Nieuws van politieke partijen in Beverwijk inzichtelijk

8 documenten

Vraag aan college: Is het mogelijk sanitaire mogelijkheden te realiseren in het centrum Beverwijk, die 24 uur per dag open zijn.

PvdA PvdA Beverwijk 20-12-2019 19:59

 

Steunfractielid Klaas Vos stelde de volgende  vraag tijdens de rondvraag van de raadscommissie d.d. 21 november jl.

Is het realiseren van een sanitaire voorziening op of in de directe omgeving van Breestraat , die 24u/dag beschikbaar is mogelijk ? (zie o.a. centrum Heemskerk).

Per email dd. 23 november, t.a.v. de griffier, is de toelichting op deze vraag ontvangen:

Tijdens winkeltijden zijn er wel (beperkt) sanitaire mogelijkheden in ons centrum. Echter niet buiten voornoemde tijden. Hieraan is wel sterk behoefte. Bijvoorbeeld naast de bezoekers van ons centrum in de avonduren -voor onze marktkooplieden op de Breestraat is het woensdags moeilijk in de vroege uren een wc te vinden-. Ook “wildplassen” in de avonduren wordt hiermee tegengegaan.

Beantwoording van de vraag:

Algemeen:

In winkelcentrum Beverhof, centrum Beverwijk is een openbaar toilet, geopend van 8.00 tot 20.00 uur. De NS is aan het bekijken of er mogelijk een 24 uurs/openbaar toilet kan komen op het Station Beverwijk inclusief een soort “huiskamer”. Verwacht wordt dat in het 1e kwartaal 2020 hier meer duidelijkheid over is. In de avond zijn er diverse horecagelegenheden in het centrum open waar men gebruik kan maken van een toilet. Weekmarkt De marktkooplieden kunnen vanaf 7.00 uur tot 19.00 uur gebruik maken van het toilet van het stadhuis. Navraag bij de marktmeester leert dat de meeste marktkooplieden vanaf 8.00 uur aanwezig op de weekmarkt. Eén marktkoopman bouwt op vanaf 6.00 uur en twee marktkooplieden tussen 6.30 en 7.00 uur. Commerciële 24 uurs toiletruimte De Vereniging Eigenaren Centrum Beverwijk heeft de mogelijkheid van het exploiteren, door derden, van een commerciële 24 uurs toiletruimte in centrum Beverwijk onderzocht. Hieruit kwam naar voren dat dit commerciële toiletvoorzieningen alleen economisch rendabel zijn op locaties waar heel veel passanten/bezoekers aanwezig zijn zoals in de grote winkelsteden en/of nabij grote ns-stations.

 

Het bericht Vraag aan college: Is het mogelijk sanitaire mogelijkheden te realiseren in het centrum Beverwijk, die 24 uur per dag open zijn. verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Mendes Stengs heeft vragen gesteld ...

VRIJ ! VRIJ ! Beverwijk 30-01-2019 10:47

Mendes Stengs heeft vragen gesteld over de opstoppingen die in de ochtend-en avondspits ontstaan bij de Velsertraverse, doordat goederentreinen daar gebruik maken van het spoor. Zie hieronder de vragen en de beantwoording van het college.

Antwoord op schriftelijke vragen over de Velsertraverse

VRIJ ! VRIJ ! Beverwijk 30-01-2019 10:42

Mendes Stengs heeft eerder schriftelijke artikel 41 vragen gesteld over de Velsertraverse. Doordat het spoor daar regelmatig gebruikt wordt voor goederenvervoer richting TATA ontstaan er regelmatig opstoppingen in de ochtend-en avondspits. Zie hieronder de vragen en de beantwoording van het college.

Geachte leden van de raad,

In antwoord op de vragen van het raadslid M. Stengs, over bovenvermeld onderwerp berichten wij u het volgende. Voor de goede orde hebben wij eerst de vragen vermeld en vervolgens ons antwoord.

Heeft het college kennis genomen van het gebruik van het spoor door treinen van Tata in de ochtendspits?

Antwoord: Het college heeft hier kennis van genomen.

Is er een afspraak

ereenkomst met Tata dat het spoor aan de Velsertraverse niet gebruik dient te worden tijdens de ochtendspits?

Antwoord: Er is geen afspraak of o

ereenkomst met Tata Steel over het gebruik van het spoor bij de Velsertraverse.

Is het college zich ervan bewust dat deze in de file opgestelde auto’s hun motor laten draaien terwijl deze wachten voor het gesloten spoor?

Antwoord: Het college is zich hier van bewust.

Is het college het met Vrij! Eens dat deze uitstoot onwenselijk is en voorkomen kan worden?

Antwoord: Het college is het hier mee eens.

Is het college bereid om, zeker nu de sluizen afgesloten zijn, betere afspraken te maken met Tata over het gebruik van het spoor in de spits?

Antwoord: De spoorpassages zijn afhankelijk van de geboden goederenpaden voor goederentreinen over het Nederlands spoor. Deze goederenpaden (oftewel de tijden dat een goederentrein via een bepaalde route kan rijden) worden door Prorail ingelegd en verdeeld onder de verschillende vervoerders. De

ervoerders van Tata Steel hebben elke dag de beschikking over meerdere goederenpaden, waaronder enkele die in de ochtend- en avondspits de Velsertraverse kruisen. Doordat de landelijke goederenpaden min of meer vastliggen, is het tot op heden niet mogelijk gebleken om de Velsertraverse tijdens de spits te mijden.

In diverse overleggen met de verschillende belanghebbenden Prorail, Tata Steel, gemeente Velsen (de overgang ligt in deze gemeente) en provincie Noord-Holland (wegbeheerder), hebben wij dit probleem al meerdere keren, waaronder recent, aangekaart. Tot op heden helaas zonder resultaat. Het college blijft echter aanleiding zoeken om dit probleem bij Prorail en Tata Steel aan te kaarten.

Is het college bereid om beter toe te zien op de naleving van met Tata gemaakte afspraken omtrent gebruik van het spoor?

Antwoord: Er zijn geen afspraken met Tata Steel. Zie verder het antwoord op vraag 5.

Er van uitgaande de vragen hiermee te hebben beantwoord.

Vragen over de fietsenkelder bij NS Station Beverwijk

PvdA PvdA Beverwijk 11-10-2018 21:01

 

De PvdA Beverwijk wil graag meer weten over de kostenverdeling tussen gemeente en NS als het gaat om de fietsenkelder bij het station. Deze voorziening, waar veel gebruik van wordt gemaakt is in het leven geroepen om reizigers van NS en bezoekers van het stadhuis en centrum de mogelijkheid te bieden veilig en droog hun fiets te kunnen stallen.

Wij weten uit een eerdere meerjarenprognose egalisatiereserve parkeren dat de gemeente jaarlijks veel geld kwijt is aan kapitaallasten, exploitatie en beheer voor de fietsenkelder. Voor 2018 is dit ongeveer  418.000 euro. Kosten dus, die nu nog door het parkeerfonds gedekt worden.

Vanaf 2020 worden de kapitaallasten uit het parkeerfonds gehaald . Vanaf dat jaar worden deze kosten gedekt vanuit de algemene middelen. Dit is in de vorige raadsperiode besloten. Toch blijf er dan nog een grote kostenpost over voor exploitatie en beheer. Een post waarvan de PvdA vindt dat hier discussie over gevoerd moet worden of NS niet een aanzienlijk deel van deze kosten voor zijn rekening kan nemen aangezien NS en zijn reizigers veel profijt hebben van de fietsenkelder.

https://beverwijk.pvda.nl/nieuws/vragen-over-de-fietsenkelder-bij-ns-station-beverwijk/

Vragen van de PvdA-fractie:

Wat betaalt NS op dit moment eigenlijk in totaal jaarlijks aan de fietsenkelder Beverwijk?

Waar betalen ze dit voor: alleen voor stalling en verhuur OV fietsen of ook nog voor andere zaken? Graag de totalen uitsplitsen.

Vindt het College dat het bedrag dat NS betaalt in verhouding staat met de kosten, die door de gemeente gedragen worden? Zo ja, graag uitleg. Zo nee, is het College bereid de komende tijd bij gesprekken met NS en Provincie dit aan de orde te stellen?

Het bericht Vragen over de fietsenkelder bij NS Station Beverwijk verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Wethouder Dorenbos: Geen theater bij Station

PvdA PvdA Beverwijk 13-03-2018 14:30

Persbericht van dinsdag 12 maart 2018 in Dagblad Kennemerland (Bart Vuijk)

 

WETHOUDER DORENBOS: GEEN THEATER BIJ STATION.

“Wethouder Jaqueline Dorenbos weerspreekt de suggestie van voorman Karel Hazeveld van Democraten Beverwijk dat het College van B. & W. verdeeld is over de vestiging van het Kennemer Theater bij het Station Beverwijk. Daar is geen sprake van, meldt zij. “Hazeveld wil verdeeldheid zaaien bij de collegepartijen en kiezers op het verkeerde been zetten”, oordeelt Dorenbos. Het plan om het theater, plus de bibliotheek, naar het station te verplaatsen staat in de Corridorstudie Kennemerlijn. Provincie, gemeenten en NS hebben zich in die studie uitgesproken over bouwmogelijkheden in de buurt van stations op de spoorlijn.

De gemeenten, Beverwijk voorop, willen dat de intercity’s op de lijn weer in ere worden hersteld en in Beverwijk gaan stoppen. Door publiekstrekkers en woningen in de buurt van stations te bouwen krijgt de spoorlijn voldoende toevoer van passagiers, is de gedachte. In de studie staan echter ook zaken, die momenteel politiek omstreden zijn, zoals het theater naar het station.

Dorenbos: “Wij blijven zoeken naar voorzieningen, die kunnen worden toegevoegd aan het centrum. Op de heel lange termijn zouden dat functies als het theater kunnen zijn. Maar als je goed zijn drie van de huidige collegepartijen daar niet voor.

 

Eén van de speerpunten van de PvdA Beverwijk/Wijk aan Zee:

De PvdA wil het Culturele hart van Beverwijk behouden.https://beverwijk.pvda.nl/nieuws/wethouder-dorenbos-geen-theater-station/

Fier torent de Wijkertoren boven het kerkplein uit. Vele Wijkers zijn trots als ze de toren zien. De toren staat in het midden van culturele hart van Beverwijk. De kerk zelf is al een bezienswaardigheid. Aan de rechterkant  het multiculturele gebouw met de bibliotheek, het Kennemertheater en het Centrum van de kunsten en aan de linkerkant het altijd gezellige café Camille. Vooral in de kersttijd is dit een uitgelezen plek om elkaar weer te ontmoeten. De PvdA is van mening dat deze plek het culturele hart van Beverwijk moet

Het bericht Wethouder Dorenbos: Geen theater bij Station verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

PvdA Campagne 2018, 3 maart

PvdA PvdA Beverwijk 04-03-2018 14:36

https://beverwijk.pvda.nl/nieuws/pvda-campagne-2018-3-maart/

 

 

 

 

PvdA wil beter openbaar vervoer van en naar de IJmond

Afgelopen zaterdag, 3 maart 2018,  hebben de PvdA campagneteams van de gemeenten Beverwijk, Velsen en Heemskerk een gezamenlijke tocht gemaakt per openbaar vervoer tussen de verschillende gemeentes. Doel was om naast de gewone campagneactiviteiten zoals het canvassen en flyeren ook aandacht te vragen voor het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld voor het treinverkeer op de Kennemerlijn. De dienstverlening is nog steeds niet goed genoeg en het aantal treinen en vooral het aantal intercity’s moet echt omhoog wil de IJmond bereikbaar blijven in de toekomst. Veel inwoners die wij spraken delen deze mening en vinden dat verbeteringen nodig zijn willen ze met het openbaar vervoer blijven reizen.

Verder wil de PvdA  uitbreiding van snelbussen. Dit is een provinciale zaak. Uit onderzoek, bekend bij de Provincie, blijkt het inzetten van snelbussen tussen Heemskerk, Beverwijk en Amsterdam Zuidas en Schiphol heel kansrijk. Toch wordt er op korte termijn nog niet door de Provincie op ingezet. Dit moet wat de PvdA betreft wel. Een snelle verbinding per bus is noodzaak. Het openbaar vervoer moet snelheid bieden,  zodat het een goed alternatief is voor de auto. Alleen door snelle en betrouwbare verbindingen laten mensen de auto staan. In Velsen is er al een snelle bus naar Sloterdijk en een regioliner naar Haarlem. Prima oplossingen, dus nu doorpakken, vindt de PvdA.

Tenslotte wil de PvdA dat nu eindelijk een bushalte bij station Heemskerk gerealiseerd wordt. Hier is veel vraag naar vanuit Heemskerk en deze vraag is des te meer gerechtvaardigd, aangezien de reizigersaantallen flink toenemen. De PvdA in de IJmond heeft dus nog heel wat om voor te strijden. Dat gaan we de komende vier jaar dus ook weer doen. Als de drie gemeentes de krachten bundelen kunnen we heel wat voor elkaar krijgen. Samen staat de IJmond sterk!

Het bericht PvdA Campagne 2018, 3 maart verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Bundelen krachten door lokale politiek leidt tot vragen over Kennemerlijn

VVD VVD Beverwijk 28-10-2016 10:39

https://beverwijk.vvd.nl/nieuws/17034/bundelen-krachten-door-lokale-politiek-leidt-tot-vragen-over-kennemerlijn

Afgelopen maandag heeft de VVD-fractie samen met wethouder Dorenbos goed overleg gehad met VVD-Kamerleden Betty de Boer, Barbara Visser, Rudmer Heerema en VVD-statenlidHanneke Kaamer van Hoegee. Ook was Jeroen Verwoort, fractievoorzitter van VVDVelsen, hier bij aanwezig. Dit overleg ging over de problemen op de Kennemerlijn, met speciale aandacht voor het stuk Haarlem – Alkmaar.

Het afgelopen jaar zijn er veel negatieve geluiden geweest over de dienstverlening van de NS en de capaciteit van de treinen. Vaak zaten de treinen te vol, vielen ze uit of sloegen ze vanwege het tekort aan capaciteit zelfs stations over. Hier zijn veel acties op ondernomen. Zo is er in januari een petitie geweest die door ruim 2200 mensen werd ondertekend. Ook is er een enquête gehouden door het NHD, waar zeer negatieve en zorgwekkende resultaten uit voortkwamen. De VVD heeft deze signalen scherp in de gaten gehouden en vond dat er iets gedaan moest worden aan de problemen voor de reizigers.

Naar aanleiding van het gesprek met de Tweede Kamerleden heeft Tweede Kamerlid Betty de Boer afgelopen donderdag vragen gesteld in de commissie voor Infrastructuur en Milieu. Namens Beverwijk waren wethouder Jacqueline Dorenbos en VVD-steunfractielid Kevin Benning hierbij aanwezig. NamensHeemskerk wethouder Frank Frowijn en namens Velsen wethouder Annette Baerveldt. Gelukkig kwamen er dankzij de aandacht die de Kennemerlijn kreeg meer vragen over de problemen op het traject. Het resultaat is dat staatssecretaris SharonDijksma de toezegging deed de NS aan te sporen om aan tafel te gaan zitten met de IJmondgemeenten om de problemen op het spoor te bespreken en op te lossen. Dit moet nog voor de kerst gerealiseerd worden.

De VVD steunt deze oproep en hoopt dat er voor de reizigers in de IJmond een passende oplossing gevonden zal worden voor de problemen op het spoor. De VVD begrijpt dat het onwaarschijnlijk is dat er gedurende de hele dag intercity’s en sprinters kunnen rijden, maar is er wel van overtuigd dat dit tijdens de drukke spitsuren kan en dat deze spitstijden verruimt kunnen worden.

Informatiemarkt toekomst Kennemerlijn op 28 januari 2015.

CDA CDA Beverwijk 28-01-2015 11:43

Waarom deze informatiemarkt? Er is de afgelopen maanden veel discussie geweest over de toekomst van de Kennemerlijn (Haarlem-Uitgeest) vanwege de plannen van NS om de dienstregeling op deze spoorverbinding te versoberen. Inmiddels ligt er een nieuw plan van NS dat eind 2015 zal worden ingevoerd. Concreet betekent dit dat de intercity alleen nog in de spitsuren gaat rijden tussen Alkmaar en Haarlem en dat de sprinter zal doorrijden naar Hoorn in een halfuursdienst. De vraag is wat dit plan voor de regio gaat betekenen. Bovendien kunnen veranderingen in het contract van de OV studentenkaart tot nieuwe versoberingen leiden. Het is daarom van belang dat de regio gaat nadenken over de toekomst van deze lijn. De informatiemarkt heeft een informatief karakter. Doel is: - Informatie krijgen van NS en belanghebbenden over achtergronden en gevolgen van de plannen voor de dienstregeling. - Mogelijkheden en alternatieve oplossingen inventariseren voor de Kennemerlijn, voor de korte en lange termijn, en in hoeverre hiervoor een gezamenlijke aanpak mogelijk is door de gemeenteraden en de Provinciale Staten. We denken daarbij onder andere aan de aanstaande sluiting van de Velsertunnel in 2016 en het recente rapport van de provinciale Taskforce Ruimte dat juist heeft gepleit voor uitbreiding van de dienstregeling op de Kennemerlijn. Wellicht tot ziens op 28 januari a.s.?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.