Nieuws van politieke partijen in Amsterdam over PvdA inzichtelijk

4 documenten

Stadsdeelbestuurder Jeroen van Berkel (50) plotseling overleden

PvdA PvdA Amsterdam 17-08-2020 19:27

Afgelopen maandag heeft ons aan het begin van de avond het zeer verdrietige nieuws bereikt dat Jeroen van Berkel, onze stadsdeelbestuurder in Amsterdam West, op 50-jarige leeftijd plotseling is overleden.

Het is met woorden niet te beschrijven hoe hard dit nieuws is ingeslagen en hoe groot het verdriet is dat ‘onze’ Jeroen zomaar uit ons midden is weggevallen. Met het overlijden van Jeroen verliezen wij een energieke en joviale bestuurder, een grote knuffelbeer die altijd midden tussen de mensen stond, een op en top sociaaldemocraat en een echte Amsterdammer. Een man met een hart van goud en een stevige mening, die hield van zijn stad en van ‘zijn’ stadsdeel West in het bijzonder. Daarvoor ging hij door het vuur.

Jeroen begon zijn politieke loopbaan in de Tweede Kamer, als beleidsmedewerker van Khadija Arib. Daarna was hij in de Stopera assistent van wethouders Rob Oudkerk en Ahmed Aboutaleb en sinds 2007 opnieuw in Den Haag als assistent van staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken, en van minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Vanaf 2014 was hij actief als stadsdeelbestuurder in Amsterdam West, waar hij zeer gewaardeerd werd om zijn energieke en mensgerichte manier van besturen. Jeroen kende iedereen, en iedereen kende Jeroen.

Ons verdriet om het verlies van Jeroen is heel groot. We zijn hem enorm dankbaar voor alles wat hij voor de Partij van de Arbeid, in de talloze verkiezingscampagnes, voor het stadsdeel West en voor de stad Amsterdam heeft betekend, en hij blijft altijd in ons hart. Wij wensen zijn partner en twee dochters heel veel sterkte toe met het verwerken van dit veel te grote verlies.

Bas Torenvliet Voorzitter PvdA Amsterdam

Marjolein Moorman Wethouder namens de PvdA Amsterdam

Sofyan Mbarki Fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Lees ook: Afscheid van Jeroen van Berkel

Het bericht Stadsdeelbestuurder Jeroen van Berkel (50) plotseling overleden verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Belang fysiek onderwijs pijnlijk duidelijk

PvdA PvdA Amsterdam 23-07-2020 12:08

Digitaal onderwijs tijdens de Coronacrisis is een knappe prestatie van docenten, leerlingen en studenten gebleken, maar legt ook serieuze gebreken bloot.

Lees het standpunt van asp.bestuurslid Roosmarijn van Woerden

Belang fysiek onderwijs pijnlijk duidelijk

Het bericht Belang fysiek onderwijs pijnlijk duidelijk verscheen eerst op PvdA Amsterdam Centrum.

Lotte stelt parkeerproblemen leraren aan de kaak

CDA CDA PvdA Amsterdam 30-01-2020 11:51

Donderdag 30 januari 2020 schrijft De Telegraaf over de parkeerproblemen voor leraren bij basisscholen, wat door het CDA geagendeerd is. Lees de tekst hier: ---- Docenten die met de auto van buiten de stad komen om in Amsterdam les te geven betalen zich scheel aan parkeerkosten, die door scholen vaak met onderwijsgeld vergoed worden. „Verhoog het aantal parkeervergunningen voor docenten drastisch!”, zo luidt de roep van diverse schoolbesturen. Door Mike Muller Afgelopen week presenteerde de gemeente Amsterdam een noodplan voor de scholen, juist ook vanwege het lerarentekort. Intussen proberen schoolbesturen docenten die ze al in dienst hebben - 40 procent van alle docenten in Amsterdam woont buiten Amsterdam - te behouden. Ze lopen daarbij tegen steeds meer problemen op: de docenten die niet met het openbaar vervoer naar de stad (kunnen) komen, moeten door de uitbreiding van de gebieden waar betaald parkeren geldt en de opgehoogde parkeertarieven bij de parkeerautomaten flink in de buidel tasten. „Het gekke is alleen dat wij alles op alles moeten zetten om onze docenten te behouden, maar bij de gemeente tegen een muur aan bureaucratie lopen”, zegt directrice Ella Rietvelt van basisschool De Nautilus. Hoewel de gemeente Amsterdam besloot om alle scholen - buiten het Centrum - twee extra parkeervergunningen voor hun docenten te gunnen, blijkt dat in de praktijk voor aanvragers niet te doen. ’We moeten wel’ Op schooldagen is het parkeren voor de Nautilus aan de Theophile de Bockstraat geen probleem, zo blijkt. „De meeste mensen met een auto zijn dan de stad uit”, verklaart Yvonne Hooge Smit, die zich afgelopen maanden voor de school vastbeet in het aanvragen van parkeervergunningen voor docenten. „Nieuwe leerkrachten die bij ons willen komen werken, stellen vaak als eis dat ze wel een parkeervergunning of een vergoeding voor het betaald parkeren willen hebben. De kosten voor een dagkaart zijn hier namelijk vastgesteld op 28 euro. Omdat wij de goede docenten niet willen laten lopen, bieden we ze een vergoeding voor de parkeerkosten aan. We zullen wel moeten als we geen lege klassen willen.” Het aanvragen van een parkeervergunning voor docenten blijkt in de praktijk een stroperig proces. Uit ervaringen van de schoolbesturen blijkt dat het dikwijls zes tot acht weken kan duren voor er antwoord volgt op de aanvraag. In zes weken lopen de kosten (28 euro voor een dagkaart keer vijf dagen) op tot 840 euro, per docent. Op jaarbasis betekent dit dat de school een bedrag van 5600 euro (40 lesweken) kwijt is per docent. „Dat is dus geld dat veel beter besteed kan worden aan het onderwijs”, zegt directrice Rietvelt. WachttijdenEn de problemen worden nog groter, voorspellen de schoolbestuurders. Het is de ambitie van het stadsbestuur om de komende jaren meer auto’s uit het straatbeeld te verwijderen. „Bijkomend probleem is dat de maatschappelijke vergunningen (voor een bedrag van 212 euro voor een half jaar, red.) per augustus geschrapt worden”, weet Yvonne Hooge Smit. De enige optie is dan nog om een ’bedrijfsvergunning’ aan te vragen. Maar ook daar gelden maandenlange wachttijden. En dan betaal je je dus alweer suf.” Die problemen bij de Nautilus staan niet op zichzelf, zo blijkt uit een rondvraag van de hoofdstedelijke CDA-fractie bij schoolbesturen. Ruim twee honderd scholen werden aangeschreven en van zestig volgde een reactie, zegt duoraadslid Lotte Schipper die de kwestie op de kaart heeft gezet. ParkeerschijfIn Zuidoost bijvoorbeeld. Daar zijn blauwe zones met een parkeertijd van anderhalf uur en blijkt het aantal parkeervergunningen voor een van de scholen niet voldoende om alle leerkrachten daarvan te voorzien. „Dit betekent dat men wekkers moet zetten om de parkeerschijf te verzetten. Dit heeft tot gevolg dat lessen onderbroken moeten worden en er onrust ontstaat. Het gebeurt en is gebeurd dat men dit ook vergeet en geconfronteerd wordt met een boete van ruim 90 euro. Dit alles heeft tot gevolg dat collega’s die niet standaard over een vergunning beschikken nadenken over een andere werkplek (in de regio)”, zo schrijft de schooldirectie. Een school in Noord betaalt jaarlijks 20.000 euro aan parkeerkaarten, een andere schoolbestuurder in dat stadsdeel schrijft dat er al leerkrachten vertrokken zijn vanwege de hoge parkeerkosten. Een schoolbestuur in Nieuw-West werd geconfronteerd met 18 boetes; de gemeente had de facturen voor de vergunningen niet naar school, maar naar het oude postbusnummer van de stichting waren gestuurd. AutoluwBaukje van der Wissel, directeur van het Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland, kan er ook over meepraten. Ook bij haar school komt de helft van het team van buiten de stad. „Hier kosten de dagkaarten voor het parkeren ook 21 euro. Dat geld kun je dus niet besteden aan het onderwijs, terwijl dat nodig zou zijn. Sommige mensen die niet in de stad wonen kunnen ook niet zonder auto. Niet voor iedereen is de elektrische fiets of het ov een alternatief. Daarnaast is er in andere gebieden ook een lerarentekort. We doen er alles aan om hen voor Amsterdam te behouden, maar op een gegeven moment wordt dat wel lastig.” Als oplossing wordt door diverse docenten het flink ophogen van de parkeervergunningen voor docenten geopperd. Maar dat staat weer haaks op de ’agenda Autoluw’. Daarin wordt juist gepleit voor minder parkeervergunningen. CDA’er Lotte Schipper kaartte de kwestie gisteren in de raadscommissie aan. Ze wil op korte termijn maatregelen van het college, bijvoorbeeld door het aantal parkeervergunningen voor docenten snel op te hogen. Ze wil dat alle drempels die worden opgeworpen voor nieuwe docenten juist worden weggenomen. Eén loketWethouder Marjolein Moorman (PvdA, Onderwijs) erkent dat het systeem nog niet goed werkt. „Het blijkt dat de maatregelen die we op papier genomen goed zijn, maar dat we er in de uitvoering minder in slagen dan we willen. We hebben al twee vergunningen extra per school toegevoegd, terwijl dat eigenlijk haaks staat op de Agenda Autoluw. Maar ook hier geldt: nood breekt wetten.” Volgens Moorman moet er meer snelheid in de procedures komen. „We zijn een grote stad en afdelingen werken helaas niet altijd optimaal samen.” Ze belooft dat er één loket komt waar alle aanvragen voor docenten worden behandeld. Ook wordt gekeken of er extra geld beschikbaar kan worden gesteld voor het vergoeden van reiskosten. Schipper is daar nog niet gerust op. „Op zich ben ik blij dat de PvdA meer prioriteit wil geven aan het lerarentekort dan aan het autoluw maken van de stad. Maar we wachten al maanden op meer maatregelen. Het kan voor de gemeente geen verrassing zijn: al sinds 2018 kaarten we dit met enige regelmaat aan en pleiten we voor meer maatregelen. We kunnen geen enkel docent in deze stad meer missen. Het verhogen van het aantal parkeervergunningen is niet de oplossing voor het lerarentekort, maar haalt wel een enorme drempel weg.”

Onderwijs: uitdagingen in Amsterdam Centrum

PvdA PvdA Amsterdam 11-11-2019 10:36

De problemen in het onderwijs en de effecten in Amsterdam Centrum. Lees het standpunt van onze afdelingsvoorzitter.

standpunt Onderwijs in Amsterdam Centrum

Het bericht Onderwijs: uitdagingen in Amsterdam Centrum verscheen eerst op PvdA Amsterdam Centrum.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.