Nieuws van politieke partijen in Heusden inzichtelijk

9 documenten

01-11-2019: Afvalbeleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 01-11-2019 09:19

Vastrecht Afvalstoffenheffing fors omhoog in 2020

Volgende week is de gemeenteraad Heusden weer toe aan de jaarlijkse begrotingsvergadering: de begroting voor 2020 en de meerjarenbegroting worden komende donderdag vastgesteld. Belangrijk onderdeel voor onze inwoners: de lokale lastendruk. De van oudsher belangrijkste gemeentelijke belasting is de onroerende zaakbelasting (OZB) alhoewel die in omvang al bijna wordt ingehaald door zowel afvalstoffenheffing als rioolrecht. Wat de OZB betreft, de tarieven voor 2020 worden zodanig vastgesteld dat de totale opbrengst OZB voor de gemeente alleen wordt verhoogd met de inflatie van 1,4%. Omdat de te betalen OZB ook afhankelijk is van de waarde van de woning kan dat voor individuele inwoners nog wel eens variëren. Maar voor de gemiddelde inwoner blijft die OZB dus in reële zin precies gelijk.

Dat kan niet gezegd worden van de tarieven voor de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Het tarief voor de rioolheffing gaat van 173 naar 184 euro (stijging met 6,8%). Deze stijging is een direct gevolg van de vaststelling van het Waterplan enkele jaren terug, waarin het beleid voor de komende jaren is vastgesteld. Nieuwe milieumaatregelen in het kader van klimaatbeleid zoals het aanleggen van waterbergingen, aanleggen van gescheiden riolen en het afkoppelen van bestaande woningen vragen enorme investeringen die inwoners via de rioolheffing moeten ophoesten. In principe wordt gestreefd naar een kostendekkende heffing; in Heusden is er echter voor gekozen om een spaarsysteem te hanteren zodat we hele grote stijgingen in de toekomst kunnen voorkomen.

De afvalstoffenheffing is een verhaal apart. Het invoeren van het omgekeerd inzamelen in 2017 heeft geleid tot invoering van nieuwe tarieven, zoals inworptarieven voor de ondergronds containers voor het restafval en met ingang van 2019 ledigingstarieven voor de GFT en voor de PMD-containers. Daarnaast moet per adres nog een vastrecht betaald worden. Veel inwoners hebben de indruk dat er voor de afvalstoffenheffing steeds meer betaald moet worden. Toch durf ik de stelling aan dat inwoners in de afgelopen jaren veel minder betaald hebben dan voorheen. Dat kun je niet zien aan de begrotingscijfers van de afgelopen jaren, maar wel aan de cijfers uit de achtereenvolgende jaarrekeningen. Ik zal u niet vermoeien met al dat cijfermateriaal, maar de kosten van de afvalinzameling en -verwerking zijn in de jaren tot en met 2019 nauweljks gestegen, afgezien van 2017 toen het omgekeerd inzamelen werd ingevoerd. Maar de opbrengsten van de afvalstoffenheffing (dus het bedrag dat door onze inwoners werd betaald) lag in de jaren 2017 en in 2018 veel en veel lager dan begroot. De opbrengst in 2017 lag ruim 6 ton onder de begroting en ook in 2018 kwam de gemeente bijna 7 ton tekort. Oorzaak: de scheiding van GFT en PMD van restafval was veel succesvoller dan verwacht. Inwoners van Heusden leverden zo weinig restafval aan, dat de opbrengst van de inworptarieven veel lager uitviel dan begroot. Op zich natuurlijk goed voor het milieubeleid, maar voor de inkomsten van de gemeente desastreus. Het betekent echter ook dat inwoners in deze jaren veel minder heffing betaalden dan in de begroting was voorzien. Was de opbrengst afvalstoffenheffing in 2016 nog 3,2 miljoen, in 2017 daalde dat bedrag naar 3,1 miljoen en in 2018 naar 2,7 miljoen. Een lastenverlichting dus. Gevolg van een en ander is dat de afvalstoffenheffing al enkele jaren niet meer kostendekkend is en dat er dus veel geld bij moet. Of in begrotingstaal: de egalisatiereserve afvalstoffenheffing is zwaar negatief. De gemeente moet deze reserve vanuit de Algemene Reserve aanvullen met ruim één miljoen euro.

Voor 2019 moeten we de analyse van de cijfers nog even afwachten. Eerste conclusie is wel dat de ledigingstarieven voor de GFT en PMD containers ongeveer kostendekkend zijn voor wat de inzamelkosten betreft. Voor volgend jaar is al duidelijk dat de verwerkingskosten sterk zullen stijgen en dat de landelijke bijdrage uit het afvalfonds stevig zal dalen. Om de zaak dan toch in evenwicht te houden moet de opbrengst aanzienlijk stijgen en dat betekent een stijging van het vastrecht. Gemiddeld gaat een huishouden voor het afval in 2020 ruim 200 euro per jaar betalen, d.i. 16 euro per jaar méér dan in 2019. De overige tarieven blijven in 2020 gelijk. Alleen de tarieven voor de milieustraat worden iets verhoogd van 0,14 naar 0,15 euro per kg. Het starttarief op de milieustraat gaat van 2,40 naar 2,50. De totale opbrengst van de afvalstoffenheffing komt volgens de begroting 2020 nu uit op bijna 3,9 miljoen en is daarmee precies kostendekkend. Maar de grote vraag is gelet op ervaringen in de afgelopen jaren of die opbrengst en kosten (en dan met name de opbrengsten) ook daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden.

Drunen, vrijdag 1 november 2019

Kees Musters

VVD Heusden heeft vragen gesteld ...

Heusden Transparant Heusden Transparant Heusden 01-08-2019 19:48

VVD Heusden heeft vragen gesteld over de uitkomsten van het omgekeerd inzamelen. Perfect! Wij hopen dat zij wat doen met de antwoorden. 40 kilo minder afval komt niet door dat mensen anders boodschappen doen zoals Van der Poel o.a. suggereert. Nee een fors deel wordt gewoon op straat gegooid, in prullenbakken, kledingcontainers etc. gedumpt. En wat is zwerfvuil, een begrip waar de wethouder steeds mee schermt. Zijn dat weggegooide snoeppapiertjes, blikjes, etc? Is dat gewoon restafval dat ergens neergegooid wordt? Het college zal nimmer toegeven dat het nieuwe afvalbeleid faalt. Wel zal bij de eerstvolgende begroting duidelijk worden dat de tarieven weer omhoog gaan.

Alleen de cijfers geloven of gewoon ...

VVD VVD Heusden 31-07-2019 14:15

Alleen de cijfers geloven of gewoon je ogen openen? Gemeenteraadslid Carola Couwenberg (VVD) reageert op het krantenartikel over afvalscheiding in de gemeente Heusden, vandaag verschenen in het Brabants Dagblad: 'Zojuist liep ik even van de Vliedberg naar het Plein in Vlijmen. Bij iedere meter ergerde ik me meer aan het artikel in het BD vandaag, waarin de cijfers aangeven dat het zo goed gaat met omgekeerd inzamelen... Maar wat zeggen cijfers? Als je je ogen de kost geeft zie je iets heel anders. Ik kwam tientallen blikjes en flessen tegen, vuilniszakken naast containers, beton in taluds, planken in het gras, kapotte flessen in het park. Hoe volledig zijn de cijfers? Is er al onderzoek gedaan naar diegene die nooit grijs afval aanbieden? Hoeveel mensen nemen vuil mee naar hun werk of naar vrienden en familie, leveren partijen huisafval aan bij andere vuilverwerkers?' Hoe denkt u erover? Het wordt tijd om eens wat verder te kijken dan enkel naar de cijfers van vuil dat aangeboden wordt en er dan conclusies aan te verbinden! Meepraten? Reageer met een ervaring of foto, zodat de wethouder met eigen ogen kan zien dat het er in de praktijk er toch echt heel anders uitziet... https://www.bd.nl/waalwijk-heusden-e-o/heusden-scheidt-afval-als-nooit-tevoren-ook-daling-totale-hoeveelheid-afval~a9abc069/

03-05-2019: Zwerfafval

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 03-05-2019 06:39

Nieuw plan extra aanpak zwerfafval

Het probleem van zwerfafval is een van de grote ergernissen bij veel inwoners. Een complex probleem: het gaat niet alleen om het zwerfafval dat mensen onderweg “zomaar laten vallen”, zoals blikjes en flesjes. Het gaat ook om zaken als dumping van afval, voornamelijk in het buitengebied en het bijplaatsen van afval bij glascontainers of bij de ondergrondse containers. Als je mensen daarover spreekt, dan vindt iedereen dat een vorm van asociaal gedrag en iedereen keurt het af, maar toch zijn er kennelijk mensen die er anders over denken. Met name de bijplaatsingen van afval bij de ondergrondse afvalcontainers vormen een groot probleem.

Vorige week kwam het college met een nieuw plan van aanpak, sterker nog het plan heet “Extra aanpak zwerfafval”. Vorig jaar werd namelijk al een plan van aanpak opgesteld; in december 2018 werd een themabijeenkomst georganiseerd om de extra aanpak van het zwerfafval te bespreken; veel betrokken inwoners waren daarbij aanwezig; er werden diverse suggesties gedaan en aanvullende maatregelen voorgesteld en dat heeft geleid tot een extra aanpak van het probleem zwerfafval. Vele maatregelen en projecten zijn niet nieuw en werden al uitgevoerd en die uitvoering wordt in 2019 voortgezet zoals educatie bij basisscholen en bij het voortgezet onderwijs, er komen weer opschoonacties bijvoorbeeld door sport- en door buurtverenigingen, er is al een zgn. snoeproute bij het d’Oultremontcollege. En ook de afvalcoach, die met name oudere mensen kan adviseren hoe met afval om te gaan, blijft actief.

Nieuw is de aanpak van zwerfafval en dumping van afval in natuurgebieden en het overige buitengebied. Nog dit jaar zullen er volgens het plan acties uitgezet gaan worden om zwerfafval in natuur- en buitengebieden aan te gaan pakken. Wat die acties precies inhouden, daar biedt het plan nog geen duidelijkheid over. Er is wel budget voor uitgetrokken. Ook nieuw is de aanpak van bijplaatsingen bij de containers, waarbij men zich in eerste instantie wil beperken tot enkele hotspots. Er is zelfs een “Aanvalsplan Hotspots” opgesteld waarin enkele concrete maatregelen worden genoemd zoals stickers op de ondergrondse containers en extra inzet van BOA’s om de pakkans te vergroten. Het gebruik van camera’s sluit de wethouder in het Brabants Dagblad van 23 april jl. niet uit; het middel wordt echter in deze nota niet als zodanig genoemd. In Waalwijk heeft een camera bij een containerparkje al goede resultaten opgeleverd; wat mij betreft kan een camera op bepaalde hotspots heel goed ingezet worden. Speciaal voor het bestrijden van bijplaatsingen is 50.000 euro uitgetrokken en er is nog een restantbudget uit vorige jaren beschikbaar.

De gemeente probeert ook inwoners te betrekken bij het opruimen en het voorkomen van zwerfafval. Zo is er met diverse verenigingen een “schoonconvenant” gesloten waarbij verenigingen vier keer per jaar in een bepaald gebied zwerfafval opruimen. De gemeente faciliteert daarbij. Er komen zgn. adoptiegebieden (u kunt denken aan een plantsoen of de directe omgeving van een containerparkje) waarbij bewoners in actie komen om dat gebiedje schoon te houden. Bij evenementen wordt speciale aandacht besteed aan het schoon houden van de omgeving; het is namelijk een bekend verschijnsel dat na afloop van grote evenementen vaak een hoop troep achterblijft.

Het bestrijden van zwerfafval kost geld, mensen komen dan wel gratis van hun afval af, de gemeenschap betaalt ervoor. Voor het bestrijden van zwerfafval is er jaarlijks een budget van bijna 51.000 euro beschikbaar. Dit geld komt beschikbaar vanuit een subsidie die de rijksoverheid speciaal voor dit doel beschikbaar stelt. Vanuit voorgaande jaren is nog ruim 185.000 euro beschikbaar zodat het totaal beschikbare budget voor 2019 uitkomt op 236.000 euro. Dat geld wordt nu verdeeld over een 26-tal verschillende projecten waarbij dus al 50.000 euro besteed wordt aan het project hotspots en bijplaatsingen en 20.000 euro aan bestrijding zwerfafval natuur- en buitengebieden. Andere belangrijke bestedingen zijn 15.000 euro voor gastlessen basisonderwijs en nog eens eenzelfde bedrag voor gastlessen in het voortgezet onderwijs. Een bedrag van 25.000 euro is beschikbaar voor het project “Schoon belonen” en nog eens 25.000 euro voor de snoeproutes.

In het coalitieakkoord staat vermeld dat het probleem van zwerfafval extra aandacht zou moeten krijgen en met dit plan van “Extra aanpak zwerfafval” geeft het college daar ook inhoud aan. Probleem daarbij vormen de financiën want die 236.000 kan maar één keer besteed worden en wat doe je daarna. Hopelijk heeft het plan zoveel succes dat het probleem van zwerfafval wordt opgelost, maar de wens is hier de vader van de gedachte. Zwerfafval is een probleem van alle tijden en als in de komende jaren het project op deze schaal moet worden voortgezet, dan zullen de kosten toch weer in de afvalstoffenheffing verrekend moeten worden.

Drunen, vrijdag 3 mei 2019

Kees Musters

Anders dan de wethouder denkt is het ...

Heusden Transparant Heusden Transparant Heusden 14-12-2018 14:34

Anders dan de wethouder denkt is het enthousiasme voor zijn afvalmethode niet om over naar huis te schrijven.

Gemeente HeusdenHet geduld van de ...

GroenLinks GroenLinks Heusden 24-10-2018 14:23

Fabeltjes(krant)

Heusden Transparant Heusden Transparant Heusden 19-10-2018 21:40

Tijdens de laatste raadsvergadering  ging het onder andere over de restauratie van het kasteel d’Oultremont. Voor zover ik weet heeft de gemeente er de afgelopen 10 jaar vrijwel niets aan gedaan en dan komt er een moment, het is immers een rijksmonument, dat je er iets aan moet doen. Of je nu wilt of niet.

Volgens Van der Poel gaat dat geintje tussen de 1,2 en 1,4 miljoen euro kosten die dus door de gemeente, lees inwoners van Heusden moeten worden opgehoest.

Ja, misschien krijgt de gemeente nog wel wat subsidie, maar die moet nog worden aangevraagd en dus is het nog niet zeker dat de gemeente die subsidie krijgt. Ook werd duidelijk dat de gemeente het, aan de buitenkant gerestaureerde kasteel, daarna gaat proberen te verkopen.

Toen ik dat allemaal aanschouwde kwamen er prompt herinneringen bij mij op. Eind jaren tachtig van de vorige eeuw bij de discussie of het kasteel roze mocht worden geverfd werd door het college bezworen dat de verf geen negatief effect had op stenen en voegwerk. Nu blijkt dat met name de verf verwoestend is geweest voor de stenen en het voegwerk.

Na het faillissement van het Land van Ooit kocht de gemeente de failliete boedel. Op zich slim want men kon een deel van de grond goed gebruiken voor planologische ontwikkelingen. Toen men het restant echter kon verkopen, ongeveer 10 jaar geleden, was er een wethouder die de mening was toegedaan dat het geheel goud geld waard was en dus zeker met winst verkocht zou kunnen worden. Dat laatste is echter nooit uitgekomen, sterker, er is al een verliesvoorziening van ettelijke miljoenen.

Clean stones. Ongeveer 8 jaar geleden speelde de discussie over fijnstof al. Het plaatsen van clean stones bovenop de geluidschermen langs de A59 zou fijnstof opvangen. Het kostte enkele miljoenen meer, maar ok alles voor de goede zaak. Later, toen uit onderzoek bleek dat niet kon worden aangetoond dat de clean stones deden waarvoor ze bedoeld waren, stelde Van der Poel, ach, het nut is niet aangetoond maar ik zou het zo weer doen.

Meer van recente datum is de invoering van het omgekeerd inzamelen. Op zich een fantastisch streven en goed doel. Echter ook hier weer blijkt de aanpak van Van der Poel niet bijster slim. Hij roept op voorhand dat het de inzameling van afval op die manier goedkoper wordt. Hij verzint rekenmodellen. En die komen, net als bij de clean stones gewoon weer niet uit. Sterker, per saldo zal de Heusdenaar in de toekomst meer moeten betalen voor het afval.

En daar zit nu mijn probleem. Als Van der Poel roept dat hij denkt dat wij het kasteel, na restauratie, kunnen verkopen en zo een beetje uit de kosten kunnen komen dan twijfel ik ernstig als ik naar de geschiedenis kijk. Op de eerste plaats denk ik dat de restauratie veel duurder uit pakt dan Van der Poel nu zegt. Ik zal absoluut niet verbaasd zijn als Heusden geen subsidie krijgt en ik zal evenmin verbaasd zijn als het kasteel bij verkoop minder op brengt dan de totale kosten van de restauratie van de buitenzijde.

De uiteindelijke uitkomst in deze, ik vrees hetzelfde als in het verleden. De inwoner van Heusden mag de rekening betalen. Net als voor de clean stones, net als voor het centrumplan Vlijmen, net als voor de privatisering van Het Run, net als voor het omgekeerd inzamelen, net als voor de bouw van Dillenburcht. In Heusden komt een raming nimmer uit, hij is altijd te laag, er zijn altijd tegenvallers en ga zo maar door.

Ik droom vaak, maar ik geloof niet meer in de Fabeltjes van Van der Poel.

Adios amigos,

Flor de Oliva

Een bewogen raadsvergadering ...

VVD VVD Heusden 18-09-2018 23:07

Een bewogen raadsvergadering vanavond! Na de voordracht van de nieuwe burgemeester gaf Cindy Loch haar maiden speech over Hart voor Haarsteeg en sprak Bram Lommers o.a. over afval en Landgoed Steenenburg. Ook wethouder Thom Blankers moest aan de bak en dat allemaal voor een volle publieke tribune!

Gemeente Heusden ondersteunt de statiegeldalliantie | Heusden

GroenLinks GroenLinks Heusden 05-04-2018 00:00

Naar nu blijkt heeft het College van Burgemeester en Wethouders van Heusden het voorstel gedaan zich aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie.

GroenLinks had hen hiertoe opgeroepen.

Plastic flesjes en blikjes zijn op dit moment verantwoordelijk voor zo’n 40 procent van het zwerfafval.

Veel zwerfafval dat niet wordt opgeruimd, belandt via wind en water in de zee waar het onderdeel wordt van de plastic soep, de drijvende vuilnisbelten in de oceanen. Daar brengt het op grote schaal schade toe aan vissen, vogels en andere zeedieren, die het in hun maag krijgen, erin verstrikt raken of er in stikken.

De partners van de Statiegeldalliantie ( o.a. gemeenten, Waterschappen, milieuorganisaties en burgerinitiatieven) willen:

Een structurele oplossing voor de vervuiling van straten, bermen, stranden en zeeën door plastic flessen en blikjes. Een eerlijke oplossing voor zwerfafval door de kosten ervan weg te halen bij de burgers en lokale overheden en het verpakkende bedrijfsleven ervoor verantwoordelijk te maken. Een écht duurzaam, circulair model voor het beheer van grondstoffen.

Staatsecretaris van Veldhoven heeft begin maart het besluit genomen dat de plastic industrie nog tot 2021 een laatste (?) kans krijgt. Er komt vanaf 2021 statiegeld op kleine plastic flessen, tenzij de verpakkingsindustrie binnen twee jaar 90 procent van de weggooi-flesjes hergebruikt. Ook moet de sector van het kabinet het zwerfafval met 70 tot 90 procent verminderen.

Over blikjes werd helemaal niet gesproken. Een teleurstellend besluit van de staatssecretaris. Toch blijft het goed om aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie: hoe groter de druk is vanuit de maatschappij, des te groter de kans dat er statiegeld ingevoerd gaat worden!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.