Nieuws van politieke partijen in Papendrecht inzichtelijk

2 documenten

Vandaag de laatste raadsvergadering ...

GroenLinks GroenLinks Papendrecht 18-07-2019 09:41

Vandaag de laatste raadsvergadering in Papendrecht voor het zomerreces. Zoals gebruikelijk zijn dit de Algemene beschouwingen. Het college geeft in een Kaderbrief aan waar zij het komend jaar aandacht aan wil schenken en welke financiële consequenties dit eventueel met zich meedraagt. Alle partijen zullen daar inhoudelijk op reageren en met ideeën (lees moties) komen. Let op; deze vergadering begint om 16.30 uur en wordt te 18.00 uur onderbroken voor een maaltijd. U bent van harte welkom.

Propositie Lightrail noordflank Drechtsteden-Rotterdam

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 29-11-2018 10:48

De noordflank van de Drechtsteden: dat zijn de gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Papendrecht en Alblasserdam. Zij hebben samen ongeveer 120.000 inwoners.

Dit gebied zou met een hoogwaardige railverbinding (Lightrail) kunnen worden aangesloten op het Rotterdamse spoornet. De voordelen van deze nieuwe railverbinding op een rijtje:

Geeft een impuls aan de regionale bedrijvigheid en werkgelegenheid;

Past naadloos in het energie- en duurzaamheidsbeleid van de overheid;

Biedt aan gebiedsinwoners een serieus alternatief voor woon-werkverkeer;

Versterkt de wederkerige relatie van de Drechtsteden met Rotterdam;

Verbindt bestaande en nieuw te bouwen woonwijken met stedelijke centra.

Door middel van een challenge kan de potentie van dit project in kaart worden gebracht. Beleidsachtergronden. Eindrapportage OV- en Spooragenda 2040 Drechtsteden Uitwerking Toekomstbeeld OV pagina 38:

“Een groot deel van de reizigers vanaf de MerwedeLingelijn (MLL) stapt in Dordrecht over naar Rotterdam. Een mogelijke gedachte om deze reizigers beter te kunnen bedienen, is de lijn vanuit Gorinchem na Sliedrecht over nieuw spoor doortrekken langs Papendrecht en Ridderkerk, en daarna aansluiten op het Rotterdamse metronetwerk. Het belangrijkste bezwaar hiertegen is (gegeven de huidige infrastructuur) dat de investering hiervoor erg hoog is. Daarvoor zou ongeveer 18 kilometer nieuw spoor nodig zijn, wat grofweg neerkomt op een investering van ruim €0,5 miljard. De bijbehorende extra beheer- en onderhoudskosten bedragen ongeveer €14 miljoen per jaar. Exploitatiekosten zijn afhankelijk van het precieze netwerk wat gereden wordt, maar naar verwachting kan de exploitatie ongeveer kostenneutraal plaatsvinden.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.