Nieuws van Partij Vrij Almelo (PVA) inzichtelijk

13 documenten

Antwoord college van B&W naar aanleiding vragen over Kolkschool

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 02-10-2019 12:38

Onderwerp: ontwikkelingen Kolkschool. Behandeld door H. Blok

Geachte heer De Olde,

In uw brief van 28 augustus jl. stelt u enkele vragen naar aanleiding van het politiek beraad van 27 augustus jl. over de verkoop van de Kolkschool.

Ten aanzien van de door u gestelde vragen het volgende. Zoals bekend is er inmiddels door een extern bureau een onderzoek gestart naar de werkwijze en aanpak van de aanbieding van grond- en vastgoedtransacties, kavelverkoop en huurovereenkomsten.

In het kader van dit onderzoek achten wij het niet wenselijk om hierop vooruitlopend antwoorden te geven op vragen die onderdeel zijn van het onderzoek. De uitkomst van het onderzoek zullen wij na afronding hiervan met de raad delen.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester,

Schriftelijke vragen PVA aan college van B&W Almelo Hoorzitting 25 september 2019

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 27-09-2019 14:27

Stadhuis Almelo

Schriftelijke vragen aan college van B&W Almelo

Betreft: hoorzitting 25 september 2019

Geacht college,

Op 25 september 2019 heeft er een hoorzitting plaatsgevonden bij de gemeentelijk bezwarencommissie over een bezwaarschrift tegen het niet in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bedrijfsmatig in gebruik mogen nemen van een keuken van 28m2 groot. Er was derhalve sprake van een (1) simpele juridische vraag: is het juridisch juist dat het college de aanvraag niet in behandeling hoefde te nemen.

U heeft zich tot verbazing van Partij Vrij Almelo (PVA) laten vertegenwoordigen door een hartstikke dure advocaat en een ambtenaar. De advocaat voerde het woord, de ambtenaar zei niets.

Wij hebben de volgende vragen:

Bent u het met de PVA eens dat nu het college zich heeft laten vertegenwoordigen bij een bezwarencommissie op een hoorzitting door een advocaat, dit te veel van het goede is. Zo nee waarom niet?

De advocaat heeft op die hoorzitting namens het college kritiek geuit op de in geding gebrachte grief dat de hoogte van de juridische bijstand (inmiddels meer is dan 100.000,-) niet in de bezwaarprocedure aan de orde mochten worden gesteld en het ongepast was dat haar facturen aan het college op facebook staan. Is het college bekend met deze gang van zaken?

Verspilt het college niet te veel gemeenschapsgeld door telkens maar weer advocaten voor het minste geringste op te laten draven? Zo nee waarom dan precies niet?

Graag zouden wij deze vragen beantwoord zien binnen de daarvoor gestelde termijn.

Met vriendelijke groet,

Namens fractie Partij Vrij Almelo (PVA)

Harry de Olde (fractievoorzitter)

COLLEGE LOOPT AL DIK TWEE JAAR ACHTER BIJ UITVOEREN MOTIE OPENBARE TOILETTEN

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) VVD Almelo 13-07-2019 11:24

Eindelijk is er iemand opgestaan, die zich inzet voor meer openbare toiletten. … Het is een schande voor elke beschaafde samenleving, waar niet voldoende openbare toiletten zijn voor winkelende consumenten en toeristen.

Beantwoording College B&W aanvullende vragen over vuurwapens

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 14-06-2019 14:33

Veel burgemeesters van grote steden vinden dat leden van schietsportverenigingen niet langer thuis wapens moeten bewaren maar op de schietclub. Verder zeggen ze dat er standaard een geneeskundige verklaring moet worden afgegeven bij aanvraag en bij verlening van een wapenvergunning.

Jaap Timmer, docent aan het centrum voor politie- en veiligheidswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam, is het met de burgemeesters eens dat er beter naar de psychische gesteldheid van de aanvrager van een wapenvergunning moet worden gekeken. Maar de opslag van wapens bij schietclubs vindt hij geen goed idee. ,,Er ontstaan enorme wapendepots en die zullen het doelwit worden van criminelen.”

Laten we even voorop stellen dat we geen tegenstander zijn van wapenbezit per sé. Er zijn erg veel sportschutters in Nederland, en over het algemeen zorgen die niet voor zo gigantisch veel problemen dat wij daar iets aan zouden willen doen. Waar we WEL tegen zijn, is het dermate versoepelen van de wapenwet dat elke idioot een wapen kan krijgen.

De politie voert vaak zijn taken niet goed uit. Als burger kun je daar niet omheen, je haalt je beurten, je vult de formulieren in etc… en dan krijg je wat je toekomt. Maar de politie heeft geen tijd om langs te komen, kijkt niet naar je kluis, is soms onzorgvuldig met de administratie en de agent aan de deur kijkt ook alleen naar nummertjes. Gelukkig is er op veel schietsportverenigingen goede onderlinge controle en reguleert dat zichzelf.

Onderwerp: Vragen over vuurwapens

Behandeld door G.B.M. Peterman

Geachte heer De Olde, Bij brief van 6 mei jl. heeft u aanvullende vragen gesteld over vuurwapens. Met deze brief beantwoorden wij uw vragen.

Vraag 1.

Zou het (ook) niet verplicht moeten zijn dat wapens uitsluitend “op slot” (wapenslot) mee naar huis worden genomen en dat de sleutels op de club blijven? Doel is het schietklaar maken van het wapen te verlengen en zo de man of vrouw, die handelt in een vlaag van verstandsverbijstering, de tijd geven weer tot bezinning te komen.

Antwoord:

De voorschriften waaraan een wapenvergunninghouder moet voldoen en de wijze waarop en de plaats waar hij zijn wapen(s) en munitie dient te bewaren zijn vastgelegd in landelijke regelgeving gebaseerd op de Wet wapens en munitie. De afwegingen die ten grondslag liggen aan deze regelgeving (en dus ook die met betrekking tot het bewaren van een wapen) worden gemaakt door de centrale overheid. De gemeente heeft daarin geen rol. Uw vraag is weliswaar politiek en maatschappelijk interessant, maar het is bestuurlijk niet relevant wat hierbij de opvattingen van een lokaal college zijn. Bij de beantwoording van uw eerdere vragen over dit onderwerp (onze brief van 23 april 2019) konden wij u voorzien van feiten en cijfers, maar hebben wij ook al aangegeven dat de gemeente bestuurlijk geen betrokkenheid heeft bij de materie.

Vraag 2.

Zou het niet verplicht moeten zijn dat munitie voortaan opgeslagen wordt in wapenkluizen op de schietvereniging en alle verkochte munitie wordt geregistreerd? Ieder wapenvergunninghouder bergt zijn eigen munitie thuis op. Door verenigingen wordt aan schutters munitie verkocht. De schietvereniging is niet verplicht de transactie te registreren, het geen de controle op gebruikte munitie daarom niet of nauwelijks mogelijk maakt. Bij onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek en- Documentatiecentrum (WODC) naar illegale vuurwapens bleek dat, hoewel er bij schietverenigingen nauwelijks sprake is van doorverkoop van vuurwapens aan het illegale circuit, er wel aanwijzingen zijn voor het weglekken van munitie aan leden. Gezien het feit dat het sportschutters niet is toegestaan hun wapens thuis te gebruiken is er geen reden om hen toe te staan de munitie voor hun wapens thuis te bewaren.

Antwoord:

Zie het antwoord bij vraag 1.

Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester

Reportage jongerenwerker Niel Brinkhuis in ‘MANNEN MAGAZINE’

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 12-06-2019 15:02

Jongerenwerkers, wat zijn ze belangrijk voor de stad. Ze inspireren, corrigeren, sturen bij en voeden op. Ze bieden jongeren handvatten. Vooral aan hen die thuis om verschillende redenen wat minder mee kunnen krijgen. Er zijn terechte zorgen over jeugdcriminaliteit in bepaalde wijken, en dat schept de verplichting voor politici om met reële oplossingen te komen. We hebben niks aan waanzinnige voorstellen van politici die de buurten niet kennen, die zogenaamd bikkelhard de criminaliteit willen aanpakken en waar uiteindelijk niets van terecht komt. In plaats van proefballonnen oplaten geloven wij in het jongerenwerk, dat zoveel meer is dan problemen oplossen. Een jongerenwerker biedt houvast en kansen voor jongeren, ook voor ­degenen die niet in de problemen zitten.

Een groot voorbeeld is jongerenwerker Niel Brinkhuis die als ervaringsdeskundige weet hoe de wereld van de kleine en grotere criminaliteit functioneert en hoe het daar reilt en zeilt. Vanuit zijn eigen opgedane ervaringen snapt hij de risico’s die er toe leiden dat jongeren verzeild raken in de problemen. Dat dit niet makkelijk is en veelal met vallen en opstaan gepaard gaat hoeven wij dan ook niet verder uit te leggen. Niel legt contact met jongeren op straat, op school, in het winkelcentrum en op andere plekken waar jongeren (samen)komen. Vandaaruit maakt hij verbinding met de samenleving (bijvoorbeeld ouders, buurtbewoners et cetera.

Niel heeft dus als jongerenwerker een unieke publieke pedagogische functie. Hij kan zich als ervaringsdeskundige makkelijk verplaatsen en als geen ander weet wat iemand heeft meegemaakt of waar iemand tegenaan loopt. Als jongerenwerker onderscheid hij zich van een jeugdzorgwerker door zijn primair ontwikkelingsgerichte benadering en van een sociaal werker door zijn specialistische kennis met ervaring met jeugdigen in hun leefwereld.

De brief die op 7 februari naar NieL Brinkhuis verzonden is en aangeeft dat de samenwerking tussen de 14 gemeentes en Niel beëindigd is zonder dat de gemeenteraad daarvan voldoende  in kennis is gesteld kunnen wij dan ook niet zomaar accepteren.

Wij zouden graag zien dat Niel als jongerenwerker weer die spil in de buurt wordt waar je terecht kunt met problemen, maar óók met je dromen. De plek waar je perspectief wordt geboden als je het zelf even niet meer ziet. Dat betekent een plek in de buurt creëren waar hij de jongeren kan helpen met hun toekomst.

Het levert misschien niet de stoerste krantenkoppen op, maar wij zijn ervan overtuigd dat hij de potentie heeft om dat ook echt uit te laten komen, kansen en hoop zijn de sterkste wapens.

Vertrouwen moet je winnen en respect moet je verdienen: Niel Brinkhuis kan dat als geen ander…

Partij Vrij Almelo (PVA)

Reportage Niel Brinkhuis in ‘MANNEN MAGAZINE’

ELKE 500 METER EEN OPENBARE WC

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 29-05-2019 14:30

Plassen is een basisbehoefte, als je moet dan moet je. Zal het er dan toch een keertje van komen? In de wandelgangen wordt er over gesproken dat dit nu toch eindelijk geregeld moet worden. Het duurt al zo lang. Wat een gez…..eik. En ja daar kunnen wij helemaal inkomen. In 2016 heeft onze fractie een motie ingediend om de mogelijkheid te onderzoeken om op verschillende plaatsen in de stad openbare toiletten te plaatsen. Volgens het college waren er op dat moment voldoende plasmogelijkheden in de binnenstad. Hoe kan het dan toch zo zijn, dat er nog steeds klachten komen over het ontbreken van openbare toiletten? Dit moet anders.

Voldoende reden waarom de Partij Vrij Almelo tijdens het agendapunt “Koers voor de binnenstad: tijd voor verandering” het college er weer op heeft gewezen om openbare toiletten te realiseren in onze mooie stad Almelo. Openbare toiletten in Almelo moeten er komen omdat we een gastvrije stad willen en kunnen zijn. Omdat volgens de Maag- Lever- Darm Stichting (MLDS), een op de vier mensen soms thuis blijven uit angst dat ze niet op tijd een toilet kunnen bereiken.

Ze pleit daarom voor meer openbare toiletten en meer voor iedereen toegankelijke toiletten in winkels en horecagelegenheden.

Schriftelijke vragen aan B&W over vuurwapens

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 25-04-2019 11:02

Beantwoording schriftelijke vragen aan college B&W over vuurwapens.

Er zijn meer illegale vuurwapens in omloop in Nederland en het is makkelijker om eraan te komen, stellen deskundigen van zowel het Arnhemse onderzoeksbureau Beke als het landelijke Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Uit cijfers blijkt dat in het oosten van Nederland en in enkele delen van Noord-Brabant gemiddeld de meeste wapens in omloop zijn. Wapens zijn ook goedkoper geworden. De politie neemt in Nederland wekelijks zo’n tweehonderd vuurwapens in beslag.

Behandeld door G.B.M. Peterman.

Geachte heer De Olde,

Bij brief van 11 februari jl., heeft u vragen gesteld over vuurwapens. Met deze brief beantwoorden wij uw vragen.

Vraag 1.

Is het bekend bij de politie wie in Almelo een vuurwapen gebruikt en/of een vergunning bezit?

Antwoord:

Bij de politie is bekend wie er legaal een vuurwapen gebruikt en daarvoor vergunning heeft. Dit zijn voornamelijk vergunninghouders die de schietsport beoefenen en jachtaktehouders.

Vraag 2.

Is hier frequent controle op?

Antwoord:

Diegene die vergunning heeft voor de schietsport of een jachtakte heeft wordt eens in de 3 jaar gecontroleerd door de politie. Vergunninghouders jonger dan 25 jaar worden elk jaar gecontroleerd.

Vraag 3.

Welke rol speelt de burgemeester van Almelo (eventueel via de Veiligheidsregio) hierbij, of welke rol kan of wil hij spelen?

Antwoord:

De burgemeester speelt hierin geen rol.

Vraag 4.

Is er beleid bij de politie ten aanzien van meldingen van bedreiging en stalking door mensen met een wapenvergunning?

Antwoord:

Het opsporings- en vervolgingsbeleid ten aanzien van strafbare feiten ligt bij politie en Openbaar Ministerie.

Vraag 5.

Kan het college om te beginnen ons vertellen hoe de procedure voor het aanvragen van een wapenvergunning verloopt? Waar moet een persoon aan voldoen en wat zijn de specifieke eisen om in aanmerking te komen voor een wapenvergunning?

Antwoord:

Personen kunnen een vergunning bij het Team Korpscheftaken Eenheid Oost Nederland (bijzondere wetten) aanvragen, indien zij: – tenminste 18 jaar oud zijn; – een jaar lang lid zijn van een schietvereniging; – minimaal 18 schietbeurten hebben; – geen gevaar voor de openbare orde en veiligheid kunnen vormen; – geen aanleiding geven tot vrees voor misbruik; – de medische geschiktheid en vaardigheid hebben om met wapens om te gaan. Tijdens de aanvraag vindt er een kort gesprek met de aanvrager plaats om een eerste indruk te krijgen van de aanvrager. Indien aan de bovengestelde eisen is voldaan, wordt de aanvraag in behandeling genomen. Hier worden de aanvragers tot 8 jaar terug gescreend. Ook wordt tijdens deze screening gekeken of er op het adres van de aanvrager personen wonen die een belemmering (kunnen) vormen voor het verlenen van het verlof i.v.m. gevaar voor de openbare orde en veiligheid c.q. vrees voor misbruik. De screening vindt plaats op strafbare feiten en ook op de psychische gesteldheid van de aanvrager. Vervolgens wordt een afspraak gemaakt voor een intakegesprek bij de aanvrager thuis en voor een kluiscontrole. Tijdens het intakegesprek wordt beoordeeld of er mogelijk redenen aanwezig zijn tot vrees voor misbruik van vuurwapens. Er vindt ook een kluiscontrole plaats om te kijken of de wapens en munitie veilig worden opgeborgen en opgeslagen volgens de veiligheidsvoorschriften. Indien er nog twijfels zijn omtrent de psychische gesteldheid van de aanvrager kan het team Korpscheftaken van de politie, van de aanvrager een verklaring van de arts vragen of het verantwoord is of betrokkene gaat beschikken over vuurwapens. Als er na dit alles geen bezwaren zijn om de vergunning te verlenen, wordt de vergunning verleend. Voor jachtaktehouders gelden ongeveer dezelfde regels, alleen nog wat nader toegespitst op de jacht.

Vraag 6.

Hoe ziet een screeningsprocedure voor schietvereniging eruit bij het aannemen van leden voor de schietvereniging? Waar letten zij op bij het aannemen van personen die schietlessen willen nemen en eventueel voor een wapenvergunning gaan?

Antwoord:

De vereniging ziet er op toe dat alvorens een lidmaatschap aan een toekomstig lid van de vereniging wordt verleend: – een recente verklaring omtrent het gedrag door het lid is overgelegd; – de motieven voor het lidmaatschap van het lid zijn getoetst; – er voor zover de toetsing hiervan binnen de mogelijkheden van de vereniging ligt, van het lid geen psychische omstandigheden bekend zijn die het adequaat beoefenen van de schietsport in de weg kunnen staan en het lid niet verkeert in criminele kringen. De vereniging draagt er zorg voor dat het gebruik van wapens waarvoor vergunning is verleend, alleen is toegestaan conform de (wedstrijd)reglementen van de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie (KNSA).

Vraag 7:

Kan het college ons vertellen of er ook sprake is van wederkerende psychologische evaluatie van diegenen die in het bezit zijn van een wapenvergunning?

Antwoord:

Volgens de politie is er geen sprake van een periodieke psychologische screening. Indien er signalen bij de politie binnenkomen dat sprake is van een psychische indicatie acteert de politie op dat moment.

Vraag 8.

Hoeveel personen in Almelo bezitten een wapenvergunning en een vuurwapen?

Antwoord:

In de gemeente Almelo hebben 104 personen een verlof tot voorhanden hebben van vuurwapens voor de schietsport en 80 personen hebben een jachtakte.

Vraag 9.

Hoeveel personen met een wapenvergunning hebben een strafbaar feit gepleegd de afgelopen vijf jaren? Is bij deze personen de wapenvergunning definitief ingetrokken?

Antwoord:

Het is ons niet bekend hoeveel wapenvergunninghouders de laatste 5 jaar een strafbaar feit hebben gepleegd. Als een wapenvergunninghouder een strafbaar feit pleegt, op grond waarvan vrees van misbruik van vuurwapens is te vrezen, dan wordt het verlof ingetrokken. Deze feiten staan genoemd in de Circulaire Wet wapens en munitie 2018. Uit de politiesystemen blijkt dat de laatste 5 jaar van 2 verlofhouders voor de schietsport en 1 jachtaktehouder het verlof is ingetrokken en dat bij 1 jachtaktehouder het verlof is geweigerd. Dit zijn cijfers die betrekking hebben op in Almelo woonachtige personen.

Vraag 10.

Wat is het maximum aantal vuurwapens dat iemand met een wapenvergunning mag bezitten? En wat voor type wapens mag een persoon met wapenvergunning bezitten?

Antwoord:

Sportschutters mogen maximaal 5 vuurwapens bezitten. Jagers maximaal 6 vuurwapens. Sportschutters mogen het eerste verlofjaar 1 vuurwapen voorhanden hebben. Sportschutters mogen alleen vuurwapens voorhanden hebben waarmee ze een tak van schietsport bij een schietvereniging kunnen beoefenen. Jachtaktehouders mogen alleen vuurwapens voorhanden hebben waarmee de jacht kan en mag worden beoefend. Sportschutters en jagers mogen geen automatische wapens voorhanden hebben.

Vraag 11.

Zijn er gevallen bekend van wapenvergunningbezitters met een strafblad of een psychiatrisch verleden?

Antwoord:

Indien iemand een strafblad heeft langer geleden dan 8 jaar is het in principe mogelijk dat men weer een verlof of jachtakte krijgt. Mensen die met een rechterlijke machtiging langer dan 8 jaar geleden zijn opgenomen in een psychiatrische instelling kunnen in principe ook weer een verlof aanvragen. Hoeveel personen met een strafblad buiten de termijn van 8 jaar vallen is ons niet bekend.

Vraag 12:

Kan het college ons vertellen hoeveel gevallen er bekend zijn van illegaal wapenbezit in Almelo? Graag de cijfers die bekend zijn over de afgelopen vijf jaar.

Antwoord:

Wij hebben hier als gemeente geen cijfers van.

Vraag 13:

De Nationale politie maakt zich ernstige zorgen over het aantal vuurwapens dat in omloop is. Deelt u deze zorgen ook?

Antwoord:

Deze zorg delen wij.

Vraag 14:

Hoeveel vuurwapens zijn er in 2017 in beslag genomen?

Antwoord:

Wij hebben hier als gemeente geen cijfers van. Het in beslag nemen van vuurwapens gebeurt overigens vaak in combinatie met andere delicten. Vuurwapenincidenten op zich worden niet (landelijk) geregistreerd.

Vraag 15:

Op welke wijze kunt u bij recidiverende criminelen via huisbezoek controleren op de aanwezigheid van wapens of munitie?

Antwoord:

De politie treedt op als er concrete informatie is over de aanwezigheid van een wapen. Daarnaast is er een speciaal team bij de landelijke eenheid van politie dat zich puur en alleen bezighoudt met de opsporing van wapens. Ook wordt onderzoek gedaan naar wapenhandel via het dark web.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester,

Onorthodoxe aanpak werkt bij aanpak criminele jongeren

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 11-04-2019 10:03

Onorthodoxe aanpak werkt bij aanpak criminele jongeren

Er zijn in ons land en zeker in Almelo veel jongeren die zijn ontspoord. En het spreekwoord: Zachte heelmeesters, maken stinkende wonden is nog steeds actueel. Deze jongeren lachen om de softe aanpak van een groot aantal sociaal werkers. De enige taal waar ze naar luisteren is die van een standvastige begeleider die niet met zich laat spotten maar de doelgroep weet duidelijk te maken dat ze moeten stoppen met asociaal en crimineel gedrag.

Niel Brinkhuis is een jongen met een verleden en was vroeger crimineel. Dat is hij al lang niet meer en toen hij uit diepe overtuiging besloot om jongeren te gaan helpen werd hij vrijwel direct succesvol. Als Ervaringsdeskundige sprak hij de taal van de doelgroep en had hij veel overwicht op zijn cliënten. Dat viel niet goed bij de gevestigde sociaal werkers. Die zagen hem als concurrent en begonnen hem verdacht te maken. Helaas zijn er nu veertien Twentse gemeenten die betwijfelen of Niel wel de juiste persoon is om in te schakelen.

Criminoloog Frank Weerman van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) deed onderzoek naar ervaringsdeskundige ex-gedetineerden. In Nederland vind je die vooral in de forensische gezondheidszorg, bij voorlichtingsprogramma’s op scholen en − op kleine schaal − als persoonlijk coach van risicojongeren. Volgens Weerman wordt verondersteld dat er een afschrikwekkende werking uitgaat van hun ‘levensechte’ verhalen, maar dat is nooit wetenschappelijk onderzocht. Uit buitenlandse boters ad sisters-projecten blijkt wel dat persoonlijke begeleiding van rolmodellen op de lange termijn een positief effect kan sorteren.

De cliënten van Brinkhuis leggen zich niet zomaar bij het besluit neer. Ze zijn een petitie begonnen om zijn hulp wel vergoed te krijgen. Die is inmiddels bijna 1.600 keer ondertekend.

Partij Vrij Almelo is ervan overtuigd dat Niel nog heel veel goed werk kan doen en zeker een eerlijke kans verdiend. Wij steunen dan ook de petitie en maken ons in het openbaar sterk voor zijn rechtvaardige strijd.

2 Comments to “Onorthodoxe aanpak werkt bij aanpak criminele jongeren”

Niel doet wat hij moet doen. Hij wint wel het vertrouwen van de jongens/meiden die zijn hulp nodig zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met Niel gehad, maar wel met die soffe maatschappelijk werkers enz waar je niets aan hebt.

Ik lees en hoor veel over de aanpak van Nidl en vooral omdat hij weet wat de jongeren mee maken.

Daarom vind ik hem een topper. Hij weet wat hij moet doen. Ik snap niet dat er mensen aan hem twijfelen. Alleen door zijn achtergrond? Sorry iedereen verdient een nieuwe kans. En dit laat Niel zien. Hoe ver je ook naar beneden bent gezakt hij weet je weer naar boven te krijgen.

Ik kan maar 1 ding zeggen. Laat Niel zijn werk doen en laat die softe werkers een voorbeeld aan hem nemen.

Jongerenwerker Niel Brinkhuis benaderd zijn jongeren serieus en respectvol

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 30-03-2019 15:14

Jongerenwerkers, wat zijn ze belangrijk voor de stad. Ze inspireren, corrigeren, sturen bij en voeden op. Ze bieden jongeren handvatten. Vooral aan hen die thuis om verschillende redenen wat minder mee kunnen krijgen. Er zijn terechte zorgen over jeugdcriminaliteit in bepaalde wijken, en dat schept de verplichting voor politici om met reële oplossingen te komen. We hebben niks aan waanzinnige voorstellen van politici die de buurten niet kennen, die zogenaamd bikkelhard de criminaliteit willen aanpakken en waar uiteindelijk niets van terecht komt. In plaats van proefballonnen oplaten geloven wij in het jongerenwerk, dat zoveel meer is dan problemen oplossen. Een jongerenwerker biedt houvast en kansen voor jongeren, ook voor ­degenen die niet in de problemen zitten.

Een groot voorbeeld is jongerenwerker Niel Brinkhuis die als ervaringsdeskundige weet hoe de wereld van de kleine en grotere criminaliteit functioneert en hoe het daar reilt en zeilt. Vanuit zijn eigen opgedane ervaringen snapt hij de risico’s die er toe leiden dat jongeren verzeild raken in de problemen. Dat dit niet makkelijk is en veelal met vallen en opstaan gepaard gaat hoeven wij dan ook niet verder uit te leggen. Niel legt contact met jongeren op straat, op school, in het winkelcentrum en op andere plekken waar jongeren (samen)komen. Vandaaruit maakt hij verbinding met de samenleving (bijvoorbeeld ouders, buurtbewoners et cetera.

Niel heeft dus als jongerenwerker een unieke publieke pedagogische functie. Hij kan zich als ervaringsdeskundige makkelijk verplaatsen en als geen ander weet wat iemand heeft meegemaakt of waar iemand tegenaan loopt. Als jongerenwerker onderscheid hij zich van een jeugdzorgwerker door zijn primair ontwikkelingsgerichte benadering en van een sociaal werker door zijn specialistische kennis met ervaring met jeugdigen in hun leefwereld.

De Trias Politica in de Nederlandse Grondwet

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 20-03-2019 10:52

De Trias Politica in de Nederlandse Grondwet

Raadzaal Almelo

De Franse filosoof Montesquieu is de bedenker van de driemachtenleer, ook wel de trias politica genoemd. Volgens Montesquieu’s theorie dient de staat zo ingericht te zijn dat drie machten van elkaar gescheiden zijn en elkaars functioneren bewaken. Het gaat hierbij om de wetgevende macht, de uitvoerende macht, de rechtsprekende macht. Op deze manier zou niet één van deze machten de overhand kunnen krijgen.

Het doel van Montesquieu was om tirannie door de overheid te voorkomen en de vrijheid van de burger te vergroten. Zijn visie heeft ook een paralel met onze taak als raadsleden. De burgemeester en wethouders hebben een uitvoerende taak en Wij de Raad een controlerende taak.

Wij kunnen deze controlerende taak alleen uitoefenen als wij recht hebben om informatie te verkrijgen van de overheid. Dat is ook de grondgedachte achter de Wet Openbaarheid van bestuur. En de grondgedachte achter het als raadslid het recht hebben om vrijelijk vragen te kunnen stellen in een openbare raadsvergadering.

Een gekozen raadslid belemmeren openlijk vragen te stellen is ronduit censuur. Het doorkruist de openbaarheid van bestuur jegens de burger. Het doorkruist de controlerende taak die wij als raadsleden hebben. Het doorkruist onze taak om op te komen voor de belangen van onze burgers. Het doorkruist het recht van onze burgers om zelfstandig hun mening te kunnen vormen over of een handelen van een overheidsorgaan juist is.

“Almelo onder censuur”…. Dat is wel even wennen…. Ik dacht altijd dat in Nederland de grondrechten gerespecteerd werden én al helemaal bij de nuchtere Twentenaren. Maar daar is  blijkbaar geen sprake van in Almelo. ” Dat was een opmerking die op facebook stond.

Er is sprake van censuur in Almelo.

Leave a Reply

Mail (will not be published) (required)

Partij Vrij Almelo Dicht bij de burger

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.