Nieuws van politieke partijen in Twenterand inzichtelijk

14 documenten

Jaarstukken 2019

CDA CDA Twenterand 11-07-2020 13:58

Jaarstukken 2019 9 juni 2020 Donderdagavond waren de jaarstukken van 2019 aan de orde. Gemeente Twenterand verkeert in financieel moeilijke omstandigheden. Onder andere door oplopende kosten in het sociaal domein door toenemende taken op gemeente niveau zegt de wethouder. Dit jaar wordt opnieuw teruggevallen op de algemene risico reserves, Twenterand zit bijna op een kritiek niveau. Het CDA maakt zich zorgen over de kwetsbaarheid van de gemeente Twenterand. CDA Twenterand is kritisch over de Jaarstukken. Het CDA meldt aan het college dat de stukken laat en onjuist werden aangeleverd. “Officiële wijzigingen werden gisteren en vandaag nog aangeleverd. Op deze manier kan de raad haar werk niet doen”, zegt woordvoerder Kuilder van het CDA. Als op het laatste moment nog stukken worden gewijzigd, kan de raad haar controlerende rol niet goed uitoefenen. De stukken moeten tijdig en correct worden aangeleverd zodat de raad deze uitvoerig kan bestuderen. Het gaat bij de Jaarstukken over financiën, immers de gemeente Twenterand staat code Oranje. Er is in 2019 in de Algemene Reserves een bedrag van bijna 1 miljoen voor keuzes uit het coalitie akkoord. Daarvoor is nu nog steeds een bedrag van 1,4 miljoen achter de hand. Dus niet alleen naar Den Haag kijken zegt Kuilder, maar in je eigen kasboek kijken. Ook in de persberichten vooraf aan deze vergadering werd een financieel onjuist beeld geschetst zegt het CDA. Eerder gestelde tekorten bleken op het laatste moment vele malen groter. Volgens de persberichten zouden de tekorten rond de 4 ton liggen, in plaats van 1,4 miljoen zoals later bleek. De accountantsverklaring gaf bij 2 punten restricties aan, namelijk bij beslissing 3 en beslissing 5. (Grondbedrijf en het Punt). Er is in 2019 te weinig gebouwd, terwijl er wel veel vraag is. Ook bij Het Punt geeft de accountant aan dat dit een risicofactor is. De wethouder zegt dat de hypotheek in mindering gaat van de door de gemeente verstrekte lening die het Punt heeft via de gemeente. Het Sociaal Domein is eveneens een risico, mede doordat het rijk steeds meer taken aan de gemeente overdraagt. De wethouder geeft aan dat de kwetsbaarheid in de gemeente ook door te weinig fte komt naast Corona en dat mede hierdoor er ook geen Kadernota is. De wethouder geeft aan dat er een uitgangspositie komt die als onderlegger voor de komende begroting dient.

CDA Twenterand en een nieuw overdekt zwembad

CDA CDA Twenterand 01-07-2020 07:24

We hebben de laatste jaren veel tijd en energie gestoken in dit onderwerp en er was al die tijd veel reuring onder de inwoners en het lijkt me daarom nu niet goed om er nog een keer uitvoerig op in te gaan. Wat gezegd moest worden is gezegd, argumenten en voorstellen zijn de revue gepasseerd en het debat is vele malen gevoerd. Dat ga ik dus ook niet meer doen ondanks dat er ook nu weer voorstellen zijn om o.a. toch te gaan renoveren. En hoe goed ook bedoeld en onderbouwd is ben ik bang dat deze optie nu niet meer te bespreken valt. Tijdens het Raadsdebat van 16 juni heb ik namens de CDA-fractie al aangegeven dat wij al jaren voorstander waren, en zijn, voor een nieuw te bouwen overdekt zwembad in Vriezenveen. Daarbij hebben we ook aangegeven een aantal van de dekkingsvoorstellen niet, of deels niet, in onze beleving voldoende zijn. En dus voor de toekomstige begrotingen een risico kunnen vormen. In ieder geval in een tijd waarin de financiële positie van de gemeente onder druk staat en de gevolgen van de coronavirus nog onbekend zijn en ook de mogelijke korting op de inkomsten uit het Gemeentefonds vragen om extra zorg voor onze uitgaven. Van een aantal dekkingsvoorstellen is nu al bekend dat ze maar een aantal jaren gebruikt kunnen worden en er daarna geen sluitende dekking is. Om toch te proberen om een bijdrage aan een structurele dekking te leveren hebben wij een amendement gemaakt. Daarin vragen wij om een deel van de gelden die als exploitatiebijdrage voor de semipermanente in de begroting zijn opgenomen na de vijf afgesproken jaren daar voor in te zetten. We zijn bij de stemming wel met een stemverklaring gekomen om te benadrukken dat wij tegen de voorgestelde dekkingen zijn.

SOWECO opnieuw onderwerp van gesprek bij raadsdebat 2 juni 2020

CDA CDA Twenterand 30-05-2020 10:50

SOWECO (Sociaal Werkvoorzieningschap Centraal Overijssel) voert voor de gemeenten Almelo, Hellendoorn, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden de Wet sociale werkvoorziening uit. De gemeenten hebben behoefte aan meer regie op de uitvoering en willen deze zo lokaal mogelijk vormgeven. Daarom willen zij het samenwerkingsverband, dat de GR wordt genoemd, opheffen. “Tijdens het aankomende raadsdebat dinsdag 2 juni a.s. ligt een raadsvoorstel vanuit het college voor, waarin het college de raad vraagt in te stemmen met de opheffing van de GR SOWECO”, vertelt CDA raadslid Frouwke Bramer. Bramer: “In deze coronatijd wil het college een bedrijf opheffen wat goed draait, terwijl de economie naar verwachting met 7,2% krimp te maken krijgt. Volgens het raadsvoorstel wordt bij instemming van de raad, de GR SOWECO per 1 januari 2021 opgeheven. Maar er is nog niets wat er voor in de plaats komt. Er is een contourennota waarin gesproken wordt over een nieuwe uitvoeringsorganisatie. Een mogelijke stichting waarvan slechts de contouren bekend zijn, maar waarover inhoudelijk nog veel onduidelijkheid is. Bramer vindt het van belang dat ook in de nieuwe uitvoeringsorganisatie de expertise en infrastructuur van SOWECO overeind blijft voor de brede doelgroep. Voor het CDA is het belangrijk dat de kennis en expertise die SOWECO heeft op het gebied van het begeleiden en detacheren van mensen met een arbeidsbeperking behouden blijft. Ook de contacten en het netwerk van SOWECO zijn zeer waardevol en mogen niet verloren gaan. Het college geeft in de contourennota op hoofdlijnen aan wat volgens haar de nieuwe uitvoeringsorganisatie gaat doen. Maar zoals de nota zegt zijn dat contouren en is daarover nog veel onduidelijk. Het zegt nog niets over hoe de verschillende activiteiten worden georganiseerd, zoals (groeps)detachering, werkgeverschap en werkgeversbenadering. Ook de financiële en juridische consequenties van het opheffen van de GR en het organiseren van de nieuwe uitvoeringsorganisatie, zijn nog onvoldoende duidelijk. Daarmee is het te vroeg om nu al de GR SOWECO op te heffen. Het CDA is van mening dat eerst een gefundeerd en gedegen plan moet komen waarin alles is uitgewerkt, voordat het raadsvoorstel over het opheffen van de GR aan de orde is. “Zodra ingestemd is met de opheffing van de GR, staan wij als raad buiten spel en hebben geen inspraak meer. Dit kunnen wij pas toestaan als er een goed uitgewerkt plan aan ten grondslag ligt en wij de gevolgen en consequenties kunnen overzien,” aldus Bramer. “Er is hier sprake van een verkeerde volgorde en een vreemde gang van zaken ”, zegt Bramer. “Eerst iets opheffen en daarna pas invulling geven aan de nieuwe uitvoeringsorganisatie.” In het raadsdebat as. dinsdag zal de CDA fractie dan ook kritische vragen stellen aan het college.

SOWECO opnieuw onderwerp van gesprek bij raadsdebat 2 juni 2020

CDA CDA Twenterand 30-05-2020 10:50

SOWECO (Sociaal Werkvoorzieningschap Centraal Overijssel) voert voor de gemeenten Almelo, Hellendoorn, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden de Wet sociale werkvoorziening uit. De gemeenten hebben behoefte aan meer regie op de uitvoering en willen deze zo lokaal mogelijk vormgeven. Daarom willen zij het samenwerkingsverband, dat de GR wordt genoemd, opheffen. “Tijdens het aankomende raadsdebat dinsdag 2 juni a.s. ligt een raadsvoorstel vanuit het college voor, waarin het college de raad vraagt in te stemmen met de opheffing van de GR SOWECO”, vertelt CDA raadslid Frouwke Bramer. Bramer: “In deze coronatijd wil het college een bedrijf opheffen wat goed draait, terwijl de economie naar verwachting met 7,2% krimp te maken krijgt. Volgens het raadsvoorstel wordt bij instemming van de raad, de GR SOWECO per 1 januari 2021 opgeheven. Maar er is nog niets wat er voor in de plaats komt. Er is een contourennota waarin gesproken wordt over een nieuwe uitvoeringsorganisatie. Een mogelijke stichting waarvan slechts de contouren bekend zijn, maar waarover inhoudelijk nog veel onduidelijkheid is. Bramer vindt het van belang dat ook in de nieuwe uitvoeringsorganisatie de expertise en infrastructuur van SOWECO overeind blijft voor de brede doelgroep. Voor het CDA is het belangrijk dat de kennis en expertise die SOWECO heeft op het gebied van het begeleiden en detacheren van mensen met een arbeidsbeperking behouden blijft. Ook de contacten en het netwerk van SOWECO zijn zeer waardevol en mogen niet verloren gaan. Het college geeft in de contourennota op hoofdlijnen aan wat volgens haar de nieuwe uitvoeringsorganisatie gaat doen. Maar zoals de nota zegt zijn dat contouren en is daarover nog veel onduidelijk. Het zegt nog niets over hoe de verschillende activiteiten worden georganiseerd, zoals (groeps)detachering, werkgeverschap en werkgeversbenadering. Ook de financiële en juridische consequenties van het opheffen van de GR en het organiseren van de nieuwe uitvoeringsorganisatie, zijn nog onvoldoende duidelijk. Daarmee is het te vroeg om nu al de GR SOWECO op te heffen. Het CDA is van mening dat eerst een gefundeerd en gedegen plan moet komen waarin alles is uitgewerkt, voordat het raadsvoorstel over het opheffen van de GR aan de orde is. “Zodra ingestemd is met de opheffing van de GR, staan wij als raad buiten spel en hebben geen inspraak meer. Dit kunnen wij pas toestaan als er een goed uitgewerkt plan aan ten grondslag ligt en wij de gevolgen en consequenties kunnen overzien,” aldus Bramer. “Er is hier sprake van een verkeerde volgorde en een vreemde gang van zaken ”, zegt Bramer. “Eerst iets opheffen en daarna pas invulling geven aan de nieuwe uitvoeringsorganisatie.” In het raadsdebat as. dinsdag zal de CDA fractie dan ook kritische vragen stellen aan het college.

CDA Twenterand vraagt komende 15 okt weer aandacht voor kwetsbare groep mensen (SOWECO)

CDA CDA Twenterand 11-10-2019 07:13

SOWECO dinsdag 15 oktober as. OPNIEUW ONDERWERP VAN DEBAT IN DE GEMEENTERAAD Er heerst al maanden onrust bij een heel kwetsbare groep mensen, onrust over hun toekomst. Sommigen zijn zelfs letterlijk ziek door de onrust. Onacceptabel vindt CDA fractielid Bramer. Deze mensen hebben juist rust, regelmaat en structuur nodig. Zij moeten deel uit blijven maken van de maatschappij en hebben een dagbesteding nodig, hierin heeft de gemeente een plicht stelt zij. Landelijk heeft het onderwerp inmiddels ook alle aandacht. In september 2018 werd al een motie van CDA partijleider Buma aangenomen waarin gesteld werd dat SW bedrijven van oudsher expertise hebben op het gebied van het begeleiden en detacheren van mensen met een arbeidsbeperking en dat deze kennis en expertise behouden moet blijven. Recent werd een motie van de SP met onder meer de steun van het CDA aangenomen waarin opgeroepen werd dat staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in gesprek moet gaan met de 6 SOWECO gemeenten. Inzet van het gesprek is dat de huidige expertise en infrastructuur van de sociale werkvoorziening overeind moet blijven. Bramer: de dag na het aannemen van deze motie stond er al een bericht van het SOWECO bestuur in de krant waarin te lezen valt dat het bestuur van SOWECO weliswaar met de staatssecretaris in gesprek wil gaan, maar dat zij niet afwijken van hun besluit. Bramer: blijkbaar is het voorgenomen besluit zoals het in de eerdere raadsdebatten werd genoemd door de wethouder, inmiddels al een vaststaand besluit geworden: Ik doel hiermee op het onderzoek van het bestuur van SOWECO naar 1 voorkeursscenario waar Almelo de enige aandeelhouder wordt en we teruggaan naar de wettelijke taken. Dit terwijl er tot 2021 een afspraak loopt tussen gemeente en SOWECO die inmiddels een doorontwikkeling heeft ingezet met SOWECO NV waar een verbreding van diensten wordt aangeboden en waar zo meer kwetsbare mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geholpen worden dan wettelijk verplicht. Het bericht van het bestuur als antwoord op de motie getuigt niet van welwillendheid om het besluit te heroverwegen of meerdere scenario’s te onderzoeken. Bramer: het CDA is van mening dat de infrastructuur van SOWECO behouden moet blijven, en daarmee bedoel ik dus bijvoorbeeld de kennis, werkportefeuille, netwerk en contacten. Vooruitlopend op het gesprek met de staatssecretaris wil het CDA de wethouder oproepen geen stappen te ondernemen en vraagt het CDA de wethouder hoe zij denkt dat de nodige infrastructuur behouden blijft. Bramer: in het vorige debat heeft de wethouder geen antwoord op gestelde vragen gegeven: ze beperkte zich tot de raadsbrief van begin dit jaar. Met dit antwoord van de wethouder heeft het CDA meer de indruk gekregen niet over alle informatie te beschikken. Het CDA heeft daarop de in het debat gestelde vragen schriftelijk aan het college gesteld teneinde toch een antwoord te verkrijgen Als gemeenteraad moet je een weloverwogen besluit kunnen nemen en dat kan alleen als je over alle informatie beschikt stelt Bramer. Aangezien het om een redelijk grote groep mensen gaat, vraagt het CDA zich af welke financiële en juridische consequenties het heeft voor de gemeente als zij alles in eigen hand neemt. Is er wel voldoende expertise in huis vraagt Bramer: SOWECO bestaat al 50 jaar en heeft daarmee een indrukwekkende staat van dienst. Bij de SOWECO zelf wordt elk middel beproefd om SOWECO te laten voort bestaan, daarvan getuigt de inzet van zowel OR als RvC. Behalve de hulp van de landelijke politiek is door de Ondernemingsraad van de SOWECO ook de stap naar de rechter gemaakt. Bramer: het gaat hier niet om politiek gewin, maar om een grote groep kwetsbare mensen die afhankelijk zijn en onze hulp dagelijks nodig hebben om te kunnen participeren in onze samenleving en daar maakt het CDA zich sterk voor. Namens de CDA fractie gemeente Twenterand Frouwke Bramer

Dekker Den Ham vangt bot bij college en coalitie

CDA CDA SGP Partij voor de Vrijheid Twenterand 29-09-2019 07:44

Een starre houding van GBT wethouder Koster zorgt ervoor dat fa. Dekker gisteravond nul op het rekest kreeg op hun verzoek om maximaal 6 x per jaar met een mobiele puinbreker puin te mogen breken op hun eigen terrein. Dekker: een gedegen bedrijf in Den Ham welke al 75 jaar op haar terrein actief is met soortgelijke activiteiten was twee weken geleden ook al onderwerp bij de raadsdebatten. Gisteravond werd in een bomvolle raadszaal een motie ingediend door PVV, CDA en SGP om de wethouder in beweging te krijgen om Dekker ter wille te zijn. CDA raadslid Uitslag voerde namens het CDA het woord en legde de wethouder uit dat er wel degelijk ruimte is om aan de wens van Dekker te voldoen. Zeker na een recente uitspraak van de Raad van State. CU en GBT, die binnen de gemeenteraad de coalitie en de meerderheid vormen, steunden de wethouder. Vreemd, zegt Uitslag: in hun coalitie akkoord staat dat ze hun relatie met inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners willen verbeteren, drempels willen verlagen en initiatieven willen faciliteren. De wethouder wilde zo bleek gisteren, geen strobreedte toegeven en bleef volharden dat er geen mogelijkheden zijn binnen het nu geldende bestemmingsplan. Dat klopt, maar via een verzoek om een omgevingsvergunning aan te vragen, of een partiele herziening van het bestemmingsplan in te dienen, zijn er wel degelijk mogelijkheden, mits het college wil meewerken. Gezien een eerdere uitspraak van de raad van state is het college hiervoor bevoegd. CDA raadslid Bramer gaf 6 juli jl in de Tubantia ook al aan dat CDA het ondernemersklimaat onder de maat vindt in Twenterand. We zijn een krimpgemeente volgens het CBS en als we als gemeente niet oppassen, zullen bedrijven uit de gemeente wegtrekken en nieuwe bedrijven zich niet snel hier vestigen. Een onwenselijke situatie, zeker nu er al zoveel leegstand is binnen de gemeente. Er moet worden gekeken naar mogelijkheden en niet naar wat niet kan of mag stelde zij. Op deze manier jaag je bedrijven en daarmee de werkgelegenheid juist uit de gemeente: immers in een snel veranderende maatschappij moet je meebewegen als bedrijf om je hoofd boven water te houden stelt de CDA fractie. Ook een tweede ingediende motie om een enquête te houden onder de inwoners van deze gemeente om te peilen wat inwoners hiervan vinden, ketste af. Jammer stelt het CDA: een slecht ondernemersklimaat helpt de gemeente niet om aantrekkelijk te zijn. Dekker zou in eerste instantie al geholpen zijn met een gedoogconstructie om het huidige puin te mogen breken en de wethouder had bijvoorbeeld zijn definitieve besluit kunnen opschorten en heroverwegen tot na de aanvraag voor een herziening door Dekker.

Een nieuwe burgemeester van ...

GEMEENTE BELANGEN TWENTERAND GEMEENTE BELANGEN TWENTERAND Twenterand 24-07-2019 21:46

Een nieuwe burgemeester van #Twenterand kiezen? Helaas,... is dat nog niet mogelijk. Maar wat voor burgemeester, daar kunnen we wel enige sturing aan geven. Zoals, moet het een Tukker zijn, een ‘mensen-mens’, een ondernemende burgemeester of iemand die als sterkste eigenschap heeft boven de partijen te staan. Kortom: Welke eigenschappen moet de nieuwe burgemeester van Twenterand hebben? Daarover kunnen jullie tot dit weekend een mening geven via een digitale vragenlijst, die te vinden is op https://twenterand.ikpraatmee.nl/

Twijfels over de financiële voorstellen van de kadernota

CDA CDA Twenterand 10-07-2019 06:35

Tijdens de behandeling van de kadernota op 9 juli 2019 is de CDA fractie tot de conclusie gekomen dat het een kadernota betreft met nog veel open einden. Een niet sluitende kadernota die aan ons werd voorgelegd om zoekrichtingen aan te geven waar de dekking gezocht kon worden. Dit lijkt wel de omgekeerde wereld. Het is toch de taak van het college om dat aan te geven? Natuurlijk wil het CDA meedenken echter hebben we daar wel de juiste informatie voor nodig. Helaas ontvingen we deze pas afgelopen week waardoor alle partijen zich slecht konden voorbereiden. Het spreken over een “solide en transparant financieel beleid” is wat het CDA Twenterand betreft dan ook nu nog zeker niet op zijn plaats. Een belangrijke rol van de gemeenteraad is de controlerende taak op het beleid en uitvoering en daarvoor is het nodig dat de raad daar voldoende en tijdig informatie over krijgt. De CDA-fractie realiseert zich dat er een grote financiële uitdaging ligt op het gebied van het Sociale Domein voor de gemeente Twenterand. Wij hebben dan ook vragen gesteld over de reserve sociaal domein en hebben als antwoord ontvangen dat het verwachte saldo onder de 3 miljoen euro zou uitkomen. Dit bedrag ligt onder het gewenste weerstandsvermogen, de wethouder financiën sprak in zijn reactie zelfs zijn zorgen hierover uit. Het CDA Twenterand vindt het dan vreemd dat dan toch uit onder andere de reserve Coalitiebeleid een bedrag van 1.628.800 euro voor de komende drie jaar zal worden besteed! Dit bedrag zal worden uitgegeven aan niet wettelijke taken, dat zijn de taken die de gemeente niet hoeft uit te voeren. Dit is een eigen keuze van deze coalitie. De CDA-fractie wacht op een meer inhoudelijke uitwerking van een aantal plannen en onderzoeken. Hiervoor hebben wij een aantal moties en amendementen ingediend. Voor de gehele inbreng/moties en amendementen, klik op deze link

Waar is het solide en transparante bestuur gebleven?

CDA CDA Twenterand 09-07-2019 13:32

Op 9 juli 2019 stond de raad van de gemeente Twenterand gezamenlijk stil bij de resultaten van 2018. Het CDA Twenterand kijkt hierbij naar de werkelijke prestaties van het beleid. Heeft het college in het afgelopen jaar bereikt, wat zij in het vooruitzicht stelde? De gemeente Twenterand staat de komende tijd voor een grote uitdaging en de ruimte om tekorten op te vangen wordt steeds kleiner. Er werd daarom al aangekondigd dat de gemeente voor lastige keuzes komt te staan. Dit betekent niet alleen dat er bezuinigd moet worden, maar ook dat er weinig ruimte is om te investeren. Toch pleit het CDA Twenterand ervoor dat de keuzes over waar al dan niet op gekort gaat worden, gebaseerd worden op feiten en ratio in plaats van onderbuikgevoelens. Solide en transparant dat is toch waar dit college voor staat? Tijdens de raadsvergadering op 9 juli was het CDA Twenterand geschokt door de reactie van wethouder Koster. Het CDA Twenterand zou er op in willen zetten, dat doorontwikkeling van het jaarverslag leidt naar meer inzichtelijkheid over de bereikte resultaten op hoofdlijnen, die ook gedeeld kunnen worden met de inwoners. De wethouder gaf aan dat het college van mening is dat financiële gegevens en het beleid niet voor de inwoners, de belastingbetalers, inzichtelijk hoeft te zijn! De wethouder gaf aan dat het te veel geld zal gaan kosten om de gegevens goed inzichtelijk te maken. Waar is het solide en transparante bestuur gebleven? De accountant heeft aandachtspunten gegeven voor de gemeente Twenterand; IT- beheersmaatregelen, beheersing Sociaal Domein, borgen naleving aanbestedingsregels, opstellen contractenregister, evaluatie traject jaarrekeningcontrole, versterken financiële functie en marktwaarde toets strategische gronden en jaarlijkse toets Zonnepark B.V. Het CDA Twenterand vind dat het college aan deze punten aandacht moet besteden en de raad mee moeten nemen in de ontwikkeling van deze punten in de toekomst. Om een goede invulling te kunnen geven aan de controlerende taak van de raad is deze informatie noodzakelijk.

De zin en onzin over afschaffen ...

GEMEENTE BELANGEN TWENTERAND GEMEENTE BELANGEN TWENTERAND CDA Twenterand 20-10-2018 17:00

De zin en onzin over afschaffen hondenbelasting GBT is blij met het afschaffen van de hondenbelasting vanaf 1 januari aanstaande. Dit middeleeuwse instrument voldoet niet en is om meerdere redenen oneerlijk. Hondenbelasting zou wat ons betreft pas eerlijk zijn als het totaal geïnde geld ook daadwerkelijk aan ‘de hond(en)’ zou worden besteed. En dat is niet het geval, zo hebben we uitgezocht. We hebben het vorig jaar nog wel geprobeerd in de gemeenteraad om het eerlijker te maken. Door een voorstel in te dienen om van het opgebrachte geld hondenspeelplaatsen mogelijk te maken in elke kern van de gemeente Twenterand. Maar dit voorstel werd verworpen. Dit was voor ons dé reden om de afschaffing van de hondenbelasting op te nemen in ons verkiezingsprogramma. Daarnaast willen we samen met inwoners ons inzetten de overlast door hondenpoep - ergernis nummer 1 - aan te pakken. Daar is geen beleid voor. Samen met coalitiepartner CU willen we hier iets aan doen. Onzin Hét moment om de hondenbelasting af te schaffen is nu: tijdens de vaststelling van de Begroting 2019. Zeg maar het Twenterandse huishoudboekje. Toen wij bekend maakten de hondenbelasting af te willen schaffen hadden wij al dekkingsopties gevonden om dit financieel op te vangen. Dat enkele politieke partijen nu vele maanden later beweren dat vooral daarom de ozb omhoog gaat is pertinente onzin. Het CDA maakt het helemaal te bont. In de Tubantia van 1 oktober beweerde raadslid Henk Kerkdijk stellig dat in de ozb verhoging “5% van de hondenbelasting zit.” Twee keer nepnieuws van het CDA in nog geen 10 woorden. Volgens opgevraagde cijfers zijn dit de feiten: • 5% is gelijk aan het te innen bedrag van € 225.000 • echter, de inning van hondenbelasting levert maar € 166.379 op • hier gaan administratiekosten af voor aanslagoplegging en controle opsporingsambtenaar, ruim € 37.000 • kosten hondenpoepzuiger en onderhoud van hondenuitlaatplaatsen bedragen € 42.500 • blijft over € 86.849 en dat verdwijnt in de algemene middelen. Dat is dus een heel ander verhaal ! Uit bovenstaande gegevens kunnen we dus zien dat slechts € 42.500 daadwerkelijk wordt besteed aan datgene waarvoor de hondenbelasting bedoeld is. Voor wie nog graag in ozb-percentages rekent: dit is 0,9% …

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.