Nieuws van politieke partijen in Breda inzichtelijk

9 documenten

Dit moet er gedaan worden om de klimaatdoelen van Breda wél te halen | Breda

GroenLinks GroenLinks Breda 18-12-2019 00:00

Vlak voor de zomer werd pijnlijk duidelijk dat Breda achterloopt op de klimaatdoelen. Twee van de belangrijkste doelen worden niet gehaald: het verminderen van CO₂-uitstoot en het gezonder maken van de buitenlucht. GroenLinks Breda heeft al vaker de gemeente opgeroepen om meer te doen om de doelen te halen. Hier lees je de top 5 maatregelen die volgens ons op korte termijn nodig zijn.

 

Europees Parlement roept klimaatcrisis uit

We bevinden ons in een klimaatcrisis. Ook het Europarlement is het daar mee eens. In november 2019 werd de klimaatcrisis uitgeroepen. Dat betekent dat de Europese landen meer moeten gaan doen tegen klimaatverandering. En dan kan ook Breda niet achterblijven. De huidige klimaatdoelen van de gemeente zijn nog uit 2008 en zelfs deze worden niet gehaald. Dus hoog tijd om aan de slag te gaan!

 

Top 5 maatregelen

Als GroenLinks Breda zetten we regelmatig onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad, zoals klimaatoplossingen, groen wonen en duurzaam doen. Fractielid Hilrieke Nauta heeft in oktober 2019 de onderstaande maatregelen ingebracht in de raad. En daarbij opgeroepen om vaart te maken.

 

Vervoer: Leg meer fietspaden aan, zorg voor beter en schoner openbaar vervoer en stimuleer dat de auto vaker blijft staan. Zo stoten we met elkaar minder CO₂ uit en wordt de lucht gezonder. De uitvoering van concrete maatregelen wat betreft mobiliteit ligt bij de wethouders. Wij roepen hen daarom op om bij het omzetten van de visie in concrete plannen, de klimaatdoelen voorop te stellen. Zo kan de uitvoering van de visie de klimaatdoelen dichterbij brengen.  

LED-verlichting: Vervang in de gemeente overal de buitenverlichting door LED. Het plan ligt er, de eerste stappen zijn al gezet, maar het gaat traag. Het moet en kan sneller.  

Groen: Plant bomen, bloemen en ander groen, zodat we een “stad in het park” worden. Hier wordt een heel goed begin mee gemaakt met het herinneringenbos, een idee van GroenLinks. In het bos kunnen mensen bomen planten voor bijzondere gebeurtenissen. Bijvoorbeeld bij geboorte, trouwen en overlijden. In de begroting van 2020 en de meerjarenbegroting is hier geld voor vrijgemaakt. De bedoeling is dat het bos in 2021 klaar is.  

Gebouwen: Volgens de klimaatdoelen van Breda zouden alle gebouwen van de gemeente CO₂-neutraal moeten zijn in 2020. Zoals het gemeentehuis. Maar dit doel wordt niet gehaald. De wethouder heeft ons nu beloofd dat de gebouwen uiterlijk in 2021 CO₂-neutraal zijn. En natuurlijk moeten woonhuizen ook verduurzamen. Wij vragen de gemeente hier 300.000 euro extra voor vrij te maken. In de begroting zit nu 1 miljoen euro, maar er is meer nodig in 2020. Bijvoorbeeld om bewonersinitiatieven te steunen. Of om leningen te geven aan mensen die graag hun huis willen verduurzamen, maar bij de bank hiervoor niet kunnen lenen.  

Samenwerken: Deze laatste is geen maatregel, maar wel iets wat we graag zien. We roepen de andere lokale politieke partijen op om ook met initiatieven te komen, zodat we de klimaatdoelen met elkaar gaan halen. En ook vragen we de gemeente om samen te werken met ondernemers. Hier liggen namelijk ook kansen, bijvoorbeeld samen een oplossing vinden voor de openstaande winkeldeuren. Zodat er op korte termijn geen onnodige energie meer wegvliegt op hete en koude dagen.

Ook onze leden denken mee Tijdens de Algemene Leden Vergadering op 11 december heeft Hilrieke Nauta een korte sessie gehouden over de klimaatdoelen. Daarbij kregen de leden de mogelijkheid om hun ideeën mee te geven over het sneller halen van de klimaatdoelen. Uit die sessie is een groep ontstaan die de komende tijd initiatieven bedenkt. Aan de ene kant initiatieven waarmee GroenLinks-leden zelf een bijdrage kunnen leveren aan een schoner en duurzamer Breda. Aan de andere kant komen ze ook met nieuwe agendapunten en voorstellen voor de gemeenteraad.

SP-lijsttrekker Arnout Hoekstra te gast bij Typisch Tuinzigt

SP SP Breda 21-05-2019 16:21

Woensdagavond (vanaf 19.20 uur, NPO 2) is de SP-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen Arnout Hoekstra te zien in het programma Typisch Tuinzigt. Hij zal daarin aanschuiven in het radioprogramma van DJ Janoesj om het te hebben over de verkiezingen van aanstaande donderdag en waarom de inwoners van Tuinzigt en de rest van Breda moeten gaan stemmen. “De SP wil dat we zelf kiezen hoe we samenwerken. Niet Brussel gaat over onze pensioenen en ons openbaar vervoer, maar wijzelf. Laten we samen de Europese elite een halt toe roepen. Wij laten Brussel niet de baas zijn!” 

Zie ook: Campagne

SP Breda organiseert EU-avond met lijsttrekker Arnout Hoekstra

SP SP Breda 24-04-2019 10:45

Op woensdag 1 mei organiseert SP Breda een avond over de EU in De Wegwijzer in Breda-Noord. De avond wordt geleid door de lijsttrekker van de socialisten: Arnout Hoekstra (Vlaardingen, 1984). SP-voorzitter Michel Verschuren kijkt naar de avond uit: "Er heerst bij veel mensen onvrede over de Europese Unie en ik hoop dan ook op een avond vol discussie." De titel van de avond is 'Hoop, woede en de EU'. Tijdens de avond is er ruimte voor discussie over de macht van Brussel en hoe de EU weer een Unie kan worden voor de mensen in plaats van het grootkapitaal. In aanloop naar het vaststellen van het verkiezingsprogramma ontving SP Breda al Jannie Visscher, de nummer 2 op de lijst. Verschuren: "Met Jannie hebben gediscussieerd over de inhoud van het programma, de komst van Arnout is een goed vervolg op die discussie."

EU-avond ‘Hoop, woede en de EU’ – woensdag 1 mei 2019, inloop vanaf 20 uur, start programma om 20.30 uur tot circa 22 uur – De Wegwijzer, Steendorpstraat 2, Breda – Toegang is gratis evenals de koffie en thee

 

 

Zie ook: Campagne

#EuropaDichtbij; Radiocolumn Tom Berendsen

CDA CDA Breda 13-04-2019 11:03

1ste Radiocolumn van Tom Berendsen, kandidaat Europees Parlement voor het CDA, maart 2019 Samenwerking tussen generaties loont, voor ons allemaal Europarlementariër Lambert van Nistelrooij heeft u via deze radiocolumn 100 keer bijgepraat over de laatste ontwikkelingen in de Europese Unie. Daarmee bracht hij in de afgelopen 9 jaar Europa dichterbij en maakte hij de besluiten die in Brussel genomen werden concreet voor uw regio of dorp. Vandaag geeft Lambert van Nistelrooij het stokje door aan een nieuwe generatie, en hoort u dus een nieuwe stem. Tijdens de Europese campagne en hopelijk straks in het Europees Parlement word ik, als kandidaat nummer 4 van het CDA, in het diepe gegooid. Maar gelukkig niet zonder Lambert die mij vanaf de kant met raad en daad ter zijde staat. Wij hebben een echte samenwerking tussen generaties, en langs deze weg wil ik hem daarvoor hartelijk danken. Die samenwerking tussen generaties is in de komende jaren hard nodig. We leven langer dan ooit tevoren. In de komende twee decennia zal het aantal mensen ouder dan 65 jaar toenemen met meer dan 40%. Momenteel zijn er voor iedere gepensioneerde, vier werkenden op de arbeidsmarkt. Tegen 2060 zullen er nog maar twee werkenden zijn voor elke gepensioneerde. De manier waarop we oud worden is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. De Europese Unie ontwikkelt beleid voor deze uitdaging, waarbij de samenwerking tussen generaties centraal staat. Ik geef u twee voorbeelden: Samen willen we dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen. Goede zorg is daarbij belangrijk. Het Active and Assisted Living programma, actief en ondersteund leven, zorgt met slimme technologie en digitalisering voor ondersteuning in de thuissituatie van ouderen die zorg nodig hebben. Dit gebeurt altijd in samenspraak met ouderenorganisaties, die de eindproducten zelf uitproberen en evalueren voordat de technologie op de markt komt. Op die manier wordt het leven en de kwaliteit van de zorgverlening van ouderen thuis aanzienlijk verbeterd. Voor de periode 2014-2020 beschikt dit programma over een budget van 700 miljoen euro, waarbij de financiering voor ene helft door de EU en voor de andere helft door de deelnemende landen wordt opgebracht. In ons land is 2,5 miljoen euro beschikbaar, waarvan 1,35 miljoen van de Nederlandse overheid. De voorstellen om dit geld in te zetten kunnen nu ingediend worden. Langer thuis kunnen blijven wonen is belangrijk, maar dan wel het liefste in de eigen omgeving. Voor veel mensen is dat in het eigen dorp. Er was in de afgelopen jaren vanuit de EU veel aandacht voor het concept van slimme steden. Maar we moeten ervoor waken dat we rondom die slimme steden niet alleen nog maar spookdorpen overhouden. Geïnspireerd door de Kempendorpen die in 2016 de titel “Slimste plattelandsregio” wonnen, het pact van Venhorst met 300 plattelandsregio’s uit de hele EU en de samenwerking met De Brabantse en de Landelijke Vereniging van Kleine Kernen werkte Lambert van Nistelrooij aan verandering. Nu wordt er voor de komende jaren een budget van 2,4 miljard euro vrijgemaakt voor goede ideeën om dorpen op een slimme manier leefbaar en bereikbaar te houden. In Nederland hebben we veel slimme koppen van alle generaties. Ik daag jonge technologiebedrijven uit om de samenwerking met ouderenorganisaties en zorgcoöperaties te zoeken en te komen met goede ideeën voor deze 2 programma’s. Dit is de kans om te laten zien dat samenwerking tussen generaties loont, voor ons allemaal. Doet u ook mee? Voor meer informatie ga naar www.tomberendsen.eu. Ik dank u voor het luisteren.Tom Berendsen Kandidaat nr. 3 van het CDA voor het Europees Parlement

#Europa: Frontrunner gegevensbescherming

CDA CDA Breda 30-05-2018 08:12

Europa frontrunner gegevensbescherming Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn op 25 mei in alle EU-lidstaten de privacyregels flink aangescherpt. Op diezelfde dag, toeval of niet, was Mark Zuckerberg, de oprichter en eigenaar van Facebook, in Brussel. Samen met mijn collega’s van het Europees Parlement kreeg ik de kans een groot aantal vragen te stellen. Belangrijkste aanleiding was het dataschandaal met Facebook-gegevens bij het bedrijf Cambridge Analytica, die waren gebruikt bij diverse politieke campagnes. Met deze actie bevestigt Europa nogmaals, dat zij de trend wil zetten om de gegevens van haar burgers te beschermen. Organisaties in Europa moeten kunnen aantonen welke persoonsgegevens zij verzamelen, wat ze er mee doen en hoe ze deze beveiligen. U bepaalt zelf, of zij uw gegevens mogen gebruiken. Alle lidstaten en het Europees Parlement hebben daartoe besloten. Bij het dataschandaal bij Facebook waren deze regels al overschreden. Gegevens van miljoenen klanten waren in handen gegeven van Cambridge Analytica voor politieke doeleinden. De heer Zuckerberg beloofde ons betere bescherming, want zo zei hij: “De veiligheid van onze klanten is belangrijker dan de winst van ons bedrijf.” Ook beloofde hij te zullen voldoen aan de nieuwe Europese regels. Voor zijn gehele bedrijf, overal ter wereld. Kortom, de Europese regels als maatstaf ook voor de rest van de wereld. Er was niet genoeg tijd om alle vragen te beantwoorden. Die krijgen we nog schriftelijk, beloofde de heer Zuckerberg. Wij wachten af. Want ook het laten wissen van gegevens, verdient meer aandacht. U hebt immers ‘het recht om vergeten te worden’. Wilt u uw ervaringen kwijt, richt u zich dan tot de Autoriteit Persoonsgegevens of neem met mij contact op via lambert.vannistelrooij@europarl.europa.eu. Lambert van Nistelrooij Europarlementariër CDA

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Breda 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Breda 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

De geschiedenis van de falende Turkijkedeal herhaalt zich in Libië | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Breda 18-03-2018 00:00

Deze week precies twee jaar geleden, op 20 maart 2016, ging de Turkijedeal in, die de trek van vluchtelingen en migranten via Turkije en de Griekse eilanden naar West-Europa moest stoppen. Europarlementariër Judith Sargentini maakt de balans op.

Volgens de deal voerde Turkije zijn grenspatrouilles op zodat smokkelbootjes niet meer konden vertrekken en ging akkoord met het terugnemen van Syriërs die die overtocht toch hadden gemaakt. In ruil daarvoor bood de Europese Unie drie miljard aan financiële steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije en beloofde het voor iedere teruggestuurde Syriër een kwetsbare vluchteling vanuit Turkije op te nemen. 

Doorslaand succes

Twee jaar later lijkt de deal – samen met het grenshek tussen Macedonië en Griekenland – voor regeringen in West-Europa een doorslaand succes: er konden asielzoekerscentra dicht. Maar een bezoek aan Lesbos en Chios toont de wrange realiteit. De vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren nog steeds in doffe ellende. Zij arriveerden na 20 maart 2016 en komen daarom niet in aanmerking om hervestigd te worden naar een ander land in Europa. Teruggestuurd naar Turkije worden ze vooralsnog ook niet. Verschillende rechtszaken in Griekenland daarover lopen nog en de Griekse regeringspartij Syriza twijfelt aan de opvang in Turkije, ook al is Turkije volgens Griekenland officieel een veilig land voor vluchtelingen

Dat vluchtelingen niet terug zouden kunnen naar Turkije omdat het er niet veilig is, kon je zien aankomen. En als er niemand terug gaat, dan hoeven Europese lidstaten ook geen vluchtelingen uit Turkije naar de Unie te halen. In 2017 bleef de teller steken op tienduizend hervestigde Syriers. Nederland nam er daarvan - een oog koning - tweeduizend voor zijn rekening. 

Ondertussen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Turkijedeal geen internationaal verdrag is en dat de Europese Commissie en de Europese Raad officieel geen partij zijn. Hierdoor acht het Hof zichzelf niet bevoegd om te oordelen over de zaken van de vluchtelingen die onder de Turkije deal vallen. 

Libië

Twee jaar na de deal met Turkije is dit het resultaat; Turkije houdt vluchtelingen tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Op de eilanden zitten duizenden mensen vast zonder enig uitzicht op verbetering. Toch wordt de Turkijedeal aangehaald als een formule die elders navolging verdient. Laten we nu eens kijken wat er de laatste maanden in Libië is gebeurd. 

Europa heeft de Libische grenswachten getraind en van snelle boten voorzien. Sinds de Libiërs hun eigen wateren weer patrouilleren, komen er aanzienlijk minder migranten aan in Italië. We weten dat migranten die door de Libische kustwacht uit het water worden gered, in een onmenselijk detentiekamp in Libië verdwijnen. Drenkelingen die door schepen met Europese vlag gered worden, mogen niet terug naar Libië, want wij beschouwen dat land als onveilig. 

'Officiële detentiekampen'

Na de berichtgeving over de mensonterende situatie in de detentiekampen in Libië is er een grootschalige evacuatie op gang gekomen, geleid door de Internationale Organisatie voor Migratie en betaald door de Europese Unie. De illegale gevangenissen, gerund door mensenhandelaars, liggen nog buiten ieders bereik. Migranten worden uit de officiële detentiekampen bevrijd en terug naar huis gebracht. Vluchtelingen, die thuis het risico op vervolging lopen, worden met hulp van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Niger gehuisvest. Met de regering van Niger is afgesproken dat dit tijdelijk is en dat Europese landen bereid zijn om deze vluchtelingen in Europa op te nemen. 

Van de naar schatting 47.000 vluchtelingen in Libië zijn er tussen november en februari 1.020 naar Niger overgebracht. Tot nog toe mochten er slechts vijfentwintig naar een Europees land (Frankrijk) vertrekken. Deze week werd bekend dat de UNHCR tijdelijk gestopt is met het evacueren van vluchtelingen van Libië naar Niger, omdat te weinig Europese landen hun belofte aan Niger nakomen. 

Twee jaar na de Turkijedeal lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Libië houdt ze tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Uitkomst: mensen zitten vast zonder enig uitzicht op verbetering. Deze formule werkt niet. 

Europees Parlement wil einde aan fiscaal shoppen door multinationals | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Breda 16-03-2018 00:00

Het Europees Parlement wil één Europees systeem voor de winstbelasting van bedrijven, zodat multinationals niet langer belasting kunnen ontwijken door hun winsten kunstmatig te verschuiven tussen EU-landen. GroenLinks steunt het voorstel en wil dat de EU-landen vaart maken met deze cruciale wet.

Op donderdag scherpte het Europarlement de voorstellen van de Europese Commissie voor een Europese grondslag voor de winstbelasting van bedrijven aan. 

“De achtentwintig verschillende berekeningen voor winstbelasting maken de Europese interne markt een paradijs voor belastingontwijkers als Ikea, Google en Starbucks”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout. “Met één Europese belastinggrondslag krijgen landen weer grip op deze bedrijven. Multinationals gebruiken onze infrastructuur en moeten er dus ook een eerlijke bijdrage aan leveren.”

Aanscherpen

Het Europees Parlement wil het voorstel van de Europese Commissie op een aantal punten aanscherpen, waardoor een aantal onredelijke aftrekposten voor bedrijven versoberd worden. Ook stelt het Europarlement een nieuwe methode voor om techbedrijven zoals Google niet langer te belasten op basis van waar hun hoofdkantoor gevestigd is, maar ook op basis van de geëxploiteerde gebruikersdata per land. 

Eickhout: “Landen zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze de belastingregels van de vorige eeuw toepassen op de grote techbedrijven van vandaag. Zij betalen momenteel nauwelijks belasting.”

Unanimiteit

De nationale regeringen moeten echter met unanimiteit over dit voorstel besluiten voordat de wet kan ingaan. Enkele EU-landen liggen voorlopig dwars en ook een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer uitte bezwaren. In het Duitse coalitieakkoord staat echter dat Duitsland samen met Frankrijk het initiatief wil nemen om aan Europese oplossingen voor winstbelastingen te werken.

“Ik hoop dat er na jaren stilstand eindelijk vooruitgang geboekt kan worden. Desnoods met een kopgroep van landen. Anders blijven landen en hun staatskas de speelbal van multinationals”, aldus Eickhout.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.