Nieuws van GroenLinks in Tytsjerksteradiel over GroenLinks inzichtelijk

16 documenten

Raad wil niet bezuinigen op kinderen in armoede | Tytsjerksteradiel

GroenLinks GroenLinks PvdA Tytsjerksteradiel 02-03-2020 00:00

Raad geeft duidelijk signaal aan de wethouder:

Niet bezuinigen op kinderen in armoede

Op 27 februari 2020 heeft wethouder Hoekstra aan het eind van het debat aangegeven dat het signaal van de raad heel duidelijk is namelijk dat er geen bezuinigingen moeten plaatsvinden op kinderen in armoede in onze gemeente.  Ze gaat in gesprek met de Stichting Leergeld. Hoe de regeling er precies uit gaat zien is nog niet bekend. De raad besluit in maart over het nieuwe voorstel.

Stichting Leergeld zorgt er samen met Jeugdfonds Sport en Jeugdfonds Cultuur via het kindpakket voor dat kinderen in Tytsjerksteradiel mee kunnen doen met zwemlessen, sport, schoolreisjes e.d. De stichting krijgt op dit moment lang niet genoeg geld van de gemeente en heeft haar reserves gebruikt. Mevrouw Hylkema sprak namens de Stichting Leergeld in bij de gemeenteraad en gaf aan zich zorgen te maken omdat de Stichting geen “nee” wil verkopen aan ouders en kinderen in armoede in Tytsjerksteradiel.

Eerder stelde onze fractie vragen over de voorgenomen bezuiniging op de minimaregelingen en recent samen met de PvdA over het kindpakket. Wij kijken uit naar de beantwoording! Onze fractie heeft tijdens de raadsvergadering een motie voorgesteld die we in maart in willen dienen. Onze gemeente krijgt elk jaar geld van het Rijk voor kinderen in armoede, de zogenaamde Klijnsmagelden. Het is op dit moment niet bekend waar dit geld precies voor gebruikt wordt.

Ons voorstel via de motie is om de Klijnsmagelden aan het kindpakket te besteden zodat alle kinderen in armoede in Tytsjerksteradiel mee kunnen blijven doen.

Wat blijft plagen is dat de aan de raad voorgestelde nieuwe minimaregelingen al in de minimagids en op de website van de gemeente staan. Dit terwijl de raad nog input kon bieden en nog moet besluiten. Over dit proces hebben wij ook vragen gesteld!

Jeugdhulp AZC | Tytsjerksteradiel

GroenLinks GroenLinks Tytsjerksteradiel 09-04-2019 00:00

Memo Groen Links in de gemeenteraad van 28-3-2019 rond Jeugdhulp AZC Burgum

De aanleiding voor GroenLinks om te vragen om agendering van deze memo is dat gemeenten (na een overgangsregeling) vanuit de Jeugdwet sinds 1 januari 2019 verantwoordelijk zijn voor alle jeugdhulp aan minderjarige inwoners op de gezinslocatie. Dit betekent dat onze gemeente volledig verantwoordelijk is voor deorganisatie en financiering van de jeugdhulp inclusief jeugd ggz aan kinderen op onze gezinslocatie.

Het doel van de agendering was om als gemeente helderheid krijgen hoe we op de best mogelijke manier deze opgave gaan invullen voor het welzijn van deze kwetsbare groep.

Deze agendering heeft geresulteerd in de organisatie van een infobijeenkomst hierover.

Afvalverwerking | Tytsjerksteradiel

GroenLinks GroenLinks Tytsjerksteradiel 14-01-2019 00:00

Raadsleden gaan mee met de mannen die elke dag onze containers legen.

Op 22 november stond de Kadetnotitie Grondstoffenbeleidsplan op de agenda van de raad.

In voorbereiding op dit agendapunt zijn de raadsleden van Groenlinks, Berber van Zandbergen en Brigitta Scheepsma, meegelopen bij het ophalen van de vuinis. Ook de vuilstort in Burgum en het composteerterrein in Sumar werden bezocht. De mensen op de werkvloer hebben ervaring! Dat willen we meenemen bij onze besprekingen in de raad.

Windmolens in Friesland | Tytsjerksteradiel

GroenLinks GroenLinks VVD Tytsjerksteradiel 13-01-2019 00:00

Provinciaal beleid windmolens

Een motie over het provinciale beleid rond windmolens kleiner dan 15 meter werd, samen met de VVD, door de fractie van Groen Links ingediend. 

Vragen in gemeenteraad rond uitzettingsbeleid | Tytsjerksteradiel

GroenLinks GroenLinks Tytsjerksteradiel 02-06-2018 00:00

De fractie van Groen Links heeft schriftelijke vragen ingediend. 

In onze gemeente staat een gezinslocatie. Dit betekent dat regelmatig gezinnen door de politie opgehaald worden uit Burgum en met busjes naar de gevangenis in Zeist gebracht worden. Hier vandaan worden ouders met kinderen uitgezet naar het land van herkomst.                                              Wij zijn meerdere malen geconfronteerd met het ophalen van Afghaanse gezinnen uit onze gezinslocatie. De wanhoop en de onmacht van deze gezinnen heeft velen geraakt. De wanhoop en onmacht van de achterblijvende gezinnen ook.                                                                                           Het is vaak gezegd, in de raad, in het nieuws, in de krant, door 10 gerenommeerde organisaties: Afghanistan is niet veilig. Mensen nu terug sturen naar dit land schendt de mensenrechten en de kinderrechten. Onze raad was in februari unaniem en vroeg staatssecretaris Harbers middels een motie om het ambtsbericht Afghanistan te versnellen en tot die tijd geen gezinnen naar Afghanistan terug te sturen. Het antwoord van de staatssecretaris is duidelijk: er verandert niets tot het nieuwe ambtsbericht er is. En dat bericht wordt in de loop van 2018 verwacht. 

De fractie van GroenLinks vindt dat een gemeente, een lokale democratie een zorgplicht heeft voor al haar inwoners en dat wij daarom niet toe kunnen staan dat inwoners van onze gemeente opgehaald worden om te worden uitgezet naar onveilig gebied. Naast het uitvoeren van rijksbeleid heeft de gemeente een eigenstandige verantwoordelijkheid. Was dit niet zo dan zouden we echt slechts een buitenpost, filiaal van Den Haag zijn, zonder enige eigen toetsing. En zonder een eigen verantwoordelijkheid.

In oktober 2012 heeft de VNG in samenwerking met Amnesty International een brochure opgesteld genaamd “Goed bezig”; de betekenis van mensenrechten voor een gemeente. In deze brochure wordt duidelijk gemaakt dat ook de lokale overheid verplicht is om de door Nederland ondertekende en geratificeerde mensenrechtenverdragen toe te passen in beleid en praktijk.

Voor de brochure zie https://vng.nl/files/vng/publicatie_goed_bezig_over_mensenrechten.pdf

De tekst uit de brochure van de VNG en Amnesty International, waarbij -bij navraag- juristen betrokken waren, maakt dat de fractie van GrienLinks de volgende vragen heeft gwsteld aan het college:

Is het college bekend met de brochure “Goed bezig” van de VNG en Amnesty International? Op welke manier geeft het college op dit moment uitvoering aan artikel 93 en 94 van de grondwet als het gaat om mensenrechten en kinderrechten van inwoners op onze gezinslocatie? Is het college voornemens de eigenstandige verplichting ten aanzien van mensenrechten voor gezinnen uit onze gemeente, die dreigen te worden uitgezet naar onveilig gebied, te onderzoeken en uit te werken? Hoe kijkt het college aan tegen de wijze van uitzettingen die op gemeentegrond plaatsvinden met inwoners van onze gemeente – waar de gemeente een zorgplicht voor heeft- in relatie tot mensenrechten en kinderrechten (o.a. arrestatie door uit bed lichten van gezinnen en vervoer naar detentie in aparte busjes)?

In Artikel 93 en artikel 94 wordt duidelijk omschreven dat internationaal recht boven nationale wetgeving gaat. Daarmee wordt naar de mening van de fractie van GroenLinks medewerking verlenen, of toestaan dat uitvoering gegeven wordt aan rijksbeleid aangaande uitzetting naar een onveilig gebied, een keuze en geen verplichting. Artikel 93 en 94 bieden een gemeente de mogelijkheid om deze gezinnen te beschermen. Sterker nog, het is een verplichting mensenrechten te respecteren, beschermen en verwezenlijken.

Deelt het college de zorg van GroenLinks voor gezinnen die dreigen te worden uitgezet naar onveilig gebied? En gaat onze gemeente op basis van de eigenstandige verplichting ten aanzien van mensenrechten deze gezinnen beschermen?

Zie ook   https://www.omropfryslan.nl/utstjoering/fryslan-hjoed-fan-14-april-2018-1800

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Tytsjerksteradiel 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Tytsjerksteradiel 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Tytsjerksteradiel 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

EU geeft multinationals extra rechten zonder plichten | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Tytsjerksteradiel 20-03-2018 00:00

De Europese ministers gaven de Europese Commissie dinsdag een mandaat om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de EU-landen hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

Europarlementariër Bas Eickhout: “In plaats van multinationals die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen of vernietiging van de natuur aansprakelijk te maken, geeft de EU prioriteit aan het verder versterken van de positie van investeerders ten koste van overheden.”

Ongelijkheid

Het hof voorziet in een hervormde vorm van de gedateerde en uiterst controversiële arbitrage tussen investeerders en staten (ISDS), maar die hervormingen gaan slechts over de procedures. Rechters worden onafhankelijker, de rechtsgang wordt transparanter en er komt een mogelijkheid tot beroep. Maar al deze zaken veranderen niets aan de ongelijkheid die dit systeem in stand houdt: investeerders krijgen een permanent hof om staten aan te klagen wanneer zij menen dat investeringsverdragen geschonden worden. Maar staten of slachtoffers van misdragingen van bedrijven kunnen niet aankloppen bij het hof om hen tot de orde te roepen.

Eickhout: “De EU mist hier een grote kans om investeerders op hun plichten te wijzen. De bescherming van investeerders wordt verder geïnstitutionaliseerd. Maar in het mandaat voor het multilateraal hof staat geen enkel streven om multinationals die zich inlaten met zaken als kinderarbeid of landroof ter verantwoording te roepen.”

Mandaat

De Commissie heeft nu het mandaat om het investeringshof namens de EU met geïnteresseerde partijen uit te onderhandelen. Als er een akkoord komt, zal dit moeten worden voorglegd aan het Europees Parlement en de lidstaten. GroenLinks wilde dat het Europees Parlement voorafgaand aan het onderhandelingsmandaat een positie zou innemen, maar een rechtse meerderheid verhinderde dat.

GroenLinks presenteert pamflet “Nederland uit de schulden” | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Tytsjerksteradiel 19-03-2018 00:00

GroenLinks presenteert vandaag het pamflet “Nederland uit de schulden: de beloftes van GroenLinks.” De landelijke fractie en de lijsttrekkers van de zeven grote steden slaan de handen ineen en komen met concrete maatregelen om de schuldenproblematiek aan te pakken.

Schulden zijn namelijk een toenemend probleem. Tien procent van de Nederlandse huishoudens heeft problematische schulden en twintig procent van de huishoudens loopt daar risico op. Het hebben van schulden leidt tot gezondheidsproblemen, stress en soms zelfs huisuitzettingen. Daarom wordt het hoog tijd dat schulden op lokaal en landelijk niveau worden aangepakt. In het pamflet geven Kamerlid Linda Voortman en de GroenLinks-lijsttrekkers van zeven grote steden in Nederland aan wat zij gaan doen om mensen met schulden beter te helpen.

De partij pleit ervoor dat huisuitzettingen alleen vanwege een huurschuld niet meer mogen. Wie hulpverlening accepteert mag niet zijn huis uitgezet worden. Dat voorkomt veel leed, maar ook een onnodig groot beroep op de opvang. Ook wil de partij in elke gemeente convenanten sluiten met vastelastenpartners om te zorgen voor een sociale incasso en betere afstemming, zodat partijen niet op dezelfde euro’s jagen. Per huishouden moet er nog maar één deurwaarder aan de deur komen. Tot slot moet de overheid haar communicatie verbeteren. Deze is vaak te ingewikkeld en qua toon niet altijd aanmoedigend.

Linda Voortman: “de marktwerking in de deurwaarderssector dient geen enkel doel. Het leidt er alleen maar toe dat er steeds harder op dezelfde euro’s gejaagd wordt. Dat maakt schulden juist erger. Wij willen daarom toe naar één deurwaarder per gezin.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.