Nieuws van politieke partijen in Dordrecht inzichtelijk

20 documenten

Merwedestraat

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 11-10-2019 10:00

De Merwedestraat is in de afgelopen jaren een onveilige straat gebleken. De snelheid waarmee gereden werd was hier hoofdzakelijk de oorzaak van. Reden voor buurtbewoners om zich te organiseren en met circa 300 handtekeningen de Gemeente Dordrecht te vragen om aanpassing van de verkeerssituatie ter plekke.

De specifieke wensen, het plaatsen van snelheidscamera’s en extra verkeerslichten bleken niet haalbaar. Er kwam geen toestemming van het openbaar ministerie voor het plaatsen van snelheidscamera’s en de particuliere grondeigenaar gaf geen toestemming voor het plaatsen van verkeerslichten op zijn grond.

Om recht te doen aan dit burgerinitiatief en de verkeersveiligheid te bevorderen heeft Beter Voor Dordt voorgesteld om de huidige tweebaansweg te wijzigen in één baan voor het autoverkeer en één aparte busbaan, zodat het verkeer op een natuurlijke wijze wordt afgeremd. Dit voorstel van Beter Voor Dordt is inmiddels aangenomen en wordt uitgewerkt. Het betreft een proefmaatregel met een tijdelijk karakter. Wanneer het verkeer ter plaatse drukker wordt zal de 2

rijbaan mogelijkerwijs weer opgesteld worden voor alle autoverkeer. De snelheid zal dan door toename van de verkeersdrukte automatisch weer worden afgeremd. Beter Voor Dordt hoopt hiermee zoveel mogelijk invulling te hebben gegeven aan de wens van de bewoners van De Staart, zoals deze ook tijdens de gehouden enquête op De Staart naar voren is gekomen.

Plantenbakken Nieuwe Haven

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 12-07-2019 13:53

Vanaf begin vorig jaar is er nauw contact geweest tussen bewoners van de Nieuwe Haven en Beter Voor Dordt. De reden hiervoor; gevaarlijk voorbijrazend verkeer op de Nieuwe Haven.

Beter Voor Dordt heeft samen met collega’s uit de Raadgesprekken gevoerd met bewoners en verkeerskundigen. Verkeersdrempels of een extra poller bleken ongewenst. Uiteindelijk is voor het plaatsen van bloembakken gekozen, om zo de weg deels te versmallen.

Deze bloembakken worden door de omwonenden onderhouden en bieden de veiligheid die de bewoners én de vele toeristen verdienen.

Wat Beter Voor Dordt betreft is dit één van de vele nog te boeken successen op het gebied van snelheid remmende maatregelen, want die zijn er nog veel meer nodig in Dordrecht.

De verkeersveiligheid op orde, dat is Beter Voor Dordt!

Onveilige situatie op het leerpark

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 06-06-2019 21:20

Vandaag heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder over de onveilige situatie op het Leerpark.

Geachte heer Van der Linden,

Op het leerpark worden op dit moment werkzaamheden verricht door Heijmans.

De parkeerplaatsen en de stoep zijn door middel van hekken afgesloten

Het gaat hier om 25 parkeerplaatsen die nu achter de hekken verdwenen zijn.

Het is ons inziens een gevaarlijke situatie want de stoep is ook achter de hekken geplaatst.

De foto's laten zien dat men (schoolkinderen van het Internaat bijvoorbeeld) nu van de rijbaan gebruik moeten maken waar veel bussen en dienstverleners rijden.

Een onveilige situatie.

Kinderen moeten op een veilige manier naar school kunnen.

Ziet u oplossingen op zeer korte termijn?

Beter voorkomen dan genezen!

Wij horen graag van u?

VSP Dordrecht

Vandaag heeft onze fractie ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 06-06-2019 21:15

Vandaag heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder over de onveilige situatie op het Leerpark. Geachte heer Van der Linden, Op het leerpark worden op dit moment werkzaamheden verricht door Heijmans. De parkeerplaatsen en de stoep zijn door middel van hekken afgesloten Het gaat hier om 25 parkeerplaatsen die nu achter de hekken verdwenen zijn. Het is ons inziens een gevaarlijke situatie want de stoep is ook achter de hekken geplaatst. De foto's laten zien dat men (schoolkinderen van het Internaat bijvoorbeeld) nu van de rijbaan gebruik moeten maken waar veel bussen en dienstverleners rijden. Een onveilige situatie. Kinderen moeten op een veilige manier naar school kunnen. Ziet u oplossingen op zeer korte termijn? Beter voorkomen dan genezen! Wij horen graag van u? VSP Dordrecht

Vandaag is een onderzoeksrapport met ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 10-05-2019 15:56

Vandaag is een onderzoeksrapport met een snelheids- en ongevallenanalyse verspreid inzake de verkeersituatie op de Merwedestraat. Uit het rapport blijkt dat volgens de eisen van het OM de straat niet voor een flitspaal in aanmerking komt, ondanks dat meer dan 85% te hard rijdt, gemiddeld zo’n 60 kilometer per uur. Wellicht is het plaatselijk (ter hoogte van de supermarkten) terugbrengen van 2 x 2 naar 2 x 1 rijstrook wel een oplossing. Eerder heeft Beter Voor Dordt al aangedrongen op de plaatsing van een matrixbord zodat automobilisten zich meer bewust worden van hun snelheid. Beter Voor Dordt is ook nog steeds voorstander van het plaatsen van een zebrapad voorzien van reflectoren. Beter Voor Dordt houdt nauwlettend deze onveilige verkeerssituatie op de Merwedestraat in de gaten en blijft aandringen op veiligheidsmaatregelen op korte termijn.

Wijkbijeenkomst Staart / Merwedepolder

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 03-05-2019 22:14

Vorige maand heeft Beter Voor Dordt een goed bezochte wijkbijeenkomst gehouden in Woon- en Zorgcentrum de Merwelanden. De aanleiding was onze enquête die we al eerder uitgezet hebben op de Staart/Merwepolder, waarvan we de respons op een rij hebben gezet. Deze respons hebben we besproken met de buurtbewoners die erg betrokken bleken.

De inbreng van bewoners was zeer uiteenlopend. Zo wordt bijvoorbeeld het inloopspreekuur van de wijkagent gewaardeerd, maar bestaat de wens om deze ook eens in de avond te plannen. We hebben dit aan de wijkagent voorgelegd, net als een aantal andere zaken die bij de wijkagent horen.

Daarnaast frustreert het verkeer richting milieustraat geregeld, omdat dit voor opstopping van de Merwedestraat zorgt. Een extra rijbaan richting HVC, gecombineerd met een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de Hunzeweg, zou dit probleem grotendeels kunnen oplossen. Ook bestaat de wens om een extra ‘vluchtweg’ vanaf de Merwedepolder te realiseren. Dit zou het ‘eenvoudigst’ kunnen door een brug te leggen vanaf de Merwedepolder richting Oudelandshoek of door de bestaande fietsbrug aan te passen.

Beter Voor Dordt is aan de slag gegaan met bovengenoemde en andere inbreng van deze avond. We hopen op korte termijn tot eerste resultaten te kunnen komen.

Gelukkig kunnen we concluderen dat over het algemeen het wonen op de Staart een dikke voldoende scoort. Niet zo gek ook, want de Staart, inclusief de Merwedepolder, is een prachtige buurt. Beter Voor Dordt zal zich blijven inzetten om het wonen hier nog aangenamer te maken.

koersnota mobiliteit - wij willen ...

GroenLinks GroenLinks D66 Dordrecht 04-03-2019 11:00

koersnota mobiliteit - wij willen duidelijkheid en actie! In de afgelopen raadsvergadering sprak de gemeenteraad over de koersnota mobiliteit. Een onderwerp dat alle Dordtenaren raakt, want ieder die dat kan gaat van ene plek naar de andere. En afhankelijk van hoe je dat doet: lopend of fietsend, of met een scooter of een auto, kan dat ook weer zo zijn gevolgen voor andere bewoners hebben in de vorm van luchtverontreiniging of verkeersveiligheid. De koersnota mobiliteit geeft mooie ambities: betere fietsenstallingen, doorgaande fietsverbindingen over de N3, en een fietspad onder het station door. Maar de concrete uitvoering loopt trager: de nota ligt er nu al ruim 1,5 jaar en we zien nog maar weinig concreets gebeuren. Om voortvarend tot concrete uitvoering te komen hebben wij samen met D66 en andere partijen een motie ingediend, waarin we pleiten voor concrete doelen en budgetten. De motie werd met brede steun door de raad aangenomen.

Beter Voor Dordt juicht het ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 23-02-2019 09:00

Beter Voor Dordt juicht het initiatief van het college toe om het pollersysteem in de binnenstad te vervangen door camera’s. Middels ‘kenteken scan’ wordt straks ieder voertuig geregistreerd. Delen van onze binnenstad zijn beperkt bereikbaar voor autoverkeer vanwege de ligging en de beperkte capaciteit van de wegen. Ook de bescherming van de historische bebouwing in de binnenstad heeft destijds geleid tot de keuze voor het installeren van pollers. Echter, de pollers leiden vaak tot ernstige ongelukken en ook de hulpdiensten ervaren problemen met de pollers. Verkeer beperken door een camerasysteem is een goed alternatief. Alleen bewoners en aangemelde bezoekers mogen straks de camera’s passeren. Overig verkeer, inclusief bestuurders van quads en motorfietsen, die nu de pollers onbestraft passeren, worden automatisch bekeurd. Belangrijke voorwaarde van Beter Voor Dordt is dat in dit systeem de privacy van voertuigeigenaren wordt gewaarborgd, net als bij het onlangs geïntroduceerde kenteken-parkeren. Daarnaast vraagt Beter Voor Dordt dat het inrijverbod duidelijk wordt weergegeven.

Wij hebben de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij D66 Dordrecht 21-02-2019 02:31

De nota “mobiliteit Dordrecht” is een visie document gericht op de bereikbaarheid van Dordrecht zelf en haar directe omgeving. Een document waar we goed in kunnen lezen wat ons de nabije toekomst gaat brengen aan inspanningen op dit gebied.

Veel is nog onzeker en de impact van nieuwe ontwikkelingen op vervoerstromen zijn nog niet met zekerheid te voorspellen.

Wat wel in te schatten is zijn de gevolgen van de ambities van Dordrecht zelf, op het gebied van zeer grote aantallen te bouwen woningen (10.000) , meer werk en het versterken van voorzieningen ed.

Je zou je kunnen afvragen als Gemeente bestuur of gezien de huidige mobiliteitsproblematiek rond Dordrecht, voortdurende files op de A16, zowel s óchtends als s’ avonds, het aanjagen/ najagen van degelijke ambities bevorderlijk is voor de toekomstige bereikbaarheid van onze stad.

Ook de valse start van Q-Buzz in de Drechtsteden en het feit dat wij, het college en gemeente raad , niet instaat zijn een reguliere busverbinding met de Essenhof te realiseren, doet mij toch met enige gereserveerdheid kijken naar de voorliggende visie Mobiliteit.

Bij het lezen van het visie document komen belangrijke issues aan de orde waar je niet tegen kan zijn, (1) versterken netwerken (2) beter verknopen (3) slimmer organiseren en (4) samen realiseren. Allemaal mee eens, maar waarom zijn we met al deze wijsheid de ontsluiting van de Wilgenwende dan vergeten ? Moet de TV eraan te pas komen om een oplossing te forceren.

Ook echte innovatie missen wij in de nota. Er wordt veel ingezet op transferpunten. Als er een ding landelijk duidelijk is , is dat dit vrijwel nergens enig effect heeft op de verkeersdrukte in steden. Wat wel effect heeft bijvoorbeeld in Amsterdam is 1 mei, de dag van de arbeid ! Gemeente ambtenaren van Amsterdam hoeven niet te werken op de dag van de arbeid ! Effect , die dag geen files in en rond Amsterdam. Dit bewijst dat als grote groepenwerknemers/ studenten ed. op andere tijden gebruikmaken van de wegen er minder of geen files ontstaan.

De wegen in Nederland zijn slechts op enkele uren van de dag overbelast, namelijk op werkdagen van 7 uur tot 9.00 uur en van 16.00 tot 19.00 uur. De rest van de dag is er ruime overcapaciteit aanwezig.

Slimmer organiseren punt 3 van de nota , sinds de uitvinding van de gloeilamp hoeven wij niet meer perse met daglicht te werken. Laat bijvoorbeeld Universiteiten,ambtenaren, middelbare scholen en sommige bedrijven de arbeidsdag anders inrichten dan van 8,00 tot 18.00 uur. Spreiden van de verkeersvolumes zou kunnen leiden dat de constante files bijvoorbeeld op de A16 richting Rotterdam/Breda geheel of gedeeltelijk verdwijnen.

Ik ben maar een simpel raadslid , maar dit kan ik toch zomaar bedenken. :-)) .

Er wordt sterk ingezet op de fiets, prima ideeën waarin de VSP zich helemaal kan vinden, maar zorg dan ook dat de fiets mee kan met de trein. Normaal gezien haalt de trein je op waar je niet woont en brengt je waar je niet moet zijn. Als je je fiets kan meenemen is dat probleem opgelost en kan je je auto laten staan.

Ook willen wij opkomen voor onze doelgroep de ouderen. Nergens in het plan wordt deze doelgroep genoemd, terwijl een steeds groter wordende groep afhankelijk wordt van algemene vervoersmiddelen. Openbaar vervoer is daarbij de belangrijkste en willen er dan ook voor pleiten dat alle wijken in Dordrecht met voldoende middelen en frequentie gebruik kunnen blijven maken van het OV nu en in de toekomst. En ook nog even de N3. De N3 wordt aangemerkt als doorstroomweg tussen de A15 en A16. Allemaal sluipverkeer dwars door en over het eiland van Dordrecht. De VSP ziet de N3 liever als uitvalsweg voor mensen die in Dordrecht wonen en verblijven. De A15 sluit namelijk uiteindelijk gewoon aan op de A16, ter hoogte van Ridderkerk en om op de A16 te komen hoef je dus helemaal niet via de N3 te rijden.

En tot slot de A15 zou moeten worden ontlast door intensiever gebruik te maken van de Betuwelijn. Hierop moet naar de landelijke politiek veel meer druk op uitgeoefend worden. Hierdoor minder belasting van de snelwegen en minder CO2 uitstoot in en rondom Dordrecht.

Wij kunnen ons daarom niet vinden in de voorgelegde visie. Te weinig concreet en geen financiële onderbouwing. Er moet wat ons betreft op korte termijn een concreet uitgewerkt plan komen om de korte termijn mobiliteitsproblematiek te kunnen aanpakken, inclusief bijbehorende investeringen. Daarom hebben wij de motie " mobiliteit en bereikbaarheid op koers" van D66 mede ingediend.

Deze motie is met grote meerderheid aangenomen in de gemeenteraad van 19 februari 2019.

Margret Stolk

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.