Nieuws van politieke partijen in Kies Gemeente/Lokale afdeling inzichtelijk

4 documenten

Katholiek in de ChristenUnie

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 04-03-2021 20:48

Het katholieke mensbeeld in één woord samengevat is: WIJ. Wij, gelovige broeders en zusters, in een wereldwijd netwerk van gelovigen leken, kloosterlingen en clerus. Naar een rooms-katholieke kerk gaan is herkenning: in elk land, in elke taal gaat het om dezelfde liturgie. We delen dezelfde waarden, we zien naar elkaar om. ‘Wanneer één van ons lijdt, lijdt de gehele gemeenschap’. We geven ons leven voor Gods werk, in een klooster of in de wereld. Biddend en werkend maken we de wereld een beetje beter. Om dat ‘wij-gevoel’ voel ik mij zo thuis in de Rooms-Katholieke Kerk en traditie.

Geloofsvervolging vindt ook in ons land plaats

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 30-06-2020 17:34

Je wordt christen en krijgt een dreigend appje van je vader: 'Ik kom met een pistool'. Je wordt in elkaar geslagen, enkel omdat je moeder van geloof verandert. Een bommelding bij de kerk omdat je wordt gedoopt.

ChristenUnie & D66: start nieuw onderzoek financiering gebedshuizen

ChristenUnie ChristenUnie D66 Kies Gemeente/Lokale afdeling 24-04-2018 13:14

https://www.christenunie.nl/blog/2018/04/24/Moskee in Nederland.jpg

De ChristenUnie en D66 willen dat het ministerie van Buitenlandse zaken opnieuw een onafhankelijk onderzoek laat uitvoeren naar de buitenlandse financiering door onvrije landen van gebedshuizen in Nederland. Dat stellen ChristenUnie-fractievoorzitter Gert-Jan Segers en D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma voor nu het er alle schijn van heeft dat het ministerie het vorige onderzoek heeft tegengewerkt. 

Segers (ChristenUnie): “Vrijheid - om te zijn wie je bent en te geloven wat je wilt geloven - kan alleen bestaan als die vrijheid wederkerig is. Om die reden is er in Nederland geen plaats voor een ideologie van onvrijheid die uit andere landen wordt geïmporteerd. De publicaties van NRC en Nieuwsuur maken nog maar eens duidelijk hoe hard het nodig is om deze geldkranen dicht te draaien. Een nieuw onderzoek is nodig om onvrijheid daadkrachtig te kunnen bestrijden.” Sjoerdsma (D66): “Vrijheid van godsdienst is een groot goed in ons land, het opleggen van welke godsdienst is dan ook onacceptabel. Predikers die een hele extreme vorm van het salafisme uitdragen, onze gelijkheden en vrijheden aan hun laars lappen, landen die zichzelf als eigenaar beschouwen van een moskee in ons land omdat ze die betaald hebben: deze ongewenste beïnvloeding kan je alleen tegengaan als er transparantie is over financieringsstromen. Dat vraagt om nieuw onderzoek.”

Labels: Gert-Jan Segers, Veiligheid

Groenlezing 2018

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 16-01-2018 09:15

De wereld van vandaag kent vele onzekerheden en concrete dreigingen. Er is een groot verlangen naar veiligheid. Christenen mogen actief meewerken aan meer veiligheid in deze wereld. Maar misschien hebben zij ook meer te brengen: de wetenschap dat God het kwaad reeds overwonnen heeft, de genezende boodschap van genade en het oog voor het kwaad in ons eigen hart.

Op verzoek van de Protestantse Kerk in Nederland schreef prof.dr. Beatrice de Graaf over deze roeping van christenen. Afgelopen najaar verscheen van haar hand: Heilige strijd. Het verlangen naar veiligheid en het einde van het kwaad. Graag nodigt het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie haar uit om in de Groenlezing 2018 (woensdagavond 18 april, Utrecht) in gesprek te gaan over de politieke betekenis van haar boodschap. 

Meer informatie en aanmelden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.