Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

10 documenten

D66 Den Haag: “laat financiële steun niet in verkeerde handen vallen”

D66 D66 's-Gravenhage 09-04-2020 14:31

Om de Haagse economie door de coronacrisis te helpen schiet de gemeente ondernemers financieel te hulp. D66 Den Haag is erg blij met deze broodnodige steun, maar ontving ook de waarschuwing dat ondermijnende criminelen uit zijn op deze financiële steun. D66 Den Haag neemt deze waarschuwing erg serieus en roept het college op hetzelfde te doen.

Aanpak ondermijning speerpunt Ondermijning tegengaan is een van de speerpunten voor de D66-fractie. “We willen de ondernemers van onze stad ruimhartig te hulp schieten. Maar we helpen de ondernemers er niet mee als dat geld in de handen van criminelen terecht komt” zegt raadslid Marieke van Doorn. Vorig jaar kreeg D66 Den Haag een nieuwe aanpak van ondermijnende criminaliteit door de gemeenteraad. Mede dankzij deze aanpak wordt de ondermijning in de Weimarstraat nu veel harder aangepakt.

Waarschuwing van experts De waarschuwing dat financiële steun per abuis in de handen van ondermijnende criminelen kan vallen komt van het RIEC. Het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum) helpt overheidsdiensten om criminele ondermijning in de samenleving te stoppen. Ondermijnende criminaliteit is een vorm van misdaad waarbij bestaande maatschappelijke structuren gebruikt worden voor het uitvoeren van illegale praktijken.

The post D66 Den Haag: “laat financiële steun niet in verkeerde handen vallen” appeared first on Onze stad.

Vrije parkeerplaatsen zichtbaar in smartphone app

D66 D66 's-Gravenhage 09-07-2019 13:03

Raadslid Marieke van Doorn (D66) is enthousiast over de proef om beschikbare parkeerplekken op de Denneweg en in de Prinsestraat met de app ‘Parking Hero’ vindbaar te maken. De parkeerapp voor smartphones voorkomt dat automobilisten onnodig lang door de stad blijven rijden in hun zoektocht naar een vrije parkeerplaats. D66 vroeg het Haagse stadsbestuur een half jaar geleden te kijken naar mogelijkheden voor een dergelijk systeem en verkeerswethouder Robert van Asten laat nu weten dat een pilot in twee straten van start is. “Het is belangrijk dat dit stadsbestuur serieus werk maakt van slimme mobiliteitsoplossingen. Innovatie is een belangrijk middel om de drukte in de stad het hoofd te bieden”, aldus D66’er Van Doorn.
 
Sensoren Met de parkeerapplicatie zijn de vele zoekrondjes nabij een eindbestemming in de stad of in de woonwijk verleden tijd. Dat scheelt niet alleen heel veel irritatie bij automobilisten, maar ook vieze uitstoot, onnodige drukte in straten en het draagt bij aan een betere verdeling van het autoverkeer in onze stad. In de twee straten waar de pilot van start is, zijn sensoren geïnstalleerd die registeren of er nog plek is. “We moeten slim omgaan met de schaarse ruimte in Den Haag. Natuurlijk is het altijd beter om de fiets te pakken of het ov te gebruiken, maar soms ontkom je niet aan het gebruik van een auto. Het is dan fijn als je dankzij een slimme app heel snel een vrije parkeerplek vindt. Het systeem is in het bijzonder fijn voor mensen die snel een boodschap moeten halen en daarom dichtbij hun eindbestemming willen parkeren”, aldus Van Doorn.
Gehandicaptenparkeerplaats Gelijktijdig met deze proef zijn ook alle gehandicaptenparkeerplaatsen in de binnenstad van Den Haag voorzien van een sensor, waardoor de beschikbaarheid daarvan ook in de app zichtbaar is. Wethouder Van Asten deed de uitspraken over deze parkeerinnovaties tijdens een commissiedebat van de Haagse gemeenteraad. De pilot duurt een half jaar en als het aan D66 ligt wordt de proef bij succes uitgebreid over de hele stad. De bijbehorende applicatie is voor smartphonegebruikers gratis te downloaden.

The post Vrije parkeerplaatsen zichtbaar in smartphone app appeared first on Onze stad.

D66’er uit de regio: Marieke van Doorn

D66 D66 Zuid-Holland 01-07-2019 13:05

Ze is sinds 2018 gemeenteraadslid in Den Haag en was daarvoor actief als onder andere als politiek secretaris in het regiobestuur van Zuid-Holland, campagneleider voor de afdeling Den Haag, bestuurder bij IDI en redactielid van IDEE. Twee prangende vragen aan Marieke van Doorn, een politiek  dier en D66’er in hart en nieren.

 

Waar ben je trots op? Ik ben trots op de stappen die D66 Den Haag zet om een echt toegankelijke stad te worden voor iedereen. Zo heeft onze wethouder Robert van Asten bijvoorbeeld nieuwe tramstellen besteld, met lage instap, waar je met je rolstoel, kinderwagen of rolkoffer gemakkelijk in komt. Ook ben ik blij dat de gevaarlijkste straat voor fietsers in de stad, de Zoutmanstraat – nu drie jaar eerder dan oorspronkelijk gepland – wordt heringericht in samenspraak met bewoners en ondernemers.

Waar vind jij dat de regio de afdeling versterkt of kan versterken? Regiocongressen van D66 Zuid-Holland bieden mij een ontmoetingsplek voor collega-raadsleden uit gemeenten waarmee we samenwerken in gemeenschappelijke regelingen, zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Binnen MRDH werken 23 gemeenten samen aan vervoer. Grip krijgen op gemeenschappelijke regelingen is een enorme uitdaging voor raadsleden. Elkaar kennen en met regelmaat ontmoeten helpt daarbij. Ik zie er naar uit mijn collega’s weer tijdens het regiocongres op 5 oktober in Gouda te ontmoeten!

Minder foutgeparkeerde fietsen met valetparking

D66 D66 's-Gravenhage 08-02-2019 13:42

Als het aan raadslid Marieke van Doorn (D66) ligt, is het in de Haagse binnenstad binnenkort mogelijk om gebruik te maken van een valetparkingservice voor fietsers. Met de unieke actie vermindert hopelijk het aantal foutgeparkeerde fietsen op straat. Het is voor de veiligheid en een netter straatbeeld belangrijk dat fietsgebruikers hun voertuig in stallingen parkeren. “Het systeem met valetparking is simpel. Een fietser geeft zijn of haar fiets af bij de valetservice in het Haagse centrum en kan er op rekenen dat het voertuig veilig en droog gestald wordt. Het zorgt voor minder fietsen op straat en fietsers maken kennis met de stallingen”, legt raadslid Marieke van Doorn uit (D66).
 
Promotie Het Haagse centrum beschikt over meerdere bewaakte en overdekte fietsenstallingen. Desalniettemin hebben bewoners en ondernemers veel last van foutgeparkeerde fietsen op straat. De voertuigen vormen een groot obstakel en leveren een rommelig straatbeeld op. Het doel van de nieuwe valetservice is het promoten van de stallingen en op die manier het aantal fietsen op straat terug te dringen. “We willen mensen op een leuke manier wijzen op de regels over fietsparkeren en laten zien dat de stad goede stallingen heeft. Het draagt hopelijk bij aan het terugdringen van de overlast”, aldus Van Doorn. Succes In Amsterdam is eind 2018 een actie met fietsvaletparking al succesvol verlopen. In de hoofdstad waren zowel de gemeente als ondernemers tevreden over het resultaat. In Den Haag hebben onder meer ondernemers van het Noordeinde al aangegeven wel oren te hebben naar het systeem van valetparking en zien het als een middel in strijd tegen de wildparkeerders. Het plan is schriftelijk bij het stadsbestuur ingediend.

The post Minder foutgeparkeerde fietsen met valetparking appeared first on Onze stad.

D66 in de raad: toegankelijke trams en meer groen Vijzelstraat

D66 D66 's-Gravenhage 21-12-2018 10:07

De laatste raadsvergadering van 2018 had een bomvolle agenda. Vlak voor het verstrijken van het kalenderjaar heeft de Haagse raad onder meer gesproken over de aanschaf van trams, een nieuwe kantorenstrategie en over de mogelijke verkoop van een stuk grond op de Vijzelstraat aan omwonenden. D66 diende twee moties in en beide hebben het unaniem gehaald.

Trams

Den Haag gaat binnenkort nieuwe trams bestellen. D66 wil dat de nieuwe Haagse trams voor iedereen toegankelijk zijn, dus ook voor mensen in een rolstoel of met een visuele beperking. Daarom diende raadslid Marieke van Doorn een voorstel in om te zorgen voor trams die goed aansluiten op het perron. Dat betekent vrijwel geen hoogteverschil en geen spleet tussen perron en voertuig. Daarnaast vroeg Van Doorn in haar motie om de trams zo in te richten dat mensen met een visuele beperking ook makkelijk mee kunnen reizen. Het voorstel is door de raad aangenomen. 

Vijzelstraat

Dennis Groenewold houdt zich al langere tijd bezig met een stuk bouwgrond aan de Vijzelstraat op Scheveningen. Een ontwikkelaar wil er eigenlijk bouwen, maar het stadsbestuur lijkt geen toestemming te geven voor die bouwplannen. Omwonenden zien liever dat zij het stuk grond kunnen kopen om hun tuinen uit te breiden. Dat zou onder meer extra groen opleveren. Daarom diende Groenewold een motie in die het college verzoekt om de ontwikkelaar kenbaar te maken dat de raad liever ziet dat de grond door bewoners aangekocht wordt. De raad nam het voorstel van D66 unaniem aan. Het stadsbestuur, de ontwikkelaar en bewoners zullen om tafel gaan om de mogelijkheden te bespreken.

Kantorenstrategie

De raad sprak donderdagavond ook over de kantorenstrategie. Het is belangrijk dat bedrijven de ruimte krijgen om te ondernemen in onze stad. Een goed aanbod van kantoren en een prettig vestigingsklimaat zijn belangrijk voor de Haagse economie. Daniel Scheper toonde zijn tevredenheid over de plannen van het stadsbestuur. Wel zag hij op het gebied van verduurzaming nog wel kansen die onbenut blijven in de kantorenstrategie. Het lijkt er momenteel op dat lang niet alle Haagse kantoren in 2023 aan de duurzaamheidseisen voldoen. Scheper forceerde in het debat dat het college een ronde gaat doen bij de kantoren die nog niet voldoen aan de duurzaamheidscriteria. Het doel van de rondgang is dat die kantoren versneld verduurzamen.

Reces

De vergadering was het politieke slotstuk voor 2018 wat betreft de Haagse raad. Tot begin januari is er reces. Natuurlijk kunt u ons wel gewoon bereiken via telefoon, mail en onze sociale media. D66 Den Haag wenst iedereen fijne feestdagen en het allerbeste voor 2019!

The post D66 in de raad: toegankelijke trams en meer groen Vijzelstraat appeared first on Onze stad.

D66 blij met aanpak fietsveiligheid Zoutmanstraat

D66 D66 's-Gravenhage 23-11-2018 14:20

Raadslid Marieke van Doorn (D66) is opgelucht dat er tijdelijke maatregelen komen om de fietsveiligheid te vergroten in de Zoutmanstraat. Ook wordt bekeken of de definitieve herinrichting eerder dan gepland van start kan gaan. Bewoners en ondernemers worden betrokken bij de plannen. Dit heeft verkeerswethouder Robert van Asten (D66) beloofd in een debat.

In de straat delen fietsers de weg met de tram, auto’s en geparkeerde voertuigen. De grote drukte leidt met regelmaat tot ongelukken. De tijdelijke maatregelen in de Zoutmanstraat kunnen onder meer bestaan uit waarschuwingsborden. “Fietsers komen bijvoorbeeld met hun wiel tussen de tramrails terecht. Voor die risico’s kunnen we fietsers waarschuwen”, legt Van Doorn uit.

D66’er Van Doorn maakt zich al langer hard voor een veiligere Zoutmanstraat. De definitieve herinrichting kan pas over enkele jaren plaatsvinden. “Het is goed dat er nu tussentijdse maatregelen komen in aanloop naar de echte herinrichting”, vindt het raadslid.

The post D66 blij met aanpak fietsveiligheid Zoutmanstraat appeared first on Onze stad.

D66 in de begrotingsraad: veiligheid, duurzaamheid en kansengelijkheid

D66 D66 's-Gravenhage 09-11-2018 12:47

Met zeven aangenomen moties kijkt D66 terug op een succesvolle begrotingsbehandeling in de Haagse raad. Alle voorstellen die de fractie tijdens de marathonvergadering deed voor een veiliger, groener en eerlijker Den Haag konden rekenen op brede steun. Vol vertrouwen heeft de partij aan het einde van de vergadering ingestemd met de begroting voor het nieuwe jaar.

Veiligheid

De zeven voorstellen die D66 deed tijdens de begrotingsbehandeling waren op meerdere onderwerpen. Gemeentelijke handhavers krijgen een belangrijkere rol bij de aanpak van criminele ondermijning. Een motie van fractievoorzitter Hanneke van der Werf die daartoe oproept kreeg steun van de gemeenteraad. De onderwereld mengt zich in de bovenwereld en criminelen verweven hun praktijken in de Haagse samenleving. De handhavers gaan nu bijdragen aan signalering van criminele ondermijning in Den Haag.

Het is ook gelukt om in het onderzoek naar de mogelijke verhuizing van de Doublet- en Geleenstraat te focussen om de positie van de prostituees. Fractievoorzitter Hanneke van der Werf waakt voor het gevaar dat de sekswerkers in de illegaliteit verdwijnen, omdat zij of exploitanten de beoogde nieuwe plek nabij het Schenkviaduct simpelweg niet zien zitten. We hebben dit ook bij verhuizingen van prostitutiestraten in andere steden gezien. Met succes vroeg D66 het stadsbestuur bij het onderzoek naar de mogelijke verplaatsing mee te nemen hoe voorkomen wordt dat er sprake zal zijn van weglekken naar illegale prostitutiepraktijken.

Kansengelijkheid

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat het in deze stad niet uitmaakt waar je vandaan komt, waar je in gelooft of van wie je houdt. Dat betekent ook dat iedereen fysiek gezien daadwerkelijk mee moet kunnen doen. De gemeente heeft een subsidie voor toegankelijkheidsverbeteringen. Deze subsidie was enkel voor maatschappelijke organisaties en bijvoorbeeld niet beschikbaar voor een lokale kroeg. Raadslid Marieke van Doorn diende het verzoek in om te verkennen of de huidige subsidieregeling aangepast kan worden, zodat ondernemers in detailhandel en horeca ook aanspraak kunnen maken op de subsidie. De motie werd aangenomen en is daarmee een belangrijke stap voorwaarts richting een stad waar iedereen zich vrij kan bewegen.

Een andere belangrijke overwinning is de introductie van een tweejaarlijkse ‘Staat van de Stad’. Er zijn stapels rapporten die helpen bij het maken van plannen, de controle en evaluatie ervan. Toch mist het grote overzicht nog te vaak. Daarom stelde raadslid Daniël Scheper voor een zogenoemde overkoepelende Staat van de Stad te presenteren in Den Haag. Andere grote steden gingen ons al voor. Hoe staat het bijvoorbeeld met armoede en de kans op een baan? Hoe verhouden die twee zich tot elkaar en waar zitten de verschillen tussen wijken? Ook andere fracties zagen de meerwaarde van een tweejaarlijks overzicht en steunde de D66-motie.

Duurzaamheid

Den Haag gaat ook kijken wat de mogelijkheden zijn om zogenoemde slimme watertonnen in te zetten in strijd tegen wateroverlast. Raadslid Dennis Groenewold kwam met een motie die dat regelt. We merken elke dag de gevolgen van ons veranderende klimaat. Iedereen kent de plekken in de stad waar het riool na een flinke regenbui geen antwoord heeft op het vele water. Door innovatie te combineren met de aloude regenton, is het mogelijk om regen op te vangen en af te voeren wanneer nodig. Is er een grote bui voorspeld? Dan zorgt het slimme systeem dat de regenton leeg is en klaar is voor nieuwe aanvoer.

Fietsen is onlosmakelijk met D66 verbonden. Met zoveel mooie fietsroutes in de stad kunnen kinderen veilig met de fiets naar school. Ook de gemeente zet met projecten al langer in op meer fietsende schoolkinderen. Toch zijn er nog wijken waar kinderen opvallend vaak met de auto naar school gebracht worden. We weten allemaal welke voordelen kleven aan meer fietsen, zoals schonere lucht, gezondheid en efficiëntie. Raadslid Marieke van Doorn vroeg het college daarom inzichtelijk te maken hoe in toekomst meer kinderen met de fiets naar school kunnen gaan. Een meerderheid van de Haagse raad stemde in met het fietsvoorstel.

Natuurlijk is fietsen niet altijd mogelijk. Bij grotere afstanden zijn vaak andere vervoersmiddelen nodig. Dat neemt niet weg dat de gemeente wel zoveel mogelijk het goede voorbeeld moet geven. D66 vindt dat er wanneer mogelijk  klimaatneutraal gereisd moet worden tijdens dienstreizen. Er zijn al wel duurzaamheidsregels, maar door een gebrek aan registratie is niet inzichtelijk of die regels ook nageleefd worden. Dennis Groenewold dwong via een motie af dat er betere registratie komt van dienstreizen en daardoor komt er meer focus op de duurzaamheid van een reis.

Teruglezen 

Ben je benieuwd naar de hele inbreng tijdens de begrotingsraad? De volledige spreektekst van fractievoorzitter Hanneke van der Werf vind je door hier te klikken.

The post D66 in de begrotingsraad: veiligheid, duurzaamheid en kansengelijkheid appeared first on Onze stad.

D66 wil toegankelijkheidssubsidie ook voor winkels en horeca

D66 D66 's-Gravenhage 29-10-2018 15:39

Raadslid Marieke van Doorn (D66) ziet kans meer gebouwen in Den Haag toegankelijk te maken voor mindervaliden. Dat kan door soepeler om te gaan met de beschikbare toegankelijkheidssubsidie. Jaarlijks is er 334.000 euro beschikbaar voor het verbeteren van de toegankelijkheid bij maatschappelijke organisaties, maar helaas maken maar weinig organisaties gebruik van deze optie. “Ik wil daarom graag dat ook kleine ondernemers in de detailhandel en horeca onder voorwaarden gebruik kunnen maken van deze subsidie. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld nog horecazaken waar iemand met een rolstoel niet binnenkomt door een te hoge opstap of door een niet gebruiksvriendelijke toegangsdeur”, ziet Van Doorn in de praktijk. 
 
Restant
D66 vindt dat iedereen overal moet kunnen komen in de stad en vindt dat het niet mag uitmaken of iemand bijvoorbeeld slecht ter been is. Daarom juicht de partij het ook toe dat er jaarlijks geld beschikbaar is voor toegankelijkheidsverbeteringen. Het is momenteel nog zo dat overgebleven subsidiegeld jaarlijks terugvloeit naar de gemeentekas. Dat moet veranderen vinden de Haagse sociaal liberalen. “Ik stel daarom ook voor dat we de jaarlijkse subsidiepost vastleggen voor invulling op het gebied van toegankelijkheid. Een eventueel restant aan het einde van een jaar kan in overleg met belangenorganisaties besteed worden aan andere gewenste toegankelijkheidsverbeteringen”, stelt Van Doorn.
 
Wethouder
Van Doorn heeft haar twee verbetervoorstellen tijdens een commissievergadering over de begroting kenbaar gemaakt aan de verantwoordelijk wethouder. De wethouder zei toe de mogelijkheden te onderzoeken en te kijken wat mogelijk is. 

The post D66 wil toegankelijkheidssubsidie ook voor winkels en horeca appeared first on Onze stad.

Onnodig omrijden Taxibus moet stoppen

D66 D66 's-Gravenhage 26-09-2018 09:16

Raadslid Marieke van Doorn (D66) maakt zich zorgen over de lange omwegen die Haagse Taxibussen maken. Mindervalide Hagenaars zijn afhankelijk van het taxibusvervoer, maar komen nu regelmatig te laat op afspraken. De lange routes ontstaan door de vele locaties die voor één rit worden ingepland. “De normen voor rijtijden worden flink overschreden door de overvolle planning. Het gevolg is dat Taxibusgebruikers met regelmaat niet op tijd zijn voor bijvoorbeeld hun afspraak in het ziekenhuis of te laat komen op hun werk”, legt Van Doorn uit.
Prioriteitsregeling
D66 hoort van meerdere kanten dat de Taxibus niet goed functioneert. Van Doorn vraagt het Haagse college dan ook om een adequate aanpak. Het raadslid stelt voor om de zogenoemde prioriteitsregeling uit te breiden. De regeling maakt het mogelijk dat ritten die aan vooraf gestelde eisen voldoen prioriteit krijgen. Het betekent dat  een directere route naar de eindbestemming mogelijk wordt. “Door onder meer zorgbezoeken en het vervoer naar werk ook onder de prioriteitsregeling te laten vallen, zal te laat komen in die gevallen minder snel gebeuren”, hoopt Van Doorn.
Normoverschrijding
De problemen met de Taxibus zijn ontstaan door het streven naar zo kostenefficiënt mogelijk rijden. Een vervoerder haalt een groot aantal mensen op tijdens een rit om kosten te drukken, maar dat leidt ook tot veel omwegen. De norm is dat een Taxibusrit twee keer zolang mag duren in vergelijking met een normale directe route. “Helaas wordt de norm vaak overschreden en is een aanpak echt noodzakelijk”, benadrukt Van Doorn.

The post Onnodig omrijden Taxibus moet stoppen appeared first on Onze stad.

Fietsparkeerontheffing voor mindervalide Hagenaars

D66 D66 's-Gravenhage 25-06-2018 12:05

D66 wil dat mindervalide Hagenaars een ontheffing krijgen voor het verbod op fietsparkeren op straatniveau. In sommige delen van onze stad mogen sinds enige tijd geen fietsen meer staan op straat. Een voorbeeld daarvan is de Grote Marktstraat. Met de speciale ontheffing mogen mindervaliden hun fiets wel parkeren in zulke gebieden. Het betekent dat ze dichtbij hun eindbestemming kunnen stallen en niet afhankelijk zijn van een taxibus of begeleider die helpt om ook het laatste stuk af te leggen. “Den Haag moet toegankelijk zijn voor iedereen en het moet voor niemand onmogelijk zijn om zich door de stad te verplaatsen. Het is dan ook belangrijk dat we de ontheffing invoeren”, licht raadslid Marieke van Doorn (D66) toe.
 
Sticker
Door het verbod op fietsparkeren in sommige Haagse straten, zijn inwoners verplicht om in fietsenstallingen te parkeren of in nabijgelegen straten. De stallingsmogelijkheden zijn vaak op enkele minuten lopen van bijvoorbeeld winkels en ov-knooppunten. De regelgeving, waar D66 volledig achter staat, zorgt voor een nette en veilige stad. Het nadeel is echter dat mensen die moeilijk lopen hun fiets niet in de buurt van een bestemming kunnen parkeren. Daarom pleit Van Doorn voor de ontheffing. Met de ontheffing wordt het voor mindervalide fietsers toch weer mogelijk om de fiets voor de deur van een winkel of OV-knooppunt te stallen. “Vergelijk het met een gehandicaptenparkeerkaart voor auto’s. Ook dan kan iemand dichterbij parkeren. Voor fietsers kunnen we de ontheffing in de vorm van een schildje invoeren. Met de maatregel zorgen we ervoor dat iedereen in Den Haag de kans krijgt om zelfstandig mee te doen”, aldus Van Doorn. De verantwoordelijk wethouder Kavita Parbhudayal heeft D66 toegezegd te onderzoeken hoe het plan werkelijkheid kan worden.

The post Fietsparkeerontheffing voor mindervalide Hagenaars   appeared first on Onze stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.