Nieuws van politieke partijen in Kaag en Braassem inzichtelijk

14 documenten

Oplossing oud papier inzameling door clubs en verenigingen

CDA CDA D66 VVD Kaag en Braassem 19-05-2020 18:31

Afgelopen december werden wij onaangenaam verrast toen de wethouder met de mededeling kwam dat fa. Nijssen zou stoppen met hun medewerking aan het ophalen van oud papier. Het oud papier werd steeds minder waard, de marktwaarde van oud papier was dicht naar de €0 gezakt. Er moest actie ondernomen worden. Tot 30 juni waren de huidige inzamelaars bereid de inzameling voort te zetten; daarna zou er een ander systeem moeten komen. Het liefst de clubs en Cyclus samen. Cyclus is immers onze huidige partij in de afvalstromen van onze gemeente en dus de meest logische partij om mee samen te gaan werken. In maart werd er een bijeenkomst met de clubs hier op het gemeentehuis belegd, waarbij het leek alsof er veel mogelijk was. Leek, want bij het raadsvoorstel dat wij in april mochten ontvangen, was eigenlijk geen plaats meer voor de clubs/verenigingen. Tot eind dit jaar zouden zij een vergoeding ontvangen voor hun inspanningen, maar daarna was het op. Wij als raad hebben toen een maand uitstel gevraagd op dit besluit, en zijn op zoek gegaan naar een andere oplossing voor de verenigingen, uitmondend in een bijeenkomst vorige week donderdag(14 mei 2021). Dit was een hele constructieve bijeenkomst, waarin eigenlijk bleek dat alle clubs die aanwezig waren graag door wilden gaan met hun werkzaamheden , namelijk het inzamelen van het papier. Hier zijn wij hen dankbaar voor. Binnen de raad zijn vanaf dat moment de wegen wat gescheiden gaan lopen; daarom waren er bij de gemeenteraadsvergadering van 18 mei het oorspronkelijke raadsvoorstel, en 2 voorstellen om het raadsvoorstel aan te passen. een voorstel van VVD/SVKB/CDA met daarin een voorstel om te komen tot een hybride-systeem waarin de clubs en verenigingen het papier blijven ophalen, met een looptijd van tenminste 2,5 jaar (einde looptijd van ons contract met Cyclus), met daarin opgenomen een overgangsregeling van een jaar voor het geval de inzameling onverhoopt niet van de grond kan komen, waarin de verenigingen nog tot 30juni 2021 een vergoeding krijgen voor de gemiste inkomsten, tot het einde van aankomend schooljaar/sportseizoen. Daarnaast een voorstel van PRO/D66 waarin ook een soort hybride-systeem was opgenomen. Gezien het feit dat wij van mening zijn dat de verenigingen zo lang hun werk als papierinzamelaar hebben gedaan willen wij ze in de huidige onzekere tijden niet halverwege een seizoen/ schooljaar in de kou kunnen laten staan. Indien het hybridesysteem er onverhoopt niet mocht komen,hebben wij in ons amendement een regeling opgenomen; zodat duidelijk is wat er gebeurd als het hybride-systeem onverhoopt niet lukt. Wij geven met ons voorstel zowel de verenigingen als de gemeente en bewoners de zekerheid dat het hybride systeem in ieder geval 2,5 jaar doorgang kan vinden binnen redelijke kosten. Het is aan de verenigingen en aan Cyclus om het systeem samen met de gemeente een succes te laten worden. Uiteindelijk is ons voorstel door een meerderheid van de raad aangenomen. wij hopen dat cyclus en onze verenigingen/clubs er snel uit zullen komen, zodat de inzameling van ons oude papier op een goede manier voor en door iedereen zal worden ingezameld. Wij danken alle partijen voor hun inbreng, samen kunnen er een succes van maken. Namens CDA Kaag en Braassem, Johan Hoogendoorn

Debat beleidsregels arbeidsmigranten

CDA CDA D66 Kaag en Braassem 24-02-2020 08:25

Afgelopen maandag was er een besluitvormende raad met als belangrijkste onderwerp: beleidsregel arbeidsmigranten. september 2018 was deze regel vastgesteld, en er zijn sindsdien 3 projecten aangemeld, 1 in Leimuiden, 1 in Roelofarendsveen en 1 in Woubrugge. Omdat er in het ruime jaar dat de beleidsregel van kracht was nog maar één project gerealiseerd was, meende het college, na een evaluatie de regels flink te moeten versoepelen om meer projecten mogelijk te maken. Wij als CDA vonden dit echter nog veel te vroeg om dit na één jaar al te doen. Betoog besluitvormende raad d.d. 19 februari 2020 Agendapunt; Evaluatie beleid arbeidsmigranten Voorzitter, Het CDA heeft op de Visie en Advies avond reeds haar dank voor de evaluatie van het beleid arbeidsmigranten met u gedeeld. Dit doen wij vanavond nogmaals. Wij zien dat er 3 initiatieven door het beleid heen zijn gekomen, dat er ontwikkelingen zijn en er bewustwording komt dat in onze gemeente huisvestiging van arbeidsmigranten goed en verantwoord geregeld kan worden. Het huidige beleid is zeer zorgvuldig samengesteld; dit om draagvlak van ondernemers, inwoners en omwonenden van initiatieven te borgen. De voorstellen van het college om wijzigingen in het beleid aan te brengen, vinden wij op dit moment te prematuur; wij zijn voor behoud van het huidige beleid en zullen daarom tegen het voorliggende raadsvoorstel stemmen. Dan het amendement; De reden dat wij het voorliggende amendement van D66 en SvKB niet medeondertekenen is gelegen in het feit dat wij niet mee kunnen gaan in de term bij beslispunt 1 het toevoegen van de term; Bestaande bouw. In de toelichting van het raadsvoorstel staat nl. dat onder bestaande bouw ook “herbouw van het bestaande volume” wordt verstaan; dit kan betekenen dat er nieuwbouw in het buitengebied mogelijk is. Er staan regelmatig agrarische panden leeg in het buitengebied. Die zouden kunnen worden aangewend voor het tijdelijk huisvesten van arbeidsmigranten; daar heeft het CDA in november 2018 ook voor gestemd. Door beslispunt 2 van het amendement komt er een mogelijkheid voor nieuwbouw van deze lege panden en daar kunnen wij niet mee instemmen. Als er nieuwbouw plaats vindt en men na 3, 8 of aan het einde van de looptijd van de vergunning voor het huisvesten van arbeidsmigranten (10 jaar) stopt met het huisvesten van arbeidsmigranten, staan er nieuwe gebouwen. Wat gaan we daar dan mee doen?! Deze zullen dan een nieuwe bestemming moeten krijgen. Gezien de inrichting van een dergelijk nieuw gebouw zal de nieuwe bestemming al gauw ‘Bed and Breakfast’ of ‘Hotel’ worden en dit kan dan allemaal verspreid in het buitengebied waar ‘ooit’ dat leegstaande agrarische gebouw stond. Wij kijken naar de toekomst, precedentwerkingen en vooral ook naar de mogelijkheden en gevolgen van panden NA het huisvesten van arbeidsmigranten. Nieuwbouw binnen de BSD, bij bedrijven die met arbeidsmigranten werken, willen wij niet tegen houden; dit dient het juiste doel. Deze term in beslispunt 1 van het amendement is dan ook bij ons akkoord. Indien SvKB en D66 bereid zijn de term ‘bestaande bouw’ uit het amendement te halen; tekenen wij graag mee. Dan beslispunt 2 van het amendement; de verwijdering van de regel 3.2 onder 2.b inzake toekomstige uitbereiding; daarin kunnen wij ons vinden. Indien het amendement wordt gesplitst zullen wij bij dit beslispunt mee tekenen. BESLUIT; RAADSMEERDERHEID HEEFT HET AMENDEMENT VAN D66 EN SvKB AANGENOMEN. BESTAANDE BOUW = HERBOUW VAN BESTAAND VOLUME. DIT IS NU MOGELIJK.

De Nieuwsbrief van SvKB van juni ...

Samen voor Kaag & Braassem Samen voor Kaag & Braassem Kaag en Braassem 16-06-2019 17:58

De Nieuwsbrief van SvKB van juni 2019 is verschenen. Zie voor de inhoud en het aanmelden de link: https://mailing.verdelictenmedia.nl/t/ViewEmail/j/89D2013C6F9893D72540EF23F30FEDED/55ADA0C9F1928E601A21C02EB51F5606

Gemeente Kaag en Braassem hard op ...

PRO Kaag en Braassem PRO Kaag en Braassem Kaag en Braassem 25-04-2019 06:47

Gemeente Kaag en Braassem hard op weg naar dekkend netwerk van AED’s Buitenkast voor AED bij gemeentehuis Zoals bekend is, werkt gemeente Kaag en Braassem aan een dekkend netwerk van AED’s. Een zogenaamde 6-minutenzone, een gebied waar mensen binnen 6 minuten de juiste hulp bieden aan een persoon met een hartstilstand. Dat houdt in dat ze 112 bellen, reanimatie starten en een AED inzetten. Dit vergroot de kans dat iemand een hartstilstand overleeft. Omdat de meeste hartstilstanden in wijken gebeuren, is het belangrijk dat de AED’s op strategische plekken hangen. Plekken waar de AED’s voor iedereen bereikbaar zijn, zowel overdag als ’s nachts. Twee weken geleden plaatsten burgemeester Van der Velde samen met inwoners de eerste BuurtAED in Oude Wetering. Op donderdag 25 april plaatsen wethouder Petra van der Wereld en de betrokken werkgroep een AED in een nieuwe buitenkast aan het gemeentehuis. Weer een stap dichterbij de 6-minutenzone! Al 16 AED’s in buitenkasten gerealiseerd De inspanningen van de gemeente en haar inwoners worden steeds meer zichtbaar. Er hangen momenteel 16 AED’s in buitenkasten die 24 uur per dag bereikbaar zijn, waarvan de gemeente er 8 bekostigd heeft. Maar daar blijft het niet bij. Gemeente Kaag en Braassem heeft zich als doel gesteld om eind 2019 een totaal van 26 AED’s in buitenkasten, die 24/7 bereikbaar zijn, te realiseren. Zo krijgen de kernen Kaag, Woubrugge en Nieuwe Wetering, waar nu nog geen enkele AED in een buitenkast is, op korte termijn ook een buitenkast via de gemeente. Op Kaag bij Hotel Orion, in Woubrugge bij de sporthal en in Nieuwe Wetering op een nader te bepalen locatie. Daarnaast komt in Leimuiden binnenkort een tweede AED in een buitenkast gefinancierd door de gemeente. Deze buitenkast wordt bij zwembad De Kleine Oase opgehangen. De buitenkasten die de gemeente financiert, zijn gekoppeld aan de meldkamer. De meldkamer kan de buitenkast op afstand openen. Ook hebben deze buitenkasten een codeslot, verwarming, ventilatie en verlichting. Een hulpverlener kan bellen met 112 om kast te openen of krijgt een sms met de code en de locatie. Rol werkgroep Om tot een dekkend netwerk te komen, werkt de gemeente samen met betrokken inwoners en bedrijven. Een aantal betrokken inwoners maakt deel uit van de werkgroep ‘Kaag en Braassem 24/7 AED-project’ waar de gemeente regelmatig overleg mee heeft. Zij spelen een belangrijke rol in het doel om tot een 6-minutenzone te komen. Zo heeft de werkgroep alle AED’s in de gemeente in kaart gebracht en gekeken waar de buitenkasten gehangen moeten worden om een 6-minutenzone mogelijk te maken. In sommige gevallen betekende dit dat AED’s die binnen hingen (bijvoorbeeld bij een bedrijf) naar buiten verplaatst moesten worden. Zij hebben zich ingezet om dat voor elkaar te krijgen door onder andere contact op te nemen met de eigenaren van deze AED’s. Inmiddels richten ze zich ook op het werven van AED-burgerhulpverleners. Naast voldoende AED’s zijn mensen die weten hoe ze moeten reanimeren minstens zo belangrijk. Er zijn nog steeds heel veel vrijwilligers nodig. Hoe regel ik een AED, wat doet de gemeente? Een AED regelen kan op verschillende manieren. Inwoners kunnen de AED en buitenkast volledig zelf financieren, inwoners kunnen de gemeente vragen om de buitenkast te financieren en inwoners kunnen via BuurtAED een AED (deels) laten sponsoren. De gemeente financiert naast de buitenkast ook de installatie ervan. Wij vragen de inwoner, het bedrijf of de instelling voor de kosten van de AED zelf zorg te dragen. Dit met uitzondering van de AED’s die in en aan het gemeentehuis hangen. Meld u aan als vrijwilliger Een AED alleen is niet genoeg. Naast het gebruik van een AED is ook het toepassen van reanimatie nodig bij een hartstilstand. Vrijwilligers die kunnen reanimeren of willen leren reanimeren zijn daarom hard nodig. Meld u aan voor een cursus bij u in de buurt. Kunt u al reanimeren maar heeft u zich nog niet aangemeld als AED-burgerhulpverlener? Doe dit direct via HartslagNu. Op deze site vindt u ook een kaart met alle AED’s in de omgeving. Bron: Gemeente Kaag en Braassem

Gemeente Kaag en BraassemGisteravond ...

Samen voor Kaag & Braassem Samen voor Kaag & Braassem Kaag en Braassem 22-03-2019 10:46

In en om het gemeentehuis gebeurt er ...

Samen voor Kaag & Braassem Samen voor Kaag & Braassem Kaag en Braassem 20-03-2019 13:51

In en om het gemeentehuis gebeurt er veel. Maar voor onze inwoners is het lang niet altijd duidelijk hoe het allemaal in elkaar steekt. Daarom lichten wij elke week een onderwerp toe! Deze week vertellen we je wat over het ‘Presidium’. Het Presidium is een besloten vergadering tussen de fractievoorzitters, onder leiding van de burgemeester. Zij bepalen hier samen de agenda’s voor de volgende weken en overleggen over de aanpak van sommige processen of onderwerpen. Wilt u meer over dit onderwerp weten? Reageer dan hieronder of stuur ons een berichtje, dan nemen wij contact met u op!

In en om het gemeentehuis gebeurt er ...

Samen voor Kaag & Braassem Samen voor Kaag & Braassem Kaag en Braassem 15-03-2019 09:52

In en om het gemeentehuis gebeurt er veel. Maar voor onze inwoners is het lang niet altijd duidelijk hoe het allemaal in elkaar steekt. Daarom lichten wij elke week een onderwerp toe! Wat is een ‘Fractie’? Een fractie is een deel van de gemeenteraad, wat tot dezelfde partij behoort. Wij behoren dus tot de fractie van Samen voor Kaag en Braassem! Samen met onze burgerleden en het bestuur, zetten wij de politieke koers uit van onze partij. Wilt u meer over dit onderwerp weten? Reageer dan hieronder of stuur ons een berichtje, dan nemen wij contact met u op!

Wij zijn er klaar voor 🙂PRO Kaag en ...

Samen voor Kaag & Braassem Samen voor Kaag & Braassem Kaag en Braassem 03-03-2019 14:15

Wij zijn er klaar voor 🙂

Uitnodiging gezamenlijke fractievergadering PRO en SvKB op 4 maart

PRO Kaag en Braassem PRO Kaag en Braassem Kaag en Braassem 03-03-2019 13:40

Een bijzondere fractievergadering op maandag 4 maart: Samen voor Kaag en Braassem en PRO Kaag en Braassem houden een gezamenlijke bijeenkomst, in de trouwzaal van de gemeente. De gezamenlijke fractievergadering is bedoeld om de samenwerking te bevorderen en van elkaar te leren. De vergadering begint om 19.30 uur; je bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn.

Planning fractievergaderingen

Vaker fractievergaderingen bijwonen? De volgende vergaderingen staan gepland op:

18 maart

1 april

15 april

6 mei

20 mei

3 juni

1 juli

Hoe verdeelt de gemeente het budget? De keuze van PRO

PRO Kaag en Braassem PRO Kaag en Braassem Kaag en Braassem 17-01-2019 10:25

Welke projecten in Kaag en Braassem krijgen prioriteit en geven we budget? Op 14 januari stelde de raad vast welk percentage aan risico’s afgedekt moet zijn binnen de begroting. Diezelfde avond was er een markt waarbij vertegenwoordigers van verschillende projecten bevraagd konden worden om de raad te helpen bij de keuze: welke projecten worden daadwerkelijk gerealiseerd? PRO kiest voor economie, onderwijs en sport. Lees hier wat wij prioriteit geven, en hoe we tot die keuze komen.

De gemeente Kaag en Braassem heeft veel plannen voor de komende jaren. Die plannen staan in de samenwerkingsagenda 2018-2022, die na de verkiezingen is opgesteld door de politieke partijen samen. In de meerjarenbegroting is ruimte om een aantal wensen nu al concreet te begroten en in gang te zetten. Omdat we niet helaas alles tegelijk kunnen, gaat het om een deel van de ambities en beslissen we dus welke ideeën en projecten nu prioriteit krijgen. Dit besluit is snel nodig, zodat de plannen snel gerealiseerd kunnen worden.

PRO zegt nu ‘ja’ tegen

IKC Leimuiden

IKC Oude Wetering

IKC Rijnsaterwoude

Kunstgrasvelden

Planontwikkeling bedrijventerrein

Sociale woningbouw Connexxionterrein

Vergroenen openbare ruimte

Zwembad De Tweesprong

PRO zegt óók ‘ja’ tegen

IKC Woubrugge

Herinrichting Sportpad

Winkelhart Noordplein – Zuidplein

(Beide lijsten in alfabetische volgorde.)

Het verschil met het eerste en het tweede lijstje, is dat er voor de Nu-lijst direct budget beschikbaar is. De projecten op die lijst krijgen prioriteit. De Ook-lijst volgt in een later stadium; er is nu nog niet genoeg geld beschikbaar om deze projecten meteen uit te voeren, of de projecten hebben nog geen concrete begroting.

Is er dan niet genoeg geld om de hele samenwerkingsagenda uit te voeren?

Nu nog niet. We starten met de projecten die we nu prioriteit gegeven hebben. Vervolgens krijgt het college opdracht om geld te vinden in de begroting. Bijvoorbeeld door activiteiten die we voorgaande jaren deden niet meer te doen, of door ze voor minder geld te doen.

Over de herinrichting van het Sportpad

Wat een energie, wat een betrokkenheid op het Sportpad in Roelofarendsveen/Oude Wetering. Zowel het IKC Oude Wetering als De Tweesprong en álle verenigingen aan het Sportpad (Sportpad United) pleiten voor een integrale benadering van de gehele ruimte daar, en daarmee voor toekomstbestendige voorzieningen voor de komende 50 jaar. PRO is een groot voorstander van het op zoek gaan naar integrale mogelijkheden. Niet alleen naar de kosten, maar zeker ook naar de opbrengsten in financiële en maatschappelijke zin. Er worden al stappen gezet met een vooronderzoek, dat vervolgens moet leiden naar een totaal integraal plan. Hierdoor is het nu nog niet mogelijk om ‘ja’ te zeggen: de plannen zijn immers nog niet helemaal helder. Maar tegen het verder ontwikkelen van dit plan zegt PRO juichend ‘ja’, en zorg ervoor dat beide plannen elkaar ruimtelijk niet in de weg zitten!

Wat moeten de vertegenwoordigers van projecten die moeten wachten nu doen?

De plannen kunnen verder ontwikkeld worden, zodat er een integraal toekomstbestendig plan komt. Verder spoort PRO de gemeente en verenigingen aan om samenwerking te zoeken met elkaar. De financiële consequenties van de plannen worden straks niet alleen gedragen door de gemeente, maar ook de clubs hebben daar een grote verantwoordelijkheid in. De boodschap van PRO: ga door met plannen maken, en de financiële opgaven en oplossingen volgen later.

Verbinding Noordplein-Zuidplein

Op dit moment is er geen budget voor dit project. Als het aan PRO ligt wordt snel geld vrij gemaakt, zodat dit plan wel alsnog op korte termijn gerealiseerd zou kunnen worden.

Hoe veel financiële ruimte heeft Kaag en Braassem?

De gemeente is financieel gezond en begroot altijd ruim. Dat is fijn. Daarnaast moeten we in de begroting altijd rekening houden met risico’s (zaken die zich mógelijk voordoen). Daar moeten we een bedrag voor opnemen in de begroting. Op dit moment hebben we in ons beleid staan dat we het totaal aan risico’s voor 140% kunnen afdekken. Het is zelfs zo geweest dat we in voorgaande jaren percentages haalden die lagen tussen de 300 en 400%. Dit vinden wij onzin. Het is een extra veiligheid inbouwen die niet nodig is. PRO is van mening dat als we als gemeente de risico’s goed in kaart brengen, we ook realistischer kunnen begroten en kan deze ratio dus naar 1.0 (100%). Zo houden we meer geld over voor de ambities die we hebben.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.