Nieuws van politieke partijen in Assen inzichtelijk

12 documenten

#Respect | Assen

GroenLinks GroenLinks Assen 23-05-2020 00:00

GroenLinks Assen ziet hoe ook in het stadscentrum van Assen de 1,5 m maatschappij en de corona-maatregelen langzaam worden doorgevoerd. De winkelstraten zijn weer bevolkt met publiek en dat wordt door de winkeliers en Vaart in Assen (ViA) goed opgepakt.

De Oudestraat bijvoorbeeld kent nu twee-richting-wandelroutes.  Aan alles wat nieuw is moet men wennen en VIA heeft dan ook de nodige moeite genomen dit allemaal in goede banen te leiden. Chapeau voor de inzet! Op één punt echter vinden wij als GroenLinks dat ViA de plank behoorlijk misslaat. Ook vanuit onze achterban bereikt ons dit signaal.

De jonge vrouwen die op zaterdag de mensen attendeerden op de nieuwe looprichtingen werden in een poll van RTV-Drenthe niet voor niets getypeerd als ‘pitspoezen’. En ook al vinden de meiden het zelf wellicht prima, de toon is gezet. In de AsserCourant lazen we dat ook het publiek opmerkingen maakt over  de ‘pakjes’. Wij vinden het van weinig smaak getuigen om in een tijd dat we een hele #metoo discussie hebben gevoerd deze dames hier op deze manier ‘ neer te zetten’ . Het getuigt van weinig respect en is anno 2020 niet gepast.  Dan kan het duizend keer een knipoog zijn naar Assen als TT-stad, maar voor de beeldvorming bewijst VIA Assen hiermee geen goede dienst. De Formule1 heeft in 2018 de ‘pitspoezen’ al afgeschaft, dus laten we niet achter de feiten aanhobbelen.

Er zijn toch tal van andere manieren omdat op een ludieke manier te doen?

Dat moesten we toch even kwijt.

Huis aan Huis Februari in Baggelhuizen | Assen

GroenLinks GroenLinks Assen 27-02-2020 00:00

Op 1 Februari heeft een enthousiaste groep vrijwilligers huis aan huis gelopen in de wijk Baggelhuizen om te zien wat daar leeft in de wijk en te kijken wat GroenLinks voor de wijk kan betekenen. 

 

Het was weer een buitengewoon leerzame ochtend. Baggelhuizen heeft een zeer gemêleerde samenstelling. Deze woonwijk werd aangelegd begin jaren 70 van de 20e eeuw, en is vernoemd naar de gelijknamige buurtschap die er voorheen lag, en die uit slechts enkele huizen en boerderijen bestond. Er werden 1800 nieuwbouwwoningen in deze wijk gebouwd, waarin 5000 mensen woonden (1993), een aantal dat sindsdien, door gezinsverdunning, gedaald is tot 4700 (in 2000). Een mix van Koop en sociale huurwoningen. Wij bezochten het gebied van Fivelingo en Hunsingostraat.

Wat ons opviel is dat veel bewoners niet thuis waren. Onze aanweziheid kreeg ook minder enthousiasme dan bij wijken die eerder ons zijn bezocht, totaal hebben we 88 huishoudens bezocht. In verkiezingsperiode hadden wij een ander deel van Baggelhuizen bezocht, daar was meer GroenLinks gezind publiek. Een veelvoorkomende klacht toen was de nabijheid van de TT-circuit, in dit deel  van de wijk geen klachten over geluidsoverlast.

Wel andere zaken kwamen hier aan de orde. Een steeds terugkerend probleem die bewoners ervaren is  gebrek aan handhaving. Soort gelijke geluiden hebben wij ook vernomen in de wijken Pittelo en Noorderpark. In sommige delen van de buurt gaat het om overlast van hangjongeren en dat men in 30km wijken te hard en onbesuisd rijd. Bewoners vragen waarom er zo weinig voorzieningen zijn voor jongeren. In bepaalde straten is sprake van veel zwerfvuil; onderhoud trottoirs kan beter. De wijk is ingedeeld in hofjes en het ene hof is aanzienlijk schoner is dan de ander. En zo ervaart men in de ene hof dat de straatverlichting onvoldoende is en in de ander hof juist niet. Dit geldt ook voor de problematiek van drugsoverlast.

Ook een tekort aan voorzieningen kwam aanbod. Er is maar 1 supermarkt in de nabije omgeving.

Tenslotte is ook gesproken over de samenstelling van de bevolking, buurtbewoners geven aan dat ze een betere spreiding van nieuwkomers wensen.  

Schriftelijke vragen over de aangekondigde afsluiting van de Hoofdvaartsweg

PvdA PvdA Assen 10-09-2019 15:25

Op 9 juli j.l. is in de Commissie Bezwaarschriften een kwestie aan de orde geweest inzake het afsluiten van de Hoofdvaartsweg tussen de Norgervaart en de Kloosterbrug. Aanleiding voor het afsluiten van deze straat is het benutten van de weg als ontsluitingsroute, wat voor omwonenden overlast zou veroorzaken. Vooral speelt de snelheid van het verkeer een rol. Met name auto’s rijden er, naar verluidt, te hard. Hiertoe zijn in het verleden aanpassingen op het wegdek aangebracht, wat een snelheids-remmende werking moest bewerkstelligen. Kennelijk bleek het niet afdoende te zijn. De weg bleef de kortste afstand en dus een sluiproute voor verkeer van en naar Smilde en Norg/Veenhuizen. Door de aangekondigde afsluiting zal Houthandel Drent moeilijk of misschien niet meer bereikbaar zijn voor vrachtverkeer van toeleveringsbedrijven. Wellicht zal de klandizie teruglopen door beperkte toegankelijkheid. Dit was de aanleiding om aan te kloppen bij de Commissie Bezwaarschriften.

Het is ons niet bekend, wat het advies is geweest van de Commissie. Wel is duidelijk, dat uw college een besluit heeft genomen, dat leidt tot wegafsluiting van het gehele wegvak. Met dat besluit wordt voldaan aan de wens van een aantal omwonenden.

Om tegemoet te komen aan de ingediende bezwaren, maar ook aan die van een aantal omwonenden, is te overwegen de wegafsluiting te laten plaatsvinden ter hoogte van de locatie van de houthandel. Daarmee is de doorgaande weg afgesloten, terwijl het noodzakelijke vrachtverkeer de houthandel toch kan bereiken. Uit praktische overwegingen moet het vrachtverkeer vanaf de Norgervaart komen, omdat de toegang vanaf noordelijke zijde voor vrachtauto’s niet mogelijk is. Voor wat betreft de klandizie is de toegankelijkheid van het bedrijf dan bovendien gewaarborgd. De toegankelijkheid via de Brasemstraat roept problemen op in de woonbuurt.

Binnen de PvdA-fractie roept één en ander een aantal vragen op.

Heeft het college het advies van de Commissie Bezwaarschriften volledig overgenomen? Zo niet, waar is van het advies afgeweken en waarom? Wat is gedaan op het gebied van handhaving om de verkeerssnelheid te beperken? Welke alternatieven zijn aan de orde gekomen, teneinde aan belangen op het gebied van verkeersveiligheid te voldoen? Wat is uw overweging om de wegafsluiting niet ter hoogte van de houthandel te situeren, waardoor vrachtauto’s van toeleveringsbedrijven en ook klanten de houthandel kunnen bereiken? Wat zijn de verwachtingen omtrent toename van verkeer in de Brasemstraat? Zijn de bewoners betrokken bij de gekozen oplossing? Door de voorgenomen maatregelen is de toegankelijkheid van het bedrijf beperkt. Wat verwacht het college van de economische gevolgen voor het bedrijf? In welke mate wordt rekening gehouden met planschade?

Het bericht Schriftelijke vragen over de aangekondigde afsluiting van de Hoofdvaartsweg verscheen eerst op PvdA Assen.

Huis aan Huis zaterdag 7 september 2019 | Assen

GroenLinks GroenLinks Assen 08-09-2019 00:00

Op zaterdag 7 september heeft een enthousiaste groep vrijwilligers huis aan huis gelopen in / rond de Obrechtlaan – Wijk Noorderpark

Bij ongeveer 110 huishoudens hebben we aangebeld waarbij ongeveer 60% thuis was. Doel was om te peilen in de wijk wat er leeft, waar lopen mensen tegen aan als het gaat om leefbaarheid en hoe kunnen wij daarbij van dienst zijn.

Slechts een enkeling wilde niet meewerken en gaf aan geen behoefte te hebben aan een gesprek. In vergelijking met voorgaande keren, is het aantal respondenten bijzonder hoog. Mogelijk heeft dit temaken met 2 factoren. (1) Het is geen verkiezingstijd (2) Het thema door de fractie aangereikt sloot naadloos aan op de ‘leefwereld’ van de burgers.

Bijna alle bewoners klagen over het rijgedrag van automobilisten. Het is een 30 km buurt, maar met name in de avonduren wordt echt hard gereden. De zogenaamde ronde drempels vormt daarbij geen belemmering omdat men dit gewoon ontwijkt. Ook is aangegeven dat het een doorgaande weg is naar Poiesz en er onvoldoende is aangegeven dat het om een 30km woonwijk gaat., ook maakt men zich zorgen over de oversteek van kinderen (basisschool de Vuurvogel). Een derde zorgpunt is het onderhoud aan de parkeerplaatsen (onkruid bestrijding). Een paar bewoners kwamen zelf met een suggestie. Bewoners moeten tijdig worden geïnformeerd, over datum en tijdstip, zodat de bewoners hun auto elders kunnen parkeren. Vierde zorgpunt is de fietspad wat uitkomt op Obrechtlaan, Peter van Anrooypad. Fietsers en scooters rijden hier de weg op zonder zicht op de weg en andersom. Hebben al ongelukken plaatsgevonden. Veel instemming met fietssnelweg Assen-Groningen Er zijn zorgen om verpaupering van de buurt, rond de Vivaldlaan en Paganinilaan Overige opmerkingen die van belang waren. Er is is behoefte aan meer parkeerplaatsen. Meer aandacht voor de natuur. Zonnepanelen mogen niet ten koste gaan van natuur. Stoep beter onderhouden, met name voor de rollator gebruikers.  Controle op gescheiden afval kan beter. En ergernis over hondenpoep

Al deze punten worden door de fractie ter bespreking voorgelegd aan de gemeent.  

Vrijwilligers bedankt voor jullie inzet vandaag!

Vegetarisch word de standaard in de ...

GroenLinks GroenLinks Assen 10-08-2019 17:39

Vegetarisch word de standaard in de Gemeente Delft Bij bijeenkomsten van de Delftse gemeenteraad wordt vegetarisch eten de standaard. Deelnemers die vlees of vis willen eten, kunnen dat van tevoren doorgeven. Deze motie, ingediend door GroenLinks Delft, is met 21 stemmen voor en 13 stemmen tegen op 27 juni met aangenomen in de raadsvergadering. In Assen hebben wij dit vorig jaar ook als motie ingediend. Helaas was de Gemeenteraad van Assen nog niet zover. Wij hopen dat in de toekomst steeds meer gemeenten het voorbeeld van oa delft gaan volgen.

GroenLinks Assen en Groningen nodigen u uit voor een thema avond over bestrijdingsmiddelen | Assen

GroenLinks GroenLinks Assen 07-06-2019 00:00

Woensdagavond 19 juni 2019 van 19.30 tot 21.30 uur

Waar: DuurzaamheidscentrumBosrand 29401 SL Assen

Het sprookje van veilige bestrijdingsmiddelen

Waar of wat je ook meet, deze synthetische stoffen zijn overal aanwezig: in de bodem, lucht, water, huisstof, luiers, in urine, in groenten, fruit en diervoeders, in dierlijke mest, enz.

De producenten van deze middelen en de reclame willen ons doen geloven dat bij een toepassing volgens de regels bestrijdingsmiddelen voor mens en natuur onschadelijk zijn. Waarom is er een insectensterfte, waarom verdwijnen vele weide- en akkervogels en waarom nemen bepaalde ziekten toe? Wat zijn de effecten van deze middelen op insecten, vogels of op ons?

 

Programma

19.30 - 20.15 De aanwezigheid van bestrijdingsmiddelen in het milieu en de relatie met de afname van insecten19.15 - 19.30 uur inloop

Jelmer Buijs, Buijs Agro-Services Bennekom en Margriet Mantingh, WECF Nederland

20.15 – 20.45 Bestrijdingsmiddelen vanuit het perspectief van omwonenden (in de gemeente Westerveld)

Martijn Molema, huisarts

20.45 – 21.00 Pauze

21.00 – 21.25 Vragen en discussie

21.25 – 21.30 Afsluiting

Voor deze thema avond is iedereen welkom. Bij deelname graag hier aanmelden

Voor informatie kunt u contact opnemen met

margriet.mantingh@gmail.com of degroot.riemke@gmail.com

Het duurzaamheidscentrum is goed bereikbaar met fiets of auto:

Fiets

Komt u met de fiets, dan rijdt u vanaf de Hoofdlaan het onverhard fietspad op (Bosrand). Voor de entree is een fietsenstalling.

Auto & parkeren

Komt u met de auto, dan kunt u parkeren op het parkeerterrein aan de Stadsbroek. Volg hiervoor de borden met de aanduiding Stadsbroek / De Bonte Wever. Vanaf daar is het ca. 200 meter lopen. Let op: bij het duurzaamheidscentrum zelf is alleen parkeergelegenheid voor minder validen.

Adres voor navigatie in de auto

Gebruik voor uw navigatiesysteem in de auto, het adres van het parkeerterrein: Stadsbroek, 9405 ASSEN

Plattegrond: bekijk de kaart (pdf) met de exacte locatie, de aanrijroutes per fiets/auto en de parkeervoorzieningen.

 

 

PvdA-DrentheAfgelopen zaterdag is er ...

PvdA PvdA Assen 18-12-2018 07:06

Schriftelijke vragen over Parkeerproblemen bij vvLEO

PvdA PvdA Assen 14-12-2018 11:01

Het Sportpark “Marsdiek”, gelegen aan de Peeloërweg, is de thuisbasis van de voetbalvereniging LEO. Vanuit de gemeente is de laatste jaren ruim aandacht besteed aan de accommodatie. Dat heeft geleid tot uitbreiding van kleedgelegenheid, aanleg van kunstgras en aanleg van een extra veld. Dat dit noodzakelijk was, is gebleken door de hoge intensiteit, waarmee de accommodatie wordt gebruikt. De parkeermogelijkheden zijn echter niet meegegroeid en de ruimte voor auto’s is vrijwel hetzelfde als tientallen jaren geleden, toen de club circa honderd leden telde. Het ledental is nu, maar verluidt, circa 800.

Met name gedurende de weekenden bestaat langs de Peeloërweg een parkeerprobleem. Regelmatig is er letterlijk geen doorkomen aan door auto’s, die aan weerszijden van de weg half in de berm staan, dus ook deels op de smalle weg. Voor hulpdiensten is dit een kwalijke kwestie.

Inmiddels is door de club de suggestie gedaan de reguliere parkeerplaats te reserveren voor voertuigen van bezoekende clubs. Dat klinkt gastvrij, maar dit lost het parkeerprobleem niet op.

Een oplossing is wellicht te vinden in het verharden van de berm met grasbeton. Tevens is grasbeton toepasbaar op (een gedeelte van) de schapenweide. Daarmee verliest de weide zijn functie niet en krijgt de club voldoende parkeergelegenheid.

Is het college bereid (spoedig) passende maatregelen te treffen, die leiden tot het oplossen van het probleem? Het zal de veiligheid bevorderen.

Het bericht Schriftelijke vragen over Parkeerproblemen bij vvLEO verscheen eerst op PvdA Assen.

We hopen wel dat het TT Circuit gaat ...

Stadspartij PLOP Stadspartij PLOP Assen 29-07-2018 20:14

We hopen wel dat het TT Circuit gaat kijken wat te doen om dit Festival te behouden voor Assen. Mochten de organisator of het TT Circuit de gemeente daarvoor nodig hebben, verwachten wij dat het college daar ook constructief in zal staan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.