Nieuws van politieke partijen in Delft over VVD inzichtelijk

81 documenten

“Dat verklaar en beloof ik”, mijn woorden van 100 weken geleden – Avinash Krishnasing

VVD VVD Delft 26-05-2021 07:41

De avond van de installatie. Ik steek mijn twee vingers in de lucht en luister naar de woorden van onze burgemeester. Mijn eerste vijf woorden in de raadszaal: “Dat verklaar en beloof ik”. Het is de dag dat ik geïnstalleerd werd als commissielid in de gemeenteraad van Delft. Een bijzondere en mooie rol die ik mag vervullen. Geloven in de kracht van mensen is daarbij honderd weken lang mijn leidraad geweest. Ik wil ruimte scheppen in het oplossende vermogen van Delftenaren en ondernemers. Mensen eigen verantwoordelijkheid geven is de erkenning van hun enorme capaciteiten. Dat is voor mij de betekenis van een dienstbare en faciliterende gemeente.

https://delft.vvd.nl/nieuws/44334/dat-verklaar-en-beloof-ik-mijn-woorden-van-100-weken-geleden-avinash-krishnasing

Het werk van een commissielid is veelzijdig. Ik mocht mezelf de afgelopen honderd weken met veel zaken bezighouden. Waar kun je de auto parkeren? Waar laat je het afval? Waar gaan we bouwen? Voor een betere veiligheid rondom het Delflandplein. Zaken die iedereen raken. De eigen verantwoordelijkheid van Delftenaren en ondernemers breng ik terug in de discussies. Die moeten zoveel mogelijk benut worden. Daar ligt immers de kracht van Delft. En voor hen doen we het, naar hen luisteren we. Als gemeente moeten we samen met inwoners en ondernemers optrekken. Juist van die samenwerking geniet ik. Zo kunnen we namelijk slimme keuzes maken.

En er is nog iets anders wat me leidt. De besluiten van de gemeente mogen de Delftenaren niet op kosten jagen. Duurzaamheid? Prima. Maar niet als dat tot hoge belastingen en voor dure energierekeningen leidt. We moeten verstandige beslissingen nemen. Zeker in deze huidige situatie. De hardwerkende Delftenaar en de veerkrachtige ondernemer mogen niet de rekening betalen voor allerlei politieke idealen. Ik vind het belangrijk dat we daarin keuzes durven te maken en kritisch kijken naar onze uitgaven.

Deze keuzes maak ik niet alleen. We hebben een jonge en kleine fractie die met elkaar samenwerkt. Een daadkrachtige fractie ook, die keihard werkt; bevlogen, vanuit het geloof in de kracht van mensen, in hun vermogen om eigen verantwoordelijkheid te nemen. Mijn fractiegenoten hebben mijn politieke opvattingen verdiept. Ze hebben me ook meer zelfvertrouwen gegeven. Ik geloof in de kracht van anderen. Maar geloven in mijn eigen kracht vind ik soms wat moeilijker. In dit leerproces ben ik geholpen door de fractie en de partij. Daar ben ik hen erg dankbaar voor.

Op dit moment mis ik wel de fysieke contacten in de stad. De gesprekken met inwoners en ondernemers. Die ontmoetingen komen snel weer terug. Het tekent mijn optimisme – in mensen, in de samenleving. We zetten nu de eerste stappen op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2022. Want ons politieke werk is nog niet af. Voor ons als fractie niet, voor mezelf niet – voor de stad niet. Ik kijk uit naar ons verkiezingsprogramma, de kandidatenlijst en de campagne. Ik hoop op een mooie plek op de kandidatenlijst en dat ik bij de volgende periode terug mag komen als raadslid. Zodat ik nog meer kan beteken voor de stad.

Avinash KrishnasingCommissielid Ruimte & Verkeer

Lancering liberale denktank

VVD VVD Delft 05-07-2020 02:52

https://delft.vvd.nl/nieuws/40176/lancering-liberale-denktank

Bij de algemene ledenvergadering van 1 juli is de liberale denktank gelanceert. Maar hoe werkt zo'n denktank precies. Hierbij een korte uitleg:

De fractie heeft van tijd tot tijd te maken met vraagstukken die een groot scala van inzichten en opvattingen vereisen. Om onze fractie optimaal hierin te ondersteunen, zullen een aantal leden een denktank vormen. De denktank zal zich buigen over een vraagstuk en de fractie daarmee voorzien van advies.

Het eerste thema zal gaan over de energietransitie. Waarin gekeken zal worden hoe de energietransitie zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden. Met als opdracht het vinden van een liberaal antwoord op de klimaatvraag. 

Een lid kan zich aanmelden voor de denktank doormiddel van het mailen naar bestuur@vvddelft.nl. Het bestuur zal vervolgens contact met je opnemen en via een gesprek kijken of en hoe jij de fractie kan bijstaan.

Afspraken over de sociale huurwoningen in de regio Haaglanden

VVD VVD Delft 02-07-2020 09:59

Een evenwichtige woonvoorraad is belangrijk voor het verdienmodel, dat wil zeggen het betaalbaar houden van Delft. Daarom wil de VVD het aandeel middeldure huur en koopwoningen in Delft uitbreiden, want ook de leraar, de elektricien en de verpleegkundige moeten in Delft een woning kunnen vinden.

Voor de VVD zijn de uitgangspunten zoals geformuleerd in de woonvisie en woonagenda belangrijk. Als VVD willen wij dat:

De Delftse sociale huurwoningvoorraad relatief afneemt tot 33%. Dat betekent wat de VVD betreft niet dat er niet sociaal gebouwd mag worden, maar wel dat dit in verhouding moet staan tot de middeldure en dure woningen die erbij gebouwd gaan worden, om tot de afgesproken relatieve afname van 33% te komen. In de woonvisie is hierover afgesproken dat er in Delft in 2030 33% sociaal, 13% middelduur en 53% koop gerealiseerd wordt.Er meer middeldure huur en koopwoningen gebouwd worden om doorstroming te bevorderen en meer evenwicht te brengen in de woonvoorraad van Delft.De regio, conform de afspraken uit het bestuursprogramma en woonagenda, de opgave om meer sociale huurwoningen te bouwen op zich neemt.

De afgelopen twee decennia is de bevolkingsopbouw van Delft drastisch veranderd. De groei van de Delftse bevolking is voor een belangrijk deel te danken aan de groei van het aantal jongeren van 20-29 jaar (veelal studenten). Het aantal personen van middelbare leeftijd (30-55/60 jaar) neemt af, terwijl het aantal ouderen toeneemt. Als deze trend doorzet, wordt Delft een stad van alleen jongeren en ouderen. Met de huidige woonvisie en woonagenda wordt gewerkt aan het terugbrengen van de balans op de Delftse woningmarkt. Deze disbalans wordt in stand gehouden doordat vooral het aandeel woningen in het middensegment sterk is ondervertegenwoordigd in de stad. Er is onvoldoende keuze op de woningmarkt, doorstroming is moeilijk en vraag- en aanbod zijn niet in balans, waardoor - ook - een stuwing van de prijzen ontstaat. In de woonagenda is vanwege de enorme bouwopgave van 15.000 woningen de absolute afname van het aantal sociale huurwoningen uit de woonvisie afgezwakt, maar de relatieve afname van tot 33% in 2030 voor het aandeel sociale huurwoningen in vergelijking met de andere woningen staat wat de VVD betreft nog als een huis overeind. Dat betekent voor de VVD dat er alleen sociaal gebouwd mag worden als dit in verhouding staat tot het aantal middeldure en dure woningen dat erbij komt, om tot die relatieve afname van 33% sociale huur te komen.

In de commissie SDW van 26 juni is gesproken over de afspraken die het college wil gaan maken ten aanzien van het aandeel te bouwen sociale huurwoningen in Delft in relatie tot de opgave van de regio. In de regio Haagladen moet het totaal aantal sociale huurwoningen verdeeld worden, zodat er een gemiddeld percentage van 30% en een goede spreiding aan sociale huurwoningen in de regio gehaald wordt. Voor sommige gemeenten, zoals bijvoorbeeld Wassenaar betekent het dat zij relatief meer moet bijbouwen. Omdat Delft in vergelijking met de omliggende gemeenten al een relatief hoog aantal sociale huurwoningen in haar woonvoorraad heeft, mag in Delft het percentage sociale huurwoningen dalen 55% naar 48%. Het college legt voor Delft in de regio een bod neer van 48%. Dat betekent dat in Delft wordt toegewerkt naar een stedelijk percentage van 33% als totaal aandeel aan sociale huurwoningen, dat is conform de afspraken uit de woonvisie. Daar is de VVD erg blij mee.

Daarnaast is de VVD ook blij met de toezegging van de wethouder, om jaarlijks in de woonmonitor de stand van zaken van de Delftse woningmarkt per wooncategorie in absolute aantallen te rapporteren aan de raad. De absolute aantallen, sociale woningen, middeldure woningen en dure woning (zowel huur als koop) zijn voor de raad belangrijk om de relatieve ontwikkelingen te kunnen monitoren.

Uit de bespreking in de commissie bleek voorts dat dit college al grote stappen zet richting het realiseren van gemaakte afspraken in de woonvisie. Ook wordt conform de afspraken uit het bestuursprogramma en woonagenda, de opgave om meer sociale huurwoningen te bouwen in de regio gelegd. De VVD is tevreden met deze ontwikkelingen en in september spreken wij in de commissie over andere onderwerpen op het gebied van wonen. Mocht u input willen leveren over dit onderwerp, dan kunt u mij mailen: miranda.voogt@vvddelft.nl

Miranda Voogt,Raadslid VVD Delft

Ter info wooncategorieën:Goedkoop (huur tot €720 en koop tot €194.000),Middelduur (huur van €720 tot en met €950 en koop vanaf €194.000 tot €262.000 bij app en €287.500 bij EGW),Duur (huur van €950 tot en met €1250 en koop vanaf €262.000 (APP) en vanaf €287.500 (EGW) tot €523.500) Extra duur (huur €1250+ en koop €523.500+).

Van botsende vrijheden naar iedereen Delftenaar

VVD VVD Delft 22-06-2020 03:05

Onlangs presenteerde VVD wethouder Hatte van der Woude haar inspirerende visie op integratie, met de veelzeggende titel Iedereen Delftenaar. De VVD is positief over de Delftse aanpak van bruggen bouwen en verbinden die de wethouder voorstelt. Ook maakt deze visie duidelijk dat wij onze ogen niet mogen sluiten voor organisaties en individuen die niet zitten te wachten op verbinding en die saamhorigheid en integratie in de weg staan. Naar aanleiding hiervan hebben wij de wethouder in de commissievergadering van 14 mei gevraagd of zij hierop wil doorpakken en een onderzoek kan doen naar de aanwezigheid van casussen die in strijd zijn met artikel 1 van de grondwet, zoals opgesloten/ verborgen vrouwen, besnijdenis, eerwraak en uithuwelijking. Daarnaast hebben wij in Delft een uitvoeringsprogramma gewelddadig Jihadisme, waarmee polarisatie en radicalisering in onze wijken wordt tegen gegaan. Tijdens de raadsvergadering van 28 maart 2019 hebben wij de burgemeester opgeroepen tot het uitvoeren van een ‘quick scan’ om te bezien of er in Delft aanwijzingen zijn voor zogenaamde parallelle werelden. De uitkomsten van het onderzoek van wethouder Van der Woude en de quick scan moeten leiden tot een scherper beeld van of er gedragingen zijn in Delft die op gespannen voet staan met onze democratische rechtsorde.

Er is in de samenleving een groeiende invloed van individuen en organisaties waarneembaar die, vanuit bepaalde religieuze levensovertuigingen en politieke ideologieën, een anti-integratieve instelling hebben. Zij zetten aan tot onverdraagzaamheid en ondermijnen het gezag van de overheid en andere instituties die onderdeel zijn van de democratische rechtsorde [1]. Ook is er een groeiende invloed van links en rechts extremistisch gedachtegoed dat geïnspireerd is door ideologische, racistische en fascistische denkbeelden. Dit alles leidt tot een toenemende polarisatie en gedragingen die op gespannen voet kunnen staan met onze democratische rechtsorde. Er zijn tal van voorbeelden van religieuze en maatschappelijke organisaties die integratie tegenwerken en aanzetten tot geweld, haat en discriminatie terwijl ze juist gemeentelijke gelden hebben ontvangen in het kader van integratie [2].

Als liberalen vinden wij het belangrijk dat er in de Nederlandse samenleving ruimte is voor een grote diversiteit aan beschouwingen, opvattingen, waardepatronen en leefstijlen. De overheid moet zich dan ook teweer stellen tegen uitwassen die op basis van ideologische, politieke of religieuze overtuigingen leiden tot actieve onverdraagzaamheid of het ontstaan van parallelle samenlevingen. De VVD-fractie wil dat er alles aan wordt gedaan om respectvol samenleven, vrijheid en gelijke kansen te stimuleren en radicalisering en polarisatie in de Delftse wijken tegen te gaan. Wij wachten de resultaten van de door ons gevraagde onderzoeken af en afhankelijk van de uitkomsten bepalen wij of sancties, zoals het intrekken van vergunningen en/of subsidies die worden verstrekt aan religieuze en maatschappelijke organisaties die integratie tegenwerken, nodig zijn.

Dimitri van Rijn en Miranda Voogt,Raadsleden VVD Delft

[1] https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/02/11/kamerbrief-integrale-aanpak-problematisch-gedrag-en-ongewenste-buitenlandse-financiering-van-maatschappelijke-en-religieuze-instellingen[2] https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29614-87.pdf

Van botsende vrijheden naar iedereen Delftenaar

VVD VVD Delft 22-06-2020 02:38

Onlangs presenteerde VVD wethouder Hatte van der Woude haar inspirerende visie op integratie, met de veelzeggende titel Iedereen Delftenaar. De VVD is positief over de Delftse aanpak van bruggen bouwen en verbinden die de wethouder voorstelt. Tegelijkertijd mogen wij onze ogen niet sluiten voor organisaties en individuen die niet zitten te wachten op verbinding en die saamhorigheid en integratie in de weg staan. Daarom vroegen wij de wethouder in de commissievergadering van 14 mei of zij een onderzoek kan doen naar de aanwezigheid van casussen die in strijd zijn met artikel 1 van de grondwet, zoals opgesloten/ verborgen vrouwen, besnijdenis, eerwraak en uithuwelijking. Daarnaast hebben wij in Delft een uitvoeringsprogramma gewelddadig Jihadisme, waarmee polarisatie en radicalisering in onze wijken wordt tegen gegaan. Tijdens de raadsvergadering van 28 maart 2019 hebben wij de burgemeester opgeroepen tot het uitvoeren van een ‘quick scan’ om te bezien of er in Delft aanwijzingen zijn voor zogenaamde parallelle werelden. De uitkomsten van het onderzoek van wethouder Van der Woude en de quick scan moeten leiden tot een scherper beeld van of er gedragingen zijn in Delft die op gespannen voet staan met onze democratische rechtsorde.

Er is in de samenleving een groeiende invloed van individuen en organisaties waarneembaar die, vanuit bepaalde religieuze levensovertuigingen en politieke ideologieën, een anti-integratieve instelling hebben. Zij zetten aan tot onverdraagzaamheid en ondermijnen het gezag van de overheid en andere instituties die onderdeel zijn van de democratische rechtsorde [1]. Ook is er een groeiende invloed van links en rechts extremistisch gedachtegoed dat geïnspireerd is door ideologische, racistische en fascistische denkbeelden. Dit alles leidt tot een toenemende polarisatie en gedragingen die op gespannen voet kunnen staan met onze democratische rechtsorde. Er zijn tal van voorbeelden van religieuze en maatschappelijke organisaties die integratie tegenwerken en aanzetten tot geweld, haat en discriminatie terwijl ze juist gemeentelijke gelden hebben ontvangen in het kader van integratie [2]. Als liberalen vinden wij het belangrijk dat er in de Nederlandse samenleving ruimte is voor een grote diversiteit aan beschouwingen, opvattingen, waardepatronen en leefstijlen. De overheid moet zich dan ook teweer stellen tegen uitwassen die op basis van ideologische, politieke of religieuze overtuigingen leiden tot actieve onverdraagzaamheid of het ontstaan van parallelle samenlevingen. De VVD-fractie wil dat er alles aan wordt gedaan om respectvol samenleven, vrijheid en gelijke kansen te stimuleren en radicalisering en polarisatie in de Delftse wijken tegen te gaan. Wij wachten de resultaten van de door ons gevraagde onderzoeken af en afhankelijk van de uitkomsten bepalen wij of sancties, zoals het intrekken van vergunningen en/of subsidies die worden verstrekt aan religieuze en maatschappelijke organisaties die integratie tegenwerken, nodig zijn.

Dimitri van Rijn en Miranda Voogt,Raadsleden VVD Delft

[1] https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/02/11/kamerbrief-integrale-aanpak-problematisch-gedrag-en-ongewenste-buitenlandse-financiering-van-maatschappelijke-en-religieuze-instellingen

[2] https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29614-87.pdf

Van regionale kaders naar concrete aanpak voor de energietransitie in Delft: niet makkelijk, wel noodzakelijk

VVD VVD Delft 15-06-2020 02:15

Deze week bespraken we in de gemeenteraad de conceptversie van de Regionale Energietransitie, kortom: de RES. Een RES is een strategie om een regio in Nederland – in ons geval de regio Rotterdam-Den Haag – te voorzien van duurzame elektriciteit en warmte. Het beschrijft onder andere het aanbod, de vraag, en de geplande infrastructuur voor warmte. De gemeente heeft op basis van het Klimaatakkoord de taak de RES naar ons eigen Delftse beleid en regels te vertalen. En daar wordt het voor Delft echt relevant, maar ook complex.

We hebben als gemeente een forse verantwoordelijkheid op het gebied van de warmtetransitie en het terugbrengen van de CO2-uitstoot. In de discussie over de energietransitie in Delft is voor de VVD een aantal uitgangspunten belangrijk:

Concreetheid en prioritering. De energietransitie doen we er niet ‘even’ bij, maar voeren we uit op basis van een concreet plan van aanpak, dus: wat moet eerst of is laaghangend fruit, en wat kan ook later? Wat de VVD betreft beginnen we bijvoorbeeld met goede isolatie, zodat we de vraag naar warmte in de eerste plaats kunnen verminderen. Realisme. We maken een realistische planning, dat stap voor stap en wijk voor wijk laat zien wat er wanneer moet of gaat gebeuren, zo weten alle Delftenaren waar zij aan toe zijn.Betaalbaarheid. Inzicht in de kosten voor zowel de gemeente als voor de inwoners en ondernemers van Delft is daarom cruciaal. Een actuele, aanvullende uitdaging is de impact van de Coronacrisis, want deze dwingt ons wellicht om nog slimmer met de beschikbare middelen om te gaan.Monitoring. We willen voldoende grip houden op de effectiviteit van de maatregelen die we in het kader van de energietransitie nemen. Dat vraagt om een transparante monitoring van de afgesproken doelstellingen. Waar dat nodig is, kunnen we dan tijdig bijsturen.

De gemeenteraad mocht deze week zijn zogenoemde ‘wensen en bedenkingen’ over de RES geven. De VVD heeft zich daarbij dus vooral gericht op de vraag wat de RES voor Delft betekent. Het college heeft toegezegd de komende tijd samen de raadswerkgroep Energietransitie met deze vragen aan de slag te gaan. Dat is voor de VVD goed nieuws, want alleen met een duidelijk plan van aanpak, een realistische planning en inzicht in de kosten, kan de energietransitie voor Delft een succes worden.

In onze voorbereiding op de bespreking van de RES hebben ook actieve VVD-leden meegeholpen. Via deze weg nogmaals veel dank daarvoor! Wilt u ook meedenken over de energietransitie in Delft? Neem dan contact met ons op via fractie@vvddelft.nl.

Tessa van den Berg,Raadslid VVD Delft

Delftse ondernemers kleuren samen Delfts Blauw

VVD VVD Delft 01-06-2020 09:55

Delft kleurt met de blauwe lopers! Waarschijnlijk heeft u het zelf al gezien, maar voor veel Delftse ondernemers ligt er momenteel een Blauwe Loper voor de deur. Niet alleen in de binnenstad, maar bijvoorbeeld ook in de Hoven. Het is een mooie manier om de Delftenaren te laten zien dat de ondernemers weer geopend zijn.

De coronacrisis raakt ons allemaal in Delft. We zitten allemaal thuis. Niet omdat we dat met z’n allen willen, maar omdat we dat nou eenmaal moeten om de druk op de zorg onder controle te houden. Het is belangrijk dat wij samen zorgen voor de gezondheid van anderen en van onszelf. Maar deze maatregelen om elkaar te beschermen hebben ook een prijs. De impact op al onze Delftse ondernemers en hun bedrijven is groot. Maar zij staan er niet alleen voor.

Nu de maatregelen versoepeld worden starten zij ook hun bedrijven weer op en gaan de deuren open. Mondjesmaat wordt het steeds drukker op straat. Het is belangrijk dat Delftse ondernemers deze coronacrisis overleven en er sterker uitkomen. Deze midden en klein bedrijven zijn belangrijk voor onze economie en zorgen voor werkgelegenheid. Onder andere zij maken dat Delft zo’n mooie stad is. De VVD-fractie zet zich in voor onze Delftse ondernemers. Enerzijds hebben wij bij het college aangedrongen op een verlaging van de financiële lasten. Zo worden de precario-en reclamebelasting voor 2020 ingetrokken! Anderzijds roepen wij op om alle Delftse ondernemers te ondersteunen.  Koop daarom je biertje of je pizza bij een Delftse ondernemer. Ook franchiseondernemingen, zoals de Domino’s, Papa John’s en de New York Pizza, zijn echte Delftse ondernemers. Daarom willen wij de Delftse franchiseondernemingen ook niet in hun hemdje laten staan.

Dus vandaar: koop bij onze Delftse ondernemers en steun hen. Alleen samen komen we door deze coronacrisis heen.

Avinash KrishnasingCommissielid Ruimte & Verkeer VVD Delft

Duidelijke afspraken over bereikbaarheid en parkeren in Delft: ja! Autobezitters pesten: nee!

VVD VVD Delft 19-05-2020 00:15

Het Coronavirus heeft ons sinds afgelopen maart helemaal in zijn greep. De impact van het virus én van de getroffen maatregelen, is gigantisch. In het bijzonder voor ondernemers, professionals in het onderwijs, ouderen, en natuurlijk ook voor al die helden in de zorg, handhaving en hulpverlening. De crisis staat uiteraard ook hoog op de agenda van de lokale politiek. Elke week is er een korte digitale raadsvergadering om de laatste ontwikkelingen, zorgen en maatregelen met elkaar te bespreken.

Inmiddels is het mei en komen ook weer andere, we noemen het even ‘normale’, onderwerpen op de agenda van de raad. Eén van die onderwerpen is het Mobiliteitsplan Delft. Ofwel: de aanpak op het gebied van verkeer, doorstroming, (fiets)parkeren, autoluwe gebieden, bereikbaarheid etc. Menig inwoner en ondernemer in Delft kent deze discussie maar al te goed. Het liefst wil iedereen zich zo snel, gemakkelijk en goedkoop mogelijk van A naar B kunnen bewegen. En daarna zijn fiets, auto of ander vervoermiddel voor de deur kunnen parkeren. In Delft hebben we daar echter maar weinig plek voor, zeker in de binnenstad. En daarom zijn er maatregelen nodig en is een nieuw Mobiliteitsplan in voorbereiding.  

Dit plan wordt binnenkort in concept aan de raad en aan de ‘stad’ aangeboden. Een mooi moment om hier als VVD het gesprek over aan te gaan. Met de andere raadsfracties, met het college en natuurlijk met inwoners en ondernemers. Voor ons staat een aantal voorwaarden centraal: 

nieuwe afspraken over mobiliteit hebben altijd een duidelijk doel, dus geen autoluwe gebieden of milieuzones om het invoeren, maar omdat het een duidelijk doel dient; toon respect voor autobezitters en ondernemers, zorgverleners of anderen die afhankelijk zijn van hun auto; maatregelen moeten passend en effectief zijn; nieuwe maatregelen gefaseerd invoeren, dus stap voor stap en lerend van de effecten; geen maatregelen invoeren zonder goede alternatieven; de tarieven voor parkeren moeten redelijk zijn; oplossingen voor mobiliteit liggen op verschillende terreinen: tarieven, zonering, vergunningen, garagegebruik, bezoekers versus bewoners et cetera. Elk knelpunt en elke wijk vraagt zijn eigen mix van oplossingen.

En om dan maar een voorbeeld te geven hoe het wat ons betreft in ieder geval níet moet… In maart was in het AD over het Mobiliteitsplan het volgende te lezen: “Er gaat een ambtelijk stuk rond waarin bijvoorbeeld wordt voorgesteld om de bezoekers van Tanthof één euro vijftig per uur te laten betalen.” Betaald parkeren wordt in het krantenartikel door wethouder Huijsmans genoemd als maatregel om het gebruik van de auto terug te dringen.

Maar onze vraag is dan: gaan we dat echt doen door €1,50 per uur te vragen aan bezoekers van Tanthof? Dat is toch helemaal geen redelijke óf doeltreffende maatregel, maar vooral een beetje autobezitter pesten? Want welk probleem lossen we hier mee op? Mobiliteit is een complex vraagstuk, dat om een goede analyse van knelpunten, afwegingen én oplossingen vraagt. Oplossingen die wat ons betreft passend en effectief zijn en met zo min mogelijk onevenredige ‘pijn’ voor de bezitters van een auto, een fiets of welk ander vervoermiddel dan ook.  

We zijn erg benieuwd naar uw ideeën over mobiliteit en parkeren in Delft. Heeft u suggesties of vragen? Mail dan naar: fractie@vvddelft.nl.  

Tessa van den Berg,

Raadslid VVD Delft

Alles gaat, voelt, moet en loopt anders deze weken, ook voor de gemeenteraad

VVD VVD Delft 05-04-2020 10:00

Zondag 15 maart kwam ik terug van een onbezorgd weekje skiën in Frankrijk. Tot die zondag leek daar niets aan de hand te zijn. Kroegen en restaurants vol, pistes toegankelijk, met zijn 20-en in de skiliften: voor de Fransen leek het tot dat moment allemaal geen enkel probleem. Het woord corona las ik alleen in de NOS-berichten uit Nederland en wat bezorgde appjes van familie of vrienden.

Die onbezorgdheid kantelde die zondagavond compleet toen ik weer terug kwam in Delft. Lege schappen in de supermarkt, sluiting van scholen en kinderopvangcentra, een toenemend aantal besmettingen en overledenen, de horeca dicht. Ook van mijn eigen werkgever kreeg ik die avond een duidelijk advies: werk vanaf nu thuis en blijf binnen. Voor mij persoonlijk betekent dat overdag ontzettend veel Skypen, WhatsApp-bellen, mailen en videovergaderen aan de eettafel, tegenover manlief. Mijn werkdag eindigt met een rondje hardlopen of fietsen en daarna uitgebreid koken.

En niet alleen privé en zakelijk is er veel veranderd: ook het raadswerk moet anders ingericht worden. Dat was in de eerste dagen nog best zoeken. Handhaven we de commissies per domein (ruimte/verkeer, sociaal/wonen en economie/bestuur), of doen we één algemene commissie? Vergaderen we digitaal, of doen we het toch in het stadhuis? En als we digitaal vergaderen, via welk systeem dan en werkt het allemaal wel? En hoe houden de Delftse inwoners daar ook goed bij betrokken?

En dat zijn dan uiteraard alleen de praktische, maar veelal wel te ondervangen uitdagingen. Veel inhoudelijker wordt het als de vraag op tafel ligt welke onderwerpen we als raad willen agenderen. Want willen we vooral stilstaan bij de impact van en de maatregelen voor het coronavirus, of willen we met het oog op de langere termijn ook andere onderwerpen 'gewoon' op de agenda laten staan? En wat kunnen en willen we als lokaal bestuur überhaupt doen voor ondernemers, scholen, zorginstellingen, handhavers, daklozen, ouderen etc.? Fractievoorzitter Dimitri van Rijn heeft daar in zijn blog van 24 maart al het een en ander over gezegd.

Maar nog even terug naar die praktische uitdagingen. Het kabinet heeft een noodwet opgesteld die het voor decentrale overheden mogelijk maakt om digitaal te stemmen en dus: te besluiten. Die wet was nog niet goedgekeurd vóór de afgelopen raadsvergadering, die van donderdag 2 april. Voor die vergadering hebben we daarom – naar voorbeeld van onder meer gemeente Haarlemmermeer – een tussenoplossing bedacht. Om als gemeenteraad te vergaderen is de aanwezigheid van een minimaal aantal raadsleden vereist. Dat heet 'quorum' en in Delft ligt dat op 20 raadsleden. De burgemeester stelde donderdag vast dat dit quorum niet gehaald was en de vergadering dus niet kon doorgaan. Vervolgens is een nieuwe vergadering uitgeschreven voor maandag 6 april, waarbij de quorumeis niet geldt. Daar hoeft dan maar één raadslid bij aanwezig te zijn om toch te kunnen besluiten. Overigens dan alleen over het meest noodzakelijke. Maar goed, dat is dus een tussenoplossing. Hopelijk biedt de noodwet de mogelijkheid om gewoon weer met alle raadsleden en wethouders bij elkaar te komen, weliswaar digitaal, maar openbaar en met ruimte voor het debat.

Ondertussen overleggen wij tegenwoordig als raadsfractie elke maandagavond digitaal, via videoconferencing. Ik weet ineens hoe de keukens, slaapkamers of studeerkamers van de andere raadsleden eruitzien, hoeveel katten iemand heeft, hoe goed (of slecht) de wifi kan werken, hoe handig het is om anderen op 'mute' te kunnen zetten als jij je verhaal wilt vertellen. Het is behelpen, maar je wordt er ook creatief van. En nooit eerder lukte het ons in minder dan een uur een fractievergadering te houden. Misschien toch maar vasthouden, dat digitaal vergaderen...

Tessa van den BergRaadslid VVD Delft

Een Kamerlid werkt ook vanuit huis

VVD VVD CDA Delft 05-04-2020 10:00

Beste liberale Delftenaren, de dagelijkse cijfers van het RIVM over COVID-19 lijken vaak abstract en onpersoonlijk. Totdat er iets gebeurt waardoor het heel dichtbij komt. Voor mij was dat het bericht van het overlijden van Hans Horlings, CDA-wethouder uit Midden-Delfland, 58 jaar. Dan worden de cijfers plotseling heel confronterend en echt. Dan word je er weer bewust van dat achter die cijfers echte mensen zitten. Mensen met gezinnen, familie en vrienden. Ik leef dan ook intens mee de nabestaanden van Hans Horlings en alle andere nabestaanden van deze crisis.

Maar net als vele anderen, ben nu ik nu thuis met mijn familie/gezin. We volgen de richtlijnen van het RIVM en blijven zoveel als mogelijk thuis. Maar ook hebben wij, met elkaar, een andere routine moeten vinden. Dat heeft nadelen maar ook veel voordelen. Zelf maak ik grote sprongen in het 'op afstand werken' en wordt mijn creativiteit uitgedaagd. Zo ben ik begonnen met virtuele werkbezoeken: ik had mij voorgenomen voor het einde van het jaar alle MBO's te bezoeken, dat gaat niet meer lukken. Nu heb ik mij voorgenomen om zoveel mogelijk virtuele klaslokalen te bezoeken. Een heel andere maar ook informatieve manier om te horen wat er in het land speelt.

Met mijn portefeuille kan ik gelukkig goed uit de voeten, ook vanuit huis. Naast de digitale werkbezoeken die ik al heb genoemd besteed ik mijn tijd nu ook aan het schrijven van een initiatiefwet. Eerder heb ik aangekondigd een wet te willen maken die het mogelijk maakt om bedrijven een evenwichtig Alcohol-, Drugs- en Medicatiebeleid (ADM-beleid) te laten voeren.

Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is het niet meer toegestaan om ADM-controles te houden. De resultaten van deze controles worden gezien als bijzondere persoonsgegevens. Wat mij betreft bestaat een evenwichtig ADM-beleid uit voorlichting, preventie en ondersteuning voor werknemers die met een verslavingsprobleem te maken hebben. En in sommige beroepen is de veiligheid zo belangrijk dat als sluitstuk van dit beleid er ook ruimte moet zijn voor een test. Noodzakelijk om te het controleren of mensen zich aan de afspraken houden. Die laatste stap is nu niet toegestaan.

Uit de praktijk, maar ook uit veel onderzoeken blijkt dat, wanneer er gecontroleerd wordt op het gebruik van alcohol en drugs tijdens werktijden, tot wel 5% van de mensen positief is. Dat is een zeer zorgelijke situatie. Er zijn heel veel situaties te bedenken waarbij het onder invloed zijn van verdovende middelen op de werkvloer, een gevaar oplevert voor de werknemer zelf, zijn collega's, maar ook klanten, patiënten of omstanders. Om ongelukken op de werkvloer te voorkomen wil ik het mogelijk maken dat bedrijven een proportioneel, evenwichtig en sluitend ADM-beleid kunnen uitdragen.

Het schrijven van een wet en het daarbij horende proces is op zichzelf al een heel avontuur. Het begint met de wetstekst en de memorie van toelichting. Wanneer ik die klaar heb, stuur ik het naar de Raad van State, die een advies geeft. Als alles dan goed gaat, vervolgt er een proces met veel stappen eindigend in een debat in de Tweede Kamer en Eerste Kamer. Ik schat dat het hele proces normaal zo’n 2 tot 3 jaar duurt. Ik hoop het sneller te kunnen afronden, maar ik zal de VVD Delft op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Vraag me er ook gerust naar op de volgende (hopelijk snel weer) borrel. Maar voor nu, blijf binnen en volg de richtlijnen van het kabinet en het RIVM. Alleen samen kunnen we deze crisis oplossen.

Bart Smals Tweede Kamerlid VVD

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.