Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

30 documenten

Samen zorgen voor veiligheid met regionale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling

PvdA PvdA Den Helder 10-09-2020 10:33

De colleges van burgemeester en wethouders van 15 gemeenten in Noord-Holland Noord hebben de nieuwe regiovisie aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling Noord-Holland Noord 2020-2023 vastgesteld. Met de visie ‘Samen zorgen voor veiligheid’ zetten zij een belangrijke stap in de gezamenlijke aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling.

Hardnekkig probleem Huiselijk geweld en kindermishandeling zijn de meest voorkomende vormen van geweld in Nederland en komen overal voor. Dit heeft grote gevolgen voor het welzijn van de betrokken personen en voor de maatschappij in zijn geheel. Het zijn hardnekkige problemen die vaak van generatie op generatie worden overgedragen. De afgelopen periode zijn er veel stappen gezet om de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling te versterken. De nieuwe visie zorgt dat partijen nog beter samen kunnen werken.

Samenwerken helpt Voor goede hulpverlening is het belangrijk dat alle partijen dezelfde taal spreken en goed samenwerken. Zo kan er snel en effectief hulp worden geboden. De gezamenlijke visie zorgt voor één manier van werken. De regiovisie is gemaakt samen met ketenpartners en gemeenten. Ook hebben ervaringsdeskundigen, voormalig slachtoffers en plegers van huiselijk geweld en kindermishandeling, meegedacht. Hierdoor sluit de visie goed aan bij wat nodig is om de problemen aan te pakken.

Een duidelijk visie De verbinding tussen professionals die werken op het gebied van de zorg en op het gebied van veiligheid krijgt meer aandacht. Ook is het streven dat het makkelijker wordt om hulp te vragenwanneer dit nodig is. Alle ambities zijn gericht op het voorkomen, het eerder signaleren en het duurzaam stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Ook wordt er aandacht besteed aan een aantal kwetsbare doelgroepen zoals slachtoffers van ouderenmishandeling en kinderen in kwetsbare opvoedsituaties. Ervaringsdeskundigen blijven betrokken bij de ontwikkeling van de hulpverlening.

Komend najaar wordt de visie voorgelegd aan de gemeenteraden in Noord-Holland Noord. Nadat zijde visie vaststellen, wordt er een actieplan opgesteld. Daarin staat welke gezamenlijke acties en activiteiten nodig zijn om huiselijk geweld en kindermishandeling aan te pakken. Van de in totaal 18 gemeenten in Noord-Holland Noord zijn er drie die het besluit nog op de agenda van het college van burgemeester en wethouders hebben staan.

Wat te doen bij (vermoedens van) huiselijk geweld? Huiselijk geweld kan op veel verschillende manieren voorkomen. U kunt denken aan (fysieke of psychische) mishandeling, seksueel geweld, verwaarlozing, vernedering of overmatige controle. Gebeuren er bij u thuis dingen waardoor u zich niet veilig voelt? Maakt u zich zorgen over de veiligheid van iemand in de omgeving? Dan is het goed om contact op te nemen met Veilig Thuis. Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. U kunt bij Veilig Thuis terecht voor informatie, advies en ondersteuning, om zorgen te bespreken en eventueel om een melding te doen.

U kunt Veilig Thuis elke dag en op elk uur gratis bellen op 0800 2000. Via www.veiligthuisnhn.nl kunt u gratis en anoniem met een medewerker chatten voor advies. De chat is open van 9 tot 17 uur.

Tips om geweld te bespreken vindt u op www.ikvermoedhuiselijkgeweld.nl. Bij direct gevaar, belt u112.

Het bericht Samen zorgen voor veiligheid met regionale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Panorama lokaal een toekomstvisie voor Julianadorp anno 2050

PvdA PvdA Den Helder 26-08-2020 09:34

Afgelopen week vond  de presentatie plaats van de toekomstvisie voor Julianadorp anno 2020.  Drie ontwerpteams die uitgekozen worden deel te nemen aan het project Panorama Lokaal presenteerden de door hen opgestelde visie

De teams van Rijnboutt, De Groene Bark en FABRICations toonden hun inzending en beantwoordden de vragen van de vijfkoppige jury. Op 24 september maakt de jury tijdens een landelijke manifestatie bekend welk ontwerp het winnende is en de geldprijs van € 10.000,- ontvangt om het winnend ontwerp nog verder uit te werken.De ontwerpteams hebben meegedaan aan Panorama Lokaal, een ontwerpprijsvraag die Atelier Rijksbouwmeester heeft uitgeschreven om woonwijken klaar te maken voor de toekomst onder het motto “Waar het klopt, gaat het”. Naast Julianadorp doen zes andere woonwijken uit Nederland mee.

De opdracht voor de plannen voor Julianadorp is gemaakt door de gemeente, Woningstichting Den Helder, de vestiging Noorderhaven van ’s-Heeren Loo en ONS, een burgerinitiatief van elf sport- en culturele verenigingen uit Julianadorp.

Drie presentaties De presentatie “De zoete enclave” van Rijnboutt beet het spits af. Julianadorp richting 2050 wordt als het aan dit ontwerp ligt een wijk waarbij de auto uit de wijk is verdwenen en bovendien wordt gedeeld met medebewoners. De zee en duinen zijn meer dan ooit verbonden met het dorp en meer dorpers werken in Julianadorp dat in de toekomst volledig zelfvoorzienend is. Tel daarbij op de grond die de gemeente aankoopt voor projecten in duinen, de vergroening en verwatering rondom het dorp en de (verbindings)weg vanaf het strand en de duinen dwars door het huidige golfresort. De presentatie onderscheidde zich met haar levendige illustraties van hoe het dorp over 30 jaar eruit ziet, maar ook met een knipoog naar hoe het ooit was. Het schetst een beeld van aangenaam wonen.

“Leefbare verbindingen” van De Groene Bark draait om de recreatieve omgeving. Vanaf dit jaar worden volgens dit concept klimaatveranderingen opgevangen met de aanplant van nieuw groen en daarnaast met ingrepen in het watersysteem. Verzilting en watertekort is anno 2050 verleden tijd. Parkeerplekken maken plaats voor groen. Ook in dit plan is het hebben van een scooter of auto geen prioriteit: deze zaken worden gedeeld in Julianadorp anno 2050. Of de bewoners maken gebruik van de gratis shuttlebusjes. Naast de verduurzaming van de wijk Julianadorp is ook aandacht voor het sociaal-maatschappelijke aspect en de vraag hoe het dorp bewoonbaar blijft voor senioren en leefbaar wordt voor de jongere generatie. Het huidige JVC-terrein wordt verplaatst naar de buitenzijde van het dorp en wordt ingezet voor woningbouw. Het realiseren van een recreatiegebied met evenemententerrein tussen het strand en de duinen enerzijds en het dorp anderzijds, een sportboulevard tussen Noorderhaven en het centrum en tot slot verbetering van wandel- en fietspaden zijn kenmerkend voor dit plan. Een van de makers van deze presentatie heeft als inwoner voor vijf dagen deel uitgemaakt van Julianadorp.

Groen Tot slot “De breuk is onderdeel van het geheel” van FABRICations. Het verlangen van een verbinding tussen kust en dorp en het verlangen om de sporten op één locatie onder te brengen, zijn wensen van bewoners wat dit team heeft willen meenemen in het ontwerp. Volgens FABRICations ligt 80 hectare groen in het dorp om een functie te geven, oftewel 16 keer het Malieveld. In Julianadorp kan volgens het team 240 miljoen liter water worden opgevangen. De mobiliteit in Julianadorp, het openbaar vervoer, is momenteel niet optimaal, waardoor het autobezit vrij hoog is wat bovendien ruimte inneemt in het dorp. De wijken staan onder druk van zoveel auto’s. Het dorp groeit, mede door het stimuleringsprogramma De Kop Werkt!. Naast meer woningen dient ook meer hoogwaardige groen te komen en moeten de ‘losse eilandjes’ die de deelwijken nu zijn, in de toekomst samensmelten. Ook in dit plan is sprake van deelauto’s en meer verbinding tussen dorp en winkelcentrum, tussen dorp en de kust (recreatiegebied) en tussen dorp en Noorderhaven (sport, woningen en ideeën van ONS).

De presentaties zijn terug te zien via navolgende link https://panoramalokaal.nl/feedback/publiek/julianadorp/?hash=53388159661b3cc4330eb04412ab0543&preview=1

bron: Regio Noordkop

 

Het bericht Panorama lokaal een toekomstvisie voor Julianadorp anno 2050 verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Nacht van de Arbeid en Dag van Arbeid

PvdA PvdA Den Helder 30-04-2020 18:58

De afgelopen jaren heeft de PvdA leuke acties uitgevoerd rondom de Nacht van de Arbeid op 30 april en op de Dag van de Arbeid op 1 mei. Dit is het moment waarop PvdA’ers door het hele land hun waardering uitspreken voor die mensen die keihard werken wanneer de rest van het land vrij is. Normaal gaan afdelingen en fracties langs bij ziekenhuizen, verpleeghuizen, de horeca, distributiecentra of de industrie om de mensen daar te bedanken en een hart onder de riem te steken. In deze tijden worden we met onze neus op de feiten gedrukt over hoe belangrijk deze mensen voor ons allemaal zijn, en juist nu kunnen we niet naar hen toe om onze waardering uit te spreken. Daarom hebben we een manier bedacht om online onze waardering voor hen uit te spreken, en dat vanaf je bank!

Door vele partijgenoten in het land zijn korte videoboodschappen ingesproken en mede gericht aan personen die deze persoonlijke boodschap verdienen. Deze berichten zijn terug te zien op facebook van de PvdA.  Instagram @PartijvandeArbeid en op Twitter @PvdA

Hieronder de videoboodschap van onze wethouder Peter de Vrij

IMG_1225

Het bericht Nacht van de Arbeid en Dag van Arbeid verscheen eerst op PvdA Den Helder.

PvdA fractie heeft zorgen bij langer sluiten van de dagbestedingen

PvdA PvdA Den Helder 19-04-2020 15:02

Het zijn momenteel onzekere tijd en het is van belang om naar elkaar om te zien.

Een groep waar de PvdA Den Helder zich bezorgd over maakt zijn de kwetsbare mensen die thuis wonen, zoals veel ouderen, maar ook bij mensen met een diagnose GGZ of verstandelijke beperking die begeleid wonen en niet meer naar een Dagbesteding kunnen omdat deze gesloten zijn.

In deze spannende en onrustige tijd kunnen hierdoor problemen toenemen en zelfs crisissituaties ontstaan. Mensen kunnen extra kwetsbaar worden door groeiende psychische problemen. Ook kan de mantelzorg overbelast raken of wegvallen door een besmetting met Covid-19 zodat er onvoldoende zorg en ondersteuning overblijft.

Veel locaties van Dagbestedingen voor ouderen met of zonder dementie zijn gevestigd in verzorgings- en verpleeghuizen die een totale lockdown hebben. De Dagbesteding uren van de mensen die (zelfstandig of begeleid) thuis wonen worden momenteel dus niet gebruikt Pas per 28 april volgen er verdere instructies van de Minister President en Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport maar dan nog zal er een exit-strategie volgen die langzaam opgebouwd gaat worden.

Uitgangspunt voor de zorg aan deze kwetsbare mensen is om zo lang mogelijk in te zetten op steun in de thuissituatie. Tijdig signaleren is daarvoor cruciaal.

Op grond van bovenstaande hebben de Monica Anthonijsz en Ben Spandaw namens de fractie vragen gesteld aan het college van B&W

• Heeft het college in beeld hoeveel inwoners van Den Helder een indicatie hebben voor Dagbesteding? • Wat doet het college nu om ervoor te zorgen dat niemand in Den Helder de dupe wordt van het wegvallen van de Dagbesteding in deze crisistijd? • Heeft u contacten met de aanbieders van Dagbestedingen? • Bent u al bekend met nieuwste richtlijn Richtlijn dagbesteding en -opvang Zvw, Wlz, en Wmo2015. Zie hier de link naar dat bestand: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/richtlijnen/2020/04/16/richtlijn-dagbesteding-en-dagopvang/Richtlijn+Dagbesteding+en+Dagopvang.pdf • Wat wordt er afgesproken ten aanzien van de continuïteit van deze zorg, wat belangrijk is ten aanzien van dagbesteding, -behandeling en -opvang. • Bent u bereid om maatwerk te gaan bieden voor de genoemde Alternatieven voor dagbesteding en –dagopvang in de aangeboden Richtlijn dat wil zeggen in bepaalde casussen eventueel tijdelijk Dagbesteding uren omzetten in Uren Begeleiding Individueel die dan 1-op-1 aan huis gegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld door de medewerkers die toch ook al bij deze mensen komen voor de Verpleging en Verzorging aan huis. De medewerkers van de Dagbesteding kunnen dan hun bijdrage blijven leveren in de huizen waar ze werken. De medewerkers van de thuiszorg/wijkverpleging hebben hier vaak in de middag wel tijd voor omdat de piek van hun werkzaamheden in de ochtend ligt.

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-heeft-zorgen-bij-langer-sluiten-van-de-dagbestedingen/

Ben Spandaw commissie-lid

 

Het bericht PvdA fractie heeft zorgen bij langer sluiten van de dagbestedingen verscheen eerst op PvdA Den Helder.

#Hartjezorg petitie. Taart voor actievoerende verpleegkundigen

PvdA PvdA Den Helder 21-11-2019 09:56

Tijdens de landelijke actie- en stakingsdag van medewerkers uit de ziekenhuizen in Nederland zijn Monica Anthonijsz en Peter de Vrij, respectievelijk coördinerend Wijkverpleegkundige en  Verpleegkundig Specialist van beroep, op woensdag 20 november naar het Noordwest Ziekenhuis gegaan. Daar hebben zij beide namens de PvdA Den Helder de werkende verpleegkundigen en andere medewerkers van het ziekenhuis een hart onder de riem willen steken. Aan het plaatselijke actiecomité dat actie voert voor een betere CAO werden taarten aangeboden in de vorm van hartjes. De Helderse PvdA wil daarmee grote waardering uitspreken aan alle medewerkers die betrokken zijn bij de zorg van vele mensen en steun uitspreken in hun strijd.

Als je ziek wordt, of iemand die je dierbaar is wordt ziek, dan is in één klap al het andere onbelangrijk. Je bestaan wankelt. Dan wil je kunnen vertrouwen op goede zorg. Goede zorg begint bij mensen, de zorgprofessionals die hard werken en daar waardering voor verdienen. Maar de mensen in de zorg dreigen nu kopje onder te gaan. Het grote tekort aan collega’s, steeds verder oplopende werkdruk en te lage salarissen dreigt hen de das om te doen.

Gun jij de mensen in de zorg ook méér ruimte en tijd om hun werk beter te kunnen doen en méér waardering, ook in hun portemonnee? Wij vinden dat zorgprofessionals meer waard zijn. Recht hebben op een eerlijker salaris en meer collega’s. Daar vragen we al lange tijd om. Zo bijvoorbeeld ook in maart, toen we vroegen om extra geld vrij te maken voor loonsverhogingen voor mensen in de zorg. Daar was iedereen het mee eens, behalve de regering: de motie werd met 74 stemmen voor en 76 stemmen verworpen. Het is krankzinnig dat in tijden van voorspoed onze zorg zo onder druk staat.

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/hartjezorg-petitie-taart-voor-actievoerende-verpleegkundigen/

Teken dan onze petitie! Wij laten het hier niet bij zitten. Volgende week gaan we nogmaals vragen om de zorgprofessionals de waardering te geven die zij verdienen en daarbij willen we graag jouw hulp. Gun jij de mensen in de zorg ook méér ruimte en tijd om hun werk beter te kunnen doen en méér waardering, ook in hun portemonnee? Teken dan onze petitie!   https://www.pvda.nl/acties/hartjezorg-petitie/

 

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/hartjezorg-petitie-taart-voor-actievoerende-verpleegkundigen/

Het bericht #Hartjezorg petitie. Taart voor actievoerende verpleegkundigen verscheen eerst op PvdA Den Helder.

BB maakt zich zorgen over verwarde mensen in uw buurt

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 13-05-2019 15:42

Behoorlijk Bestuur heeft een aantal vragen ingediend, naar aanleiding van de zorgelijke gebeurtenissen afgelopen donderdag 9 mei  in de Dintelstraat. Volgens het Noord-Hollands Dagblad zou daar een verwarde man voor paniek hebben gezorgd. De omgeving werd met linten afgezet en de brandweer was met een hoogwerker aanwezig. De man is door een arrestatieteam ingerekend en per ambulance afgevoerd voor verdere psychiatrische hulp.

Behoorlijk Bestuur maakt zich zorgen over situaties als deze en is op de hoogte dat deze ook met enige regelmaat in Oud Den Helder aan de orde zijn. Keukenbrand in het pand aan de Willem Barentszstraat, openlijke geweldplegingen, geschreeuw op straat, maar ook medicatie die gevonden worden in de stegen.

Hoe kan deze situatie ontstaan zoals in de Dintelstraat?

Hoe en wanneer worden verwarde mensen opgenomen, wat zijn de prioriteiten?

Hoeveel GGZ-patiënten wonen er zelfstandig in Den Helder?

Is dit aantal evenredig verdeeld over de wijken?

In hoeverre is de mate van overlast van zelfstandig wonende GGZ-patiënten bekend bij de GGZ, wordt hier voldoende actie op ondernomen?

Hoe zijn de contacten met de bewoners in de wijken met de GGZ?

Hoe zit het met de adequate medicijncontrole van zelfstandig wonende GGZ-patiënten?

Hoe is de samenwerking met de politie en de woningstichting? Waar bestaat deze samenwerking uit?

Is er per wijk direct contact mogelijk van bewoners met bevoegd personeel van de GGZ? Hoe is dat geregeld?

Zijn er cijfers van het aantal GGZ-patiënten gerelateerd aan overlast bekend?

Is er gebruik gemaakt door bewoners van de mogelijkheid om een gratis cursus te volgen wat betreft de omgang met verwarde personen? Hoeveel bewoners hebben meegedaan? Is hier een meetbaar resultaat van?

In het belang van de inwoners van Den Helder.

Lid worden van de PvdA?

PvdA PvdA Den Helder 01-04-2019 08:06

Waarom lid worden?

Je idealen verwezenlijken

Je stem laten horen en invloed uitoefenen

Actief worden op lokaal of landelijk niveau en nieuwe mensen leren kennen

Talent ontwikkelen, kennis opdoen en delen

Een bijdrage leveren aan een verbonden samenleving

Meepraten en meebeslissen op bijeenkomsten en congressen

Opleidingen en trainingen volgen

Gratis ledenblad en bezoek aan de Tweede Kamer

Dit alles vanaf €2 per maand

https://www.pvda.nl/word-lid/

Het bericht Lid worden van de PvdA? verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Behoorlijk Bestuur stelt schriftelijke vragen omtrent het Wijkgericht werken.

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 29-09-2018 14:46

Den Helder, 29 september 2018

Schriftelijke vragen omtrent het Wijkgericht Werken, conform art 36 Reglement van Orde.

In 2010 is er in de gemeentelijke organisatie wat betreft het wijkgericht werken het e.e.a. gewijzigd, waarbij de functie van de wijkmanager op een andere wijze wordt ingevuld. De wijkmanager vervult een coördinerende rol voor de wijk Stad Binnen de Linie en schuift aan als de accountmanager voor Convenant Wijkaanpak-Plus bij de Woningstichting, hij heeft in- en extern een brede coördinerende rol

Daarnaast werden er vanuit de organisatie drie wijkaccountmanagers benoemd die elk één wijk beheren. Deze wijkaccountmanagers vervullen eenzelfde soort rol als de wijkmanager. Zij vervullen echter deze functie echter naast een andere functie  bij de gemeente Den Helder.

Wijkaccountmanager is dus een deeltijdfunctie alwaar de functie van wijkmanager dit niet is.

De naam wijkaccountmanager is op een later tijdstip veranderd in die van gebiedsmanager.

De wijkmanager/gebiedsmanager en wijkconciërge zijn volgens de gemeente een poort van en naar de gemeente. Zij zijn degenen die vragen en verzoeken vanuit de samenleving en externe partners in de wijk binnen de organisatie uitzetten en de resultaten of antwoorden terug communiceren naar externe partijen.

In 2013 heeft er een onderzoek plaats gevonden om te evalueren of de doelen die de gemeente zichzelf heeft gesteld in het kader van wijkgericht werken behaald zijn.

Wijkgericht werken is bedoeld om informatie te brengen en te halen buiten het stadhuis.  Daarom vond er een evaluatie plaats met alle externe partners zoals wijkplatforms, wijkagenten, Woningstichting, Stichting de Wering en bewonersbelangenverenigingen. Zij zijn gevraagd naar hun ervaringen met de samenwerking met de gemeente. In totaal werd er met 15 partijen gesproken.

De evaluatie is gedaan om te bepalen of de gemeente haar rol in het geheel en naar partners goed oppakt. Daarbij kwamen vragen aan de orde als: “Is de gemeente bereikbaar?”, “Pakken de betrokkenen hun rol goed op?”, “Waar loopt het goed en waar loopt het mis in de samenwerking?” et cetera.

Met name in de wijken Nieuw Den Helder en Stad binnen de Linie waren de meeste negatieve ervaringen. Stad Binnen de Linie komt uit de evaluatie naar voren als een gebied waar de gemeente zich extra in dient te zetten op het gebied van wijkgericht werken. Partners voelden zich daar onvoldoende gehoord of tegengewerkt door de gemeente en konden onvoldoende ingangen vinden om dit aan de kaak te stellen. Daarnaast kenden zij in een aantal gevallen de wijkaccountmanager niet of verwarden deze met de wijkconciërge.

“In dit laatste zit v.w.b. Behoorlijk Bestuur nu net de kneep. Door de jaren heen is de wijkconciërge steeds meer en meer een rol gaan vervullen van het verwerken van meldingen vanuit de openbare ruimte. Met uitzondering van de wijkconciërge van Stad Binnen de Linie, welke meer op het sociale vlak haar functie inkleedde, zij was de spin in het web en wist wat er speelde in de wijk en haar buurten, zij schoof aan bij bewoners overleggen en pakte bewoners initiatieven op. Meer dan de wijkmanager was zij het gezicht van de Gemeente in de wijk. Helaas is de dienstdoende wijkconciërge niet meer in dienst en ook de functie van wijkmanager is momenteel vacant.”

Uit het betreffende onderzoek kwamen er verder zaken naar voren die verbetering behoeven. De volgende onderwerpen sprongen er daarbij uit:

Rolverdeling: Ongeveer 60% van de geïnterviewde personen gaf aan dat de rol van de wijkaccountmanager onvoldoende duidelijk is.

De verschillende wijkaccountmanagers de rol op eigen wijze invullen. Er bestaat daardoor onvoldoende duidelijkheid over wat de wijkaccountmanager doet en wat deze persoon voor de partners kan betekenen.

Het gevolg was dat externe partners hetzij eigen wegen gaan zoeken binnen de gemeentelijke organisatie (bijvoorbeeld via bekende of bevriende ambtenaren) en dat zaken een eigen leven gaan leiden, of dat men zich niet gehoord en/of onbegrepen voelt.

“Behoorlijk Bestuur betreurt het ten zeerste dat momenteel beide functies in de wijk Stad binnen de Linie niet ingevuld zijn en er zelfs geluiden de ronde gaan dat er geen sociaal wijkconciërge in Stad binnen de Linie terugkomt.”

Communicatie: De gemeente heeft onvoldoende gecommuniceerd over de veranderde situatie en het installeren van de wijkaccountmanagers. Dit onderwerp is in de stuurgroep wijkgericht werken diverse keren  aan de orde gekomen. Dit heeft bijgedragen aan het onbegrip ten aanzien van de rol van de wijkaccountmanager. Verschillende accountmanagers zijn zelf ook onvoldoende proactief geweest in hun contact met de externe partners.

Terugkoppeling: Het duurde vaak erg lang voordat er werd geantwoord op vragen van externe partners/bewoners. Het verzoek was meermalen om, ook als er nog geen antwoord is dit terug te koppelen, dit heet externe partners/bewoners op de hoogte houden, op deze manier weet men in ieder geval dat de gemeente er nog wel mee bezig is.

Regierol: Een belangrijk deel van de gesprekken ging over de rol van de gemeente. En dan met name de regierol. Het samenbrengen van partijen en het overzicht houden werden daarbij als belangrijke kenmerken genoemd. In een aantal gevallen doet de gemeente dit nog niet voldoende. De wijkaccountmanager heeft bijvoorbeeld onvoldoende overzicht over wat er speelt in de wijk (of wekt tenminste die indruk) of is onvoldoende proactief in het samenbrengen van partijen of personen.

Evaluatie: De gesprekspartners gaven nagenoeg unaniem aan het een goede zaak te vinden dat de gemeente haar werkwijze evalueert en daarbij ook hand in eigen boezem durft te steken. De hoop is door meerdere mensen uitgesproken dat de gemeente dit vaker gaat doen. Er is hier duidelijk behoefte aan.

Samenwerking: Een aantal mensen gaf aan dat de samenwerking met de gemeente juist goed verloopt. Voor zover dit in te schatten valt, hangt dit direct echter samen met de wijkaccountmanager voor de betrokken partij. De ene persoon is meer geschikt voor deze taak dan de ander zo blijkt. Er valt een aantal eigenschappen te benoemen die een wijkaccountmanager volgens de externe partners moet hebben. Het gaat daarbij dan bijvoorbeeld om zaken als betrokkenheid bij de wijk of een proactieve instelling ten aanzien van de samenwerking met bewoners.

De evaluatie heeft geleid tot een drietal aanbevelingen:

1. Profiel:

Stel een profiel op voor een wijkaccountmanager. Omschrijf hierin wat voor soort persoon de wijkaccountmanager is en welke eigenschappen hij/zij heeft. Neem hierin zaken op als:

– Extern gericht

– Betrokken bij de stad/wijk

– Proactieve instelling

– Verbinder

2. Taakomschrijving: Stel een duidelijke en heldere taakomschrijving op voor de wijkaccountmanager. Op het moment dat duidelijk is vastgelegd wat iemand doet, vermijden we ook dat alle wijkaccountmanagers de rol op geheel eigen wijze invullen en voorkomen we verwarring en grote verschillen. Er kan zo ook helder naar partners gecommuniceerd worden wat de rol en verantwoordelijkheden van de wijkaccountmanager zijn.

3. Communicatie: Bovenstaande zaken moeten ook gedeeld worden met de partners. Het advies is om daarbij ook in te gaan op de functie van de wijkconciërge en het verschil met de wijkaccountmanager. Daarnaast is het goed om de wijkaccountmanagers, voor zover zij dit nog niet gedaan hebben, zich te laten voorstellen bij de verschillende partners en daarbij ook te vertellen wat de gemeente wel en niet kan betekenen voor die partners. En ook daarna moeten de wijkaccountmanagers goed en regelmatig blijven communiceren met hun netwerk. Daar hoort ook een regelmatige terugkoppeling over lopende zaken/vragen bij.

Bent u het met Behoorlijk Bestuur eens dat:

Het feit dat er momenteel voor Stad binnen de linie geen Wijkconciërge en Wijkmanager is, een slechte situatie is?

De wijkconciërges die er nog zijn meer op het technische dan op het sociale vlak opereren?

Dit het streven het WgW een goede invulling te geven in feite een onwenselijke situatie is?

De wijkmanager steeds meer op het gebied van de Wijkconciërge is gaan zitten en dit een veel te dure constructie is?

Er de noodzaak is om voor Stad binnen de Linie op zeer korte termijn een sociaal Wijkconciërge aan te stellen?

Dat de profiel schets welke in de aanbevelingen is verwoord er één is van die van een sociaal Wijkconciërge?

Dat de salarisschaal van een sociaal Wijkconciërge beduidend lager is dan die van de Wijkaccount/gebiedsmanager?

Verder  graag uw antwoord op de volgende vragen:

8. Hoe wordt bepaald en gecheckt wat de meerwaarde is van de dure constructie WGW zoals deze nu is?

9. Is er al eens uitgezocht hoe dit zicht verhoudt tot de constructie van vroeger jaren toen er gewerkt werd met hooguit 2 wijkmanagers en 4 Wijkconciërges? De gemeente is een andere weg ingeslagen, echter is deze nog wel de juiste

10. Is het u bekend dat op deze wijze de functie van de wijkconciërge nog verder werd uitgekleed ten gunste van het invullen van de functietaken van de dure wijkmanagers, daarbij de Wijkconciërges het hier niet mee eens waren, echter hun bezwaren terzijde werden geschoven?

11. Is de constructie, om de wijkconciërges onder de leiding van de teamleider Wijkbeheer te stellen, een praktische constructie? Aangezien de teamleider zich niet bezig houdt met WGW maar met cijfers van het Wijkbeheer en daardoor niet in staat is het werk van de wijkconciërge te beoordelen.

12.  Waarom wordt de constructie, zoals ooit bedacht, de wijkconciërge onder te brengen in een team WGW, onder leiding van een wijkmanager niet ingevoerd?

13.  Sinds het budget van de wijkconciërges in de wijk convenant-pot is gestort heeft de wijkconciërge geen echt “handgeld” meer al wordt er verwezen naar €. 1000,00 per gebeurtenis. Bent u het met ons eens dat ook deze constructie de rol van de wijkconciërge op achterstand heeft geplaatst?

14.  Worden de aanbevelingen ten aanzien van profielschets, taakomschrijving en communicatie zoals boven omschreven volgens u ook gehanteerd  en scherp gehouden?

15.  Bent u van mening dat de inwoners van onze gemeente baat hebben bij de constructie zoals deze nu is?

16.  Bent u bereidt om dit of een soortgelijk onderzoek en evaluatie op korte termijn nogmaals uit te voeren, om zo helder te krijgen of er inderdaad verbetering heeft op getreden?

Namens de fractie van Behoorlijk Bestuur,

Fractie aanwezig bij informatiebijeenkomst over renovatie Noordwest Ziekenhuis Den Helder

PvdA PvdA Den Helder 20-09-2018 12:58

Gemeenteraad en college van B&W zijn 19 september te gast geweest bij het Noordwest Ziekenhuis gelegen aan de Huisduinerweg.  De PvdA was bij deze informatiebijeenkomst voltallig aanwezig met fractie en wethouder.

De informatiebijeenkomst stond in het teken van de renovatieplannen voor het ziekenhuis. Jurgen Sernee, lid van de raad van bestuur van de Noordwest ziekenhuisgroep gaf de raads- en collegeleden een heldere uiteenzetting over de plannen van het ziekenhuis.

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/fractie-aanwezig-bij-informatiebijeenkomst-over-renovatie-noordwest-ziekenhuis-den-helder/

Een positief verhaal waarbij inmiddels duidelijke keuzes zijn gemaakt. Het is de bedoeling om het oude Parkzicht ziekenhuis, gebouwd in de jaren ’60 af te breken.  Het ziekenhuisgedeelte welke in 1984 is opgeleverd alsmede het oude GGZ gebouw te renoveren.  De totale kosten worden geschat op totaal 60 miljoen euro. Hierbij aangegeven dat er door Noordwest ziekenhuisgroep inmiddels al 30 miljoen in het gebouw is geïnvesteerd met aanpassingen o.a. op de kinderafdeling, OK’s en allerlei installaties.

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/fractie-aanwezig-bij-informatiebijeenkomst-over-renovatie-noordwest-ziekenhuis-den-helder/

De Noordwest ziekenhuisgroep zal binnenkort een verzoek aan de vier Noordkop gemeenten doen voor een financiële garantiestelling voor een bedrag van 60 miljoen euro te verdelen over de 4 gemeenten. Dit zal dan worden besproken in de regionale raadscommissie.

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/fractie-aanwezig-bij-informatiebijeenkomst-over-renovatie-noordwest-ziekenhuis-den-helder/

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/fractie-aanwezig-bij-informatiebijeenkomst-over-renovatie-noordwest-ziekenhuis-den-helder/

 

 

 

Het bericht Fractie aanwezig bij informatiebijeenkomst over renovatie Noordwest Ziekenhuis Den Helder verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.