Nieuws van politieke partijen in Soest inzichtelijk

19 documenten

Overlijden Kees Verheus

CDA CDA Soest 03-05-2020 07:37

Donderdag 30 april ontvingen wij het bericht dat Kees Verheus is overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Kees is meer dan 30 jaar raadslid voor het CDA geweest en wel van 1962 tot 1994 waarvan enkele jaren fractievoorzitter. De laatste jaren van zij leven woonde hij in verpleeghuis Elisabeth Park in Lage Vuursche. Afscheid nemen van een dierbare is altijd moeilijk, maar onder de huidige omstandigheden extra moeilijk. Wij wensen zijn familie kracht en sterkte toe bij de verwerking van dit verlies. Fractie en bestuur CDA Soest-Soesterberg

Overlijden Cees Verheus

CDA CDA Soest 03-05-2020 07:37

Donderdag 30 april ontvingen wij het bericht dat Cees Verheus is overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Cees is meer dan 30 jaar raadslid voor het CDA geweest en wel van 1962 tot 1994 waarvan enkele jaren fractievoorzitter. De laatste jaren van zij leven woonde hij in verpleeghuis Elisabeth Park in Lage Vuursche. Afscheid nemen van een dierbare is altijd moeilijk, maar onder de huidige omstandigheden extra moeilijk. Wij wensen zijn familie kracht en sterkte toe bij de verwerking van dit verlies. Fractie en bestuur CDA Soest-Soesterberg

College met de rug naar de samenleving

CDA CDA Soest 03-11-2019 19:51

College met de rug naar de samenleving Tijdens de opiniërende raad van 31 oktober werd pijnlijk duidelijk dat de collegepartijen en de oppositiepartijen een totaal verschillend beeld hebben van de effecten van de voorgestelde bezuinigingen. Dat er minder geld wordt ontvangen van het Rijk wordt door niemand ontkend. Wel dat het niet nodig is zoveel te bezuinigen als het college doet, terwijl de gemeente dan nog zeer ruim in de (juist voor tegenvallers bedoelde) reserves zit, daarover is groot verschil. Zeven insprekers waarschuwden voor de negatieve effecten van de bezuinigingen op natuureducatie, de gymlessen in Overhees, het sluiten van ontmoetingscentra, de bibliotheek, de verhoging van de sporttarieven In de algemene beschouwingen hield ook het CDA de collegepartijen voor welk effect de bezuinigingen hebben op de samenleving; “ dit college sloopt wat in de Soester samenleving is opgebouwd, alleen maar om de eigen ambities te behouden. Dit college staat met de rug naar de samenleving” Dit college bezuinigt op zaken als welzijnswerk en ontmoetingscentra, educatieve programma’s, een gymzaal in Overhees, cultuur (waaronder de bibliotheek), bereikbaarheid van het gemeentehuis. Daarnaast krijgen de sportverenigingen een zeer stevige tariefsverhoging en wordt de OZB met maar liefs 10% verhoogd. Volgens het CDA, de oppositie en deskundige betrokkenen is er voldoende geld in de algemene reserve om op die zaken juist niet te bezuinigen. De algemene reserve kan boven het door de raad vastgesteld minimum van 6 miljoen blijven, ook als de bezuinigingen worden teruggedraaid. Daarbij komt dat op landelijk niveau gewerkt wordt aan een systeem waarbij gemeenten niet meer met zulke wisselingen in inkomsten uit het Gemeentefond te maken krijgen. De inzinking voor 2020 en 2021 is dan ook tijdelijk. Het CDA kan niet akkoord gaan met het onnodig en schadelijk pakket aan maatregelen van het college om een sluitende begroting op te stellen. Dit college moet en kan andere keuzes maken. De oppositiepartijen krijgen echter het idee dat het college werkt aan een extra buffer. Zeggen dat er geen geld is voor een bestaand, succesvol ontmoetingscentrum en een goed bereikbaar gemeentehuis, maar wel geld reserveren voor het eigen speeltje, een Huis van de Samenleving. Dit college plundert bij het natuuronderwijs aan kinderen, plundert de kas zodat er geen geld is voor een gymzaal in Overhees, haalt geld weg bij ontmoetingscentra voor ouderen, bij welzijnswerk voor jeugd en ouderen. Haalt geld uit de portemonnee van sporters en alsof dat niet genoeg is, er wordt bij iedereen geld weggehaald t.b.v. de OZB-verhoging van 10%. Het CDA zal er alles aan doen om bezuinigingen op welzijn, onderwijs (gymzaal en natuur-educatie) bereikbaarheid van gemeentehuis, teniet te doen, We vrezen echter dat dit niet gaat lukken, omdat de collegepartijen dit een prima pakket vinden en alleen bereid zijn het college te vragen (met de bezuinigingen als een strop om de nek) te gaan praten met het maatschappelijk veld. Onacceptabel zegt het CDA: niet eerst bezuinigen en dan praten. Eerst praten en dan; misschien wel geld erbij.

College met de rug naar de samenleving

CDA CDA Soest 03-11-2019 19:51

College met de rug naar de samenleving Tijdens de opiniërende raad van 31 oktober werd pijnlijk duidelijk dat de collegepartijen en de oppositiepartijen een totaal verschillend beeld hebben van de effecten van de voorgestelde bezuinigingen. Dat er minder geld wordt ontvangen van het Rijk wordt door niemand ontkend. Wel dat het niet nodig is zoveel te bezuinigen als het college doet, terwijl de gemeente dan nog zeer ruim in de (juist voor tegenvallers bedoelde) reserves zit, daarover is groot verschil. Zeven insprekers waarschuwden voor de negatieve effecten van de bezuinigingen op natuureducatie, de gymlessen in Overhees, het sluiten van ontmoetingscentra, de bibliotheek, de verhoging van de sporttarieven In de algemene beschouwingen hield ook het CDA de collegepartijen voor welk effect de bezuinigingen hebben op de samenleving; “ dit college sloopt wat in de Soester samenleving is opgebouwd, alleen maar om de eigen ambities te behouden. Dit college staat met de rug naar de samenleving” Dit college bezuinigt op zaken als welzijnswerk en ontmoetingscentra, educatieve programma’s, een gymzaal in Overhees, cultuur (waaronder de bibliotheek), bereikbaarheid van het gemeentehuis. Daarnaast krijgen de sportverenigingen een zeer stevige tariefsverhoging en wordt de OZB met maar liefs 10% verhoogd. Volgens het CDA, de oppositie en deskundige betrokkenen is er voldoende geld in de algemene reserve om op die zaken juist niet te bezuinigen. De algemene reserve kan boven het door de raad vastgesteld minimum van 6 miljoen blijven, ook als de bezuinigingen worden teruggedraaid. Daarbij komt dat op landelijk niveau gewerkt wordt aan een systeem waarbij gemeenten niet meer met zulke wisselingen in inkomsten uit het Gemeentefond te maken krijgen. De inzinking voor 2020 en 2021 is dan ook tijdelijk. Het CDA kan niet akkoord gaan met het onnodig en schadelijk pakket aan maatregelen van het college om een sluitende begroting op te stellen. Dit college moet en kan andere keuzes maken. De oppositiepartijen krijgen echter het idee dat het college werkt aan een extra buffer. Zeggen dat er geen geld is voor een bestaand, succesvol ontmoetingscentrum en een goed bereikbaar gemeentehuis, maar wel geld reserveren voor het eigen speeltje, een Huis van de Samenleving. Dit college plundert bij het natuuronderwijs aan kinderen, plundert de kas zodat er geen geld is voor een gymzaal in Overhees, haalt geld weg bij ontmoetingscentra voor ouderen, bij welzijnswerk voor jeugd en ouderen. Haalt geld uit de portemonnee van sporters en alsof dat niet genoeg is, er wordt bij iedereen geld weggehaald t.b.v. de OZB-verhoging van 10%. Het CDA zal er alles aan doen om bezuinigingen op welzijn, onderwijs (gymzaal en natuur-educatie) bereikbaarheid van gemeentehuis, teniet te doen, We vrezen echter dat dit niet gaat lukken, omdat de collegepartijen dit een prima pakket vinden en alleen bereid zijn het college te vragen (met de bezuinigingen als een strop om de nek) te gaan praten met het maatschappelijk veld. Onacceptabel zegt het CDA: niet eerst bezuinigen en dan praten. Eerst praten en dan; misschien wel geld erbij.

De VVD Soest/Soesterberg en Sociaal Domein

VVD VVD Soest 16-10-2019 08:51

14 oktober j.l. organiseerde de VVD Soest/Soesterberg een discussieavond over het sociaal domein. Onze eigen VVD-wethouder Liesa van Aalst nam ons mee door de complexe materie Sociaal Domein

https://soest.vvd.nl/nieuws/36965/de-vvd-soest-soesterberg-en-sociaal-domein

Met het sociaal domein staan gemeenten voor een enorme opgave. De gemeente heeft tot taak om ervoor te zorgen dat mensen zelfredzamer worden, meedoen in de samenleving en zo lang mogelijk thuis kunnen wonen. De laatste jaren stijgt de vraag naar de zorg en ondersteuning die gemeenten bieden, terwijl de financiële middelen die gemeenten van rijkswege krijgen fors achterblijven. Hoe kunnen we er ook in Soest voor zorgen dat we de zorg en ondersteuning betaalbaar houden én dat de gemeente er is voor de mensen die dat nodig hebben? 

Deze vraagstukken houden velen van ons bezig. Alle reden om met elkaar van gedachte te wisselen over waar de prioriteiten voor de gemeente Soest moeten liggen.Onze eigen VVD-wethouder, Liesa van Aalst, heeft niet alleen het Sociaal Domein in haar portefeuille, maar ook Financiën. Zij ging daarom in gesprek met onze leden over dit onderwerp. Hoe staan we ervoor in Soest? Welke ontwikkelingen zien we? Zijn keuzes noodzakelijk?

begroting 2020: voor nu en voor de toekomst

D66 D66 Soest 02-10-2019 16:34

In november besluit de gemeenteraad over de gemeentelijke begroting van 2020. D66 zal met drie speerpunten dat debat ingaan: • Duurzaamheid, omdat we de planeet beter door willen geven aan onze kinderen; • Woningbouw, omdat we Soest open en gastvrij willen houden; • De transformatie van het Dalweggebied tot een levendig, warm maatschappelijk centrum van Soest.

De gemeente Soest staat voor grote bezuinigingen. Niet omdat het financiële beleid niet deugt, maar omdat er onverwacht veel minder geld van het rijk komt. Het te bezuinigen bedrag is in 2020 € 2,5 miljoen.

we brengen het huishoudboekje op orde Bij de gemeente is het net als bij ons thuis: je kunt niet meer uitgeven dan dat er binnenkomt. Het is dus zaak het huishoudboekje op orde te brengen. Er zijn twee manieren om inkomsten en uitgaven dichter bij elkaar te brengen: verhogen van de inkomsten en verlagen van de uitgaven. Omdat het te dekken gat zo groot is, zal de gemeente van allebei een beetje doen.

Leges, heffingen en belastingen gaan in 2020 omhoog. De belangrijkste belasting, de Onroerende Zaak Belasting (OZB) zal aanzienlijk gaan stijgen. Dat klinkt als een drastische maatregel, maar zelfs na die stijging behoort Soest nog tot de goedkopere gemeenten in de provincie. Ook zal er op veel manieren bezuinigd worden. Niets zal de dans ontspringen, alle uitgaven in alle domeinen worden bestudeerd. Er wordt wel slim gekeken: wat we echt belangrijk vinden zal zo veel mogelijk ontzien worden.

voor nu en voor de toekomst D66 realiseert zich dat de bezuinigingsoperatie echt nodig is, en zal dus ook de minder populaire maatregelen, maatregelen die pijn doen, steunen. Wij willen een gezonde financiële huishouding voeren, zodat we de toekomst niet met oplopende schulden belasten.

Omdat we de planeet beter aan onze kinderen willen doorgeven zullen we niet akkoord gaan met bezuinigingen op het gebied van duurzaamheid. Omdat we staan voor een open en gastvrij Soest zullen we niet akkoord gaan met bezuinigingen op het gebied van de woningbouw. Omdat we het Dalweggebied willen transformeren tot een levendig, warm maatschappelijk centrum waarin het Huis van de Samenleving het middelpunt vormt, zullen we niet akkoord gaan met bezuinigingen op die ontwikkeling.

Marcel Adriani

De noodzaak van de Global Goals: AFWACHTEN KAN NIET MEER

Democraten Soest Natuurlijk Democraten Soest Natuurlijk Soest 28-09-2019 10:15

Wobine Buijs-Glaudemans riep op tot actie m.b.t. de Global Goals

Wobine Buijs-Glaudemans, burgemeester van Oss en Landelijk Ambassadrice voor de SDG’s van de VNG heeft ‘Soest’ opgeroepen om snel aan de slag te gaan met de Global Goals.  ‘Afwachten kan echt niet meer,’ aldus Buijs, ‘gemeente, bedrijfsleven én inwoners moeten nu samen aanpakken!’

De SDG-Ambassadrice sprak vrijdag 27 september jl. tijdens het drukbezochte Prinsjesdagontbijt in Stayokay Soest, waar zij vertegenwoordigers van bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties én gemeentebestuur met een inspirerende inleiding meenam voor een kennismaking met de Global Goals. Deze werelddoelen zijn in 2015 ondertekend door de Verenigde Naties en omvatten 17 Sustainable Development Goals (SDG’s), waarmee een einde gemaakt moet worden aan onder meer ongelijkheid, armoede en klimaatverandering. Buijs: ‘Kijk naar de 17 geformuleerde doelen, kijk vervolgens welk doel het beste past in het hart van je organisatie of bedrijf en ga aan de slag. Omarm de Global Goals om samen te werken aan een betere wereld.’

Global Goals in Soester begroting

Ook wethouder Liesa van Aalst (met onder meer Economie en Werk & Inkomen in haar portefeuille) liet in haar presentatie weten enthousiast te zijn over de Global Goals, niet in de laatste plaats omdat de 17 doelen laten zien hoeveel de gemeente Soest al doet: ‘Het mooie van de Global Goals is dat het verschillende doelen die we allemaal nastreven, samenbrengt. Het verbindt ons als gemeente met de gemeenschap. We onderstrepen de Global Goals dan ook van harte en dit jaar nemen wij ze dan ook voor de eerste maal op in onze begroting, om aan te geven waar en hoe wij invulling geven aan deze werelddoelen.’

zie ook https://vng.nl/global-goals-gemeenten/de-17-global-goals

DSN is blij met de aandacht, die nu in Soest lijkt te ontstaan voor de Global Goals. Wij zijn hier al geruime tijd mee bezig, vooral omdat de 17 doelen gaan om belangrijke thema’s waar we met élkaar aan zullen moeten werken: overheid, inwoners en bedrijfsleven & maatschappelijke organisaties.

Schriftelijke vragen over de uitrol van 5G

Democraten Soest Natuurlijk Democraten Soest Natuurlijk Soest 07-09-2019 10:22

Onze fractie heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over de uitrol van 5G. Heel veel mensen maken zich zorgen over de mogelijke gezondheidsrisico’s voor mens, dier en milieu als gevolg van de hogere straling veroorzaakt door 5G. Toch lijkt het erop dat gemeenten straks verplicht zijn om plaatsing van de 5G-antennes overal in de openbare ruimte toe te laten. Willen we dat ook?

Daarnaast zal de hele openbare ruimte op de schop moeten om alle signaalversterkers (zogenoemde ‘small cells’) van de noodzakelijke bekabeling te voorzien. En wie gaat dat betalen?

Geacht college,

In januari van dit jaar hebben wij in het presidium een vraag gesteld over de gezondheidsrisico’s van straling veroorzaakt door het gebruik van 5G. Wethouder Van Aalst heeft daar schriftelijk op geantwoord. Het kwam er in het kort op neer: ‘gaat u maar rustig slapen, er is niets om u zorgen over te maken.’

Omdat wij ons niet zo makkelijk in slaap laten sussen, hebben we vervolgens in maart in het presidium voorgesteld een avond Samenleving over 5G te organiseren. De reden daarvoor was o.a. dat steeds meer artsen en wetenschappers gingen waarschuwen voor de gevaren van straling en wezen op de verouderde blootstellingslimieten die door veel landen (ook Nederland) worden gebruikt. De World Health Organisation WHO, de Raad voor Europa, onderzoeksjournalisten en onafhankelijke wetenschappers en artsen hielden daarom een vurig pleidooi voor meer onderzoek alvorens 5G uit te rollen. De landelijke politiek daarentegen had inmiddels uitgesproken dat Nederland voorop moet blijven lopen in digitalisering en connectiviteit.

Al deze informatie bij elkaar plus het feit dat wij als gemeente straks met de nieuwe Omgevingswet de ruimte krijgen om gezondheidseffecten mee te wegen in het omgevingsbeleid, maakte dat wij graag een avond Samenleving wilden organiseren om inwoners en raad goed te informeren over dit onderwerp. Het Presidium heeft daar toen niet voor gekozen.

De 5G-trein denderde echter gewoon door en midden in de zomer heeft de overheid het Wetsvoorstel implementatie Telecomcode gepubliceerd, waarin letterlijk staat dat overheidsinstanties ‘redelijke verzoeken tot plaatsing van draadloze toegangspunten op billijke, redelijke, transparante en niet-discriminerende voorwaarden’ dienen in te willigen. Overheidsinstanties (rijksoverheid, provincies, gemeenten en waterschappen) moeten daarbij toegang verlenen tot publieke infrastructuur, inclusief straatmeubilair (zoals bushokjes en verkeerslichten) voor de plaatsing van small cells.

Dit betekent dus dat telecomaanbieders straks zónder tussenkomst van de gemeente zogeheten small cell-antennes mogen aanbrengen in de openbare ruimte ~ en dat terwijl er nog altijd onvoldoende zekerheid is over de impact van het 5G-netwerk op mens, milieu en dier.

Dit is aanleiding voor de volgende vragen:

Aan het bovengenoemde conceptwetsvoorstel ligt het Handvest 5G ten grondslag, dat mede is ondertekend door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Bent u op de hoogte van dit Handvest 5G en de gevolgen daarvan voor onze openbare ruimte?

Heeft de VNG haar leden geconsulteerd alvorens het Handvest 5G te ondertekenen? Met andere woorden: heeft u als college ingestemd met het overrulen van uw zeggenschap over de openbare ruimte? En zo ja, waarom?

Heeft u bij de VNG bezwaar gemaakt tegen het feit dat zij bepalen dat u straks niets heeft in te brengen op het plaatsen van small cells in de ‘publieke infrastructuur’? En zo nee, waarom niet?

Hoe verhoudt zich dit tot andere digitale (organisatorische) ontwikkelingen in de publieke ruimte en ambtelijke organisatie?

Is bekend welke impact de plaatsing van small cell-antennes hebben op privacy en informatiebeveiliging? En zo nee, wat gaat u daaraan doen? En zo ja, hoe beschermt u dan de privacy en informatieveiligheid?

Is de huidige digitale c.q. technische infrastructuur voldoende uitgerust om de uitrol van 5G mogelijk te maken? Of moeten er nog allerlei aanpassingen plaatsvinden in de openbare ruimte en wat zijn daar de financiële consequenties van?

spreektekst kadernota

D66 D66 VVD Soest 15-07-2019 11:54

Dit was de spreektekst van onze fractievoorzitter, RolfJan over de kadernota:

In de kadernota 2020 komen verschillende elementen samen: de drang om zaken op orde te brengen en de voortdurende verminderde rijksbijdrage. Maar ook de ambitie van deze coalitie om Soest financieel gezond te houden. Met een duurzame begroting, zicht op een nog mooier dorp en klaar voor de de energietransitie. Op zijn minst een uitdaging.

Reeds in de vorige bestuursperiode is de weg ingezet om zaken op orde te brengen. Veel zaken waar de gemeente voor het beheer en onderhoud gesteld staat, zijn in het verleden financieel niet goed geborgd. De fractie van D66 is daarom blij dat ook dit college zijn nek uitsteekt en de ingezette weg voortzet. Een totaal beeld over de financiële gevolgen ontbreekt nog maar de urgentie om de problemen structureel aan te pakken is wat D66 betreft evident. 

Kijken waar en hoeveel we kunnen bezuinigen is daarbij een noodzaak. 

Behalve bezuinigen zullen we ook extra inkomsten moeten generen. De fractie van D66 steunt dan ook het voorstel van het college om onder meer de OZB te verhogen. Willen we de belangrijke voorzieningen overeind houden, dan is deze verhoging onvermijdelijk. En zelfs met een stevige verhoging van de OZB, behoort Soest nog steeds tot de goedkopere helft van de Utrechtse gemeenten. 

Ook op andere vlakken zullen we kostendekkend moeten gaan werken en zullen de eigen bijdragen omhoog moeten, zoals bij de sport. En dat kan: sporten in Soest is nu veel goedkoper voor de gebruiker dan in de rest van de regio. 

Hoe belangrijk een sluitende begroting ook is, politiek is meer. Wij willen de inwoners van Soest perspectieven bieden: daarvoor hebben we ambities geformuleerd. De D66 fractie kan de koers van dit college van harte ondersteunen om de plannen op het gebied van duurzaamheid, klimaat en wonen overeind te houden.

D66 staat voor een open en gastvrij Soest. Daar hoort bij dat we, om een levendige en levensvatbare gemeenschap te blijven, meer woningen nodig hebben. De ontwikkeling van het masterplan Wonen is daarom voor D66 van groot belang en blijft wat ons betreft een speerpunt in het beleid, net als de ontwikkeling van het Dalweggebied.

De gedachten hierover vinden hun oorsprong bij de D66 coryfeeën van weleer Wim Roest en van de VVD Sander Brunekreeft. Mijn fractie is er dan ook blij mee dat hun plan nu, na al die jaren, tot uitvoering lijkt te gaan komen. Ook deze ontwikkeling mag wat D66 betreft niet het slachtoffer worden van de financiële nood.

Dat geldt ook voor de duurzaamheid. Het heeft immers weinig zin voor de volgende generatie de boekhouding op orde te hebben maar verder een uitgewoonde leefomgeving na te laten. 

Duurzaamheid, wonen en de ontwikkeling van het Dalweggebied. Daar ligt wat D66 betreft de belangrijkste focus in een tijd dat er scherp gekozen moet worden. Waarbij we kritisch moeten blijven kijken naar de uitgaven binnen deze projecten. In sommige gevallen zal temporisering nodig zijn om binnen de begroting te blijven.

Het zou het mooi zijn als de Raad zich achter de doelen van de Kadernota stelt. Zodat we:

1 alle nog te verwachten kosten en uitgaven in beeld krijgen. 2 kostenbesparingen kunnen verkennen op alle beleidsvelden 3 meer inkomsten genereren, onder meer via de verhoging van de OZB

Wij wensen het college sterkte en succes bij de vertaling van deze kadernota naar de begroting en de te maken keuzes daarin. De fractie van D66 kijkt uit naar een duurzame financiële toekomst voor Soest.

Vanochtend was het Griftland College ...

D66 D66 Soest 31-01-2019 15:27

Vanochtend was het Griftland College MAVO 4 in de raadszaal. Onder leiding van onze burgemeester werden er drie stellingen behandeld met het onderwerp veiligheid. Wel overwogen en reflecterend werd er gedebatteerd met goede argumenten. Laat het een duidelijke les voor ons als raadsleden zijn: ook met de jeugd moet meer gepraat worden. We hebben weer meer vertrouwen in de toekomst. Er zaten in ieder geval genoeg talenten voor onze fractie 😉. Op naar de toekomst!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.