#LelystadAirport blijft de - en mijn- gemoederen bezig houden. Afgelopen week sprak ik in Ede met mensen die heel bezorgd zijn over de plannen. Bezorgd over de laagvlieg routes boven de prachtige, rustige Veluwe, maar ook over de klimaat-impact van de als maar door groeiende luchtvaart. De Raad van de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) kwam twee dagen later met een kraakhelder advies: ons luchtvaart beleid moet om. Eerst de grenzen voor gezondheid, veiligheid en klimaat goed vast leggen, en dan kijken hoe het verder moet met de luchtvaart. En dat is precies waar ik me in de Tweede Kamer ook voor inzet: luchtvaart binnen de harde grenzen van klimaat, veiligheid en gezondheid van omwonenden. Alleen dat is niet wat de minister van plan is. De dag na het RLI-advies werd duidelijk dat de minister zo graag door wil met Lelystad Airport dat ze uit het niets met een verrassing kwam. Lelystad Airport ligt erg dicht bij Schiphol, en daardoor kan het vliegverkeer van Lelystad het vliegverkeer van Schiphol hinderen. Daarom is altijd gezegd: verkeer van Lelystad Airport mag niet interfereren met Schiphol. Hierbij speelde veiligheid ook een rol. Nu mag het opeens toch. Wat dit in praktijk betekent weet niemand. Ook de piloten vinden het een vreemde wending en spreken over snelwegen in de lucht, die nu opeens dus gaan kruisen. Wat doet het voor de veiligheid? En gaat er echt hoger gevlogen worden? Rond Rotterdam The Hague Airport weten de mensen dat in praktijk er altijd een reden is voor de vliegtuigen om toch weer heel laag over te komen. Het is een opzichtige poging van de minister om de weerstand tegen de laagvliegroutes te breken. Maar mensen hebben weinig vertrouwen meer in weer de volgende belofte van de minister.
6 documenten
Ook nu de minister heeft ...
GroenLinks Ede 20-04-2019 07:58
Ook nu de minister heeft aangekondigd dat laagvliegroutes voor een beperkte tijd zullen worden goedgekeurd, blijven wij ons inzetten tegen Lelystad Airport. Groei in luchtvaart is vanuit klimaat- en gezondheidsperspectief een zeer onwenselijke situatie. Wat ons betreft gaat Lelystad Airport helemaal niet open.
Belangstellenden konden maandag 15 april in gesprek met Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) over de groei van vliegvelden in Nederland. De plannen rondom Lelystad Airport hebben in onze regio voor veel onrust gezorgd, maar de zorgen die hier spelen gaan verder dan alleen de eigen achter...
GroenLinks 2e kamerlid Suzanne ...
GroenLinks Ede 16-04-2019 09:44
GroenLinks 2e kamerlid Suzanne Kröger is deze weken in gesprek met mensen uit de omgeving van al onze 6 vliegvelden in Nederland. Ze wil ideeën verzamelen om uitbreiding van Lelystad en groei van vliegverkeer te voorkomen en schone alternatieven voor het vliegen te bevorderen. Afgelopen maandag was ze in Ede om te praten over de gevolgen van de laagvliegroutes vanaf Lelystad Airport. https://ede.groenlinks.nl/nieuws/suzanne-kröger-cultura-gesprek-met-inwoners-over-lelystad-airport
Suzanne Kröger in Cultura in gesprek met inwoners over Lelystad Airport | Ede
GroenLinks Ede 16-04-2019 00:00
Afgelopen maandag was GroenLinks tweede kamerlid, Suzanne Kröger, te gast bij Cultura in Ede. Ze wilde met inwoners praten over de gevolgen van de komst van Lelystad Airport en de schade die dit veroorzaakt op het gebied van klimaat, gezondheid, veiligheid en de Veluwse economie. Vertegenwoordigers vanuit vele Gelderse gemeenten en ook statenleden vanuit de provincie Gelderland waren voor dit doel naar Ede gekomen.
Suzanne Kröger maakt deze weken een tour langs de omgevingen van alle (6) vliegvelden in Nederland om daar inwoners te spreken over de situatie in het gebied en te vragen ideeën te leveren hoe het anders kan. Haar boodschap: “groei van de luchtvaart kan echt niet meer en we moeten sterk inzetten op het aanbieden van schone alternatieven”. Iemand uit de zaal maakte de vergelijking met kolencentrales. Een aantal kolencentrales zijn namelijk gebouwd op een moment dat we allang wisten dat de uitstoot van deze centrales gevaarlijk zou worden voor het klimaat. Nu moeten we ze vervroegd sluiten en dat kost ons enorm veel geld. Met Lelystad Airport dreigt het dezelfde kant op te gaan. Op basis van ideeën van15 jaar geleden, zitten we over 15 jaar met een overbodig vliegveld, wat veel geld heeft gekost en alleen maar schade oplevert.
Op deze drukbezochte en interessante bijeenkomst kwamen tientallen ideeën vanuit de aanwezigen, waar Suzanne haar voordeel mee kan doen, om uitbreiding van de luchtvaart via haar werk in het parlement te voorkomen (en andere mogelijkheden aan te geven).
Wij zijn van het begin af aan ...
GroenLinks Ede 22-02-2019 08:29
Wij zijn van het begin af aan duidelijk: Geen uitbreiding Lelystad Airport! Laagvliegen boven Gelderland zet alles op het spel, wat we in deze provincie in de afgelopen 40 jaar hebben opgebouwd.
De provincie Gelderland, enkele maatschappelijke partijen en de 51 Gelderse gemeenten, die samen ruim 2 miljoen inwoners vertegenwoordigen, zijn heel duidelijk; wij zijn tegen laagvliegen.
Gezamelijke actie tegen laagvliegroutes in Renkums Beekdal | Ede
GroenLinks Ede 08-03-2018 00:00
GroenLinks Ede, Renkum en Wageningen organiseerden op zaterdag 10 maart vanaf 15:15u een Stiltetocht in het natuurgebied Renkums Beekdal om te laten zien dat niemand hier de laagvliegroutes van Lelystad Airport wil, niet boven kwetsbare natuur, niet boven landelijk gebied en niet boven onze woonwijken. Suzanne Kröger, Tweede kamerlid van GroenLinks en onze drie fractievoorzitters in de gemeenten Ede, Renkum en Wageningen waren erbij. Klik op de video van de stiltetocht te bekijken.
-
Om 15:15u verzamelden we op de hoek Beukenlaan-Hartenseweg in Renkum. Vanaf 15:30 wandelden alle deelnemers in stilte door het Renkumse Beekdal. Rond 16:00u sprak o.a. Suzanne Kröger op het uitkijkplateau aan de beukenlaan de deelnemers toe.
Het Renkums Beeksdal ligt ongeveer op de grens tussen de drie gemeenten en volgens de nieuwste plannen zullen de laagvliegroutes pal over dit natuurgebied lopen. Fractievoorzitter van Groenlinks Renkum Charlotte de Roo: “Het Renkums Beekdal staat symbool voor de impact van de laagvliegroutes op kwestbaarheid en rust, die wordt opgeofferd voor economische belangen”
Vliegen vanaf Lelystad is weliswaar een jaar uitgesteld, maar daarmee is nog niets opgelost. De groei van de luchtvaart, die met deze plannen mogelijk wordt gemaakt, staat haaks op de doelen van het klimaatverdrag van Parijs. “De vliegroutes zijn in de plannen verlegd van Ede/Bennekom naar Renkum/Wageningen. Dat is geen oplossing, maar dat is het verplaatsen van het probleem” zegt Ellen Out, fractievoorzitter van GroenLinks in Ede. “Vliegtuigen vliegen niet over een ingetekend stippelstreepje op een kaart, maar in een baan van kilometers breed. De vliegroutes bedreigen nog steeds wijken en dorpen in Ede, maar daarnaast ook Wolfheze, Renkum en Wageningen”. Maar ook de natuur van het Renkumse Beekdal wordt nu opgeofferd. Dit gebied is na een eeuw industrieel gebruik met een investering van € 40 miljoen teruggegeven aan de natuur. GroenLinks vindt het onbestaanbaar dat dit achteloos wordt opgeofferd.
Groenlinks is niet alleen tegen de laagvliegroutes, maar is tegen de voorgenomen uitbreiding van Lelystad Airport. De luchtvaart in Nederland loopt keihard tegen de grenzen van omwonenden, toeristen, milieu, natuur, lokale economie en klimaat aan. Als er geïnvesteerd wordt in snelle en betaalbare treinverbindingen tussen Nederland en Europese bestemmingen is de luchthaven en al het extra vliegverkeer in Nederland overbodig.
Om 15:15u verzamelden we op de hoek Beukenlaan-Hartenseweg in Renkum. Vanaf 15:30 wandelden alle deelnemers in stilte door het Renkumse Beekdal. Rond 16:00u sprak o.a. Suzanne Kröger op het uitkijkplateau aan de beukenlaan de deelnemers toe.
Het Renkums Beeksdal ligt ongeveer op de grens tussen de drie gemeenten en volgens de nieuwste plannen zullen de laagvliegroutes pal over dit natuurgebied lopen. Fractievoorzitter van Groenlinks Renkum Charlotte de Roo: “Het Renkums Beekdal staat symbool voor de impact van de laagvliegroutes op kwestbaarheid en rust, die wordt opgeofferd voor economische belangen”
Vliegen vanaf Lelystad is weliswaar een jaar uitgesteld, maar daarmee is nog niets opgelost. De groei van de luchtvaart, die met deze plannen mogelijk wordt gemaakt, staat haaks op de doelen van het klimaatverdrag van Parijs. “De vliegroutes zijn in de plannen verlegd van Ede/Bennekom naar Renkum/Wageningen. Dat is geen oplossing, maar dat is het verplaatsen van het probleem” zegt Ellen Out, fractievoorzitter van GroenLinks in Ede. “Vliegtuigen vliegen niet over een ingetekend stippelstreepje op een kaart, maar in een baan van kilometers breed. De vliegroutes bedreigen nog steeds wijken en dorpen in Ede, maar daarnaast ook Wolfheze, Renkum en Wageningen”. Maar ook de natuur van het Renkumse Beekdal wordt nu opgeofferd. Dit gebied is na een eeuw industrieel gebruik met een investering van € 40 miljoen teruggegeven aan de natuur. GroenLinks vindt het onbestaanbaar dat dit achteloos wordt opgeofferd.
Groenlinks is niet alleen tegen de laagvliegroutes, maar is tegen de voorgenomen uitbreiding van Lelystad Airport. De luchtvaart in Nederland loopt keihard tegen de grenzen van omwonenden, toeristen, milieu, natuur, lokale economie en klimaat aan. Als er geïnvesteerd wordt in snelle en betaalbare treinverbindingen tussen Nederland en Europese bestemmingen is de luchthaven en al het extra vliegverkeer in Nederland overbodig.