Nieuws van politieke partijen in Sittard-Geleen inzichtelijk

9 documenten

Welke consequenties heeft het niet doorgaan van de Zuidelijke Spooraansluiting Chemelot?

CDA CDA Sittard-Geleen 09-06-2020 04:27

Raadslid Marcel Mastenbroek heeft afgelopen vrijdag namens het CDA vragen over de consequenties van het niet doorgaan van de Zuidelijke Spooraansluiting Chemelot aan het college gesteld. Mastenbroek vraagt het college onder andere naar de afwegingen die gemaakt zijn om het project te beëindigen en welke alternatieven er zijn.Bovendien vraagt hij wat het afblazen van het project betekent voor de bewoners van het Mauritspark, en de veiligheid enleefbaarheid van het gebied, en of de wijkplatforms Krawinkel en Sittard-Centrum, alsmede eventuele bewonersinitiatieven, actief zijn geïnformeerd. Ook vraagt hij het college naar de gemaakte (gemeentelijke)kosten en de subsidiegelden. Als laatste vraagt hij hoe het college aankijkt tegen het elektrificeren van het goederenspoor tussen het rangeerstation en Chemelot, om zo de geluids- en stankoverlast van de diesellocs in Sittard terug te dringen. In 2011 heeft de gemeenteraad van Sittard-Geleen ingestemd met het projectplan en de aanpak RAIL-terminal Zuidelijke Aansluiting Chemelot.Door de nieuwe ontsluiting zou op tal van fronten een belangrijke verbetering worden gerealiseerd, te weten: bereikbaarheid, flexibiliteit, veiligheid, milieu, logistiek en leefbaarheid voor zowel Chemelot, Geleen (Krawinkel/Mauritspark) als Sittard-spoor nabij het station. De zuidelijke aansluiting zou op het terrein van Chemelot komen. De kosten werden geraamd op ruim 25 miljoen euro Het college heeft de raad op 20 mei medegedeeld dat het project,als gevolg van het niet opwegen van de baten tegen de kosten en voortschrijdend inzicht met betrekking tot alternatieve transportmodaliteiten,beëindigd is.De gemeenteraad heeft op 27 september 2018 de bijdragevan 6,5 miljoen euroaan dit project teruggebracht naar 1,5 miljoen euro. De CDA-fractie heeft het collegebij diebesluitvorminggewezen op de mogelijkheid dat hierdoor ook andere investeerders zouden kunnen afhaken, hetgeen nu helaas ook het geval is.

Welke consequenties heeft het niet doorgaan van de Zuidelijke Spooraansluiting Chemelot?

CDA CDA Sittard-Geleen 09-06-2020 04:27

Raadslid Marcel Mastenbroek heeft afgelopen vrijdag namens het CDA vragen over de consequenties van het niet doorgaan van de Zuidelijke Spooraansluiting Chemelot aan het college gesteld. Mastenbroek vraagt het college onder andere naar de afwegingen die gemaakt zijn om het project te beëindigen en welke alternatieven er zijn.Bovendien vraagt hij wat het afblazen van het project betekent voor de bewoners van het Mauritspark, en de veiligheid enleefbaarheid van het gebied, en of de wijkplatforms Krawinkel en Sittard-Centrum, alsmede eventuele bewonersinitiatieven, actief zijn geïnformeerd. Ook vraagt hij het college naar de gemaakte (gemeentelijke)kosten en de subsidiegelden. Als laatste vraagt hij hoe het college aankijkt tegen het elektrificeren van het goederenspoor tussen het rangeerstation en Chemelot, om zo de geluids- en stankoverlast van de diesellocs in Sittard terug te dringen. In 2011 heeft de gemeenteraad van Sittard-Geleen ingestemd met het projectplan en de aanpak RAIL-terminal Zuidelijke Aansluiting Chemelot.Door de nieuwe ontsluiting zou op tal van fronten een belangrijke verbetering worden gerealiseerd, te weten: bereikbaarheid, flexibiliteit, veiligheid, milieu, logistiek en leefbaarheid voor zowel Chemelot, Geleen (Krawinkel/Mauritspark) als Sittard-spoor nabij het station. De zuidelijke aansluiting zou op het terrein van Chemelot komen. De kosten werden geraamd op ruim 25 miljoen euro Het college heeft de raad op 20 mei medegedeeld dat het project,als gevolg van het niet opwegen van de baten tegen de kosten en voortschrijdend inzicht met betrekking tot alternatieve transportmodaliteiten,beëindigd is.De gemeenteraad heeft op 27 september 2018 de bijdragevan 6,5 miljoen euroaan dit project teruggebracht naar 1,5 miljoen euro. De CDA-fractie heeft het collegebij diebesluitvorminggewezen op de mogelijkheid dat hierdoor ook andere investeerders zouden kunnen afhaken, hetgeen nu helaas ook het geval is.

Wouter IJpelaar stelt schriftelijke over nachtvervoer Arriva

CDA CDA Sittard-Geleen 23-10-2019 10:56

Statenlid Wouter IJpelaar heeft afgelopen vrijdagschriftelijke vragen over het nachtvervoer van Arrivaingediend. Dit naar aanleiding van de berichtgeving van de vervoerder dat zij geen toekomst ziet in nachtvervoer in onze provincie en dat zij zich genoodzaakt ziet om het nachtvervoer te stoppen. Het CDA betreurt het beëindigen van de gehouden proef omtrent Limburgs nachtvervoer, omdat het in de nacht gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer kan bijdragen aan de leefbaarheid voor jongeren in onze provincie. IJpelaar vraagt het college van Gedeputeerde Staten onder andere welke inspanningen Arriva heeft verricht om het openbaar vervoer in de nacht te promoten in de regio, met name onder jongeren en studenten. Ook vraagt hij of het College bereid is om het gesprek aan te gaan met Arriva, studentenverenigingen en andere belanghebbenden om te bekijken of, en zo ja, aan welke vorm van nachtvervoer, er behoefte is en hoe hieraan mogelijk alsnog vorm kan worden gegeven.

Samen op station Amsterdam Centraal ...

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 10-03-2019 14:27

Samen op station Amsterdam Centraal op weg naar de Dam voor de Klimaatmars!

Nieuw geplande spoorwegovergang Limbricht, hot item bij inwoners van Limbricht

CDA CDA Sittard-Geleen 15-02-2019 08:31

Op dinsdag 5 februari jl. organiseerde ProRail, op verzoek van de inwoners van Limbricht, een informatiebijeenkomst over het voornemen van ProRail om de onbewaakte spoorwegovergang ter hoogte van kasteel Limbricht 200 meter in westelijke richting (richting Born) te verplaatsen. Tot grote verbazing van de aanwezige inwoners heeft ProRail inmiddels het definitieve besluit tot verplaatsing genomen en zijn de werkzaamheden ingepland voor het voorjaar van 2020. In februari 2017 heeft een eerste informatieavond voor de inwoners van Limbricht plaatsgevonden. Tijdens deze bijeenkomst hebben de aanwezigen meerdere vragen, gegronde argumenten en bezwaren over deze verplaatsing kenbaar gemaakt en ingediend. ProRail zou hier vervolgens op terugkomen. Inwoners gaven echter te kennen de afgelopen twee jaar geen enkele reactie in welke vorm dan ook van ProRail ontvangen te hebben. Voor ProRail staat vast dat de spoorwegovergang in het voorjaar van 2020 200 meter in westelijke richting wordt verplaatst. Dit afgezet tegen het feit dat er omwonenden zijn die gegronde argumenten hebben om niet tot verplaatsing over te gaan. Betreffende omwonenden hebben de geschetste situatie (al hun hele leven lang) op het netvlies staan, terwijl ProRail de situatie maar op een enkel moment bekeken heeft. Onze raadsleden Peter Henssen en Jos Schlössels alsmede Bas Hoedemakers van de Stadspartij hebben de inbreng van de Limbrichternaren meegenomen en het college gevraagd op basis van de massale inbreng de verplaatsing van de overgang terug te draaien.

Stadspartij voor Sittard, Geleen en ...

Stadspartij Stadspartij Sittard-Geleen 01-02-2019 13:50

Naar aanleiding van enige onrust die ...

Stadspartij Stadspartij Sittard-Geleen 30-01-2019 21:21

Naar aanleiding van enige onrust die ontstaan is in Limbricht omtrent het voornemen van ProRail om de spoorwegovergang Michiels van Kessenichstraat in Limbricht te sluiten, heeft Bas Hoedemakers de volgende vragen aan het college gesteld: Betreft: Spoorwegovergang Michiels van Kessenichstraat Limbricht Geacht College, Op 25 oktober 2018 hebben een aantal omwonenden nabij de spoorwegovergang Michiels van Kessenichstraat Limbricht richting het sportveldencomplex te Limbricht een schrijven ontvangen van ProRail dat de betreffende overgang gesloten zal worden en 200 meter verderop een nieuwe spoorwegovergang wordt geopend. Kort daarop verscheen er een krantenartikel waarin de inwoners van Limbricht hun ongenoegen uiten over de voorgenomen sluiting/verplaatsing. Op aandringen van de inwoners van Limbricht is ProRail bereid gevonden een informatieavond te organiseren op 5 februari a.s. Echter is tot nog toe onduidelijk welke gevolgen deze voorgenomen sluiting/verplaatsing heeft voor omwonenden en gebruikers van de overgang. Tevens is er een discussie ontstaan over de toegestane snelheid van het goederenvervoer op het traject Sittard – overslaghaven Buchten/Holtum. Daar er nog op diverse vlakken onduidelijkheid bestaat, hebben wij de volgende vragen: 1. Wat is de motivatie voor de gemeente om medewerking te verlenen aan de voorgenomen sluiting/verplaatsing van de spoorwegovergang? 2. Bent u zich bewust van de diverse gebruikers van deze spoorwegovergang, zijnde o.a. recreanten, wandelaars, fietsers, ruiters en gebruikers van het sportcomplex Limbricht? 3. Zijn er financiële bijdragen van de gemeente voorzien bij deze voorgenomen sluiting/verplaatsing? 4. Is deze overgang van belang bij de organisatie van grootschalige evenementen op het sportcomplex als bijvoorbeeld nood toe/uitgang? In de plannen van ProRail inzake de voorgenomen sluiting/verplaatsing van de spoorwegovergang wordt geen duidelijkheid geschetst over de toekomstige situatie; 5. Kunt u aangeven of in voorgenomen sluiting/verplaatsing een veilige aansluiting is voorzien op het ruiterpad, de aangelegen volkstuinen en het sportcomplex Limbricht, waardoor rekening wordt gehouden met alle geschetste gebruikers? 6. Kunt u aangeven of en hoe er bij de nieuwe overgang wordt omgegaan met het hoogteverschil ter plekke en of dit ook onderhevig is aan richtlijnen, bijvoorbeeld de CROW e.d., met het oog op bruikbaarheid en veiligheid? 7. Bent u zich ervan bewust dat deze voorgenomen sluiting/verplaatsing zal leiden tot meer drukte en verkeerstoename op de spoorwegovergang aan de Platz te Limbricht? Zo ja, zijn er maatregelen noodzakelijk om op deze overgang de verkeersveiligheid te garanderen, er van uitgaande dat het merendeel van de gebruikers van de overgang Michiels van Kessenichstraat zal uitwijken naar de overgang aan de Platz? 8. Bent u bereid om met gebruikers en ProRail in overleg te treden om tot een voor alle partijen acceptabele oplossing te komen, mocht de bijeenkomst op 5 februari a.s. geen uitkomst bieden? namens de Stadspartij fractie, Bas Hoedemakers

CDA fractie stelt vragen over onderdoorgang Raadskuilderweg

CDA CDA Sittard-Geleen 17-01-2019 09:48

Geacht college,Eind 2018 heeft de raad bij hamerstuk ingestemd met het gemeenteblad inzake de ondertunneling van de overgang Raadskuilderweg respectievelijk de overgang Lintjesweg. Met name de overgang Raadskuilderweg heeft de afgelopen tijd de tongen losgemaakt en dan niet alleen wat betreft de twee bijna-ongelukken. In onze gesprekken met burgers wordt bij herhaling aangegeven dat het realiseren van een onderdoorgang aan de Raadskuilderweg een uitgelezen kans is om het verleden en de toekomst met elkaar te verbinden. Het verleden betreft in dit geval het Mijnverleden. Iets waar in Limburg in het algemeen en Geleen in het bijzonder met trots over wordt gesproken. De activiteiten in het kader van het recente “Jaar van de Mijnen” zijn hiervan het sprekende bewijs. Genoemde onderdoorgang aan de Raadskuilderweg biedt een uitgelezen kans om het Mijnverleden, meer in het bijzonder de Staatsmijn Maurits blijvend te laten beleven. Dit kan door de onderdoorgang fysiek en/of qua beleving ‘in te richten’ als een Mijngang.VRAAG: Is het college bereid om in overleg te treden met ProRail om de onderdoorgang aan de Raadskuilderweg fysiek en/of qua beleving in de vorm van een Mijngang te laten realiseren?Zo ja, houdt u de raad op de hoogte van de ontwikkelingen?Zo nee, waarom niet?De CDA-fractie ziet de beantwoording van de vragen binnen de gestelde termijn met belangstelling tegemoet. Met vriendelijke groet,Noël Lebens en Patrick Brouwers

PvdA LimburgDe Maaslijn van Arriva ...

PvdA PvdA Sittard-Geleen 15-12-2018 13:20

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.