Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam inzichtelijk

3 documenten

Het nieuwe coaltieakkoord van de provincie Noord-Holland

VVD VVD Edam-Volendam 20-06-2019 06:50

Het nieuwe coalitieakkoord ‘Duurzaam Doorpakken’ in de provincie Noord-Holland! Ook op het gebied van zichtbare zaken gebeurt er weer van alles. Zo is, na het Middengebied, nu de overstap naar led-verlichting en de vervanging van lantaarnpalen begonnen in een fors gebied rondom de Stient. En er worden op dit moment weer enige tientallen ondergrondse afvalcontainers geplaatst. Deze keer vooral in de Planetenbuurt in Volendam en op de laatste plekken in Edam. Dan merk ik dat het niet altijd even soepel gaat.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35767/het-nieuwe-coaltieakkoord-van-de-provincie-noord-holland

Uitgerekend in de Zeestraat, ondanks uitvoerig vooronderzoek en het eerder verleggen van kabels, kwamen daar extra kabels te voorschijn, waarvan niet zeker was dat het ‘verlaten kabels’ waren. Met als gevolg dat het gat daar weer dichtgegooid moest worden. Het geeft wel weer aan hoe moeilijk het is om geschikte plekken te vinden, want de ondergrond ligt zó vol met kabels, leidingen, riolen, en wat al niet meer, dat sommige keuzes gewoon niet kunnen.

Het is een probleem dat we ook bij de reconstructie van de Julianaweg verwachten. Die voorbereidingen zijn gestart en de gemeenteraad heeft daarvoor al geld beschikbaar gesteld. Eerst wordt een aannemer gezocht, in het najaar kan de raad op hoofdlijnen kiezen hoe groot of klein we het aanpakken en begin volgend jaar volgt dan (samen met de aannemer) de participatie. Dat zal nog een hele puzzel worden. Want ook daar is de ruimte (zowel ondergronds als bovengronds) beperkt en kunnen niet alle wensen zomaar worden ingewilligd.

Een heel ander zichtbaar voorbeeld is het Zuideinde. Al heel lang willen we dat opnieuw ingericht hebben. Diverse kabels en leidingen zijn al vervangen. Een glasvezelkabel, voor cameratoezicht en de veiligheid, als laatste. Volgende week vinden daar sonderingen plaats, om te kijken of de dijk stevig genoeg is. Het gaat dan dus niet om het project dijkversterking dat al loopt, maar om het Zuideinde, dat daarin niet is meegenomen.

Maar even terug naar het verkiezingsprogramma van de provincie Noord-Holland, getiteld ‘Duurzaam Doorpakken!’. Erg vrolijk word ik er niet van.

- Meer windmolens op zee, maar óók op land. 

- Een twéébaanstunnel onder Broek in Waterland, waarvan al vast staat dat die niet toekomstbestendig is. Sterker nog, het is een zgn ‘oplossing’ die op relatief korte termijn de oplossing van het fileprobleem zelfs in de weg staat, tenzij de tunnelbak toekomstgericht ruimte gaat bieden voor 2 keer 2 rijstroken. - Woningbouw binnenstedelijk en bij OV-knooppunten (lees: treinstations). En dat is opmerkelijk, want tegelijkertijd wordt de provincie strenger bij het transformeren van oude industrieterreinen naar woonlocaties. - ‘Amsterdam Wetlands’ in de strijd tegen bodemdaling. 

Het zijn allemaal voorbeelden waar ik niet op voorhand erg blij van wordt. en waarvan de achterliggende overwegingen en verdere uitwerking cruciaal zijn. Het zijn ook de voorbeelden waar ik voor de verkiezingen op gewezen heb. Het is cru, maar door de vele stemmen op Forum voor Democratie (die al binnen twee dagen buitenspel werd gezet door haar eigen formateur), zitten we nu met een naar mijn smaak tegengestelde koers. Een koers die op het eerste oog zeer nadelig kan gaan uitpakken voor Edam-Volendam.

Wim Runderkamp,Wethouder.

Op 11 april zal de gemeenteraad een ...

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 10-04-2019 12:36

Op 11 april zal de gemeenteraad een besluit nemen over het parkeren bij Korsnäss. Op de achtergrond speelt echter nog een andere kwestie: bodemverontreiniging. Worden de huizen straks gebouwd op verontreinigde grond?

Korsnäss: bouwen op verontreinigde grond? | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 09-04-2019 00:00

Afgelopen jaren was er flink wat discussie over het Korsnäss-terrein in Edam. Deze discussie draait voornamelijk over het wel of niet aanleggen van een ondergrondse parkeergarage.

Nu heeft een door de gemeente ingehuurd extern bureau een kostenraming opgezet waarin wordt begroot dat een parkeerplaats in een ondergrondse parkeergarage ongeveer € 60.000,– gaat kosten. Dit bedrag wordt te hoog gevonden en een parkeergarage wordt daarom niet haalbaar geacht. Maar hoe staat dat dan bij al die andere gemeenten, die wel parkeergarages hebben aangelegd? Zij vinden dit soort prijzen per parkeerplaats, die overigens meestal op ongeveer € 40.000,– uitkomen, volledig gerechtvaardigd. Die parkeergarages worden ook ten volle benut. Waarom? Omdat er in deze gemeenten over het algemeen betaald moet worden voor het parkeren, ook als er gewoon op straat geparkeerd wordt.

Er speelt nog een andere kwestie bij het Korsnäss-terrein dat deze zaak kan beïnvloeden. De grond van het terrein is voor een deel verontreinigd. Voor de sanering is in 2010 al een plan opgesteld met een kostenraming. Deze sanering zou € 1,85 miljoen gaan kosten. Dit bedrag is natuurlijk voor het hele proces, maar er moet wel voor ontgraven worden. Of wordt dat nu niet uitgevoerd? Gaan ze het leeflaagprincipe toepassen, waarbij de verontreinigde grond enkel wordt afgedekt met plastic en zand? Dat zou betekenen dat de woningen op vervuilde grond gebouwd gaan worden. En hoe wordt dan de grondwaterverontreiniging aangepakt? En hoe staat het met al die funderingspalen die dwars door die leeflaag geheid moeten worden?

Beter is het om de sanering gewoon uit te voeren. En als je dan toch aan het graven bent, kun je net zo goed wat meer ontgraven om een parkeergarage aan te leggen. Wanneer we nu besluiten geen garage aan te leggen, slaan we ons in de toekomst voor de kop. Dan zal blijken dat er een absoluut eenmalige kans gemist is.

 

W. Lous namens GroenLinks Edam-Volendam

Nu heeft een door de gemeente ingehuurd extern bureau een kostenraming opgezet waarin wordt begroot dat een parkeerplaats in een ondergrondse parkeergarage ongeveer € 60.000,– gaat kosten. Dit bedrag wordt te hoog gevonden en een parkeergarage wordt daarom niet haalbaar geacht. Maar hoe staat dat dan bij al die andere gemeenten, die wel parkeergarages hebben aangelegd? Zij vinden dit soort prijzen per parkeerplaats, die overigens meestal op ongeveer € 40.000,– uitkomen, volledig gerechtvaardigd. Die parkeergarages worden ook ten volle benut. Waarom? Omdat er in deze gemeenten over het algemeen betaald moet worden voor het parkeren, ook als er gewoon op straat geparkeerd wordt.

Er speelt nog een andere kwestie bij het Korsnäss-terrein dat deze zaak kan beïnvloeden. De grond van het terrein is voor een deel verontreinigd. Voor de sanering is in 2010 al een plan opgesteld met een kostenraming. Deze sanering zou € 1,85 miljoen gaan kosten. Dit bedrag is natuurlijk voor het hele proces, maar er moet wel voor ontgraven worden. Of wordt dat nu niet uitgevoerd? Gaan ze het leeflaagprincipe toepassen, waarbij de verontreinigde grond enkel wordt afgedekt met plastic en zand? Dat zou betekenen dat de woningen op vervuilde grond gebouwd gaan worden. En hoe wordt dan de grondwaterverontreiniging aangepakt? En hoe staat het met al die funderingspalen die dwars door die leeflaag geheid moeten worden?

Beter is het om de sanering gewoon uit te voeren. En als je dan toch aan het graven bent, kun je net zo goed wat meer ontgraven om een parkeergarage aan te leggen. Wanneer we nu besluiten geen garage aan te leggen, slaan we ons in de toekomst voor de kop. Dan zal blijken dat er een absoluut eenmalige kans gemist is.

 

W. Lous namens GroenLinks Edam-Volendam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.