Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch inzichtelijk

9 documenten

Spitsbus Maaspoort kan sneller én via Empel

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 11-09-2019 09:06

Vanuit Empel met de spitsbus naar het station? Sneller vanuit de Maaspoort? Dat moet kunnen aldus Gert-Jan van Rooij namens Pvda Den Bosch.

Eerder stelde hij namens de PvdA al vragen aan het college van B&W over de verbetering van de route en verkorting van de reistijd van de snelbus van Maaspoort naar het station, die vanaf 15 december gaat rijden.

Ook heeft Van Rooij de aansluiting van de halte Kasteeldreef in Empel voorgesteld, zodat reizigers uit Empel in de spits 20 á 25 minuten sneller op het station zijn.

De route zou dan worden (namen haltes): Kasteeldreef, Burg. Godschalkxstraat, Maaspoortweg, Eimeren, Fleringen, Bollenveld, Prikpolder, Marie Koenenlaan, Thorbeckeplantsoen, Troelstradreef, Zilverwilg, Larenweg, Hambakenweg, Orthen en dan via de Zandzuigerstraat, Nelson Mandelalaan, Royal Welshbrug en Magistratenlaan naar de stationsingang aan het Leonardo da Vinciplein. Totale reistijd vanaf halte Kasteeldreef in Empel tot het station: 17 minuten.

PvdA Den Bosch heeft daarom aanvullende schriftelijke vragen gesteld.

Lees ook het artikel van het Brabants Dagblad.

Het bericht Spitsbus Maaspoort kan sneller én via Empel verscheen eerst op PvdA Den Bosch.

Spitsbus Maaspoort-station keert terug

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 05-07-2019 10:54

De snelle spitsbus vanuit de Maaspoort naar het station komt met ingang van de nieuwe dienstregeling op 1 december terug.

Daar pleitte Maaspoorter en commissielid voor PvdA Den Bosch Gert-Jan van Rooij al tijden voor. Want wie in de de Maaspoort woont zit nu véél te lang in de bus.

De snelle spitsbus bedient – als aanvulling op de Maasoever lijn 7 (noord-west hoek van de Maaspoort) – de noord-oost hoek van de Maasoever met een snelle en directe verbinding van en naar het NS-station. Deze lijn start met het bieden van extra ritten in de ochtend- en avondspits.

“Een mooi resultaat voor mij persoonlijk, de PvdA Den Bosch en alle anderen die ons hebben gesteund!”, laat Gert-Jan van Rooij weten.

Bekijk hier nog eens het filmpje dat Gert-Jan eerder maakte:

Het bericht Spitsbus Maaspoort-station keert terug verscheen eerst op PvdA Den Bosch.

Bewoners van de #Maaspoort ...

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 05-07-2019 10:50

Bewoners van de #Maaspoort gefeliciteerd! De snelle spitsbus 🚌 vanuit de wijk naar het station komt met ingang van de nieuwe dienstregeling op 1 december terug! Daar pleitte Maaspoorter en commissielid voor PvdA Den Bosch Gert-Jan van Rooij al tijden voor. Want wie in de de Maaspoort woont zit nu véél te lang in de bus. De snelle spitsbus bedient - als aanvulling op de Maasoever lijn 7 (noord-west hoek van de Maaspoort) - de noord-oost hoek van de Maasoever met een snelle en directe verbinding van en naar het NS-station. Deze lijn start met het bieden van extra ritten in de ochtend- en avondspits. "Een mooi resultaat voor mij persoonlijk, de PvdA Den Bosch en alle anderen die ons hebben gesteund!", laat Gert-Jan van Rooij weten 🌹 (afbeelding: Maaspoort Nieuws)

Een snelle bus vanuit de Maaspoort ...

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 28-05-2019 19:26

Een snelle bus vanuit de Maaspoort naar station 's-Hertogenbosch. Die was er en die moet terug! Daar pleit Gert-Jan van Rooij namens Pvda Den Bosch al tijden voor. Want wie in de De Maaspoort woont zit nu véél te lang in de bus. 🚌

Mobiliteitshub station Oost

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-05-2019 11:10

Het aantal reizigers dat dagelijks gebruikmaakt van station ’s-Hertogenbosch Oost loopt al jaren fors terug. D66 pleit o.a. om die reden voor een mobiliteitshub nabij station Oost. De partij diende daarom bij de behandeling van de ‘Actualisatie Stedelijke Bereikbaarheidsstrategie’ een motie hierover in. Deze motie kon rekenen op unanieme steun in de gemeenteraad.

Voor D66 is het van belang dat het Centraal Station (hierna: CS) ook in de toekomst een prettige en goed functionerende plek blijft. Met het groeiend aantal reizigers neemt de druk op meerdere fronten toe op het CS. Dat komt onder meer doordat nu nog alle buslijnen in de stad gericht zijn op het CS. “Terwijl als we het busnetwerk meer als een metronetwerk zouden benaderen er opeens kansen ontstaan om de druk op het CS te doen verminderen. Een netwerk waarbij er meerdere zogenaamde mobiliteitshubs zijn waar overgestapt kan worden op verschillende manieren van openbaar vervoer. Met name bij station Oost liggen de kansen om niet alleen de stad daar te verdichten, maar ook om er een hub te ontwikkelen”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Een mobiliteitshub zou tevens een oplossing zijn om het dalend aantal treinreizigers vanaf station Oost te doen keren en rondom het station een nieuwe ‘tweede Spoorzone in de stad’ te creëren. Een mobiliteitshub kan een impuls geven aan de ontwikkeling van onderwijs, bedrijvigheid en diverse woonvormen.

De knooppuntontwikkeling van station Oost staat in het uitgebreide rapport benoemd bij de eventuele plannen voor na 2020. Ook staat in het rapport een hoogfrequent busnetwerk benoemd richting de nieuwe ov-concessie in 2024. Van den Kerkhof: “Voor D66 is het van belang dat nu al aan de slag gegaan wordt met de kansen die station Oost biedt voor de bereikbaarheid van onze stad. Wij willen daarmee niet wachten tot vlak voor de ov-concessie. Wij willen het tempo versnellen en zeggen: HUP! Start spoedig met het onderzoek om nabij station Oost de mogelijkheden in kaart te brengen voor het realiseren van een hub.”

Mobiliteitshub station Oost

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-05-2019 11:10

Het aantal reizigers dat dagelijks gebruikmaakt van station ’s-Hertogenbosch Oost loopt al jaren fors terug. D66 pleit o.a. om die reden voor een mobiliteitshub nabij station Oost. De partij diende daarom bij de behandeling van de ‘Actualisatie Stedelijke Bereikbaarheidsstrategie’ een motie hierover in. Deze motie kon rekenen op unanieme steun in de gemeenteraad.

Voor D66 is het van belang dat het Centraal Station (hierna: CS) ook in de toekomst een prettige en goed functionerende plek blijft. Met het groeiend aantal reizigers neemt de druk op meerdere fronten toe op het CS. Dat komt onder meer doordat nu nog alle buslijnen in de stad gericht zijn op het CS. “Terwijl als we het busnetwerk meer als een metronetwerk zouden benaderen er opeens kansen ontstaan om de druk op het CS te doen verminderen. Een netwerk waarbij er meerdere zogenaamde mobiliteitshubs zijn waar overgestapt kan worden op verschillende manieren van openbaar vervoer. Met name bij station Oost liggen de kansen om niet alleen de stad daar te verdichten, maar ook om er een hub te ontwikkelen”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Een mobiliteitshub zou tevens een oplossing zijn om het dalend aantal treinreizigers vanaf station Oost te doen keren en rondom het station een nieuwe ‘tweede Spoorzone in de stad’ te creëren. Een mobiliteitshub kan een impuls geven aan de ontwikkeling van onderwijs, bedrijvigheid en diverse woonvormen.

De knooppuntontwikkeling van station Oost staat in het uitgebreide rapport benoemd bij de eventuele plannen voor na 2020. Ook staat in het rapport een hoogfrequent busnetwerk benoemd richting de nieuwe ov-concessie in 2024. Van den Kerkhof: “Voor D66 is het van belang dat nu al aan de slag gegaan wordt met de kansen die station Oost biedt voor de bereikbaarheid van onze stad. Wij willen daarmee niet wachten tot vlak voor de ov-concessie. Wij willen het tempo versnellen en zeggen: HUP! Start spoedig met het onderzoek om nabij station Oost de mogelijkheden in kaart te brengen voor het realiseren van een hub.”

Energieneutraal Bedrijvencentrum Grasso

D66 D66 s-Hertogenbosch 25-02-2019 14:51

Komende woensdag stelt de gemeenteraad kredieten beschikbaar voor zowel de verbouwing van het voormalige Grasso-pand aan de Parallelweg als voor de verbouwing van het pand van de JAM-fabriek 2.0 aan de Helftheuvelweg. Beide panden kennen hoge ambities op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijvencentrum Grasso gaat zelfs voor energieneutraal. D66 is dan ook enthousiast over de plannen voor deze plekken voor startende ondernemers in de ICT en Agrifood en bracht op 22 februari zelf ook een bezoek aan het Grasso-complex.

Dicht gelegen bij het station, in het nog verder te ontwikkelen deel van de Spoorzone, wordt het karakteristieke Grasso-pand met omliggende panden, verbouwd tot energieneutrale kantoorruimte voor ICT ondernemers. En een energieneutraal gebouw vraagt natuurlijk ook om energiebewuste huurders. Informeren en inspireren is daarbij het credo” aldus raadslid Inge Visschedijk.

Het plan is om over het terrein een doorgang te creëren van het NS-station naar woonwijk Boschveld en het Congrescentrum 1931. Horeca en een uitnodigende looproute moeten het terrein niet alleen aantrekkelijk maken voor degenen die er werken maar ook voor omwonenden. “Een ‘boost’ voor de buurt” aldus Visschedijk. “De verbouwing van de Grasso en het aanpakken van de directe omgeving kan wat D66 betreft niet snel genoeg gaan. We zijn namelijk niet de enige stad die ICT-bedrijvigheid aan zich wil binden.”

De D66 fractie en enkele actieve D66-leden zijn in ieder geval na een geslaagd werkbezoek op de locatie bijzonder enthousiast over de voorgestelde ontwikkelingen in dit deel van de Spoorzone. Een plek vol historie en met volop kansen voor ondernemerschap, onderwijs en ontmoeting!

https://shertogenbosch.d66.nl/2019/02/25/energieneutraal-bedrijvencentrum-grasso/
D66
De D66-fractie en enkele leden op werkbezoek bij de Grasso afgelopen 22 februari

https://shertogenbosch.d66.nl/2019/02/25/energieneutraal-bedrijvencentrum-grasso/
D66

Energieneutraal Bedrijvencentrum Grasso

D66 D66 s-Hertogenbosch 25-02-2019 14:51

Komende woensdag stelt de gemeenteraad kredieten beschikbaar voor zowel de verbouwing van het voormalige Grasso-pand aan de Parallelweg als voor de verbouwing van het pand van de JAM-fabriek 2.0 aan de Helftheuvelweg. Beide panden kennen hoge ambities op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijvencentrum Grasso gaat zelfs voor energieneutraal. D66 is dan ook enthousiast over de plannen voor deze plekken voor startende ondernemers in de ICT en Agrifood en bracht op 22 februari zelf ook een bezoek aan het Grasso-complex.

Dicht gelegen bij het station, in het nog verder te ontwikkelen deel van de Spoorzone, wordt het karakteristieke Grasso-pand met omliggende panden, verbouwd tot energieneutrale kantoorruimte voor ICT ondernemers. En een energieneutraal gebouw vraagt natuurlijk ook om energiebewuste huurders. Informeren en inspireren is daarbij het credo” aldus raadslid Inge Visschedijk.

Het plan is om over het terrein een doorgang te creëren van het NS-station naar woonwijk Boschveld en het Congrescentrum 1931. Horeca en een uitnodigende looproute moeten het terrein niet alleen aantrekkelijk maken voor degenen die er werken maar ook voor omwonenden. “Een ‘boost’ voor de buurt” aldus Visschedijk. “De verbouwing van de Grasso en het aanpakken van de directe omgeving kan wat D66 betreft niet snel genoeg gaan. We zijn namelijk niet de enige stad die ICT-bedrijvigheid aan zich wil binden.”

De D66 fractie en enkele actieve D66-leden zijn in ieder geval na een geslaagd werkbezoek op de locatie bijzonder enthousiast over de voorgestelde ontwikkelingen in dit deel van de Spoorzone. Een plek vol historie en met volop kansen voor ondernemerschap, onderwijs en ontmoeting!

https://shertogenbosch.d66.nl/2019/02/25/energieneutraal-bedrijvencentrum-grasso/
D66
De D66-fractie en enkele leden op werkbezoek bij de Grasso afgelopen 22 februari

https://shertogenbosch.d66.nl/2019/02/25/energieneutraal-bedrijvencentrum-grasso/
D66

PvdA Den Bosch is blij met het ...

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 16-11-2018 18:45

PvdA Den Bosch is blij met het onderzoek naar de komst van een spitsbus tussen de Maaspoort en het centraal station. De wijk zit al jaren te wachten op een treinstation, maar dat gaat er voor 2040 niet van komen. Het wordt dan ook hoog tijd voor een snelle spitsbus, vindt ons commissielid Gert-Jan van Rooij. "Er komt voorlopig geen station in Maaspoort, maar er rijden wel zes intercity’s per uur naar Eindhoven, Utrecht en Amsterdam. Dat is hartstikke mooi, maar met de beroerde busverbinding richting het centraal station is dat haast geen alternatief voor de auto." Gert-Jan stelde daarom een motie op die tijdens de behandeling van de begroting werd ingediend door raadslid Fouad Kabbouti en acht andere partijen, inclusief de hele coalitie. De motie is vervolgens unaniem aangenomen 💪🚌🌹 https://www.dtvdenbosch.nl/onderzoek-spitsbus-van-maaspoort-naar-station/content/item?1108693

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.