Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

13 documenten

Bezoek aan het Atlantikwall Centrum als afsluiting politiek jaar

PvdA PvdA Den Helder 06-07-2020 19:06

Den Helder maakte deel uit van de Atlantikwall, die door de Duitse bezetter gebouwd werd in de 2de Wereldoorlog. Deze meer dan 5000 kilometer lange verdedigingslinie liep van Noorwegen tot Spanje . In de restanten van een indrukwekkend gebouw uit deze periode is hét Atlantikwall Centrum gevestigd.

Op zaterdag 18 juli om 12.00 willen wij het Atlantikwall Centrum bezoeken. Dit relatief nieuwe museum is gelegen in Huisduinen. In het door de Duitse bezetter gebouwde voormalige administratiegebouw “het Casino” in de volksmond.

Programma: 12.00 uur ontvangst met koffie bij het Atlantikewall Centrum 12.30 uur rondleiding 14.00 uur afsluiting met een zomerborrel in fort Kijkduin 15.00 uur einde van de middag

Wij nodigen u en uw partner van harte uit om mee te gaan en zich voor woensdag 15 juli aan te melden bij pvdadenhelder1@gmail.com

Namens het bestuur Maja de Jong, voorzitter

Het bericht Bezoek aan het Atlantikwall Centrum als afsluiting politiek jaar verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Algemene Beschouwingen fractie PvdA ( update 3)

PvdA PvdA Den Helder 26-06-2020 13:21

Afgelopen woensdag 24 juni  zijn de algemene politieke beschouwingen uitgesproken door alle politieke partijen in de Helderse gemeenteraad. Na de eerste reactie door het college van B&W op de beschouwingen werd de vergadering geschorst tot dinsdag de 30e juni. Aanvang 15.00 uur

Inmiddels zijn er een groot aantal amendementen en moties ingediend welke behandeld zullen gaan worden na de heropening van de raadsvergadering.

De PvdA fractie heeft twee moties aangekondigd. Een motie om de Beatrixstraat gedurende de zomermaanden autoluw te maken. En een motie om de duurzame ontwikkelingen met waterstof niet alleen te betrekken op het bedrijfsleven maar ook direct huishoudens hierbij te betrekken. De laatste motie zal samen met D’66 worden ingediend. De moties zijn bijgevoegd

200625. motie Beatrixboulevard.

200625.motie waterstof.D66.PvdA

Hierna volgen overzichten van alle ingediende moties en amendementen

Overzicht moties Kadernota 2021-2024 (1)

Overzicht amendementen Kadernota 2021-2024 (1)

Het bericht Algemene Beschouwingen fractie PvdA ( update 3) verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Ontwerp omgevingsvisie Julianadorp

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder Den Helder 04-09-2019 07:18

Raadscommissie Stadsontwikkeling en Beheer van 2 september 2019

Op 1 juli 2015 nam de Tweede Kamer het wetsvoorstel Omgevingswet aan. De wet treedt op 1 januari 2021 in werking. De gemeente is vanaf die datum dan ook verplicht om volgens de Omgevingswet te werken. De Omgevingswet vraagt om een andere manier van werken, waarbij beleid meer in vroegtijdige participatie met de samenleving wordt opgesteld. De Omgevingsvisie Julianadorp vormt een gezamenlijk beeld van bewoners, ondernemers, maatschappelijke partijen en diverse overheden over de toekomst van Julianadorp.

De gemeenteraad van de gemeente Den Helder is, onder de nieuwe Omgevingswet, verantwoordelijk voor vaststelling van deze visie en de inhoud hiervan. De omgevingsvisie geeft richting aan de acties van allerlei partijen in het gebied, waarvan de gemeente er slechts één is.

Bewoners, ondernemers en allerlei initiatiefnemers krijgen onder de nieuwe Omgevingswet zoveel mogelijk ruimte voor eigen initiatieven. Bindende regels voor allerlei activiteiten in de fysieke leefomgeving zijn terug te vinden in het omgevingsplan, welke op basis van deze visie wordt opgesteld.

De omgevingsvisie Julianadorp is een gezamenlijk toekomstbeeld, dat tot stand is gekomen door middel van de inbreng van bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, belanghebbende  en professionals van de gemeente Den Helder en andere overheden. Op basis van de inbreng is een ontwerp omgevingsvisie samengesteld. De raadscommissie Stadsontwikkeling en beheer was over het algemeen redelijk tevreden over de hoofdlijnen zoals verwoord in de ontwerpvisie.

Vanaf december 2019 zal deze ontwerpvisie gedurende 6 weken ter inzage worden gelegd, zodat eenieder in de gelegenheid wordt gesteld om eventuele bedenkingen hierover in te sturen. Wij zijn als Stadspartij heel erg benieuwd wat u als inwoner van Julianadorp hier nu van vindt en of u zich voldoende gehoord voelt?

Ontwerp-omgevingsvisie-Julianadorp

Vindt u iets over deze omgevingsvisie, laat uw stem dan horen.

Namens de commissieleden Stadsontwikkeling en Beheer van de Stadspartij

Nadine Gatowinas

Participatie app is geen vervanger voor referenda

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder Den Helder 28-05-2019 09:27

Door vanaf het begin mensen te informeren o.a. via deze app kan iedereen op de hoogte van een onderwerp wat speelt in onze gemeente

Mensen mee laten doen? Het kan met de Participatie-app. De Participatie-app is speciaal ontwikkeld voor situaties waarin het betrekken van inwoners ingewikkeld is. De app stelt u in staat betrokken gebruikers te betrekken als deze betrokken willen worden. Het is een generieke app, zodat het voor iedere afnemer interessant is. U kunt de app gebruiken als gemeente die de inwoner wil betrekken bij een bepaald thema.

Nog enige verdere uitleg hieronder n.a.v. vragen van iemand

Welk status wilt U deze APP geven?

uitsluitend participatie;

B. raadgevend;

C. bindend.

Antwoord:

De app is geen vervanger van een referendum maar kan de aanvraag voor een referendum voorkomen Door mensen te laten participeren. Dus het antwoord is: A uitsluitend participatie

Hoe wilt U de vraagstelling invullen

Antwoord:

– Een goede vraag is belangrijk. Per vraag kan aangegeven worden wie de afzender (bestuurder, raadslid, etc.) is. Zo weet iedereen wie de vraag stelt. Bij de stelling of vraag kan een toelichting worden gegeven. Dit kan tot maximaal 8000 tekens. Hiermee kan de gebruiker de kennis tot zich nemen die hij nodig heeft om zijn mening te vormen.

– Via het dashboard kunnen beheerders vragen voorleggen aan verschillende groepen mensen. Gebruikers kunnen worden ingedeeld in meerdere groepen. Vraagstukken kunnen aan meerdere groepen worden voorgelegd.

Een onderwerp en/of gekoppeld aan meerdere onderwerpen.

Antwoord:

In één oogopslag overzicht van de stellingen/vragen die voorliggen. Daarnaast kan de gebruiker de vragen of stellingen uitvragen op groepsniveau en op datum. De gebruiker kan een menu aanklikken met overzicht van groepen, vragen, gegevens en beheerders van de app (zo kan de gebruiker snel contact opnemen).

Een onderwerp gekoppeld aan antwoorden.

Antwoord:

– De gebruiker ziet de afzender van de stelling (de afzender kan bij iedere vraag/stelling aangepast worden waardoor de app door verschillende personen, afdelingen te gebruiken is). Naast de afzender: de groep en de datum van uitvraag. Voorts kan de gebruiker de toelichting lezen en voor tegen of neutraal stemmen.

– De gebruiker kan voordat hij zijn stem geeft reacties van anderen lezen (om zijn mening te scherpen) en waarderen.

– De gebruiker kan een eigen reactie achterlaten (als hij/zij geen mening aantreft die aanspreekt). Dit kan de gebruiker met naam en toenaam doen (zo is diegene makkelijk te vinden en te betrekken bij vraagstukken) of anoniem (bepaalt de gebruiker zelf).

#DenHelder strand #Huisduinen Arie ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 23-04-2019 19:06

#DenHelder strand #Huisduinen Arie Booy HUISDUINEN Fietsers en voetgangers die naast Fort Kijkduin naar de kuststrook willen, worden belemmerd door een kluwen van paaltjes, slagboom en borden. Nieuwedieper Nico Dirks merkte de situatie op tijdens de afgelopen warme dagen. Hij zegt: ,,Onlangs is de situatie rondom de slagboom bij Fort Kijkduin veranderd. Het is er niet beter op geworden. Fietsers, brommers en voetgangers uit twee richtingen moeten zich over het smalle voetpad naast de slagboom een weg zien te banen. Daar zitten dus ook fietsen tussen met een karretje erachter.” Dirks schetst de situatie die hij meemaakte: ,,Een fietser die naar het strand toe gaat, moet nu eerst afstappen, met een scherpe bocht tussen de paaltjes door, waarbij hij met zijn rechterschouder aan een nutteloos, maar wel scherp, paaltje blijft hangen. Tevens staat er een informatiebord dat tot doel heeft dat mensen stil staan om het te lezen!” Volgens de gemeente Den Helder is het echter een tijdelijk ongemak. De slagboom wordt ingekort zodat fietsers over het asfalt kunnen passeren en niet het trottoir op hoeven.

#Advies gemeenten #DenHelder en ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 28-03-2019 18:13

#Advies gemeenten #DenHelder en Texel: ga niet het #zeewater in Casper Duin Vandaag om 17:38 DEN BURG Rijkswaterstaat is vrijwel klaar met het opruimen van de twee resterende olieslierten die vanochtend zo’n zeven kilometer van de westkust van Texel werden aangetroffen bij een inspectievlucht. Vier olievogels zijn binnengebracht bij de opvangcentra. Dat meldt coördinator Simone Jay van Stichting Olievogelopvang Nederland (SON)-Respons. Er zijn twee besmeurde vogels binnengebracht bij Ecomare en eenzelfde aantal bij vogelasiel De Paddestoel. Een van de in Den Helder binnengebrachte vogels was een zeekoet die in Petten was gevonden. Bij Ecomare is een zeekoet afgeleverd, die er zo slecht aan toe was dat hij uit zijn lijden is verlost. Jay: ,,Het aantal zou nog licht kunnen oplopen. Het is mogelijk dat er vogels met olie besmeurd zijn, die het nu nog volhouden maar later toch op het strand aanspoelen.’’ De woensdag aangetroffen olievlek betrof een relatief kleine hoeveelheid olie van ongeveer vier tot zeventien m3 die zich op ongeveer elf kilometer ten westen van Texel bevond. De gemeenten Den Helder en Texel adviseren om de komende dagen niet het water in te gaan. Dat geldt voor mens en dier.

#DenHelder #Binnenhaven ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 09-03-2019 14:59

#DenHelder #Binnenhaven #verkeer Marischka de Jager Vandaag om 07:00 DEN HELDER ’Intelligente’ verkeerslichten moeten de doorstroom op de N250 in met name het zomerseizoen flink verbeteren. Wethouder Heleen Keur verwacht dat deze installaties in de eerste helft van volgend jaar operationeel zijn. De zogeheten intelligente verkeersregelinstallaties (IVRI’s) worden op drie plekken langs de N250 geplaatst. Ze vervangen de al bestaande stoplichten langs de route: op de kruising met de Ruyghweg en de Van Kinsbergenbrug, bij de Weststraat en ter hoogte van de Kanaalweg. Voor het verbeteren van de doorstroming is samen met de provincie en het gemeentelijk samenwerkingsverband De Kop Werkt, geld vrij gemaakt. IVRI’s kunnen aan de hand van GPS verkeersstromen voorspellen en de stoplichten daarop afstellen. ,,Dit gaat een aardige winst opleveren’’, voorspelt wethouder Heleen Keur. Bovendien kan gemotoriseerd verkeer vanaf de Van Kinsbergenbrug - zodra de nieuwe verkeerslichten werken - niet meer rechtsaf de Binnenhaven op rijden. Daardoor krijgen andere verkeersstromen eerder groen licht waarmee wordt verwacht dat ook fietsers niet meer schuin het kruispunt oversteken: vanaf de Van Kinsbergenbrug linksaf de Binnenhaven op. Dit gebeurt nu regelmatig. Wethouder Keur hoopt dat het nieuwe systeem voor het zomerseizoen van volgend jaar operationeel is. Voor aanpassingen aan het kruispunt bij de Kooybrug - waar plannen zijn voor een extra opstelstrook vanaf de N99 voor links afslaand verkeer richting Den Helder - wordt nog overleg gevoerd met Rijkswaterstaat. Deze wil hier eerst testen en simulaties uitvoeren.

#DenHelder #Binnenhaven Marischka de ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 09-03-2019 14:30

#DenHelder #Binnenhaven Marischka de Jager Vandaag om 07:00 DEN HELDER Geen pakjes meer laten bezorgen tussen bepaalde tijden. Omdat zo’n bezorgdienst de boel alleen maar onnodig ophoudt. Het is een van de snelle oplossingen die de gemeente wil doorvoeren om de doorstroming van het verkeer op de Binnenhaven en de N250 te bevorderen. Probeer zoveel mogelijk geen pakjes te laten bezorgen op de vrijdag tussen elf en vijf uur en op de maandagen van negen tot een uur. Tijden, met name in het hoogseizoen, waarop er volop verkeer van en naar Texel gaat over die Binnenhaven. En een bezorgbusje dat binnen die tijden pakketjes af moet leveren, houdt alleen maar op. Het is een niet alledaagse oplossing en valt of staat volledig met de medewerking van bewoners en ondernemers aan de Binnenhaven/N250. Dat realiseert wethouder Heleen Keur zich maar al te goed. Maar het alternatief is misschien nog wel rigoureuzer: een laad- en losverbod op deze tijden. En daar dan ook op handhaven. ,,Daar hebben we het intern over gehad maar dan heb je het over verbieden en handhaven. Dat willen we eigenlijk niet. We willen dit samen met de bewoners en ondernemers aan de Binnenhaven oplossen. We hopen dat bewoners hier zoveel mogelijk aan mee willen werken.’’ Binnenkort gaat er een brief de deur uit waarin een en ander staat uitgelegd. Mogelijk komt er ook nog een bewonersavond. In overleg met de Huisvuilcentrale (HVC) in Alkmaar wordt er ook geen vuil meer opgehaald langs de N250/Binnenhaven op de maandag en de vrijdag. Onderzoek naar de verkeersbewegingen op de N250/Binnenhaven heeft uitgewezen dat naast pakketbezorgers ook vuilniswagens op drukke dagen regelmatig voor opstoppingen leiden. Op de Binnenhaven zijn vrijwel geen uitwijkmogelijkheden voor busjes of vuilniswagens waardoor wordt stil gestaan op de rijbaan

Het feit dat we meerdere vliegen in ...

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder Den Helder 12-02-2019 10:04

Het feit dat we meerdere vliegen in één klap gaan slaan gaf de doorslag omdat er op meerdere fronten stappen gemaakt gaan worden, o.a door de provincie.

#DenHelder #fietsen #veiligheid ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 08-02-2019 07:58

#DenHelder #fietsen #veiligheid #melden DEN HELDER De gemeente Den Helder gaat samen met Veilig Verkeer Nederland, de Helderse Fietsersbond en de Helderse Courant knelpunten voor fietsers binnen de gemeente inventariseren. Daarvoor is inbreng van de bewoners onontbeerlijk. Wie gevaarlijke verkeerssituaties wil inbrengen voor fietsers of verbeteringen wil zien op het gebied van andere zaken die met het fietsen te maken hebben, kan voor 1 maart mailen naar: redactie.hc@nhd.nl *Marischka de Jager DEN HELDER De Helderse Fietsersbond, de lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Helderse Courant willen knelpunten voor fietsers in kaart brengen. Daartoe worden inwoners van Den Helder en Julianadorp opgeroepen melding te maken van zaken op fietsgebied die wat hen betreft verbeterd kunnen worden. Knelpunten worden vervolgens in overleg met de gemeente besproken. Lees ook: Fietsers in Den Helder kunnen gevaarlijke situaties melden En bij het melden van knelpunten hoeven inwoners niet alleen te denken aan voor fietsers onveilige verkeerssituaties. ,,Je moet het heel breed zien”, zegt gemeentelijk beleidsmedewerker Bert Wolters. ,,Gevaarlijke punten, ontbrekende fietspaden of bebording maar ook het parkeren van fietsen - is er een bewaakte stalling nodig -, oplaadpunten voor elektrische fietsen, is er behoefte aan zogeheten deelfietsen, moeten fietsroutes aangepast. Alles waar fietsers tegenaan lopen, mag gemeld worden.’’ Fietsbeleid De gemeente werkt momenteel aan een gemeentelijk fietsbeleid. Met als doel om het fietsen binnen de gemeente te stimuleren. ,,In het coalitieakkoord staat dat we de meest fietsvriendelijke gemeente van Nederland willen worden. Daarom willen we nu een plan maken waarin zaken zijn vastgelegd.’’ Waar de Helderse Fietsersbond al langere tijd voor strijdt, is het gelijk trekken van voorrang voor fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom net als in Schagen en Alkmaar. Nu is het nog zo dat wanneer de fietspaden vrij liggen van de rijbaan de fietser geen voorrang heeft, ligt het fietspad wél naast de rijbaan in de rotonde dan moeten automobilisten fietsers voorrang geven. Opletten Helemaal opletten is het wanneer er een dubbel fietspad langs een rotonde loopt waarbij fietsers beide kanten op kunnen fietsen - weliswaar zonder voorrang - zoals de rotonde bij de Breewijd/Van Foreestweg en Noorderhaaks. ,,Voor automobilisten een kwestie van de rotonde benaderen met 25 km per uur en bij het verlaten over de schouders kijken. Fietsers moeten vooral richting aangeven’’, zegt Stefan Oudijk namens de Fietsersbond. Op rotondes met enkele fietspaden wordt deze wel regelmatig in beide richtingen gebruikt. Zoals bij de Vijfsprong. ,,Stel je komt van de Javastraat en je moet naar de Polderweg, dan wordt er heel vaak tegen de richting in gefietst’’, weet Koos van Beveren van Veilig Verkeer Nederland. ,,Dan zou je eigenlijk de rotonde driekwart moeten nemen.’’ Ook bij de rotonde aan de Kievitstraat/Ruyghweg en Parallelstraat, met deels dubbele fietspaden, mag vanuit het tunneltje naar de Brakkeveldweg maar een kant op worden gefietst. Ook hier nemen fietsers vanaf de Kievitstraat vaak de kortere route richting het tunneltje. Voor sommige rotondes zou een zogeheten bikescout een oplossing kunnen zijn voor een veiliger fietsomgeving. Deze geeft door middel van lichtsignalen aan wanneer er een fietser aankomt. Andere zaken waar deelnemende partijen verbeteringen willen doorvoeren zijn bepaalde schoolomgevingen. Onder andere in de Lorentzstraat ontstaat bij het halen en brengen van kinderen, veel verkeersdruk. Gemeente, VVN en Fietsersbond hopen op veel inbreng van bewoners. ,,We zijn ook in overleg met provincie en Rijkswaterstaat hoe we zaken beter kunnen aanpakken. Bijvoorbeeld de aanleg van ’doorfietsroutes’ waarbij fietsers zoveel mogelijk in de voorrang zitten’’, zegt Bart Wijnands namens de gemeente. Ook het idee om in de kelder van de voormalige V&D een bewaakte fietsenstalling te realiseren, is een punt van aandacht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.