Nieuws van SGP in Gelderland inzichtelijk

10 documenten

SGP Gelderland in de media: Onderzoek naar veiliger A15 tussen Deil en Ochten

SGP SGP Gelderland 07-02-2019 00:00

SGP in de media Onderzoek naar veiliger A15 tussen Deil en Ochten

/r/7099f184fc79967a526316841af88d0d?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media-onderzoek-naar-veiliger-a15-tussen-deil-en-ochten%2F10262&id=2330087e11d34c145c59ce7148b682b8dac3fd1c

SGP'er Klaas Ruitenberg. beeld RD, Anton Dommerholt

Reformatorisch Dagblad 6 februari 2019

De provincie Gelderland gaat samen met de Regio Rivierenland en het Rijk onderzoek doen naar aanvullende maatregelen die de verkeersveiligheid en de doorstroming op rijksweg A15 tussen Deil en Ochten verder verbeteren.Dat antwoorden Gedeputeerde Staten op schriftelijke vragen van SGP-statenlid Klaas Ruitenberg. Aanleiding daarvoor waren opmerkingen van de verkeerswethouder van de gemeente Neder-Betuwe die zich ernstig zorgen maakt over de verkeersveiligheid op de A15. Door de rijksweg staat zijn gemeente met verhoudingsgewijs de meeste verkeersslachtoffers bovenaan de ongevallenlijst van de provincie.De aanvullende maatregelen dienen binnen nu en vier jaar gerealiseerd te worden, aldus GS. Rijkswaterstaat ziet volgens hen het belang van een veilige goed doorstromende A15. In de zogeheten Nationale Markt- & Capaciteitsanalyse, die periodiek voor alle rijkswegen wordt opgesteld, staat het Gelderse deel van de A15 echter „niet hoog genoeg om in aanmerking te komen voor aanpassing”, schrijft het college.

Aansluiting A1/A30

SGP SGP Gelderland 01-02-2019 00:00

/r/20177ed54bb8eff25706b4a2926a3882?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Faansluiting-a1a30%2F10217&id=db63d760a7e78d30e5b582c5e7229f2e4058debc Aansluiting A1/A30

De Provinciale Staten van Gelderland hebben tijdens de vergadering van 30 januari met algemene stemmen het voorstel voor een bijdrage aan de aansluiting A1/A30 aangenomen.

Dat betekent dat er vanuit de provincie een bedrag van € 7,5 miljoen wordt gereserveerd voor het oplossing van dit verkeersknelpunt.

De SGP juicht dit van harte toe.

N233 Rijnbrug Rhenen: goed nieuws

SGP SGP Gelderland 21-12-2018 00:00

Klaas Ruitenberg: N233 Rijnbrug Rhenen

/r/30b81d3b49043cf60020dfe9fa24d4f6?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fn233-rijnbrug-rhenen-goed-nieuws%2F10058&id=971df1dc5dd8b4f55acf9b6bdab046152870e392Goed nieuws voor de gemeenten Nederbetuwe, Rhenen, voor Rivierenland en Foodvalley voor de provincie Gelderland en voor ons hele land. Een extra Noord-Zuid verbinding.  

Blij dat het e.e.a. nu zover is. Toch voor als SGP een paar kanttekeningen.

De eerste kanttekening

Het duurt zo lang. Het zou al dit jaar klaar zijn. En nu duurt het nog 6 tot 7 jaar. Wij dienen hiervoor een motie in met de volgende verzoeken:

Verzoeken het College van GS om:

te onderzoeken of de startdatum van de werkzaamheden kan worden vervroegd, en met welke consequenties. Tevens hierover PS te informeren, de realisatieperiode te verkorten door in de aanbestedingsprocedure (gunningscriteria) een extra positieve weging te geven aan een korte uitvoeringsperiode.

Deze motie is aangenomen door Provinciale Staten.

De tweede kanttekening

Deze gaat over de bijdrage van de Rijksoverheid. Deze vinden wij heel erg mager. Wij dienen hiervoor een motie in met de volgende verzoeken:

Verzoeken het College van GS om:

deze motie te verzenden naar alle fracties in de Tweede Kamer met een begeleidend schrijven waarin de situatie wordt toegelicht, de fracties in de Tweede Kamer de minister te vragen de rijksbijdrage aan de renovatie van de brug te verhogen.

Deze motie is aangenomen door Provinciale Staten.

De derde kanttekening

De derde kanttekening gaat om een verkenning door GS te laten doen naar een langere termijnoplossing van een oeververbinding over de Rijn ter ontlasting van de N233 (Rijnbrug te Rhenen). Wij dienen hiervoor een motie in met de volgende verzoeken:

Verzoeken het College van GS om:

gelijktijdig met de toegezegde verkenning over de gevolgen van slimme mobiliteit en gedragsverandering op langere termijn, zoals verwoord in statenbrief PS2018-478, ook een verkenning te doen naar grootschalige infrastructurele aanpassingen als een nieuwe vaste oeververbinding.

Deze motie is verworpen door Provinciale Staten.

Motie N233 en de Rijnbrug Rhenen, verhoging rijksbijdrage

SGP SGP Gelderland 21-12-2018 00:00

/r/1b294a2ef83948b7e4e5cbc50bc27362?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-n233-en-de-rijnbrug-rhenen-verhoging-rijksbijdrage%2F10053&id=706fffea65ed64ca6354df2a52b24048752256e8 Vergadering Provinciale Staten op 19 december 2018 Motie (art. 37 RvO)

Motie N233 en de Rijnbrug Rhenen, verhoging rijksbijdrage

 

Overwegende dat, er al vanaf 2012 afspraken zijn over het verbeteren van het knelpunt N233 en Rijnbrug Rhenen, de Rijnbrug eigendom is en blijft van Rijkswaterstaat, de provincies Utrecht en Gelderland vrijwel de volledige renovatie van de Rijnbrug gaan bekostigen, de bijdrage van Rijkswaterstaat slechts € 2 à 3 miljoen zal bedragen de lobby vanuit GS er niet in lijkt te slagen dit bedrag te verhogen, de Gedeputeerde de fracties in de commissie BOC verzocht heeft hun contactpersonen in Tweede Kamer hiervan op de hoogte te stellen, Van mening zijnde dat: de Gedeputeerde terecht een beroep doet op de verantwoordelijkheid van de partijen in PS en er ook een verantwoordelijkheid ligt bij deze partijen om de lobby actief te steunen, de toegezegde bijdrage voor een compleet renoveren en verbeteren van een brug die eigendom blijft van Rijkswaterstaat erg laag is, de brug ná renovatie weer jarenlang mee kan en dat Rijkswaterstaat derhalve veel minder onderhoudskosten zal hebben in de komende decennia, Verzoeken het College van GS om: deze motie te verzenden naar alle fracties in de Tweede Kamer met een begeleidend schrijven waarin de situatie wordt toegelicht, de fracties in de Tweede Kamer de minister te vragen de rijksbijdrage aan de renovatie van de brug te verhogen,

en gaan over tot de orde van de dag. K. Ruitenberg

Schriftelijke vragen verkeersonveiligheid Neder-Betuwe

SGP SGP Gelderland 05-12-2018 00:00

/r/c0f35e61b4db07d0a59baa2ffadcb721?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fschriftelijke-vragen-verkeersonveiligheid-neder-betuwe%2F9972&id=60edf150b98df41c17bb78096bbfd949249a1404

Schriftelijke vragen (art. 42 RvO) Aan de voorzitter van Provinciale Staten van Gelderland

Datum: 3 december 2018

Indiener: Klaas Ruitenberg

Onderwerp: Verkeersonveiligheid Neder-Betuwe

 

Zojuist namen wij kennis van onderstaand bericht in de Gelderlander van 3 december 2018

“Verkeersveiligheid A 15 is altijd onderwerp van gesprek”

De verkeerswethouder van Neder-Betuwe maakt zich ernstig zorgen over de verkeersveiligheid op de A15. De A15 is een beruchte weg als het gaat om ongevallen. De gemeente Neder-Betuwe staat boven aan de ongevallenlijst van de Provincie Gelderland met verhoudingsgewijs de meeste verkeersslachtoffers.

 

1). Welke gesprekken heeft het College van GS van Gelderland in de achterliggende jaren gevoerd met wegbeheerder Rijkswaterstaat ten aanzien van de verkeersveiligheid op de A15? 2). Bent u als college van GS van Gelderland samen met het College van B en W van Nederbetuwe richting Rijkswaterstaat opgetrokken? 3). De wethouder stelt in bovengenoemd artikel: “Lobby is een kwestie van lange adem." Kunnen wij daaraan de conclusie verbinden dat Rijkswaterstaat de urgentie van dit probleem onvoldoende onderkent? 4). Aan welke oplossing van deze problematiek denkt uw College? En op welke termijn zou deze oplossing uitvoerbaar kunnen zijn?

 

Nederbetuwe, 3 december 2018Klaas Ruitenberg, Statenlid SGP Gelderland Mobiel: 06-46 67 73 58

SGP Gelderland in de media

SGP SGP Gelderland 30-11-2018 00:00

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537

De SGP in de media

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537

Ede Stad, 24 november 2018

Johannes van der Poel uit Ede is de jongste SGP-kandidaat ooit

Het provinciaal bestuur van de SGP in Gelderland schuift Johannes van der Poel uit Ede naar voren als vierde kandidaat bij de verkiezingen voor het algemeen bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe in maart 2019. Dat heeft de partij eerder vandaag bekend gemaakt. Hij is de jongste kandidaat voor een waterschapsbestuur die de oudste partij van Nederland ooit heeft gehad.

 

Lees hier verder

 

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537

Gelderlander, editie Bronckhorst, 24 november 2018

Zelhemmer Averesch op vierde plek SGP

ZELHEM - Gerrit Averesch uit Zelhem staat op de vierde plaats van de kandidatenlijst van de SGP (Staatkundig Gereformeerde Partij) voor de verkiezingen van Provinciale Staten van Gelderland.  

Averesch, adjunct directeur bij  Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN)  en lid van het hoofdbestuur is nu statencommissielid.

 

Lees hier verder

 

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537

Stentor, editie Veluwe, 26 november 2018  

SGP: desnoods provinciegeld voor sneller ambulancevervoer

De provincie Gelderland moet maatregelen nemen om te lange aanrijtijden van ambulances te voorkomen, vindt de SGP. En als dat geld kost, dan is er nog wel iets weg te halen bij bijvoorbeeld het budget voor topsport.

 

Lees hier verder

 

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537Stentor, editie Veluwe, 28 november 2018

SGP pleit in Tweede Kamer voor intercity Harderwijk

De inzet van Harderwijk om hier intercitytreinen te laten stoppen krijgt in de Tweede Kamer steun van de SGP.

Als de Tweede Kamer donderdag debatteert over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, pleit kamerlid Chris Stoffer voor een intercitystop voor Harderwijk. Hij overweegt een motie in te dienen.

 

Lees hier verder

SGP Gelderland in de media: SGP’er Ruitenberg: Bredere brug Rhenen tijdelijke oplossing

SGP SGP Gelderland 23-11-2018 00:00

SGP Gelderland in de media SGP’er Ruitenberg: Bredere brug Rhenen tijdelijke oplossing

/r/c003ce1dee7c06883f256a2465ec8555?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media-sgper-ruitenberg-bredere-brug-rhenen-tijdelijke-oplossing%2F9925&id=87a700b9183732a4bceaee97284343cb485f1b2a„Dat ene duwtje was toen net nodig”, zegt SGP’er Klaas Ruitenberg. In 2011 diende hij in Provinciale Staten van Gelderland een amendement in voor verbreding van de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren. Deze week maakten de provincies Gelderland en Utrecht bekend dat de brug een nieuw wegdek krijgt met ...

Lees hier verderReformatorisch Dagblad 8 november 2018

Schriftelijke vragen Programma Aanpak Stikstof (PAS)

SGP SGP CDA Gelderland 08-11-2018 00:00

Schriftelijke vragen (art. 39 Reglement van Orde)

 

Aan de voorzitter van Provinciale Staten van Gelderland

 

/r/963f921a81a84ef0c1ed7156528d6d76?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fschriftelijke-vragen-programma-aanpak-stikstof-pas%2F9822&id=46e960788c5a695ee56de2312541ef96ced6134b   Gelderland /r/963f921a81a84ef0c1ed7156528d6d76?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fschriftelijke-vragen-programma-aanpak-stikstof-pas%2F9822&id=46e960788c5a695ee56de2312541ef96ced6134b   Gelderland

 

Datum: 7 november 2018 Van: Engelina van Steenbrugge-Spiering, CDA Gelderland en Bennie Wijnne SGP GelderlandOnderwerp: Uitspraak Europees Hof van Justitie inzake Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Inleiding

Het Europees Hof van Justitie heeft vandaag, 7 november 2018, uitspraak gedaan over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Kort samengevat gaat de PAS onderuit, omdat er geen maatregelen genomen mogen worden als de verwachte voordelen van die maatregelen niet vaststaan ten tijde van de beoordeling. Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor de landbouw, industrie, bouwprojecten, mobiliteit en infrastructuur. De precieze impact is op dit moment nog niet in te schatten. Uit uitlatingen van het ministerie blijkt dat de vergunningverlening naar alle waarschijnlijkheid per direct moet worden stopgezet.

Naar aanleiding hiervan heeft het CDA en SGP de volgende vragen: 1. Wat is de impact van de uitspraak van het Europees Hof van Justitie voor de Gelderse landbouw? 2. En wat is de impact van deze uitspraak voor de mobiliteit? Heeft het consequenties voor Gelderse (snel) wegen zoals de A15, A1/A30 en knooppunt Hoevelaken? 3. Wat zijn de gevolgen van de uitspraak voor de recent genomen PAS-maatregelen van de inpassingsplannen Natura 2000-gebied Binnenveld, Stelkampsveld, Korenburgerveen, Willinks Weust en Lingegebied & Diefdijk Zuid? 4. Heeft de uitspraak consequenties voor lopende zaken voor de landbouw, mobiliteit en bouwprojecten. Zo ja, welke? En komt hiermee de voortgang van diverse lopende trajecten/projecten in gevaar?

 

Klaas Ruitenberg beloond voor jarenlange inspanning voor verbreding Rijnbrug Kesteren

SGP SGP Gelderland 07-11-2018 00:00

/r/09c944e1593fe0a83c5bf17b6eb73733?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fklaas-ruitenberg-beloond-voor-jarenlange-inspanning-voor-verbreding-rijnbrug-kesteren%2F9803&id=f7817c3364a88d9bfcc1817a5b8676890702c0fa Klaas Ruitenberg (SGP) beloond voor zijn jarenlange inspanning voor de verbreding van de Rijnbrug bij Kesteren          /r/09c944e1593fe0a83c5bf17b6eb73733?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fklaas-ruitenberg-beloond-voor-jarenlange-inspanning-voor-verbreding-rijnbrug-kesteren%2F9803&id=f7817c3364a88d9bfcc1817a5b8676890702c0faHet was in zijn eerste vergadering (in 2011) in Provinciale Staten van Gelderland dat hij een amendement indiende voor verbreiding van de Rijnbrug bij Kesteren. Na ruim 7 jaar hiervoor aandacht gevraagd te hebben is er vandaag een besluit genomen. Het resultaat mag er zijn. De brug wordt uitgebreid naar 2 x 2 rijstroken. 

De Rijnbrug tussen Kesteren en Rhenen krijgt voor 2025 een nieuw wegdek met 2 x 2 rijstroken. De provincies Gelderland en Utrecht willen miljoenen vrijmaken voor de uitbreiding van de drukke brug.

De Rijnbrug heeft nu maar één rijstrook in beide richtingen en zorgt al jaren voor problemen. Daarom moet de brug volgens de provincies en betrokken gemeenten uitgebreid worden naar 2 x 2 rijstroken. Ook krijgt iedere richting een eigen fietspad. Aan Gelderse zijde wordt de N233 verbreed van de brug tot aan de kruising met de N320 in Kesteren.

Op dit moment zorgt de huidige brug meerdere keren per dag voor ernstige verkeersstagnaties in het centrum van Rhenen en de omliggende wegen. De files gaan gepaard met geluidsoverlast en uitstoot van fijnstof. De problemen vormen al jaren voer voor discussies. Met de uitbreiding moet dat verleden tijd zijn.

De totale investering bedraagt 85 miljoen euro. Gelderland en Utrecht delen de kosten. De provincies betalen ieder de aansluiting van de N233 op de Rijnbrug op hun grondgebied.

Voor inlichtingen:

K. Ruitenberg, (06) 46 67 73 58.

Focus op het Hoofdfietsnet Gelderland

SGP SGP Gelderland 16-02-2018 00:00

/r/8bec1e85841b1b8434af58a136c4888f?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Ffocus-op-het-hoofdfietsnet-gelderland%2F8385&id=0810a5687d81bcadedfdf40c1787f230e975d30a

 

Focus op het Hoofdfietsnet Gelderland Klaas Ruitenberg:

Elke dag mag ik fietsend naar mijn werk en dat is een genot. Alleen niet op een fietspad dat er niet is. Want over eenzelfde weg spoeden zich de auto’s, de scholieren en ik ons voort. En dat op een smalle eenbaansweg.

Eigenlijk wil ik de gedeputeerde vragen om ook in haar beleid rekening te houden met de zogenaamde witte vlekken, waar geen fietspad is en waar je om het fietsen te bevorderen aan een goed fietspad heel veel zou hebben.

Verder is het zo, dat het nu voorliggende voorstel, voorziet in een upgrade van wat er al is. Wij zouden ook graag zien, omdat je fietspaden aanlegt voor ongeveer 20 jaar, toch nog meer toekomstbestendig te zijn dan in dit plan verwoord.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.