Nieuws van politieke partijen in Berg en Dal inzichtelijk

8 documenten

De Siepse Alpen, een opinie bijdrage van Lesley

PvdA PvdA Berg en Dal 02-08-2020 11:00

OPINIE: een persoonlijke (PvdA) zomergedachte vanuit …………

De Siepse Alpen

Door Corona zijn we allemaal genoodzaakt om wellicht anders vakantie te vieren dan we gewend zijn. Op sociale media zie ik veel vakantiefoto’s met teksten daarbij als: “vakantie in eigen land“. “Vakantie in eigen gemeente” kan ook prima, want ook in onze gemeente is genoeg te zien en genoeg om van te genieten. We zijn niet voor niets één van de drie wandelgemeenten van het jaar! Op bijvoorbeeld de website: https://www.wandeleninbergendal.nl kun je allerlei routes en informatie vinden.

Nu ik erbij stilstond, viel me in dat ik voor het eerst sinds jaren eigenlijk helemaal niks in het vooruitzicht had voor deze zomer. Dat is toch wel even wennen. Door het hele Corona-gedoe, met ook het meer thuiswerken en het digitaal vergaderen, heb ik wel langzaamaan geleerd om meer te genieten van het ‘thuis-zijn’. In deze Corona-tijd merk je des te meer hoe belangrijk een fijn huis is, en ook een veilig (!) thuis. Want denk ook aan de zorgen over toename van bijvoorbeeld huiselijk geweld tijdens deze periode. Het is een vreselijke gedachte dat meer thuis-zijn voor sommigen een enorme ellende en angst kan betekenen.

We hebben gemerkt dat het thema “wonen” hoe dan ook een hot-item is, ook in onze gemeente. Dit bleek bijvoorbeeld uit een enquête die we even geleden vanuit de raadswerkgroep Jeugd & Politiek hebben gehouden onder jongeren van 15 tot en met 23 jaar uit onze gemeente. Leuk om te lezen dat veel jongeren hier wel zouden willen blijven wonen, maar zorgelijk is dat zij die mogelijkheid niet echt zien of krijgen. Helaas ging de geplande “pizza-avond” – om onder andere hierover door te praten met geïnteresseerde jongeren uit onze gemeente – door Corona (vooralsnog) niet door. Maar dat gaan we weer oppakken, zodra het kan!

Ontwikkeling van voorzieningen doen we alleen in Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Beek lijkt ons geen goede plan

In 2019 is uit onderzoek gebleken dat in onze gemeente zeker duizend extra woningen nodig zijn in de komende tien jaar. Daarover maken we ons echt zorgen. In september staat de Woonagenda gepland op de raadsagenda. Alle raadsleden zijn al even geleden gevraagd om een enquête in te vullen voor het Actieplan Wonen. We werden gevraagd een reactie te geven op stellingen zoals: “Ontwikkeling van voorzieningen doen we in Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Beek.” Het concentreren van beleid in Beek, Groesbeek en Millingen lijkt ons een gevaarlijke ontwikkeling omdat het de leefbaarheid in de kleinere kernen en het voorzieningenniveau te zeer onder druk zou zetten. Hiervoor moet worden gewaakt door integraal naar de plannen en bouwvoorstellen te kijken. Al met al worden nu te weinig initiatieven genomen om al langer lopende mogelijkheden te benutten of vlot te trekken (denk aan Reomie, Bouwkamp III, Penders, Centrumplannen Groesbeek en Ooij, mogelijkheden initiatieven provincie, et cetera).

De (landelijke) verhuurdersheffing moet van de baan

Het huidige beleid leidt ertoe dat weinig wordt gebouwd voor juist die groepen waar de behoefte het grootst is. Dit komt ook door de strenge voorwaarden waaraan de woningcorporaties tegenwoordig moeten voldoen. Die voorwaarden moeten worden versoepeld. Zo moet ook de (landelijke) verhuurdersheffing van de baan. Deze heffing moet worden betaald door woningcorporaties aan het Rijk over de WOZ-waarde van (sociale) huurwoningen en was ooit bedoeld als tijdelijke maatregel. De heffing levert een grote aderlating op voor de sociale verhuurders, ook voor die uit onze gemeente (en uiteindelijk dus ook voor de huurders) en leidt uiteindelijk tot minder sociale huurwoningen. Geld dat dus op een andere wijze besteed zou kunnen en moeten worden. Wij hebben daarover eerder in de gemeenteraad een motie ingediend (deze is aangenomen/overgenomen). Landelijk hebben de Jonge Socialisten dit jaar ook een “wij-worden-uitgewoond”-campagne gevoerd. Zij vragen om een nieuwe landelijke visie op wonen. De overheid moet fundamenteel gaan kijken naar haar taak in het zorgen voor voldoende, goede, betaalbare, passende en duurzame woningen.

Af en toe gebeurt er gelukkig lokaal toch ook wel wat op dit thema. In de collegevergadering van 14 juli bijvoorbeeld is een besluit genomen over het toestaan van appartementen op de plek waar het huidige pand Penders staat in de Ooij (Koningin Julianalaan). Afgezien van de inhoud van het plan, zijn wij ontzettend blij dat er in ieder geval zichtbare stappen worden gezet. Over het pand zijn in de loop der jaren, door ons en anderen, veel en regelmatig vragen gesteld, ook over de veiligheid. Na een gesprek dat wij recent hadden met de broers Penders en een duik in wat ordners, werd ons duidelijk dat door de jaren heen toch wel heel veel plannen en tekeningen zijn ingediend. Telkens heeft het niet geleid tot een positief besluit. In de Rozet van 7 juli hebben wij een foto van het pand Penders geplaatst met een oproep aan het college… en warempel… ! Nog niet eerder werden onze plannen zo snel uitgevoerd….!

Helaas geen sprake van écht betaalbare woningen en/of (sociale) huur

De gemeenteraad is in mei ook akkoord gegaan met plannen voor 23 appartementen bij de oude Blokhut (Spoorlaan/Kloosterpad) in Groesbeek. Iedere extra woning is erg welkom en het wordt vast prachtig en duurzaam, maar ondanks de grondpositie van de gemeente, moeten wij geld bijleggen en is helaas geen sprake van écht betaalbare woningen en/of (sociale) huur. Het gaat namelijk om 12 duurdere koopappartementen en 11 middeldure koopappartementen. Dit terwijl in Groesbeek met name behoefte is aan woningen in een lager segment en ook aan huur. Er worden veel verwijzingen gemaakt naar al gemaakte afspraken uit het verleden wat het lastig maakt. Wel weer leuk is dat de raad tijdens de gemeenteraad in juli akkoord is gegaan met het mogelijk maken van twee Tiny Houses in Millingen. Met dergelijke creatieve, nieuwe en andere woonvormen moeten we echt nog véél meer gaan doen (meer Tiny Houses? Knarrenhof? Et cetera).

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/de-siepse-alpen-een-opinie-bijdrage-van-lesley/

Zomerse foto van een KoninginnepageFotocredits: Helma AlbersGemaakt in de Siepse Alpen!

Ik ben zelf in de gelukkige omstandigheid dat ik woon in de Siep in Groesbeek. Het wordt hier ook wel de “Siepse Alpen” genoemd. Grenzend aan de Zevenheuvelen. Nabij het Pieterpad en het Groesbeekse Bos.

Een beetje vakantie dichtbij.. Met genoeg om (in het zonnetje) over na te denken voor na dit politieke reces.

Blijf gezond, geniet van de zomer en let ook een beetje op elkaar!

Het bericht De Siepse Alpen, een opinie bijdrage van Lesley verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

De Siepse Alpen, een opinie bijdrage van Lesley

PvdA PvdA Berg en Dal 02-08-2020 11:00

OPINIE: een persoonlijke (PvdA) zomergedachte vanuit …………

De Siepse Alpen

Door Corona zijn we allemaal genoodzaakt om wellicht anders vakantie te vieren dan we gewend zijn. Op sociale media zie ik veel vakantiefoto’s met teksten daarbij als: “vakantie in eigen land“. “Vakantie in eigen gemeente” kan ook prima, want ook in onze gemeente is genoeg te zien en genoeg om van te genieten. We zijn niet voor niets één van de drie wandelgemeenten van het jaar! Op bijvoorbeeld de website: https://www.wandeleninbergendal.nl kun je allerlei routes en informatie vinden.

Nu ik erbij stilstond, viel me in dat ik voor het eerst sinds jaren eigenlijk helemaal niks in het vooruitzicht had voor deze zomer. Dat is toch wel even wennen. Door het hele Corona-gedoe, met ook het meer thuiswerken en het digitaal vergaderen, heb ik wel langzaamaan geleerd om meer te genieten van het ‘thuis-zijn’. In deze Corona-tijd merk je des te meer hoe belangrijk een fijn huis is, en ook een veilig (!) thuis. Want denk ook aan de zorgen over toename van bijvoorbeeld huiselijk geweld tijdens deze periode. Het is een vreselijke gedachte dat meer thuis-zijn voor sommigen een enorme ellende en angst kan betekenen.

We hebben gemerkt dat het thema “wonen” hoe dan ook een hot-item is, ook in onze gemeente. Dit bleek bijvoorbeeld uit een enquête die we even geleden vanuit de raadswerkgroep Jeugd & Politiek hebben gehouden onder jongeren van 15 tot en met 23 jaar uit onze gemeente. Leuk om te lezen dat veel jongeren hier wel zouden willen blijven wonen, maar zorgelijk is dat zij die mogelijkheid niet echt zien of krijgen. Helaas ging de geplande “pizza-avond” – om onder andere hierover door te praten met geïnteresseerde jongeren uit onze gemeente – door Corona (vooralsnog) niet door. Maar dat gaan we weer oppakken, zodra het kan!

Ontwikkeling van voorzieningen doen we alleen in Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Beek lijkt ons geen goede plan

In 2019 is uit onderzoek gebleken dat in onze gemeente zeker duizend extra woningen nodig zijn in de komende tien jaar. Daarover maken we ons echt zorgen. In september staat de Woonagenda gepland op de raadsagenda. Alle raadsleden zijn al even geleden gevraagd om een enquête in te vullen voor het Actieplan Wonen. We werden gevraagd een reactie te geven op stellingen zoals: “Ontwikkeling van voorzieningen doen we in Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Beek.” Het concentreren van beleid in Beek, Groesbeek en Millingen lijkt ons een gevaarlijke ontwikkeling omdat het de leefbaarheid in de kleinere kernen en het voorzieningenniveau te zeer onder druk zou zetten. Hiervoor moet worden gewaakt door integraal naar de plannen en bouwvoorstellen te kijken. Al met al worden nu te weinig initiatieven genomen om al langer lopende mogelijkheden te benutten of vlot te trekken (denk aan Reomie, Bouwkamp III, Penders, Centrumplannen Groesbeek en Ooij, mogelijkheden initiatieven provincie, et cetera).

De (landelijke) verhuurdersheffing moet van de baan

Het huidige beleid leidt ertoe dat weinig wordt gebouwd voor juist die groepen waar de behoefte het grootst is. Dit komt ook door de strenge voorwaarden waaraan de woningcorporaties tegenwoordig moeten voldoen. Die voorwaarden moeten worden versoepeld. Zo moet ook de (landelijke) verhuurdersheffing van de baan. Deze heffing moet worden betaald door woningcorporaties aan het Rijk over de WOZ-waarde van (sociale) huurwoningen en was ooit bedoeld als tijdelijke maatregel. De heffing levert een grote aderlating op voor de sociale verhuurders, ook voor die uit onze gemeente (en uiteindelijk dus ook voor de huurders) en leidt uiteindelijk tot minder sociale huurwoningen. Geld dat dus op een andere wijze besteed zou kunnen en moeten worden. Wij hebben daarover eerder in de gemeenteraad een motie ingediend (deze is aangenomen/overgenomen). Landelijk hebben de Jonge Socialisten dit jaar ook een “wij-worden-uitgewoond”-campagne gevoerd. Zij vragen om een nieuwe landelijke visie op wonen. De overheid moet fundamenteel gaan kijken naar haar taak in het zorgen voor voldoende, goede, betaalbare, passende en duurzame woningen.

Af en toe gebeurt er gelukkig lokaal toch ook wel wat op dit thema. In de collegevergadering van 14 juli bijvoorbeeld is een besluit genomen over het toestaan van appartementen op de plek waar het huidige pand Penders staat in de Ooij (Koningin Julianalaan). Afgezien van de inhoud van het plan, zijn wij ontzettend blij dat er in ieder geval zichtbare stappen worden gezet. Over het pand zijn in de loop der jaren, door ons en anderen, veel en regelmatig vragen gesteld, ook over de veiligheid. Na een gesprek dat wij recent hadden met de broers Penders en een duik in wat ordners, werd ons duidelijk dat door de jaren heen toch wel heel veel plannen en tekeningen zijn ingediend. Telkens heeft het niet geleid tot een positief besluit. In de Rozet van 7 juli hebben wij een foto van het pand Penders geplaatst met een oproep aan het college… en warempel… ! Nog niet eerder werden onze plannen zo snel uitgevoerd….!

Helaas geen sprake van écht betaalbare woningen en/of (sociale) huur

De gemeenteraad is in mei ook akkoord gegaan met plannen voor 23 appartementen bij de oude Blokhut (Spoorlaan/Kloosterpad) in Groesbeek. Iedere extra woning is erg welkom en het wordt vast prachtig en duurzaam, maar ondanks de grondpositie van de gemeente, moeten wij geld bijleggen en is helaas geen sprake van écht betaalbare woningen en/of (sociale) huur. Het gaat namelijk om 12 duurdere koopappartementen en 11 middeldure koopappartementen. Dit terwijl in Groesbeek met name behoefte is aan woningen in een lager segment en ook aan huur. Er worden veel verwijzingen gemaakt naar al gemaakte afspraken uit het verleden wat het lastig maakt. Wel weer leuk is dat de raad tijdens de gemeenteraad in juli akkoord is gegaan met het mogelijk maken van twee Tiny Houses in Millingen. Met dergelijke creatieve, nieuwe en andere woonvormen moeten we echt nog véél meer gaan doen (meer Tiny Houses? Knarrenhof? Et cetera).

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/de-siepse-alpen-een-opinie-bijdrage-van-lesley/

Zomerse foto van een KoninginnepageFotocredits: Helma AlbersGemaakt in de Siepse Alpen!

Ik ben zelf in de gelukkige omstandigheid dat ik woon in de Siep in Groesbeek. Het wordt hier ook wel de “Siepse Alpen” genoemd. Grenzend aan de Zevenheuvelen. Nabij het Pieterpad en het Groesbeekse Bos.

Een beetje vakantie dichtbij.. Met genoeg om (in het zonnetje) over na te denken voor na dit politieke reces.

Blijf gezond, geniet van de zomer en let ook een beetje op elkaar!

Het bericht De Siepse Alpen, een opinie bijdrage van Lesley verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

De Siepse Alpen, een opinie bijdrage van Lesley

PvdA PvdA Berg en Dal 02-08-2020 11:00

OPINIE: een persoonlijke (PvdA) zomergedachte vanuit …………

De Siepse Alpen

Door Corona zijn we allemaal genoodzaakt om wellicht anders vakantie te vieren dan we gewend zijn. Op sociale media zie ik veel vakantiefoto’s met teksten daarbij als: “vakantie in eigen land“. “Vakantie in eigen gemeente” kan ook prima, want ook in onze gemeente is genoeg te zien en genoeg om van te genieten. We zijn niet voor niets één van de drie wandelgemeenten van het jaar! Op bijvoorbeeld de website: https://www.wandeleninbergendal.nl kun je allerlei routes en informatie vinden.

Nu ik erbij stilstond, viel me in dat ik voor het eerst sinds jaren eigenlijk helemaal niks in het vooruitzicht had voor deze zomer. Dat is toch wel even wennen. Door het hele Corona-gedoe, met ook het meer thuiswerken en het digitaal vergaderen, heb ik wel langzaamaan geleerd om meer te genieten van het ‘thuis-zijn’. In deze Corona-tijd merk je des te meer hoe belangrijk een fijn huis is, en ook een veilig (!) thuis. Want denk ook aan de zorgen over toename van bijvoorbeeld huiselijk geweld tijdens deze periode. Het is een vreselijke gedachte dat meer thuis-zijn voor sommigen een enorme ellende en angst kan betekenen.

We hebben gemerkt dat het thema “wonen” hoe dan ook een hot-item is, ook in onze gemeente. Dit bleek bijvoorbeeld uit een enquête die we even geleden vanuit de raadswerkgroep Jeugd & Politiek hebben gehouden onder jongeren van 15 tot en met 23 jaar uit onze gemeente. Leuk om te lezen dat veel jongeren hier wel zouden willen blijven wonen, maar zorgelijk is dat zij die mogelijkheid niet echt zien of krijgen. Helaas ging de geplande “pizza-avond” – om onder andere hierover door te praten met geïnteresseerde jongeren uit onze gemeente – door Corona (vooralsnog) niet door. Maar dat gaan we weer oppakken, zodra het kan!

Ontwikkeling van voorzieningen doen we alleen in Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Beek lijkt ons geen goede plan

In 2019 is uit onderzoek gebleken dat in onze gemeente zeker duizend extra woningen nodig zijn in de komende tien jaar. Daarover maken we ons echt zorgen. In september staat de Woonagenda gepland op de raadsagenda. Alle raadsleden zijn al even geleden gevraagd om een enquête in te vullen voor het Actieplan Wonen. We werden gevraagd een reactie te geven op stellingen zoals: “Ontwikkeling van voorzieningen doen we in Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Beek.” Het concentreren van beleid in Beek, Groesbeek en Millingen lijkt ons een gevaarlijke ontwikkeling omdat het de leefbaarheid in de kleinere kernen en het voorzieningenniveau te zeer onder druk zou zetten. Hiervoor moet worden gewaakt door integraal naar de plannen en bouwvoorstellen te kijken. Al met al worden nu te weinig initiatieven genomen om al langer lopende mogelijkheden te benutten of vlot te trekken (denk aan Reomie, Bouwkamp III, Penders, Centrumplannen Groesbeek en Ooij, mogelijkheden initiatieven provincie, et cetera).

De (landelijke) verhuurdersheffing moet van de baan

Het huidige beleid leidt ertoe dat weinig wordt gebouwd voor juist die groepen waar de behoefte het grootst is. Dit komt ook door de strenge voorwaarden waaraan de woningcorporaties tegenwoordig moeten voldoen. Die voorwaarden moeten worden versoepeld. Zo moet ook de (landelijke) verhuurdersheffing van de baan. Deze heffing moet worden betaald door woningcorporaties aan het Rijk over de WOZ-waarde van (sociale) huurwoningen en was ooit bedoeld als tijdelijke maatregel. De heffing levert een grote aderlating op voor de sociale verhuurders, ook voor die uit onze gemeente (en uiteindelijk dus ook voor de huurders) en leidt uiteindelijk tot minder sociale huurwoningen. Geld dat dus op een andere wijze besteed zou kunnen en moeten worden. Wij hebben daarover eerder in de gemeenteraad een motie ingediend (deze is aangenomen/overgenomen). Landelijk hebben de Jonge Socialisten dit jaar ook een “wij-worden-uitgewoond”-campagne gevoerd. Zij vragen om een nieuwe landelijke visie op wonen. De overheid moet fundamenteel gaan kijken naar haar taak in het zorgen voor voldoende, goede, betaalbare, passende en duurzame woningen.

Af en toe gebeurt er gelukkig lokaal toch ook wel wat op dit thema. In de collegevergadering van 14 juli bijvoorbeeld is een besluit genomen over het toestaan van appartementen op de plek waar het huidige pand Penders staat in de Ooij (Koningin Julianalaan). Afgezien van de inhoud van het plan, zijn wij ontzettend blij dat er in ieder geval zichtbare stappen worden gezet. Over het pand zijn in de loop der jaren, door ons en anderen, veel en regelmatig vragen gesteld, ook over de veiligheid. Na een gesprek dat wij recent hadden met de broers Penders en een duik in wat ordners, werd ons duidelijk dat door de jaren heen toch wel heel veel plannen en tekeningen zijn ingediend. Telkens heeft het niet geleid tot een positief besluit. In de Rozet van 7 juli hebben wij een foto van het pand Penders geplaatst met een oproep aan het college… en warempel… ! Nog niet eerder werden onze plannen zo snel uitgevoerd….!

Helaas geen sprake van écht betaalbare woningen en/of (sociale) huur

De gemeenteraad is in mei ook akkoord gegaan met plannen voor 23 appartementen bij de oude Blokhut (Spoorlaan/Kloosterpad) in Groesbeek. Iedere extra woning is erg welkom en het wordt vast prachtig en duurzaam, maar ondanks de grondpositie van de gemeente, moeten wij geld bijleggen en is helaas geen sprake van écht betaalbare woningen en/of (sociale) huur. Het gaat namelijk om 12 duurdere koopappartementen en 11 middeldure koopappartementen. Dit terwijl in Groesbeek met name behoefte is aan woningen in een lager segment en ook aan huur. Er worden veel verwijzingen gemaakt naar al gemaakte afspraken uit het verleden wat het lastig maakt. Wel weer leuk is dat de raad tijdens de gemeenteraad in juli akkoord is gegaan met het mogelijk maken van twee Tiny Houses in Millingen. Met dergelijke creatieve, nieuwe en andere woonvormen moeten we echt nog véél meer gaan doen (meer Tiny Houses? Knarrenhof? Et cetera).

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/de-siepse-alpen-een-opinie-bijdrage-van-lesley/

Zomerse foto van een KoninginnepageFotocredits: Helma AlbersGemaakt in de Siepse Alpen!

Ik ben zelf in de gelukkige omstandigheid dat ik woon in de Siep in Groesbeek. Het wordt hier ook wel de “Siepse Alpen” genoemd. Grenzend aan de Zevenheuvelen. Nabij het Pieterpad en het Groesbeekse Bos.

Een beetje vakantie dichtbij.. Met genoeg om (in het zonnetje) over na te denken voor na dit politieke reces.

Blijf gezond, geniet van de zomer en let ook een beetje op elkaar!

Het bericht De Siepse Alpen, een opinie bijdrage van Lesley verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Huur: verlaging of bevriezing, nu met antwoorden

PvdA PvdA Berg en Dal 12-06-2019 21:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 28 maart j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 12 juni j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over Huur: verlaging of bevriezing

Deze maand maakte de Woonbond, de landelijke vereniging van huurders, bekend dat zo’n 300.000 huurders in Nederland in aanmerking komen voor een bevriezing of verlaging van de huur. Daarbij gaat het in maar liefst 13% van de gevallen over huishoudens met een sociale huurwoning. Er is een nieuw Sociaal Huurakkoord gesloten tussen de Woonbond en Aedes. Dit Sociaal Huurakkoord is van toepassing op woningcorporaties, leden van Aedes. Hiertoe behoren (van belang voor onze gemeente) ook de Stichting Oosterpoort Wonen, Vestia en Waardwonen.

Om die reden de volgende vragen:

Het Sociaal Huurakkoord ziet op huurders van een corporatiewoning die een laag inkomen hebben (aldus: recht hebben op huurtoeslag) en een huur boven de € 720,42 hebben. Vraag 1: Kan het college aangeven voor hoeveel huurders in Berg en Dal – naar verwachting – een dergelijke bevriezing dan wel verlaging van de huur zou gelden? Antwoord: Nee. Hiervoor is inzicht nodig in de hoogte van het gezinsinkomen gecombineerd met de hoogte van de huur. Deze gegevens heeft de gemeente (en de corporatie) niet. In de gemeente zijn een kleine 300 corporatiewoningen aanwezig met een huur boven de liberalisatiegrens (€ 720,42). Oosterpoort heeft er ca. 180, Vestia 95 en Waardwonen 17 (in Millingen aan de Rijn). Sinds 1 januari 2016 is er de verplichting van het passend toewijzen, dat voorkomt dat gezinnen met een relatief laag inkomen, in een woning terecht komen met een relatief hoge huur. De groep wordt dus met iedere mutatie kleiner. Om meerdere redenen is de inschatting dat de groep gezinnen met recht op huurtoeslag enerzijds, en anderzijds een huur van boven de €720,42, beperkt van omvang is. Deze redenen zijn: – Een flink deel van de 300 woningen is van zeer recente datum (centrum Groesbeek, centrum Millingen). Het passend toewijzen was al van kracht, dan wel heeft er op dat moment een inkomenscheck plaatsgevonden. – Zowel Waardwonen als Oosterpoort heeft een actief huurkostenbeleid (gericht op betaalbaarheid), waarbij bij inkomensterugval en/of problemen met de betaling van de huur, huurbevriezing, huurmatiging of verhuismogelijkheden worden besproken (maatwerkbenadering). Dit is bekend bij de huurdersverenigingen en hierover is ook informatie te vinden op de website van de corporaties. Waardwonen heeft hun huurders ook schriftelijk gewezen op de mogelijkheid van huurbevriezing of verlaging (dit is gebeurd bij de jaarlijkse brief over de huurverhoging). Voor Vestia geldt dat zij hierover vooralsnog alleen informatie op de website hebben staan. Vestia zal waarschijnlijk actiever gaan informeren, zodra het Sociaal Huurakkoord wettelijk is geregeld. Dit is naar verwachting in 2020 het geval. – Oosterpoort heeft tot 2018 een beleid van inkomensafhankelijke huurverhoging gehad. Daarnaast zijn de woningen van Oosterpoort afkomstig uit de commerciele tak van de corporatie. De verhuur binnen deze tak is niet gericht geweest op de doelgroep voor sociale huurwoningen. De PvdA vindt dat iedere huurder in onze gemeente evenveel kans moet kunnen maken op een bevriezing dan wel verlaging van de huur als zij hier recht op hebben. Kortom: zeker zijn van een betaalbare woning! Huurders moeten (helaas) wel zelf actie ondernemen om aanspraak te kunnen maken op de be-vriezing dan wel verlaging van de huur, zoals is opgenomen in het akkoord. Vraag 2a: Is het college bereid middelen in te zetten om deze mogelijkheid zo breed mogelijk bekend te maken bij onze inwoners? Vraag 2b: Is het college het met ons eens dat huurders die bijvoorbeeld online niet vaardig zijn moeten worden ondersteund bij het aanvragen van een verlaging dan wel bevriezing? Zo ja, hoe? Antwoord: Nee. Op grond van het antwoord onder 1 vindt ons college dit van weinig toegevoegde waarde. Bovendien is de praktische uitvoerbaarheid niet evident, wegens het ontbreken van exacte informatie over de (naar verwachting kleine) doelgroep. Daarnaast vinden wij het primair de taak van de corporaties om hun huurders te informeren over het Sociaal Huurakkoord (dit is immers ook namens de huurcorporaties zelf afgesloten) en het huurbeleid van de corporatie. Zoals onder 1 is aangegeven gebeurt dit dus al op verschillende manieren. Verzoeken om huurverlaging of huurbevriezing kunnen ook op een andere dan digitale wijze worden gedaan (schriftelijk of met ondersteuning via de publieksbalie van de corporatie). Helaas betreft het ‘slechts’ een Huurakkoord voor de woningcorporaties en is het geen wettelijke verplichting (althans: vooralsnog niet). Vraag 3: Is het college bereid om in gesprek te gaan met de woningcorporaties en dit te monitoren zodat navolging van dit akkoord kan worden geborgd? Antwoord: Ja. Dit is de afgelopen periode gebeurd. Waardwonen heeft aangegeven in 2019 al binnen de kaders van het Sociaal Huurakkoord te opereren. Oosterpoort neemt het Huurakkoord mee bij de herziening van haar huurbeleid in de tweede helft van 2019. Huurders die nu al vragen hebben gesteld, hebben een brief gekregen dat zij hierover uitsluitsel krijgen eind 2019 / begin 2020. Voor Vestia geldt dat zij niet vooruitlopend op de wettelijke verankering van het Sociaal Huurakkoord dit al willen toepassen. Dit heeft te maken met de financiële positie van deze corporatie (afwikkeling derivatenkwestie).

Overige vragen omtrent huur, afspraken en taakverdeling:

In de Prestatieafspraken 2019 d.d. oktober 2018 tussen onze gemeente met Oosterpoort en de Huurdersvereniging Woonbelang staat dat de gemeente en Oosterpoort uiterlijk in Q1 afspraken maken met de sociale teams over de rolverdeling bij ernstige vervuiling van woningen. Vraag 4a: In hoeverre is deze problematiek aan de orde binnen onze gemeente? Antwoord: Binnen de gemeente hebben wij hier incidenteel (een aantal keer per jaar) mee te maken. Vraag 4b: Welke afspraken zijn er gemaakt met de sociale teams? Antwoord: Een situatie van ernstig vervuilen van (huur)woning kan via verschillende instanties of hulpverleners aan het licht komen: via het Sociaal Team, via de woningcorporatie, via Buurtbe- middeling, via andere hulpverleningsinstanties, via de BOA/Politie, via een melding bij een loket van de gemeente. In de meeste gevallen vraagt een dergelijke situatie om direct handelen en wordt er dus niet gewacht op een regulier overleg. Indien een situatie van ernstig vervuilen bij de corporaties naar boven komt stemt de wijkconsulent van de corporatie af met het Sociaal Team (teamleider). Afhankelijk van de situatie wordt in overleg besloten wie de casus oppakt. Het Sociaal Team is vaak van betekenis om een vastgelopen (crisis)situatie weer in beweging te krijgen. In de praktijk voert Sociaal Team dus de regie. Per casus maakt het Sociaal Team de afweging wie er bij te betrekken en hoe de situatie aan te pakken. Het Sociaal Team kan besluiten een ernstig vervuilde woning te laten opruimen. Voorwaarde is altijd dat er een vorm van hulpverlening/voorziening op volgt. Indien het huurders van de corporatie betreft worden de kosten gedeeld door de corporatie en de gemeente. Binnen de sociale teams is er een klein calamiteitenbudget voor o.a. dit soort situaties. Regelmatig horen wij over burengeschillen tussen huurders. Vraag 5a: Indien het een huurwoning betreft bij een woningcorporatie: welke rol neemt de woningcorporatie dan wel gemeente in bij een burengeschil en tot hoever reikt deze inzet? Antwoord: Buurtbemiddeling is er voor alle inwoners die in een conflictsituatie zitten of drei- gen te komen met buren/buurtgenoten. Buren of wijkbewoners met een conflict of een probleem melden dat in principe zelf bij Buurtbemiddeling. Zij kunnen wel worden geat- tendeerd op deze mogelijkheid door instanties zoals gemeente, politie, sociale (wijk)teams of woningcorporaties. Dit gebeurd in de praktijk regelmatig. Voorwaarde is dat de mensen vrijwillig deelnemen aan de bemiddeling. Vraag 5b: Komt de noodzaak tot inzet / bemiddeling regelmatig voor binnen onze gemeente? Antwoord: In 2017 zijn er 67 meldingen bij Buurtbemiddeling terecht gekomen. In 2018 wa- ren dit er 56. De eerste cijfers van 2019 duiden weer op een stijging. Vraag 5c: Hoe vaak werd in de afgelopen jaren buurtbemiddeling ingeschakeld? Is deze bemiddeling in een groot deel van de gevallen succesvol te noemen? Waarom wel, niet? Antwoord: Zie antwoord op vraag 5b. Van de daadwerkelijke bemiddelingen (als beide partijen hebben aangegeven open te staan voor Buurtbemiddeling) in 2017 is 68% opgelost. Van de daadwerkelijke bemiddelingen in 2018 is 72% opgelost. Verder wordt regelmatig aangegeven dat bemiddeling bij een niet opgelost geval vaak van toegevoegde waarde is geweest. Buren geven vaak aan, als Buurtbemiddeling nog eens nabelt, dat ze zich enorm gehoord voelden, dat ze het gesprek als prettig hebben ervaren en de vrijwilligers als zeer betrokken. Soms geeft het ook duidelijkheid en rust als er geen gesprek mogelijk blijkt Over de lange-termijn effecten van Buurtbemiddeling zijn geen gegevens. Of de bereikte oplossingen ook op langere termijn stand houden is dus niet bekend.

Het bericht Huur: verlaging of bevriezing, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Huur: verlaging of bevriezing, nu met antwoorden

PvdA PvdA Berg en Dal 12-06-2019 21:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 28 maart j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 12 juni j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over Huur: verlaging of bevriezing

Deze maand maakte de Woonbond, de landelijke vereniging van huurders, bekend dat zo’n 300.000 huurders in Nederland in aanmerking komen voor een bevriezing of verlaging van de huur. Daarbij gaat het in maar liefst 13% van de gevallen over huishoudens met een sociale huurwoning. Er is een nieuw Sociaal Huurakkoord gesloten tussen de Woonbond en Aedes. Dit Sociaal Huurakkoord is van toepassing op woningcorporaties, leden van Aedes. Hiertoe behoren (van belang voor onze gemeente) ook de Stichting Oosterpoort Wonen, Vestia en Waardwonen.

Om die reden de volgende vragen:

Het Sociaal Huurakkoord ziet op huurders van een corporatiewoning die een laag inkomen hebben (aldus: recht hebben op huurtoeslag) en een huur boven de € 720,42 hebben. Vraag 1: Kan het college aangeven voor hoeveel huurders in Berg en Dal – naar verwachting – een dergelijke bevriezing dan wel verlaging van de huur zou gelden? Antwoord: Nee. Hiervoor is inzicht nodig in de hoogte van het gezinsinkomen gecombineerd met de hoogte van de huur. Deze gegevens heeft de gemeente (en de corporatie) niet. In de gemeente zijn een kleine 300 corporatiewoningen aanwezig met een huur boven de liberalisatiegrens (€ 720,42). Oosterpoort heeft er ca. 180, Vestia 95 en Waardwonen 17 (in Millingen aan de Rijn). Sinds 1 januari 2016 is er de verplichting van het passend toewijzen, dat voorkomt dat gezinnen met een relatief laag inkomen, in een woning terecht komen met een relatief hoge huur. De groep wordt dus met iedere mutatie kleiner. Om meerdere redenen is de inschatting dat de groep gezinnen met recht op huurtoeslag enerzijds, en anderzijds een huur van boven de €720,42, beperkt van omvang is. Deze redenen zijn: – Een flink deel van de 300 woningen is van zeer recente datum (centrum Groesbeek, centrum Millingen). Het passend toewijzen was al van kracht, dan wel heeft er op dat moment een inkomenscheck plaatsgevonden. – Zowel Waardwonen als Oosterpoort heeft een actief huurkostenbeleid (gericht op betaalbaarheid), waarbij bij inkomensterugval en/of problemen met de betaling van de huur, huurbevriezing, huurmatiging of verhuismogelijkheden worden besproken (maatwerkbenadering). Dit is bekend bij de huurdersverenigingen en hierover is ook informatie te vinden op de website van de corporaties. Waardwonen heeft hun huurders ook schriftelijk gewezen op de mogelijkheid van huurbevriezing of verlaging (dit is gebeurd bij de jaarlijkse brief over de huurverhoging). Voor Vestia geldt dat zij hierover vooralsnog alleen informatie op de website hebben staan. Vestia zal waarschijnlijk actiever gaan informeren, zodra het Sociaal Huurakkoord wettelijk is geregeld. Dit is naar verwachting in 2020 het geval. – Oosterpoort heeft tot 2018 een beleid van inkomensafhankelijke huurverhoging gehad. Daarnaast zijn de woningen van Oosterpoort afkomstig uit de commerciele tak van de corporatie. De verhuur binnen deze tak is niet gericht geweest op de doelgroep voor sociale huurwoningen. De PvdA vindt dat iedere huurder in onze gemeente evenveel kans moet kunnen maken op een bevriezing dan wel verlaging van de huur als zij hier recht op hebben. Kortom: zeker zijn van een betaalbare woning! Huurders moeten (helaas) wel zelf actie ondernemen om aanspraak te kunnen maken op de be-vriezing dan wel verlaging van de huur, zoals is opgenomen in het akkoord. Vraag 2a: Is het college bereid middelen in te zetten om deze mogelijkheid zo breed mogelijk bekend te maken bij onze inwoners? Vraag 2b: Is het college het met ons eens dat huurders die bijvoorbeeld online niet vaardig zijn moeten worden ondersteund bij het aanvragen van een verlaging dan wel bevriezing? Zo ja, hoe? Antwoord: Nee. Op grond van het antwoord onder 1 vindt ons college dit van weinig toegevoegde waarde. Bovendien is de praktische uitvoerbaarheid niet evident, wegens het ontbreken van exacte informatie over de (naar verwachting kleine) doelgroep. Daarnaast vinden wij het primair de taak van de corporaties om hun huurders te informeren over het Sociaal Huurakkoord (dit is immers ook namens de huurcorporaties zelf afgesloten) en het huurbeleid van de corporatie. Zoals onder 1 is aangegeven gebeurt dit dus al op verschillende manieren. Verzoeken om huurverlaging of huurbevriezing kunnen ook op een andere dan digitale wijze worden gedaan (schriftelijk of met ondersteuning via de publieksbalie van de corporatie). Helaas betreft het ‘slechts’ een Huurakkoord voor de woningcorporaties en is het geen wettelijke verplichting (althans: vooralsnog niet). Vraag 3: Is het college bereid om in gesprek te gaan met de woningcorporaties en dit te monitoren zodat navolging van dit akkoord kan worden geborgd? Antwoord: Ja. Dit is de afgelopen periode gebeurd. Waardwonen heeft aangegeven in 2019 al binnen de kaders van het Sociaal Huurakkoord te opereren. Oosterpoort neemt het Huurakkoord mee bij de herziening van haar huurbeleid in de tweede helft van 2019. Huurders die nu al vragen hebben gesteld, hebben een brief gekregen dat zij hierover uitsluitsel krijgen eind 2019 / begin 2020. Voor Vestia geldt dat zij niet vooruitlopend op de wettelijke verankering van het Sociaal Huurakkoord dit al willen toepassen. Dit heeft te maken met de financiële positie van deze corporatie (afwikkeling derivatenkwestie).

Overige vragen omtrent huur, afspraken en taakverdeling:

In de Prestatieafspraken 2019 d.d. oktober 2018 tussen onze gemeente met Oosterpoort en de Huurdersvereniging Woonbelang staat dat de gemeente en Oosterpoort uiterlijk in Q1 afspraken maken met de sociale teams over de rolverdeling bij ernstige vervuiling van woningen. Vraag 4a: In hoeverre is deze problematiek aan de orde binnen onze gemeente? Antwoord: Binnen de gemeente hebben wij hier incidenteel (een aantal keer per jaar) mee te maken. Vraag 4b: Welke afspraken zijn er gemaakt met de sociale teams? Antwoord: Een situatie van ernstig vervuilen van (huur)woning kan via verschillende instanties of hulpverleners aan het licht komen: via het Sociaal Team, via de woningcorporatie, via Buurtbe- middeling, via andere hulpverleningsinstanties, via de BOA/Politie, via een melding bij een loket van de gemeente. In de meeste gevallen vraagt een dergelijke situatie om direct handelen en wordt er dus niet gewacht op een regulier overleg. Indien een situatie van ernstig vervuilen bij de corporaties naar boven komt stemt de wijkconsulent van de corporatie af met het Sociaal Team (teamleider). Afhankelijk van de situatie wordt in overleg besloten wie de casus oppakt. Het Sociaal Team is vaak van betekenis om een vastgelopen (crisis)situatie weer in beweging te krijgen. In de praktijk voert Sociaal Team dus de regie. Per casus maakt het Sociaal Team de afweging wie er bij te betrekken en hoe de situatie aan te pakken. Het Sociaal Team kan besluiten een ernstig vervuilde woning te laten opruimen. Voorwaarde is altijd dat er een vorm van hulpverlening/voorziening op volgt. Indien het huurders van de corporatie betreft worden de kosten gedeeld door de corporatie en de gemeente. Binnen de sociale teams is er een klein calamiteitenbudget voor o.a. dit soort situaties. Regelmatig horen wij over burengeschillen tussen huurders. Vraag 5a: Indien het een huurwoning betreft bij een woningcorporatie: welke rol neemt de woningcorporatie dan wel gemeente in bij een burengeschil en tot hoever reikt deze inzet? Antwoord: Buurtbemiddeling is er voor alle inwoners die in een conflictsituatie zitten of drei- gen te komen met buren/buurtgenoten. Buren of wijkbewoners met een conflict of een probleem melden dat in principe zelf bij Buurtbemiddeling. Zij kunnen wel worden geat- tendeerd op deze mogelijkheid door instanties zoals gemeente, politie, sociale (wijk)teams of woningcorporaties. Dit gebeurd in de praktijk regelmatig. Voorwaarde is dat de mensen vrijwillig deelnemen aan de bemiddeling. Vraag 5b: Komt de noodzaak tot inzet / bemiddeling regelmatig voor binnen onze gemeente? Antwoord: In 2017 zijn er 67 meldingen bij Buurtbemiddeling terecht gekomen. In 2018 wa- ren dit er 56. De eerste cijfers van 2019 duiden weer op een stijging. Vraag 5c: Hoe vaak werd in de afgelopen jaren buurtbemiddeling ingeschakeld? Is deze bemiddeling in een groot deel van de gevallen succesvol te noemen? Waarom wel, niet? Antwoord: Zie antwoord op vraag 5b. Van de daadwerkelijke bemiddelingen (als beide partijen hebben aangegeven open te staan voor Buurtbemiddeling) in 2017 is 68% opgelost. Van de daadwerkelijke bemiddelingen in 2018 is 72% opgelost. Verder wordt regelmatig aangegeven dat bemiddeling bij een niet opgelost geval vaak van toegevoegde waarde is geweest. Buren geven vaak aan, als Buurtbemiddeling nog eens nabelt, dat ze zich enorm gehoord voelden, dat ze het gesprek als prettig hebben ervaren en de vrijwilligers als zeer betrokken. Soms geeft het ook duidelijkheid en rust als er geen gesprek mogelijk blijkt Over de lange-termijn effecten van Buurtbemiddeling zijn geen gegevens. Of de bereikte oplossingen ook op langere termijn stand houden is dus niet bekend.

Het bericht Huur: verlaging of bevriezing, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Huur: verlaging of bevriezing, nu met antwoorden

PvdA PvdA Berg en Dal 12-06-2019 21:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 28 maart j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 12 juni j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over Huur: verlaging of bevriezing

Deze maand maakte de Woonbond, de landelijke vereniging van huurders, bekend dat zo’n 300.000 huurders in Nederland in aanmerking komen voor een bevriezing of verlaging van de huur. Daarbij gaat het in maar liefst 13% van de gevallen over huishoudens met een sociale huurwoning. Er is een nieuw Sociaal Huurakkoord gesloten tussen de Woonbond en Aedes. Dit Sociaal Huurakkoord is van toepassing op woningcorporaties, leden van Aedes. Hiertoe behoren (van belang voor onze gemeente) ook de Stichting Oosterpoort Wonen, Vestia en Waardwonen.

Om die reden de volgende vragen:

Het Sociaal Huurakkoord ziet op huurders van een corporatiewoning die een laag inkomen hebben (aldus: recht hebben op huurtoeslag) en een huur boven de € 720,42 hebben. Vraag 1: Kan het college aangeven voor hoeveel huurders in Berg en Dal – naar verwachting – een dergelijke bevriezing dan wel verlaging van de huur zou gelden? Antwoord: Nee. Hiervoor is inzicht nodig in de hoogte van het gezinsinkomen gecombineerd met de hoogte van de huur. Deze gegevens heeft de gemeente (en de corporatie) niet. In de gemeente zijn een kleine 300 corporatiewoningen aanwezig met een huur boven de liberalisatiegrens (€ 720,42). Oosterpoort heeft er ca. 180, Vestia 95 en Waardwonen 17 (in Millingen aan de Rijn). Sinds 1 januari 2016 is er de verplichting van het passend toewijzen, dat voorkomt dat gezinnen met een relatief laag inkomen, in een woning terecht komen met een relatief hoge huur. De groep wordt dus met iedere mutatie kleiner. Om meerdere redenen is de inschatting dat de groep gezinnen met recht op huurtoeslag enerzijds, en anderzijds een huur van boven de €720,42, beperkt van omvang is. Deze redenen zijn: – Een flink deel van de 300 woningen is van zeer recente datum (centrum Groesbeek, centrum Millingen). Het passend toewijzen was al van kracht, dan wel heeft er op dat moment een inkomenscheck plaatsgevonden. – Zowel Waardwonen als Oosterpoort heeft een actief huurkostenbeleid (gericht op betaalbaarheid), waarbij bij inkomensterugval en/of problemen met de betaling van de huur, huurbevriezing, huurmatiging of verhuismogelijkheden worden besproken (maatwerkbenadering). Dit is bekend bij de huurdersverenigingen en hierover is ook informatie te vinden op de website van de corporaties. Waardwonen heeft hun huurders ook schriftelijk gewezen op de mogelijkheid van huurbevriezing of verlaging (dit is gebeurd bij de jaarlijkse brief over de huurverhoging). Voor Vestia geldt dat zij hierover vooralsnog alleen informatie op de website hebben staan. Vestia zal waarschijnlijk actiever gaan informeren, zodra het Sociaal Huurakkoord wettelijk is geregeld. Dit is naar verwachting in 2020 het geval. – Oosterpoort heeft tot 2018 een beleid van inkomensafhankelijke huurverhoging gehad. Daarnaast zijn de woningen van Oosterpoort afkomstig uit de commerciele tak van de corporatie. De verhuur binnen deze tak is niet gericht geweest op de doelgroep voor sociale huurwoningen. De PvdA vindt dat iedere huurder in onze gemeente evenveel kans moet kunnen maken op een bevriezing dan wel verlaging van de huur als zij hier recht op hebben. Kortom: zeker zijn van een betaalbare woning! Huurders moeten (helaas) wel zelf actie ondernemen om aanspraak te kunnen maken op de be-vriezing dan wel verlaging van de huur, zoals is opgenomen in het akkoord. Vraag 2a: Is het college bereid middelen in te zetten om deze mogelijkheid zo breed mogelijk bekend te maken bij onze inwoners? Vraag 2b: Is het college het met ons eens dat huurders die bijvoorbeeld online niet vaardig zijn moeten worden ondersteund bij het aanvragen van een verlaging dan wel bevriezing? Zo ja, hoe? Antwoord: Nee. Op grond van het antwoord onder 1 vindt ons college dit van weinig toegevoegde waarde. Bovendien is de praktische uitvoerbaarheid niet evident, wegens het ontbreken van exacte informatie over de (naar verwachting kleine) doelgroep. Daarnaast vinden wij het primair de taak van de corporaties om hun huurders te informeren over het Sociaal Huurakkoord (dit is immers ook namens de huurcorporaties zelf afgesloten) en het huurbeleid van de corporatie. Zoals onder 1 is aangegeven gebeurt dit dus al op verschillende manieren. Verzoeken om huurverlaging of huurbevriezing kunnen ook op een andere dan digitale wijze worden gedaan (schriftelijk of met ondersteuning via de publieksbalie van de corporatie). Helaas betreft het ‘slechts’ een Huurakkoord voor de woningcorporaties en is het geen wettelijke verplichting (althans: vooralsnog niet). Vraag 3: Is het college bereid om in gesprek te gaan met de woningcorporaties en dit te monitoren zodat navolging van dit akkoord kan worden geborgd? Antwoord: Ja. Dit is de afgelopen periode gebeurd. Waardwonen heeft aangegeven in 2019 al binnen de kaders van het Sociaal Huurakkoord te opereren. Oosterpoort neemt het Huurakkoord mee bij de herziening van haar huurbeleid in de tweede helft van 2019. Huurders die nu al vragen hebben gesteld, hebben een brief gekregen dat zij hierover uitsluitsel krijgen eind 2019 / begin 2020. Voor Vestia geldt dat zij niet vooruitlopend op de wettelijke verankering van het Sociaal Huurakkoord dit al willen toepassen. Dit heeft te maken met de financiële positie van deze corporatie (afwikkeling derivatenkwestie).

Overige vragen omtrent huur, afspraken en taakverdeling:

In de Prestatieafspraken 2019 d.d. oktober 2018 tussen onze gemeente met Oosterpoort en de Huurdersvereniging Woonbelang staat dat de gemeente en Oosterpoort uiterlijk in Q1 afspraken maken met de sociale teams over de rolverdeling bij ernstige vervuiling van woningen. Vraag 4a: In hoeverre is deze problematiek aan de orde binnen onze gemeente? Antwoord: Binnen de gemeente hebben wij hier incidenteel (een aantal keer per jaar) mee te maken. Vraag 4b: Welke afspraken zijn er gemaakt met de sociale teams? Antwoord: Een situatie van ernstig vervuilen van (huur)woning kan via verschillende instanties of hulpverleners aan het licht komen: via het Sociaal Team, via de woningcorporatie, via Buurtbe- middeling, via andere hulpverleningsinstanties, via de BOA/Politie, via een melding bij een loket van de gemeente. In de meeste gevallen vraagt een dergelijke situatie om direct handelen en wordt er dus niet gewacht op een regulier overleg. Indien een situatie van ernstig vervuilen bij de corporaties naar boven komt stemt de wijkconsulent van de corporatie af met het Sociaal Team (teamleider). Afhankelijk van de situatie wordt in overleg besloten wie de casus oppakt. Het Sociaal Team is vaak van betekenis om een vastgelopen (crisis)situatie weer in beweging te krijgen. In de praktijk voert Sociaal Team dus de regie. Per casus maakt het Sociaal Team de afweging wie er bij te betrekken en hoe de situatie aan te pakken. Het Sociaal Team kan besluiten een ernstig vervuilde woning te laten opruimen. Voorwaarde is altijd dat er een vorm van hulpverlening/voorziening op volgt. Indien het huurders van de corporatie betreft worden de kosten gedeeld door de corporatie en de gemeente. Binnen de sociale teams is er een klein calamiteitenbudget voor o.a. dit soort situaties. Regelmatig horen wij over burengeschillen tussen huurders. Vraag 5a: Indien het een huurwoning betreft bij een woningcorporatie: welke rol neemt de woningcorporatie dan wel gemeente in bij een burengeschil en tot hoever reikt deze inzet? Antwoord: Buurtbemiddeling is er voor alle inwoners die in een conflictsituatie zitten of drei- gen te komen met buren/buurtgenoten. Buren of wijkbewoners met een conflict of een probleem melden dat in principe zelf bij Buurtbemiddeling. Zij kunnen wel worden geat- tendeerd op deze mogelijkheid door instanties zoals gemeente, politie, sociale (wijk)teams of woningcorporaties. Dit gebeurd in de praktijk regelmatig. Voorwaarde is dat de mensen vrijwillig deelnemen aan de bemiddeling. Vraag 5b: Komt de noodzaak tot inzet / bemiddeling regelmatig voor binnen onze gemeente? Antwoord: In 2017 zijn er 67 meldingen bij Buurtbemiddeling terecht gekomen. In 2018 wa- ren dit er 56. De eerste cijfers van 2019 duiden weer op een stijging. Vraag 5c: Hoe vaak werd in de afgelopen jaren buurtbemiddeling ingeschakeld? Is deze bemiddeling in een groot deel van de gevallen succesvol te noemen? Waarom wel, niet? Antwoord: Zie antwoord op vraag 5b. Van de daadwerkelijke bemiddelingen (als beide partijen hebben aangegeven open te staan voor Buurtbemiddeling) in 2017 is 68% opgelost. Van de daadwerkelijke bemiddelingen in 2018 is 72% opgelost. Verder wordt regelmatig aangegeven dat bemiddeling bij een niet opgelost geval vaak van toegevoegde waarde is geweest. Buren geven vaak aan, als Buurtbemiddeling nog eens nabelt, dat ze zich enorm gehoord voelden, dat ze het gesprek als prettig hebben ervaren en de vrijwilligers als zeer betrokken. Soms geeft het ook duidelijkheid en rust als er geen gesprek mogelijk blijkt Over de lange-termijn effecten van Buurtbemiddeling zijn geen gegevens. Of de bereikte oplossingen ook op langere termijn stand houden is dus niet bekend.

Het bericht Huur: verlaging of bevriezing, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Schriftelijke politieke vragen over ...

PvdA PvdA Berg en Dal 29-03-2019 12:08

Schriftelijke politieke vragen over Huur: verlaging of bevriezing Deze maand maakte de Woonbond, de landelijke vereniging van huurders, bekend dat zo’n 300.000 huurders in Nederland in aanmerking komen voor een bevriezing of verlaging van de huur. Daarbij gaat het in maar liefst 13% van de gevallen over huishoudens met een sociale huurwoning. https://bergendal.pvda.nl/nieuws/huur-verlaging-of-bevriezing/

GroenLinks, PvdA en SP komen met wet om sociale woningbouw te beschermen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Berg en Dal 17-03-2018 00:00

GroenLinks, PvdA en SP willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Linda Voortman: “De enorme afname van sociale huurwoningen en de enorme toename van vraag ernaar is natuurlijk geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van een lakse overheid die onterecht vertrouwde op de markt. Wij willen dat iedereen betaalbaar en prettig kan wonen. Deze wet zorgt ervoor dat de overheid meer regie neemt om daarvoor te zorgen.”

 

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: "Iedereen moet zeker zijn van een goede, betaalbare woning. Maar voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht. Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.”

 

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: "De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw."

 

21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Meer weten over GroenLinks in jouw gemeente? Vind jouw gemeente op onze speciale verkiezingspagina.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.