwalitatieve en financiele zin - aan te brengen, als die mogelijkheid er is (ook in het licht van het eerdere rekenkameronderzoek naar het sociaal domein en de tekorten in het sociaal domein). Als CDA hebben we tevens een amendement mee ingediend, waarin wij de begrotingswijziging 2019 niet wensen goed te keuren. Het amendement is aangenomen met een unanieme meerderheid. Hiermee tonen we als raad aan, dat we het niet eens zijn met de koers van de GR Peelgemeenten. Het Astense geluid moet gehoord worden, waarbij we ook hopen op collegiaal bestuur vanuit de andere Peelgemeenten.

Motie alcoholmisbruik onder jongeren: nieuwe actie nodig

CDA CDA D66 Asten 05-11-2018 14:59

Alcohol, feest, gezelligheid. Het zijn begrippen die onlosmakelijk verbonden zijn met Asten. Maar over die eerste, is nogal wat te doen geweest de afgelopen periode. Uit GGD-onderzoek kwam naar voren dat we met Asten op kop staan wat betreft alcoholmisbruik onder jongeren. Het Varendonck-College kwam naar buiten met het bericht dat ze mogelijk blaastesten gaan invoeren. Zorgelijke ontwikkelingen die gaan om de gezondheid van kinderen in onze samenleving. In de raadsvergadering van 6 november jl. heeft onze fractie daarom een motie ingediend, samen met andere partijen, om dit onderwerp opnieuw op de politieke agenda te zetten. Deze motie werd met een raadsbrede meerderheid aangenomen. Raadslid Daniël van Schijndel: “De motie is een reactie op de discussie die in de samenleving leeft. De cijfers zijn inmiddels zo schrikbarend hoog dat we dit onderwerp moeten bespreken in breder verband. We zijn erg benieuwd hoe ouders, maar ook jongeren, bijvoorbeeld denken over dit onderwerp”. De motie roept het College op om met een nieuw plan te komen om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan. Dit plan zal dan medio 2019 moeten worden besproken. Alcoholmisbruik onder jongeren is een serieus probleem, en de overheid moet hierin een sturende rol nemen volgens de indieners van de motie. Samen met ouders, scholen, GGD, politie en andere instellingen moet er een nieuw plan worden ontwikkeld. Naast de motie is er een initiatief genomen om in het jaar 2019 een themabijeenkomst te organiseren, voor iedereen die een mening of idee heeft over dit onderwerp. De bijeenkomst zal worden georganiseerd door de gemeente in het komende voorjaar. Dit initiatief, een idee van CDA en D66, is tevens omarmd door de verschillende fracties in de gemeenteraad van Asten.

CDA stelt vragen n.a.v. blaastesten op Varendonck-College

CDA CDA Asten 14-09-2018 11:55

Het CDA is bezorgd over het alcoholgebruik onder jongeren tot 18 jaar, gelet op de recente bekendmaking van het Varendonck-College dat zij blaastesten gaan invoeren om overmatig alcoholgebruik onder scholieren tegen te gaan. De fractie heeft daarover schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders (B&W). Verleden week (12-09-2018) maakte de rector van de middelbare schoolinstelling bekend dat ze blaastesten gaan invoeren om overmatig alcoholgebruik onder leerlingen te signaleren en tegen te gaan. Een forse maatregel, zo vind de CDA fractie. Gemeenteraadslid Daniël van Schijndel: “We zijn geschrokken van het feit dat zulke maatregelen blijkbaar nodig zijn. We vinden het een moedig besluit van het Varendonck die de discussie rondom alcoholgebruik onder jongeren nieuw leven geeft, maar niettemin schokkend. We willen van het College weten wat zij van deze aanpak vinden, maar vooral ook of de gemeente Asten voldoende doet om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan.” Dat er al langer sprake is van overmatig alcoholgebruik in de gemeente is al langer bekend, na recentelijke onderzoeken van o.a. de GGD, maar dat de situatie vraagt om dergelijke maatregelen is verontrustend.

Beleid Inkomensondersteuning Gemeente Asten 2018

D66 D66 Asten 06-02-2018 11:08

In de vergadering van 30 januari heeft de raad gedebatteerd over een herijking van het Beleid Inkomensondersteuning uit 2008.

Te veel mensen leven in armoede en vooral op de kinderen heeft dat invloed.  Uit onderzoek blijkt dat kinderen in armoede:

Meer gezondheidsproblemen hebben Vaker probleemgedrag vertonen Psychosociaal achter blijven in hun ontwikkeling Ouders hebben die dubbel zo vaak opvoedproblemen hebben dan anderen

Om te bepalen waar ondersteund moet worden is veel onderzoek gedaan. Bijvoorbeeld uit de analyse van het Nibud blijkt dat mensen die maandelijks tot 120% van het minimum binnenkrijgen, de basisbehoeften kunnen bekostigen, maar dat alles daar bovenop een probleem is. Sporten, een cadeautje kopen, op schoolreisje gaan; dat soort uitgaven zitten er niet in. Juist die dingen waar de ‘meedoen gelden’ over gaan.

In Asten is veel informatie opgehaald bij verschillende organisaties, bij ervaringsdeskundigen en ook de commissie Burgers heeft input geleverd middels ‘wensen en bedenkingen”.

Uit deze informatie zijn onder andere de volgende adviezen duidelijk naar voren gekomen voor een nieuw beleid: – ophogen van de inkomensgrens naar 120%; – uitwerken van extra regelingen voor kinderen en ouderen; – vereenvoudigen van de uitvoering en toegankelijkheid; – vergroten/stimuleren van het gebruik van de regelingen; – intensiveren van de samenwerking met lokale partners; – vergroten van de bekendheid van de regelingen, zowel onder burgers als onder professionals.

Veel lof over het ophalen van zoveel informatie en advies. Alleen wordt vervolgens een aantal belangrijke adviezen genegeerd. Het raadsvoorstel gaat bijvoorbeeld voorbij aan de onderzoekgegevens van het Nibud. Ondanks het advies van partners en ervaringsdeskundigen om de grens naar 120% te brengen blijft de grens voor inkomensondersteuning in dit voorstel de grens uit 2008, nl. 110% van het minimuminkomen.

Met het verhogen van de inkomensgrens van 110% naar 120% van het sociaal minimum bereiken wij 330 meer gezinnen en 190 extra kinderen.

Het college geeft 2 redenen waarom zij deze 330 extra gezinnen niet de helpende hand willen toe te steken.

1. Als de inkomensgrens wordt opgetrokken naar 120%, wordt het verschil met het minimumloon kleiner. Dit heeft mogelijk een negatief effect op de stimulans om te gaan werken. 2. De extra kosten staan niet in de begroting.

De reden dat deze aanpassing de stimulans om te gaan werken zou verminderen gaat niet op voor de groep gepensioneerden waar wij extra ondersteuning voor vragen. En het gaat ook niet op voor de rest. Het CBS geeft nl. aan dat ruim 40% van mensen die in armoede leven al in loondienst of als ZZP-er werken. Dus, welke stimulans? Zij werken al. De tweede reden om deze 190 kinderen niet in aanmerking te laten komen voor extra hulp is dat de kosten voor deze ondersteuning niet in onze begroting staat. Door het Rijk is voldoende geld ter beschikking gesteld om armoedebeleid en inkomensondersteuning te financieren. Speciaal t.b.v. de meest kwetsbaren van onze samenleving.

Een belangrijk voorbeeld zijn de zg. Klijnsma-gelden, specifiek voor ‘meedoen-faciliteiten’ voor de jeugd. Zodat ze op schoolreisje kunnen, boeken of schoolbenodigdheden kunnen kopen, een fiets om naar school te gaan enzovoort. Een bedrag van €59.000. Uit te keren in natura, zodat het niet aan iets anders kan worden besteed.

Dus waarom zijn de kosten niet opgenomen in de begroting? Omdat dit college geld dat wij ontvangen voor armoedebestrijding afroomt om gaten in de begroting dichten.

Voor de dekking heeft het Rijk gezorgd. Dat van de minimagelden in de begroting, niet door onze fractie gesteund, €41.000 euro is afgeroomd, daar kun je de meest kwetsbaren niet de dupe van laten zijn.

Onze fractie heeft, samen met de PGA, een amendement ingediend om de inkomensgrens t.b.v. inkomensondersteunende maatregelen met name gericht op ouderen en kinderen op te trekken naar 120% van het sociaal minimum. Dit amendement heeft het niet gehaald.

D66-HvA Verkiezingsprogramma 2018

D66 D66 Asten 25-01-2018 10:59

Vol trots presenteert D66-HartvoorAsten het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018.  Met dit programma als uitgangspunt voor de komende vier jaar wil D66-HartvoorAsten meewerken aan het besturen van onze gemeente.

Verkiezingsprogramma D66-Hart voor Asten 2018-2022

Een stem op D66-HartvoorAsten is een stem voor vooruitgang. Wij staan voor ambitie en durf. Ten opzichte van het huidige college mag er een tandje worden bijgeschakeld.

Waar wij 2018-2022 vooral werk van gaan maken zijn de volgende 6 punten:

Maak werk van innovatie en duurzaamheid Slagvaardig en democratisch bestuur Geef jongeren een stem Balans in het buitengebied Zorg voor diegene die het nodig hebben Versterk wat Asten uniek maakt

D66-HartvoorAsten wil dat innovatie en duurzaamheid de rode draad wordt door alle beleidsterreinen heen.

D66-HartvoorAsten gaat actief op zoek naar kennis en ervaring bij de burgers om hiervan te leren. Slim te werk gaan, samenwerken en gebruik maken van mensen met verstand van zaken. Korte lijnen, gedeelde verantwoordelijkheid.

D66-HartvoorAsten gaat in de komende raadsperiode voorstellen doen om jeugd en jongeren meer stem in de lokale politiek te geven. Denk bijvoorbeeld aan een Jongerenraad.

Een groene leefomgeving hoort bij een gezonde leefomgeving. Asten is een plattelandsgemeente met veel groen. De balans tussen werken, wonen, natuur en recreëren moet zorgvuldig bewaard worden en waar nodig hersteld.

D66-HartvoorAsten sluit niemand uit, deelname aan de samenleving is een levensvoorwaarde voor alle mensen, jong of oud, gezond of met beperkingen. Iedereen moet een eerlijke kans krijgen mee te doen. Daarom, goede zorg voor wie dat nodig heeft met een minimum aan regelgeving.

Asten, het groene klokkendorp, uniek in de Peel. Om dat zo te houden moeten nieuwe ontwikkeling zeer zorgvuldig worden gevolgd. Aantasting gebeurt vaak sluipenderwijs. D66-HartvoorAsten zal zich inspannen om goedkope oplossingen die het unieke karakter van Asten geweld aan doen te voorkómen.

Fijn dat u geïnteresseerd bent in onze plannen. Wij hopen dat u na het lezen van ons programma geïnspireerd bent om in maart naar de stembus te gaan. U kunt erop vertrouwen dat ons team gaat voor een duurzame vooruitgang van Asten!

Fractie D66-HartvoorAsten

https://hartvoorasten.d66.nl/2018/01/25/verkiezingsprogramma-2018/
D66-HvA

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.