Vragenuur Rotonde Donderberg (D66/OPEN/VVD)

De Donderbergrotonde staat op de nominatie om na 2018 een bypass te krijgen in verband met de verkeersdruk tijdens de spits. Het idee van de provincie, is om na een periode van gewenning tevens de voorrangsregels ter plekke aan te passen ten gunste van auto’s. Dit levert veel discussie op in Leersum en inmiddels is een petitie tegen de bypass vele malen ondertekend. Daarbij heeft onze Raad op 8 februari jl. een motie aangenomen waarin het College twee zaken wordt verzocht:

bij de Provincie aan te dringen op het verrichten van een onderzoek naar de haalbaarheid van het bouwen van een (3D geprinte) fietstunnel; de raad over de uitkomsten van dit onderzoek op korte termijn, waar mogelijk voor 2 april a.s. te informeren zodat voor de totstandkoming van de definitieve plannen voor de verkeersafwikkeling bij de rotonde Darthuizerpoort duidelijkheid is of de aanleg van de fietstunnel haalbaar is.

Inmiddels heeft ook het Verkeersberaad UH een negatief advies uitgebracht over de aanleg van de bypass. Dit advies staat geagendeerd voor de commissie Milieu, Mobiliteit en Economie van de Provincie Utrecht op 28 mei 2018. En als laatste heeft onze Raad in het Raadsprogramma de volgende zinsnede opgenomen: ‘Blijven wij bij de provincie pleiten voor een fietstunnel (ipv een bypass) bij de rotonde Donderberg’

Gezien de actualiteit hebben wij de volgende vragen aan het College:

Welke activiteiten heeft u sinds de aangenomen motie richting de Provincie ondernomen? Graag een overzicht met data en activiteiten. Op welke manier heeft u bij de Provincie aangedrongen op het verrichten van het genoemde onderzoek? Wat was de reactie van de Provincie? Welke activiteiten heeft u voor de komende weken op het programma staan om te pleiten voor een fietstunnel in plaats van een bypass? Wat kan de Raad doen om het College hierin te ondersteunen? Op welke wijze geeft u steun aan het advies van het Verkeersberaad UH? Welke formele mogelijkheden ziet u als College om, wanneer de Provincie wil doorgaan met het aanleggen van de bypass, de aanleg daarvan tegen te gaan? Dit gezien het feit dat inwoners liever niets zien veranderen (wanneer de fietstunnel niet mogelijk is) dan het aanleggen van de bypass.